تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819205233
نگاهی به سه گانه مطرح، مهم و پرطرفدار تاریخ سینما
واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: نگاهی به سه گانه مطرح، مهم و پرطرفدار تاریخ سینما
تا این حد كه به عنوان مثال تقلید از صحنه خروج جولیت بینوش از منزل خالی از وسایل همسر كشته شدهاش و كشیدن دستهایش به دیوار سیمانی خیابان به یكی از واجبات فیلمسازی در این جوانها تبدیل شد و...
نگاه فیلمهای كیشلوفسكی تلخ نیست
نگاهی به یكی از تاثیرگذارترین سهگانهها بر جریان سینمای روشنفكری ایران
دلایل اصلی نگارش این یادداشت دو چیز است. اول یادآوری و ادای احترام به سه فیلم مطرح، مهم و پرطرفدار تاریخ سینما و دیگری نگاهی به جریان سازی آنها بر سینمای داخلی ما. دلیل اول البته شاید با این ایراد مواجه شود كه درباره این سهگانه كه بیش از بیست سال از ساختش میگذرد بسیار نوشته شده و مقالات مفصلی از تحلیلگران و منتقدان در آرشیو مجلات سینمایی وجود دارد. شاید این ایراد و انتقاد وارد باشد، اما هدف از این یادآوری رسیدن از یك معرفی (هرچند با تكرار حرفهای گذشته) به یك نتیجه است. زمانی كه این سهگانه معروف شروع به جریان سازی سینمایی خود در داخل كشور كرد، تحلیلگران در حد و اندازه این جریان به آن پرداختند. اما مهمتر از این جریانسازی بر ظاهر و پیكره سینمای روشنفكری، جریانسازی بر تفكر و نگاه نسل هنوز فیلمساز نشده داخلی بود كه طبیعتا امكان پرداختن به آن وجود نداشت. چرا كه آن نسل، سالها بعد نگاه تاثیر گرفتهشان از این آثار را بروز دادند. با متون ادبی و نمایشی، فیلمهای كوتاه، نقدها و در نهایت فیلمهای بلندشان. پس صحبت از تاثیرگذاری سهگانه كیشلوفسكی بر جریان سینمای روشنفكری ایران به این محدود نمیشود كه فلان فیلم، از فلان صحنه فیلم «آبی»، «قرمز» و یا «سفید» الهام گرفته است.
سه گانه درخشان سینمای مدرن
كریستف كیشلوفسكی، كارگردان نامدار لهستانی خالق این سهگانه مشهور سینمای مدرن است. این سه فیلم عبارتند از: آبی (۱۹۹۳)، سفید (۱۹۹۴) و قرمز (۱۹۹۴) كه هر سه نوشته كیشلوفسكی و كریستوف پیسویچ و با موسیقی متن ساخته آهنگساز سرشناس لهستانی، زبیگنف پرایزنر هستند.
روند تلخ، نگاه پر امید و یك دنیا سوء تفاهم
سه گانه كریستف كیشلوفسكی ظاهرا از سه رنگ پرچم فرانسه الهام گرفته و مفاهیم آزادی، برادری و برابری را تداعی میكند. این رنگها نمادی از مفاهیمی هستند كه در فیلم مطرح میشوند و در مقالات فراوانی به آنها اشاره شده و تفاسیر فراوانی در این خصوص وجود دارد.
اما متاسفانه چیزی كه كمتر به آن اشاره شده است و باعث سوء تفاهم سینمای جشنوارهای یا ظاهرا روشنفكری ما شده است این است كه روند دراماتیك و نیز فضاسازی تلخ و گزنده فیلم به اشتباه به نگاه تلخ كیشلوفسكی تعبیر شده است. در صورتی كه اتفاقا سینمای كیشلوفسكی در این سهگانه، با وجود تمام سیاهیها و مصیبتها، سینمایی به شدت امیدوار و روشن بین است. در حقیقت این سیاهی به هیچ وجه نگاه كارگردان آن هم در مقام یك مولف بزرگ و صاحب سبك نیست و این سوء تفاهم سرآغازی بر چیدن آجرهای كج سینمای روشنفكری شده است.
دلیل اصلی این سوء تفاهم ضعف اصلی دانشكدههای هنری و بهخصوص سینمایی و نیز مراكز و آموزشگاههای سینمایی در آموزش درست ساختار سینمایی است. به این معنی كه اساسا ساختار را به گونهای جلوه میدهند كه برای یافتن آن فقط باید سراغ سینمای موج نو یا فیلمهای برگمان و ویسكونتی رفت و اگر این درك از ساختار سینمایی به درستی به دانشجویان انتقال مییافت اساسا پایان فیلم «آبی» باید بر تلخیهای دراماتیكی كه دقیقا طبق شرایط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن روزهای اروپا ترسیم شده بود میچربید. در پایان فیلم «آبی»، امید به آینده (كه میتوان آن را به آینده كشور كارگردان، فرانسه، یا اروپا تعمیم داد) در تصویری كه از جنین گرفته شده است موج میزند. شخصیت زن فیلم كه در طول فیلم بارها به مرز پوچی و نابودی رسیده حالاست كه سعی میكنند موسیقی همسرش را تكمیل كند. چرا كه حالا فرزندی هست كه بتوان برای آیندهاش سرود اتحاد سر داد.
اما در داخل كشور و بر اساس تغییر و تحولات شدید و اساسی نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، نوعی تلخ بینی و سیاه پسندی رایج شد. این سینمای تلخ پسند با تاثیرپذیری از این آثار مهم اكثرا سینمای مدرن اروپا، با یك سوء تفاهم بزرگ روبهرو شد.
شیوه تلخ و جدی این آثار با نگاه تلخ اشتباه گرفته شد و از همین جا نطفه این انحراف در ذهن كه جوانهای سینما دوست بسته شد و این شیوه تلخ كه با نگاه تلخ اشتباه گرفته شد متاسفانه باز هم راهش را كج تر كرد و به تلخ مزاجی این نسل تبدیل شد. به این معنی كه این نسل صرفا نگاه تلخ را در تفكر و آثارشان بروز نمیدادند بلكه در رفتار و شیوه زندگیشان هم بروز پیدا كرد.
جوانانی سیگار به دست، تلخ اندیش، افسرده و گوشهگیر با حرفهای ناامیدانه از زندگی. این جریان، در سالهای ابتدایی ورود لوحهای فشرده و راحتی دسترسی به آثار تاریخ سینما خیلی شدیدتر از گذشته شد. به نحوی كه در سالهای 78 تا 80 به بعد اگر سری به انجمنها و نهادهای مرتبط با جوانان فیلم كوتاه ساز میزدید با انبوهی از این تیپ جوانان روبهرو میشدید.
این شیوه تلخ مزاجی را در رفتار و تفكراتشان پیرامون زندگی به راحتی میشد دید. علاوه بر این با تماشای خیلی از آثار كوتاه این سالها دغدغههایی به چشم میخورند كه اساسا نه مخاطبانشان با آنها ارتباطی برقرار میكنند و نه اصلا سازندگانشان درك درستی از آنها دارند. تا این حد كه به عنوان مثال تقلید از صحنه خروج جولیت بینوش از منزل خالی از وسایل همسر كشته شدهاش و كشیدن دستهایش به دیوار سیمانی خیابان به یكی از واجبات فیلمسازی در این جوانها تبدیل شد و در هر دو اثری كه از آثار كوتاه آن دوره ببینیم قطعا یك فیلم با این حال و هوا پیدا خواهیم كرد.
و همانطور كه گفته شد این مشكل پیش از اینكه به خود این جوانان برگردد به دانشگاهها و مراكز آموزش سینمایی برمی گردد. كه اساتید در ابتدا از آنتونیونی و تاركوفسكی و كیشلوفسكی شروع میكنند و قرار هم نیست از آن پایین تر بیایند. و وقتی هم كه به این جنس سینما میپردازند اطلاعات اشتباه به دانشجوها و یا هنرجویان میدهند. كه در مواجهه با مثلا فیلم «آبی»، به نابودی ارزشها، انسانیت، پوچی، بیارزشی دنیا و امثالهم میپردازند در صورتی كه تمام فیلم در سكانس آخرش خلاصه میشود و آن تصویر جنین كه تكان میخورد و قرار است برایش سمفونی وحدت اجرا شود.
پایان دوران سركشی
اما چند سالیاست این روند رو به نزول است. این را در نقدها، آثار ادبی و فیلمهای همین جوانان میتوان دید. در این سالها فیلمها با سوء تعبیر اثر هنری خوانده نمیشوند و این نكته بسیار مهمی است. موفقیتهای داخلی و خارجی فیلمی همچون «درباره الی» نشان میدهد كه سینمای هنری فعلی قرار نیست با سازوكارهای اشتباه سینمای اصطلاحا جشنوارهای به راه خود ادامه دهد.
در حقیقت این فیلمسازان سینمای شخصی خود را دارند اما تفاوتشان با سینمای به اصطلاح هنری و روشنفكری كه قبلا سراغ داشتیم كه بهطور خاص نامش را سینمای جشنوارهای میگذاریم این است كه سینمای شخصیشان سازگار است با مولفههای اساسی سینما و این دو با هم در تناقض نیستند. نگاه درست به ساختار و مولفههای اساسی سینما باعث میشود تا دیگر شاهد سوءتفاهمات هنری و روشنفكری نباشیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]
صفحات پیشنهادی
جنجال و تفاوت / نگاهي به جشنوارههاي سينمايي سال 2013
جنجال و تفاوت نگاهي به جشنوارههاي سينمايي سال 2013 حسين عيديزاده مهمترين جشنوارههاي سينمايي اروپا سال 2013 در دو چيز با هم شباهت داشتند برندگان جوايز اصلي يا فيلمهاي جنجالي بودند يا آثاري متفاوت اولين جنجال در زمان اهداي جوايز مهمترين جشنواره سينمايي جهان يعني جشنوارهبچههاي بهشت، بزرگترين فيلم تاريخ سينماي فرانسه
بچههاي بهشت بزرگترين فيلم تاريخ سينماي فرانسه بچههاي بهشت از نمايش افتتاحيه پيروزمندانهاش تا به امروز جايگاه خود را به عنوان بزرگترين فيلم تاريخ سينماي فرانسه حفظ كرده است به گزارش حوزه سينماي جهان باشگاه خبرنگاران بچههاي بهشت كارگردان مارسل كارنه فيلمنامه ژاكنگاهی به دستمزد ستارههای سینما
نگاهی به دستمزد ستارههای سینما سینما و صد البته سینمای تجاری با ستارهاش معنا دارد بازیگران درخشان روی پرده ظاهر آراسته و خوش بازی دلنشین و لبخند و گریههای زیبا و البته دستمزدهای بالا به گزارش نامه نیوز خبرآنلاین در ادامه نوشت سینمای ایران در سالهای قبل از انقلاب تعریفمهمترین اتفاقات 2013 از نگاه فرانس پرس: از پیروزی حسن روحانی در انتخابات تا مرگ چاوز و تعطیلی آمریکا و توافق ت
مهمترین اتفاقات 2013 از نگاه فرانس پرس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات تا مرگ چاوز و تعطیلی آمریکا و توافق تاریخی ژنو فرانس پرس در گزارشی نوشت مرگ نلسون ماندلا رهبر فقید آفریقای جنوبی درگیری های سوریه و انتخاب نخستین پاپ جهان از کشوری در حوزه آمریکای لاتین برترین رویدادهای سانگاهي به دستمزد ستارههاي سينما
نگاهي به دستمزد ستارههاي سينما سينما و صد البته سينماي تجاري با ستارهاش معنا دارد بازيگران درخشان روي پرده ظاهر آراسته و خوش بازي دلنشين و لبخند و گريههاي زيبا و البته دستمزدهاي بالا خبرآنلاين در ادامه نوشت سينماي ايران در سالهاي قبل از انقلاب تعريف درستتري از ستاره داشنگاهي به تاريخچه طولانيترين شب سال
نگاهي به تاريخچه طولانيترين شب سال شب يلدا يا شب چلّه بلندترين شب سال در نيمكره شمالي زمين است اين شب به زمان بين غروب آفتاب از ۳۰ آذر آخرين روز پاييز تا طلوع آفتاب در اول ماه دي نخستين روز زمستان اطلاق ميشود به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران ايرانيان و بسياري از ديگرزندگي شگفتانگيز، بهترين فيلم كريسمسي تاريخ سينما شد
زندگي شگفتانگيز بهترين فيلم كريسمسي تاريخ سينما شد براساس نظرسنجي راديو تايمز از بيش از 2000سينمادوست امسال هم راديو تايمز بريتانيا اين مهم را بهعهده داشته و درنظرسنجي خود فيلم سينمايي چه زندگي شگفتانگيزي ساخته فرانك كاپرا را بهعنوان بهترين فيلم كريسمسي تاريخ سينما از نگاهستارههای پرفروشترین فیلم تاریخ سینما بازمیگردند
ستارههای پرفروشترین فیلم تاریخ سینما بازمیگردند سام ورثینگتن و زو سالدانا برای بازی در سه دنباله بعدی مجموعه سینمایی آواتار قرارداد نهایی را امضاء کردند آفتاب این دو به استفن لنگ پیوستند که پیش از این برای بازگشت به مجموعه قرارداد امضاء کرد جیمز کامرون این فیلم را کارگردانگاهي به زندگي اسطوره تاريخ آفريقا فراسوي نيك و بد
نگاهي به زندگي اسطوره تاريخ آفريقا فراسوي نيك و بد باز هم فيلم ديگري درباره ماندلا بر پرده سينما نقش بسته است راه طولاني آزادي براساس خاطرات ماندلاست اكران اين فيلم با خاموشي ابدي و ناگهاني قهرمان داستان همراه شد و دنيا را به كما فرو برد براي نوشتن از ماندلا نياز به هيچ مناستاریخچه جشنواره فیلم فجر با نگاهی بر اولینها + تصاویر
تاریخچه جشنواره فیلم فجر با نگاهی بر اولینها تصاویربرای دوره چهارم جشنواره فیلم فجر برای اولینبار آنونس ساخته شد که ساخت آن را صمد تواضعی برعهده داشت این آنونس با استفاده از آرشیوها و منابع تصویری در چهار دقیقه برای پخش از سینماها و تلویزیون مورد استفاده قرار گرفت همیشسينما وامدار ادبيات؛ فهرست گاردين از بهترين اقتباسهاي ادبي تاريخ سينما
سينما وامدار ادبيات فهرست گاردين از بهترين اقتباسهاي ادبي تاريخ سينما از اولين روزهاي شكلگيري سينما تاكنون همواره پيوند عميقي ميان دنياي كتاب و فيلم برقرار بوده و آثار ادبي بويژه رمانها الهامبخش كارگردانان شدند تا بر روي پرده نقرهاي سينما رنگ واقعيت بگيرند و سينمادوستان نينگاهي به تاريخچه اندونزي + تصاوير
نگاهي به تاريخچه اندونزي تصاوير اندونزي با جمعيت ۲۳۸ ميليون نفر چهارمين كشور پرجمعيت دنيا است به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران اَندونِزي يا بطور رسمي جمهوري اندونزي كشوري است كه در آسياي جنوب شرقي و اقيانوسيه قرار دارد اندونزي يك مجمعالجزاير متشكل از ۱۷ ۵۰۸ جزيرنگاهي به فيلم سينمايي «استرداد»؛ غرامت مضاعف
نگاهي به فيلم سينمايي استرداد غرامت مضاعف خلاصه فيلم روسيه قرار است غرامتي را شامل يازده و نيم تن طلا به صورت شمش طلا به ايران بپردازد ميهياتي ويژه به فرماندهي سرهنگ تكين ماموريت دارداين محموله را به ايران بياورد اما هركدام از اعضاي اين هيات نقشه اي در سر دارد استرداد چه در ز-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها