تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836085013




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرآن از نگاه امام علي(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: قرآن - سهند صادقي‌بهمني: قرآن، جامعي است كامل، جاودانه‌اي فراگير، بزرگي است كريم و مجيدي است هادي، نوري است درخشنده و خيره‌كننده. اولين خاستگاه الگوي رفتاري و معتبرترين اعتقادنامه مسلمانان: «در قرآن است خبر آنچه پيش از شما بود و خبر پس از شما و حكم آن‌كه چگونه بايد زندگي نمود.» (حكمت/313)، «پندگويي است كه فريب ندهد، راهنمايي كه گمراه نكند، حديث‌خواني كه دروغ نگويد و كسي با قرآن ننشست جز كه چون برخاست بر وي فزون شد يا از وي كاست: فزوني در رستگاري و كاهش از دل بيماري. بدانيد كسي را كه با قرآن است نيازي ديگر نباشد و بي قرآن، بي‌نياز نباشد.» (حكمت/176). قرآن، خود بزرگترين كتاب است، اما پس از خود، قرآن‌شناختي بزرگتر از نهج‌البلاغه نمي‌يابد. پس «قرآن فرمان‌دهنده‌اي است بازدارنده، خاموش و گوينده، حجت خداست بر آفريدگانش كه بدان پيمان گرفته است از ايشان، همگان را نهاده است در گرو آن. نور خدا را با قرآن تمام گردانيد ودين خود را بدان، به كمال رسانيد.» (خ/183) قرآن، اما خود صامت است و خاموش، كسي بايد، كه آن‌را به سخن آورد. اما نه هر كسي، نه به هر شيوه‌اي چراكه به قول امام، قرآن كتابي است «حمال ذو وجوه» دربردارنده و برتابنده معاني گوناگون. امام در نامه‌اي كه به ابن عباس نگاشته، هنگامي‌كه او را به احتجاج نزد خوارج مي‌فرستد از تأويل‌پذيري قرآن سخن به ميان مي‌آورد و به او توصيه مي‌كند كه با قرآن به مخاصمه آنان نرود چراكه تاب معاني گوناگون دارد. تو چيزي از آيه‌اي مي‌گويي و خصم تو چيزي – از آيه ديگر – ليكن به سنت با آنان گفت‌وگو كن كه آنان را راهي نيست جز پذيرش آن.»، (نامه/77) امام از سوي ديگر بر ضرورت تفسير و به بيان شيوه صحيح تفسير آن مي‌پردازد. «خداي سبحان گويد: فرونگذاشتيم در كتاب چيزي وگويد در آن بيان هر چيزي هست و يادآور شده است كه بعض قرآن گواه بعض ديگر است.»(خطبه/19) در اين فراز به‌ظاهر از شيوه تفسيري قرآن به قرآن سخن مي‌رود، در فرازهاي ديگر، اما، امام از اهميت نقش اهل بيت(ع) و اولويت آنان در تفسير سخن به ميان مي‌آورد. بنابراين بايد شيوه تفسيري ايشان را خصوصا با توصيه‌اي كه به ابن‌عباس مي‌كند، روشي ميانه تفسير قرآن به قرآن و تفسير روايي كه طبعا شامل مجموعه‌اي از احاديث اهل بيت(ع) است، دانست. در هر صورت از ديدگاه امام، ره‌آورد پيروي از قرآن چيزي جز نيك‌بختي كه آرزوي ابناء بشر است، نيست. در نگاه نهج‌البلاغه، اما گويي قرآن جايگاهي فراتر از آنچه گفته شد دارد چراكه «نوري است كه چراغ‌هاي آن فرو نميرد، چراغي كه افروختگي‌اش كاهش نپذيرد، دريايي كه ژرفاي آن كس نداند، راهي كه پيموده‌اش را به گمراهي نكشاند، پرتويي كه فروغ آن تيرگي نگيرد، فرقاني كه نور برهانش خاموش نگردد، تبياني كه اركانش ويراني نپذيرد... پس در يك كلام قرآن معدن ايمان و اصل آن است، نهر جاري عدل و نهرهاي جاري حقيقت و سرزمين‌هاي آن است.»،(خ/198) اين سخن امام مي رساند كه او چه اندازه بر بنياد قرآني معارف تأكيد دارد. در واقع همين كلام است كه عالمان و مفسران مسلمان را در طول تاريخ به استخراج مفاهيم اصلي اسلام از قرآن به تكاپو وا داشته است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن