تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830459355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجسمه قبل از اسلام نيز ممنوع بوده


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: یک صبح زمستانی با محمد مهدی قان‌بیگی مجسمه قبل از اسلام نیز ممنوع بوده
قان بیگی
اشاره:محمدمهدی قان‌بیگی، متولد 1324 تهران، فارغ‌التحصیل نقاشی از كالج هنر كنتربری تحصیلات تاریخ هنر مورلی كالج لندن است و به مدت 15 سال عضو شورای ارزشیابی میراث فرهنگی بوده و دارای رتبه درجه یك هنری است. اصلش این است که آقای قان‌بیگی اهل نقاشی و نگارگری بوده و همراه همسرش به انگلستان برای تحصیل هم که می‌روند نقاشی می‌خواند. اما سفالگری همسرش کم کم او را هم سر ذوق می‌آورد و نهایتا او هم همراه همسر به سفالگری می‌پردازند و به قول خودش «گل‌گیر» می‌شوند. غربی ها در کار ساخت حجم موفق هستند چون خدایانی داشتند و نماد آن را می‌ساختند و کم کم ساختن آن به مردم منتقل شد. اما ایرانی‌ها قبل از اسلام هم موحد بودند و مجسمه قبل از اسلام نیز ممنوع بوده است. شما در طول تاریخ سنگ‌تراشی‌هایی را می‌بینید مانند تخت جمشید اما هیچ کدام مجسمه تمام نیستند و ناقص ساخته شدندمی گوید: بعد از ازدواج رفتیم انگلستان تا درس بخوانیم. من نقاشی کارکردم و خانمم عکاسی و سفال. 59 به ایران بازگشتیم و به روستایی در گرمسار رفتیم تا کشاورزی کنیم. فکر می‌کنم هر انسانی دوست دارد در طبیعت باشد و همیشه این فکر و میل به آسوده بودن، پس ذهن او وجود دارد. در همان روستای غیاث آباد گرمسار هم کارگاهی درست کرده بودیم. ضمن کار کشاورزی هفته‌ای دو روز با بچه‌های مدرسه ادبیات و ریاضی و تئاتر... کار می‌کردیم. کم کم به شهر دعوت شدیم و برگشتیم به کار هنری و من هم کنجکاو شدم که وارد سفال و سرامیک شوم و با همسرم مشغول به این هنر و گل‌گیر شدیم. کم کم به این هنر علاقه‌مند شدم و تحقیقات زیادی انجام دادم و ازمراکز مختلف سفالگری دیدن کردم؛ حتی سفالگران بدوی مانند میناب را هم دیدیم. در حال حاضر هم شاهرود هستیم و کارگاهی داریم. بزرگترین مشکلی که عموما سفالگران ما دارند عدم آشنایی با تاریخ هنر و مبانی و عناصر بصری و شناخت هنرهای تجسمی است. این هنر مرز باریکی با شبهه هنر دارد و به سرعت می‌تواند از هنر به شبهه هنر بدل شود. برای رخ ندادن این اتفاق باید هنرمندان پیشینه خود را قوی کنند. در کشور نزدیک به 2 هزار کارگاه سفالگری داریم اماهمه‌شان نمی‌توانند هنر باشند. چون عمده سفالگران ما صنایع دستی کار می‌کنند و من آن را به عنوان هنر قبول ندارم. اما در گذشته به این شکل نبوده است! سفال قداست دارد چون اولین پدیده‌ای است که انسان توانسته هم اوقات روزمره خود  را بگذراند و هم آمال و آروزهای خود را پیاده کنند؛ آنهم 7 هزار سال پیش. ایران به دلیل داشتن نقوش و فرم مرکز سفالگری جهان است. چراکه هیچ‌جای دنیا انقدر فرم و نقش با هم عجین و منسجم نیستند. فرضا یک قطعه سفال سیلک به لحاظ فرم و نقش کامل است. اتفاقات و باورها در این نقش‌ها مشخص است و امروز در مقابل آن اتفاقات هنری چیزی برای ارائه نداریم.  گویا این افسوس مانند نبودن حال به گذشته در اغلب رشته‌های هنری وجود دارد! چرا بین هنر گذشته و حال ما این شکاف رخ داده است. در همه زمینه‌ها این حرف وجود دارد و طبیعی است. چون یک بحران و گذار و حل شدنی است. البته باید توجه کرد که سفال ما از اواسط صفویه تا 35 سال پیش بدون توجه رها و به فراموشی سپرده شده بود. چون با ورود چینی و مس و ... سفال کم کم از رونق می‌افتد و فقط کاشی‌کاری تا زمان قاجار ادامه می‌یابد. نقاشی هم دوران عجیب و غریبی را گذراند. نقاشی غرب با آن پیشینه و عظمت آمد و پیکره نگارگری ما را از بین برد. زمان صفویه شاه صفی دستور داد برای هزار نفر نقاش رنگ و روغن و بوم از هلند وارد کنند و همه را به طرف رنگ روغن کشاند. در صورتی که نقاشان ما نقاشان آبرنگ هستند. نقاشان رنگ‌های روحی و جسمی. ماتیس می‌گوید بزرگترین رنگرزهای دنیا ایرانی‌ها هستند. رنگ روغن کار ما نیست. کشور ما کشور صلح جویی و آرامی است. و اقوام و شرایط اقلیمی مختلف و چهار فصل کامل و لطافت آب و هوایی ایجاب می‌کند که نگارگری داشته باشیم. البته بی انصافی است بگوییم نقاشی موازی با سفال است و جلوتر حرکت می‌کند. اما می‌خواهم بگویم این اتفاق در هنرهای دیگر هم افتاد. اما در کل ما همیشه در ذهنیت و حول و هوش باورهای ذهنی و عرفانی خود زندگی کردیم و هنرمندان ایرانی هم همین گونه بودند. در نتیجه روحیات آنها با نقاشی غرب جور در نمی‌آید و کسانی هم که در ایران در این زمینه موفق هستند به دلیل حفظ همان اندیشه‌هاست. به دلیل همین اندیشه‌ها هم ما ابتدا حجم و مجسمه نداشتیم و الان هم نمی‌توانیم به موفقیت جوامعی باشیم که در این زمینه پیشرو هستند. غربی ها در کار ساخت حجم موفق هستند چون خدایانی داشتند و نماد آن را می‌ساختند و کم کم ساختن آن به مردم منتقل شد. اما ایرانی‌ها قبل از اسلام هم موحد بودند و مجسمه قبلا از اسلام نیز ممنوع بوده است. شما در طول تاریخ سنگ‌تراشی‌هایی را می‌بینید مانند تخت جمشید اما هیج کدام مجسمه تمام نیستند و ناقص ساخته شدند. به همین علت است که مجسمه‌سازی در باور و روحیه ما نیست. نه خدایانی داشتیم و نه نمادهایی .   منبع: خبرگزاری برنابخش هنری تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن