محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803367145
![نمایش مجدد: ملاصدرا فلسفه وجودی را با مسئله معرفت پیوند می دهد/ فلسفه ملاصدرا استعداد بکارگیری در جامعه شناسی و روان شناسی را دارد refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
ملاصدرا فلسفه وجودی را با مسئله معرفت پیوند می دهد/ فلسفه ملاصدرا استعداد بکارگیری در جامعه شناسی و روان شناسی را دارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
![](http://multimedia.mehrnews.com/Larg1/1392/03/01/IMG08393378.jpg)
دین و اندیشه در گفتگو با مهر مطرح شد؛
ملاصدرا فلسفه وجودی را با مسئله معرفت پیوند می دهد/ فلسفه ملاصدرا استعداد بکارگیری در جامعه شناسی و روان شناسی را دارد
یک عضو هیأت علمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه فلسفه ماهیت و فلسفه وجود هر یک جهان بینی متفاوتی را برای انسان به همراه دارد، گفت: در فلسفه اسلامی بحث در خصوص فلسفه وجودی در واقع بحث درباره فلسفه ملاصدرا است که مبتنی بر اصالت وجود است در مقابل اصالت ماهیت.
دکتر "مهدی معین زاده" عضو هیأت علمی گروه علم و دین پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی در گفتگو با خبرنگار درباره منشأ و اساس فلسفه وجود گفت: سنت فلسفه اسلامی قبل از ملاصدرا چه در شکل فلسفه مشاء و چه در فلسفه اشراق هر دو بر پایه اصالت ماهیت مبتنی بود. منتهی ملاصدرا مبنای کل فلسفه اسلامی را بر اساس اصالت وجود قرار داد. در حقیقت فلسفه وجودی در مقابل اصالت ماهیت، قول به اصالت وجود دارد. وی با بیان اینکه تمایز وجود و ماهیت ریشه در فلسفه ارسطو نداشته بلکه توماس آکویناس آن را ابداع کرده است، افزود: بر اساس این نظریه هر موجودی یک وجود دارد و یک ماهیت. ماهیت موجود پاسخی است که به پرسش درباره چیستی یک موجود داده می شود یعنی وقتی می پرسند آن موجود چیست؟ پاسخ آن در خصوص ماهیت آن موجود است. به عنوان مثال اگر بپرسند انسان چیست؟ در جواب می گویند: حیوان ناطق است. این پاسخ، ماهیت آن موجود را دربرمی گیرد. در مقابل این ماهیت، مسئله دیگری قرار می گیرد که به آن وجود می گویند. این وجود در همه انسان ها یکی است اما ماهیت آن متفاوت است. وی ادامه داد: بنابراین در فلسفه اسلامی بحث در خصوص فلسفه وجودی در واقع بحث درباره فلسفه ملاصدرا است که مبتنی بر اصالت وجود است در مقابل اصالت ماهیت. اینکه جهان را بر اساس اصالت ماهیت نگاه کنیم مثل کسانی همچون ابن سینا یا بر اساس اصالت وجود، مثل نگاه ملاصدرا سبب بروز تفاوت هایی می شود و در واقع در جهان بینی افراد تأثیرگذار است. وقتی بر اساس اصالت ماهیت به دنیا نظر داشته باشیم جهان مجموعه ای از ممکنات می شود که شامل موجودات عالم و واجب الوجود یعنی خدا است. معین زاده تصریح کرد: بین این ها یعنی ممکن الوجودها یا ممکنات و واجب الوجود رابطه علیت برقرار است. بی خود نبود که به خداوند علت اولی یا علت العلل می گفتند چون خداوند علت اولین و نخستین بود و بقیه موجودات معلول بودند. این تصویر اصالت ماهوی است از جهان. عضو هیأت علمی گروه علم و دین پژوهشگاه در توضیح جهان بینی که بر اساس اصالت وجود شکل می گیرد، گفت: تصویری که فلسفه مبتنی بر اصالت وجود از جهان می دهد شامل خدا و خدانماها یا آیات می شود. در واقع در اصالت ماهوی آیات خدا نمی تواند نشان و نموی داشته باشد و فقط در اصالت وجودی است که آیات خدا معنای آیات خدا پیدا می کند، زیرا در فلسفه وجودی رابطه علت و معلولی به شکل رابطه مبتنی بر علیت بین موجودات و علت العلل نیست. رابطه ای که در فلسفه وجودی بین عالم و خداوند مطرح است رابطه ای تجلی است یعنی یک طرف این رابطه نشان از امر دیگر می دهد و طرف دیگر امری است که آن را نشان می دهد مثل آینه. در این شرایط در فلسفه وجودی عالم دیگر مجموعه ای از اعلام نیست بلکه مجموعه ای از آیات است. در حقیقت مهمترین پیامد این رابطه نشاندن آن تجلی به جای علیت است. معین زاده با بیان اینکه معرفت بیشتر به دنبال وجود بیشتر حاصل می شود، گفت: یکی دیگر از آثار فلسفه وجودی موضوعی به نام مراتب وجود است یعنی تجلی وجود در تمام امور یکسان نیست، در برخی امور بیشتر و در بعضی دیگر کمتر است. در اینجا ملاصدرا فلسفه وجودی را به نوعی با مسئله معرفت پیوند می دهد. از نظر ایشان موجودی که وجود بیشتری دارد یعنی مراتب وجودی بالاتری دارد از معرفت بیشتری برخوردار است. در واقع مراتب وجود با مراتب معرفت به نوعی همخوانی پیدا می کند. به این ترتیب انسان وجود بیشتری از حیوان و حیوان بیشتر از نبات دارد یا به عبارت دیگر انسان معرفت بیشتری نسبت به حیوان دارد. در این بحث فلسفه وجودی به عرفان ما نزدیک می شود. شعرای عارف ما به این موضوع پرداخته اند. مولوی در ابیاتی بسیار تأکید کرده بود که: ای برادر تو همان اندیشه ای/مابقی تو استخوان و ریشه ای/ گر گُلست اندیشۀ تو گلشنی/ور بود خاری تو هیمۀ گلخنی/جان ما از جان حیوان بیشتر/ از چه رو وآنچه فزون دارد سبب. وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین نتایج اصالت وجود یا فلسفه مبتنی بر اصالت وجود یا فلسفه وجودی تئوری صدق است. البته صدق دوقطبی به این معنی که چیزی درست یا نادرست، کامل یا ناقص است در اینجا از بین می رود و صدق و کذب ذومراتب جایگزین دوقطبی می شود، یعنی امری نسبت به امر دیگر صدق بیشتری دارد یا به اصطلاح صادق تر یا کاذب تر است. در واقع همان طور که وجود مراتب دارد صدق و کذب نیز از مراتبی برخوردار است. معین زاده در پایان گفت: از آثار مهم دیگر فلسفه وجودی، حرکت جوهری است. حرکت جوهری از ابداعات مهم ملاصدرا به شمار می آید. جوهر آن چیزی بود که ضرورت یک جسم به آن وابسته بود. به عنوان مثال اگر ویژگی های ظاهری مثل رنگ پوست یا طول قد را از انسان بگیرند باز هم انسان است، چراکه این ها عرض هستند یعنی وجود این چیزها ضروری نیست در واقع آنچه باعث می شود انسان به خودی خود انسان باشد انسانیت انسان است. فلاسفه پیش از ملاصدرا معتقد بودند که این جوهر، حرکت ندارد، اما ملاصدرا اثبات کرد که این جوهر از حرکت نیز برخوردار است. با توجه به آنچه گفته شد می توان این طور نتیجه گیری کرد که فلسفه وجودی ملاصدرا بسیار بیشتر از فلسفه های قبلی اسلامی این استعداد را دارد که در زمینه های مختلف مثل جامعه شناسی، روان شناسی، تعلیم و تربیت و ... بکار گرفته شود.
۱۳۹۲/۱۲/۱۳ - ۱۰:۱۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]
صفحات پیشنهادی
خواجه نصیر کلام شیعی را به فلسفه الهی تبدیل کرد/ اگر خواجه نبود ملاصدرا و علامه طباطبایی نداشتیم
دین و اندیشه دینانی در همایش اخلاق و فلسفه از نگاه خواجه نصیر خواجه نصیر کلام شیعی را به فلسفه الهی تبدیل کرد اگر خواجه نبود ملاصدرا و علامه طباطبایی نداشتیم استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران با بیان اینکه خواجه نصیر کلام شیعی را به فلسفه الهی تبدیل کرد گفت با قاطعیت میگوکتاب «ادراکات اعتباري علامه طباطبايي (ره) و فلسفه فرهنگ» منتشر می شود/ نظریۀ ادراکات اعتباری نشاندهنده دغدغه
دین و اندیشه کتاب ادراکات اعتباري علامه طباطبايي ره و فلسفه فرهنگ منتشر می شود نظریۀ ادراکات اعتباری نشاندهنده دغدغههای پنهان علامه دکتر علی اصغر مصلح در کتاب ادراکات اعتباري علامه طباطبايي ره و فلسفه فرهنگ به تشريح نظريه خود پيرامون نقش نظريهي ادراکات اعتباري علامبدعت همان تئوريزه شدن هواهاي نفساني است/ اساس فلسفه در هستي شناسي است
دین و اندیشه بدعت همان تئوريزه شدن هواهاي نفساني است اساس فلسفه در هستي شناسي است نخستين جلسه درسگفتار انديشه سياسي امام علي ع در نهجالبلاغه با حضور دكتر فرزاد جهانبين و دانشجويان در كانون انديشه جوان برگزار شد و وی گفت اساس فلسفه در هستي شناسي است به گزارش خبرگزاری مهردرسگفتار فلسفه حقوق: سیسرون برگزار می شود
دین و اندیشه درسگفتار فلسفه حقوق سیسرون برگزار می شود در ادامه مجموعه درسگفتارهای دکتر سیدجواد طباطبایی با عنوان فلسفه حقوق در مؤسسه پرسش دوره جدید این درسگفتار به سیسرون و تأثیرات نظری او بر شکل گیری نظریات مربوط به فلسفه حقوق اختصاص دارد به گزارش خبرگزاری مهر در ادامه درسدرسگفتار «جغرافیای فلسفه به روایت دلوز/ رافائل(مکتب آتن)» برگزار می شود
دین و اندیشه درسگفتار جغرافیای فلسفه به روایت دلوز رافائل مکتب آتن برگزار می شود درسگفتار جغرافیای فلسفه به روایت دلوز رافائل مکتب آتن با تدریس صالح نجفی از دوشنبه 5 اسفندماه در مؤسسه مطالعات سیاسی اقتصادی پرسش آغاز می شود به گزارش خبرگزاری مهر درسگفتار جغرافیای فلسففلسفه تطبیقی با همزبانی فلاسفه و فلسفه امکان تحقق مییابد
دین و اندیشه فلسفه تطبیقی با همزبانی فلاسفه و فلسفه امکان تحقق مییابد حجت الاسلام والمسلمین منفرد در نشست فلسفه تطبیقی چیست با بیان اینکه فلسفه تطبیقی به معنی تطبیق یک فلسفه در تمامیت آن بر فلسفه دیگر و حتی بر تاریخ فلسفه است گفت فلسفه تطبیقی با همسخنی و همزبانی میان فلا«ادراکات اعتباري علامه طباطبايي(ره) و فلسفه فرهنگ» رونمایی می شود/ نقش ادراکات اعتباري در گفتوگوي عالم اسلا
دین و اندیشه ادراکات اعتباري علامه طباطبايي ره و فلسفه فرهنگ رونمایی می شود نقش ادراکات اعتباري در گفتوگوي عالم اسلامي با فرهنگ غربي مراسم رونمايي از کتاب ادراکات اعتباري علامه طباطبايي ره و فلسفه فرهنگ تأليف دکتر علياصغر مصلح سه شنبه 13 اسفندماه در پژوهشگاه علوم انهمایش «فلسفه اسلامی و مواجهه آن با چالشهای معاصر» برگزار می شود
دین و اندیشه همایش فلسفه اسلامی و مواجهه آن با چالشهای معاصر برگزار می شود به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره چهارمین همایش از سلسله همایشهای فلسفه اسلامی و مواجهه آن با چالشهای معاصر 15 اسفندماه در این مؤسسه برگزار می شود در این همایش آیتالله غلامرضا فیاضیسومین نشست هم اندیشی مخاطبان و فعالان فلسفه برای کودکان برگزار می شود
دین و اندیشه سومین نشست هم اندیشی مخاطبان و فعالان فلسفه برای کودکان برگزار می شود به همت گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان فبک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سومین نشست هم اندیشی مخاطبان و فعالان فلسفه برای کودکان 6 اسفندماه برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر این نشسپروژه تحقیقاتی بررسی اصطلاح «فلسفه سیاست» انجام شد/ اصطلاح فلسفه سیاست نادرست است
دین و اندیشه پروژه تحقیقاتی بررسی اصطلاح فلسفه سیاست انجام شد اصطلاح فلسفه سیاست نادرست است یک عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از آخرین وضعیت پروژه تاملی انتقادی در باب تعبیر فلسفه مضاف مطالعه موردی فلسفه سیاست خبر داد به گزارش خبرلازمۀ حاکم در مدینۀ فاضله، فلسفه دانستن است/ بدون دانستن علوم نظری، نمی توان رئیس مدینه بود
دین و اندیشه در گفتگو با مهر مطرح شد لازمۀ حاکم در مدینۀ فاضله فلسفه دانستن است بدون دانستن علوم نظری نمی توان رئیس مدینه بود مدیر گروه فلسفه دانشگاه تبریز با بیان اینکه خواجه نصير در آثار اخلاقی خویش خوبی را همان سعادت دانسته و تأکید داشته که سعادت انسان با تکمیل قوۀ نظری وخواجه نصیرالدین طوسی فلسفه را در خدمت علم کلام درآورد/ خواجه بیشتر یک متکلم بود
دین و اندیشه استاد دانشگاه تهران در گفتگو با مهر خواجه نصیرالدین طوسی فلسفه را در خدمت علم کلام درآورد خواجه بیشتر یک متکلم بود یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه خواجه نصیر الدین طوسی نه تنها در علم کلام که در فلسفه نیز صاحب نظر بوده است گفت با وجود تخصص خواجه در عهمایش بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی/ اخلاق و فلسفه از نگاه خواجه نصیر
دین و اندیشه همایش بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی اخلاق و فلسفه از نگاه خواجه نصیر همایش بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی با موضوع اخلاق و فلسفه از نگاه خواجه نصیر 5 اسفندماه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر به همت انجمن حکمت و فلسفه اینشست ملاحظاتی پیرامون وضعیت فلسفه در ایران برگزار می شود
دین و اندیشه نشست ملاحظاتی پیرامون وضعیت فلسفه در ایران برگزار می شود به همت مؤسسه مطالعات سیاسی اقتصادی پرسش نشست ملاحظاتی پیرامون وضعیت فلسفه در ایران با سخنرانی مراد فرهادپور و شاپور اعتماد امروز برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر در ادامه برنامه های ویژه پنج شنبه مؤسسه مطكارگاه آموزشی تربیت مربی «فلسفه برای كودكان» برگزار میشود
دین و اندیشه كارگاه آموزشی تربیت مربی فلسفه برای كودكان برگزار میشود كارگاه آموزشی تربیتی مربی برای فلسفه برای كودكان از سوی گروه فلسفه برای كودكان و نوجوانان فبك پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر این كارگروه كه كارگاه مقدماتی آموزبروجردی: حق هستهای ما را به رسمیت بشناسند، فلسفه وجودی تحریم زیرسوال میرود
بروجردی حق هستهای ما را به رسمیت بشناسند فلسفه وجودی تحریم زیرسوال میرود دوازدهمین نشست علمی – تخصصی دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهشها با سخنرانی علاء الدین بروجردی تحت عنوان مذاکرات هستهای و رویکرد مجلس شورای اسلامی برگزار شد به گزارش نامه نیوز به نقل از روابط عمومی مرکزکتاب «ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ» رونمایی میشود
کتاب ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ رونمایی میشودآیین رونمایی از کتاب ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و فلسفه فرهنگ به قلم علیاصغر مصلح روز سهشنبه 13 اسفند برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس در این نشست که با میزبانی گروه تاریخ و تمدن غرب پژوهشگاه علوم انسا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها