محبوبترینها
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1854097536
حکیم سید ابوالحسن جلوه(ره)، مصداق بارز عالم عارف و زاهد
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
گفتارى از علامه حسنزاده آملى؛
حکیم سید ابوالحسن جلوه(ره)، مصداق بارز عالم عارف و زاهد
الهى همنشین از همنشین رنگ مىگیرد، خوشا آنکه با تو همنشین است، صبغة اللّه و من احسن من اللّه صبغة.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، در شعر از سبک ناصر خسرو قبادیانى پیروى مىکرد. براى نمونه قسمتى از یک غزل ایشان را مىآوریم: زان مى تلخ اگر سالها و مهى ما زدهایم همه دانند که با مردم دانا زدهایم ما گدائیم و نیاریم فرو سر به شهان این سخن، ما به همه بوم و به هر جا زدهایم عقل کالاى نفیسى است به بازار جهان ما ز عشق آتش سوزنده به کالا زدهایم ما ز کشتى بگذشتیم پى شوق وصال خویش از جهان بگذشتیم و به دریا زدهایم چونکه دانیم به وصالیم از آن حیطه دوست مدتى رفت که ما راه تمنا زدهایم جلوه دى گفت به دل: این همه رسوائى چیست؟ گفت: ما شیشه ناموس به خارا زدهایم شیخ یحیى دولتآبادى در حیات یحیى (2/ 113) در مورد حکیم جلوه مىنویسد: «در فلسفه پیروى از مسلک مشائین مىنماید، تألیفات ابنسینا را بزرگ شمرده، به تدریس آنها افتخار مىکند. کتب متأخرین مخصوصا ملا صدرا شیرازى را تدریس مىکند، اما اهمیت به آنها نمىدهد، خصوصا به اسفار که آنرا جمعآورى شده از کتب دیگران مىداند و تألیف آن کتاب را به این صورت که هست به شاگردان صدرالمتألهین نسبت مىدهد که پس از رحلت او (جمع) نموده باشند!». آزادگى و بىاعتنایى حکیم حلوه به دنیا روزى جناب استاد شعرانى از آزادگى و بىاعتنایى مرحوم جلوه به اعتبار دنیوى براى ما حکایت فرمود که آن بزرگوار در مدرسه دارالشفاى تهران حجره داشت، وقتى مریض شد و ناصرالدین شاه با تنى چند از ارکان مملکت به عیادتش رفتند، نخست از اسم جلوه بین شاه و حکیم جلوه سؤال و جوابى رد و بدل شد که از اظهار آن در این محفل منفعلم. شاه بعد از شنیدن آن جواب به فکر جبران آن افتاد، چون حکیم جلوه مریض بود به حکم ضرورت شیشه شربتى دارو در کنارش بود، شاه به مطایبت گفت: «معلوم است که آقا اهل مشروبات هم هست»! حکیم جلوه در جوابش گفت: «الناس على دین ملوکهم»! پس از آن، جناب جلوه به شاه گفت: من روزى به حکم ضرورت از مدرسه درآمدم و دیدم در خیابان نظامیان جلوى مردم را مىگیرند و پىدرپى امر مىکنند که بروید، دور شوید. من به یکى از آنان گفتم: این میهن و مرز و بوم مردم است، به کجا بروند و چرا دور شوند؟ در جوابم گفت: شاه دارد مىآید. من به آن نظامى گفتم: از من به شاه بگویید که شاه باید کسى باشد که به مردم بگویند بیایید و نزدیک شوید. مگر شاه چه مىکند که مردم باید از او دور شوند؟! غرض اینکه مردم الهى، عنقاى عرشى آشیان و بىاعتناى به امور اعتبارىاند. جناب جلوه انسان الهى بود. انسان الهى، انسانى قرآنى است که لایمسه الاالمطهرون. انسان قرآنى مىداند آنچه را که مىاندیشد و مىبیند و مىشنود، خلاصه هر کار و نیتى که مىکند آن را مس مىکند. نیات و افکار و افعال انسان، همه انسان سازند. انسان قرآنى مس نمىکند مگر پاک را. مرحوم جلوه بىنیاز از مدح و تعریف است، چهاینکه فارغ است از مدح و تعریف. و حقیقت امر را ملاى رومى فرموده است: مادح خورشید مداح خود است که دو چشمم روشن و نامر مد است شیخ بزرگوار ابنسینا (شرفاللّه نفسهالزکیه) در فصل دوم از نمط نهم اشارات در مقامات العارفین هر یک از زاهد و عابد و عارف را به مفاد آیات و روایات بسیار خوب وصف و تعریف فرموده است: در تعریف زاهد گوید: «المعرض عن متاع الدنیا و طیباتها یخص باسم الزاهد»: زاهد کسى است که از دنیا و خوشىهاى آن اعراض کند. و در تعریف عابد گوید: «والمواظب على نفل العبادات من القیام والصیام و نحوهما یخص باسم العابد»: عابد کسى است که (علاوه بر واجبات) برانجام مستحبات نیز مواظبت داشته باشد. و در تعریف عارف گوید: «والمنصرف بفکره الى قدس الجبروت مستدیما لشروق نورالحق فى سره یخص باسم العارف»: عارف کسى است که با فکر خود (با تمام وجود) به عالم جبروت رو کند و بدون وقفه در پى تابیدن نور حق در سر خویش باشد. سپس شیخ فرمود: «وقد یترکب بعض هذه مع بعض» یعنى ممکن است که اینها با هم جمع شوند که شخصى هم عارف باشد و هم زاهد و هم عابد. بدون هیچگونه شائبه مداهنه و مجامله، و یا تفوه به مجاز و مسامحه، مرحوم جلوه مصداق بارز هر یک از تعریفات یاد شده مىباشد که هم عارف بود و هم زاهد و عابد. عرفان باللّه سرمایه حقیقى انسان است که با خود مىبرد. به قول حافظ شیرین سخن: گوهر معرفت آموز که با خود ببرى که نصیب دگرانست نصاب زر و سیم ما کارى مهمتر از تحصیل این حقیقت نداریم، دیگر امور ما هر چه هست همه باید معد براى بدست آوردن این حقیقت باشند. جناب شیخ (رضواناللّهعلیه) فرمود: «والمنصرف بفکره الى قدس الجبروت» این چنین کس را مقام عندیت است، یعنى مقام عنداللهى. به قول شیخ اجل سعدى: هرگز میان حاضر و غایب شنیدهاى من در میان جمع و دلم جاى دیگر است در «الهىنامه» گفتهام: «الهى همنشین از همنشین رنگ مىگیرد، خوشا آنکه با تو همنشین است، صبغة اللّه و من احسن من اللّه صبغة». و نیز شیخ فرمود: «مستدیما لشروق نورالحق فى سره» آرى استدامت و مداومت مىخواهد و استقامت مىباید. قوله سبحانه: «ان الذین قالوا ربنا اللّه ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة». اگر مثلا هیزم ترى یا انگشت ذغالى را مکرر در مکرر در جوار آتش بگذارند و بردارند، آن هیزم و ذغال آتشین نمىشود، استقامت در جوار آتش مىخواهد تا به وصف آتشین متصف شود. مراقبت که کشیک نفس کشیدن است از استقامت فروغ مىگیرد و ملکه و اقتدار حاصل مىشود. بهرهاى که از اعمال بدون استقامت عائد مىشود «حال» است نه «ملکه»، و مکاشفات و القاءات سبوحى که «تتنزل علیهم الملائکة» اشارت بدان است از ملکه حاصل مىشوند نه از حال. و فرمود: «فى سره»، قیصرى در دیباچه شرح فصولالحکم گوید: «طریق السر هو طریق الوجه الخاص الذى هو لکل قلب به یتوجه الى ربه من حیث عینه الثابتة» (راه سر راه مخصوصى است که هر دلى از آن برخوردار است و به وسیله آن به اندازه عین ثابتش. به پروردگار خویش روى مىکند.) و در شرح فص اسماعیلى آن گوید: «سر الشیء لطیفته وحقیقته المخفیة» (سر هر چیزى عبارت است از حقیقت پنهان آن چیز.) و ابن فنارى در مصباح الانس گوید: «السر هو حصة من مطلق التجلى الجمعى الذى انما یتسند الى الحق المطلق و یرتبط به من حیثیة تلک الحصة هى باتصاله بالحق المطلق الجامع». (سر عبارت است از حصهاى از مطلق تجلى جمعى که هر موجودى از آن برخوردار است و به وسیله آن (در قوس نزول) به حق مطلق مستند است و از همان راه (در قوس صعود) به حق مطلق مرتبط مىگردد.) هر سه تعبیر معرف یک امرند، و تعریف سوم در حکم بیان و تفسیر است. از زبان برهان الموحدین حضرت وصى امام امیرالمؤمنین على علیهالسلام بشنو: «اللهم نور ظاهرى بطاعتک، و باطنى بمحبتک، و قلبى بمعرفتک، و روحى بمشاهدتک، و سرى باستقلال اتصال حضرتک یا ذاالجلال والاکرام». (بارالها ظاهر مرا به فرمانبرداریت و باطن مرا به عشقت و قلب مرا به شناختت و روح مرا به شهودت و سر مرا به استقلال اتصال حضرتت، نورانى بگردان. اى صاحب بزرگى و اکرام. غرض اینکه امام فرمود: بار الها سر مرا به استقلال اتصال حضرتت نورانى بگردان. و راه هدایت هم جز صراط اللّه که قرآن کریم است، نیست؛ «ان هذا القرآن یهدى للتى هى أقوم»، «یا ایها الذین آمنوا استجیبوا للّه و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم» بیایید ندایى را لبیک بگویید که به شما حیات جاودانى مىبخشد. اوستا و تلمود را دیدهایم و هر یک را به دقت زیر و رو کردهایم، صحف عهد عتیق و عهد جدید را بشرح ایضا، و لیکن به قول حافظ: هزار نقد به بازار کائنات آرند یکى به سکه کامل عیار ما نرسد قرآن «مأدبة اللّه» است جناب رسول اللّه صلىاللّهعلیهوآله فرموده است: «ان هذا القرآن مأدبة اللّه فتعلموا مأدبته ماستطعتم، وان أصفر البیوت لبیت اصفر من کتاب اللّه». مأدبه به فتح دال و ضمن آن، طعام مهمانى است. یعنى قرآن سفره الهى است، هیچ کس از کنار این سفره بىبهره برنمىخیزد. و نیز مأدبه به فتح دال ادبستان است، قرآن براى ادب و تقویم خلق است. ادب نگاهداشت حد هر چیز است، قرآن ادب و دستور الهى است، از این مأدبة اللّه ادب فرا بگیرید وحد انسانى خودتان را حفظ کنید و نگاه بدارید، و بدین دستور خودتان را راست و درست بار بیاورید و به فعلیت برسانید، رسولاللّه صلىاللّهعلیهوآله فرموده است: «ادبنى ربى فأحسن تأدیبى». و نیز فرمود: «أدبنى ربى بمکارم الاخلاق». حدیث اول را سیوطى در جامع صغیر روایت کرده است، و دوم را دیلمى در باب چهلونه ارشاد القلوب. تشریف مىبرید به مغازهاى یک چرخ خیاطى مىخرید، بعد مىبینید که صاحب مغازه یک دفترچه به شما مىدهد که آداب نگاهدارى این چرخ در آن نوشته است. این دفتر به خریدار هشدارى مىدهد که این چرخ خیاطى است نه سراجى، پوست را به دهانش نگذار، بست و گشودش بدین گونه است، نخ و پارچهاش باید چنین و چنان باشد، این دفترچه دین چرخ است، دستوراتش باید در متن چرخ پیاده شود تا چرخ سالم بماند و خراب نشود. همچنین آن دست مبارک و تبارک اللّه احسن الخالقین که این صنع شگفت انسان را آفرید کتابى براى نگهدارى این صنعت به نام قرآن در کنارش گذاشت، دستورات این کتاب باید در متن احوال انسان و احوال او پیاده شود تا حیات انسانى را به دست آورد و صاحب مدینه فاضله گردد. شبى در محضر انور استاد علامه طباطبایى (قدسسرهالشریف) در قم تشرف داشتیم که روز قبلش در تهران با دانشمندانى از جمله آقاى هانرىکربن فرانسوى، جلسه مذاکره علمى داشتند. براى ما حکایت فرمود که امروز در آن جلسه تهران، مهمان بزرگوارى داشتیم، این مهمان فرانسوى و مسلمان و امامیه بود. از زبان مترجمش اظهار داشت که مسلمانم و شیعه اثناعشرى هستم و به سر امامیه اعتقاد دارم. استاد طباطبایى فرمودند: من از مترجم پرسیدم که آیا تبار و دودمان آقا در پاریس از طایفه امامیهاند؟ در جوابم گفت: خیر، من به مطالعه کتب ادیان و مذاهب و ملل و نحل و تحقیقات شخصى خودم به دین اسلام رسیدهام و مسلمان شدم و از اسلام به امامیه و مذهب جعفرى که حتى به سر امامیه هم معترف و معتقدم. استاد طباطبایى فرمودند: پرسیدم مرادش از سر امامیه چیست؟ در پاسخم گفت: وجود امام زمان، مهدى موعود عجلاللّهتعالىفرجهالشریف. آرى بقیة اللّه و تتمة النبوة، واسطه فیض الهى، امام مهدى منتظر عجلاللّهتعالىفرجهالشریف انسان کامل است، و با بدن عنصرى حى موجود است، و در نظام هستى قبله کل است، و از بطون تفسیر کریمه «وان الى ربک المنتهى» است که همه مىکوشند تا به این قبله کل منتهى شوند. و حقا رساله گرانقدر ما «نهجالولایه» را در این موضوع مهم اهمیت بسزا است. به موضوع سخن برگردیم: حکیم جلوه در ملکوت آسمانها به بزرگى یاد مىشود به این روایت امام ملک و ملکوت، صادق آل محمد علیهمالسلام که آنرا ثقةالاسلام کلینى در اصول کافى آورده است، التفات بفرمایید: «من تعلم العلم و عمل به و علّم للّه دعى فى ملکوت السماوات عظیما، فقیل: تعلّم للّه و عمل للّه و علم للّه». کسى که براى خدا علم را فرا گرفت و بدان عمل کرد و براى خدا به دیگران تعلیم داد، در ملکوت آسمانها بزرگ خوانده مىشود. با اینکه ملکوت عالم، خود عظیم است، چنانکه صیغه مبالغه ملکوت مشعر بدان است، و اصل و روح و نگهدار این نشأت است و این نشأت ظل آن است، رتبت و درجت چنین شخصى بدان حد است که در آن چنان ملکوت به بزرگى و آقایى یاد مىشود. آرى جناب حکیم جلوه در ملکوت آسمانها به بزرگى و عظمت یاد مىشود که تعلم للّه و عمل للّه و علّم للّه. کتاب در آسمان معرفت
۳۱/۰۴/۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]
صفحات پیشنهادی
پدر و پسر عالمی که با اخباری گری و تصوف مبارزه می کردند
پدر و پسر عالمی که با اخباری گری و تصوف مبارزه می کردند فرهنگ > دین و اندیشه - حجت الاسلام سیدمحمد رضا حسینی می گوید در دوران فتحعلی شاه کمتر مردم به جنگ و جبهه رغبت داشتند اما زمانی که جنگ ایران و روسیه رخ داد ملا احمد نراقی فتوای جهاد داد و خود نیز در جبهه جنگ ح«سید حکیم موسوی» عضو جدید شورای شهر شوش شد
سید حکیم موسوی عضو جدید شورای شهر شوش شدپس از استعفای عبدالجلیل بیلاوی سید حکیم موسوی به عنوان عضو جدید شورای اسلامی شهر شوش مراسم تحلیف به جا آورد فرماندار شوش امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد مراسم تحلیف عضو علیالبدل شورای اسلامی شهر شوش بتکذیب سوء قصد به جان «سید عمار حکیم» در استان دیالی
توسط دفتر رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق صورت گرفت تکذیب سوء قصد به جان سید عمار حکیم در استان دیالی شناسهٔ خبر 2863272 - سهشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۹ ۱۹ بین الملل > خاورمیانه و آفریقای شمالی دفتر سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با صدور بیانیهای اخبار منتشر شده در رستعارف؛ ابزاری برای تنظیم روابط اجتماعی است
یک پژوهشگر آلمانی تعارف ابزاری برای تنظیم روابط اجتماعی است شناسهٔ خبر 2854677 - جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها بررسی پدیده تعارف در فرهنگ ایرانی عنوان نشستی بود که با سخنرانی زورن فایکا پژوهشگر اجتماعی از دانشگاه هامبورگ آلمان در مؤسسه مطالعنگاهی به زندگی و مبارزات امام موسی صدر
چهاردهمین شماره پوستر مسیر نگاهی به زندگی و مبارزات امام موسی صدر شناسهٔ خبر 2853608 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۰ دین و اندیشه > اندیشکده ها چهاردهمین شماره پوستر مسیر با نام نگاهی به زندگی و مبارزات امام موسی صدر توسط فرهنگسرای سرو در فضای مجازی منتشر شد به گزارشعالمی که پول فروش 3 خانه را صرف شرح نهج البلاغه کرد و اجاره نشین شد
عالمی که پول فروش 3 خانه را صرف شرح نهج البلاغه کرد و اجاره نشین شد فرهنگ > دین و اندیشه - فرزند سید علی نقی فیضالاسلام بیان داشت پدر برای نوشتن نهج البلاغه سه منزل خود را فروخت اما امام علی ع چندین برابر آن را به ایشان برگرداند به گزارش خبرآنلاین سید محمدرضاشکل گیری دهیاری ها مصداق بارزی از مردم سالاری دینی است
وزیر کشور در پیامی به مناسبت روز شهرداری و دهیاری شکل گیری دهیاری ها مصداق بارزی از مردم سالاری دینی است تهران-ایرنا- وزیر کشور به مناسبت روز شهرداری و دهیاری در پیامی خطاب به دهیاران شکل گیری بیش از 32 هزار نهاد مردمی دهیاری در کشور را مصداق بارزی از مردم سالاری دینی و آینه تمرونمایی از ۱۵ اثر تازه مرکز فرهنگ و معارف قرآنی در نمایشگاه قرآن
آغاز فعالیت سایت پژوهشی ترجمه قرآنی رونمایی از ۱۵ اثر تازه مرکز فرهنگ و معارف قرآنی در نمایشگاه قرآن شناسهٔ خبر 2854893 - پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مرکز فرهنگ و معارف قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۱۵ اثر تازه قرآنی خود را که از ماهبرای رسیدن به آرامش حقیقی ایمان خود را ارتقا دهیم
سهشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۰ یک استاد دانشگاه آرامش را سهم انسان باایمان دانست و گفت متأسفانه امروزه افراد برای کسب آرامش به سراغ کارهایی میروند که آرامش موقتی و حبابی را نصیب فرد میکند ولی پایدار نخواهد بود حجتالاسلام دوستعلی محمدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویانتحکیم وحدت اسلامی، تنهاراه مقابله با فتنهگریهای جهان امروز است
حجتالاسلام قاضیعسگر تحکیم وحدت اسلامی تنهاراه مقابله با فتنهگریهای جهان امروز است شناسهٔ خبر 2855940 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار رییس مرکز امام محمد غزالی پاریس تحکیم وحدت اسلامی و نزدیرئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر سیستان خبر داد انهدام باند توزیعکننده موادمخدر در زاهدان
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر سیستان خبر دادانهدام باند توزیعکننده موادمخدر در زاهدانرئیس پلیس مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان گفت با تلاش مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان باند خانوادگی توزیعکننده موادمخدر در زاهدان منهدم و یک کیلو و 900 گرم شیشه نیز ازسیدحسن کشمیری از مؤسسین عرفان شیعی در حوزه علمیه عراق بود
سیدحسین کشمیری در برنامه ضیافت سیدحسن کشمیری از مؤسسین عرفان شیعی در حوزه علمیه عراق بود شناسهٔ خبر 2853702 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۳ دین و اندیشه > اندیشمندان شاگردان آقا سید حسن شخصیتهای بزرگی همچون سید علی قاضی طباطبایی تبریزی حسنعلی نخودکی اصفهانی و آیتالله کوهستاشکر برجستهترین مصداق مثبت بودن است/هفت اصل کلیدی برای زندگی بهتر
تنها مسیر برای زندگی بهتر ۲۳ شکر برجستهترین مصداق مثبت بودن است هفت اصل کلیدی برای زندگی بهتر شناسهٔ خبر 2862295 - دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۱ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 24 MB حجت الاسلام پناهیان در مسجد امام صادق ع با بیان اینکه اولین ویژگی مهم دستورالعملهای دین موقتی یک عالم، یک استاد اخلاق را امتحان می کند + صوت
خاطره شنیدنی وقتی یک عالم یک استاد اخلاق را امتحان می کند صوت داستان زیبای ملاقات های چندباره سید بحرالعلوم با ملا مهدی نراقی از زبان شیوای استاد عالی به گزارش سرویس دینی جام نیوز سید بحرالعلوم نیاز به معرفی ندارد ولی اگر بخواهیم در یک جمله او را معرفی کنیم باید بگوییم سیدجلد سوم دائرةالمعارف قرآن کریم رونمایی شد
در نمایشگاه قرآن جلد سوم دائرةالمعارف قرآن کریم رونمایی شد شناسهٔ خبر 2859699 - چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی آیین رونمایی از جلد سوم دائرةالمعارف قرآن در بیست و سومین نمایشگاه بین الملل قرآن کریم برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر آیین رونمایینقش عالمان دین در مقابله با خطر انحراف اعتقادی دینداران
یادداشت نقش عالمان دین در مقابله با خطر انحراف اعتقادی دینداران شناسهٔ خبر 2789263 - جمعه ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۵ دین و اندیشه > اندیشمندان در روایات اهل بیت ع از وظایف عالمان دین با چهار عنوان یاد شده است که عبارتند از دژهای دینداری مرزداری از سرزمین باورهای دینی سرپرستیکارگاه «کتابآرايی قرآن، جلوهای از هنر دوره قاجار» برگزار میشود
به همت فرهنگستان هنر کارگاه کتابآرايی قرآن جلوهای از هنر دوره قاجار برگزار میشود شناسهٔ خبر 2856905 - یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر به مناسبت ماه مبارک رمضان کارگاه کتابآرايی قرآن جلوهای از هنر دوره قاجار را-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها