محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826086436
عرفان و معنویت بعدی از ابعاد دین است/ در معنوی بودن عرفان واره ها تردید وجود دارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه بهرام دلیر در گفتگو با مهر:
عرفان و معنویت بعدی از ابعاد دین است/ در معنوی بودن عرفان واره ها تردید وجود دارد
یک مدرس خارج فقه و اصول و فلسفه و عرفان با بیان اینکه «دین»، اعتقادات و اخلاقیات و احکام و در بحثهای سیاسی ـ اجتماعی نیز حرفی برای گفتن دارد، گفت: اما معنویتهایی که امروزه عرضه می شود در معنویت بودنشان محل تردید وجود دارد و سردمداران آن دغدغه شهرت دارند.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر بهرام دلیر، مدرس خارج فقه و اصول و فلسفه و عرفان و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تفاوت دین با معنویت و عرفان و اینکه چرا نباید معنویت جای دین را بگیرد، گفت: «دین» از حیث مفهومی و از نظر مصداقی و اثباتی، اعم از عرفان است، یعنی دارای ابعادی است که آن ابعاد متنوع وجود دارد و عرفان یکی از ابعاد آن است، در مقابل نحله های معنویت گرایی که اکنون در دنیا وجود دارند و مشهور هستند، چنین قابلیتی ندارند که جای دین را بگیرند. وی افزود: «دین» فقه، باید و نباید اخلاقی و باید و نباید باور و اعتقادی و باید و نباید عرفانی هم دارد. در بحث معنویتها و عرفان واره ها غالبا چیزی بنام نباید وجود ندارد، گاها گفته می شود هرچه میل شما می خواهد انجام بدهید. اصلا اینکه از امری پرهیز کنند در عرفان واره های جدید وجود ندارد. عرفان اروپایی و آمریکایی از آنجایی که عقل، عقل ابزاری شده و خاک زده شده است، به مساحت و ساحت قدسی راه ندارد و نمی تواند به عرفان برسد بنابراین نمی تواند جایگزین دین شود، چون معنویتهای امروزی نمی تواند ابعادی که دین دارد را پوشش دهد، لذا در عرفان نباید و باید اخلاقی غیر از باید و نباید اخلاقی است. باید و نباید عرفانی غیر از باید و نباید اعتقادی است و ... . دلیر در ادامه سخنانش اظهار داشت: همان طور که گفته شد «دین»، اعتقادات و اخلاقیات و احکام دارد و در بحثهای سیاسی ـ اجتماعی نیز حرفی برای گفتن دارد اما معنویتهایی که امروزه عرضه می شود اولا در معنویت بودنشان محل تردید وجود دارد، چون بسیاری از سردمداران عرفان واره ها به خصوص مؤسسین این عرفان واره ها بیشتر شهوت شهرت دارند تا دغدغه معنویت و عرفان. اصلا در عرفان بودن عرفان واره ها محل تردید است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه سخنانش اظهارداشت: معنویتهایی که به معنای انزواگری و عزلت گزیدن هستند و کاری به سیاست و تحولات سیاسی اجتماعی ندارند، نظارت بر صاحبان قدرت و کاری به کار دولتهای سیاسی و حکومتهای صاحبان قدرت نداشتن و حاکمیت را محل نظارت قرار ندادن و ... به هیچ دولتی هم زیان نمی رساند و لذا در اکثر حکومتهای فعلی جهان اسلام معمولا فعالیت در راستای عرفان واره ها کلا آزاد است و هیچ ممنوعیتی ندارد و گاها تشویق هم می شوند. وی با بیان اینکه کریشنا مورتی، اوشو، سای بابا، دالایی لاما و رام الله و ... که در میان عرفانهای جدید معروف شدند غالبا با رویکردهای روان شناختی و یا تکنولوژی فکر و امثال ذلک، کار می کنند. پائولو در آمریکای لاتین (برزیل) یا کتابهایی مانند «عرفان درمانی» وین دایر، غالبا تکنولوژی فکر هستند، تصریح کرد: رویکردهای روان شناختی دارند و در واقع راهکارهایی برای موفقیت هستند. ربطی به عرفان در معنای اصطلاحی و معنویت ندارند. پس دین ابعادی دارد که یکی از این ابعاد، معنویت و عرفان است. دین، همان طور که به دنیای مردم و معاش توجه دارد به معاد مردم نیز توجه دارد. دین بی تفاوتی را بر نمی تابد. حرف دین این است که «مَنْ اَصْبَحَ و لم یَهْتَمُّ بِاُمورِ الْمُسْلِمینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ» هر کسی صبحگاهان، صبح کند و به مشکلات و امور مسلمین اهتمامی نداشته باشد اصلا مسلمان نیست و مسلمان گفتن به چنین کسی روانیست. وی با اشاره به اینکه دین، بحثهای سیاسی و نظارت همگانی بنام امر به معروف و نهی از منکر دارد که یکی از دغدغه های مهم دین در حوزه فقه است، گفت: عرفان واره ها و بحثهای معنویت جدید این موضوعات را ندارند، حتی به بحث نبایدها ورود پیدا نمی کنند، مثلا در اوشو، عرفان در مسائل جنسی خلاصه شده است. تنها دغدغه مؤسس عرفان واره ای بنام اوشو، سکس است. در الماسهای اوشو، حتی ازدواج و ... را روا نمی داند و می گوید وقتی ده ها دختر در کنار تو می رقصند چرا انسان خود را اسیر یکی کند. دلیر با اشاره به اینکه در این نوع عرفانها خانواده معنا ندارد. نهاد خانواده، نهاد متزلزلی است. اما در بحثهای دینی، چنین چیزهایی را شاهد نیستیم. انسجام خانوادگی و نهاد خانواده یکی از نهادهای مهمی است که دغدغه دینی هم پشتوانه آن است. در اسلام هرکس ازدواج نکند نیمی از دین را ندارد یا عبادت متأهل با شخص مجرد یکسان نیست و از این قبیل امور، گفت: در مباحث دینی اخلاق، فقه، اعتقادات، کلام، هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و فرجام شناسی قابلیت بررسی دارد. نوع نگاهی که دین به انسان دارد با نوع نگاهی که عرفان نوظهور دارد بسیار متفاوت است، نمی گویم که معنویتهای نوظهور هیچ جهات مثبتی ندارند ولی هر چقدر مفید باشند نمی تواند جایگزین دین شوند.
۱۳۹۲/۱۲/۳ - ۰۸:۳۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]
صفحات پیشنهادی
معنویت و عرفان در عرض دین قرار نمیگیرند/ رابطه دین و معنویت از منظر درون دینی و برون دینی
دین و اندیشه عبدالرحیم گواهی در گفتگو با مهر معنویت و عرفان در عرض دین قرار نمیگیرند رابطه دین و معنویت از منظر درون دینی و برون دینی یک کارشناس ادیان تطبیقی با بیان اینکه از منظر درون دینی معنویت گرایی و عرفان رابطهای طولانی با دین دارند و در عرض آن قرار نمیگیرند که یکی ازالهیات اسلامی معنویت را گوهر اصلی دین می داند/ معنویت به شریعت و اخلاق خلاصه نمی شود
دین و اندیشه آیت الله محقق داماد در نشست گفتگوی ادیان الهیات اسلامی معنویت را گوهر اصلی دین می داند معنویت به شریعت و اخلاق خلاصه نمی شود استاد دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز در هفتمین دور نشست گفتگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات و شورای جهانی کلیساها با بیان اینکه معنویت در الهیات اسگفتگوي بين اديان مسير روشني براي ايجاد صلح و امنيت در جهان است/معنویت همواره با ادیان قرین بوده است
دین و اندیشه ابراهيمي تركمان در نشست ادیان گفتگوي بين اديان مسير روشني براي ايجاد صلح و امنيت در جهان است معنویت همواره با ادیان قرین بوده است رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عصر امروز 26 بهمن ماه در دور هفتم نشست دینی مرکز گفت وگوی ادیان و شورای جهانی کلیساها گفت گفتگوي بيبرگزاری گفتگوي دینی با شوراي جهاني كليساها/ ارائه 16 مقاله پیرامون«معنويت و مدرنيته»
دین و اندیشه برگزاری گفتگوي دینی با شوراي جهاني كليساها ارائه 16 مقاله پیرامون معنويت و مدرنيته هفتمين دور گفتگوي مركز گفتگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با شوراي جهاني كليساها برگزارمي شود به گزارش خبرگزاری مهر هفتمين دور گفتگوي مركز گفتگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتبتقلیل دین به معنویت به معنای ناقص انگاشتن دین است/ کمال دین نظر هماهنگ به دنیا و آخرت است
دین و اندیشه غرویان در گفتگو با مهر تقلیل دین به معنویت به معنای ناقص انگاشتن دین است کمال دین نظر هماهنگ به دنیا و آخرت است یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تقلیل دین به معنویت به معنای ناقص انگاشتن دین است گفت دین هم به زندگی دنیا و هم به زندگی آخرت می پردازد یا هم بهبسته فرهنگی پیشنهادی دین و اندیشه/از تدریس عرفان نظری تا دوره آموزشی طرحی برای مطالعات قرآنی
دین و اندیشه بسته فرهنگی پیشنهادی دین و اندیشه از تدریس عرفان نظری تا دوره آموزشی طرحی برای مطالعات قرآنی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه علاقه مندان به مطالعات قرآنی می توانند در دوره آموزشی طرحی برای مطالعات قرآنی با تدریس محمد رجبی رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی شرکت کنندنشست دینی گفتوگوی ادیان با موضوع معنویت و مدرنیته برگزار شد
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶ ۱۳ هفتمین دور گفتوگوی مرکز گفتوگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای جهانی کلیساها با موضوع معنویت و مدرنیته آغاز شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این مراسم که رهبران و اندیشمندان دینی و مذهبی از کشورهایمدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات کشور مطرح کرد نیاز فطری جامعه به معنویت را از طریق آموزههای عرفانی تأمین
مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات کشور مطرح کردنیاز فطری جامعه به معنویت را از طریق آموزههای عرفانی تأمین کنیممدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات کشور گفت نیاز فطری جامعه و نسل جوان به معنویت را از طریق آموزههای عرفانی مبنی بر مکتب اهل بیت و قرآن کریم تأمین کنیم به گزارش خبدین بهترین جایگاه برای جهانی عاری از خشونت است/بین علم و مدرنیته همواره دین است که پیروز میشود
دین و اندیشه یونسی در نشست ادیان دین بهترین جایگاه برای جهانی عاری از خشونت است بین علم و مدرنیته همواره دین است که پیروز میشود دستیار ویژه رئیسجمهور در امور اقوام و اقليتهاي ديني و مذهبي گفت پیشنهاد رئیسجمهور در سازمان ملل جهانی عاری از خشونت است که دین بهترین جایگاه برایفرق گذاشتن بین معنویت و مدرنیته باعث جدایی انسان از خالق میشود
دین و اندیشه تسخیری در نشست ادیان فرق گذاشتن بین معنویت و مدرنیته باعث جدایی انسان از خالق میشود مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام عصر امروز در هفتمین نشست دینی مرکز گفتوگوی ادیان و شورای جهانی کلیساها گفت فرق گذاشتن بین معنویت و مدرنیته باعث جدایی انسان از خالق خود میآیت الله محقق داماد در نشست گفت وگوی ادیان: معنویت به شریعت و اخلاق خلاصه نمی شود
آیت الله محقق داماد در نشست گفت وگوی ادیان معنویت به شریعت و اخلاق خلاصه نمی شود فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت استاد دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز در هفتمین دور نشست گفتگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات و شورای جهانی کلیساها با بیان اینکه معنویت در الهیات اسلاممعنویت عنصر اصلی دین داری است
آیت الله محقق داماد معنویت عنصر اصلی دین داری است خبرگزاری رسا ـ عضو فرهنگستان علوم ایران در دومین روز از هفتمین دوره نشست گفتگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای جهانی کلیساها به سخنرانی با موضوع ماهیت و چیستی معنای معنویت پرداخت به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت اللمعاون مدیرکل فرق و ادیان وزارت اطلاعات: مبلغان دینی رسالت مهمی را برای مقابله با عرفانهای نوظهور برعهده دارند
معاون مدیرکل فرق و ادیان وزارت اطلاعات مبلغان دینی رسالت مهمی را برای مقابله با عرفانهای نوظهور برعهده دارندمعاون مدیرکل فرق و ادیان وزارت اطلاعات گفت مبلغان دینی رسالت مهمی را برای مقابله با عرفانهای نوظهور برعهده دارند به گزارش خبرگزاری فارس از کرج صداقت بعد از ظهر امروز دنشست دینی «معنویت و مدرنیته» برگزار میشود
نشست دینی معنویت و مدرنیته برگزار میشوددور هفتم نشست دینی مرکز گفتوگوی ادیان و تمدنها با شورای جهانی کلیساها با عنوان معنویت و مدرنیته روز شنبه ۲۶ بهمن برگزار میشود به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس دور هفتم نشست دینی مرکز گفتوگوی ادیان و تمدنها با شورای جهانیمحققداماد در نشست «معنویت مدرنیته»: کسانی که میانه خوبی با دین ندارند، معنویت را جای دین قرار میده
محققداماد در نشست معنویت مدرنیته کسانی که میانه خوبی با دین ندارند معنویت را جای دین قرار میدهندرئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم گفت شاید کسانی که امروز میانه خوبی با دین ندارند این پرچم را بلند کردهاند که معنویت را به جای دین قرار دهند به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خآرامش حداقل مرتبه معنویت در دین است
حجت الاسلام خسروپناه آرامش حداقل مرتبه معنویت در دین است خبرگزاری رسا ـ رییس موسسه پژوهشی حمکت و فلسفه ایران در هفتمین دوره نشست گفتگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای جهانی کلیساها گفت معنویت با تعاریف مختلف تجربی پدیدارشناختی الهایاتی تبارشناختی وغیره که دارد یک معنالهیات اسلامی معنویت را گوهر اصلی دین می داند
آیت الله محقق داماد الهیات اسلامی معنویت را گوهر اصلی دین می داند تهران- ایرنا- استاد دانشگاه شهید بهشتی در هفتمین دور نشست گفتگوی سازمان فرهنگ و ارتباطات و شورای جهانی کلیساها گفت الهیات اسلامی معنویت را گوهر اصلی دین می داند به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آیت الله-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها