تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رمضان ماهى است كه ابتدايش رحمت است و ميانه‏اش مغفرت و پايانش آزادى از آتش جهنم. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830460579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رفتار سليمان(ع) در برابر نعمات الهي


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رفتار سليمان(ع) در برابر نعمات الهيسليمان در برابر نعمت‏ها: در برابر نعمت‏ها، از خداوند توفيق شكرگزارى خواست، نعمت‏ها را وسيله‏ى آزمايش مى‏دانست، جذب هداياى بيگانگان نشد، از فهم علمى مخصوص برخوردار بود، با زبان پرندگان آشنا بود، از لشكريانش سان مى‏ديد، پرندگان در خدمت او بودند، از همه‏ى امكانات براى تبليغ دين استفاده مى‏كرد، حكومت بى نظير داشت، به حسن عاقبت و مقام والا نزد خداوند رسيد، جنّ در خدمت او بود.
حضرت سليمان
يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحارِيبَ وَ تَماثِيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِياتٍ اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ (سبا 13)جنّيان، هر چه را كه سليمان مى‏خواست از محراب و تمثال و ظروف بزرگ مانند حوضچه و ديگ‏هاى ثابت برايش مى‏ساختند. اى خاندان داوود! شكر (اين همه نعمت را) بجا آوريد. امّا اندكى از بندگان من سپاسگزارند.در اين آيه به بخشى از كارهاى مهم گروه جن كه به فرمان سليمان انجام مى‏دادند اشاره كرده است.اين كاركنان فعال و چابك سليمان معابد بزرگ و باشكوهى كه درخور حكومت الهى و مذهبى او بود براى او ترتيب مى‏دادند، تا مردم بتوانند به راحتى به وظائف عبادى خود قيام كنند." تماثيل" جمع" تمثال" هم به معنى نقش و عكس آمده، و هم مجسمه، در اينكه اين مجسمه‏ها يا نقش‏ها صورتهاى چه موجوداتى بودند، و به چه منظور سليمان دستور تهيه آنها را مى‏داد تفسيرهاى مختلفى شده است:ممكن است اينها جنبه تزيينى داشته باشد، همانگونه كه در بناهاى مهم قديم بلكه جديد ما نيز ديده مى‏شود.و يا براى افزودن ابهت به تشكيلات او بوده است، چرا كه نقش پاره‏اى از حيوانات چون شير در افكار بسيارى از مردم ابهت آفرين است.مجسمه سازي در زمان سليمان(ع)آيا مجسمه‏سازى موجودات ذى روح كه در اسلام ممنوع است در شريعت سليمان مجاز بوده است؟ يا مجسمه‏هايى كه براى سليمان مى‏ساختند از جنس غير ذى روح بوده؟ (مانند تمثالهاى درختان و كوه‏ها و خورشيد و ماه و ستارگان)و يا فقط براى او نقش و نگار بر ديوارها مى‏زدند كه در ظريف كاريهاى آثار باستانى بسيار ديده مى‏شود و مى‏دانيم نقش و نگار هر چه باشد، بر خلاف مجسمه حرام نيست.بسيارى از مردم شكر مى‏كنند و شاكر هستند، امّا شكور كم است، (يعنى كسى كه همواره شكرگزار باشد). «قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ» بديهى است اگر منظور از شكرگزارى تنها شكر با زبان باشد مساله مشكلى نيست تا عاملان به آن قليل بوده باشند، بلكه منظور" شكر در عمل" استهمه اينها محتمل است ؛ چرا كه ممكن است تحريم مجسمه‏سازى در اسلام به منظور مبارزه شديد با مساله بت پرستى و ريشه كن كردن آن بوده و اين ضرورت در زمان سليمان تا اين اندازه وجود نداشته و اين حكم در شريعت او نبوده است.ولى در روايتى كه از امام صادق (عليه السلام) در تفسير اين آيه نقل شده چنين مى‏خوانيم: و اللَّه ما هى تماثيل الرجال و النساء و لكنها الشجر و شبهه:بخدا سوگند تمثالهاى مورد در خواست سليمان مجسمه مردان و زنان نبوده بلكه تمثال درخت و مانند آن بوده است.(وسائل الشيعه ،جلد 12، ابواب ما يكتسب به حديث 1) و مطابق اين روايت مجسمه‏سازى ذي روح در شريعت وى نيز حرام بوده‏ است.و در روايتى از امام باقر عليه السلام آمده است، مراد از تماثيل، مجسّمه‏ى درختان و گياهان است، نه انسان و حيوان. (تفسير الميزان)در آخر آيه تصريح مي كند كه بسيارى از مردم شكر مى‏كنند و شاكر هستند، امّا شكور كم است، (يعنى كسى كه همواره شكرگزار باشد). «قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ» بديهى است اگر منظور از شكرگزارى تنها شكر با زبان باشد مساله مشكلى نيست تا عاملان به آن قليل بوده باشند، بلكه منظور" شكر در عمل" است، يعنى استفاده از مواهب در مسير همان اهدافى كه بخاطر آن آفريده و اعطا شده‏اند، و مسلم است كسانى كه مواهب الهى را عموما در جاى خود به كار گيرند اندكى بيش نيستند.بعضى از بزرگان براى شكر سه مرحله قائل شده‏اند: شكر با قلب كه همان تصور نعمت و رضايت و خشنودى نسبت به آن است و شكر با زبان كه ثنا گفتن نعمت دهنده است و شكر ساير اعضاء و جوارح و آن هماهنگ ساختن اعمال با آن نعمت است.
شکر دعا شاکر
به خداوند نيز شکور گفته مي شود!" شكور " صيغه مبالغه است و فزونى شكرگزارى را مى‏رساند كه همان تكرار شكر و تداوم آن با قلب و لسان و اعضاء است.البته گاهى اين صفت براى خداوند نيز آورده شده است مانند آنچه در آيه 17 سوره تغابن آمده " وَ اللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ " و منظور از شكرگزارى خداوند آنست كه به مقدارى كه بندگان در مسير طاعت او گام برمى‏دارند آنها را مشمول مواهب و الطاف خويش مى‏سازد، و از آنها تشكر و سپاسگزارى مى‏كند، و از فضل خود بيش از آنچه استحقاق دارند بر آنها مى‏افزايد.به هر حال اين تعبير كه افراد كمى از بندگان من شكرگزارند ممكن است براى بيان عظمت مقام اين گروه باشد كه افراد نمونه‏اى هستند، و يا به اين منظور كه شما كوشش كنيد و در زمره آنان در آئيد تا بر جمع شاكران افزوده شود.رفتار سليمان(ع) دربرابر نعمت‏ها1ـ در برابر نعمت‏ها، از خداوند توفيق شكرگزارى خواست. «رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ» (احقاف، 15) 2ـ نعمت‏ها را وسيله‏ى آزمايش مى‏دانست. «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ»( نمل، 40)3ـ جذب هداياى بيگانگان نشد. «أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ»( نمل، 36)4ـ از فهم علمى مخصوص برخوردار بود. «فَفَهَّمْناها سُلَيْمانَ» (انبياء، 79)5ـ با زبان پرندگان آشنا بود. «عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّيْرِ» (نمل، 16) 6ـ از لشكريانش سان مى‏ديد. «وَ حُشِرَ لِسُلَيْمانَ جُنُودُهُ»( نمل، 17)5ـ امكانات بايد زمينه‏ى سپاسگزارى از خداوند باشد. «اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً» 7ـ پرندگان در خدمت او بودند. «وَ تَفَقَّدَ الطَّيْرَ»( نمل، 20)8ـ از همه‏ى امكانات براى تبليغ دين استفاده مى‏كرد. (فرستادن نامه به وسيله‏ى پرنده) «اذْهَبْ بِكِتابِي هذا» (نمل، 28)9ـ دست اندركاران او، طىّ الأرض داشتند. «قالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ»( نمل، 40)10ـ حكومت بى نظير داشت. «هَبْ لِي مُلْكاً لا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ» (ص، 35)11ـ به حسن عاقبت و مقام والا نزد خداوند رسيد. «وَ إِنَّ لَهُ عِنْدَنا لَزُلْفى‏ وَ حُسْنَ مَآبٍ» (ص، 25)12ـ جنّ در خدمت او بود. «وَ الشَّياطِينَ كُلَّ بَنَّاءٍ وَ غَوَّاصٍ» (ص، 37)پيام‏هاي آيه:1ـ جنّ، موجودى است هنرمند و صنعتگر. «يَعْمَلُونَ لَهُ ... مَحارِيبَ وَ تَماثِيلَ» 2ـ كارگر بايد زير نظر كارفرما باشد. «يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ» 3ـ به معنويّات، قبل از مادّيات توجّه كنيد. «مَحارِيبَ» قبل از «تَماثِيلَ» آمده است.4ـ مسگرى و ريخته‏گرى، سابقه‏اى بس طولانى دارد. (تهيه ظروف از مس گداخته در زمان حضرت سليمان بوده است.) «جِفانٍ» 5ـ امكانات بايد زمينه‏ى سپاسگزارى از خداوند باشد. «اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً» 6ـ شكر، تنها با زبان نيست بلكه يك عمل است. «اعْمَلُوا ... شُكْراً»  آمنه اسفندياريبخش قرآن تبيانمنابع:1- تفسير نورج82- تفسير نمونه ج183- وسائل الشيعه" جلد 124- تفسير الميزان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 397]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن