محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844648181
نشانهشناسی مکتب امام صادق(ع) از منظر آیتالله مکارمشیرازی
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
در سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع حضرت امام جعفرصادق (ع)، ضرورت واکاوی ابعاد علمی و فکری آن حضرت برای شیعیان آن امام بزرگوار و آحاد امت اسلامی امری انکارناپذیر است. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن زیر گفتار منتشر نشدهای است از آیتالله مکارمشیرازی که در تاریخ 30 مرداد 1393 و در شب شهادت امام جعفر صادق(ع)در حرم مطهر امام رضا(ع) در صحن جامع رضوی بیان شد، که پایگاه اطلاع رسانی دفتر این مرجع تقلید در این فرصت و در سالروز شهادت رئیس مکتب جعفری آن را به محضر عاشقان و شیفتگان و دلدادگان امام جعفر صادق(ع) تقدیم کرده است. چرا عنوان رئیس مذهب مربوط به امام صادق(ع) است؟ در آغاز سخن باید این مسأله مهم را مطرح نمود که چرا عنوان رئیس مذهب مربوط به امام صادق(ع) است؟ با اینکه امام ششم قائدتاً نباید این عنوان را داشته باشد، زیرا رئیس مذهب علی بن ابیطالب (ع) و به یک معنا شخص خاتم الأنبیاء رسول اکرم(ص) است. برای آنکه آن حضرت خطاب به حضرت علی (ع) کرد و فرمود: «یا علی انت و شیعتک هم الفائزون»(ای علی ! تو و شیعیانت از رستگاران روز قیامت هستید). بنابراین لقب شیعه را پیغمبر(ص) به پیروان مکتب حضرت علی(ع) داد، این قول در منابع شیعه و منابع اهل سنت نوشته شده است. هم چنین باید اذعان نمود برای اینکه حضرت علی(ع) خانه نشین بود، نشر احکام به وسیلۀ آن حضرت کمتر اتفاق افتاد، در پنج سال حکومت هم آن حضرت گرفتار مشکلات، جنگها و مخالفتها بود. دوران حضرت علی(ع) گذشت، دوران امام حسن(ع) و امام حسین(ع) با خفقان شدید از سوی بنی امیه طی شد و اجازه نشر احکام برای آن بزرگواران میسّر نبود. دوران امام سجاد(ع) خفقان بیشتر گردید، و کار به جایی رسید که دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) سفارش کرده بودند هر زمان شیعیان حضرت علی(ع) را در هر کجا، بیابان یا شهر.. پیدا کردند به قتل برسانند، لذا کسی جرأت نداشت بگوید من شیعۀ علی(ع) هستم یا اینکه به سراغ امام سجاد (ع) برود و از آن حضرت احکام و معارف اسلامی سوال کند، اگر کسی نامش علی بود ناچار بود نامش را مخفی کند، خفقان اینچنینی اجازه نشر احکام را نمیداد. امام صادق(ع) و اهتمام به نشر علم گفتنی است در آغاز دوران امام باقر(ع) دوران سراشیبی حکومت بنی امیه بود، بنی امیه به خودشان و اختلافات خودشان مشغول بودند، از این رو یک آزادی نسبی فراهم گردید، امام باقر(ع) پرچم نشر احکام و علم و دانش را بلند کرد، چراغ علم و دانش را برافروخت، کسانی که در گمراهی و تاریکی و جهل بودند با دیدن این چراغ نورانی به سوی آن حضرت شتافتند و این مسأله در دوران امام صادق(ع) گسترش بیشتری پیدا کرد. کار به جایی رسید که چهار هزار نفر از محضر امام صادق(ع) درس دین آموختند؛ در عقاید، معارف، فقه، اخلاق و تفسیر و در همۀ مسائل اسلامی از بیانات آن حضرت استفاده کردند و در همه جا یعنی در مدینه، کوفه و مکه.. سخن از مکتب علمی امام صادق (ع) بود. راوی میگوید؛ من یک زمان در مسجد پیغمبر(ص) بودم دیدم 900 نفر نشسته بودند و صحبت میکردند، همۀ آنها میگفتند قال الصادق(ع)...قال الصادق(ع)...، و اینچنین علم و دانش به وسیلۀ آن حضرت گسترش پیدا کرد، لذا اگر گفته میشود رئیس مذهب به واسطۀ نشر علم است. در روایتی که أبو زهره در کتاب الامام الجعفر الصادق نوشته است قریب به این مضمون را میخوانیم، منصور دوانیقی وقتی شهرت علمی امام صادق(ع) را دید ترسید مبادا همین شهر علمی سبب شود مردم دور آن حضرت را جمع گردند و حکومت بنی عباس به خطر افتد، لذا با خودش گفت باید عالم را به وسیلۀ عالم جواب بدهیم. لیکن منصور دوانیقی عالمترین فرد زمان خودش را ابوحنیفه دید، از او دعوت کرد و او آمد؛ منصور گفت برنامه مهمی را برای تو درنظر گرفتم، چهل مسألۀ مهم علمی را تدارک ببین و من نیز امام صادق (ع) را دعوت خواهم کرد، سپس تو در این چهل مسأله علمی در یک فرصت امام صادق(ع) را به چالش بکشان که ما نیز همه جا تبلیغ کنیم عالمتر و دانشمندتر از او نیز پیدا میشود. ابو حنیفه (پیشوای مذهب حنفی) گفت: من فقیهتر از جعفر بن محمّد ندیدم، لذا مأموریت سنگینی به من دادهای من علم این مرد را میدانم اگر بخواهم بر او غلبه کنم کار آسانی نیست. منصور دوانیقی امام صادق (ع) را دعوت نمود و در کنار دست خودش در جایی با احترام نشاند و گفت، ابوحنیفه جزو فقهای عراق است مسائلی دارد اجازه میدهید مطرح کند؟ ابوحنیفه هم مسائل را پی در پی مطرح میکرد لیکن پاسخ امام جالب بود. ابوحنیفه در تشریح این ماجرا میگوید؛ آنگاه منصور به من رو کرد و گفت: ای ابو حنیفه! سؤالات خود را مطرح کن. من نیز سؤالات خود را مطرح کردم و آن حضرت به من پاسخ میداد و میگفت: پاسخ آن به نزد شما این است و اهل مدینه چنین پاسخ میگویند و ما چنین میگوییم. نظر او گاه با نظر مردم مدینه موافق بود و گاه با همه ما مخالف بود. تا آنکه من هر چهل مسأله را پرسیدم و او به همین گونه پاسخ داد». سپس ابو حنیفه میافزاید: «آیا ما روایت نمیکنیم که داناترین مردم کسی است که به اقوال مختلف از همه آگاهتر باشد (بنابراین، جعفر بن محمّد از همه مردم آن زمان عالمتر بود)».1،2 وقتی این مسائل به خوبی از جانب امام صادق(ع) پاسخ داده شد منصور کینه حضرت را به دل گرفت و بر قتل آن حضرت مصمم شد زیرا موقعیت خود را به شدت در خطر میدید. صیانت از تشیع؛ شاخصۀ کلیدی در مکتب علمی امام صادق(ع) بدیهی است امام صادق(ع) دو خدمت مهم دیگر هم به اسلام و مکتب تشیع کرد که اگر آن حضرت را رئیس مذهب میخوانند این دو مولّفه مهم نیز در آن نقش کلیدی دارد. اول. میدانیم اسلام در آن زمان گسترش عجیبی پیدا کرده بود، تمامی کشورهای تقریبا آباد آن عصر و زمان در زیر پرچم اسلام گرد آمده بودند، لذا از آنجا که این تازه مسلمانان از مذاهب و ملّیتهای مختلف، عقاید و سنتهای مختلف بودند، به تبع آن این آموزههای انحرافی به میان مسلمانان وارد گردید. گفتار جمعیت مسیحیان، جمعیت زرتشتیان، فلاسفه یونان و فلاسفه روم.. خیلی از مسائل در جامعۀ اسلامی به هم ریخت، حتی طرفداران مکاتب مادی هم عقایدشان را آشکارا در جامعه اسامی مطرح میکردند، امام صادق(ع) در این برهه باید با این افکار التقاط وارداتی مقابله نماید و اسلام اصیل را بر همۀ مردم عرضه نماید، که در عمل نیز آن حضرت به نحو احسن در شبهه زدایی از جامعۀ اسلامی عمل نمود. دوم. خطر نفوذیها بودند زیرا دیدند فرصت خوبی است و میشود بر ضد اسلام تبلیغات نمود، لذا با خود گفتند اگر نتوانیم حکومت اسلامی را ساقط کنیم لاأقل عقاید اسلامی را از درون مورد هجوم و تهدید قرار میدهیم و جوانان مسلمان را از اسلام دور میکنیم، کار به جایی رسید که مفضل بن عُمر از اصحاب امام صادق(ع) میگوید؛ در مسجد پیغمبر(ص) و در کنار قبر آن حضرت ابن ابی العوجا مادی را دیدم که تبلیغات مادی گری(انکار خدا و دین) میکند، نزدیک رفتم و فریاد کشیدم و او را از این کار بازداشتم، او در جواب گفت به نظر میرسد از اصحاب امام صادق (ع) باشی، امام تو اینگونه با من سخن نمیگوید و با دعوا صحبت نمیکند بلکه پاسخ پرسشهایم را به گونهای جواب میدهد که من در پاسخ مجدد حیران و درمانده و مستأصل میمانم. مفضل میگوید؛ همین که این جمله را شنیدم به محضر امام صادق(ع) رسیدم؛ عرض کردم یا بن رسول الله اسلام در خطر است، مادی گری و انکار خدا در کنار قبر پیغمبر؟! حضرت فرمودند؛ فردا صبح اول طلوع آفتاب نزد من بیا تا دلایل خداشناسی را بگویم، مفضل میگوید صبح تا ظهر دلایل خداشناسی از آسمان، زمین، ستارگان، حیوانات، دریاها، کوهها، بیابان... را بیان فرمودند تا اینکه اذان ظهر شد که حضرت فرمودند؛ برو فردا صبح اول وقت بیا، دوباره روز دوم آمدم و تا ظهر دلایل خداشناسی را از آن حضرت فرا گرفتم، لیکن این معارف تمام نشد و من تا چهار روز رفتم و استفاده کردم. از این رو یک کتاب به نام توحید مفضل در اختیار ما است که مجموعۀ فرمایشات امام صادق (ع) در این چهار روز است، یعنی حضرت در برابر موج تبلیغات بیگانگان ایستاد لذا اینگونه امام جعفر صادق(ع) رئیس مذهب است چرا رئیس مذهب نباشد؟ دانشگاه جعفری؛ شاخصۀ بنیادین در حفظ مذهب راستین تشیع نکتۀ دیگر این است که باید به عمق مکتب علمی و جهاد علم و دانش امام صادق(ع) معرفت پیدا نمود، شاگردان آن حضرت هر کدام در یک بخش از علوم تخصص داشتند، لذا علم شاگردان امام صادق(ع) بر ابتکار آن حضرت در ترسیم و تفکیک رشتهها و شاخههای علم استوار گردید. روایت قریب به این مضمون است مردی اهل شام خدمت امام رسید عرض کرد سوالی دارم دربارۀ قرآن، لطفاً پاسخ بفرمایید، اصحاب حضرت دور ایشان حلقه زده بودند، امام فرمود؛ حمران جواب این مرد را دربارۀ قرآن بده، آن مرد عرض کرد پاسخ شما را خواستارم، امام فرمود؛ جواب او جواب من است اگر توانستی او را محکوم کنی من را محکوم کردی لذا آن مرد شامی شروع کرد به سوال کردن و آنقدر سوال کرد تا وا ماند. حضرت فرمود حمران را چطور دیدی؟ آن مرد شامی عرض کرد؛ خیلی قوی و مسلّط به تمام مباحث قرآنی است. آن مرد شامی گفت سوال دیگری دربارۀ ادبیات دارم، حضرت فرمود أبان بن تغلب از اصحاب من تخصص در ادبیات دارد پرسش کن، آن مرد سوال کرد و قانع شد. حضرت فرمود سوال دیگری نیز داری؟ گفت آری در موضوع فقه سوال دارم، حضرت فرمود؛ زراره فقیهی است که در مکتب من فقه آموخته است، سوالات از زراره مطرح شد و آن مرد پاسخ سوالاتش را دریافت نمود و قانع شد. در ادامه آن مرد شامی عرض کرد دربارۀ عقاید هم سوال دارم، حضرت فرمود آن اقا را میبینی؟ اسمش مومن الطاق است، تخصصش در عقاید و علم کلام است هر سؤالی داری از او بپرس، او هم سوال پرسید و قانع شد. در نهایت آن مرد شامی گفت اصحاب شما در هر رشتهای تخصص دارند. بنابراین مکتب امام صادق مکتب علمی جامع و فراگیر بود، لذا الان هر کتابی را در تفسیر، عقاید، فقه، اصول... مورد استفاده قرار میدهیم، قال الباقر(ع)و قال الصادق(ع) به وفور در آن مشاهده میشود. آن قدر حدیث از این دو بزرگوار به ما رسیده است که معلوم میشود چرا حضرت را به این عنوان یعنی رئیس مذهب میخوانیم و اینچنین است که در مییابیم مکتب علم و دانش امام صادق(ع) چقدر وسیع و گسترده بوده است. یقین بدانید اگر امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و به دنبال آن امام علی بن موسی الرضا(ع) در دوران مأمون در مقابل شبهات بیگانگان از اسلام دفاع نمیکردند قطعاً اسلام متزلزل میگردید. لذا این بزرگواران بودند که به جای اینکه در مقابل بنی العباس آشکارا قیام غیر موفق کنند، مانند قیام زید بن علی، یحیی بن زید و بعضی قیامهای دیگر،.. لیکن قیام علمی کردند و اسلام را نجات دادند. جابربن حیان که امروز در مغرب زمین و در میان غربیها به عنوان پدر علم شیمی شناخته شده یکی از دانشمندان بنام اسلام است. علم شیمی امروز در روزهای نخستین از کتابهای جابربن حیان مایه گرفت. جابربن حیان در قرن دوّم هجری در میان مسلمانان و در مکتب پیشوایان اسلام مخصوصاً امام صادق علیه السلام پرورش پیدا کرد3، جابربن حیان با افتخار میگوید من از شاگردان امام صادق(ع) بودم. مالک بن انس (پیشوای مذهب مالکی) درباره وی میگوید: «من فراوان به نزد او رفتم، آن حضرت را جز در این سه حال نیافتم: یا نماز میگزارد، یا روزه بود و یا قرآن میخواند. برتر از جعفر بن محمّد (در این عصر) از نظر دانش، عبادت و پرهیزکاری، هرگز چشمی ندیده و گوشی نشنیده و بر قلب هیچ بشری خطور نکرده است».4 ابو حنیفه میگوید: «لو لا السَّنَتان لهلک النّعمان؛ اگر آن دو سال (بهره گیری از محضر امام صادق علیه السلام) نبود، نعمان (نام ابو حنیفه است) هلاک میشد».5 سخن آخر باید اذعان نمود مکتب امام صادق(ع) پیامی برای امروز ما دارد، شرایط امروز ما مثل شرایط آن زمان است. رسانههای غربی با نشر شبهات از گوشه و کنار دنیا در راستای استحالۀ فکری و عقیدتی امت اسلامی به ویژه نظام اسلامی عمل میکنند، لذا کسانی که نتوانستند نظم اسلامی را با جنگ و تحریم و... وادار به تسلیم کنند حالا از طریق شبهه افکنی به فکر افتادند تا در جوانان نفوذ کنند و مسلمانان را از هم متلاشی سازند و دچار تشتّت نمایند یعنی همان شرایط زمان امام صادق(ع) در عصر حاضر نیز به وضوح مشاهده میشود. اینجا است که باید از همان مکتب ناب امام صادق (ع) بهره جست، لذا علماء، دانشمندان اعم از علمای حوزههای علمیه و اساتید دانشگاه باید با فنون و علوم مختلف اسلامی آشنایی داشته باشند و با شبهات مخالفین مقابله و مواجهه مطلوب و موثر نمایند و از تزلزل عقیدتی و فکری جوانان در جامعه جلوگیری نمایند. لازم به ذکر است آن حضرت در 25 شوال سال 148 هجری قمری، در 65 سالگی، به دستور منصور دوانیقی، خلیفه ستمگر عباسی، به وسیله سمی که به آن بزرگوار خوراندند، به شهادت رسید و عالم اسلام را در مرگ خود عزادار کرد. 1 سیر اعلام النبلاء، ج 6، ص 258. 2 دائرة المعارف فقه مقارن، ج1، ص: 102. 3 اسلام و آزادی بردگان ؛ ص42. 4 دائرة المعارف فقه مقارن، ج1، ص: 102. 5 همان. منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیتالله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
مکتب تشیع مرهون مجاهدتهای علمی و دینی امام صادق(ع) است
سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۲ یک عضو جامعه مدرسین گفت مکتب تشیع مرهون تلاشهای امام صادق ع و از جان گذشتگیهای شاگردان ایشان است که در اوضاع خفقان و سختگیریهای حکام و ستمگران در پایداری این مکتب و روشنگری جامعه اسلامی گام برداشتند حجتالاسلام محمود رجبی در گفتوگو با خبرنگارچگونگی تقابل ائمه با جریان های غالیانه از آغاز تا دوره امام صادق(علیه السلام) - بخش اول گرایش های غالیانه؛ پدی
چگونگی تقابل ائمه با جریان های غالیانه از آغاز تا دوره امام صادق علیه السلام - بخش اولگرایش های غالیانه پدیده ای نکوهش آمیز در جهان اسلامدر یک طرف گروه هایی قرار داشتند که به تدریج و با گذشت زمان باورهای ابتدایی خویش را به فرقه های منسجم در دوره امام صادق علیه السلام تبدیل کردآیا امام صادق(ع) از غیبت حضرت مهدی(عج) خبر داده بودند؟
سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۲ کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی به این پرسش که آیا امام صادق ع از ولادت و غیبت حضرت مهدی علیهالسلام خبر داده است پاسخ دادهاند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در پاسخ کارشناسان این مرکز که آن را در اختیفعالیت های علمی و سیاسی امام صادق(ع)/ نحوه تعامل امام با اهل سنت
در گفتگو با کارشناسان بررسی شد فعالیت های علمی و سیاسی امام صادق ع نحوه تعامل امام با اهل سنت شناسهٔ خبر 2879865 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام صادق ع بحث تبیین اسلام را مبنای کار خود قرار داده بودند امام ع حتی گاهی نظرات علچگونگی تقابل ائمه با جریان های غالیانه از آغاز تا دوره امام صادق(علیه السلام) - بخش دوم و پایانی پرهیز اصحاب ا
چگونگی تقابل ائمه با جریان های غالیانه از آغاز تا دوره امام صادق علیه السلام - بخش دوم و پایانیپرهیز اصحاب از باورهای اباحی گری غالیان به نام تشیعدر یک طرف گروه هایی قرار داشتند که به تدریج و با گذشت زمان باورهای ابتدایی خویش را به فرقه های منسجم در دوره امام صادق علیه السلام تدلنوشته های شهادت امام جعفر صادق
25 شوال مصادف با شهادت امام صادق ع شهادت امام صادق ع در 25 شوال سال 148 هجری قمری در 65 سالگی به دستور منصور دوانیقی خلیفه ستمگر عباسی به وسیله سمی که به آن بزرگوار خوراندند در شهر مدینه اتفاق افتاد محل دفن امام صادق ع قبرستان بقیع است مرثیه مجسمبغضِ غریقطره ای از چشمه زلال صادق آل طه(ع) از زبان آیتالله جوادی آملی
به مناسبت سالروز شهادت امام صادق ع قطره ای از چشمه زلال صادق آل طه ع از زبان آیتالله جوادی آملی شناسهٔ خبر 2880162 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آيت الله جوادی آملی با استناد به فرمايش امام صادق ع بيان داشت علم يک بال است و دينراهبرد امام صادق(ع) ایستادگی فرهنگی است
استاد مؤسسه امام خمینی ره راهبرد امام صادق ع ایستادگی فرهنگی است شناسهٔ خبر 2880107 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجتالاسلام دکتر سلیمانی با بیان اینکه زمانه امام صادق ع و موضعی که آن حضرت برای اصلاح جامعه گرفتند بسیار حائز اهمامام صادق(ع) را تک بعدی معرفی نکنیم
یادداشت امام صادق ع را تک بعدی معرفی نکنیم شناسهٔ خبر 2878078 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دلیل آنکه برخی در بیان فضائل امام صادق ع فقط از تشکیل دانشگاه سخن می گویند و جنبه مبارزاتی و عملکرد تشکیلاتی آن امام را فراموش کرده اند آنچرا امام صادق(ع) قیام نکرد؟
صوت چرا امام صادق ع قیام نکرد شناسهٔ خبر 2878844 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 6 MB فردی به امام صادق ع گفت شما که اینقدر یار دارید چرا قیام نمی کنید پاسخ امام صادق ع و روایت این داستان را از زبان حجت الاسلام فاطمی نیا مپیاده روی و عزاداری حضرت آیت الله وحید خراسانی در سالروز شهادت امام صادق(ع)
مجلس عزاداری پیاده روی و عزاداری حضرت آیت الله وحید خراسانی در سالروز شهادت امام صادق ع حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی در مصیبت شهادت امام جعفر صادق ع سه روز به سوگ می نشیند به گزارش سرویس دینی جام نیوز مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق ع در حضور حضرت آیت الله العظمی وحیسه بحرانی که در عصر امام صادق(ع) اسلام را تهدید میکرد
یادداشت سه بحرانی که در عصر امام صادق ع اسلام را تهدید میکرد شناسهٔ خبر 2878466 - یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام صادق علیه السلام برای حل بحران سیاسی عصر خویش شروع به کادرسازی می کند و تشکیلاتی را بنا می سازد ایشان به راستی مرضرورت تبیین سیره فکری و اخلاقی امام صادق(ع)
سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۶ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان گفت سیره فکری و اخلاقی امام صادق ع در زندگی گهربارشان در مراسمات این امام بزرگوار تبیین شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه سمنان حجتالاسلام والمسلمین عبدالله واحدی اظهار کرد اندیشامام صادق(ع) و مقوله تشکیلات و سازماندهی
ناظر به بیانات امام خامنه ای امام صادق ع و مقوله تشکیلات و سازماندهی شناسهٔ خبر 2878067 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۰ دین و اندیشه > اندیشمندان امام صادق ع تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمالامام صادق(ع) خود را فرقهای مجزا نمی دانست/ نهی امام از مخاصمه
نویسنده پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت در گفتگو با مهر امام صادق ع خود را فرقهای مجزا نمی دانست نهی امام از مخاصمه شناسهٔ خبر 2878948 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی حجت الاسلام مهدی مسائلی با بیان اینکه امام صادق ع در برخورد با عاعلت امتناع امام صادق(ع) از قبول خلافت چه بود
به روایت علامه طهرانی علت امتناع امام صادق ع از قبول خلافت چه بود شناسهٔ خبر 2879929 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۲ دین و اندیشه > اندیشمندان امام شأنيت و فعليت مقام امامت را دارد چه مردم بپذيرند يا نپذيرند چه بيعت بكنند يا نكنند اما قبول بيعت متوقف بر اامام صادق(ع) مرد علم و دانش، مبارزه و تشکیلات
بیانات رهبر معظم انقلاب امام صادق ع مرد علم و دانش مبارزه و تشکیلات شناسهٔ خبر 2880105 - سهشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی امام صادق ع مرد مبارزه بود مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود مرد علم و دانش بودنش را همه شنیدهاید اما مرد م-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها