تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836203157
بدترین و بهترین مردم از دیدگاه قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
بدترین و بهترین مردم از دیدگاه قرآن
بدترین مردم نزد خدا کافران و مشرکان هستند. هر چند در آیات دیگری از قرآن بعضی از انسان ها به دلیل خطاهایی که مرتکب شده و یا می شوند، بدترین خلق معرفی شده اند، ولی با توجه به همان دو معیار که تمام خوبی ها در ایمان و تمام بدی ها در کفر خلاصه می شود، بقیه مصادیق، چه از نظر خوبی و چه بدی به همان دو محور مربوط می شود و زیر مجموعه آن دو است، زیرا منشأ خوبی ها ایمان، و منشأ تمام بدی ها کفر است.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز؛ویژگی بهترین مردم از دیدگاه قرآن کریم چیست؟ در قرآن کریم ویژگیهای زیادی برای برترین افرادی که ایمان آوردهاند ذکر شده است که مهمترین آنها عبارتند از: 1. تقوا: [1] خداوند در آیات متعددی دستور به تقوا داده و از کسانی که متقی هستند تجلیل کرده است. بنا بر فرمودهء خداوند در سورهء حجرات؛ با ارزشترین افراد نزد خداوند کسانی هستند که بیشتر از دیگران تقوا را رعایت میکنند. [2] این افراد نهایت تلاش خود را برای انجام دستورات الهی بهکار میگیرند و چیزی را بر خواستههای خداوند ترجیح نمیدهند. 2. جهاد: آیات قابل ملاحظهای از قرآن به مسائل مربوط به جنگ و جهاد تخصیص یافته است. خداوند در برخی از این آیات، مجاهدان را با کسانی که از جهاد فاصله گرفتهاند مقایسه کرده و اجر بزرگی را به آنان بشارت داده است [3] و میفرماید: «آنها کسانی هستند که اموال و جان خود را میفروشند و در مقابلش بهشت را از آن خود میکنند». [4] 3. خضوع: کسانی که در برابر خداوند خضوع داشته باشند و قلبشان به درجهء اطمینان و یقین رسیده باشد، در قرآن به نام «مخبتین» یاد شدهاند. این افراد، کسانی هستند که با شنیدن نام خدا، قلب هایشان مملوّ از خوف خدا میشود و در مقابل بلاها صبر پیشه میکنند و اهل انفاق هستند. [5] 4. یاد خدا: از جمله دستوراتی که خداوند در قرآن به مسلمانان داده این است که، زیاد به یاد خدا باشند [6] و هدف از وجوب نماز را هم همین مسأله دانسته است. [7] در مقابل؛ کسانی را که قلبشان به یاد خدا نیست غافل خوانده و از غفلت نهی کرده است. [8] قرآن یکی از اثرات یاد خداوند را این دانسته که موجب این میشود که خداوند نیز به یاد آن شخص باشد و او را مورد عنایت خود قرار دهد. [9] 5. انفاق: کسانی که اموالشان را در راه خداوند خرج میکنند و مقصودشان فقط خداوند است، از افزایش چشمگیری در پاداش بهرهمندخواهند شد. خداوند آنها را به دانهای گندم تشبیه کرده که از آن هفتاد دانه گندم می روید و شاید هم بیشتر. [10] البته این پاداشها مشروط به این است که این انفاق همراه با منّتگذاری و اذیت نباشد. [11] خداوند در سوره ی دهر نیز از امام علی (علیه السلام) و همسر و فرزندانش به دلیل انفاق غذای خود به نیازمندان تقدیر و تمجید کرده است. [12]
6. عفت و پاکدامنی: خداوند در سوره ی مۆمنون یکی از اوصاف مۆمنان واقعی را پاکدامنی و عفت بیان کرده است. [13] همچنین وقتی از حضرت مریم به عنوان یک الگوی مناسب برای مۆمنان نام میبرد، او را به پاکدامنی و عفیف بودن توصیف میکند. [14] 7. تهجد و عبادت شبانه: یکی از اوصاف مهم برترین افراد نزد خداوند، شب زندهداری است. خداوند پیامبرش را دستور به تهجد شبانه میدهد تا در مقابل؛ او را به مقامی خواص به نام «مقام محمود» برساند. [15] این آیه ی شریفه نشان دهنده ی اهمیت خاص این عبادت است که بندگان مخلص خداوند از آن غافل نبودند. بدترین مردم در نزد خداوند از دیدگاه قرآن کریم چیست؟ بدترین انسان ها نزد خدا کسانی اند که به کفر و بی ایمانی روی آورده، از همین مسیر، حق را زیر پا قرار داده، هر کار زشتی را انجام می دهند. در آیات متعددی از قرآن، نام بدترین موجودات آمده است. در تعبیری، اینان همان انسان های کافر و یا از حق روی گردانی اند که به عنوان بدترین جنبندگان معرفی شده اند: «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُ الْبُکْمُ الَّذِینَ لا یَعْقِلُونَ؛ (انفال (8) آیه 22) قطعا بدترین جانوران نزد خدا کران و لالانی اند که اصلا تعقل نمی کنند». و «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذِینَ کَفَرُوا فَهُمْ لا یُۆْمِنُونَ؛ (انفال، آیه 55) بدترین جانوران نزد خدا آنانی اند که کافر شدند (و بر اثر لجاجت بر کفر خود) ایمان هم نخواهند آورد». خوب است به بیان بعضی از مفسران در تفسیر آیات مذکور و نیز آیات مورد بحث توجه کنیم: 1."إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ الْمُشْرِکِینَ فِی نارِ جَهَنَّمَ خالِدِینَ فِیها أُولئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ".
"أُولئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ" (بدترین مخلوقات) تعبیر تکاندهندهای است که نشان میدهد در میان تمام جنبندگان و غیر جنبندگان، موجودی مطرودتر از کسانی که بعد از وضوح حق و اتمام حجت، راه راست را رها کرده، در ضلالت گام مینهند، یافت نمیشود. این حقیقت در آیه 22 سوره انفال آمده: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لا یَعْقِلُونَ؛ بدترین جنبندگان نزد خداوند افرادی هستند که نه گوش شنوا دارند و نه زبان گویا و نه اندیشه بیدار! در سوره اعراف (آیه 179) آمده که بعد از ذکر گروه دوزخیان با همین اوصاف میفرماید: أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ؛همچون چهارپایان اند، بلکه گمراهتر، آن ها غافلان اند. آیه مورد بحث مطلبی فراتر از این ها نیز دارد چرا که آن ها را بدترین مخلوقات معرفی کرده، این در حقیقت به منزله بیان دلیلی است برای خلود آن ها در آتش دوزخ. چرا بدترین مخلوقات نباشند، در حالی که تمام درهای سعادت به رویشان گشوده شده و از روی کبر و غرور و عناد و لجاج آگاهانه به مخالفت برخاستند؟ (تفسیر نمونه، ج 27، ص 208) 2. در میان دوابّ، (جنبنده) بدتر از سگ و خوک که نجس العین هستند نداریم. البته به مراتب کفار و منافقان و غلات و خوارج و نصاب و مرتدین نجس تر از کلب و خوک و خبیث تر از آن ها هستند. (أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج 6، ص: 97) 3. إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ؛ بدترین جنبندگان روی زمین نزد حکم الهی، کرانند از شنیدن حق، گنگانند از گفتن حق، آنان که حق را در نمییابند، یعنی تدبر نمی کنند تا هدایت شوند. این جماعت بدترین حیواناتند که از عقل و مقتضیات آن روی بر تافته و به جانب قوای بهیمی و شهوات نفسانی شتافته، به سوء اختیار خود را از ملکات فاضل انسانی باز داشته، به صورت انسانی، ولی به سیرت حیوانی اند. (تفسیر اثنا عشری، ج 4، ص 315)
4. علامه طباطبایی در تفسیر این آیه که خدا بدترین و بهترین مردم را معرفی کرده، نوشته است: " إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ الْمُشْرِکِینَ فِی نارِ جَهَنَّمَ خالِدِینَ فِیها أُولئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ" (سوره بینه آیه 6) یعنی کسانی که از اهل کتاب و مشرکان به این آئین جدید کافر شدند، در آتش جهنم و به طور دائم خواهند بود، این گونه افراد بدترین خلق خدایند (چون نعمت هدایت بالاترین نعمتهای الهی است، و کفران آن بدترین کفران ها است) در مقابل بدترین مردم بهترین مردم نیز معرفی شده اند: " إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ" در این آیه خیریت را منحصر در مۆمنان کرده، که اعمال صالح انجام می دهند، همچنان که در آیه قبلی شرّیت را منحصر در کفار میکرد. (ترجمه المیزان، ج 20، ص 578) در این آیه، معیار بهترین و بدترین بودن مخلوقات در نظر قرآن به صراحت بیان شده است. ایمان و کفر، دو عیار واقعی سنجش شخصیتی انسان ها است که ایمان موجب تعالی و کفر موجب سقوط است. نتیجه : بدترین مردم نزد خدا کافران و مشرکان هستند. هر چند در آیات دیگری از قرآن بعضی از انسان ها به دلیل خطاهایی که مرتکب شده و یا می شوند، بدترین خلق معرفی شده اند، ولی با توجه به همان دو معیار که تمام خوبی ها در ایمان و تمام بدی ها در کفر خلاصه می شود، بقیه مصادیق، چه از نظر خوبی و چه بدی به همان دو محور مربوط می شود و زیر مجموعه آن دو است، زیرا منشأ تمام خوبی ها ایمان، و منشأ تمام بدی ها کفر است. پی نوشت ها: [1]. ر.ک: نمایه ی «معنای تقوا»، سۆال 12034 (در سایت اسلام کوئیست) [2]. حجرات، 13. [3]. نساء، 95. [4]. توبه، 111. [5]. حج، 34 - 35. [6]. احزاب، 41. [7] طه، 14. [8] اعراف، 205. [9]. بقره، 152. [10]. بقره، 261. [11]. بقره، 262. [12]. دهر، 8. [13]. مۆمنون، 5. [14]. تحریم، 12. [15]. اسراء، 79.
۱۳۹۳/۱/۷ - ۱۲:۳۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]
صفحات پیشنهادی
مبادی ادراکی قرآن بهترین منبع برای تدوین دستگاه فلسفه اسلامی است/ شفا و اسفار به معنای دقیق اسلامی نیستند
دین و اندیشه یک محقق فلسفه و عرفان اسلامی مبادی ادراکی قرآن بهترین منبع برای تدوین دستگاه فلسفه اسلامی است شفا و اسفار به معنای دقیق اسلامی نیستند منوچهر صدوقی سها با بیان اینکه در قرآن سی تا چهل مبدا ادراکی در عرض عقل وجود دارد گفت با توجه به این مسأله و ظرفیت موجود می توقرآن تنها برای فهم مردم عرب آن زمان نبوده است /بعد از مرگ دراین دنیا در آخرت تاابد می مانیم
دین و اندیشه درس تفسیر آیت الله جوادی آملی قرآن تنها برای فهم مردم عرب آن زمان نبوده است بعد از مرگ دراین دنیا در آخرت تاابد می مانیم حضرت آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیاتی از سوره صافات فرمود اينكه گفته ميشود قرآن به زبان همان مردم محلّي آمده چيزي كه آنها ميفهمند گفته و چيطرح پرسش معاون قرآن و عترت ارشاد از جامعه قرآنی کشور/ چرا مردم تا این حد از فرهنگ قرآن فاصله دارند؟
دین و اندیشه حشمتی در همایش بانوان قرآن پژوه طرح پرسش معاون قرآن و عترت ارشاد از جامعه قرآنی کشور چرا مردم تا این حد از فرهنگ قرآن فاصله دارند معاون قرآن و عترت ع وزارت ارشاد صبح امروز در یازدهمین همایش بین المللی بانوان قرآنپژوه با طرح این پرسش که در کشوری که فعالیتهای قرهمایش بانوان قرآنپژوه موجب همکاری پژوهشگران و ارائه تحقیقات اثرگذار در جامعه میشود
دین و اندیشه مریم حاج عبدالباقی در همایش بانوان قرآنپژوه همایش بانوان قرآنپژوه موجب همکاری پژوهشگران و ارائه تحقیقات اثرگذار در جامعه میشود یک استاد و پژوهشگر قرآنی در یازدهمین همایش بانوان قرآنپژوه با تأکید بر اینکه این همایشهای قرآنی موجب می شود تا فعالان قرآنی یکدیگر را شبدترین افراط نگفتن واقعیت ها به مردم است
بدترین افراط نگفتن واقعیت ها به مردم است رئیس جمهور با بیان اینکه بدترین افراطها نگفتن واقعیتها به مردم است تأکید کرد همیشه با دروغ تهمت و افترا مخالف بوده و هستیم پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری رئیس جمهور با بیان اینکه بدترین افراطها نگفتن واقعیتها به مردم است تأعلاج بلای تزلزل کیان خانواده ها پناه بردن به قرآن است/ هر جوانی که با قرآن آشنا باشد از آلودگی به دور است
دین و اندیشه آیتالله سبحانی در پیامی به همایش بانوان قرآنپژوه تأکید کرد علاج بلای تزلزل کیان خانواده ها پناه بردن به قرآن است هر جوانی که با قرآن آشنا باشد از آلودگی به دور است آیت الله سبحانی در پیامی به یازدهمین همایش بین المللی بانوان قرآنپژوه با بیان اینکه امروز رسانههاایران اسلامی عزادار در سالگرد بنیانگذار انقلاب اسلامی/ برگزاری سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم
دین و اندیشه دین و اندیشه در خرداد 92 ایران اسلامی عزادار در سالگرد بنیانگذار انقلاب اسلامی برگزاری سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم خردادماه سال 92 پر از رویدادها مختلف دینی و اندیشه ای بود برگزاری مراسم سالگرد رهبر کبیر انقلاب اسلامی سی امین دوره مسابقات بین المللیفراخوان بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵ ۴۶ فراخوان بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ستاد برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم از طراحان صاحبنظران درخواست کرد با ارحضرت فاطمه (س) در كلام حضرت علي (ع)/ زهرا(س) بهترین یاور برای عبادت خداوند است
دین و اندیشه حضرت فاطمه س در كلام حضرت علي ع زهرا س بهترین یاور برای عبادت خداوند است بهترين طريق براي درك مقام بلند حضرت فاطمه س تعريف و توصيفي است كه شوهر بزرگوارش حضرت علي ع از ايشان نمو ده اند زيرا هر شوهري نسبت به افراد ديگر حتي پدر ومادر همسرش را بهتر مي شناسدقالیباف: نگاه جامع برای زیست مؤمنانه مبتنی بر فرهنگ قرآنی وجود ندارد/ مسجدجامعی: تهران به پایگاه فعالیتهای قرآ
دین و اندیشه در همایش بانوان قرآنپژوه مطرح شد قالیباف نگاه جامع برای زیست مؤمنانه مبتنی بر فرهنگ قرآنی وجود ندارد مسجدجامعی تهران به پایگاه فعالیتهای قرآنی تبدیل میشود شهردار تهران امروز در یازدهمین همایش بین المللی بانوان قرآنپژوه با بیان اینکه علیرغم همه گامهای مثبتی کهآیتالله جوادی آملی: امام خمینی(ره) با تکیه بر قرآن و اهل بیت(ع) مردم را به ستون دین تبدیل کرد
آیتالله جوادی آملی امام خمینی ره با تکیه بر قرآن و اهل بیت ع مردم را به ستون دین تبدیل کردمفسر قرآن کریم گفت وقتی امام خمینی ره رهبری نهضت اسلامی را در سال 42 در دست گرفت آنگاه توانست با قدرت قرآن و اهل بیت ع فرهنگ جهاد و شهادت را به ایرانیان بدهد و به همین وسیله آنها ربدترین افراطها نگفتن واقعیتها به مردم است
چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۲ رییس جمهور در نخستین جلسه هیأت دولت در سال جدید با یادآوری عملکرد و دستاوردهای هفت ماهه گذشته دولت یازدهم گفت تقویت اتحاد انسجام عزم و مشارکت ملی در داخل و تعامل و اعتمادسازی متقابل در عرصه سیاست خارجی همچنان در سال ۹۳ در دستور کار دولت تدبیر وخواهان بهترین روابط با ایران هستیم/مواضع المشنوق بیانگر دیدگاه دولت لبنان نیست
بین الملل آفریقا و خاورمیانه میشل سلیمان خواهان بهترین روابط با ایران هستیم مواضع المشنوق بیانگر دیدگاه دولت لبنان نیست میشل سلیمان با تاکید بر اینکه سخنان اخیر وزیر کشور لبنان در اجلاس دولتهای عربی در مغرب بیانگر موضع و دیدگاه دولت لبنان نیست تصریح کرد بیروت خواستار بهترینبدترین افراطها نگفتن واقعیتها به مردم است/ رنگ مسایل حزبی ، شخصی و جناحی را کم کنیم
سیاسی دولت رئیس جمهور در نخستین جلسه هیات وزیران در سال 93 بدترین افراطها نگفتن واقعیتها به مردم است رنگ مسایل حزبی شخصی و جناحی را کم کنیم رئیس جمهور با بیان اینکه بدترین افراطها نگفتن واقعیتها به مردم است تأکید کرد همیشه با دروغ تهمت و افترا مخالف بوده و هستیم به گامامزادگان و بقاع متبرکه در لحظه تحویل سال نو میزبان مردم هستند
یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۲۷ قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه گفت مردم ایران اسلامی در سالهای اخیر و در لحظه تحویل سال نو در امامزادگان و بقاع متبرکه حضور پیدا میکنند که این موجب افتخار و مسرت است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا عبدالرضا عابد درمردم به محض اطلاع از فواید اوراق وقفی وارد میدان عمل خواهند شد
دین و اندیشه مدیر عامل مهدیه تهران عنوان کرد مردم به محض اطلاع از فواید اوراق وقفی وارد میدان عمل خواهند شد مدیر عامل مهدیه تهران با تأکید بر اینکه مردم به محض اطلاع از فواید اوراق وقفی وارد میدان عمل خواهند شد گفت حتماً افراد قابل اعتماد مردم و سرشناس باید متولی چنین وقفهاییقالیباف: باور جمعی به قرآن بزرگترین ارزش در ایران است
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۲۸ شهردار تهران باور جمعی به قرآن را بزرگترین ارزش در جامعه اسلامی ایران ذکر کرد وی افزود هنوز خلاء یک نگاه جامع برای زیست مومنانه مبتنی بر فرهنگ قرآنی در جامعه ما احساس میشود به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا محمدباقر ق-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها