تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 18 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810070596




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعطای اولین جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی/ گرامیداشت روز جهانی فلسفه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه رویدادهای دین و اندیشه در آبان 92؛
اعطای اولین جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی/ گرامیداشت روز جهانی فلسفه
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: بررسی موضوع «فلسفه و شناخت طبيعت» در روز جهانی فلسفه، برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی، گرامیداشت هزاره تألیف «قانون»، برگزاری دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، برپایی کنگره بین المللی الغدیر و... از جمله مهمترین رویدادهای دین و اندیشه در آبان ماه 92 به شمار می رود.



برگزاری کنگره بین المللی الغدیر/ شیعیان جشن ولایت علوی را در سراسر جهان برگزار کردند اوائل آبان ماه 92 مصادف با عید سعید غدیر خم بود که شیعیان جهان این روز را با برپایی مجالس مختلف گرامی داشتند. همچنین جشن ولایت علوی ، اکمال دین نبوی همزمان با عید سعید غدیر در سراسر کشور و در 2087 امامزاده و بقعه متبرکه برگزار شد. همچنین به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کنگره بین المللی الغدیر اول و دوم آبان برگزار شد. آسیب‌شناسی وضعیت موجود فلسفه در جامعه بنیاد حکمت اسلامی صدرا به مناسبت بیستمین سال فعالیت خود در عرصه حکمت و فلسفه، همایشی به عنوان « آسیب‌شناسی وضعیت موجود فلسفه در جامعه» و معرفی عملکرد بیست ساله خود در هشتم آبان‌ماه 92 در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار کرد. دکتر داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم طی سخنانی با بیان اینکه فلسفه توجه به افق آینده و دیدن آن از ورای ابرهای غبارآلود است، گفت: با کشف این افق همه چشم‌ها و دست‌ها هم‌سو و یک‌جهت شده و اتحاد به وجود می‌آید. رئیس مرکز تدوین تاریخ جامع حکمت و فلسفه بنیاد صدرا نیز با بیان اینکه امروزه بنیاد حکمت اسلامی صدرا بی‌تردید نقش علمداری را در راه معارف عقلی پی گرفته است و آنچه که بر زمین مانده بود را به نحوی جامع انجام داده است، گفت: امروز نام ملاصدرا در کشور ما حتی با 10 سال قبل نیز قابل قیاس نیست.

آیت الله محقق داماد نیز با بیان اینکه رنج‌ها و زحمات بنیاد صدرا سد آهنینی در برابر عرفان‌های مبتذل بود که اگر این بنیاد نبود معلوم نمی‌شد این عرفان‌ها تا کجا به پیش می‌روند، گفت: دوای درد عرفان‌های مبتذل همین عرفان عقلانی مبتنی بر تعالیم اهل بیت(ع) ملاصدراست. دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی طی سخنانی با بیان اینکه ایران همیشه مهد حکمت بوده و این خاک و سرزمین افرادی همچون ابن سینا، فارابی، ملاصدرا و بسیاری از حکمای دیگر را پرورش داده گفت: شخصیت ملاصدرا که یک عارف عقلانی است باید تبیین شده و به جامعه معرفی شود. آیت الله سیدمحمد خامنه ای رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا نیز با بیان اینکه زندگانی‌ای که در آن حکمت نباشد، زندگی نیست، گفت: یکی از افتخارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا این است که فلسفه را به صورت راستین یعنی حکمت عملی به اجتماع آورد و مسایل اجتماعی را از چشم فلسفه بررسی می‌کند.   دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی برگزار شد/ برجستگی موضوع «اندیشه سیاسی اسلام»

دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی به همت مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا و همکاری دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی و حوزه علمیه، 26 و 27 آبان ماه در تهران و 28 آبان ماه در قم برگزار شد. این مراسم با سخنرانی دکتر علی لاریجانی در تهران افتتاح و مراسم اختتامیه با سخنرانی آیت الله جوادی آملی در قم برگزار شد.



در این کنگره، اولین جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی، به برترین نوآوری و نظریه در حوزه علوم انسانی اسلامی اهدا گردید. این جایزه از بین یکصد و هفتاد تن از دانشمندان و محققان برجسته ایرانی و غیرایرانی به به دو اندیشمند ایرانی و یک استاد خارجی تعلق گرفت. آیت الله اعرافی با ارائه نظریه پردازی تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی، حجت الاسلام عباس موسویان با ارائه نظریه پردازی موفق در حوزه بانکداری اسلامی و همراهی با نظام بانکی و دکتر مسعود العالم جودری براساس مبانی اسلامی در قلمرو اقتصاد به طرحی روشن رسیده اند، که موفق به دریافت جایزه شدند.جوایز آنها طی مراسم اختتامیه دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در روز 28 آبان توسط آیت الله جوادی آملی اهدا شد. برپایی مسابقات تفسير «نورالهدي» ثبت نام ششمين دوره مسابقات تفسير «نورالهدي» در راستاي تحقق مطالبات مقام معظم رهبري مبني بر درك مفاهيم عميق قرآن كريم و با هدف انس و تدبر عموم مردم با قرآن كريم به همت سازمان دارالقرآن‌ در دو رشته تفسير يك جزء و تفسير سه جزء همزمان با عیدغدیر خم برگزار شد. براي اين دوره از مسابقات تفسير «نورالهدي»، تفسير نمونه تاليف آيت‌الله مكارم شيرازي در نظر گرفته شد و رقابت‌هاي نهايي اين مسابقات همزمان با دهه اول بهمن‌ماه در حوزه‌هاي شهرستاني به صورت همزمان برگزار شد. همایش گرامیداشت هزاره تألیف «قانون» برپا شد/تجلیل از مترجم قانون به فارسی همایش بزرگداشت هزاره تألیف «قانون» از 7 تا 9 آبان در تهران و همدان برگزار شد. با توجه به اعلام سال‌های 2012 و 2013 از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد یونسکو که بزرگداشت هزاره نگارش قانون به کشورهای جهان اعلام شده است، هزارمین سالگرد تدوین کتاب قانون در طب به ثبت جهانی رسید.

نخستین همایش بین المللی «اهل بیت(ع)، جوانان و تمدن نوین اسلامی» برگزار شد نخستین همایش بین المللی «اهل بیت(ع)، جوانان و تمدن نوین اسلامی» با حضور 450 نفر از 310 تشکل فعال 30 کشور 9 تا 11 آبان ماه در اردوگاه شهید باهنر و تالار وحدت برگزار شد. از میان این تشکل ها، 189 تشکل خارجی و مابقی از کشورمان شناسایی شدند. بررسی نمونه های عملی موفق در تبلیغ معارف دینی، جریان شناسی بیداری اسلامی، بررسی و تبیین مدل‌های اثرگذار تشکل ها و تبیین نفس تشکل ها در فرایند تحقق زیارت تراز معارف اهل بیت (ع) را از اهداف برگزاری این همایش به شمار می رفت.

همایش فلسفه اسلامی از نگاه ابن سینا و ملاصدرا در تونس برگزار شد توسط شورایعالی فرهنگ و علوم و هنر تونس با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و معاونت پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همایش بین المللی فلسفه اسلامی از نگاه ابن سینا و ملاصدرا از 29 مهر تا دوم آبان در این کشور برگزار شد.   برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی در 2300 نقطه ایران و جهان یازدهمین آیین شیرخوارگان حسینی در 2300 نقطه ایران و جهان در اولین جمعه ماه محرم مصادف با 17 آبان ماه 92 در مصلی تهران و بیش از 2 هزار جلسه در سراسر کشور برگزار شد.

دبیر مجمع شیرخوارگان حسینی درباره هدف از برگزاری این همایش گفت: ابتدا برگزاری این مراسم در جوامع شیعی و بعد اهل سنت و بعد در جوامع مسیحی بود که الحمدلله این کار در حال اجراست به گونه ای که خود برادران اهل سنت که تا سال گذشته در این مراسم شرکت می کردند امسال خواهان این شدند که خود این مراسم را برگزار کنند لذا در گرگان، زاهدان و کردستان این مراسم از سوی اهل سنت نیز برگزار می شود. این مراسم در 30 استان کشور و در 2 هزار مجلس همزمان برگزار شد. همچنین مراسم شیرخوارگان حسینی در روز جمعه 17 آبان در 300 نقطه جهان در 5 قاره و در 55 کشور دنیا به صورت خودجوش برگزار شد. گرامیداشت روز جهانی فلسفه/ بررسی موضوع «فلسفه و شناخت طبيعت» در ایران روز جهانی فلسفه امسال نیز به مانند سالهای گذشته در کشورهای مختلف برگزار شد و یونسکو نیز برای این روز بزرگداشتی در مقر خود در پاریس برگزار کرد. روز جهانی فلسفه از سال 2002 گرامی داشته می‌شود و همه ساله در کشورهای مختلف از جمله ایران برنامه‌هایی در این روز برگزار شده است. روز جهانی فلسفه روز پنج شنبه 21 نوامبر(30 آبان) برای دوازدهمین بار برگزار شد.  

به مناسبت روز جهاني فلسفه نشستی با عنوان «فلسفه و شناخت طبيعت» 27 آبان‌ماه با سخنرانی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه برگزار شد. در اين همايش حجت‌الاسلام و المسلمين عبدالحسين خسروپناه رئيس موسسه در موضوع ضرورت ارتباط فلسفه و شناخت طبيعت به ارائه بحث پرداخت و در ادامه آیت الله دكتر سيدمصطفي محقق داماد با موضوع الهيات محيط زيست و دكتر حسين ميانداري با موضوع نقش اخلاق در انواع شناخت طبيعت، دكتر مصطفي قانعي با موضوع تعريف سلامت و ارتباط آن با جهان‌بيني و دكتر احمدرضا همتي مقدم با موضوع هستي‌شناسي پزشكي: سلامت و بيماري و دكتر سيدمحمود طباطبايي با موضوع مباني پيدايش و تكامل پزشكي سخنراني کردند. برگزاری عزاداری محرم در آبان 92 همزمان با فرارسیدن ماه محرم ماه شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش، در آبان 92 ، شیعیان جهان و دوستداران اهل بیت رسول الله(ص) به برپایی مجالس عزاداری پرداختند. یادواره «میزان حکمت» در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد به مناسبت سالگرد رحلت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، یادوارۀ این عالم بزرگ با عنوان «میزان حکمت» با حضور استادان، محققان، دانشجویان 27 آبان ماه با سخنرانی دکتر حسین سلیمی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی، حجت الاسلام دکتر احمد احمدی رئیس سازمان سمت و دو تن از شاگردان علامه برگزار شد.

همچنین مقاله های، نفس الامر از دیدگاه علامه طباطبایی توسط حجت الاسلام محمدعلی اردستانی، علامه طباطبایی نماد وحدت در عین کثرت از حجت الاسلام محمدرضا ابراهیم نژاد، اعتباریات علامه طباطبایی و پرسش فلسفی از فرهنگ توسط دکتر علی اصغر مصلح، نتاج معرفتی اعتباریات از دیدگاه علامه طباطبایی از دکتر قاسم پورحسن و بررسی نقش اختیار آدمی در تربیت و هدایت امام براساس آثار علامه طباطبایی توسط دکتر حوران اکبرزاده ارائه شد.


۱۳۹۳/۱/۸ - ۱۰:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن