تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834639400
توحید از منظر امام صادق علیه السلام
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
ناتوانی عقل از درک خداوند؛
توحید از منظر امام صادق علیه السلام
بندگان تا حدّ توان و طاقت مكلّفند. يعنى بايد تا حدّى تلاش كنند كه به او يقين پيدا كنند و امر و نهى او را بشنوند و فرمان ببرند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، بیان امام صادق (علیه السلام) درباره میزان شناخت عقل انسان از خدای تعالی
ای مفضّل، چه شگفت است کار گروهی از منکرین كه خواستند خداوند را که با عقل درك نمى شود، با حواس ظاهری درک كنند! وهنگامى كه نتوانستند آن را درك كنند، به انكار و تكذيب او پرداختند و گفتند: چرا با عقل هم ادراك نمى شود؟
پاسخ می دهیم: زيرا او از عقل و انديشه برتر است، چنان كه چشم چيزى را كه برتر از آن است درك نمى تواند كرد. اگر سنگى را در هوا ببينى مى دانى كه كسى آن را در هوا انداخته است. اين اعتقاد از چشم نيست بلكه عقل حكم به آن مى كند؛ زيرا عقل آن را تشخيص داده است و عقل حكم مى كند كه يك سنگ خود به خود به هوا پرتاب نمى شود. نمى بينى كه ديدگان از مرز و حدّ خود نمى گذرند؟ پس عقل نيز در شناخت آفريدگار ناتوان است و از حدّ خود نمى گذرد، امّا انسان وجود او را با عقل اقرار مى كند و در مى يابد كه چيزى هست، ولى ديدنى نيست و هيچ حسى آن را درك نمى كند.
بر اين اساس مى گوييم: عقل آفرينشگر را چنان مى شناسند كه او را وادار به اقرار مى كند و نه چنان كه به او احاطه پيدا كند.
اگر بگويند: چگونه بنده ضعيف را مكلّف ساخته كه به عقل لطيف او را بشناسد و حال آنكه عقل او قاصر از احاطه به اوست؟
در پاسخ گفته مى شود: بندگان تا حدّ توان و طاقت مكلّفند. يعنى بايد تا حدّى تلاش كنند كه به او يقين پيدا كنند و امر و نهى او را بشنوند و فرمان ببرند.
اينان مكلّف به شناخت احاطه اى نيستند. چنان كه پادشاه بر زيردستانش واجب نمى كند كه بدانند آيا او كوتاه است يا بلند، سفيد است يا گندمگون بلكه او اقرار و اعتراف به فرمانهاى خود را از مردم مى طلبد. نمى بينى وقتى كه فردى به آستان پادشاهى رسد، و بگويد: “خود را بر من بنمايان تا تو را خوب بشناسم وگرنه سخنانت را نمى شنوم”، سزاوار عذاب و عقاب آن پادشاه مى گردد. نيز كسى كه تنها هنگامى به خداوند آفرينشگر اقرار مى كند كه بتواند بر او احاطه يابد، خود را در معرض غضب و خشم الهى افكنده است.
اگر بگويند: مگر او را در وصف نمى آوريم و نمى گوييم: “او عزيز، حكيم، جواد و كريم” است؟
پاسخ مى دهيم: تمام اين صفات، براى اقرار است نه احاطه. مى دانيم كه او حكيم است، امّا كُنه و عمق آن را نمى يابيم. “قدير” و “جواد” و ديگر صفات نيز همين گونه است. چنان كه گاه آسمان را مى بينيم ولى به جوهر و كُنه آن پى نمى بريم، دريا را مى نگريم ولى به پايان آن آگاه نيستيم. بلكه او بى پايان است و برتر از تمام اين امثال است و همه امثال كوتاهتر از توان بيان اوست. امّا عقل راهنمايى براى شناخت اوست.
اگر بگويند: چرا عقايد درباره او یکسان نیست؟
پاسخ داده مى شود: زيرا اوهام از درك مقدار عظمت و بزرگى او عاجز است. گاه مردم با اوهام ناتوان و ضعيف خود مى خواهند او را بشناسند و به او احاطه پيدا كنند. اينان كه از ادراك امورى چند كه از او پست ترند ناتوانند، چگونه می توانند او را بشناسند و به او احاطه يابند؟
از جمله اين امور خورشيد است كه بر عالم مى تابد و به كُنه آن پى برده نمى شود؛ از اين رو هر كس چيزى گفته است و فلاسفه سخن يكسانى در وصف آن ذكر نكرده اند. پاره اى مى گويند: آفتاب فلكى است كه درون آن آكنده از آتش است. دهان دارد و اين گونه شعله مى پراكند.
عده اى گفته اند: شبيه شيشه و آينه است كه آتش را مى گيرد و منعكس مى كند.
برخى ديگر گفته اند: اجزاى بسيارى از آتش است كه به گرد هم آمده است.
پاره اى ديگر گفته اند: يك شىء كروى شكل است ولى در مقدارش اختلاف كرده اند.
برخى مى گويند: دقيقا به اندازه و شبيه زمين است.
عده اى مى گويند: از زمين كوچكتر است.
اهل هندسه مى گويند؛ خورشيد صد و هفتاد مرتبه بزرگتر از زمين است.
اين همه اختلاف نظر در باره خورشيد نشان آن است كه اينان هنوز به كُنه و حقيقت آن دست نيافته اند.
حال كه خورشيد با آنكه چشم آن را مى بيند، عقلها از دريافتن حقيقت آن عاجز است، چگونه ممکن است موجودى كه لطيفتر از آن است، در حس و وهم آيد؟
اگر بگويند: چرا خدا پنهان و پوشيده شده است؟
پاسخ داده مى شود: اینطور نيست كه خداوند سبحان با كمك چيزى خود را پوشانيده و یا مانند مردم که خود را در پشت در و ديوار مخفى مى كنند، بلكه مقصود ما آن است كه او آنقدر لطيف است كه اوهام آفرينش به آن نمى رسد؛ چنان كه “نفس” كه يكى از آفريدگان اوست چنين است و نمى توان آن را مشاهده كرد.
اگر بگويند: او چرا لطيف است؟ اين سخنى نادرست است؛ زيرا كسى كه آفرينشگر همه چيز است، بايد با همه آنها متفاوت و متباين باشد و از همه آنها برتر باشد. براستى كه او منزه و والاتر از پندار خيالپردازان است.
اگر بگويند: چگونه مى شود كه با همه چيز مباين و از همه چيز برتر باشد؟
در پاسخ گفته مى شود: شناخت حق چهار صورت دارد:
بررسى شود كه آيا موجود است و يا نيست.
ذات و جوهر او شناخته شود.
كيفيت و صفت او شناخته شود.
دانسته شود كه چرا و به چه علت اين گونه است؟
در ميان اين شناختها، انسان تنها مى تواند بداند كه او هست و وجود دارد.
اگر بپرسيم: او چگونه و چيست؟ جوابى نمى يابيم؛ زيرا شناخت كُنه او محال است.
اگر از دليل و سبب او بپرسيم، در واقع او را از صفت آفرينشگرى انداخته ايم؛ زيرا او- جلّ و علا- علت و سبب هر چيزى است و هيچ چيز علّت او نمى تواند باشد. وانگهى دانش و شناخت انسان به اينكه او موجود است، هيچ تلازمى با شناخت ماهيت و كيفيت او ندارد. چنان كه اگر انسان نفسش را شناخت، لازم نيست كه حتما ماهيت و كيفيت آن را نيز بشناسد.
اگر گفته شود: از قصور علم به او، او را چنان وصف مى كنيد كه گويى اصلا معلوم نيست.
پاسخ داده مى شود: او از آن جهت كه عقل بخواهد به كُنه او برسد و بر او احاطه يابد چنين است (نامعلوم)، ولى از جانب ديگر اگر با دلايل درست و كافى استدلال شود از هر نزديكى نزديكتر مى شود. او از یک سو گويى كه واضح و پيداست و بر كسى پوشيده نيست و از سوى ديگر گويى چنان پيچيده و مخفى است كه كسى آن را در نمى يابد.
توحيد مفضل، ترجمه نجف علی میرزایی، ص 163-168
۲۰/۰۵/۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]
صفحات پیشنهادی
چگونگی تقابل ائمه با جریان های غالیانه از آغاز تا دوره امام صادق(علیه السلام) - بخش دوم و پایانی پرهیز اصحاب ا
چگونگی تقابل ائمه با جریان های غالیانه از آغاز تا دوره امام صادق علیه السلام - بخش دوم و پایانیپرهیز اصحاب از باورهای اباحی گری غالیان به نام تشیعدر یک طرف گروه هایی قرار داشتند که به تدریج و با گذشت زمان باورهای ابتدایی خویش را به فرقه های منسجم در دوره امام صادق علیه السلام تصوت/ شیعه واقعی از دیدگاه امام صادق عليه السلام
آیت الله مجتهدی تهرانی صوت شیعه واقعی از دیدگاه امام صادق عليه السلام کلیپ سخنرانی آیت الله مجتهدی تهرانی شیعه واقعی از دیدگاه امام صادق عليه السلام سرویس دینی جام نیوز دانلود لینک لینک ۲۰ ۰۵ ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۷چگونگی تقابل ائمه با جریان های غالیانه از آغاز تا دوره امام صادق(علیه السلام) - بخش اول گرایش های غالیانه؛ پدی
چگونگی تقابل ائمه با جریان های غالیانه از آغاز تا دوره امام صادق علیه السلام - بخش اولگرایش های غالیانه پدیده ای نکوهش آمیز در جهان اسلامدر یک طرف گروه هایی قرار داشتند که به تدریج و با گذشت زمان باورهای ابتدایی خویش را به فرقه های منسجم در دوره امام صادق علیه السلام تبدیل کردمقتل الصادق علیه السلام
سوز دل مقتل الصادق علیه السلام آن حضرت را به سبب زهری که منصور دوانیقی به ایشان خورانیده بود چندان لاغر و باریك دید كه گویا هیچ چیز از آن بزرگوار نمانده جز سر نازنینش به گزارش سرویس دینی جام نیوز سید بن طاووس ره در کتاب شریف «مهج الدعوات» فصل «ادعیه امام صنشانهشناسی مکتب امام صادق(ع) از منظر آیتالله مکارمشیرازی
سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۵ در سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع حضرت امام جعفرصادق ع ضرورت واکاوی ابعاد علمی و فکری آن حضرت برای شیعیان آن امام بزرگوار و آحاد امت اسلامی امری انکارناپذیر است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن زیر گفتار منتشر نشدهای اعلت غیبت امام زمان علیهالسلام
در محضر بهجت علت غیبت امام زمان علیهالسلام انحطاط و پستی انسان بهحدی است که قوم حضرت صالح علیهالسلام ناقه صالح را با اینکه وسیله ارتزاق و نعمت آنها بود پی کردند به گزارش سرویس دینی جام نیوز سبب غیبت امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف خود ما هستتوصیه مهم امام صادق(ع) برای ایجاد صلح در جهان/ گفتار آیت الله جوادی آملی
توصیه مهم امام صادق ع برای ایجاد صلح در جهان گفتار آیت الله جوادی آملی فرهنگ > دین و اندیشه - شرح دو روایت از امام جعفر صادق ع از زبان آیت الله جوادی آملی حفظ اسرار ديگران از وظايف اصلي مؤمنان روايتي از وجود مبارک امام صادق ع در رابطه با ويژگي هاي انسان مؤمن در تپیامدها و نتایج مهندسی فرهنگی امام صادق(علیه السلام) - بخش دوم و پایانی اتخاذ مواضع هوشمندانه در برابر خلفا
پیامدها و نتایج مهندسی فرهنگی امام صادق علیه السلام - بخش دوم و پایانیاتخاذ مواضع هوشمندانه در برابر خلفاامام صادق علیه السلام از بسترها و زمینههای موجود عصر خویش بهره جست و توانست با انجام فعالیتهای فرهنگی گسترده نظام فرهنگی جامعه شیعه را طراحی و مدیریت نماید بخش دوم و پایدلنوشته های شهادت امام جعفر صادق
25 شوال مصادف با شهادت امام صادق ع شهادت امام صادق ع در 25 شوال سال 148 هجری قمری در 65 سالگی به دستور منصور دوانیقی خلیفه ستمگر عباسی به وسیله سمی که به آن بزرگوار خوراندند در شهر مدینه اتفاق افتاد محل دفن امام صادق ع قبرستان بقیع است مرثیه مجسمبغضِ غریچرا امام صادق(ع) قیام نکرد؟
صوت چرا امام صادق ع قیام نکرد شناسهٔ خبر 2878844 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 6 MB فردی به امام صادق ع گفت شما که اینقدر یار دارید چرا قیام نمی کنید پاسخ امام صادق ع و روایت این داستان را از زبان حجت الاسلام فاطمی نیا مگلچین اشعار جانسوز در رثای امام صادق(ع)
نماز آخرین سفارش امام صادق ع گلچین اشعار جانسوز در رثای امام صادق ع اشعاری در رثای رئیس مذهب شیعیان امام جعفر صادق ع تقدیم می شود سرویس جام نیوز با عرض تسلیت به مناسبت شهادت جانگداز رئیس مذهب شیعیان امام جعفر صادق ع به خدمت با سعادت حضرت ولیعصر امام زمان ع و نائب برحقش اسفارش امام صادق(ع) به پرده برنداشتن از عیب دیگران/وقتی که مخالف امام صبر و ادب او را در بحث می ستاید
سفارش امام صادق ع به پرده برنداشتن از عیب دیگران وقتی که مخالف امام صبر و ادب او را در بحث می ستاید فرهنگ > دین و اندیشه - بیست و پنجم شوال سالروز به شهادت رسیدن امام صادق ع به دست منصور عباسی است که ده سال پس از خلافت او روى داد پرونده خبرآنلاین برای شهادت ششمیمراسم شهادت امام صادق(ع) در مجتمع ائمه اطهار(ع) برگزار میشود
به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مراسم شهادت امام صادق ع در مجتمع ائمه اطهار ع برگزار میشود شناسهٔ خبر 2879894 - دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همکاری هیئت عشاق العباس ع مراسم عزاداریماجرای مناظره ابوحنيفه و امام صادق (ع)
امام صادق عليه السلام فرمود پدرم از پدرانش و ايشان از حضرت اميرالمؤ منين علىّ عليه السلام روايت كرده اند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود خداوند متعال ميثاق و طينت اهل بيت رسول اللّه صلوات اللّه عليهم را از اعلى علّيين آفريده است مناظره ابوحنيفه و امام صادق روزى ابحسن سیدی: بشارت مردم به ظهورحضرت مهدی (عج) از امام صادق (ع) شروع شد
دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۱ نماینده ولایت فقیه در دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی گفت دوران امام صادق ع تمامی کلاسهای سیاسی فقه اسلام پزشکی و علمی تقویت شد و در آن زمان شروع بشارت مردم به ظهور حضرت مهدی عج بود حجت الاسلام والمسلمین حسن سیدی درگفتوگو با خبرنگار خبرگزارسیره اخلاقی امام جعفر صادق علیه السلام
غروب صبح صادق سیره اخلاقی امام جعفر صادق علیه السلام حضرت صادق ع می فرمایند سعى كنید سجدهها و ركوع را طولانى نمائید زیرا وقتى یكى از شما ركوع طولانى دارد شیطان از پشت سر او فریاد میزند واى بر من اینها اطاعت كردند من معصیت و اینها سجده نمودند من مخالفت كردم به گزارش سرویس دینامه امام صادق(ع) به آقای استاندار
حکایت نامه امام صادق ع به آقای استاندار امام صادق ع در پاسخ به این نامه نیز بعد از دعا در حق عبدالله می فرمایند بدان که خلاص و رهایی تو در حفظ خون مومنین و دست برداشتن از آزار آنان و رفق و مدارا با مردم است و همچنین در تأنی و معاشرت نیکو و نرمی بدون ضعف و صلابت بدون خشونت به-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها