تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819727970
لازمۀ حاکم در مدینۀ فاضله، فلسفه دانستن است/ بدون دانستن علوم نظری، نمی توان رئیس مدینه بود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه در گفتگو با مهر مطرح شد؛
لازمۀ حاکم در مدینۀ فاضله، فلسفه دانستن است/ بدون دانستن علوم نظری، نمی توان رئیس مدینه بود
مدیر گروه فلسفه دانشگاه تبریز با بیان اینکه خواجه نصير در آثار اخلاقی خویش، خوبی را همان سعادت دانسته و تأکید داشته که سعادت انسان با تکمیل قوۀ نظری و قوۀ عملی به دست می آید، گفت: فیلسوف کامل کسی است که علوم نظری را تحصیل کرده و توانایی بکارگیری آنها را در عمل داشته باشد.
دکتر مرتضی شجاری در پاسخ به این سوال که مدلول واژه های اخلاقی، همچون خوبی و بدی یا حسن و قبح از نظر خواجه نصیر الدین طوسی چیست؟ به خبرنگار مهر پاسخ داد: خواجه نصير طوسی عقل را بسيار حرمت می نهاد. وی تحت تأثير فلسفه مشائی و در مقابل اشعريان که خوبی و بدی را شرعی می دانستند، بر اين باور بود که عقل، حاکم خوبی و بدی است؛ يعنی عقل می تواند تعيين کند که چه افعالی خوب و کدام افعال بد است و از آنجا که شارع مقدس (خداوند) نيز عاقل و حاکم عقل است، بنابراين هر فعلی که از نظر عقلی، خوب است، از نظر شرعی نيز نيکو خواهد بود. در واقع مبنای هر جامعه انسانی می تواند ـ جدای از اوامر و نواهی الهی ـ دارای اخلاق فاضله اجتماعی باشد. البته خواجه نصير در آثار خويش با استفاده از آيات قرآن و احاديث اسلامی، اخلاق عقلانی را تأييد کرده است.
وی افزود: خواجه نصير در آثار اخلاقی خویش، خوبی را همان سعادت دانسته و بر این امر تأکید کرده است که سعادت انسان با تکمیل قوۀ نظری و قوۀ عملی به دست می آید. از نظر وی هدف انسان در زندگی رسیدن به سعادت است و سعادت تنها از طریق علم حاصل می شود؛ زیرا علم، نور است و جهل، ظلمت. علمِ حقیقی نیز عملِ نیک را درپی دارد. از نظر وی، یکی از موجبات حصول سعادت فضیلت های نظری است و مقصود از آنها علومی اند که هدف غایی از آنها شناخت موجودات است. بنابراین فلسفه وسیله ای برای رسیدن به سعادت است.
دانشیار دانشگاه تبریز تصریح کرد: همچنان که یکی دیگر از موجبات سعادت، علوم عملی است از این رو فیلسوف کامل کسی است که علوم نظری را تحصیل کرده و توانایی بکارگیری آنها را در عمل دارد. کمااینکه لازمۀ حاکم در مدینۀ فاضله، فلسفه دانستن است و بدون دانستن علوم نظری، نمی توان رئیس مدینه بود، فیلسوفی که نتواند از علم خود در عمل سود ببرد، فیلسوف حقیقی نیست؛ از این روست که معمولاً به رئیسِ مدینۀ فاضله لفظ «حکیم» اطلاق می شود. از ديدگاه خواجه نصیر، تکمیل قوۀ نظری به گونه ای که موجبِ عمل به مقتضای آن شود و سعادت را نصیبِ آدمی سازد، فقط با اتصال به عقل فعال و استغراق در شهود عالم ملكوت میسر است و هر چيز ديگرى تنها در صورت كمك به اين حالت، در شمار مطلوب هاى آدمى قرار مى گيرد.
شجاری ادامه داد: بحث از خیر و سعادت با اصطلاحات کمال و لذت در ارتباط است. خواجه نصیر، همانند ابن سینا، بر این باور است که هر موجود زنده ای طالب لذّت است و لذا در بحث از خیرِ مختص به انسان یعنی سعادت، موضوع لذّت و اقسام آن را مطرح می شود.
مدیرِ گروه فلسفه دانشگاه تبریز گفت: لذّت دو قسم است: لذّت حسی و لذّت عقلی. لذّت حسی خود، بر دو قسم تقسیم می شود: لذّت حسی ظاهر مانند لذّت خوردن و لذّت حسی باطن مانند شوق و امید. مردم عوام به اشتباه گمان می کنند که قویترین لذّت، لذّت حسی است و رسیدن به آن موجب سعادت است. از نظر خواجه نصیر، ضعیفترین نوع لذّت، لذّت حسی و قویترین نوع آن، لذّت عقلی است؛ زیرا قویترین لذّت، لذّتی است که ادراک آن، قویتر باشد. خواجه نصیر بنا بر تعریفی که از لذّت ارائه داده است، «سعادت» را متقوم به 4 اصل می داند.
وی در شمار این 4 اصل گفت: بنا بر اصل اول، هر قوۀ نفسانی لذّت و خیری مختص به خود دارد. لذت چشم در دیدن مناظر زیبا و لذت گوش در شنیدن الحان نیکوست. در این لذت های حسی، آدمی با حیوانات مشترک است. همۀ قوای نفس در این امر مشترکند که آنچه موافق و ملائم با طبع آنهاست، خیر آنها و لذّت برای آنهاست. اصل دوم بر این مبناست که قوای نفس مراتب مختلفی دارند. قوه ای که کمالش شریفتر، بیشتر و بادوام تر است، دارای ادراکی شدیدتر و لذّتی قویتر است. اصل سوم می گوید لذّت بعضی از کمالات، گرچه معلوم است؛ اما چون هنوز برای نفس حاصل نشده، قابل تصور نیست و اصل آخر اینکه گاهی مانع یا مشغولیت هایی برای نفس حاصل است که نسبت به کمال و لذّتی اکراه دارد و ضدّ آن را طالب است. در این مواقع با زایل شدن مانع، نفس به طبع اصلی خویش باز می گردد.
دانشیار دانشگاه تبریز گفت: خواجه نصیر با توجه به این اصول بیان می کند که شخص عاقل نباید همانند حیوانات تنها به لذّت های حسی اکتفا کند؛ بلکه در معرفت عقلی به مبادی اولای وجود و به خداوند تعالی، لذّتی بسیار برتر از لذّت های حسی وجود دارد. با اینکه ما خداوند تعالی را مشاهده نکرده ایم، علم داریم که چنین لذّت هایی وجود دارد؛ این علم ما شبیه علم یقینی شخص ناشنوا به لذّت الحان نیکوست، در حالی که خود، آن الحان را نشنیده است. در هر حال، لذّت مختص به عقل دو قسم است: یکی مربوط به نظر که لذّتِ معرفت حق است و دیگری مربوط به عمل که لذّتِ معرفت زیبایی است.
۱۳۹۲/۱۲/۱۰ - ۰۸:۴۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
رئیس فدراسیون والیبال آرژانتین: بدون حمایت ایران نمیتوانستیم ولاسکو را برگردانیم
رئیس فدراسیون والیبال آرژانتین بدون حمایت ایران نمیتوانستیم ولاسکو را برگردانیمرئیس فدراسیون والیبال آرژانتین معتقد است در صورتی که حمایت فدراسیون والیبال ایران نبود نمیتوانستند ولاسکو را به آرژانتین ببرند به گزارش خبرگزاری فارس سایت فدراسیون جهانی والیبال در گزارشی به جداییفعال سیاسی و اجتماعی که نمی تواند روی مرز تقوا راه برود بهتر است خانه نشین شود
دین و اندیشه فعال سیاسی و اجتماعی که نمی تواند روی مرز تقوا راه برود بهتر است خانه نشین شود رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت اگر یک فعال سیاسی اجنماعی اقتصادی نمی تواند مرزها را رعایت کند زبان و دستش مهار شده و درکنترل نیست نمی تواند روی مرز تقوا راه برود چنین کسی خوب استمحمد رجبی: تاریخ نویسی ما اغلب تقلید ناقصی از سبک رایج جهان است/ مورخ نمی تواند بی طرف باشد
محمد رجبی تاریخ نویسی ما اغلب تقلید ناقصی از سبک رایج جهان است مورخ نمی تواند بی طرف باشد فرهنگ > دین و اندیشه - رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت در تاریخ نویسی معاصر آنچه در ایران مرسوم است متأسفانه به عنوان یک مکتب تاریخ نویسی مشخص ملی و یا بومی نیست و تاریخنقش مهم اخلاق را در حقوق نمی توان انکار کرد/ بررسی رابطه اخلاق و حقوق
دین و اندیشه نقش مهم اخلاق را در حقوق نمی توان انکار کرد بررسی رابطه اخلاق و حقوق خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه با وجود تفاوتهایی که بین اخلاق و حقوق وجود دارد نقش مهم اخلاق را در حقوق نمیتوان انکار کرد بیشتر قوانین از اخلاق سرچشمه میگیرند که در حکومت مذهبی بیشتر اخلاانتشار شماره جدید نشریه فرهنگستان علوم/گزارش دیدار اساتید فلسفه دانشگاه تویوی ژاپن از فرهنگستان علوم
دین و اندیشه انتشار شماره جدید نشریه فرهنگستان علوم گزارش دیدار اساتید فلسفه دانشگاه تویوی ژاپن از فرهنگستان علوم چهل و هشتمین شماره نشریه فرهنگستان علوم با سرمقاله دکتر رضا داوری اردکانی و مطالب متنوع دیگر منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر در این شماره ضمن انتشار اخبار و فعالیتهاآثار مرحوم ابوالحسنی منصفانه و خالی از تحریف است/ مورخ نمی تواند بی طرف باشد
دین و اندیشه محمد رجبی در نشست بیدارگر بصیر آثار مرحوم ابوالحسنی منصفانه و خالی از تحریف است مورخ نمی تواند بی طرف باشد رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی از مرحوم ابوالحسنی به عنوان مورخی منصف یاد کرد و گفت مرحوم ابوالحسنی در عین اینکه جهت دار بود اما منصفانه عمل می کرد و ضمن بکسی که نمیتواند مرزها را رعایت کند، خانهنشین شود
سهشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵ ۲۰ رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت اگر یک فعال سیاسی اجتماعی اقتصادی نمیتواند مرزها را رعایت کند زبان و دستش مهار شده و در کنترل نیست نمیتواند روی مرز تقوا راه برود چنین کسی خوب است که خانه نشین شود تا مردم از دست وی در امان باشند به گزارش گررئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم: فلسفه اسلامی متأثر از فرهنگ معارف اسلامی است/ نگاه انتقادی به کارآمدی فلسفه اسل
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم فلسفه اسلامی متأثر از فرهنگ معارف اسلامی است نگاه انتقادی به کارآمدی فلسفه اسلامیرئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت فلسفه اسلامی موجود در نظام موضوعات و غایات خویش متأثر از فرهنگ معارف اسلامی بوده و متفاوت از فلسفه یونان است لیکن همچنان نقیصهای درنایبرئیس مجلس: آمریکا نمیتواند هزینه تجاوز ﺑﻪ ایران ﺭا ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ کند
نایبرئیس مجلس آمریکا نمیتواند هزینه تجاوز ﺑﻪ ایران ﺭا ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ کندحجتالاسلام ابوترابیفرد گفت آمریکا نمیتواند هزینه تجاوز ﺑﻪ ایران ﺭا ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ کند به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین حجتالاسلام محمدحسن ابوترابیفرد صبح امروز در نشست هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی که در شبستان امدبیرکل حزب موتلفه اسلامی:بازنده ژنو ۲ آمریکاست/ تروریستها نمیتوانند حاکمان جدید در سوریه باشند
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی بازنده ژنو ۲ آمریکاست تروریستها نمیتوانند حاکمان جدید در سوریه باشند حبیبی گفت تروریستها نمیتوانند حاکمان جدید در سوریه باشند آنها در عرصه نبرد نظامی به نتیجه نرسیدهاند و در عرصه دیپلماتیک هم به نتیجه مطلوب نمیرسند به گزارش نامه نیوز محمدنبی حبوزارت علوم: دانشگاه ایرانیان نمی تواند فعالیت کند
وزارت علوم دانشگاه ایرانیان نمی تواند فعالیت کند تهران- ایرنا- مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت دانشگاه ایرانیان هیچ مجوزی از دفتر موسسات غیر انتفاعی این وزارتخانه برای جذب دانشجو ندارد از این رو نمی تواند فعالیت کند سید حسین حسینی روز چهارشنبه دررئیس اتاق مشترک ایران و عراق: نمیتوان در بازار عراق به تنهایی فعالیت کرد/ نگاه تشکلی و وحدت صنفی داشته باشیم
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق نمیتوان در بازار عراق به تنهایی فعالیت کرد نگاه تشکلی و وحدت صنفی داشته باشیمرئیس اتاق مشترک ایران و عراق گفت بازار عراق یک بازار میلیارد دلاری است نمیتوان به تنهایی در آن فعالیت کرد و باید نگاه تشکلی و وحدت صنفی داشته باشیم به گزارش خبرنگار اقتصبادامچیان: اصلاحطلبان چون میدانستند عارف رای نمیآورد او را مجبور به انصراف کردند/ بزرگان اصولگرا با وجود اخ
بادامچیان اصلاحطلبان چون میدانستند عارف رای نمیآورد او را مجبور به انصراف کردند بزرگان اصولگرا با وجود اختلافنظر کنار هم هستند تندروی در جریان اصولگرا مربوط به اشخاص است نه کل جریان قائم مقام حزب موتلفه معتقد است در انتخابات ریاست جمهوری یک اصولگرا با مشی اعتدال رای آورد واصغرزاده:آمریکایی ها آرگو نمی ساختند اگر می دانستند دولت تدبیر و امید می آید/ اشغال سفارت آمریکا حلقه مفقوده ر
اصغرزاده آمریکایی ها آرگو نمی ساختند اگر می دانستند دولت تدبیر و امید می آید اشغال سفارت آمریکا حلقه مفقوده رابطه ایران و آمریکا است یک فعال سیاسی گفت آمریکایی ها اگر می دانستند در سال 92 دولتی روی کار خواهد آمد که سیاست خارجی متفاوتی را در پیش می گیرد هیچ وقت آرگو را نمی ساختنبدون فعالیت جهادی نمی توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد
امام جمعه دلیجان بدون فعالیت جهادی نمی توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد دلیجان خمین - ایرنا - امام جمعه دلیجان تاکیدکرد با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب هیچ عذری از هیچ مسوولی پذیرفته نیست و همه باید برای تحقق آن بکوشند و بدون فعالیت جهادی نمی توان اقتصرئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران: تغییر رنگ نوک بینی یا نوک انگشتان میتواند نشانه بیماری
رئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران تغییر رنگ نوک بینی یا نوک انگشتان میتواند نشانه بیماریهای روماتیسمی باشدرئیس مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت افراد مبتلا به تغییر رنگ انگشت یا نوک بینی باید از نظر بعضی بیماریهای روماتیسمی مورد بررسی قرئیس انجمن جراحان قلب و عروق ایران: با متهم کردن عده ای پزشک نمی توان بر مشکلات غالب شد
رئیس انجمن جراحان قلب و عروق ایران با متهم کردن عده ای پزشک نمی توان بر مشکلات غالب شدرئیس انجمن جراحان قلب و عروق گفت اشکالات و تخلفات در تمام سیستم های پزشکی کشورها وجود دارد اما آیا با متهم کردن عده ای پزشک می توان بر مشکلات غالب شد به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس محمد-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها