تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833321085
چهره انسانها در قیامت
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
چهره انسانها در قیامت اهل بهشت بدنهایشان (تمیز) خالی از مو، صورتهایشان به شکل جوان که هنوز (مو) نروئیده و زیبا چشم مانند کسی که سرمه به چشم کشیده، مژهها و حدقه چشم بسیار مشکی و سیاه است و سفیدی چشم بسیار سفید.
عقیده صحیح در مورد معاد آن است که هم روحانی و هم جسمانی است . در این میان نظرات دیگری نیز وجود دارد . هم چنین در کیفیت معاد جسمانی...
عقیده صحیح در مورد معاد آن است که هم روحانی و هم جسمانی است . در این میان نظرات دیگری نیز وجود دارد . هم چنین در کیفیت معاد جسمانی نیز اختلاف نظر وجود دارد.
مرحوم علامه مجلسى مىگوید: معاد جسمانى از امورى است که همه صاحبان ادیان در آن اتفاق نظر دارند و از ضروریات دین محسوب مىشود و منکران آن از زمره مسلمین خارجند، آیات کریمه قرآن در این زمینه صراحت دارد و قابل تأویل نیست و اخبار در این زمینه متواتر است و قابل انکار نمىباشد.اینان مىگویند: درست است که کانون پاداش و کیفر و لذّت و ألم، روح است، ولى ما می دانیم که روح، بسیارى از لذّتها و آلام را از طریق چسم دریافت مىکند. بنابراین، باید معاد جسمانى باشد همان طور که ظاهر آیات و روایات بر همین امر دلالت دارد آیاتى از قبیل:
1-«أَیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ بَلَى قَادِرِینَ عَلَى أَن نُّسَوِّیَ بَنَانَهُ»؛ آیا انسان مىپندارد که استخوانهاى او را جمع نخواهیم کرد، آرى قادریم که حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب کنیم.
2- بگو همان کسى آن را زنده مىکند که نخستین بار آفرید و او به هر مخلوقى آگاه است».
3- خداوند کسانى که در قبرها هستند را زنده مىکند.
4- در صور دمیده مىشود پس همه از قبرها به سوى پروردگارش شتابان مىروند.
مراد از جسمانى بودن معاد:
بعضىها جسمانى بودن معاد را به معناى این مىدانند که جسم انسان با همین خصوصیات مادى که براى این دنیا خلق شده و پیوسته در تحول است در آخرت هم با همین خصوصیات زنده خواهد شد. بدن اخروى عین بدن دنیوى است.
اما جسمانى بودن به این معنا که قابلیت براى بقا و جاودانگى ندارد بدون شک هیچ یک از معتقدان به معاد جسمانى ملتزم نمىشوند، جسمى که در دنیا بود با همان وضعیت بر نمىگردد، بلکه منظور بازگشت آن به گونه دیگر خواهد بود به طورى که از جهت شباهت عین جسد اول باشد و از جهتى مثل آن است. به طورى که هر کس این قالب را ببیند بگوید این، فلانى است، آن فلان شخص دیگر است. به تعبیر دیگر مادى بودن در قیامت و آخرت مادیتى خواهد بود که با قوانین مربوط به آن جا سازگار باشد به نحوى که قابلیت جاودانگى داشته باشد و فضولات نداشته باشد و موجب خستگى و ملالت نباشد.
آیا انسان مىپندارد که استخوانهاى او را جمع نخواهیم کرد، آرى قادریم که حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب کنیم.صدرالمتألهین می گوید: آن چه در اعتقاد به حشر بدنها از روز قیامت لازم است، آن است که بدن هایى از قبرها برانگیخته مىشوند به طورى که اگر کسى تک تک آنها را ببیند، بگوید: این فلان کس است یا بگوید این بدن فلان است و آن بدن به همان است.
علامه تهرانى(ره) مىنویسد: جمهور(همه) اهل اسلام و تمام فقهاء و اصحاب حدیث قائل شدهاند که معاد فقط جسمانى است. بنابراین، روح در نزد آنان عبارت است از جسمى که در بن سارى و جارى است همانند آب در گل و روغن در زیتون.
جمهور فلاسفه و پیروان مشایین، قائل شدهاند که معاد فقط روحانى است؛ یعنى فقط عقلى است، چون بدن و جسم به واسطه انعدام، صورت و عوارض و متعلقاتش منعدم مىشود و اعاده معدوم امرى محال است، امّا نفس چون مجرّد است باقى مىماند .
جهنم
بسیارى از اکابر حکما و مشایخ عرفا و جمعى از متکلمین مانند حجة الاسلام غزالى و کعبى و حلیمى و راغب اصفهانى و بسیارى از اصحاب امامیه ماند شیخ مفید و شیخ طوسى و سید مرتضى و علاّمه حلّى و خواجه نصیر الدین طوسى قائل به هر دو قسم از معاد شده اند و محقق سبزوارى هم همین قول را متین و استوار مىداند، چون انسان عبارت است از نفس و بدن، به تعبیر دیگر، از عقل و نفس ترکیب یافته است، بنابراین، براى بدن کمالى است و براى نفس هم کمالى. و هم چنین اکثر نصارى و تناسخیه نیز به همین قول معتقدند فقط فرق در این است که محققین از مسلمین و پیروان آنان معتقدند، که ارواح حادث اند و به بدن عود مىکند، ولى تناسخیه معتقدند که ارواح قدیم اند و هر کدام به جسم خاص حلول مىنمایند.
در گفتار کسانى که معتقد به معاد روحانى و جسمانى هستند، نیز اختلاف است که آیا آن چه از بدن در آخرت بازگشت دارد، عین این بدن است؛ یا مثل آن است؟
ایشان مىفرماید: بر افراد صاحب بصیرت پوشیده نیست که نشئه دوم که نشئه آخر است، شرایط دیگرى دارد. بدنى ثابت و لا یتغیر و مناسب با ابدیت است.
آیات وارد در قران کریم هم دلالت بر این دارند که روح به بدنى مثل این بدن تعلق مىگیرد و محشور مىشود. از جمله: «عَلَى أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَكُمْ وَنُنشِئَكُمْ فِی مَا لَا تَعْلَمُونَ7 ما در میان شما مرگ را مقدّر کردیم تا آن که مثلهاى شما را تبدیل کنیم و شما را در آن چیزهایى که نمىدانید ایجاد نماییم».
آیه دیگر: ما ایشان را آفریدیم و بنیان وجودى و کیان آنها استوار نمودیم و زمانى که بخواهیم مثلهاى آنان را تبدیل مىنماییم»
مراد از امثال در این آیات همان بدن است و به معناى احوال و اطوار است، یعنى ما بدنهاى آنان را به احوالات و اطوار مختلف در مىآوریم. البته با اطوار عالیه محشور مىشود و نه با آن مادّیت و کثافت که در دنیا بود و محتاج به دفع فضولات بود و قابلیت بقا نداشت.
بنابراین انسان در بهشت و جهنم با جسم و روحش خواهد بود، امّا جسمانیتى که با قوانین آن سازگار باشد و از نعمتهاى آن جا استفاده خواهد کرد.
و نیازهاى انسان در بهشت هم برآورده مىشود، «یُطَافُ عَلَیْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَ أَكْوَابٍ و َفِیهَا مَا تَشْتَهِیهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْیُنُ وَ أَنتُمْ فِیهَا خَالِدُونَ».10 در بهشت، شخصى بهشتى هر چه را اراده کند نزدش حاضر مىشود.
درباره سنّ اهل قیامت، از روایات معصومان «علیهم السلام» برمی آید که اهل بهشت همه جوان و زیبایند و در آنجا پیری و فرسودگی راه ندارد.
از این رو، حضرت رسول اکرم«صلی الله علیه وآله وسلم» فرمودند: «اهل الجنّة جُردٌ مُردٌ کحلٌ لاَیَفْنی شبابهم ولا تُبلی ثیابهم؛11 اهل بهشت بدنهایشان (تمیز) خالی از مو، صورتهایشان به شکل جوان که هنوز (مو) نروئیده و زیبا چشم مانند کسی که سرمه به چشم کشیده، مژهها و حدقه چشم بسیار مشکی و سیاه است و سفیدی چشم بسیار سفید. نه جوانی آنها فنا می پذیرد و نه لباسشان می پوسد.»مجموعه اصول و فروع دین
یکشنبه 4 اسفند 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]
صفحات پیشنهادی
تکفیریها، چهره نفرتانگیزی از خود به جهان نشان میدهند
شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳ ۴۳ یک مرجع تقلید گفت تکفیریها با اعمال جاهلانه چهره نفرتانگیزی از خود به جهان نشان میدهند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقم قم آیتالله سیدمحمدعلی علوی گرگانی در دیدار رئیس مرکز اسلامی مغولستان حضور وهابیت را فرصتی مهم در معرفهمایش تکریم از چهره های قرآنی/ بسته پیشنهادی آخر هفته گروه دین و اندیشه
دین و اندیشه همایش تکریم از چهره های قرآنی بسته پیشنهادی آخر هفته گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه به همت سازمان دارالقرآن الکریم شتمین مراسم تکریم چهره های قرآنی همراه با اختتامیه مسابقات تلاوت و تسنیم شامگاه جمعه دوم اسفند در تالار اندیشه حوزه هنری سازماهشتمین همایش تکریم چهرههای قرآنی امشب برگزار می شود/ تجلیل از 44 استاد و پیشکسوت قرآنی
دین و اندیشه با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هشتمین همایش تکریم چهرههای قرآنی امشب برگزار می شود تجلیل از 44 استاد و پیشکسوت قرآنی هشتمین همایش تکریم چهرههای قرآنی به هماره اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآنی تسنیم ویژه کارکنان دستگاههای فرهنگی کشور و نخستین دوره مسابقاتهشتمین همایش تکریم چهره های قرآنی برگزار شد/ تجلیل از آیت الله سیدعلی اکبر قرشی
دین و اندیشه هشتمین همایش تکریم چهره های قرآنی برگزار شد تجلیل از آیت الله سیدعلی اکبر قرشی هشتمین همایش تکریم چهرههای قرآنی شب گذشته 2 اسفندماه با حضور اساتید و پیشکسوتان قرآنی حافظان قاریان و مسئولان فرهنگی و قرآنی کشور در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد به گزارپيامآيتالله جواديآملي به همایش تكريم چهرههاي قرآنی/ در خانهای كه قرآن تلاوت می شود فيض الهی حضور دار
دین و اندیشه پيامآيتالله جواديآملي به همایش تكريم چهرههاي قرآنی در خانهای كه قرآن تلاوت می شود فيض الهی حضور دارد آيت الله جوادي آملي در پيامي به هشتمين مراسم تكريم چهره هاي قرآنی تأکید کرد در آن خانهاي كه قرآن تلاوت ميشود فيض الهي و فوز الهي آنجا حضور و ظهور داردپیام آیت الله جعفر سبحانی به همایش فقه هسته ای/ آمریکا با استفاده از سلاح هسته ای چهره انسانیت را سیاه کرد
دین و اندیشه پیام آیت الله جعفر سبحانی به همایش فقه هسته ای آمریکا با استفاده از سلاح هسته ای چهره انسانیت را سیاه کرد آیت الله جعفر سبحانی در پیامی به همایش فقه هسته ای گفت آمریکا در جنگ جهانی دوم به بهانه اینکه جنگ را کوتاه کند دو شهر از شهرهای ژاپن را به خاک و خون کشید و چهرچهره انسانهای اولیه اروپا+عکس
چهره انسانهای اولیه اروپا عکس پژوهشگران با بررسی DNA یک انسان 7 هزار ساله از ویژگی های چهره انسانهای اروپایی و آفریقایی پرده برداشتند به گزارش نامه نیوز به نقل از مهر آنها دریافتند این مرد غارنشین با وجود داشتن چشم های آبی موهای تیره داشته این به آن معناست که او شواهدی از تافتتاحیه مرحله کشوری مسابقات قرآنی تلاوت و تسنیم/ برپایی هشتمین مراسم تکریم چهرههای قرآنی
دین و اندیشه سازمان دارالقرآن برگزار می کند افتتاحیه مرحله کشوری مسابقات قرآنی تلاوت و تسنیم برپایی هشتمین مراسم تکریم چهرههای قرآنی هشتمین مراسم تکریم چهره های قرآنی همراه با اختتامیه مسابقات تلاوت و تسنیم برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر افتتاحیه مرحله کشوری نخستیدیدگاه آیتالله نوریهمدانی درباره نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع)
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹ ۵۴ یکی از مراجع عظام تقلید نمایش چهره حضرت ابوالفضل ع را در فیلمها جایز ندانست به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله نوریهمدانی در پاسخ به استفتای جمعی از مومنان مبنی بر نمایش چهره حضرت ابوالفضل العباس ع و حضرت علی اکبر عنظر مراجع معظم تقلید در خصوص نمایش چهره حضرت ابوالفضل علیه السلام
نظر مراجع معظم تقلید در خصوص نمایش چهره حضرت ابوالفضل علیه السلام نظر مراجع معظم تقلید در خصوص نمایش چهره حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام در فیلم رستاخیز به گزارش سرویس دینی جام در پی نمایش چهره حضرت ابوالفضل العباس ع وحضرت علی اکبر ع در فیلم سینمایی رستاخیز مراجع معظمچهره انسانهای اولیه اروپایی + تصویر
چهره انسانهای اولیه اروپایی تصویر محققان اسپانیایی با بررسی دیانای دو اسکلت باستانی که در مناطق مرتفع کوهستانی شمال این کشور کشف شدهاند موفق به بازسازی چهره یک غارنشین عصر حجر با ژنهای اروپایی و آفریقایی شدند به گزارش نامه نیوز به نقل از ایسنا باستانشناسان در سال 2006توهین کردن به مسلمان جنگ با خداست/ زر و زور و تزویر در روز قیامت نیست
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله مظاهری توهین کردن به مسلمان جنگ با خداست زر و زور و تزویر در روز قیامت نیست آیت الله مظاهری در درس اخلاق این هفته خود گفت نفس لوّامه خیلی عالی است و این هم که قرآن آن را در کنار قیامت گذاشته و قسم خورده است برای این است که فریب نمیخورد و کنیتی که آدمی را مخلد در دوزخ می کند/ وجه ناميدن قيامت به «ساهره»
دین و اندیشه نیتی که آدمی را مخلد در دوزخ می کند وجه ناميدن قيامت به ساهره آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه نیت کفر تنها نیتی است که قائل به آن را مخلد در دوزخ می کند گفت شخصي كه كفر در قلب او راسخ است اگر ساليان متمادي بماند همين است چيزي كه نه انقلاب عصا به صورت ثعبان او«سیاه سفید خاکستری» چهرههای خوب هفته، پاسخ هفته و میخواهم زنده بمانم هفته!+تصاویر
سیاه سفید خاکستریچهرههای خوب هفته پاسخ هفته و میخواهم زنده بمانم هفته تصاویرگاهی خسته میشدند اما نگاههای منتظر را بیپاسخ نمیگذاشتند پزشکانی که تاکنون 30 درصد از بیماران نیازمند به جراحی پلاستیک در کشور را به صورت رایگان مداوا کردهاند عنوان چهره خوب این هفته را به خوداعتراض آشنا به نمایش چهره غرب زده مشاور رئیس جمهور در تلویزیون
اعتراض آشنا به نمایش چهره غرب زده مشاور رئیس جمهور در تلویزیون نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر صدا و سیما با ارسال نامه ای به عزت الله ضرغامی از اصرار بر خلق مشاور و سپس همراه کردن وی با هیئت همراه رئیس جمهور در داووس و در نهایت نقد پوشش ایشان انتقاد کرد و خواستار اصلاح اینفرازهایی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب؛ چهره تفکر اسلام ناب محمدی(ص) برای جهانیان آشکار شده است
فرازهایی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب چهره تفکر اسلام ناب محمدی ص برای جهانیان آشکار شده است حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند امروز به رغم تهمت ها و تحریفهای مراکز تبلیغی صهیونیستی و استکباری تفکر اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله چهره خود را برای مردم جهان به تدریج آشکارچهره ترسناک شوهر قاتل در دادگاه
چهره ترسناک شوهر قاتل در دادگاه قاتل ساناز در میشیگان در نخستین جلسه بازجویـــی با ظاهری پریشان و ژولیده پیش روی قاضی نشست این مرد ایرانی از زمان دستگیری رفتار عجیبی دارد و میگوید تنها قصد کتک زدن همسرش را داشت نیما نصیری شوهر ساناز نظامی که به جرم قتل این زن جوان دستگیر شده ا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها