محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846309190
تقوا امری معنوی و مرتبط با روح و نفس انسان است/ تقوا با احسان، طاعت و امثال اینها شناخته نمی شود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه هر هفته با نهج البلاغه/
تقوا امری معنوی و مرتبط با روح و نفس انسان است/ تقوا با احسان، طاعت و امثال اینها شناخته نمی شود
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: تعبیر تقوای قلوب، در آیه شریفه «فَاِنَّها مِن تَقوَی القُلوب» میرساند که تقوا، امری معنوی و مرتبط با روح و نفس انسان است و همچون اعمال نیست و همچنین از عناوینی نیست که بتوان آنرا قطعاً از افعالی چون احسان، طاعت و امثال اینها انتزاع کرد و به شکلی حتمی به تقوا عامل آن پی برد.
امام علی(ع) در خطبه هشتاد و شش نهج البلاغه می نویسد: به تمام اسرار آگاه است و از همه ضميرها با خبر! به همه چيز احاطه دارد و بر همه چيز پيروز است و بر همه اشياء غالب و قادر است. آنان كه اهل عملند پيش از آنكه اجلشان فرا رسد در ايام مهلت بايد به عمل بپردازند و در ايام فراغت پيش از آنكه گرفتار شوند تلاش كنند و قبل از آنكه راه گلو بسته شود نفس بكشند! براى خود و جایى كه مى روند توشه آماده كنند. از اين سرا كه سرانجام بايد كوچ كرد براى منزلگاه ابدى تدارك بينند. اى مردم! شما را به خدا، خدا را در نظر آوريد و براى آنچه از شما حفظ آنرا خواسته اند يعنى قرآن مجيد بكوشيد و در آنچه نزد شما وديعه گذاشته كه همان حقوق خدا است كوتاهى نكنيد! زيرا خداوند شما را عبث نيافريده و مهمل وانگذاشته و شما را در جهالت و نابينایى سرگردان رها نكرده است. كردارتان را بيان كرده و وظائفتان را به شما ياد داده و سرآمد زندگى شما را مشخص ساخته، كتابى بر شما نازل كرده كه روشنگر همه چيز است، پيامبرش را مدتى در ميان شما گذارد تا براى او و شما آئينى كه مورد رضاى اوست و كتاب آسمانيش بازگو مى كند، تكميل كند.
اوامر و نواهى خدا و آنچه مورد رضايت و نارضائى او بود با زبان وى بيان فرمود، راه عذر را بر شما بر بست و حجت را بر شما تمام كرد، اعلام خطر نموده و از عذاب شديد شما را بيم داد، پس باقيمانده عمر خويش را دريابيد و استقامت و صبر را پيشه كنيد چه اينكه باقيمانده در برابر ايام زيادى كه به غفلت گذشته است بسيار كم است. به خود بيش از حد آزادى مدهيد كه اين شما را به ستمگرى مى كشاند و آنقدر هم مداهنه و سستى نورزيد كه سستى شما را به معصيت(مصيبت) مى كشاند. اى بندگان خدا آن كس كه نسبت به خود از همه خيرخواه تر است در برابر خداوند از همه مطيع تر خواهد بود و آن كس كه خويشتن را بيشتر مى فريبد گناهكارترين مردم در برابر خداست. مغبون واقعى كسى است كه خود را مغبون سازد و آن كس مورد غطه خواهد بود كه دينش سالم بماند. سعادتمند آن است كه از وضع ديگران عبرت گيرد و شقاوتمند آنكه فريب هوا و هوسها بخورد.
رياکارى و تظاهر هر چند هم كم باشد شرك است، همنشينى با هواپرستان ايمان را به دست فراموشى مي سپارد و شيطان را به حضور مي كشاند از دروغ بركنار باشيد كه از ايمان فاصله دارد، راستگو در مسير نجات و بزرگوارى است اما دروغگو بر لب پرتگاه هلاكت و پستى قرار گرفته است. حسد نورزيد كه حسد ايمان را به باد مى دهد آنچنان كه آتش هيزم را خاكستر مى كند، كينه يكديگر را در دل راه مدهيد كه هر گونه خير و بركت را نابود مى سازد. بدانيد! آرزوهاى دور و دراز، عقل را گمراه مى كند و ياد خدا را به دست فراموشى مى سپارد، بنابراين به آرزوها اعتنا نكنيد كه فريبنده است و صاحبش را فريب مى دهد.
در خطبه هشتاد و پنج هم امام علی(ع) به صفاتی از خداوند اشاره کرده بود که در این مورد گفتیم ابن ابى الحديد معتقد است توحيد و عدل و مباحث دقيق و باريك مربوط به خداشناسى به جز از گفته هاى امام علی(ع) از ديگر صحابه شنيده نشده و سخن بزرگان صحابه هيچ كدام از اين مباحث را در بر ندارد. آنها حتى تصور اين مباحث را نمى نمودند و اگر آنرا تصور كرده بودند ذكر مى شد و به ما مى رسيد و به نظر من اين يكى از بزرگترين فضائل امام(ع) است.
یکی از بی پاسخ ترین پرسش هایی که از دیر باز، ذهن پرسشگر بشر را به خود مشغول کرده این است که چگونه می توان به ذات بی آغاز و بی پایان الهی پی برد. امام علی(ع) در این باره می فرمایند: «سپاس خداوندی را که سخنوران از ستودن او عاجزند و حسابگران از شمارش نعمتهای او ناتوانند و تلاشگران از ادای حق او درمانده. خدایی که افکار ژرف اندیش، ذات او را درک نمی کنند و دست غوّاصان دریای علوم به او نمی رسد؛ پروردگاری که صفات او بی حد و مرز است و در چارچوب تعریف نمی گنجد برای خداوند زمانی معیّن و سرآمدی مشخص نمی توان تعیین کرد. مخلوقات را با قدرت خود آفرید و بادها را با رحمت خود به حرکت درآورد و به وسیله کوه ها اضطراب و لرزش زمین را به آرامش تبدیل کرد».
امیر مؤمنان در فرازی دیگر می فرمایند: «... و کسی که خدا را نمی شناسد، به سوی او اشاره می کند و هرکس چنین کند، او را محدود کرده و (در قالب تنگ) شمارش درآورده است. آن کس که بگوید «خدا در چیست؟» او را در چیز دیگری پنداشته، و کسی که بپرسد «خدا بر روی چه چیزی قرار دارد؟» به تحقیق جایی را خالی از او در نظر گرفته است، در صورتی که خدا همواره بوده، و از چیزی به وجود نیامده است. با همه چیز هست، نه این که همنشین آنان باشد؛ و با همه چیز فرق دارد، نه این که از آنان جدا و بیگانه باشد.
انجام دهنده همه کارهاست، بدون حرکت و ابزار و وسیله؛ بیناست حتّی در آن هنگام که پدیده ای وجود نداشت، یگانه و تنهاست، زیرا کسی نبوده تا با او انس بگیرد، یا از فقدانش وحشت کند». از تعمّق در مفاهیم آسمانی کلام آن بزرگوار، چنین برمی آید که هر جوینده حقیقتی و هر سالک طریقتی که ذات بی همتای الهی را وصف نانشدنی تر بداند، او را بهتر وصف کرده و هر خام ناآزموده ای که ذات اقدسش را وصف پذیر پندارد، بیش از همگان سرگردانِ ناکجاآباد حیرت گردیده است.
تقوا
بحث دیگری از این خطبه در مرود تقواست. واژه تقوا و دیگر مشتقات ریشه آن، ۲۵۸ بار در قرآن کریم آمدهاند و مباحثی گوناگون را دربر دارند.
الف) از جمله مباحث مربوط به تقوا در قرآن، عبارتند از؛
۱) معنوی بودن تقوا
۲) تقوا بهترین پوشش معنوی
۳) تقوا ملاک برتری انسانها
۴) تقوا بهترین توشه
۵) علل تقوا
۶) آثار تقوا
۷) ویژگیهای متقیان
ب) برخی مشتقات تقوا در قرآن، تنها در معنای لغوی آن به کار رفتهاند.
ج) در آیهای نیز تقوا مضاف الیه واژه «کلمه» است: «اِذ جَعَلَ الَّذینَ کَفَروا فی قُلوبِهِمُ الحَمیَّةَ حَمیَّةَ الجـهِلیَّةِ فَاَنزَلَ اللّهُ سَکینَتَهُ عَلی رَسولِهِ و عَلَی المُؤمِنینَ و اَلزَمَهُم کَلِمَةَ التَّقوی وکانوا اَحَقَّ بِها و اَهلَها و کانَ اللّهُ بِکُلِّ شَیء عَلیمـا» بیشتر مفسران گفتهاند: مراد از «کلمة التقوی» کلمه توحید یعنی قول لا اله إلاّ الله است و نیز روایاتی کلمه تقوا را رسول خدا صلوات الله علیه، امیر مومنان، امام علی علیه السلام و امامان معصوم علیهم السلام، دانستهاند. اطلاق کلمه تقوا بر امامان معصوم علیهم السلام، یا از این روست که آنها کلمات الهیاند و همان طور که کلمات، از ضمیر خبر میدهند، آنان مراد خداوند را بیان می کنند یا بدان جهت است که ولایت ایشان و پذیرفتن امامت آنان، انسان را از آتش جهنم نگه میدارد، چنان که در بعضی از روایات از ولایت امیرمؤمنان به «کلمة التقوی» یاد شده است در زیارتهای زیادی همچون زیارت امام حسین علیه السلام در اربعین، عید فطر و عید قربان، شهادت داده میشود که امامان از فرزندان او، کلمه تقوایند.
تقوا امری قلبی
تعبیر تقوای قلوب، در آیه شریفه «فَاِنَّها مِن تَقوَی القُلوب» میرساند که تقوا، امری معنوی و مرتبط با روح و نفس انسان است و همچون اعمال نیست که متشکل از حرکات و سکنات و از نظر ظاهری، مشترک بین طاعت و معصیت باشد و همچنین از عناوینی نیست که بتوان آن را قطعاً از افعالی چون احسان، طاعت و امثال اینها انتزاع کرد و به شکلی حتمی به تقوا عامل آن پی برد و آیه شریفه دیگری از قرآن نیز میرساند که تقوا با قلب، پیوند دارد: «اِنَّ الَّذینَ یَغُضّونَ اَصوتَهُم عِندَ رَسولِ اللّهِ اُولـئِکَ الَّذینَ امتَحَنَ اللّهُ قُلوبَهُم لِلتَّقوی لَهُم مَغفِرَةٌ واَجرٌ عَظیم».
برپایه روایات معصومان علیهم السلام هم، تقوا امری قلبی و نفسی است، چنان که به فرموده رسول اکرم صلوات الله علیه هر چیزی معدنی دارد و معدن تقوا قلوب عاقلان است یا این حدیث که تقوا ریشه ایمان است.
وسعت حوزههای تقوا
تقوا دارای حوزههای گوناگونی است و امور اعتقادی، اخلاقی و رفتاری را دربر میگیرد، از این رو برخی به استناد نخستین آیات سوره بقره، گفتهاند که خداوند در آیات یاد شده، اوصافی را برای متقیان ذکر میکند که هریک بیانگر شعبهای از تقواست؛ از «یُؤمِنونَ بِالغَیب»، تقوای اعتقادی و از «یُقیمونَ الصَّلوة» تقوای عبادی و از«مِمّا رَزَقنـهُم یُنفِقون»، تقوای مالی و غیر مالی (همچون مقام و موقعیت) مراد است.
بهترین توشه معنوی
قرآن در ضمن بیان بعضی احکام حج به برگرفتن توشه از اعمال نیک فرمان داده و از تقوا به عنوان بهترین توشه یاد می کند: «تَزَوَّدوا فَاِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوی واتَّقونِ یـأولِی الاَلبـب» ذکر این مطلب در ضمن بیان اعمال حج، یا برای آن است که حج، سزاوارترین عملی است که انسان باید در آن در پی انجام دادن هرچه بیشتر کارهای نیک باشد یا از آن روست که همان گونه که انسان در سفر حج نیازمند توشه مادی کافی و مناسب است، در عزیمت به آخرت نیز محتاج اندوخته معنوی تقواست و چون انسان در سفر پرمخاطره حج به ضرورت زاد و نیاز مبرم به آن پی می برد، به خوبی می تواند دریابد سفر آخرت نیز بی توشه تقوا میسّر نیست و از آنجا که حرکت به سوی آخرت بسی پرمخاطره تر از سفرهای دنیایی و رحلتی جاودانه است، نیاز انسان به توشه آخرت بسیار بیشتر و اساسیتر است و این از لطافت، ظرافت و حکمت کلام الهی و مصداق تشبیه معقول به محسوس است که موضوع توشه تقوا و نیز لباس تقوا را همراه مناسبترین موضوع مرتبط با آن دو بیان کرده است؛ به گونه ای که مطلب کاملا حسّی می شود و اثر شگرفی از خود به جا می گذارد.
در روایات نیز به فراهم آوردن توشه آخرت سفارش شده است، چنان که امام حسن مجتبی(ع) ضمن استشهاد به آیه یاد شده فرموده است: «ای فرزند آدم! همانا تو از زمانی که از مادر زاییده شدی یکسره در نابودی عمرت به سر می بری، پس از آنچه در اختیار داری برای روزی که در پیش داری (آخرت) چیزی کسب و ذخیره کن. همانا مؤمن (برای آخرت) توشه برمی گیرد و کافر فقط مشغول لذت بردن و بهره وری از دنیاست (و به فکر آخرت نیست.
میان مرد و زن، عرب و عجم و گروهها، قبائل مختلف و نژادهای گوناگون انسان فرقی نیست و همه از یک پدر و مادرند، پس از این جهت بر یکدیگر برتری ندارند و برتری فقط در رعایت تقواست و با تقواتر در پیشگاه خداوند گرامی تر است: «یـاَیُّهَا النّاسُ اِنّا خَلَقنـکُم مِن ذَکَر واُنثی و جَعَلنـکُم شُعوبـًا و قَبائِلَ لِتَعارَفوا اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ اللّهِ اَتقـکُم اِنَّ اللّهَ عَلیمٌ خَبیر. پیامبر اکرم صلوات الله علیه فرموده است: «خداوند در قیامت به همه انسانها خطاب می کند که من شما را به اموری فرمان دادم؛ ولی آنها را ضایع ساختید و در مقابل، انساب خود را بالا بردید و امروز من منسوبان به خود را بالا می برم و نسبهای شما را فرو مینهم. کجایند متقیان؟»
بر پایه این روایت پرهیزگاران به خدا منسوباند. حضرت عیسی علیه السلام در پاسخ کسی که پرسید: کدامین مردم برترند، دو مشت خاک برداشت و گفت که کدام یک از این دو برتر است؛ آن گاه فرمود که مردم همه از خاک آفریده شدهاند و گرامی ترین آنها نزد خدا پرهیزگارترین ایشان است. آیه شریفه دیگری نیز میرساند زنان پیامبر در صورتی مقام و جایگاهشان از دیگر زنان بالاتر است که بیشتر از دیگران تقوا را رعایت کنند و درباره دین خداوند با احتیاط تر باشند: «یـانِساءَ النَّبیِّ لَستُنَّ کَاَحَد مِنَ النِّساءِ اِنِ اتَّقَیتُنَّ»
۱۳۹۲/۱۲/۱۷ - ۰۸:۳۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
توجه به نیازهای روحی انسان ویژگی شاخص تربیت اسلامی است
دین و اندیشه توجه به نیازهای روحی انسان ویژگی شاخص تربیت اسلامی است معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت در تربیت اسلامی نیازهای روحی انسان مورد توجه قرار می گیرند گرچه نیازهای جسمی نیز مهم است اما توجه به نیازهای روحی برای پایین نیامدن تراز انسان در دیدگاه اسلامی اهمیتفلسفه شدائد و گرفتاريها در زندگی انسان/ تهذیب نفس بدون سختی ممکن نیست
دین و اندیشه فلسفه شدائد و گرفتاريها در زندگی انسان تهذیب نفس بدون سختی ممکن نیست انسان به حكم قانون خلقت جز در مواجهه با سختي ها و شدايد و در نتيجه تصادمها و اصطكاكهاي سخت به کمال نمی رسد از این رو خداوند انسانها را به حوادث و مصائب مبتلا می کند به گزارش خبرگزاری مهر يكي ازتوجه به نیازهای روحی انسان ویژگی شاخص تربیت اسلامی
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۲۹ معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت در تربیت اسلامی نیازهای روحی انسان مورد توجه قرار میگیرند گرچه نیازهای جسمی نیز مهم است اما توجه به نیازهای روحی برای پایین نیامدن تراز انسان در دیدگاه اسلامی اهمیتی دوچندان مییابد به گزارش گروه دریافتچهره انسانها در قیامت
چهره انسانها در قیامت اهل بهشت بدنهایشان تمیز خالی از مو صورتهایشان به شکل جوان که هنوز مو نروئیده و زیبا چشم مانند کسی که سرمه به چشم کشیده مژهها و حدقه چشم بسیار مشکی و سیاه است و سفیدی چشم بسیار سفید عقیده صحیح در مورد معاد آن است که هم روحانی و هم جسمانی است در ایامام جمعه موقت تهران: انسان مرتبط با خدا در آرامش کامل است
امام جمعه موقت تهران انسان مرتبط با خدا در آرامش کامل است تهرن - ایرنا - امام جمعه موقت تهران گفت انسانی که با خدا مرتبط است از نظر تفکر انتخاب خط مشی و شیوه زندگی در آرامش کامل است چون می داند راهی که در پیش گرفته او را به سعادت و خوشبختی می رساند آیت الله محمد علی موحدی کرمچرا انسان نباید فساد کند؟
چرا انسان نباید فساد کند شاید تاکنون دلایل فردی و اجتماعی زیادی درباره علت اینکه انسان نباید فساد و گناه کند شنیده باشیم که هر یک در جای خود صحیح است اما اصل قضیه برمیگردد به نسبت ما با خدا به گزارش سرویس دینی جام نیوز وَ إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلاَئِکَةِ إِنِّی جَاعِلفاضل لنکرانی: راز موفقیت روحانیت، با مردم بودن است
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۴۴ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت تکریم از یک عالم تکریم رسول خداست منشاء تفضیل آدم به اسماء الهی منشاء خلیفه قرار گرفتن انسان و سجده بر آدم همه بهخاطر مسئله علم بوده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان حجتالاسلام والمسلمیعرفان و معنویت بعدی از ابعاد دین است/ در معنوی بودن عرفان واره ها تردید وجود دارد
دین و اندیشه بهرام دلیر در گفتگو با مهر عرفان و معنویت بعدی از ابعاد دین است در معنوی بودن عرفان واره ها تردید وجود دارد یک مدرس خارج فقه و اصول و فلسفه و عرفان با بیان اینکه دین اعتقادات و اخلاقیات و احکام و در بحثهای سیاسی ـ اجتماعی نیز حرفی برای گفتن دارد گفت اما معنویعلی اکبر فرهنگی، معمار ارتباطات انسانی است
علی اکبر فرهنگی معمار ارتباطات انسانی است فرهنگ > دین و اندیشه - ایرنا نوشت استاد دانشگاه دوست و همکار علی اکبر فرهنگی از وی به عنوان معمار و تمثیل ارتباطات انسانی در کشور نام برد علی اکبر ساروخانی روز دوشنبه در مراسم تجلیل از استاد دکتر علی اکبر فرهنگی ضمن بیانمنطق شهید، دمیدن روح در اندام مرده ارزش های انسانی است
رییس بنیاد شهید منطق شهید دمیدن روح در اندام مرده ارزش های انسانی است تهران- ایرنا- نماینده ولی فقیه معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت اگر شهید نبود جامعه آرامش و امنیت نداشت و امکان بروز و تولید علم نبود شهید مقام بالایی دارد و منطق آن دمیدن روح در انچرا فرشتگان اعمال انسان را می نویسند؟
چرا فرشتگان اعمال انسان را می نویسند از آنجا که نظام عالم بر اساس اسباب و مسبّبات شکل گرفته است برخی فرشتگان نیز اسبابی برای ثبت و ضبط اعمال انسانها هستند شخصى نزد امام صادق علیه السلام رفت و پرسید علت وجود فرشتگان مأمور ثبت اعمال نیک و بد انسانها چیست در حالىکه میدایام فاطمیه فرصتی برای تقویت روح معنویت در سال جدید است
امام جمعه ارومیه ایام فاطمیه فرصتی برای تقویت روح معنویت در سال جدید است خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت با توجه به تقارن ایام فاطمیه با ایام نوروز ملت ایران جشن های سال نو را با معنویت دینی قرآنی و نورانیت اهل بیت ع برگزار می کنند بکمک کردن به همنوع باعث آرامش روح میشود
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸ ۰۵ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت انسانها بدانند که کمک کردن به همنوع علاوه بر اینکه باعث آرامش روح میشود بلا را از انسان دفع میکند حجتالاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحائی گلپایگانی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا بابدعت همان تئوريزه شدن هواهاي نفساني است/ اساس فلسفه در هستي شناسي است
دین و اندیشه بدعت همان تئوريزه شدن هواهاي نفساني است اساس فلسفه در هستي شناسي است نخستين جلسه درسگفتار انديشه سياسي امام علي ع در نهجالبلاغه با حضور دكتر فرزاد جهانبين و دانشجويان در كانون انديشه جوان برگزار شد و وی گفت اساس فلسفه در هستي شناسي است به گزارش خبرگزاری مهرنشست علوم انسانی اسلامی؛ امکان یا امتناع برگزار می شود
دین و اندیشه نشست علوم انسانی اسلامی امکان یا امتناع برگزار می شود نشست علوم انسانی اسلامی امکان یا امتناع با حضور کارشناسان فردا 11 اسفندماه در دانشگاه شیراز برگزار می شود این نشست به همت دفتر گفتمان و اندیشه جوان اداره کل تبلیغات اسلامی فارس معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز وصفات رذیله انسان را بدبخت می کند/ صفات رذیله از سرطان هم بدتر هستند
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله مظاهری صفات رذیله انسان را بدبخت می کند صفات رذیله از سرطان هم بدتر هستند آیت الله مظاهری در درس اخلاق اخیر خود گفت ما باید بدانیم اگر صفت رذیلهای داشتیم به طور ناخودآگاه مارا بدبخت میکند اگر صفت رذیلهای بر دل ما حکمفرما باشد به طور نطلبهها مسلح به قواعد معنویت هستند
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۲۰ مدیر حوزه علمیه برادران استان زنجان گفت طلبههای حوزههای علمیه خود را در مرحله مسلح به قواعد معنویت میبینند حجتالاسلام حسن بیات در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان با اشاره به اهمیت حوزههای علمیه در ابعاد مختلف ز-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها