محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842532360
نقش عالمان دین در مقابله با خطر انحراف اعتقادی دینداران
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
نقش عالمان دین در مقابله با خطر انحراف اعتقادی دینداران
شناسهٔ خبر: 2789263 - جمعه ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
دین و اندیشه > اندیشمندان
در روایات اهل بیت(ع) از وظایف عالمان دین با چهار عنوان یاد شده است که عبارتند از: دژهای دینداری، مرزداری از سرزمین باورهای دینی، سرپرستی از ایتامِ دیندار و شبانی از جمعیت دینداران. خبرگزاری مهر _ گروه دین واندیشه: یادداشت پیش رو به قلم حجت الاسلام دکتر علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد با استفاده از آیات و روایات به مسئولیت علما در قبال دین می پردازد.خداوند مهربان از آغاز برای مقابله با برنامه شیطان و لشکریان او در انحراف آدمیان، جبههای متشکل از پیامبران، اوصیاء و عالمان ربانی را تشکیل داد و مسئولیت سنگربانی از مرزهای اعتقادی و اخلاقیِ مردم را به آنان واگذار کرد. بر این اساس، اگر عقیده و اخلاق دینی و اسلامی را به مثابه یک سرزمین بدانیم، شیطان و لشکریان او به مثابه سربازان دشمن به حساب میآیند که از رهگذر روزنههایی، خود را به درون آن سرزمین رسانده و با تخریب عقیده و اخلاق مردم، شالوده و حیات آنان را برباد می دهند.از این رو، در روایات اهل بیت (ع) بر اهمیت و جایگاه هدایت مردم تاکید شده[۱] و از عالمان دینی با چهار عنوان یاد شده است که عبارتند از: ۱. دژهای دین داری؛ ۲. مرزداری از سرزمین باورهای دینی؛ ۳. سرپرستی از ایتامِ دین دار؛ ۴. شبانی از جمعیت دین داران. اینک به اختصار به بررسی این موارد می پردازیم.۱. دژهای دین داریدژ همان برج و بارو است که در قدیم متداول بوده و برای جلوگیری از هجوم دشمنان به دو شهرها کشیده میشد. برای این منظور برجها بلند و مرتفع ساخته میشد و به گونهای طراحی میشد که پیوسته نگاهبانانی بر بالای آن، حرکات دشمن را رصد می کردند. استحکام و بلندی این برج و باروها چنان بود که گاه میتوانست مدتها دشمن را در پشت حصار خود معطل نگاه دارد یا آن که او را از ادامه هجوم مأیوس سازد.با توجه به چنین ویژگیهایی که برای دژ و بُرج برشمردیم، در برخی از روایات از عالمان دین با عنوان دژهای اسلام یاد شده است که به دور شهر دین و ایمان مردم ساخته میشود تا از نفوذ سربازان دشمن جلوگیری شود؛ به عنوان نمونه در روایت ذیل به صراحت از فقیهان، با عنوان دژهای اسلام یاد شده و به دژ شهر تشبیه شده اند: «أَنَّ الْمُؤْمِنِينَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الإِسْلَامِ كَحِصْنِ سُورِ الْمَدِينَةِ لَهَا؛ فقیهان مؤمن بسان دژ یک شهر، دژهای اسلام اند.» پیداست همان گونه که برج و باروی هر شهر میتواند مانع هجوم دشمن و نابود کردن مردم بی پناه آن شهر شود، عالمان دین نیز بسان چنین برج و بارویی، مانع هجوم شیاطین به عرصه دین و باورهای دینی مردم میشوند.۲. مرزداری از سرزمین باورهای دینی از جمله توصیفات عالمان دین در روایات، مرزداری از سرزمین دین و باورهای دینی مردم است؛ به عنوان نمونه در روایتی دیگر از امام صادق (ع) چنین آمده است: «علماء شيعتنا مرابطون بالثغر الذي يلي إبليس وعفاريته، يمنعونهم عن الخروج على ضعفاء شيعتنا، وعن أن يتسلط عليهم إبليس وشيعته النواصب، ألا فمن انتصب لذلك من شيعتنا كان أفضل ممن جاهد الروم والترك والخزر ألف ألف مرة لأنه يدفع عن أديان محبينا، وذلك يدفع عن أبدانهم؛ [۲] عالمان شیعه مرزداران رخنهای هستند که ابلیس و لشکریان او در کنار آنها در کمین نشسته اند و نمی گذارند لشکریان و پیروان متعصب ابلیس از آن رخنه بر شیعیان ضعیف هجوم آورند و بر آنان مسلط گردند. بدانید! هر کس که خود را وقف مرزداری از سرزمین باورهای شیعه سازد، هزار هزار مرتبه از آن که با روم، ترک و خزر جهاد می کند، برتر است؛ زیرا چنین شخصی از ادیان دوستان ما دفاع می کند و این (یعنی آن که با روم، ترک و روم جهاد می کند) از بدنهای شیعیان دفاع می کند.» از این روایت چند نکته مهم قابل استفاده است:۱. فقره «مرابطون بالثغر الذي يلي إبليس وعفاريته» به خوبی نشان میدهد که عالمان دین مسؤولیت محافظت از مرزهایی را بر عهده دارند که در ورای آن ابلیس و لشکریان او قرار دارند و آنان از آن رخنهها در کمین هجوم نشستهاند. این روایت به خوبی مرز میان سرزمین اسلام و دینداران با سرزمینی که شیطان و لشکریان او در آن حضور دارند را ترسیم کرده است.۲. فقره «يمنعونهم عن الخروج على ضعفاء شيعتنا» بیانگر آن است که عالمان دین از یک سو با لشکریانی از ابلیس مواجهاند و از سویی دیگر در سرزمین خود با دیندارانی روبرو هستند که برای حفظ دین و اخلاق خود، دچار ضعفاند؛ یعنی توان مقابله با لشکریان شیطان را ندارند. چنان که عبارت «وعن أن يتسلط عليهم إبليس وشيعته النواصب» حکایت از همین نکته دارد.۳. فقره «ألا فمن انتصب لذلك من شيعتنا كان أفضل ممن جاهد الروم والترك والخزر ألف ألف مرة» با استناد به سایر روایات و گزارشهای تاریخی، نشان میدهد که در عصر صدور روایات، شماری از سربازان مسلمان مسؤولیت مرزداری از سرزمین اسلامی در برابر هجوم روم، ترک و خزر را برعهده داشتند. تشبیه عالمان دین به این دست از مرزداران، به نیکی نقش آنان در حفظ امنیت و آرمش دینی و اخلاقی مردم را نشان میدهد.۴. بر اساس این روایت، حفظ و مراقبت از مرز دین و اخلاق، هزار هزار بار با ارزشتر از مرزداری از سرزمین اسلامی دانسته شده است و جالب آن که برای آن، چنین تعلیلی منطقی ذکر شده است: «لأنه يدفع عن أديان محبينا، وذلك يدفع عن أبدانه»؛ یعنی سربازان مرزدار از بدن و تن مردم محافظت میکنند، اما عالمان دین مسؤلیت محافظت از دین مردم را برعهده دارند.از این روایت می توان به جایگاه بلند و رفیع علوم حوزوی و عالمان دینی در مقایسه با سایر علوم و سایر عالمان پی برد؛ زیرا بر اساس این روایت، علوم حوزوی با دین و روان مردم گره خورده است، در حالی عموم دانشهای دیگر با جسم و دنیای مردم پیوند دارد. باید اذعان کرد که این روایت به سبکی بسیار زیبا و تاثیرگذار، ارزش و جایگاه عالمان دین در جهت حفظ و مراقبت از دین و اخلاق مردم را به تصویر کشیده است. ۳. سرپرستی از ایتامِ دین دار در برخی دیگر از روایات از دینداران و شیعیان به مثابه یتیمانی یاد شده که پدر علمی و معنوی خود را از دست دادهاند و عالمان دین با برعهده گرفتن تعلیم و تربیت آنان، در حقیقت کفالت و سرپرستی آنان را بردوش گرفته اند.از رسول اکرم (ص) چنین نقل شده است: «أشد من يتم اليتيم الذي انقطع عن أبيه، يتم يتيم انقطع عن إمامه و لا يقدر على الوصول إليه و لا يدري كيف حكمه فيما يبتلي به من شرائع دينه، ألا فمن كان من شيعتنا عالما بعلومنا و هذا الجاهل بشريعتنا المنقطع عن مشاهدتنا يتيم في حجره، ألا فمن هداه و أرشده و علّمه شريعتنا كان معنا في الرفيق الأعلى؛ [۳] شدیدتر از یتیمی که پدر خود را از دست داده، یتیمی است که از امام خود بریده شده و نمیتواند خود را به او برساند و در مسائل دینی که با آنها برخورد میکند، نمیداند که چه کند. بدانید هر کس از شیعیان ما که از علوم ما آگاهی داشته باشد و چنین کسی که نسبت به شریعت ما جاهل بوده و از مشاهده ما محروم است، را به عنوان یتیم در دامن خود بپذیرد و او را هدایت و ارشاد کند و شریعت ما را به او تعلیم دهد، در رفیق اعلی با ماست.»نیز امام کاظم (ع) در این باره چنین فرمود: «فَقِيهٌ وَاحِدٌ يُنْقِذُ يَتِيماً مِنْ أَيْتَامِنَا الْمُنْقَطِعِينَ عَنَّا وَ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا بِتَعْلِيمِ مَا هُوَ مُحْتَاجٌ إِلَيْهِ أَشَدُّ عَلَى إِبْلِيسَ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ لِأَنَّ الْعَابِدَ هَمُّهُ ذَاتُ نَفْسِهِ فَقَطْ وَ هَذَا هَمُّهُ مَعَ ذَاتِ نَفْسِهِ ذَاتُ عِبَادِ اللَّهِ وَ إِمَائِهِ لِيُنْقِذَهُمْ مِنْ يَدِ إِبْلِيسَ وَ مَرَدَتِهِ فَذَلِكَ هُوَ أَفْضَلُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ أَلْفِ أَلْفِ عَابِدٍ وَ أَلْفِ أَلْفِ عَابِدَةٍ؛ [۴] تاثیر یک فقیه که یتیمی از ایتام ما که از ما و دیدار ما جدا افتاده، را کفالت و سرپرستی کند و آن چه که نیاز دارد را به او تعلیم دهد، برای ابلیس از هزار عابد جانکاهتر است؛ زیرا همت عابد تنها نجات نفس خود اوست، اما این فقیه در کنار نجات خود، در فکر نجات بندگان خداوند؛ اعم از زن و مرد است تا آنان را از دست ابلیس و لشکریان او نجات دهد. از این جهت این فقیه هزار هزار بار از مرد عابد و هزار هزار بار از زن عابد برتر است.»می دانیم یتیم کسی است که به خاطر از دست والدین خود، دچار بحران فقدان محبت و مهر پدر و مادر شده است که البته در جای خود جانکاه است و از این جهت بارها در آموزههای دینی بر ضرورت مهرورزی نسبت به او تاکید شده است. با این حال، به استناد این دست از روایات، کسی که از پیشوا و رهبر دینی خود جدا افتاده و نمیداند وظایف دینی خود را چگونه به انجام رساند، نه تنها به مثابه یک یتیم است، بلکه حال او از حال یتیمی که والدین خود را از دست داده، شدیدتر است؛ زیرا طبق منطق دین نیاز دینی و اخلاقی و دانستن راه سعادت، به مراتب از نیاز عاطفی و احتیاج به برخورداری از مهر والدین شدیدتر است.در این بین نقش عالمان دینی تکفّل این دست از دین دارانِ یتیم و برعهده گرفتن هدایت و تربیت آنان است که پاداش آن از کسانی که سرپرستی یک یتیم عادی را بردوش میگیرند، به مراتب بیشتر است که در این روایت همراهی با اهل بیت (ع) آن هم در محضر الهی دانسته شده است. در روایت امام کاظم(ع) مقایسهای جالبی میان فقیه و عابد انجام گرفته و فقیهی که در فکر نجات بندگان خداوند از دست شیاطین است، از هزار هزار عابد برتر دانسته شده است.در روایت دیگر به نقل از امام حسین (ع) چنین آمده است: «من كفل لنا يتيما قطعته عنا محبتنا باستتارنا، فواساه من علومنا التي سقطت إليه حتى أرشده و هداه، قال الله عز وجل: أيها العبد الكريم المواسي أنا أولى بالكرم منك، اجعلوا له يا ملائكتي في الجنان بعدد كل حرف علمه ألف ألف قصر و ضموا إليها ما يليق بها من سائر النعم؛ [۵] هر کس برای رضایت ما یتیمی را سرپرستی کند که به خاطر پنهان بودن، محبت ما از او بریده شده است و علوم ما را که از آنها محروم شده، در اختیار او گذارد تا آن جا که زمینه ارشاد و هدایت او را فراهم آورد، خداوند متعال به او خطاب خواهد کرد: ای بنده کریم و بزرگوار که همه سرمایه خود را ایثار کردهای! من به کریم بودن از تو سزاوارترم. ای فرشتگانم! برای او به ازای هر حرفی که به آن بنده یتیم ما آموخته، هزار هزار قصر اختصاص دهید و به آنها آن چنان که شایسته اوست، سایر نعمتها را ضمیمه کنید.» در روایت دیگر از رسول خدا (ص) نیز چنین نقل شده که به میزان کثرت علوم و کوششی که عالمان دین برای هدایت مردم و سرپرستی از ایتام دینی متحمل می شوند، به آنان خلعت داده می شود. [۶] آیا این بشارتها برای تشویق آن که به حوزه پیوسته و در آیندهای نه چندان دور، همان نقش فقیهِ مراقب دین داری مردم را برعهده خواهد گرفت، کافی نیست!؟۴. شبانی از جمعیت دینداران در برخی از روایات از عالمان دین با عنوان شبانانی یاد شده که مسؤلیت مراقبت از جمعیت دینداران به آنان واگذار شده و شیاطین به مثابه گرگهایی دانسته شده است که پیوسته در پی نابودن کردن آن جمعیت برمی آیند. محمد بن مسلم به نقل از امام باقر (ع) چنین آورده است: «هر کس که عبادت خود را با باوری انجام دهد و خود را به زحمت اندازد، در حالی که اعتقادی به وجود امامی از سوی خداوند نداشته باشد، تلاش او پذیرفته نیست و چنین شخصی گمراه و سرگردان است و خداوند کارهایش را دشمن دارد و مثال او مثال گوسفندی است که از شبان و گله خود جدا افتاده و تمام روز به این سو و آن سو هجوم می برد. هنگامی که شب فرامیرسد چشمش به گلهای با شبانش میافتد و با شوق به سوی آن می رود و فریفته آن می شود و شب را در اسطبل آنها سپری می کند. هنگام صبح که شبان گله خود را روانه صحرا می کند، درمی یابد که شبان و گله تعلق به او ندارند و دوباره سرگردان به این طرف و آن طرف رو می کند تا شبان و گله خود را پیدا کند. در این هنگام به گوسفند و شبانش برمیخورد و به اشتیاق به سوی آن می رود و به آن فریفته می گردد. در این هنگام شبان بانگ برمی دارد و به او می گوید: به شبان و گله خود بپیوند که تو گمراه و سرگردان هستی و شبان و گله خود را گم کردهای! آن گوسفند هم چنان بیمناک و سرگردان به این سو و آن سو میگردد، بی آن که شبانی داشته باشد تا آن را به چراگاهش برساند و به مکانش بازگرداند. در چنین حالتی است که گرگی از راه میرسد و فرصت را برای دریدن آن گوسفند مناسب میبیند و آن را میخورد. ای أبا محمد! به خدا سوگند هر کس از این امت که صبح کند، بدون آن که امام ظاهر و عادل خود از جانب خدای متعال را بشناسد، او گمراه و سرگردان است و اگر در این حالت از دنیا برود، بر کفر و نفاق از دنیا رفته است.»[۷] در این روایت، عدم معرفت نسبت به امام زمان از مصادیق انحراف عقیدتی برشمرده است؛ زیرا دین داری مجموعهای از باورهاست که ایمان به خداوند، باور به رستاخیز، ایمان به رسالت پیامبران و پیامبر اسلام (ع) و نیز باور به وجود امامِ تعیین شده از سوی خداوند را دربر میگیرد و همان گونه که اشاره شد، شیطان میکوشد همه مصادیق ایمان یا بخشی از آن را از شخص سلب کند.در این روایت با تشبیهی بسیار درس آموز، کسی که امام عصر خود را نشناسد، به گوسفندی تشبیه شده است که از شبان و گله خود جدا افتاده و سرانجام توسط گرگ دریده می شود. بسیاری از مردم جهان به مثابه آن گوسفند گمراه، سرگردان و مصداق «ضالین» هستند و از باورهای صحیح و مطابق با واقع محروم اند؛ گرگ همان ابلیس و لشکریان اوست که هماره در کمین آدمی است که او را به از مسیر صراط مستقیم گمراه ساخته و به هلاکت رساند.مراد از شبان در این روایات در بالاترین سطح، پیامبران و ائمه (ع) و در لایههای بعدی عالمان دین هستند که مسؤولیت مراقبت به جمعیت دین داران در برابر گرگهای اعتقاد و اخلاق به آنان سپرده شده است. این روایت به خوبی نشان میدهد که عالمان دین باید به مثابه شبانان مهربان، هماره چشم به گروه انسانی دوخته و نگذارند آنان توسط گرگان دین دریده شوند. آیا واقعیتهای موجود جهان این تشبیه و ترسیم واقعی را تایید نمیکند!؟ آیا انحراف میلیونها انسانِ ساکن بر کره خاک، نشانگر تحقق انحراف اعتقادی و اخلاقی در میان آنان نیست!؟پی نوشتها:[۱] .مرحوم علامه مجلسی نود و دو روایت را در زمینه جایگاه هدایت و تربیت در کتاب «بحار الانوار» در بابی با عنوان «باب ثواب الهداية والتعليم وفضلهما وفضل العلماء، وذم إضلال الناس» منعکس ساخته است. ر. ک: بحار الانوار، ج ۲، ص ۱ – ۲۶.[۲] .بحار الانوار، ج ۲، ص ۵.[۳] .ميزان الحكمة، ج ۴، ص ۳۷۱۰ – ۳۷۱۱.[۴] .بحار الانوار، ج ۲، ص ۵.[۵] .بحار الانوار، ج ۲، ص ۴.[۶] .همان، ص ۳.[۷] . کافی، ج ۱، ص ۱۸۳ – ۱۸۴. «باب معرفة الامام و الرد الیه».
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]
صفحات پیشنهادی
نظر زائری درباره فیلم رستاخیز/ اگر برای دین مردم نگران شدیم باید فیلمساز را حرامزاده و ملعون بنامیم؟
نظر زائری درباره فیلم رستاخیز اگر برای دین مردم نگران شدیم باید فیلمساز را حرامزاده و ملعون بنامیم فرهنگ > دین و اندیشه - محمدرضا زائری درباره فیلم رستاخیز نوشت برخی فیلم ها اساس و مبانی توحیدی اعتقادات را تخریب کردند چرا کسی نگران نشد ثانیا آدم اگر برای دین م«تثلیث در قرآن و عهدین» نقد میشود
در سرای اهل قلم تثلیث در قرآن و عهدین نقد میشود شناسهٔ خبر 2851736 - یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب تثلیث در قرآن و عهدین با حضور کارشناسان ۱۵ تیرماه در سرای اهل قلم نقد می شود به گزارش خبرگزاری مهر تثلیث در قرآن و عهدین با حضور حجت الاسلنقشه راه حکومت امویان با تکیه بر دشمنشناسی علوی پایان دادن به اسلام محمدی!
نقشه راه حکومت امویان با تکیه بر دشمنشناسی علویپایان دادن به اسلام محمدی آنچه امروزه در حکومت کشورهای اسلامی معمول گردیده وامدار سیاستمدارانی است که در تاریخ مسلمانان عهدهدار اداره امور جامعه اسلامی بودند و نقشه راه حکومتشان را برجای نهادند بخش دوم و پایانی آیندهنگریمدیرکل ارشاد اسلامی گلستان: حرکت به سمت دینداری عالمانه یک نیاز است
مدیرکل ارشاد اسلامی گلستان حرکت به سمت دینداری عالمانه یک نیاز است گرگان - ایرنا - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت امروز جامعه نیازمند حرکت به سمت دینداری عارفانه عاشقانه و عالمانه دارد و باید از دینداری عامیانه و سنتی عبور کند به گزارش یکشنبه ایرنا حجت الاسلامنقش درآمد خانواده و تحصیلات والدین در رشد مغز فرزندان
نقش درآمد خانواده و تحصیلات والدین در رشد مغز فرزندان شناسهٔ خبر 2851597 - یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۱۲ سلامت > بهداشت طبق مطالعات جدید عوامل اقتصادی و اجتماعی بر رشد مغزی کودکان و نوجوانان ثاتیر می گذارد به گزارش خبرنگار مهر گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به بررزبان دین مباحث کلامی، فلسفی، معناشناسی و هرمونتیکی ارتباط دارد
نشست زبان قرآن با نگاهی به چالشهای کلامی تفسیر زبان دین مباحث کلامی فلسفی معناشناسی و هرمونتیکی ارتباط دارد شناسهٔ خبر 2851757 - یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مؤلف کتاب زبان قرآن با نگاهی به چالشهای کلامی تفسیر گفت زبان دین که امروزه مطرح میلجبازی با والدین دلیل بی نمازی خیلی از نوجوان ها
حجت الاسلام و المسلمين حسن قائمي لجبازی با والدین دلیل بی نمازی خیلی از نوجوان ها آن نوجوان پسر يا دختر كه مذهبي است اما نماز نمي خواند يا بي حجابي را پيشه كرده مي داند كه پدر و مادرش روي اين موضوعات حساسيت دارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز آن نوجوان پسر يا دختر كه مذهبي است اتأثیر روزهداری در مقابله با سرطان
فواید روزهداری تأثیر روزهداری در مقابله با سرطان روزه گرفتن و محدودکردن کالری دریافتی میتواند رشد تومورهای سرطانی را کند و حتی متوقف کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز روزه گرفتن همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش عوارض جانبی شیمیدرمانی میشود سه تاحسن سبحانی: افزایش ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در 2 سال خطرناک است
حسن سبحانی افزایش ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در 2 سال خطرناک استعضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت کاهش تورم که دولت به آن افتخار میکند رکود را تشدید کرده است به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از نسیم حسن سبحانی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوصسبحانی: افزایش ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در ۲ سال خطرناک است
سبحانی افزایش ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در ۲ سال خطرناک استتاریخ انتشار دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱ ۴۵ عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت کاهش تورم که دولت به آن افتخار میکند رکود را تشدید کرده است به گزارش نسیم حسن سبحانی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران درنقش صنعت بيمه در تامين نقدينگي بازار سرمايه
۱۴ تير ۱۳۹۴ ۱۵ ۴۹ب ظ يک کارشناس بيمه تشريح کرد نقش صنعت بيمه در تامين نقدينگي بازار سرمايه موج - کاردگر با تاکيد بر نقش اين صنعت در حوزه تأمين نقدينگي در صنعت مالي گفت صنعت بيمه در مواجهه با بورس توانسته تنها ۱۰ درصد از سود خود را از ماليات معاف کند و هنوز هيچ نقشي در تأمين مانتقاد پژویان از اقدام خطرناک دولت / افزایش ۳۰۰ هزار میلیاردی نقدینگی در ۲۲ ماه یک فاجعه است
انتقاد پژویان از اقدام خطرناک دولت افزایش ۳۰۰ هزار میلیاردی نقدینگی در ۲۲ ماه یک فاجعه است دولت یازدهم پاسخ دهد با چه منطقی نقدینگی را در کمتر از دو سال این میزان بالا برد بدهی بانکها به بانک مرکزی رشد نقدینگی را فزاینده کرد به گزارش فرهنگ نیوز جمشید پژویان اقتصاددان و عضوتجربه معنوی و دینی انسان معاصر در «هزار شب آسمانی» بررسی میشود
تجربه معنوی و دینی انسان معاصر در هزار شب آسمانی بررسی میشود شناسهٔ خبر 2851059 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها سلسله نشست های تخصصی تجربه های معنوی و دينی انسان معاصر و مدرن امروزی به همت کارشناسان علوم روانکاوی عرفان و اديان کارگردانی و بامسئوليت دينورزى و دينگريزى در جامعه با كيست؟
یادداشت مسئوليت دينورزى و دينگريزى در جامعه با كيست شناسهٔ خبر 2858954 - پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها دين پديده ای كثيرالابعاد است وجوه گوناگونی دارد و هر وجه آن خود عرصه ای برای انديشه ورزی و عمل است برای سياستگزار فرهنگی پيوند دين و جامعه وکتاب محیالدین الهی قمشهای: حکیم معرفت و محبت منتشر شد
به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب محیالدین الهی قمشهای حکیم معرفت و محبت منتشر شد شناسهٔ خبر 2849745 - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب محی الدین الهی قمشه ای حکیم معرفت و محبت به کوشش ابوالحسن غفاری توسط انتشارات پژوهشگاه فرسازمان تامین اجتماعی نقش مهمی در کاهش دغدغههای مردم دارد
پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۸ مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با اشاره به ارائه خدمات گسترده بیمهای و درمانی سازمان تامین اجتماعی گفت این سازمان میتواند نقش مهمی در کاهش دغدغههای مردم داشته باشد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله سیدهاشم حسینیسبک زندگی دینی از منظر امام مجتبی(ع)
صوت سبک زندگی دینی از منظر امام مجتبی ع شناسهٔ خبر 2848468 - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 24 MB رحیم پورازغدی در این کلیپ صوتی به بیان سبک زندگی از منظر امام حسن مجتبی ع می پردازد به گزارش خبرگزاری مهر حسن رحیمپورازغدی در ا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها