تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان مؤمن، در پشت دل اوست و دل منافق، در پشت زبان او، زيرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843537938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی/ بزرگداشت دو چهره ماندگار فلسفه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه دین و اندیشه در 7 روز؛
نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی/ بزرگداشت دو چهره ماندگار فلسفه
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: برگزاری نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی سال 93 با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور و اعضای ستاد تسهیلات نوروزی کشور، برگزاری مراسم بزرگداشت دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر غلامرضا اعوانی از چهره های ماندگار فلسفه و برگزاری نشست علمی «توسعه علمی مطلوب یک جامعه اسلامی چیست؟» از مهمترین خبرهای حوزه دین و اندیشه در هفته جاری بود.



آئین تحویل سال نو دربیش از 1800 امامزاده برگزار می‌شود حجت الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد: یکی از اهداف اجرای طرح آرامش بهاری در سال جاری، ترویج و تبلیغ سبک زندگی اسلامی است 12 سرفصل پیرامون سبک زندگی اسلامی در خیمه های معرفت این طرح، برای آموزش و ترویج طراحی شده است که مرتبط با نیاز افراد و جامعه ارائه می شود. وی تصریح کرد اینکه مسابقه سراسری کتابخوانی آرامش بهاری در ایام برگزاری این طرح اجرا می شود، 500 هزار کتابچه مرتبط با این موضوع، چاپ شده است و در ایام اجرای طرح، در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. وی افزود: خیمه های معرفت در 450 امامزاده کشور برپا می شود  در 947 امامزاده کشور، غرفه های مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی برپا می شود و همچنین در خیمه های معرفت نیز 6 موضوع از قبیل؛ کودک، نوجوان، مشاوره خانواده، پاسخگویی به مسائل شرعی، ایجاد وقف جدید و تبلیغات چند رسانه ای ارائه خواهد شد. معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در دو هزار امامزاده کشور نمایشگاه های طرح آرامش بهاری با موضوع سبک زندگی اسلامی متشکل از 22 تابلوی موضوعی برپا خواهد شد  اسکان مسافران نوروزی از برنامه های سال گذشته اوقاف در طرح آرامش بهاری بود که امسال نیز برای این منظور، زائرسراها و اقامتگاه های 800 امامزاده کشور، آماده شده  است. محیط علمی امروز ما تنها ترجمه و تقلید یا حاشیه نویسی است  نشست علمی «توسعه علمی مطلوب یک جامعه اسلامی چیست؟» دوشنبه 19 اسفندماه با حضور دکتر مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و  مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. گلشنی در ابتدای این مراسم با بیان اینکه اهل سنت حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) نقل کرده اند: «العلم ضالة المومن فاخذه ولا من اید المشرکین: علم، گمشده مؤمن است پس آن را بدست آورید حتی اگر از دست مشرکین باشد.» ایشان خیلی عام دستور داده است که علم را از همه جا فرا بگیرید. وی افزود: استاد مطهری نکته ظریفی بیان کرده است با این مضمون که خط مشی خلفای عباسی از ایرادات بسیاری برخوردار بود و ائمه معصومین (ع) آن موضوعات را به کرات عنوان کرده و از آن بر حذر می داشتند. در همان دوره بود که ترجمه متون از زبان یونانی به عربی شروع شد. در واقع ترجمه متون تنها موردی بود که ائمه (ع) آنرا تأیید فرموده و ایرادی به آن وارد نکردند. آن بزرگواران فراگیری هر چیزی که کیان اسلام به آن بسته باشد را تشویق می کردند. بنابراین می توان گفت مهمترین عامل در پیشرفت تمدن اسلامی قرآن و سنت بود که سفارش می کردند آنرا از هر جایی فرابگیرید. نماز خواندن هم مثل عزاداری امام حسین (ع) باید علنی باشد/ ماجرای شیرین‌ترین نماز یک دختر 11 ساله  نشست طرح جهادی اقامه نماز در سفرهای نوروزی سال 93با شعار "هنگام نماز توقف کنید"، "نماز بخوانید تا سفرتان مبارک باشد" با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور و اعضای ستاد تسهیلات نوروزی کشور دوشنبه 19 اسفند در ستاد مرکزی اقامه نماز برگزار شد. قرائتی در این نشست گفت: حدیث داریم که کسی که در بیابان نماز می خواند مانند درخت سبزی است که در بیابان روئیده است. ما فقط نیم میلیون نفر برای آماده باش سفرهای نوروزی داریم از پلیس راه ها گرفته تا جمعیت هلال احمر که روزی سه وعده نماز آنها می شود یک و نیم میلیون اقامه نماز  و در 20 روز خودتان حساب کنید که چقدر می شود. وی افزود: چند خاطره از نماز تعریف می کنم. پرفسوری در فرانسه مسلمان شد از او پرسیدند چرا مسلمان شدی گفت وقتی مسافرت می کردم یک نفر دربیابان را دیدم که دولا و خم می شد فکر کردم ورزش می کند رفتم بالای سرش، افتاد روی زمین و سجده کرد فکر کردم حالش بد است اما بعد بلند شد صدایش کردم جواب نداد صبر کردم کارش که تمام شد پرسیدم چکار می کردی گفت نماز می خواندم. نماز خواندن این کشاورز فرانسوی باعث شد که من راجع به اسلام تحقیق کنم و بعداً مسلمان شوم. بنابراین نماز خواندن آن کشاورز فرانسوی در جاده باعث مسلمان شدن یک پرفسور فرانسوی شد. رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: شهید بابایی در آمریکا که بود نماز خواندنش روی استادانش تأثیر گذاشته بود. خاطره دیگرم اینکه ستاد اقامه نماز خواسته بود بنویسند که شیرین ترین نمازی که خواندید چه نمازی بود یک دختر 11 ساله در لابلای نامه ها نوشته بود من در مسافرت بودم و سوار اتوبوس بودیم صبح متوجه شدم که خورشید دارد بالا می زند و من نمازم را نخوانده ام به پدرم گفتم پدرم به راننده اتوبوس گفت نگه دارد ولی راننده نگه نداشت من با آبی که داشتم و سطل زیر صندلی وضو گرفتم و شروع به خواندن نماز روی صندلی کردم شاگرد راننده که دید پرسید چه کار می کند گفتند نماز می خواند مهر دختر در دل شاگرد راننده نشست و به راننده گفت نگه دارد. دختر پیاده شد و نماز خواند، می گوید وقتی نمازم تمام شد دیدم 17 نفر هم در آنجا از داخل اتوبوس ما مشغول نماز خواندن شده بودند.

اجبار فرزندان به حفظ کل قرآن تربیت اسلامی نیست/ باید استعداد کودکان کشف و آنرا صیقل داد  دومین جلسه از سلسله جلسات شرح و تفسیر روایات کلیدی تربیتی، با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید مشهدی آقایی معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد یکشنبه 18 اسفندماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد. وی در ادامه مباحث هفته گذشته و شرح حدیث «النَّاسُ‏ مَعَادِن كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّهِ» عنوان کرد: از دید اسلام تربیت باید با اصول صحیح و همراه با شناخت کافی باشد و اگر غلط صورت بگیرد، فرزندان و یا شاگردان خود را به بی راهه می کشانیم. از منظر تربیت اسلامی هر انسان لایه های وجودی مختلفی دارد که باید شناخته شود. برای استخراج این لایه های با ارزش که مانند یک معدن گران بها از گوهر است باید تلاش کرد و زحمت بسیار کشید. آقایی تأکید کرد: برخی از روایات راهکار نشان می دهند و برخی دیگر شفاف سازی می کنند. مهمترین نکته کشف استعدادها و یا همان لایه های با ارزش درونی انسان است که باید به درستی انجام شود. این کار نیازمند شناخت و نگرش صحیح است. مثال واضح آن کشف یک معدن با ارزش در دل زمین و یا کوه است که تشخیص و کشف آن کار یک متخصص است. این پژوهشگر حوزه تربیت اسلامی گفت: باید فرزندان و یا شاگردان خود را کشف کنیم نباید از ذکر این نکته غافل شد که کسی که این استعداد را کشف می کند باید خود گوهر شناس باشد و بداند قرار است چه چیزی را درون فرزند خود کشف کند. اگر شخصی به مسائل تربیتی آگاه نباشد نشانه ها را می بیند ولی از آن به راحتی عبور می کند. انسان همان است که می‌اندیشد/ عظمت هر فرهنگ بسته به عظمت فکر افراد جامعه است مراسم بزرگداشت دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران و چهره ماندگار فلسفه و دکتر غلامرضا اعوانی استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و چهره ماندگار فلسفه طی مراسمی با عنوان «سالکان حکمت و فکرت» یکشنبه 18 اسفندماه با حضور جمعی از اهالی حکمت و فلسفه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. دکتر غلامرضا اعوانی در این مراسم طی سخنانی گفت حدود 30 تا 40 سال است که مشعل فروزانی در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه روشن شده است. انسان مانند لوح نانوشته‌ای به دنیا می‌آید و امکانات الهی برای او فراهم می‌شود. این امکانات همان معلم‌ها هستند. برای بنده هم معلمان دلسوزی از همان دوران دبستان تا دانشگاه‌های داخلی و خارجی زحمت کشیده‌اند و هنوز هم هرگاه یادشان می‌افتم، فاتحه‌ای برایشان می‌خوانم. وی افزود: یکی از این استادان دلسوز، استاد "مهدوی دامغانی" بود. در همین‌ جا هم که من نشسته‌ام استادان بزرگی مانند "ایزوتسو" و "هانری کربن" تدریس کرده‌اند. ما در دانشگاه تهران درس می‌خواندیم و در واقع انجمن حکمت و فلسفه محل درس خارج ما بود. استادان ما کاری جز علم نداشتند و علاقه ما به علم هم از همان‌ جا ناشی شده است، استادانی که مثل پدر به پرورش دانشجویان همت داشتند. استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران گفت: فلسفه معیار علوم است، عظمت هر فرهنگ بسته به عظمت فکر افراد جامعه است. انسان همان است که می‌اندیشد و دیگر هیچ. ای برادر تو همه اندیشه‌ای/  آدمی دیدست و باقی پوست است. این‌ها شعر نیست و همه حکمت است. دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی هم در این مراسم طی سخنان کوتاهی گفت: اندر دل من هزار خورشید بتافت/ آخر به کمال ذره‌ای راه نیافت. من هم از طرف خودم و هم از طرف دکتر اعوانی اعلام می‌کنم که من و ایشان مسأله نیستیم، چرا که حکمت مسأله است. این مراسم نکوداشت که دوستان ما برگزار کردند، در حقیقت احترامی بود که به حکمت گذاشتند؛ اشخاص اینجا بهانه‌ای بیش نبودند تا به ساحت حکمت احترام گذاشته شود. وی افزود: حکیم چند روزی می‌آید و می‌ رود اما عالم هیچ‌گاه از حکمت خالی نیست؛ حتی نه این‌که عالم از حکمت خالی نیست، بلکه اساسا عالم ظهور حکمت است. حکمت از دل عالم درنیامد، بلکه عالم از حکمت ظاهر شد و از این نظر حکمت بر عالم تقدم دارد. دکتر شهرام پازوکی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران هم یکی از سخنرانان این مراسم بود که طی سخنانی گفت: ما و دوستان در مؤسسه در عرف خودمان 5 استاد را با عناوینی چون اعیان ثابته، کلیات خمس و ثابتات ازلی می‌شناسیم که سه تن از ایشان در این مجلس حضور دارند و عبارتند از: دکتر اعوانی، دکتر دینانی و دکتر داوری اردکانی. اما دو استادی که امروز مراسم نکوداشتشان است، از جهاتی شباهت و تجانس فکری دارند. هر دو در عقایدشان راسخ هستند و شما نمی‌توانید جلوی اینها چیزی بگوئید که خلاف نظرشان باشد. وی افزود: اگر به دکتر اعوانی چیزی بگوئید که خلاف افلاطون و شیخ اشراق باشد تکلیفتان با رب العالمین است. ایشان هنگام خلاف گفتن مخاطب چیزی نمی‌گویند و با سعه صدر گوش می‌دهند اما همینکه سخن را شروع می‌کنند دیگر به مخاطب مجال سخن نمی‌‌دهند. نکته جالب درباره ایشان این است که ایشان همچنان که در عقاید افلاطونی خود راسخ هستند، اما همه گونه کتاب حتی اگر با عقایدشان نخواند می‌خوانند و این سعه صدر نشانگر تعظیم و تکریم علم است. همین سعه صدر در گزینش هیئت علمی برای مؤسسه هم مشهود بود و ایشان فارغ از اغراض شخصی و صرفا با ملاک علمی، دانشجویان را گزینش می‌کردند، بدون آنکه به همفکر و همنظر بودن عقاید او با خودشان توجه کنند. با اینکه نمی‌توان هیچگاه خلاف نظرشان در پیش ایشان حرف زد، اما وقتی کسی چنین می‌کند استاد اعوانی با سعه صدر با او برخورد می‌کنند و اعتراضش به خلاف گفتن مخاطب، به چند بار «جنابعالی!» گفتن تمام می‌شود.  

دکتر رضا داوری اردکانی، استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران هم در این مراسم با توجه به سخنان دکتر شهرام پازوکی در این مراسم گفت: اساسا نباید به سخنان لغو و بیهوده اعتنا و توجه کنیم، اگر کسی سخن مخالفی دارد باید سخن او را شنید اما کسانی که برچسب می زنند بحثشان متفاوت است، چون در فلسفه برچسب زدن نداریم، مگر فحش و ناسزاست که کسی منتسب به یک فیلسوف باشد و به عنوان مثال او را کانتی یا ملاصدرایی بدانیم. فلاسفه ما از ملاصدرا تا امروز اکثریت قریب به اتفاقشان صدرایی هستند البته برخی نیز سینایی محسوب می شوند اما مگر منعی دارد که چنین باشند!، اگر بنا بر بحث کردن است که مطلب دیگری است. وی افزود: فلسفه یک مشکل دارد که دکتر پازوکی تلویحا به آن اشاره کرد، مشکل فلسفه در زمان ما سیاست است البته منظورم این نیست که از سیاست بپرهیزیم اما سؤال آن است که آیا می توان فلسفه را تابع سیاست کنیم؟ همین که ما اینجا هستیم و می گوییم سیاست تابع فلسفه است جای تأمل دارد، اما امروز کار جهان سیاست شده و سیاست همه کاره است و در همه جا از تولد تا مرگ نفوذ دارد. وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: دکتر دینانی و دکتر اعوانی مثل همه اهالی فلسفه یک هنر دارند یعنی نه اینکه سیاسی نباشند اما سیاست را بر کارشان دخالت نداده اند به عبارت دیگر به بی پروایی سیاست همواره به کار فلسفه پرداخته اند در حالی که من چنین نبودم. پرداختن به کم سودترین چیزی که در جهان است یعنی فلسفه و در عین حال بنیادی ترین که اگر نبود امور بی بنیاد می شد امر شریفی است و من شهادت می دهم که 40 سال است این دو را می شناسم و جز فلسفه به چیز دیگری نپرداخته اند. دکتر کریم مجتهدی نیز در این مراسم گفت: فرهنگ امروزی ما در طول 30 تا 35 سال اخیر امکانات زیادی را در اختیارمان می گذارد ،با این همه ما استفاده خوبی را بر اساس وجدان خودمان از این امکانات نداریم و همین اشتباه است. علم، علم قدیم و ریاضیات و حتی علم جدید بدون وجود فلسفه علم نیست و بدون فلسفه علم معنی اش را از دست می دهد، چرا که اگر پشتوانه فکری در آن نباشد همان مصرف است. چهره ماندگار فلسفه تصریح کرد: تنها راه انسان تفکر است چرا که تأمل پیش رو است و ابداع دارد و تظاهر نیست بلکه واقعی است و اگر در جامعه ما نمی توانند فکر کنند که روح فلسفه چقدر انسان را حتی با خودش دچار مشکل می کند بحث دیگری است چرا که فلسفه اول فرد را مقید می کند که جستجو کنند. وی تصریح کرد: فلسفه برای من جنبه وجدانی دارد و تنها در مسائل اخلاقی علمی و هنری خلاصه نمی شود ضمن آنکه موقعیت فیلسوف در نهایت موقعیت جامعه است و جامعه با فیلسوف است که بیدار می شود. در پایان برای این دو فیلسوف دکتر دینانی و دکتر اعوانی آرزوی موفقیت دارم. دکتر منوچهر صانعی دره بیدی، استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی هم در این مراسم طی سخنانی گفت: دکتر دینانی را از بهار سال 57 می‌شناسم و بارها و بارها خدمت ایشان رسیده‌ام اما نسبت من با این دو استاد بزرگوار نسبت استادی و شاگردی است و من افتخار شاگردی هر دو استاد را داشته‌ام و از محضر ایشان استفاده کرده‌ام. اگر بخواهم از فضایل این دو بزرگوار سخن بگویم حکایت زیره به کرمان بردن است. وی افزود: در مباحث فلسفی بحثی است بنام وحدت صورت تفکر؛ منظور این است که تجربه افراد در کشورهای ایران، عربستان، پاکستان، عراق و غیر متفاوت است اما چون عقل صورت واحد انسان‌هاست آنجا که پای تفکر به میان می‌آید به این دلیل که انسان صورت تفکر واحد دارد، در اینجا تفکر شرقی و غربی و شمالی و جنوبی ندارد بلکه صورت تفکر این است که نظامی عقلانی که در طول تاریخ به اصطلاح در اثر رویارویی با تجربیات چاق شده و معرفت بشری فربه‌تر شده است. صانعی دره بیدی گفت: باید دید فلسفه اسلامی چه نسبتی با صورت تفکر دارد، تا آنجا که من می‌دانم نه تنها در مکه و مدینه که خاستگاه اسلام بوده خبرهایی از موضوع یادشده نبوده است بلکه در اندونزی و سایر کشورهای دیگر اسلامی هم نبوده و فلسفه اسلامی تنها در ایران است. وی تأکید کرد: در کل نظام عربی یک فرد بنام "کندی" داریم که او نیز یهودی بوده اما عرب‌زبان و از خاستگاه اسلام، تفکری برنخاسته و فلسفه اسلامی در واقع فلسفه ایرانی است که امیدوارم در این زمینه متهم نشوم. ضیاء موحد، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران هم طی سخنانی در این مراسم گفت: "جانسون" یکی از بزرگ‌ترین ادبای انگلیسی است که هم شاعر بود و هم فرهنگ‌نویس، مقاله‌نویس و ویراستار. وی افزود: جانسون راجع به شکسپیر مقاله‌ای معروف دارد و در این مقاله می‌گوید ما اگر بخواهیم او را معرفی کنیم باید از طریق نقل قول این و آن پیش برویم و این موضوع مانند کسی است که خانه‌ای دارد و می‌خواهد آنرا تعریف کرده و بفروشد، سپس آجری در خانه در دست می‌گیرد و به بقیه نشان می‌دهد و این‌گونه خانه خود را به دیگران معرفی می‌کند. این استاد فلسفه و منطق بیان کرد: دکتر دینانی و دکتر اعوانی خانه‌های فرهنگ هستند و با نمونه‌ آوردن و برشمردن خصایصشان تعریف از آنها کامل نیست و مانند نشان‌ دادن آجری از خانه برای فروش آن است. آیت‌الله دکتر مصطفی محقق داماد هم طی سخنانی در این مراسم گفت: در کتاب تاریخ فلسفه ویل دورانت سخنی از ارسطو نقل شده است بر این مبنا که فضیلت متحد با علم است و برای من همواره این ابهام وجود داشت که این عبارت یعنی چه؟، چرا که از نظر ذهنی با دو مولفه مواجه‌ایم و فضیلت و علم هر کدام مفهوم جداگانه‌ای هستند. اما بعدها فهمیدم که منظور ارسطو آن بود که هر چه در عالم خارج، اتحاد وجودی دارد و شاید غیر فضیلت هم باشد، علم است و این برداشت من از سخن ارسطو بود. استاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: همچنین در آیه «یُؤتِی الْحِکْمَةَ مَن یَشَاء وَمَن یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا وَمَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ» این معنی مستفاد می‌شود که از نگاه قرآن تمام مال و اموال و هر چه که در دنیاست امری قلیل است اما قرآن در مورد حکمت مصداق خیر کثیر را عنوان می‌کند که این همان معنایی است که معلم اول فهمید یعنی همان علم و فضیلت. حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران هم در این مراسم طی سخنانی گفت: بارها شنیده‌ایم فلسفه و حکمت مادر علوم است و معنای این جمله آن است که همه علوم به فلسفه و حکمت نیازمندند و اگر این نیازمندی را بپذیریم گزاره‌ای دیگر را باید پذیرفت و آن اینکه همه عالمان و دانشمندان به فیلسوفان و حکیمان نیز نیازمندند، چرا که بین حکمت و حکیم و فلسفه و فیلسوف جدایی وجود ندارد بلکه اتحاد است همان‌گونه که بین علم و عالم اتحاد است و عالمان در علم خود محتاج حکمت  هستند. وی افزود: برگزاری این نکوداشت که برای دو حکیم بزرگ دکتر دینانی و دکتر اعوانی بوده در واقع برای قدردانی از حکمت و فلسفه است تا بتوان از این طریق خدمتی به علم داشت. در همین راستا دانشمندان، مهندسان و حتی پزشکان نیز باید به این نکته توجه داشته باشند که از حکمت و فلسفه حکیمان و فیلسوفان استفاده کنند. این استاد حوزه و دانشگاه گفت: این دو استاد بیش از نیم قرن است که در خدمت حکمت و فلسفه هستند،دکتر دینانی و دکتر اعوانی تاکنون کارهای بزرگی را انجام داده‌اند از جمله اینکه در زمینه ترجمه آثار فیلسوفان گذشته به زبان امروزی تلاش زیادی کرده‌اند تا بتوانند اندیشه و حکمت و فلسفه فیلسوفان و حکمایی همچون خواجه نصیر، ملاصدرا، سهروردی و ابن سینا را به زبان امروزی تبدیل کنند و اقدام مهم‌تر آنکه بتوانند با اندیشه آنان سوالات فلسفی جدید را پاسخ دهند. سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم طی سخنان کوتاهی گفت: سال 58 بود که توفیق یافتم و خدمت دکتر دینانی رسیدم تا آن زمان درس‌های فلسفه در مشهد برگزار نمی‌شد و غلبه جریان‌های تفکیکی در خراسان به انداز‌ه‌ای بود که کسی به فکرش نمی‌رسید رویکرد متفاوتی داشته باشد. وی ادامه داد: سال‌های سال این روند در خراسان ادامه داشت و آنچنان حاکم بود که کسی این تصور را نداشت که در فضای خراسان امکان این امر وجود داشته باشد که کسی درس فلسفه بگوید و اگر فردی موفق می‌شد به صورت غیرعلنی درس ارائه می‌کرد. صالحی اظهار داشت: اما دینانی شهامت داشت درس‌های فلسفه را در خراسان پایه‌گذاری کند و آن زمان، دوره‌ای بود که من زمان نوجوانی خود را سپری می‌کردم و دکتر دینانی زمان میان‌ سالی خود سپری می کردند. معاون وزیر ارشاد تصریح کرد: وقتی به کلاس درس او آمدم به اندازه‌ای جذاب و روان از فلسفه می‌گفت که خود به خود به سمت سخنانش گرایش می‌یافتیم و مشخص بود که او نمی‌خواهد با اغماض فلسفه را لاپوشانی کند. مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات تلویزیونی قرآنی 'اسراء' برگزار شد/ 90 درصد مخاطبان از نحوه برپایی این برنامه رضایت داشته‌اند مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات تلویزیونی قرآنی "اسراء" جمعه 16 اسفند  با حضور حسن گروسی، رئیس شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن و حجت‌الاسلام شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از اساتید برتر و مدیران قرآنی کشور در سالن کوثر صداوسیما برگزار شد. در این مراسم حسن گروسی ضمن بیان این موضوع که مخاطبان برنامه "اسراء" چندین برابر شده و هچنان در حال افزایش است، بیان داشت: از تمامی مخاطبان تقاضا دارم تا از طریق راه‌های ارتباطی، همچنان با نقطه نظراتشان ما را در ادامه این راه خطیر بیش از گذشته همراهی کنند. وی از این موضوع که در روز ولادت مفسر قرآن کریم حضرت زینب(س) مراسم اختتامیه برنامه قرآنی "اسرا" برگزار شده است،ابراز خرسندی کرد. وی گفت: برنامه اسرا برنامه ای با محوریت اذان، دعا، مداحی و قرائت تقلیدی از اساتید برتر قرآنی از جمله عبدالباسط و منشاوی است که توانسته در این سه سال مخاطبان زیادی را جذب کند و سری جدید این برنامه نیز که در اردیبهشت سال 93 آغاز می شود با برنامه ریزی‌های جدید و دقیقی که صورت گرفته برنامه ای بسیار جذاب تر خواهد بود.


۱۳۹۲/۱۲/۲۳ - ۱۱:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن