تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816893257
ارتباط دین و سیاست(قسمت دوم)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
ارتباط دین و سیاست(قسمت دوم) نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي پس از رضا خان پسرش محمد رضا پهلوی, دست به كارهای انحرافی فرهنگی برای اسلام زدایی و جای گزینی فرهنگ غرب زد, با انواع تبلیغات و ترفندها به مقابله با اسلام ناب پرداخت, بسیاری از علما و مجاهدان هوشمند را به خاك و خون كشید, ولی در برابر قیام و انقلاب عمیق و گسترده مردم به رهبری امام خمینی ـ قدس سره ـ شكست خورد و گریخت و سرانجام او و افكار استعماریش به زباله دان تاریخ افكنده شد. ولی غائله هنوز تمام نشده, غربزدگان بی محتوا همچنان برای جدایی دین از سیاست تلاش می كنند, تا آخرین تیری را كه در تركش خود دارند به سوی پیكر مقدس ولایت فقیه پرتاب كنند. با این هشدار, نظر شما را به تبیین پیوند دین و سیاست, جلب می كنیم: معنی و مفهوم سیاست واژه سیاست از نظر لغت از «ساس» و «سوس» گرفته شده و به معنای كشورداری, اصلاح امور مردم, و اداره كردن كشور براساس قوانین و برنامه ریزی و تدابیر است, طُریحی لغت شناس معروف در فرهنگنامه مجمع البحرین می نویسد: «السیاسه القیام علی الشیء بما یصلحه؛ سیاست یعنی اقدام برای سامان دادن چیزی, به وسیله اموری كه آن را اصلاح كند و سامان بخشد».و در ادامه می نویسد: در وصف امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ گفته شده است: «انتم ساسه العباد؛ شما سیاست مداران بندگان خدا هستید». و نیز در شأن آن ها آمده: «الامام عارف بالسیاسه؛ امام به امور سیاست آگاهی و شناخت دارد». و نیز در روایت آمده: امور دین و ملت, از جانب خداوند به پیامبرش واگذار شد, لیسوس عباده؛ تا آن پیامبر بندگان خدا را بر اساس سیاست خود تربیت و اصلاح كند. و در خبر است: «پیامبران بنی اسرائیل, بنی اسرائیل را سیاست می كردند», یعنی زمام امور آن ها را همانند رؤسا و فرمان روایان به دست می گرفتند, و شؤون زندگی آن ها را اداره و اصلاح و تدبیر می نمودند.[1] در فرهنگ عمید آمده: «سیاست؛ اصلاح امور خلق و اداره كردن كارهای كشور, رعیّت داری و مردم داری است ... سیاست مدار كسی است كه در كارهای سیاسی و امور مملكت داری, بصیر و دانا و كارآزموده باشد».[2] از مجموع گفتار دانشمندان پیرامون سیاست مدار آگاه و عادل چنین بر می آید كه سیاست مدار كسی است كه: 1ـ توان اداره مملكت و مردم را داشته باشد؛ 2ـ هوشمند و آگاه بوده و مسائل گوناگون داخلی و خارجی كشور را بشناسد, دشمن شناس بوده و از عوامل پیشرفت ها آگاهی داشته باشد, و برای جلوگیری از ضربه ها و زیان ها, پیش بینی عمیق نماید. ناگفته پیداست كه زورمداران, به ویژه در دنیای غرب, از واژه سیاست مانند واژه استعمار, سوء استفاده كرده و زیر نقاب آن, به هر گونه تزویر و تحمیق و به اسارت گرفتن انسان ها و غارت می پردازند. بر همین اساس, سیاست در گذشته و حال دارای دو معنا خواهد شد: 1ـ سیاست درست و حقیقی؛ 2ـ سیاست دروغین و مجازی. كه گاهی از این دوگونگی به سیاست مثبت و منفی تعبیر می شود. سیاست صحیح, همان سیاست معقول و فراگیر است كه براساس عدل و احسان و تدبیر باشد, و به دور از هر گونه تزویر و انحراف, به اداره امور مردم بپردازد, این همان سیاستی است كه پیوند ناگسستنی با دین ناب اسلام دارد, همان كه در سرلوحه زندگی شهید آیت الله سید حسن مدرس ـ قدس سره ـ می درخشد كه گفت: «سیاست ما عین دیانت ما است, و دیانت ما عین سیاست ما است». در مقابل این گونه سیاست, سیاست منفی و ناصحیح قرار دارد كه امروز سراسر جهان غرب را فرا گرفته كه بیشتر بر اساس تزویر, نیرنگ, و بر اساس منافع مادیِ نامشروع حكومت های خودكامه پی ریزی می شود. امام خمینی ـ قدس سره ـ منادی پیوند دین و سیاست, به این دوگونگی تصریح كرده و پس از ارائه سیاست صحیح و آمیختگی آن با اسلام, می فرماید: «... این مطلب لازم است, بلكه فرض است كه مردم را بیدار كنید و به مردم بفهمانید این معنی را كه این نغمه (جدایی دین از سیاست) كه در همه ممالك اسلامی بلند است كه علما نباید در سیاست دخالت كنند, این یك نقشه ای است مال ابرقدرت ها ... به حرف این ها گوش ندهید, و بخوانید به گوش ملت كه ملت بفهمند این معنی را كه این نغمه, نغمه ای است كه می خواهند علما را از سیاست بركنار بزنند, و آن بكنند كه در زمان های سابق بر ما گذشته است, بیدار باشیم و همه توجه به این معنی داشته باشیم».[3] و در گفتار دیگر می فرماید: «سیاست برای روحانیون و برای انبیاء و اولیای خدا است ... آیت الله كاشانی[4] در قلعه فلك الافلاك محبوس بود, رئیس زندان آن جا, روزی در گفت و گو با آقای كاشانی گفته بود: «شما چرا در سیاست دخالت می كنید, سیاست شأن شما نیست ...» ایشان (آقای كاشانی) به او پاسخ داد: تو خیلی خری! اگر من دخالت در سیاست نكنم, كی دخالت بكند؟!» امام خمینی ـ قدس سره ـ در ادامه سخن فرمود: «مرا نزد رئیس سازمان امنیت شاه (در آن وقت كه در قیطریه در حصر بودم) بردند, او در ضمن صحبت هایش گفت: «آقا! سیاست عبارت از دروغ گویی است, عبارت از خدعه است, عبارت از فریب است, عبارت از پدرسوختگی است, این را بگذارید برای ما» من به او گفتم: این سیاست مال شما است ... البته این سیاست هیچ ربطی به سیاست اسلامی ندارد, اما سیاست به معنی این كه جامعه را ببرد و هدایت كند به آن جایی كه صلاح جامعه و صلاح افراد است, این در روایات ما برای نبیّ اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ با لفظ سیاست ثابت شده است ... در آن روایت هم هست كه پیغمبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ مبعوث شد كه سیاست امت را متكفل باشد».[5] این تقسیم بندی در مورد سیاست و كشورداری در صدر اسلام نیز وجود داشته است. به عنوان مثال دشمنان پر كینه امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ می پنداشتند كه معاویه سیاست مدارتر از حضرت علی ـ علیه السلام ـ است, امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ در پاسخ به این كژاندیشان كوردل فرمود: «والله ما معاویه بادهی منی, و لكنه یغدر و یفجر, و لولا كراهیه الغدر لكنت من ادهی الناس؛[6] سوگند به خدا, معاویه از من سیاست مدارتر نیست, ولی او نیرنگ می زند و مرتكب گناه می شود, و اگر نیرنگ خصلت زشتی نبود, من سیاست مدارترین مردم بودم». دانشمند اهل تسنن ابن ابی الحدید, پس از ذكر سخن فوق می نویسد: «اگر سیاست به معنی تألیف قلوب ملت, با هر نیرنگ, حیله, مجامله و تعطیل حدود الهی باشد, معاویه سیاست مدارتر از حضرت علی ـ علیه السلام ـ بود, و اگر سیاست به معنی حقیقی است؛ یعنی تدبیر امور بر اساس عدل و دستورهای اسلام باشد ـ كه هر مسلمانی باید پیرو چنین سیاستی باشد ـ حضرت علی ـ علیه السّلام ـ سیاست مدارتر بود».[7] در روایات اسلامی نیز سیاست به گونه ای تعریف شده كه بیانگر دوگونگی سیاست است. به عنوان نمونه امام علی ـ علیه السلام ـ می فرماید: «جمال السیاسه العدل فی الامره, و العفو مع القدره؛[8] زیبایی سیاست, رعایت عدالت در رهبری, و عفو هنگام قدرت است» و در سخن دیگر می فرماید: «بئس السیاسه الجور[9]؛ ستم كاری سیاست زشتی است». شخصی از امام مجتبی ـ علیه السلام ـ پرسید: سیاست چیست؟ حضرت فرمود: «هی ان تراعی حقوق الله و حقوق الاحیاء و حقوق الاموات؛[10] سیاست, آن است كه رعایت كنی حقوق خداوند و حقوق زندگان و حقوق مردگان را ...». نتیجه این كه, سیاست بر دو گونه است: حقیقی و مجازی, خوب و بد. سیاست خوب و حقیقی پیوند ناگسستنی با اسلام دارد, و هرگز نمی توان اسلام را از چنین سیاستی جدا كرد, كه در این صورت اسلام را از درون تهی كرده ایم. بر همین اساس ما بر این باور هستیم كه همه پیامبران و امامان ـ علیهم السلام ـ سیاست مدار بودند, اندیشه و برنامه آن ها در دو چیز خلاصه می شد: 1ـ طاغوت زدایی؛ 2ـ تثبیت حكومت حق. و روشن است كه چنین كاری عین سیاست است. این دو كار كه آمیخته با سیاست حقیقی است در قرآن به عنوان سرلوحه برنامه پیامبران ـ علیهم السلام ـ عنوان شده, چنان كه می خوانیم: «و لقد بعثنا فی كل امه رسولاً ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت؛[11] ما در هر امتی رسولی برانگیختیم كه خدای یكتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب كنید». امامان ـ علیهم السلام ـ و مسأله سیاست یكی از شواهد عینی و دلایل خلل ناپذیر در مورد پیوند محكم دین و سیاست این است كه در بیشتر زوایای زندگی امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ دخالت در سیاست دیده می شود, آن ها مدعی امامت و حاكمیت بر مردم بودند, و در صورت وجود شرایط به تشكیل حكومت می پرداختند, بیشتر آن ها در راه طاغوت زدایی به شهادت رسیدند, نهضت عظیم امام حسین ـ علیه السلام ـ نمونه كامل مبارزه با طاغوت است, حكومت پر رنج پنج ساله حضرت علی ـ علیه السلام ـ حاكی است كه آن حضرت در رأس سیاست قرار داشت و آن را هدایت می كرد. بر همین اساس در زیارت جامعه كبیره كه از امام هادی ـ علیه السلام ـ نقل شده, در وصف امامان ـ علیهم السلام ـ می گوییم: «السلام علیكم یا اهل بیت النبوه ... و ساسه العباد و اركان البلاد؛[12] سلام بر شما ای خاندان رسالت و سیاست مداران بندگان خدا, و پایه های شهرها». از همه این ها بالاتر این كه بیشتر ابواب احكام فقهی كه از امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ به ما رسیده, مربوط به سیاست است. فقهای ما كتب فقهی را به سه بخش تقسیم می كنند: عبادات, معاملات, و سیاسات. عبادات همان رابطه معنوی خلق با خالق است, معاملات رابطه مردم با یكدیگر است, سیاسات رابطه مردم با حكومت می باشد. و اگر دقت بیشتر شود, همان عبادات و معاملات نیز بدون حكومت و سیاستِ صحیح و نیرومند سامان نمی پذیرد؛ مثلاً حج, نماز جمعه و نماز جماعت از عباداتی است كه جنبه های سیاسی آن بسیار قوی است. معاملات و داد و ستدها نیز بدون محاكم و نظارت دقیق حكومت, قطعاً ناقص و نا به سامان خواهند شد, و سر از هرج و مرج و تورم و تبعیض درمی آورند. بنابراین, جداسازی تعلیمات و برنامه های اسلامی از مسائل سیاسی, امری غیر ممكن است و شعارهایی كه در غرب در مورد این جدایی داده می شود و از حلقوم غرب زدگان تراوش می كند, كاملاً بی محتوا و فاقد ارزش است, چرا كه پیوند دین صحیح با سیاست صحیح, همانند پیوند روح و جسم است, چرا كه دین تنها قوانین فردی نیست, بلكه مجموعه ای از قوانین فردی, اجتماعی و سیاسی است. نتیجه این كه, آنان كه دین و سیاست را از هم جدا كرده اند یا مفهوم دین را نفهمیده اند و یا مفهوم سیاست را و یا هر دو را, چنان كه حضرت امام خمینی ـ قدس سره ـ در كتاب فقهی تحریر الوسیله در بحث نماز جمعه می نویسد: «فمن توهم ان الدین منفكّ عن السیاسه فهو جاهل لم یعرف الاسلام و لا السیاسه؛[13] آن كس كه خیال كند دین از سیاست جدا است, او ناآگاهی است كه نه اسلام را شناخته و نه سیاست را». پی نوشت:[1] - مجمع البحرین, واژه سوس (چاپ جدید, ج 4, ص 78). [2] - فرهنگ عمید, واژه سیاست. [3] - صحیفه نور, ج 13, ص 219. [4] - منظور, مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم كاشانی, مجتهد مجاهد و برجسته است كه در سال 1303 هـ .ق در تهران متولد شد, و در سال 1381 هـ .ق (1340 هـ .ش) در 78 سالگی در تهران رحلت كرد. مرقدش در كنار مرقد مطهر حضرت عبدالعظیم ـ علیه السلام ـ در شهر ری است. آقای كاشانی به خاطر مبارزه با رژیم پهلوی, در بهمن ماه 1327 هـ .ش به وسیله آن رژیم, به قلعه فلك الافلاك خرم آباد تبعید شد, و پس از مدتی از آن جا به لبنان تبعید گردید, سرانجام در 20 خرداد 1329 هـ .ش به وطن بازگشت. [5] - صحیفه نور, ج 13, ص 217 ـ 216. [6] - نهج البلاغه صبحی صالح, خطبه 200. [7] - شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید, ج 10, ص 212 به بعد. [8] - غرر الحكم, ج 1, ص 374. [9] - همان, 341. [10] - حیاه الحسن ـ علیه السلام ـ , ج 1, ص 42. [11] - سوره نحل (16), آیه 36. [12] - مفاتیح الجنان, زیارت جامعه كبیره, ص 955. [13] - تحریرالوسیله, ج 1, ص 234. منبع:كتاب ولايت فقيه
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]
صفحات پیشنهادی
ارتباط دین و سیاست(قسمت دوم)
ارتباط دین و سیاست(قسمت دوم) نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي پس از رضا خان پسرش محمد رضا پهلوی, دست به كارهای انحرافی فرهنگی برای اسلام زدایی و جای گزینی ...
ارتباط دین و سیاست(قسمت دوم) نويسنده: محمد محمدي اشتهاردي پس از رضا خان پسرش محمد رضا پهلوی, دست به كارهای انحرافی فرهنگی برای اسلام زدایی و جای گزینی ...
جامعیت و كمال دین (قسمت دوم)
جامعیت و كمال دین (قسمت دوم)-جامعیت و كمال دین (قسمت دوم)دكتر احمد بهشتیچگونگى جامعیت ... اما آیا سیاست، امامت و رهبرى امت، بهدین مربوط است یا نه؟ ... و آخرت، دیوارى به ضخامت دیوارچین قرار دهد و براى هر یك، بدون ارتباط به یكدیگر برنامهریزى كند.
جامعیت و كمال دین (قسمت دوم)-جامعیت و كمال دین (قسمت دوم)دكتر احمد بهشتیچگونگى جامعیت ... اما آیا سیاست، امامت و رهبرى امت، بهدین مربوط است یا نه؟ ... و آخرت، دیوارى به ضخامت دیوارچین قرار دهد و براى هر یك، بدون ارتباط به یكدیگر برنامهریزى كند.
دستاوردهای جهانی و بین المللی انقلاب اسلامی ( قسمت دوم )
دستاوردهای جهانی و بین المللی انقلاب اسلامی ( قسمت دوم )-دستاوردهای جهانی و بین المللی ... سبب داشتن سیاست خارجی وابسته به بلوك غرب علاوه بر این كه رابطه خود را با ملت ... صهیونیستی در منطقه محسوب میشد و در مقابل دین و دولت جهان اسلام قرار داشت.
دستاوردهای جهانی و بین المللی انقلاب اسلامی ( قسمت دوم )-دستاوردهای جهانی و بین المللی ... سبب داشتن سیاست خارجی وابسته به بلوك غرب علاوه بر این كه رابطه خود را با ملت ... صهیونیستی در منطقه محسوب میشد و در مقابل دین و دولت جهان اسلام قرار داشت.
رابطه دین و سیاست در اندیشه مهندس بازرگان
رابطه دین و سیاست در اندیشه مهندس بازرگان-رابطه دین و سیاست در اندیشه مهندس ... دوم: معتقد است این دو بهم مرتبط هستند و سوم: رعایت مرز آنها را ضروری می داند و ... در قسمت بعدی ، مقالات " آخرت و خدا هدف بعثت انبیاء " و " آیا اسلام یك خطر جهانی است ؟
رابطه دین و سیاست در اندیشه مهندس بازرگان-رابطه دین و سیاست در اندیشه مهندس ... دوم: معتقد است این دو بهم مرتبط هستند و سوم: رعایت مرز آنها را ضروری می داند و ... در قسمت بعدی ، مقالات " آخرت و خدا هدف بعثت انبیاء " و " آیا اسلام یك خطر جهانی است ؟
حذف دين از زندگى دنيوى بشر(قسمت دوم)
حذف دين از زندگى دنيوى بشر(قسمت دوم)-حذف دين از زندگى دنيوى بشر(قسمت دوم) ... با اين سؤال اساسى مواجه شدند كه اكنون رابطه آنها و كليسا با حكومت سياسى امپراطورى كه ... زمينه جدايى قلمروى دين از سياست، نظريه[12] "دو پادشاهى"[13] مارتين لوتر است.
حذف دين از زندگى دنيوى بشر(قسمت دوم)-حذف دين از زندگى دنيوى بشر(قسمت دوم) ... با اين سؤال اساسى مواجه شدند كه اكنون رابطه آنها و كليسا با حكومت سياسى امپراطورى كه ... زمينه جدايى قلمروى دين از سياست، نظريه[12] "دو پادشاهى"[13] مارتين لوتر است.
پيوند دين و حكومت در انديشه مسلمانان (قسمت دوم)
27 آگوست 2008 – پيوند دين و حكومت در انديشه مسلمانان (قسمت دوم)-پيوند دين و حكومت در انديشه ... وي, پنهاني با امام در ارتباط بود و اخبار سياسي را به امام مي رساند و به ... در مصر, زمينه هاي مناسبي را براي پيوند دين و سياست فراهم آورد و علماي شيعه فراتر ...
27 آگوست 2008 – پيوند دين و حكومت در انديشه مسلمانان (قسمت دوم)-پيوند دين و حكومت در انديشه ... وي, پنهاني با امام در ارتباط بود و اخبار سياسي را به امام مي رساند و به ... در مصر, زمينه هاي مناسبي را براي پيوند دين و سياست فراهم آورد و علماي شيعه فراتر ...
اصول سياستخارجى در قرآن(قسمت اول)
طرح اصول سياستخارجى اسلام از منظر قرآن مستلزم آن است كه رابطه دين و سياست ... و منسجم محصول قرون اخير به خصوص دوره پس از جنگ جهانى دوم است; اما برخى مسائل آن، ...
طرح اصول سياستخارجى اسلام از منظر قرآن مستلزم آن است كه رابطه دين و سياست ... و منسجم محصول قرون اخير به خصوص دوره پس از جنگ جهانى دوم است; اما برخى مسائل آن، ...
مرز مسئوليت در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران (قسمت دوم)
مرز مسئوليت در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران (قسمت دوم)-مرز مسئوليت در سياست ... لذا مي طلبد که صاحبنظران و علماي دين اسلام اين مجهول را با اوصاف و ادله ي متقن به .... دوم- در خصوص رابطه ي امت و ام القرا بسيار مهم است که ما به ماهيت آحاد امت توجه و ...
مرز مسئوليت در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران (قسمت دوم)-مرز مسئوليت در سياست ... لذا مي طلبد که صاحبنظران و علماي دين اسلام اين مجهول را با اوصاف و ادله ي متقن به .... دوم- در خصوص رابطه ي امت و ام القرا بسيار مهم است که ما به ماهيت آحاد امت توجه و ...
رابطه دين و سياست
برخي فلسفه ي جدايي دين از سياست در غرب را معلول فروپاشي پايه هاي عقل. ... رابطه دين و سياست سابقه ي تاريخي سکولاريزم براي تبيين علل و عوامل پديده ي ..... نمي شود، ناگزير رابطه ي آن دو را نفي کرده است؛ اين نکته در قسمت هاي مختلف کتاب او به ... مستندات اين نظريه به طور مشروح در کتاب: نظام سياسي و دولت در اسلام (جلد دوم فقه ...
برخي فلسفه ي جدايي دين از سياست در غرب را معلول فروپاشي پايه هاي عقل. ... رابطه دين و سياست سابقه ي تاريخي سکولاريزم براي تبيين علل و عوامل پديده ي ..... نمي شود، ناگزير رابطه ي آن دو را نفي کرده است؛ اين نکته در قسمت هاي مختلف کتاب او به ... مستندات اين نظريه به طور مشروح در کتاب: نظام سياسي و دولت در اسلام (جلد دوم فقه ...
آینده پژوهی قسمت دوم
آینده پژوهی قسمت دوم-معرفی آینده پژوهیقسمت دومتفاوت آیندهپژوهی با ... به عنوان مثال در رابطه با موضوع ازدواج، غیبگویی امکان ازدواج یک فرد خاص در سال آتی را صفر ... سیاست علمی کشور و موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی اشاره کرد. ... دين پژوهي شیعه در عصر خلفای راشدین جايگاه سنت از ديدگاه شيعه تشیع، دین آینده ...
آینده پژوهی قسمت دوم-معرفی آینده پژوهیقسمت دومتفاوت آیندهپژوهی با ... به عنوان مثال در رابطه با موضوع ازدواج، غیبگویی امکان ازدواج یک فرد خاص در سال آتی را صفر ... سیاست علمی کشور و موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی اشاره کرد. ... دين پژوهي شیعه در عصر خلفای راشدین جايگاه سنت از ديدگاه شيعه تشیع، دین آینده ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها