تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836674049
روابط غیرقابل پیشبینی انسان را بررسی کردیم/به سیمرغ فکر نمیکنیم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عوامل «آااادت نمی کنیم» در گفتگو با مهر:
روابط غیرقابل پیشبینی انسان را بررسی کردیم/به سیمرغ فکر نمیکنیم
شناسهٔ خبر: 3044733 - چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
هنر > سینمای ایران
ابراهیم ابراهیمیان کارگردان فیلم «آااادت نمی کنیم» معتقد است این فیلم سینمایی به روابط پیچیده و غیرقابل پیش بینی انسان در دنیای امروز می پردازد. گروه هنر- خبرگزاری مهر: ابراهیم ابراهمیان از جمله هنرمندانی است که ورود به دنیای فیلمسازی را با ساخت فیلم «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه» آغاز کرد. او با این اثر سینمایی بود که در بخش «نگاه نو» سی و دومین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد و حالا بعد از گذشت ۲ سال از تجربه ساخت فیلم اول خود بار دیگر با فیلم «آاااادت نمی کنیم» این بار به بخش «سودای سیمرغ» سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر راه یافته است. این فیلمساز جوان با اشاره به دغدغه های خود برای ساخت فیلم « آااادت نمی کنیم» معتقد است جذابیت روابط آدم ها با یکدیگر یکی از دلایل ساخت این اثر سینمایی است که این جذابیت و پیچیدگی روابط در دنیای امروز تبدیل به یک پدیده جذاب شده و فضاهای پیچیده مجازی نیز به آن دامن زده است. وی که برای دومین بار در جشنواره فیلم فجر شرکت دارد به این موضوع تاکید کرده که به سیمرغ جشنواره فیلم فجر فکر نمی کند چراکه پرونده فیلم «آااادت نمی کنیم» به پایان رسیده و حالا به ساخت فیلم بعدی خود فکر می کند ولی در نهایت امیدوار است انتخاب های به حقی صورت گیرد. سارا سلطانی نویسنده این فیلم سینمایی نیز معتقد است داستان «آااادت نمی کنیم» به لحاظ پرداختن به روابط انسانی با فیلم «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» تفاوت چندانی ندارد و این فیلم هم به موقعیت افراد در شرایط حساس اشاره می کند. ابراهیم ابراهیمیان کارگردان و سارا سلطانی فیلمنامه نویس درگفتگو با خبرگزاری مهر، درباره فیلمنامه و ساخت فیلم سینمایی «آااادت نمی کنیم» صحبت کردند. این گفتگو در ذیل آمده است: * رسم الخط فیلم «آااادت نمی کنیم» روی پوستر فیلم درج شده و این رسم الخط حکایت از متفاوت بودن اثر در محتوا دارد. برای آغاز کمی درباره این تفاوت توضیح دهید؟ ابراهیم ابراهیمیان: دوست ندارم درباره این نامگذاری صحبت کنم چرا که علاقه مندم مخاطب با پیش زمینه ای که در مواجهه با پوستر فیلم دارد به تماشای فیلم بنشیند اما همین اندازه بگویم که عنوان «آااادت نمی کنیم» به نوعی خرق عادت است که من دوست داشتیم این عادت نوشتاری را برای مخاطب تغییر دهیم. * عمدی در تغییر این عادت نوشتاری وجود داشت؟ ابراهیمیان: در فیلم ۴ کاراکتر اصلی داریم که ارتباط این ۴ کاراکتر در یک قصه واحد تعریف می شود. به همین دلیل اسم فیلم با ۴ حرف «آ »به واسطه این ۴ کاراکتر شکل گرفت. البته شاید این شائبه پیش آید که چنین رسم الخطی جنبه تجاری دارد اما واقعا چنین چیزی نیست و فقط قصد انتقال مفهوم را داشته ایم چرا که این لوگو به مفهومی که در ذهن ما وجود داشت نزدیک بود.
* آیا فیلم «آااادت نمی کنیم» هم مانند فیلم «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» یک ملودرام اجتماعی متعلق به طبقه متوسط رو به بالا است؟ سارا سلطانی فیلمنامه نویس فیلم «آااادت نمی کنیم»: اشاره درستی کردید داستان این فیلم تفاوت چندانی با فیلم «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» ندارد و به روابط پیچیده آدمها و قرار گرفتن آنها کنار هم در یک شرایط ویژه می پردازد. برای من به عنوان فیلمنامه نویس روابط آدمها با یکدیگر جذاب است و عموما به آدمها توجه می کنم. حتی در خیابان هم به نوع روابط آدم ها توجه می کنم و معتقدم تا زمانی که آدم ها در دنیا هستند، قصه ها تمام نمی شوند. بنابراین من به عنوان فیلمنامه نویس نمی پذیرم که همه قصه ها گفته شده است. * چرا روابط آدمها از فاکتورهای مهم برای نگارش فیلمنامه «آااادت نمی کنیم» است؟ سلطانی: به این دلیل که داستان فیلمنامه های سینمایی به خصوص در بیان ملودرام های اجتماعی برگرفته از روابط آدمها است. در فیلم «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» داستان نسلی تمام شده را بیان کردیم، نسلی که آینده ای برای آنها متصور نیستیم. در واقع فیلم روایت افرادی است که به وضوح آینده ای برای آنها وجود ندارد. در فیلم «آااادت نمی کنیم» ماجرا به همین شکل است و مخاطب، تاثیر روابط افراد بر فضا و اطرافیان را مشاهده می کند. در این فیلم نوعی بلاتکلیفی در رفتار افراد در اجتماع را شاهد هستیم. در واقع داستان نسلی که در فیلم «آااادت نمی کنیم» بیان می شود، حکایت روغن ماسیده روی آب است. * چرا روغن ماسیده روی آب؟ سلطانی: به این دلیل که نسل روایت شده در این فیلم تکلیف اش با فرهنگ روشن نیست. نمی داند که مانند گذشتگان است یا می خواهد قواعد را بشکند و زندگی روشنفکری داشته باشد. آدم های فیلم «آااادت نمی کنیم» ظاهر خود را به گونه ای تزئین می کنند که نیستند و در نهایت به دوگانگی در رفتار می رسند. * در شخصیت پردازی کاراکترهای فیلم سراغ افرادی با تحصیلات و جایگاه اجتماعی متفاوت رفتید. به این معنا که وکیل، استاد دانشگاه، زن خانه دار و گرافیست در فیلم دیده می شود. اساسا دلیل چنین رویکردی در شخصیت پردازی چیست؟ سلطانی: اتفاقی که در«آااادت نمی کنیم» برای شخصیت های فیلم می افتد، می تواند برای افراد دیگر در سطوح مختلف جامعه نیز رخ دهد. اگر دقت کنید متوجه می شوید که ۲ کاراکتر این فیلم از جهت میزان تحصیلات در سطح بالاتری قرار دارند و هدف از نشان دادن چنین کاراکترهایی صرفا شرایط خاص فیلم بوده است که می خواستیم برخورد آدم ها در موقعیت های مختلف زمانی و مکانی را نشان دهیم. ابراهیمیان: ساخت فیلمنامه «آااادت نمی کنیم» سخت بود و می توانم در کارگردانی بگویم تجربه جدید ساختاری را از سر گذراندم. بیننده از دقیقه یک وارد داستان می شود و در طول داستان کاراکترها را می شناسد. شخصیت پردازی هم برای فیلمنامه نویس و هم کارگردان دشوار و چالش برانگیز است. یکی از ویژگی های فیلمنامه این فیلم این است که یک عامل بیرونی وجود دارد که بر اتفاق های فیلم تاثیر می گذارد. در دقیقه ۱۶ فیلم، دختر دانشجو می میرد و بحران آغاز می شود و این روایت وجود دارد و تا زمان گره گشایی فیلم پیش می رویم. این همان روایتی است که تاکنون آن را تجربه نکرده بودم. * با این اوصاف به نظر می رسد پرونده کاراکترهای فیلم هنگام نگارش فیلمنامه بسته شد و سر صحنه تغییری ایجاد نکردید. ابراهیمیان: بله دقیقا. هر ۳ دقیقه این فیلم حامل یک اتفاق است و همین مسأله ممکن بود به روایت فیلم لطمه وارد کند. بنابراین از ابتدا فیلمنامه را مهندسی کردیم که تا پایان مونتاژ نیز ادامه پیدا کرد و زمانی که فیلم تمام شد از منشی صحنه پرسیدم چند دقیقه راش داریم که گفت ۹۶ دقیقه تصویربرداری کرده ایم. حال اینکه هدف من هم این بود که یک فیلم ۹۰ دقیقه ای بسازم و ساختار را نیز بر همین اساس چیدم و ۶ دقیقه اضافه هم به نوعی سر و ته پلان بود. در واقع راش هایی که گرفتم مانند گوشت لخمی بود که هنگام تدوین قصابی راحتی داشت و این موضوع برای من جذاب بود.
* با این اوصاف تدوین راحتی داشتید؟ سلطانی: فیلمنامه قبل از آغاز فیلمبرداری یک بار تدوین شد. خانم پدرام تدوینگر فیلم از زمان نگارش فیلمنامه با ما همراه بود و نگاه تدوینگر هم در نگارش فیلمنامه با ما بود. در واقع مهندسی فیلم در همین مرحله شکل گرفت و ۵ سکانس از زمان پیوستن تدوینگر به تیم فیلمنامه نویس حذف شد. نکاتی حذف شد که ممکن بود ۱۰ روز به زمان فیلمبرداری اضافه کند و بعد روی میز تدوین حذف شود. بنابراین حضور تدوینگر از زمان نگارش فیلمنامه این حسن را داشت که اضافه های داستان را به حداقل رساند. *و البته کاهش هزینه ابراهیمیان: دقیقا. این شیوه نگارش فیلمنامه هزینه ها را از نصف هم کمتر می کند. * کاراکترهای فیلم جدا از مسئولیتی که قصه به عهده آنها گذاشته نماینده تفکر خاصی در جامعه هستند. سلطانی: سینما جریان ساز و تاثیرگذار است. ما دوست داشتیم با وجود پیچیدگی روابط، آدم های فیلم، کثیف و در عین حال آسمانی و سفید نیز نباشند. به عنوان نمونه منصور آدم خلافکاری است که به خانواده و آدم های اطراف خود احترام می گذارد و یاری رسان است. بنابراین می توان گفت آدم های این فیلم از جامعه جدا نیستند. * در شخصیت پردازی سعی شده کاراکترها باورپذیر از آب درآیند که بخش عمده ای از این باورپذیری به مهندسی فیلمنامه است که به آن اشاره کردید اما در اجرا تا چه اندازه ای کاراکترها دستخوش تغییر شدند؟ ابراهیمیان: شخصیت پردازی در کاراکترها از زمان فیلمنامه شکل گرفت و در اجرا هیچ نکته ای به شخصیت ها کم یا اضافه نشد. در واقع هر بازیگری که وارد مجموعه می شود، خصوصیات و ویژگی های خودش را نیز به کار اضافه می کند. بنابراین فیزیک بدنی، لحن صدا و نوع نگاه بازیگر از مواردی است که به کاراکترها در فیلمنامه اضافه می شود.
* در جشنواره سی و چهارم فیلم فجر، شاهد حضور نسل های متفاوتی هستیم. جایگاه فیلم «آااادت نمی کنیم» را در این دوره از جشنواره چگونه ارزیابی می کنید؟ سلطانی: حضور طیف های مختلف فیلمسازی در این دوره از جشنواره مشهود است. چراکه نسلی وارد عرصه سینما شده که با جسارت و بدون تعارف کار می کند و من امیدوارم شرایط به شکل عادلانه ای پیش رود تا نسل جدید فیلمسازها از دور خارج نشوند. * به سیمرغ فیلمنامه و یا کارگردانی هم فکر می کنید؟ سلطانی: صادقانه بگویم که اگر به سیمرغ فکر نکنیم راحت تر هستیم. چون فکر کردن به رقابت در این رویداد سینمایی فی نفسه استرس آور است. ابراهیمیان: به فیلم بعدی فکر می کنیم. ما هر کاری که می توانستیم برای فیلم «آااادت نمی کنیم» انجام داده ایم. پس طبیعی است که به جایزه فکر کنیم اما در نهایت امیدوارم که داوری های به حقی صورت گیرد. گفتگو از پریسا ساسانی
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
روابط ایران و کویت غیرقابل خدشه است
رییس انجمن دوستی کویت و ایران روابط ایران و کویت غیرقابل خدشه است تهران- ایرنا- رییس انجمن دوستی کویت و ایران روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و کویت را به دلیل وجود عمق ارتباطات فرهنگی و انسانی غیرقابل خدشه خواند به گزارش شامگاه شنبه گروه فرهنگی ایرنا عبدالرحمن العوضی در ددر مراسم بررسی و نقد کتاب فلسفه تحول تاریخ مطرح شد تحقق علوم انسانی اسلامی در گرو تحقیق و تفکر
در مراسم بررسی و نقد کتاب فلسفه تحول تاریخ مطرح شدتحقق علوم انسانی اسلامی در گرو تحقیق و تفکرعضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت تمدن اسلامی و علوم انسانی اسلامی حقیقتاً چیزی نیست که بشود یک یا چند مطلب از جایی در بیاوریم و ارائه داده تا محقق شود بلکه باید چند نسل روی آن تفکر شودبه فکر سیمرغ نیستم
امیر جدیدی به فکر سیمرغ نیستم بازگر فیلم سینمایی اژدها وارد می شود درباره کسب سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر گفت به سیمرغ فکر نمی کنم و چنین تصوری هم ندارم ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۹ بهمن ساعت 15 59 به گزارش سرویس فرهنگی پانا امیر جدیدی با اشاره به اختصاص مراسم ویژه فرش قرمز برای مردمباران کوثری:خیلی به سیمرغ فکر نمیکنم!
باران کوثری امسال با دو فیلم لانتوری و هفت ماهگی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و میگوید خیلی به سیمرغ فکر نمیکنم و همین که در جشنواره حضور دارم برایم کافیست باران کوثریباران کوثری امسال با دو فیلم لانتوری و هفت ماهگی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و میگوید خیلی به سی«ابد و یک روز»: به سیمرغ فکر نمیکنم
ابد و یک روز به سیمرغ فکر نمیکنم کارگردان فیلم ابد و یک روز گفت این فیلم آنقدر واقعی است که میتوانم ابد و دو روز و ابد و سه روز را بسازم خبرگزاری ایسنا کارگردان فیلم ابد و یک روز گفت این فیلم آنقدر واقعی است که میتوانم ابد و دو روز و ابد و سه روز را بسازم نمایشامیر جدیدی: به فکر سیمرغ نیستم
امیر جدیدی به فکر سیمرغ نیستم فرهنگ > سینما - بازیگر فیلم سینمایی اژدها وارد می شود درباره کسب سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر گفت به سیمرغ فکر نمی کنم و چنین تصوری هم ندارم به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر امیر جدیدی با اشاره به اختدر نشست مطبوعاتی فیلم آخرین بار سحر را کی دیدی مطرح شد: مازیار فکریارشاد: ژاله صامتی یکی از نامزدهای سیمرغ خو
در نشست مطبوعاتی فیلم آخرین بار سحر را کی دیدی مطرح شد مازیار فکریارشاد ژاله صامتی یکی از نامزدهای سیمرغ خواهد بود سعید عصمتی تمامی چکهای مربوط به فیلم پاس شده استمازیار فکریارشاد منتقد با سابقه سینمای کشورمان گفت گذشته از جنجالهای پشت صحنه فیلم ژاله صامتی از نظر بنده دستگزارش فارس از چهارمین شب علوم انسانی تفکرات «دوگین» ضد لیبرالیسم است/ از رویدادهای روسیه غافلیم/ مفه
گزارش فارس از چهارمین شب علوم انسانیتفکرات دوگین ضد لیبرالیسم است از رویدادهای روسیه غافلیم مفهوم انتظار فرا جهانی استالکساندر دوگین فیلسوف روسی مهمان ویژه چهارمین شب علوم انسانی بود مدعوین حاضر در این مراسم ضمن گلایه از بیتوجهی مترجمان ایران به آثار دوگین نظریات وی را در م«کفشهایم کو؟» دو پاره نیست/ به سیمرغ فکر نمیکنم
مجیدمظفری در گفتگو با مهر کفشهایم کو دو پاره نیست به سیمرغ فکر نمیکنم شناسهٔ خبر 3032820 - دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۸ هنر > سینمای ایران مجید مظفری بازیگر فیلم سینمایی کفش هایم کو ضمن دفاع از فیلمنامه و کارگردانی این اثر گفت که به گرفتن سیمرغ در جشنواره فیلم فجر فکبررسی تغییرات انسان در 2.5 میلیون سال گذشته
حیواناتی که شباهت زیادی به انسان مدرن داشتند نخست دو و نیم میلیون سال پیش ظاهر شدند اما آن ها برای نسل های بی شمار قابل تشخیص از هزاران هزار اورگانیسم های دیگر نبودند که زیستگاه مشترکی با آن داشتند به گزارش ایران خبر یووال نوح هراری متولد 1976 پیش از اخذ مدرک دکتری خود از دان-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها