محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827053261
رنسانس عصر فرار جامعه از کلیسای افراطی
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
رنسانس عصر فرار جامعه از کلیسای افراطی
در دورة هزار ساله قرون وسطي، قدرت اصلي در دست ارباب كليسا بود كه در تمام شئون زندگي مردم دخالت ميكرد، در همين دوره بسياري از دانشمندان به وسيله دستگاه تفتيش عقايد محكوم و كشته شدند. اين دستگاه اگر چه در تمام دوره قرون وسطي ادامه داشت ولي در اواخر آن از شدت بيشتري برخوردار بود.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز دانشمندان و فلاسفه، تاريخ اروپا را به سه دوره تقسيم ميكنند. 1. تاريخ قديم 2. قرون وسطي 3. دوره جديد، كه تاريخ جديد از رنسانس شروع ميشود.
«رنسانس به معناي تجديد حيات ميباشد كه مقصود از آن تحول عظيم فرهنگي و شكوفائي علم است كه در اواخر قرن چهاردهم ميلادي آغاز شد. منشأ اوليه آن ايتالياي شمالي بود و در قرن پانزدهم و شانزدهم ميلادي به سرعت گسترش يافت».(1) با عصر رنسانس و شكوفايي علم، جهان غرب از خوابي هزارساله بيدار شد و جهان بيني خاصي پيدا كرد كه در بسياري از جهات با جهان بيني قرون وسطي تفاوت داشت.
برتراند راسل فيلسوف مشهور غرب دو تفاوت عمده بين دو عصر را چنين بيان ميكند: «... از اين وجوه تفاوتها، دو تا از همه مهمتر است. كاهش حاكميت كليسا و افزايش قدرت علم...».(2)
در دورة هزار ساله قرون وسطي، قدرت اصلي در دست ارباب كليسا بود كه در تمام شئون زندگي مردم دخالت ميكرد، در همين دوره بسياري از دانشمندان به وسيله دستگاه تفتيش عقايد محكوم و كشته شدند. اين دستگاه اگر چه در تمام دوره قرون وسطي ادامه داشت ولي در اواخر آن از شدت بيشتري برخوردار بود. این کلیسا چنان به صورت افراطی وبدون حد ومرز دین وعقائد تند دینی را به زور به مردم تزریق می کرد، ومردم را در چنان انزوایی قرار داده بود که پس از پایان آن وورود جامعه به دوران جدید و با اعلام آزادی مطلق در اروپا، به یکباره از یک زندان آزاد شدند ونتیجه آن افراط، به تفریطی کشید که دیگر نشد جلوی آن را گرفت. نتیجه اینکه رفته رفته دین از زندگی اجتماعی مردم حذف شد وبه کلیساها منتقل شد.
«با شكست قدرت كليسا علم بار ديگر احيا شد و تفكر و انديشيدن آزاد گرديد».(3)
اما تعيين عوامل و كساني كه باعث به وجود آمدن رنسانس شدند، كاري است مشكل و محتاج بحثي مفصل، ايان بار بور در كتاب علم و دين چنين بيان ميكند:
«برآمدن و بالا گرفتن علم جديد يك پديده پيچيده اجتماعي است كه چندين قرن به طول انجاميده و از عوامل متعددي تأثير پذيرفته است...».(4)
عواملي از قبيل. شكست سلطة كليسا، نوع نگاه انسان به خدا، طبيعت و خودش، نيروهاي اقتصادي، گسترش تجارت، افزوني ثروت، كشف قطب نما، كشف سلاح گرم، و از همه مهمتر صنعت چاپ و انتشار روزنامهها و مجلات، روند جديد را تسريع كردند. كشف آمريكا و راه يافتن به آسيا و هندوستان نيز علاوه بر اين كه معلومات جغرافيايي را گسترش داد، ميدان وسيعي براي جولان اروپائيان فراهم كرد و جنب و جوش مخصوصي در ايشان به راه انداخت.
دانشمندان يكي از عوامل مؤثر بيداري اروپائيان را جنگهاي صليبي ميدانند. اين جنگها كه بين مسلمانان و مسيحيان حدود دويست سال طول كشيد و سرانجام با شكست مسيحيان همراه بود. اما از لحاظ آشنايي مسيحيان با علوم و معارف مشرق زمين و مسلمانان نتايج و پيامدهاي بزرگي براي آنان به همراه داشت و مهمترين آن برخورد با فرهنگ و تمدن اسلامي و برگرفتن آن بود.
اگر چه برتراندراسل اهميت تمدن اسلامي را در اين ميداند كه وسيلة انتقال ميان تمدن قديم و تمدن جديد اروپا بود،(5) ولي دانشمندان ديگر ارزش فراتري براي فرهنگ و تمدن اسلامي قايل ميباشند.
دانشمندان و بزرگاني كه جرقه بيداري را در جهان غرب زدهاند نيز مورد اختلاف ميباشند.
ويل دورانت در تاريخ فلسفه خود چنين مينويسد: « ... بيداري از راجر بيكن (متوفي 1294 ميلادي) آغاز شد و با لئوناردو داوينچي كه درياي موّاجي بود (1519 ـ 1452 م) توسعه يافت. در نجوم با كپرنيك (1543 ـ 1473 م) و با گاليله (1643 ـ 1564 م) به حد كمال رسيد.
پيش قدم نهضت در مغناطيس و الكتريسيته، گيلبرت (1603 ـ 1544 م) و در طب و تشريح وساليوس (1564ـ 1514 م) و هاروي (كاشف دوَران خون) بودند.(6)
باربور نيز دو نقطة عطف مهم در پيشرفت علوم جديد را اراء علمي گاليله (1632) و اصول نيوتون (1687) ميداند.(7)
فروغي نيز افراد زيادي را در زمينه هاي مختلف نام ميبرد كه به شكوفايي علم و پيدايش عصر رنسانس كمك كردند. افرادي نظير بيكن، لئوناردو داوينچي، كپلر، كپرنيك، گاليله، كاردان فرانسوي، ويت، اندره وزال، پاراسلس، گسنر، ويليام هارو و...»(8)
تأثيرات زيادي كه رنسانس به همراه داشت علت اصلي معروفيت و شهرت اين عصر ميباشد، اين نهضت علمي وقتي رو به سرعت گذاشت كه اختراعات و اكتشافات پي در پي نمايان شد. ستارگان دانش يكي پس از ديگري طلوع كردند، در نتيجه تجربي شدن و توسعه آزمايشگاهها، اختراعات زيادي توسط دانشمندان ممكن شد. «از اوائل قرن هفدهم، بكارگيري منظم روشهاي جديد آزمايش و تجريد رياضي، نتايجي تكان دهنده به بار آورد كه اين حركت به نام «انقلاب علمي» خوانده شد و به اين اسم نيز شهرت پيدا كرده است.»
اما شايد مهمترين علت شهرت عصر رنسانس، تغييراتي بود كه در انديشه علمي و تفكر انسان پيدا شد. «تأثير علم جديد بر انديشه و زندگي بشر، آنچنان عظيم و خاص بود كه در تاريخ تمدن بي سابقه ميباشد».(9)
به علاوه رنسانس نوعي دينداري تازه پيش آورد. «رفته رفته علم از الهيات جدا شد و اين بر حيات ديني مردم نيز اثر نهاد. در عصر رنسانس رابطة شخصي فرد با خدا بسيار مهمتر از رابطة او با دستگاه كليسا بود، به خلاف قرون وسطي كه رابطة انسان با خدا فقط از طريق كليسا امكان پذير بود».(10) «انسان مداري (اومانيست) رنسانس، بر خلاف تأكيد تعصبآميز قرون وسطي بر طبيعت گناهكار بشر منجر به باور تازه انسان شد. انسان گرايان رنسانس بشر را نقطة آغاز كار خود ساختند».(11) اينها و دهها تغيير و تحولي كه در اين عصر پيش آمد باعث شهرت اين عصر شد. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- پاورقی: 1. گادر، يوستين، دنياي سوفي، ترجمه حسن كامشاد، تهران: نيلوفر،(بی تا)، ص229.
2. راسل، برتراند، تاريخ فلسفة غرب، ترجمه نجف دريا بندري، تهران: كتاب پرواز،(بی تا)، ج2، ص680.
3. هالينگ ويل، ر.ج، مباني و تاريخ فلسفه غرب، ترجمه آذرنگ، تهران: كيهان، ص137.
4. باربور، ايان، علم و دين، ترجمه بهاءالدين خرمشاهي، تهران: مركز نشر دانشگاهي، ص54.
5. راسل، برتراند، پیشین، ج1، ص599.
6. دورانت، ويل، تاريخ فلسفه، ترجمه عباس زرياب، تهران: علمي و فرهنگي، ص98.
7. باربور، ايان، پيشين، ص17.
8. فروغي، محمد علي، سير حكمت در اروپا، تهران:انتشارات زوار، چاپ ششم، ص106.
9. كرومبي، آ.سي، از آگوستين تا گاليله، ترجمه احمد آرام، تهران: سمت، ص11 و 12.
10. يوستين گادر، پيشين، ص246.
11. همان، ص232.
برای دیدن اخبار رسانه های انگلیسی و رسانه های عربی کلیک کنید
۱۳۹۲/۱۰/۲۱ - ۱۹:۵۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]
صفحات پیشنهادی
غرب، جامعه ای پیشرفته یا یک دامپروری مدرن؟
غرب جامعه ای پیشرفته یا یک دامپروری مدرن آن روز که امام صادق سلام الله علیه فرمودند حب الدنیا رأس کل خطیئة کسی گمان نمیکرد دایره این سخن یک روز اینقدر گسترده شود ویک جامعه ای به نام غرب یک روز اینقدر در مادیات ولذات ودنیا غرق شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز فساد اگرایش عمومی جامعه به عدالتخواهی پیش شرط ظهور امام عصر است
نماینده خبرگان رهبری گرایش عمومی جامعه به عدالتخواهی پیش شرط ظهور امام عصر است خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین اسلامی گفت اقبال عمومی و پشتیبانی مردم از قیام علیه ظالمین از شرایط مهم تحقق وعده فرج الهی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین حجت الاسلام والمسلمین علافخم : خطر افراطي گري، منطقه و جامعه جهاني را تهديد مي كند
افخم خطر افراطي گري منطقه و جامعه جهاني را تهديد مي كند تهران واحد مركزي خبر سياسي 1392 09 26 سخنگوي وزارت امور خارجه گفت به برخي كشورهاي منطقه هشدار مي دهيم كه خطر افراطي گري منطقه و جامعه جهاني را تهديد مي كند و جامعه بين الملل بايد در انديشه راهكار جديدي در اين زمينهتدبیر امام عسکری جامعه عصر غیبت را از تردید و تشتت نجات داده است
کارشناس مسائل دینی تدبیر امام عسکری جامعه عصر غیبت را از تردید و تشتت نجات داده است خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه به تدبیر مخفی نگهداشتن راز تولد حضرت مهدی ع از سوی امام عسکری ع اشاره کرد و گفت اهتمام امام عسکری ع به مخفی نگه داشتن این راز تا بدان جا بود که حتی حکیمملاقات علامه با امام عصر
ملاقات علامه با امام عصر ملا محمدتقی مجلسی اصفهانی مشهور به مجلسی اول پدر بزرگوار علامه محمدباقر مجلسی و از دانشمندان بزرگ شیعه عصر صفوی است به گزارش سرویس دینی جام ملا محمدتقی مجلسی اصفهانی مشهور به مجلسی اول پدر بزرگوار علامه محمدباقر مجلسی و از دانشمندان بزرگ شیعه عصر صفویافراطی ها (1)
افراطی ها 1 عناصر رهبری القاعده و شبه نظامیان طالبان مناطق قبیله نشین نیمه خودمختار پاکستان را پایگاه خود قرار داده اند برخی گروه ها از پاکستان به عنوان محل اجرای حمله به افغانستان استفاده کرده و برخی دیگر از این کشور برای تعقیب اهداف داخلی از جمله مدارس عبادتگاه ها و همچنینحد آزادی بیان و آزادی عمل در جامعه اسلامی چقدر است؟
حد آزادی بیان و آزادی عمل در جامعه اسلامی چقدر است خوارج تا زماني كه به اظهار عقيده قناعت كرده بودند حضرت علي ـ عليه السلام ـ هرگز متعرض آنها نشد و با آنها مدارا نمود حتي به نسبت كفري كه آنها به او ميدادند اهميتي نميداد و حقوق آنها را از بيت المال قطع نكرد و به گزارش سراقتدا به غير روحاني با حضور روحاني معمم جايز نيست/ وقف سرمايهاي مهم براي جامعه اسلامي
اقتدا به غير روحاني با حضور روحاني معمم جايز نيست وقف سرمايهاي مهم براي جامعه اسلامي يكي از مراجع تقليد شيعيان با بيان اينكه در شهر تهران تعداد قابل توجهي از مساجد امام جماعت ندارند كه بايد براي اين كار چارهاي انديشيده شود گفت با حضور روحاني معمم اقتدا به غير روحاني جايز نيسقلعهنويي: در سلامت جامعه داوري شكي ندارم/ بايد با يك تعامل خوب به كروش كمك كنيم
قلعهنويي در سلامت جامعه داوري شكي ندارم بايد با يك تعامل خوب به كروش كمك كنيم به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين امير قلعه نويي سرمربي تيم فوتبال استقلال پس از پيروزي تيمش برابر صبا در نشست خبري حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد او صحبت هاي خود را اينگونه آغاز كرد روز گذشتهدكتر حسين رويوراناجلاس كويت و چالش هاي فراروي تشكيل اتحاديه شوراي همكاري خليج فارس
دكتر حسين رويوراناجلاس كويت و چالش هاي فراروي تشكيل اتحاديه شوراي همكاري خليج فارس در واقع مهمترين دليل مخالفت كشورهاي عضو شوراي همكاري با تشكيل اتحاد در شوراي همكاري خليج فارس موضوع سلطه عربستان است تشكيل شوراي همكاري خليج فارس سابقه تشكيل شوراي همكاري خليج فارس به بعد از پپيشنهاد روحاني در موردجهان ضدخشونت و افراطي گري قطعنامه سازمان ملل شد
پيشنهاد روحاني در مورد جهان ضدخشونت و افراطي گري قطعنامه سازمان ملل شد به گزارش خبرآنلاين پيشنهاد جهان ضد خشونت و افراطي گري را دكتر روحاني رئيس جمهوري كشورمان در سخنراني مهر ماه گذشته در شصت و هشتمين مجمع عمومي سازمان ملل مطرح كرده بود شنبه 30 آذر 1392دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي سهند:بايد پاسخي در شان نقضكنندگان مفاد توافقنامه ژنو داده شود
دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي سهند بايد پاسخي در شان نقضكنندگان مفاد توافقنامه ژنو داده شود دبير جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي سهند گفت بايد پاسخي در شان نقضكنندگان مفاد توافقنامه ژنو داده شود به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز مهدي ابراهيمي صبح امروز در نشستبا 190 راي در سازمان ملل تصويب شد: پيشنهاد روحاني براي جهاني عاري از خشونت و مبارزه با افراطيگري
با 190 راي در سازمان ملل تصويب شد پيشنهاد روحاني براي جهاني عاري از خشونت و مبارزه با افراطيگري مجمع عمومي سازمان ملل قطعنامه پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران با موضوع جهان عاري از خشونت و مبارزه با افراطيگري را كه پيشنهاد اوليه آن در سخنراني رئيسجمهور كشورمان در مجمع عمومي سازم-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها