تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805245183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سينما و اقتباس از آثار ادبي دفاع مقدس/ 7اميريان : داستان در سينماي دفاع مقدس هرگز تمام نمي شود/ سينماگران ما اهل مطالعه نيستند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سينما و اقتباس از آثار ادبي دفاع مقدس/ 7اميريان : داستان در سينماي دفاع مقدس هرگز تمام نمي شود/ سينماگران ما اهل مطالعه نيستند
داستان در سينماي دفاع مقدس هرگز تمام نمي شود و خاطرات هريك از افراد حاضر در جنگ گنجينه هايي تمام ناشدني ست اما متاسفانه سينماگران ما اهل مطالعه نيستند.


خبرگزاري فارس- ‌مريم اكبرلو : يكي از مشكلات سينماگران در عرصه دفاع مقدس نبود فيلمنامه هاي در خور سينماي اين عرصه است. با وجودي كه ادبيات داستاني نسبت به سينما، دين خود را به اين مقوله تا حد زيادي ادا كرده است، سينماي ايران هر سال از فقر فيلمنامه هايي رنج مي برد كه به نظر مي رسد با وجود مواد خام ادبي نبايد اين مشكل وجود داشته باشد. كتاب هاي منتشر شده در حوزه دفاع مقدس و البته كتاب هاي خاطرات توانسته اند تا حدي اين خلا را پر كنند. اين كتاب ها يكي از گنج هاي پنهاني است كه مي تواند به سينماي دفاع مقدس جاني دوباره دهد و نگاه همه را به سمت پرده نقره اي برگرداند.

در اين سلسله گفت و گوها به سراغ چند تن از نويسندگان كتاب هاي دفاع مقدس رفتيم و از آنها پرسيديم آيا حاضرند كتاب هاي چاپ دو رقمي شان را در اختيار سينماگران قرار دهند و با آنها پيمان آشتي ادبيات و سينماي دفاع مقدس ببندند؟

داوود اميريان با كتاب هاي «خداحافظ كرخه» ،‌ »فرزندان ايرانيم» ،‌ »رفاقت به سبك تانك»، «مين نخودي»‌و «آقاي شهردار»‌ يكي ديگر از نويسندگاني است كه با ما همراه مي شود و مي گويد: داستان در سينماي دفاع مقدس هرگز تمام نمي شود و خاطرات هريك از افراد حاضر در جنگ گنجينه هايي تمام ناشدني ست كه اتفاقا در سال هاي گذشته حوزه هنري روي اين گنج نشسته است.

وي افزود:‌ در حالت كلي سينماي اقتباسي ما بحران زده و عمر اقتباس در اين سينما بسيار كم. اكثر نويسندگان و شايد بتوان گفت همه آنها دوست دارند كه كتابشان مورد اقتباس واقع شود ، اما متاسفانه در كشور ما هنوز اطمينان به همديگر وجود ندارد.

نويسنده «ايرج خسته است» تشريح كرد : ما بعد از انقلاب به تعداد انگشت هاي يك دست هم اثر ارزنده اقتباسي نداشتيم . در دهه 30 فيلم هايي از روي نوشته هاي منوچهر مطيعي ، حسين قلي خان مستعان و فردي كه با نام ح.حميد تخلص مي كرد و نوشته هايش پاورقي روزنامه هاي صبح آن زمان بود ، فيلم هايي ساخته شد .

اميريان ادامه داد : «گاو» مهرجويي از روي كتاب غلامحسين ساعدي ، نخستين اثر اقتباسي ارزنده آن زمان بود. امير ارسلان نامدار، فيلمي از روي كتاب طوطي ذكريا هاشمي ، فيلم آقاي هالو كه كتابش را خود علي نصيريان نوشته بود و امثال اينها اندك مواردي از اين دست بود . اين روند بعد از انقلاب كند شد ، تا جايي كه در سال 65 دوباره ناصر تقوايي دست به اقتباسي عظيم زد و ناخدا خورشيد را با برداشتي آزاد ساخت .

اين نويسنده عنوان كرد : اين روند دوباره كند شد و همچنان مهرجويي سردمدار جريان حضور ادبيات در سينما ماند تا به چند سال پيش رسيديم و جشنوراه فجر با گذاشتن بخش فيلمنامه اقتباسي نگاهي دوباره به اين مقوله انداخت . در آن سال من به خاطر «نفوذي» ديپلم افتخار گرفتم و «چهل سالگي» برنده سيمرغ بلورين شد .

وي خاطر نشان كرد : همانگونه كه ديديم سيمرغ بلورين جشنواره تا حد زيادي مخاطبان كتاب «چهل سالگي» ناهيد طباطبايي را بالا برد . اين دقيقا همان اتفاقي ست كه در سينماي امريكا و اروپا به شدت رواج دارد و ادبيات ما از اين نعمت سينما بي بهره است .

وي به راهكار خوبي اشاره كرد و گفت : خوب است در برخي موارد از ايده ها و تجربيات ارزنده ديگران استفاده كنيم . در امريكا و اروپا نويسندگاني مانند استيون كينگ داريم ، كه قبل از چاپ كتاب ، يك فصلش را در روزنامه چاپ مي كنند و پيشاپيش حق سينمايي آن را مي فروشند . چرا نبايد در ايران چنين كاري بكينم !

نويسنده «مين نخودي» هر دو گروه نويسنده و سينماگران را مقصر دانست و گفت: يكي از مشكلات اين است كه نويسندگان ما تصويري نمي نويسند . داستان نويسان ما شخصيت پردازي تصويري نمي كنند .

نويسنده «خداحافظ كرخه» ادامه داد : از سويي ديگر سينماگران ما هم بسيار تنبل و بي سواد هستند. ما معدود كارگردان هاي فهيمي داريم ، كه مطالعه كنند و كتاب شناس باشند .

وي تشريح كرد : مثلا حوزه هنري گنجينه كتاب هاي خيلي خوبي دارد ولي اتفاق بد سينماي كنوني ما اين است كه همه مي خواهند كارگردان مولف باشند و به اشتباه تصور مي كنند كه اگر خودشان فيلمنامه بنويسند مولف محسوب مي شوند . اين ديدگاه صد در صد غلط است و مثلا ما آلفرد هيچكاك را در همه حال يك كارگردان مولف مي دانيم ، با اينكه خودش فيلمنامه هايش را نمي نويسد !

اميريان افزود : اين تفكر غلط چنان در فضاي عمومي سينما تعميم پيدا كرده كه روي دستمزد فيلمنامه نويس هم تاثير گذاشته و اگر هم كاگرداني حاضر شود خودش زحمت نوشتن را نكشد و به سراغ متخصص برود ، تنها 5 ميليون تومان براي آن هزينه مي كند . اين قيمت در شرايطي اتفاق مي افتد كه يك بازيگر نه چندان حرفه اي سينما به راحتي 50 ميليون تومان دست مزد مي گيرد .

نويسنده «مترسك مزرعه آتشين» ادامه داد و گفت : شرايط كنوني سينما ، كارگردانان و سينماگران را به سمت بازيگر محوري كشانده است و اين گونه است كه وقتي از تماشاي فيلمي كه چندين و چند ستاره داشت بيرون مي آييم ، متوجه مي شويم كه فيلم اصلا داستان خاصي و يا بهتر بگوييم اصلا داستان نداشت و اين حقيقت تاسف باري است كه پيش توليد خيلي از فيلم هاي ما بدون داشتنم فيلمنامه شروع مي شود .

داوود اميريان ادامه داد : ما بايد متعادل و دو جانبه به قضيه بنگريم . نويسندگان نبايد گارد بگيرند و بخواهند كه كتابشان عين به عين فيلم شود . فيلم تا كتاب دو دنياي متفاوتند و زمين تا آسمان فرق دارند . نمونه مشهور اين اتفاق ، «هري پاتر» است كه همگي تفاوت كتاب ها و فيلم هايش را خوب متوجه شده ايم .

• سينماگران بي انصافي نكنند

وي افزود : از سويي ديگر سينماگران هم نبايد بي انصاف باشند و مزد زحمت 3 ساله نويسنده يك كتاب را يك دهم مزد بازيگر يك تله فيلم تلويزيوني قرار دهند .

اين نويسنده راه كارهاي جالبي در اين باره دارد و مي گويد : همه مي دانيم كه سينماي ما مشكل داستان دارد و تا زماني كه كارگردان خودش مطلب مي نويسد هيچ بهبودي حاصل نخواهد شد . لذا بهتر است به جاي صد فيلم بي داستان در سال ، 10 فيلم بسازيم ، ولي دستمزد بازيگران را سرشكن كرده و به نويسنده مثلا 20 ميليون تومان بدهيم . شما فكر مي كنيد وقتي «كليدر» را از محمود دولت آبادي خواستند تا فيلمش را بسازند و گفت يك ميليارد آن را مي فروشد ، حقيقتا به اين پول نياز داشت! نه . او اين كار را كرد و اين حرف را گفت تا ارزش متن اوليه و ارزش مولف حقيقي را به سينماگران يادآوري كند .

اميريان در پايان به مسايل خوبي اشاره كرد و گفت : داستان در سينماي دفاع مقدس هرگز تمام نمي شود و خاطرات هريك از افراد حاضر در جنگ گنجينه هاي تمام ناشدني است كه حوزه هنري روي اين گنج نشسته است . اگر دو طيف نويسندگان و سينماگران با حسن نيت باهم روبه رو شوند و پس از رفع تنبلي ، مشكل پول خرج كردن براي ادبيات سينما را حل كنند ، درخشش اين گنج چشم همه را به خود جلب خواهد كرد .

انتهاي پيام/ا

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن