تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداى والا مى فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816349740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانش امری عمومی و برای همه است/ بومی سازی سخنی ارتجاعی است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:
دانش امری عمومی و برای همه است/ بومی سازی سخنی ارتجاعی است

فرزاد


شناسهٔ خبر: 3007743 - چهارشنبه ۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
دین و اندیشه > اندیشکده ها

عبدالحسین فرزاد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: من اصطلاح بومی‌سازی را ترفندی برای منزوی کردن متفکران ایرانی می‌دانم. به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحسین فرزاد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: پژوهش، وقتی رخ می‌دهد که من سوالی در حوزه خاصی داشته باشم و بخواهم به آن جواب دهم. برای رسیدن به پاسخ، باید سوال خود را بررسی کرده و پیشینه پژوهشی آن را مرور ‌کنم و ببینم آیا به پرسش من جواب می‌دهد و به پاسخ می‌رسم یا نه. اگر این پیشینه پژوهشی قانع‌کننده نبود، باید شروع کنم به پژوهشی که پیشینه، فاقد آن بوده است و پژوهش را ادامه دهم تا پاسخ را بیابم. تفاوت پژوهش ما با پژوهش در غرب این است که ما سوال را مطرح می‌کنیم و می‌خواهیم پاسخ را دیگران بدهند. وی افزود: در حال حاضر در کشور ما بسیاری از کارهایی که انجام می‌شود حتی پایان‌نامه‌های دانشجویی به هیچ کشفی منجر نمی‌شوند و اغلب گردآوری‌اند، زیرا استادان راهنما صلاحیت کامل در حوزه‌شان ندارند تا دانشجو را راهنمایی کنند که کشف علمی چه فرقی با گردآوری دارد. بسیاری از اساتید، مسیر دانشگاهی را درست طی نکرده‌اند و این موضوع یکی از ضعف‌هایمان در دانشگاه‌ها است. یکی از اشکالات وزارت علوم این است که هرکس را مدرک دکترا داشت بر کرسی استادی می‌نشانند، در حالی که این کار صلاحیت علمی می‌خواهد، به‌ویژه در حوزه علوم انسانی. وی با بیان اینکه پژوهش در علوم انسانی سخت‌تر از علوم پایه است، گفت: متاسفانه این گمان غلط وجود دارد که علوم انسانی آسان‌تر از فیزیک و شیمی است، در حالی که سخت‌تر است. این موضوع را غربی‌ها بهتر می‌دانند، برای همین آدم‌های قوی‌تری در غرب کارهای پژوهشی علوم‌انسانی را انجام می‌دهند. کسی که استاد راهنمای علوم انسانی است باید دید گسترده‌تری داشته باشد. عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: سختی پژوهش در علوم انسانی به این اصل برمی‌گردد که موضوع پژوهش در این علوم، انسان است. پیچیده‌ترین موجود جهان انسان است، در حالی که در کشور ما فکر می‌کنند هرکس وا مانده است سراغ علوم انسانی می‌رود. بسیاری از کسانی که فی‌المثل در رشته الهیات تدریس می‌کنند، فکر می‌کنند الهیات یعنی قرآن و خدا. جلوتر که می‌‌روند وقتی با پرسش‌هایی در باب مسأله جبر و اختیار مواجه می‌شوند نمی‌توانند پاسخ بدهند، زیرا در این حوزه نیاندیشده‌اند. در چنین شرایطی معلم الهیات نمی‌تواند فضایی برای اندیشیدن ایجاد کند و به جای آن، شاگردانش را به فضای رعب می‌کشاند. چنین معلمی مجموعه‌ای از اطلاعات را گردآورده، اما در مورد آنها نیاندیشیده است. بنابراین کسی که وارد دانشگاه می‌شود و می‌خواهد علوم انسانی درس بدهد باید خودش متفکر باشد. نوام چامسکی زبان‌شناسی درس می‌دهد اما به همان اندازه فلسفه و ادبیات هم می‌داند. وی در پایان گفت: یکی از مسائل دیگری که در زمینه علوم انسانی مطرح شده، بحث بومی‌سازی است که من اعتقادی به آن ندارم. هیچ دانشی بومی نمی‌شود. دانش، امری عمومی برای همه است. بومی‌سازی یک سخن ارتجاعی است. همه ملت‌های دنیا یک انسان هستند پس هر دانشی که در هر گوشه دنیا تولید شود، متعلق به کل بشر است. زکریای رازی متعلق به همه ملت‌ها است، همان‌طور که رابرت کخ و پاستور. من اصطلاح بومی‌سازی را ترفندی برای منزوی کردن متفکران ایرانی می‌دانم. ما ممکن است با سیاست‌های امریکا مخالف باشیم، ولی با دانش و پیشرفت مشکلی نداریم. کما اینکه من با چامسکی مدام نامه‌نگاری دارم گرچه ممکن است برخی از نظریات او را قبول نداشته باشم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن