واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: برگزاري نشست «امام علي(ع) و قرآن كريم» از سوي معاونت فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي (پژوهشكده قرآن و عترت)
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: نشست «امام علي(ع) و قرآن كريم» با حضور دكتر مجيد معارف، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران به همت معاونت فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي (پژوهشكده قرآن و عترت) برگزار شد.
به گزارش روز شنبه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز" دكتر معارف در آغاز اين نشست مختصري پيرامون شب قدر سخن گفت و افزود: به نظر من ليلة القدر قطعه اي از زمان است كه از شب نوزدهم ماه مبارك رمضان شروع شده و تا شب بيست و سوم اين ماه ادامه دارد و براساس برخي روايات تا پايان اين ماه مبارك به طول مي انجامد.
عضو هيأت تحريريه مجلۀ علمي- پژوهشي صحيفۀ مبين اظهار كرد: اين قطعه زماني (ليلة القدر) تنها محصور در شب هاي اين ايام نيست، بلكه روزهاي اين ايام نيز قدر است، چنان كه امام صادق(ع) فرمودند: صبح ليلة القدر همان شب قدر است. البته ساعات موصوف به شب، مخصوصاً نزديك به سحر، بهترين بخش اين قطعه زماني است.
معارف در بخش دوم سخنان خود در مورد ارتباط امام علي(ع) و قرآن به حديث مشهور ثقلين اشاره اي كرد و ضمن بيان فرازهاي ابتدايي آن تصريح كرد: من مي خواهم (لن يفترقا) را كه در اين حديث آمده است، توضيح دهم كه به چه معناست. آن چه من از اين عبارت مي فهمم حقيقت مقام اهل بيت (ع) نزد قرآن است، يعني قرآن معرف جايگاه اهل بيت (ع) در آياتي بي شمار و اهل بيت(ع) معرف حقايق قرآني هستند.
وي در ادامه افزود: رتبه اي از حقايق قرآني با خواندن قرآن درك مي شود، ولي حضرت امير(ع) فرمودند: (باطنه عميق) آن عمق چگونه به دست مي آيد؟ آن عمق از طريق تبيين خود اهل بيت(ع) است.
معارف افزود: به نظر من (لن يفترقا) به اين معناست كه قرآن اگر درست و با متد صحيح خوانده شود؛ معرف معارف اهل بيت(ع) است، مثلاً ما شيعيان معتقديم كه امامت اهل بيت(ع) از قرآن به دست مي آيد. دانش اهل بيت(ع) از قرآن فهميده و عصمتشان از قرآن به دست مي آيد و مقامات اهل بيت(ع) از آيات قرآن به دست مي آيد، به شرط آن كه قرآن با متد صحيح مطالعه شود.
وي در مورد روش خواندن قرآن و مراجعه به آن تصريح كرد: اگر قرار است كه در قرآن كريم بخشي از آيات، آيات تاريخي باشد و راجع به اهل بيت(ع)، بايد اين آيات تاريخي را با نگاه تاريخي خواند؛ وي در ادامه افزود: بله، به ظاهر نام حضرت علي(ع) در قرآن نيامده، نام امام حسن(ع) و حضرت فاطمه(س) در قرآن نيست، ولي شما به تفاسير روايي واژه اي قرآن مراجعه كنيد و ببينيد ذيل آيه مباهله چه كساني به عفونا بناءنا(يعني پسران رسول ا. . . (ص)) كه پا به صحرا براي مباهله گذاشتند، غير از حسين(ع) بودند؟ چه كسي غير از علي بن ابي طالب(ع)، پيامبر(ص) را ياري كرده و چه كسي غير از حضرت فاطمه(س)، پيامبر(ص) را به عنوان نساءنا همراهي كرده است؟
معارف دو مقدمه براي روش ياد شده بيان كرد و گفت: ما بپذيريم قرآن كريم در مواضع بسياري به شكل مجمل نازل شده و بنايش بر تفصيل امور نبوده است، اين زمينه ها شامل آيات الاحكام، حوادث مربوط به عصر نزول و . . . مي شود.
عضو هيأت تحريريه مجله علمي- پژوهشي صحيفه مبين گفت: بحث ديگر آن كه بپذيريم قرآن كريم در زمينه هايي كه مجمل است نياز به مبين دارد و اين مبين در درجه اول رسول خدا(ص) است و با استناد به آيه شريفه 44 سوره مباركه نحل بپذيريم كه ايشان در ارتباط با آيات قرآن كريم دو كار انجام داده است: يكي اسماع قرآن (تلاوت آن) و دوم توضيح و تبيين آن است و بعد از ايشان هم طبق حديث ثقلين كه ياد شده، اين كار به عهده اهل بيت(ع) است.
معارف در پايان با بيان اين مسئله كه هردوي اين ها ريشه قرآني دارد، خاطر نشان كرد: برآيند اين مطلب آن است كه قرآن كريم را بايد در پرتو روايات صحيح، تاريخ و سبب نزول مطالعه كرد و نمي توان مستقيم و بدون هيچ ابزاري قرآن را مطالعه كرد و اين امر امكان پذير نيست.
اين دومين نشست تخصصي بود كه از سوي معاونت فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي(پژوهشكده قرآن و عترت) در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم برگزار گرديد.
نشست نخست با موضوع قرآن در ادب پارسي پيشتر برگزار گرديده است./د/207/110
شنبه 6 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]