تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804436918




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سينما وامدار ادبيات؛ فهرست گاردين از بهترين اقتباس‌هاي ادبي تاريخ سينما


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سينما وامدار ادبيات؛ فهرست گاردين از بهترين اقتباس‌هاي ادبي تاريخ سينما
از اولين روزهاي شكل‌گيري سينما تاكنون، همواره پيوند عميقي ميان دنياي كتاب و فيلم برقرار بوده و آثار ادبي بويژه رمان‌ها الهام‌بخش كارگردانان شدند تا بر روي پرده نقره‌اي سينما رنگ واقعيت بگيرند و سينمادوستان نيز با طيف گسترده‌تري از مضامين در فيلم‌ها آشنا شوند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ اقتباس سينمايي از آثار غير تخيلي همچون نمايشنامه، كتاب‌هاي ديني، زندگي‌نامه‌ها، كاميك بوك‌ها و ... از اوايل قرن نوزدهم ميلادي در سينما رواج داشته، اما اقتباس از آثار ادبي چون رمان‌هاي بلند و داستان‌هاي كوتاه همواره از جايگاه ويژه‌اي نزد مخاطبان برخوردار بوده است. در زير نگاهي خواهيم داشت به 10 فيلم اقتباسي برتر در سينما كه منتقدين نشريه گاردين دست به انتخاب آنها زده‌اند.

سياره ميمون‌ها

فيلم علمي - تخيلي «سياره ميمون‌ها» به كارگرداني «تيم برتون» كه در سال ۲۰۰۱ ساخته شد، در در جايگاه دهم فهرست برترين فيلم‌هاي اقتباسي تاريخ سينما قرار گرفته است. اين فيلم بر اساس رمان «سياره ميمون‌ها» اثر «پير بول»، نويسنده فرانسوي ساخته شد و بازسازي فيلم «سياره ميمون‌ها» محصول ۱۹۶۸ است. اين فيلم كه «مارك والبرگ»، «تيم راث»، «هلنا بونهام كارتر»، «مايكل كلارك دانكن»، «پل جياماتي» و «استلا وارن» در آن نقش‌آفريني كرده‌اند، داستان فضانوردي به نام «لئو ديويدسون» است كه سفينه‌اش روي سياره‌اي كه ساكنانش ميمون‌هايي هوشمند هستند سقوط مي‌كند. در اين سياره ميمون‌ها با انسان‌ها مثل برده رفتار مي‌كنند، اما لئو با كمك ميموني به نام «اري» عليه اين سيستم شورش به راه مي‌اندازد.

كارگرداناني كه براي ساخت فيلم از رمان‌هاي «گراهام گرين»، رمان‌نويس، نمايشنامه‌نويس، منتقد ادبي و نويسنده پركار انگليسي اقتباس كردند، هيچگاه به موفقيت درخور توجه دست نيافتند و تنها فيلم‌هاي اقتباسي و موفق از كتاب‌هاي او با دخالت خود وي شكل گرفت. فيلم «بُت سقوط كرده» در سال 1948 بر اساس داستان كوتاه «اتاق زيرزمين» نوشته «گراهام گرين» و به كارگراني «كارول ريد» ساخته شد و از جمله موفق‌ترين اقتباس‌هاي سينمايي از آثار «گراهام گرين» محسوب مي‌شود كه داستان پسر هفت ساله سفير فرانسه در انگليس است كه به رابطه پنهاني پدرش با يكي از كارمندان سفارت پي مي‌برد. اين فيلم نامزد اسكار بهترين كارگرداني و فيلمنامه اقتباسي شد و در جوايز فيلم بافتا به عنوان بهترين فيلم انگليسي انتخاب شد. «بُت سقوط كرده» در زمان خود يكي از پرطرفدارترين فيلم‌هاي انگليسي بود كه در فهرست 10 فيلم برتر اقتباسي جهان از سوي منتقدين نشريه گاردين در مكان نهم قرار گرفته است.

بت سقوط كرده

«رابرت آلتمن»، فيلم‌ساز سرشناس آمريكايي و نامزد پنج جايزه اسكار بهترين كارگرداني، فيلم «خداحافظي طولاني» را در سال 1973 با اقتباس از رماني به همين نام نوشته «ريموند چندلر» و با فيلمنامه‌اي از «لي براكت» ساخت. «آلتمن» و «براكت» اقتباس آزادي از رمان «چندلر» انجام دادند، به گونه‌اي كه حتي شخصيت‌هايي جديد را در فيلم خلق كردند و يكي از شخصيت‌هاي اصلي داستان را حذف كردند. داستان اين فيل نئونوآر درباره يك كارگاه خصوصي به نام «فيليپ مارلو» است كه درگير ماجراي قتل همسر دوست صميمي‌اش «تري لونكس» مي‌شود. هرچند اقتباس آزاد آلتمن از رمان «خداحافظي طولاني» باعث خشم و رنجش طرفداران متعصب «چندلر» شد، چرا كه پايان داستان در فيلم عوض مي‌شود، با اين حال توان او در انتقال اصالت و برتري‌هاي رمان به حال و هوا و فضاي دهه 1970 ستودني است.

«استنلي كوبريك»، كارگردان نامدار تاريخ سينما يك‌بار اذعان كرد اگر مي‌دانست ساخت فيلم «لوليتا» چقدر دردسر از سوي نهادهاي بازرسي و گروهاي مذهبي براي او به همراه خواهد داشت، هرگز به سراغ ساخت اين فيلم نمي‌رفت. كوبريك فيلم «لوليتا» را براساس كتاب معروف «ولاديمير ناباكوف» ساخت، فيلمي كه در همان سال نامزد شير طلاي جشنواره ونيز شد. داستان فيلم درباره پروفسوري است كه از قضا ناپدري لوليتا، دختر كوچك مورد علاقه‌اش مي‌شود. در پي فاش شدن عشق نامشروع پروفسور به دختر همسرش و مرگ زن، وي سفري نامشخص را در كنار لوليتا آغاز مي‌كند، غافل از آنكه دخترك توسط يك فرد ثروتمند منحرف اغفال مي‌شود و ناگاه پروفسور را ترك مي‌كند. تفاوت‌هاي فراواني ميان رمان و فيلم «لوليتا» وجود دارد كه بسياري از آنها به سبب تدابير شديد سانسوري توسط كوبريك اتخاذ شد و برخي از مسائل مطرح شده در كتاب در فيلم به كلي حذف شد.

بايد درباره كوين حرف بزنيم

«بايد درباره كوين صحبت كنيم» نام فيلمي است محصول سال 2011 سينماي انگليس به كارگرداني «لين رامزي» كه بر اساس اقتباسي از رماني به همين نام نوشته «ليونل شريور» ساخته شد. «رامزي» در اين فيلم ژانرهاي وحشت و هيجان را تلفيق كرده و اقتباسي جذاب از رمان «شريور» خلق كرده است. داستان فيلم كه به صورت غيرخطي و با بازگشت‌هاي ناگهاني به گذشته نقل مي‌شود، درباره پسري به نام كوين است كه به سبب ارتكاب به يك قتل‌عام در مدرسه در زندان به سر مي‌برد و مادرش كه روزي يك نويسنده موفق بوده اكنون به تنهايي زندگي مي كند و در خاطرات خود به روزهاي بزرگ كردن كوين فكر مي‌كند. اين فيلم با فلش‌بك‌هاي فراوان به عقب و جلو روايت مي‌شود و مخاطب بايد از ميان اين پيچيدگي‌ها داستان فيلم را درك كند. «بايد درباره كوين صحبت كنيم» اولين‌بار در جشنواره فيلم كن در سال 2011 نمايش يافت.

«برنارد رز» پس از اقتباس پرحاشيه از رمان «آناكارنينا» (1997) به سراغ يكي ديگر از رمان‌هاي مشهور «لئو تولستوي» به نام «مرگ ايوان ايليچ» رفت و در سال 2000 اقتباسي بسيار آزاد از اين رمان معروف را تحت عنوان فيلم «Ivansxtc» به سينما آورد. اين فيلم درباره آخرين روز زندگي «ايوان بكمن»، يكي از مشهورترين وكلاي هاليوود با بازي «دني هيوستون» و ماجراي مرگ اوست كه در فهرست برترين آثار اقتباسي سينمايي جهان در مكان پنجم قرار گرفته است.

اقتباس

فيلم «اقتباس» محصول 2002 فيلمي است درباره "اقتباس سينمايي از يك كتاب" با فيلمنامه‌اي ار «چارلي كافمن» و كارگرداني «اسپايك جونز» كه در جايگاه چهارم برترين آثار اقتباسي سينماي جهان از نگاه گاردين جاي گرفته است. اين فيلم چهارمين تجربه سينمايي «چارلي كافمن» در مقام فيلمنامه‌نويس است و بر مبناي تجربه ناموفق وي در اوايل دهه‌ 90 در نوشتن فيلمنامه‌اي بر اساس كتاب «سارق گل اركيده» نوشته «سوزان ارلين» ساخته شده است. پس از چندين سال كه مجددا تصميم به اقتباس دوباره از اين كتاب گرفته شد، «كافمن» بخشي از درگيري ذهني خود در مقام نويسنده براي اقتباس از اين كتاب را به مايه و مصالح اصلي فيلمنامه‌اش بدل مي‌سازد. گرچه اين فيلم اقتباسي از كتاب «سارق اركيده» محسوب مي‌شود، اما تمركز روايي داستان فيلم بر اساس فيلمنامه اقتباسي نوشته «چارلي كافمن» است كه با تغيييراتي نسبت به نسخه اصلي داستان همراه است. در اين فيلم «نيكلاس كيج» در نقش «كافمن» و «مريل استريپ» در نقش «سوزان ارلين» ايفاي نقش كرده‌اند. از مهمترين عناوين كسب شده براي اين فيلم مي‌توان به جايزه بهترين نقش مرد مكمل براي «كريس كوپر» و نامزدي اسكار بهترين بازيگر مرد، زن و فيلمنامه اقتباسي به ترتيب براي «نيكلاس كيج»، «مريل استريپ» و «چارلي كافمن» اشاره كرد. همچنين اين فيلم جايزه ويژه هيات داوارن (خرس نقره‌اي) جشنواره برلين را از آن خود كرد.

جايگاه سوم برترين آثار اقتباسي سينماي جهان در اختيار فيلم مشهور «كوهستان بروك‌بك»، ساخته معروف «آنگ لي» كارگردان سرشناس آسيا است كه در واقع اقتباسي از داستان كوتاهي با همين نام نوشته «آني پروكس» است. «كوهستان بروك‌بك» توانست جايزه معتبر شير طلاي فستيوال ونيز را از آن خود كند و از طرف آكادمي اسكار نيز مفتخر به دريافت جايزه بهترين فيلم و بهترين كارگرداني شد. علاوه‌بر اين، اين فيلم جوايز گلدن گلوب، جوايز فيلم منتخب منتقدين و جوايز اينديپندنت و اسپريت را در كارنامه خود نيز ثبت كرده‌ است. در اين فيلم «هيث لجر» و «جيك جيلنهال» نقش اصلي را بر عهده دارند.

كوهستان بروكبك

اگرچه شهرت «آلبرتو ماراويا» پس از مرگش در سال 1990 به تدريج كاهش يافت، اما وي در زمان خود يكي از بزرگترين رمان‌نويسان روشنفكر اروپا محسوب مي‌شد و همين امر «برناردو برتولوچي» را بر آن داشت تا فيلمي اقتباسي بر اساس رمان سياسي «سازشگر» وي بسازد. بسياري از رمان‌هاي «آلبرتو ماراويا» توسط كارگردانان بنام سينماي جهان مورد اقتباس قرار گرفته كه از آن جمله مي‌توان به «دو زن» اقتباسي از «ويتوريو دسيكا»، «تحقير» از «ژان لوك گدار» و «كسالت» از «داميانو دامياني» اشاره كرد. داستان اين فيلم درباره يك ايتاليايي ۳۰ ساله به نام «مارچلو كلريچي» است؛ مارچلو يك روشنفكر سركوب شده از طبقه بالاي جامعه است كه در دوران حكومت «موسوليني» توسط فاشيست‌ها به كار گرفته مي‌شود تا به پاريس برود و يك دگرانديش كه سابقا استاد فلسفه اش بوده را به قتل برساند. برتولوچي با اين اقتباس سياسي در جايگاه دوم برترين آثار اقتباس سينماي جهان از نگاه گاردين قرار گرفته است.

سازشكار

«ديوانه از قفس پريد» شاهكار سينمايي «ميلوش فورمن» محصول 1975 با بازي درخشان «جك نيكلسون» و «لوئيز فلچر» با اقتباس از رماني با همين نام نوشته «كن كيسي» در صدر برترين آثار اقتباسي سينماي جهان قرار گرفته است. داستان فيلم درباره يك بزهكار با بازي «جك نيكلسون» است كه به حكم دادگاه براي بررسي وضعيت رواني‌اش به تيمارستان ايالتي فرستاده مي‌شود، اما وي با مقررات سخت و غيرانساني تيمارستان كه توسط زن سرپرستار با بازي «لوئيز فلچر» اعمال مي‌شود مخالفت مي‌كند. اين مخالفت‌ها باعث دشمني پرستار با او مي‌شود و زنداني را به بخشي مي‌فرستند كه به وي شوك الكتريكي وارد مي‌شود. بعد از وارد كردن شوك الكتريكي به سر او و ادامه رفتارش وي را از طريق برداشتن تكه‌اي از مغزش به موجودي تبديل مي‌كنند كه ديگر خودش نيست و زندگي نباتي پيدا كرده‌ است. اين فيلم كه در ميان 10 اثر برتر ميراث سينمايي آمريكا قرار دارد، جوايز فراواني از جمله پنج جايزه اسكار بهترين فيلم، بهترين كارگرداني (ميلوش فورمن)، بهترين بازيگر مرد (جك نيكلسون)، بهترن بازيگر زن (لوئيز فلچر) و بهترين فيلمنامه اقتباسي (لورنس هاوبن، بو گَلدمن) را كسب كرد. اين فيلم را در ايران با عنوان «پرواز بر فراز آشيانه فاخته» نيز مي‌شناسند.

ديوانه از قفس پريد

انتهاي پيام

ترجمه گزارش از: حسين شايسته

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن