محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830811082
مهمترین شاخصههاي انسان کامل، از منظر اوشو
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
فرقه های نوپدید؛
مهمترین شاخصههاي انسان کامل، از منظر اوشو
اوشو درباره انسان کامل، ویژگیهایی را مطرح میکند که باهدف قرار دادن آنها، انسان علاوه بر اینکه میتواند مسیر رشد و تکامل خود را بپیماید، خواهد توانست انسان آرمانی و به کمال رسیده را نیز شناسایی و از او الگو گیری کند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، اوشو درباره انسان کامل، ویژگیهایی را مطرح میکند که باهدف قرار دادن آنها، انسان علاوه بر اینکه میتواند مسیر رشد و تکامل خود را بپیماید، خواهد توانست انسان آرمانی و به کمال رسیده را نیز شناسایی و از او الگو گیری کند. اوشو عمدهترین ویژگیها را موارد زیر میداند: عاشقی
اولین ویژگی که انسان کامل باید داشته باشد، عاشق بودن است و کسی که عاشق نباشد و عشق نورزد، هیچگاه از نقص بهسوی کمال، گامی برنمیدارد. انسان اگر کامل شود، به دلیل عشقی است که از درون میجوشد و همین عشق، نشانه کمال اوست. ازنظر اوشو «انسان، مجبور است به درون عشق برود. این نخستین گام به سوی خداوند است و از کنارش نمیتوان گذشت»؛ [۱] زیرا «عشق، همهچیز را به هم متصل میکند، یعنی درواقع همهچیزهایی که از هم جدا هستند. قلبت را به روی عشق، بگشا، عشق تو را کامل خواهد ساخت.»[۲] عاشق نبودن نتیجه خودشیفتگی و محدودیت فرد است. اما انسان کامل، هیچگاه خودشیفتگی و خودپسندی ندارد؛ چرا که او عاشق است. عشق، تمام خودپسندیها را در هم میریزد. همچنین «انسان بدون عشق خود شیفته است، بسته است. او فقط خودش را میشناسد و اگر او دیگری را نشناخته است، چقدر میتواند خودش را بشناسد؟.»[۳] خردمندی و روشنضمیری
یکی از فطریات انسان، خردمندی است؛ از نظر اوشو «خرد را نمیتوان از بیرون، کسب کرد. خرد، در درون شماست. واقعیت درونی شماست.»[۴] انسان کامل، همان فرد خردمند است که ضمیر و درونش، روشن شده و به سرشت درونی خود بازگشته است. از نظر اوشو «هیچچیز، سبب خرد نیست؛ خرد خودش از قبل وجود دارد. تو خردمند زاده شدهای، خِرَد، طبیعت توست. آنچه موردنیاز توست، این است که تمام تظاهراتی که در خود کاشته و پروردهای، دور بیندازی. آنچه مورد نیاز است، یک کشف مجدد است. خرد پیشاپیش در وجود تو هست.» [۵] «انسان، تنها زمانی خرد را به دست میآورد که در مقابل جهان هستی، باز و آسیب پذیر باشد و در عشقی عمیق، نسبت به هستی باشد.» [۶] در این صورت، «اگر انسان خردمند باشد، آن وقت دنیایی متفاوت خواهد داشت؛ دنیایی طبیعیتر، دنیایی هماهنگتر و شاعرانهتر.» [۷] «پس وقتی نزد شخص خردمند میرسی، او به سادگی میداند که کجا هستی، کیستی و چیستی، نه اینکه او درباره تو فکر کند، هیچ تفکری در میان نیست، نه اینکه او درونت را ببیند، نه از این چیزها. او یک آیینه است؛ تو به سادگی در او بازتاب میکنی، تفکر وجود ندارد و فقط بازتاب است.»[۸] بلوغ
یکی از ویژگیهای انسان کامل، بلوغ است. بلوغ همان معصومیت ازدست رفته انسان است که اجتماع، آن را از او گرفته و زمانی که انسان کامل میشود بلوغ و کودکی معصومانهی خود را دوباره به دست میآورد. و دوباره زاده میشود و تمام امیال و غرایزی را که سرکوب شدهاند، در خود رشد میدهد. اوشو میگوید، انسان باید این معصومیت را از دست داده، دوباره به دست آورد. او از یک طرف مدعی است، اجتماع، این معصومیت را تباه کرده و از طرف دیگر میگوید، هر انسانی باید معصومیت اولیه کودکیاش را از دست بدهد تا فرایند بلوغ، شکل بگیرد. او میگوید: «بلوغ، همان معصومیت است، با یک تفاوت: بلوغ همان معصومیت بازیافته است... هر کودکی، معصوم به دنیا میآید اما اجتماع، او را به تباهی میکشد.»[۹] و «هر کودکی که باید معصومیت خود را از دست بدهد و دوباره آن را باز یابد. (از دست دادن) فقط نیمی از این فرایند است. اول باید آن (معصومیت) را از دست بدهی. این بسیار عجیب است، اما زندگی همین است. بسیار متناقض نماست، ولی زندگی، جمع اضداد است. برای اینکه به زیبایی واقعی دوران کودکیات پی ببری، اول باید آن را گم کنی؛ وگرنه هیچ وقت آن زیبایی را نخواهی شناخت.»[۱۰] اوشو میگوید: «بلوغ، اعتمادی ژرف به خودآگاهی خویش است؛ عدم بلوغ، بیاعتمادی نسبت به خودآگاهی خویش است. بلوغ، کاری به سن ندارد؛ زیرا ربطی به تجربه ندارد. بلوغ با تأثیرپذیری، طراوت، یکی بودن و معصومیت سروکار دارد.»[۱۱] باید دانست که در انسان کامل ارزشهای انسانی، هماهنگ رشد میکنند و هرکدام از ارزشها به نهایت خود میرسد؛ ارزشهایی چون: عشق، آزادی، خردمندی، تفکر و غیره... . در عرفان اوشو همه این گونه ارزشها مطرح است، اما بار معنایی بسیار متفاوتی دارد. وقتی اوشو از عاشق بودن انسان بحث میکند، منظورش سکس و غریزهگرایی است، و وقتی از آزاده بودن میگوید، تنها آزادی مطلق جنسی را در نظر دارد. اوشو با عرفان سرشار از لذتگرایی خود، معتقد است انسان کاملی که او ترسیم کرده، به نورانیت و نورافشانی نیز خواهد رسید. از دیگر ویژگیهای عرفان اوشو، علاوه بر توجه کامل به لذایذ دنیایی، بیتوجهی به واقعیات اجتماعی و مسئولیتپذیری در اجتماع است. او انسان را به گوشهگیری و تنهایی دعوت کرده و بر جامعه گریزی و فردگرایی تأکید میکند. در عرفان او انسان رو به تکامل و رشد، از دغدغههای اجتماعی فرسنگها فاصله دارد و خود را در مسائل سیاسی درگیر نمیکند و صرفاً هدفش، لذت بردن شخصی و رسیدن به احساس خوشی و سرمستی است. اوشو بر این عقیده است که هر چند انسان، موجودی اجتماعی است، اما باید مسیر کمال خود را کاملاً تنها طی کند و خود شناسی در میان جمع و با دیگران، ممکن نیست. چگونه موجودی که با اجتماع، پیوند دارد و اجتماعی زیستن جزو سرشت اوست، میتواند بهتنهایی محض روی آورد. از نگاه اوشو، انسان کامل کسی است که در زمان حال به سر برد و گذشته خویش و تاریخ را به فراموشی بسپرد تا خود و عرفانش، در میدان تنها بماند و دیگران به عرفان او رو آورند. او به شدت مطالعه تاریخ و سرگذشتها را امری نادرست میداند. از نگاه او باید از گذشته دور شد؛ زیرا یاد گذشته و خاطرات، انسان را از زمان حال دور میکند. به اعتقاد او آیندهنگری نیز انسان را آرزومند و خواهشهای نفسانی را در او شعلهورتر میسازد و او را به موجودی طغیان گر و سرکش، تبدیل میکند؛ از اینرو از ویژگیهای انسان مطلوب، آیندهنگر نبودن است و آینده سازی در افق اندیشه انسان کامل اوشو، معنا ندارد. این در حالی است که میدانیم که آیندهنگری و عاقبتاندیشی نشانه انسان فهیم و خردمند است که با استفاده از آن میتواند زندگی خود را بهبود بخشیده و سریعتر به حقیقت خود دست یابد. ولی اوشو انسان آیندهنگر را خطا کار دانسته، مسیر او را اشتباهی بیش نمیداند. [۱۲] همچنین عرفان اوشو با حضور عقل در هر نظام عرفانی، مخالف است و تمام نظامهای فلسفی و منطقی را زیر سؤال میبرد و معتقد است، تمام این نظامها ضد عقل و مسموم هستند. [۱۳] او در مقابل تعقل و فکر کردن چنان موضع میگیرد که گویا عقل، سد راه عرفان است. باید از او پرسید: مگر نه این است که خداوند، قوه عقل را جهت راه گشایی انسان، آفریده و در کنار آن، شهود نیز یکی از راههای رسیدن انسان به معنویت است؟ منطق و فلسفه، برگرفته از تفکر و تعقل سالم است. ازاینرو برای تشخیص عرفان حقیقی باید از فکر مدد جست. اوشو انسان جویای معنویت (انسان کامل) را به تفکر و تعقل نکردن تشویق میکند و تفکر را فرایندی فریبنده میداند. انسان بدون تفکر، چگونه میتواند کاری را با موفقیت، به سرانجام برساند، بهویژه کسی که میخواهد مسیر کمال و حقیقت را بپیماید. پینوشت:
[۱]. اوشو، یک زندگی، یک ترانه، یک رقص، ترجمه: سیروس سعدوندیان، تهران، نشر سی گل، ص ۱۱۳.
[۲]. اوشو، اولین و آخرین رهایی، ترجمه: فرشید قهرمانی، تهران، نشر آویژه، ص ۱۴۱.
[۳]. یک زندگی، یک ترانه، یک رقص، ترجمه: سیروس سعدوندیان، تهران، نشر سی گل، ص ۱۱۵
[۴]. اوشو، اولین و آخرین رهایی، ترجمه: فرشید قهرمانی، تهران، نشر آویژه، ص ۱۴۱.
[۵]. اوشو، راز، جلد ۲، ترجمه: محسن خاتمی، تهران، نشر زریاب، ص ۹۴.
[۶]. همان، ص ۹۰.
[۷]. همان، ص ۹۷.
[۸]. همان، ص ۶۴.
[۹]. اوشو، بلوغ، ترجمه: مرجان فرجی، تهران، نشر فردوس، ص ۲۶
[۱۰]. اوشو، اولین و آخرین رهایی، ترجمه: فرشید قهرمانی، تهران، نشر آویژه، ص ۱۴۱.
[۱۱]. اوشو، الماسهای اوشو، ترجمه: مرجان فرجی، تهران، نشر فردوس، ص ۴۵.
[۱۲]. محمد اسماعیل، عبد اللهی، سایبان خودساخته عرفان مدرن، نشر باقرالعلوم، ص ۱۵۷
[۱۳]. اوشو، تائوئیزم، ترجمه: فرشته جنیدی، تهران، نشر هدایت الهی، ص، ۱۶۷. ادیان نت
۲۱/۰۵/۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]
صفحات پیشنهادی
تبیین برهان معرفت نفس؛ بر مبنای حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربه» - بخش دوم و پایانی نقص انسان و کمال ا
تبیین برهان معرفت نفس بر مبنای حدیث من عرف نفسه فقد عرف ربه - بخش دوم و پایانینقص انسان و کمال الهیحدیث شریف مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه از جمله احادیث مشهوری است که در زبان اندیشمندان مسلمان اعم از حکما عرفا مفسران و اهل حدیث رایج و تبیین آن همواره موردنظر بوده استنشانهشناسی مکتب امام صادق(ع) از منظر آیتالله مکارمشیرازی
سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۵ در سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع حضرت امام جعفرصادق ع ضرورت واکاوی ابعاد علمی و فکری آن حضرت برای شیعیان آن امام بزرگوار و آحاد امت اسلامی امری انکارناپذیر است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن زیر گفتار منتشر نشدهای امشکلات ناشی از عدم تحول در علوم انسانی
یادداشت مشکلات ناشی از عدم تحول در علوم انسانی شناسهٔ خبر 2879914 - چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۰ دین و اندیشه > اندیشمندان عدم تحول در علوم انسانی مشکلات گوناگونی را در جامعه پدید میآورد زندگی پیچیده امروز نیازمند علوم انسانی امروز است وگرنه مشکلات و گرفتاریها اجتناتوحید از منظر امام صادق علیه السلام
ناتوانی عقل از درک خداوند توحید از منظر امام صادق علیه السلام بندگان تا حدّ توان و طاقت مكلّفند يعنى بايد تا حدّى تلاش كنند كه به او يقين پيدا كنند و امر و نهى او را بشنوند و فرمان ببرند به گزارش سرویس دینی جام نیوز بیان امام صادق علیه السلام درباره میزان شناخت عقل انسان ازاحيای فلسفه نقطه شروع تحول در علوم انسانی ایران است
پيششرطهای چهارگانه تحول در علوم انسانی احيای فلسفه نقطه شروع تحول در علوم انسانی ایران است شناسهٔ خبر 2872703 - یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۹ دین و اندیشه > اندیشمندان هر گونه تحول در علم انسانی در ايران مستلزم احيای فلسفه اجتماعی در چارچوب بايد و نبايدهای اجتماعی است خود انگاه اسلام به زنان از منظر بانوی مسلمان کانادایی
پزشک کانادایی نگاه اسلام به زنان از منظر بانوی مسلمان کانادایی کسانی که با استناد به دین به توجیه خشونت تبعیض و نابرابری علیه زنان مبادرت میکنند در واقع به عرف و معیارهای قومی ـ فرهنگی متوسل شدهاند نه به مصادیق دینی و احکام الهی مکتوب در قرآن به گزارش سرویس دینی جام نیوز &این کار انسان را محبوب خدا می کند
کلام معصومین علیهم السلام این کار انسان را محبوب خدا می کند پیامبر اکرم ص می فرمایند مخلوق عيال خدا هستند و محبوبترين آنها نزد خدا كسى است که به گزارش سرویس دینی جام نیوز کمک به خلق و تلاش برای رفع حوائج و مشکلات آنها از توصیه های موکد اسلام و آموزه های روایی ما است &یک مسئول در اداره کل تعاون استان زنجان: توجه به نیروی انسانی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی است
یک مسئول در اداره کل تعاون استان زنجان توجه به نیروی انسانی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی استرئیس اداره اشتغال وکارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت توجه به نیروی انسانی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی است رحیم امینی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارراه غلبه شیطان بر انسانها/ علت دشمنی کردن انسانها با هم
پای درس اخلاق آیت الله قرهی راه غلبه شیطان بر انسانها علت دشمنی کردن انسانها با هم شناسهٔ خبر 2876538 - پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۴۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی گفت چون شیطان عدو است که قرآن از لسان پروردگار عالم فرمود عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمجامعهشناسی بنیادهای علمی علوم انسانی در ایران
یادداشت جامعهشناسی بنیادهای علمی علوم انسانی در ایران شناسهٔ خبر 2874766 - جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها جهت پیشبرد برنامه گسترش عقلانیت در فضای عمومی و دفع تبعات اندیشههای خردستیز تکفیری و سلفی در حوزههای متعدد اجتماعی شایسته است بنیادها و مراکز ععقلانیت در دکترین مهدویت - بخش اول تکامل تاریخى، عقلانیت از منظر متفکران
عقلانیت در دکترین مهدویت - بخش اولتکامل تاریخى عقلانیت از منظر متفکرانمعیار عقل و سفاهت و میزان عقلانیت و سفاهت در اطاعت از خداست براساس این دکترین مخالف فرمان خدا سفیه است چکیده مقاله حاضر با عنوان "دکترین مهدویت و عقلانیت" ابتدا ضمن توجه به ساختار مفهومى عكجراهه انديشمندان علوم انساني در گفتاري از علامه جعفري(ره)
كجراهه انديشمندان علوم انساني در گفتاري از علامه جعفري ره فلسفه علم بايد ضرورت تناسب دليل و مدعا را بيان كند متأسفانه برخي از انديشمندان - به ويژه در علوم انساني - براي مدعاي خود دلايل مناسبي ارائه نميكنند به طور مثال متفكري با مشاهده رفتار برخي از انسانها اين حكم كدر جستوجوي تبار علوم انساني اسلامي
در جستوجوي تبار علوم انساني اسلامي سيزدهمين شماره فصلنامه تخصصي علوم انساني اسلامي در 300 صفحه منتشر گرديد شماره جديد فصلنامه صدرا با مديرمسئولي رضا غلامي و سردبيري ويژه اين شماره دكتر عبدالمجيد مبلغي در حوزه علوم انساني تنظيم شده است مهمترين عناويني كه اين ويژهنامه به خودعقیده پاک و عمل صالح دو عامل اساسی رشد معنوی انسان است
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق عقیده پاک و عمل صالح دو عامل اساسی رشد معنوی انسان است شناسهٔ خبر 2873569 - دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۰ دین و اندیشه > اندیشمندان آيتالله جوادیآملی در جلسه درس اخلاق اين هفته اظهار داشت همه انسانها در نهاد خود علاقهمند به رشایمان هرچه در سینه انسان قویتر بود حیا بیشتر است
آیتت الله قرهی ایمان هرچه در سینه انسان قویتر بود حیا بیشتر است شناسهٔ خبر 2869861 - چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی گفت امام صادق ع می فرمایند شرم نور است خود اینکه انسان حیا و شرم داشته باشد یکی از لطفهای خدا بهضعف وجود نیروی انسانی توانمند پاشنه آشیل صدور انقلاب اسلامی است
یک کارشناس ضعف وجود نیروی انسانی توانمند پاشنه آشیل صدور انقلاب اسلامی است شناسهٔ خبر 2868616 - سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۶ دین و اندیشه > سایر یک کارشناس با بیان اینکه فضای عمومی ملتها با انقلاب اسلامی همراه است گفت ضعف وجود نیروی انسانی توانمند پاشنه آشیل صدور انقلابشناخت انسان فقط در شأن خالق است/ نیاز ی به روانشناسی غربی نداریم
مدیر مؤسسه انشاء در گفتگو با مهر شناخت انسان فقط در شأن خالق است نیاز ی به روانشناسی غربی نداریم شناسهٔ خبر 2873862 - سهشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۱ دین و اندیشه > اندیشمندان حجت الاسلام میرزایی گفت در توليد روان شناسی اسلامی احتياجی نداريم ببينيم روان شناسی غربی چه چيزی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها