تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801557749




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با 190 راي در سازمان ملل تصويب شد: پيشنهاد روحاني براي جهاني عاري از خشونت و مبارزه با افراطي‌گري


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: با 190 راي در سازمان ملل تصويب شد: پيشنهاد روحاني براي جهاني عاري از خشونت و مبارزه با افراطي‌گري
مجمع عمومي سازمان ملل، قطعنامه پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران با موضوع جهان عاري از خشونت و مبارزه با افراطي‌گري را كه پيشنهاد اوليه آن در سخنراني رئيس‌جمهور كشورمان در مجمع عمومي سازمان ملل مطرح شده بود، با اجماع تصويب كرد.

به گزارش ايسنا، حسن روحاني در سخنراني مهرماه گذشته خود در شصت و هشتمين مجمع عمومي سازمان ملل، پيشنهاد «جهان ضدخشونت و افراطي‌گري» را مطرح كرده بود.

در اين قطعنامه كه چهارشنبه با رأي قاطع 190 كشور جهان و اجماعي كم‌سابقه به تصويب رسيد و تنها رژيم صهيونيستي به آن رأي منفي داد، از تمامي كشورهاي عضو، نهادهاي سازمان ملل و ساير سازمان‌هاي بين‌المللي و غيردولتي خواسته شده تا سياست‌هاي جديدي را با هدف مبارزه با خشونت و افراطي‌گري تدوين و راه‌هاي عملي مقابله با آن را از طريق آموزش و فعال كردن جوامع و نهادهاي اجتماعي معرفي كنند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، روحاني در اين قطعنامه با تاكيد بر اين واقعيت كه جنگ‌ها و درگيري‌هاي مسلحانه مي‌توانند منجر به خصومت بيشتر و گسترش خشونت و رنجش انسان‌ها شود، موارد چهارده‌گانه‌اي كه محتواي اصلي آن، تعهد همه كشورها به مفاد منشور سازمان ملل متحد، محكوميت حمله به غيرنظاميان از جمله كودكان و زنان، جلوگيري از حمله به اماكن مقدس، حرم‌ها و مراكز فرهنگي، اتحاد جهاني براي مقابله با خشونت‌هاي قومي، مذهبي و فرهنگي، محكوميت انواع خشونت عليه جامعه زنان و محكوميت نفرت ناشي از ملي‌گرايي و سواستفاده از دين است را خواستار شد. براساس بند چهاردهم قطعنامه پيشنهادي ايران، دبيركل سازمان ملل مكلف شده است در هفتادمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل (دو سال ديگر) گزارش خود را درباره اقداماتي عملي اين نهاد بين‌المللي براي اجراي قطعنامه يادشده كه خواهان جهاني بدون افراط گرايي و خشونت‌طلبي است، به اعضاي مجمع گزارش دهد. اين قطعنامه راه را براي ملت‌ها، دولت‌ها و گروه‌هاي حقوق بشري و مدني باز مي‌كند تا با برگزاري همايش‌ها و نشست‌هاي تخصصي، راهكارهاي عملي و جديدي را براي خاتمه دادن به افراط گرايي توأم با خشونت در جهان كه پيامدهاي بسيار منفي براي توسعه اقتصادي و فرهنگي به همراه داشته است، بيابند.

بررسي نتايج اقدامات افراط گرايانه و تندروي‌هاي توأم با خشونت در نقاط مختلف جهان بويژه در سوريه نشان مي‌دهد، افراطي‌گري موجب افزايش فقر، آوارگي، گرسنگي و همچنين تشديد نفرت بين گروه‌ها و اقوام مختلف شده است. هرچند كه قطعنامه‌هاي سازمان ملل برخلاف قطعنامه‌هاي شوراي امنيت لازم‌الاجرا نيست، اما سازمان ملل مي‌تواند در كنار ساير گروه‌هاي جغرافيايي همچون جنبش عدم تعهد، گروه‌هاي آمريكاي لاتين، آفريقا و سازمان همكاري‌هاي اسلامي با اتخاذ راهكاري مناسب، زمينه را براي برچيدن پديده خشونت‌گرايي و تروريسم فراهم كنند. اهتمام سازمان ملل، اجماع جهاني و همكاري دولت و گروه‌هاي مختلف با هدايت جمهوري اسلامي ايران كه با پيشنهاد قطعنامه و تصويب آن در صحن علني مجمع عمومي، پرچمدار اين حركت در جهان شناخته مي‌شود، مي‌توان ابتكار عمل را از برخي قدرت‌هاي بزرگي كه براي توسعه نفوذ و قدرت‌طلبي‌هاي خود، در نقاط مختلف جهان گروه‌هاي افراط گرا و تروريست پرورش مي‌دهند، گرفت. واكاوي شكل‌گيري گروهي به نام طالبان و القاعده در گذشته و امروز، اعزام ده‌ها گروه تروريستي در سوريه و حمايت‌هاي پيدا و پنهان برخي دولت‌ها از آنها نشان مي‌دهد كه كدام كشورها با تمسك به اين گروه‌هاي تندرو به دنبال تامين مطامع خود هستند؛ قطع ادامه اين سياست غيرانساني مي‌تواند يكي ديگر از پيامدهاي مهم و تاثيرگذار اين قطعنامه ايراني براي همه كشورهاي مختلف باشد. امروز در نظام بين‌الملل چند كشور با استفاده از ابزار رسانه‌اي و ديپلماسي، اقدامات تروريستي و تروريست را بر اساس مصالح و منافع خود تعريف مي‌كنند، لذا ضروري است در اجلاس‌ها و همايش‌هاي تخصصي، تفاوت بين دفاع گروه‌ها از منافع ملي خود در صورت تجاوز از سوي ساير دولت‌ها و همچنين اقدامات خرابكارانه و تروريستي مشخص شود؛ همچنين بر اساس منافع ملت‌ها كه مورد پذيرش نظام بين‌الملل است، تعريف جديدي جايگزين تعريف‌هاي سليقه‌اي كنوني چند كشور شود كه منويات خود را خواسته جامعه جهاني مي‌دانند. جا دارد در تعريف جديد از تروريست و رفتارهاي تروريستي، ترور نخبگان، دانشمندان و افراد برجسته و فرهيخته كشورها به صورت يك اولويت مهم مدنظر قرار گيرد و جامعه جهاني نسبت به اينگونه اقدامات تروريستي سبوحانه كه براي جلوگيري از رشد و بالندگي كشورهاي الگو و مستقل است، واكنش شديدي نشان دهد و راهكارهاي جهاني پيدا كند. قطعنامه ايراني داراي پيامدهاي تاثيرگذار و سازنده‌اي براي جامعه بشري به منظور زندگي در سايه صلح و آرامش و نفي هرگونه افراطي‌گرايي و خشونت‌طلبي دارد لذا با برگزاري همايش‌ها و نشست‌هاي تخصصي بين‌المللي با حضور كارشناسان، محققان و سران كشورها، ابعاد اين ابتكار مهم و قطعنامه بشردوستانه، بيشتر مشخص مي‌شود.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن