تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):فاطمه بانوى زنان بهشت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833432120




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسئوليت دين‌ورزى و دين‌گريزى در جامعه با كيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
مسئوليت دين‌ورزى و دين‌گريزى در جامعه با كيست؟

آیت پیمان


شناسهٔ خبر: 2858954 - پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
دین و اندیشه > اندیشکده ها

دين، پديده ای كثيرالابعاد است. وجوه گوناگونی دارد و هر وجه آن خود عرصه ای برای انديشه ورزی و عمل است. برای سياستگزار فرهنگی پيوند دين و جامعه و فرهنگ، كانون اصلی عمل است. به گزارش خبرگزاری مهر، دين به مثابه يك نهاد اجتماعي و به عنوان عرصه اي كه سياستگزاري دولت و حكومت ديني بايد به آن معطوف باشد، قلمداد مى شود و بايد، سياست گزاران جامعه دينى براي اين حضور دين و گسترش روح ديني در مناسبات مختلف اجتماعي برنامه و هدف و اقدام روشن داشته باشند. در شرايط جديد، با عنايت به تحولات اجتماعي و فرهنگي روزافزون همه اين موضوعات از يك دغدغه بنيادين برخاسته اند. دغدغه اي كه هم شخصي و هم اجتماعي است. به عنوان فردي دين دار و علاقه مند به دين و نيز به عنوان مسئول در يك نهاد تخصصى ديني، اين دغدغه را دارم كه چگونه مي توان دين ورزي را در جامعه افزايش داد؟ گمان مي كنم و بلكه يقين دارم كه اين دغدغه دغدغه اي عمومي در جامعه ماست. جامعه اي كه بنيان بسياري از موضوعات و پديده هاي آن ديني است. اخلاق آن و نظام اخلاقي آن از دين و ارزشهاي ديني نشأت گرفته است.نهادهاي مستحكم اجتماعي آن كه در طول تاريخ استمرار داشته است. نهادهاي ديني بوده اند، مناسك و مراسم آن تماما حول ارزشهاي ديني شكل گرفته اند و بسياري ديگر از عرصه هاي زيست آن نشأت گرفته از دين و ارزش هاي ديني اند. در چنين جامعه اي، عدم استحكام بنيان هاي اجتماعي و عدم استحكام ارزش هاي ديني، به معنا و يا مترادف سست شدن اخلاق و هنجارهايي اجتماعي است لذا حتي آنها كه پيوند وثيقي با دين ندارند، به دليل علاقه به ثبات و انسجام اجتماعي، مي بايست نسبت به سرنوشت دين و ارزشهاي ديني نگران باشند. دين، پديده اي كثيرالابعاد است. وجوه گوناگوني دارد و هر وجه آن خود عرصه اي براي انديشه ورزي و عمل است. براي ما به عنوان سياستگزار فرهنگي پيوند دين و جامعه و فرهنگ، كانون اصلي عمل است. از چنين منظري، پرسش اصلي ما اين است كه چگونه مي توان دين ورزي را در جامعه افزايش داد؟ و چگونه مي توان دعوت ديني كارآمدي را سامان بخشيد؟ اين پرسش مي تواند جهات تحقيقات و پژوهش هاي ديني را روشن كند. اين مرزي است كه دين پژوهي از منظر فرهنگي را از ساير حوزه هاي دين پژوهي جدا مي كند. چنين پرسشي را نمي توان فارغ از مقتضيات و تحولات روز پاسخ داد. امروزه در جامعه جريانهاي جديد با سرعت و حجم بسيار طرح مي شوند و پرسشهايي تازه با خود به ميدان فرهنگ جامعه، وارد مي كنند. به ويژه جوانان و تحصيل كردگان در حوزه انديشه و ايمان ديني، با پرسشهايي تازه از دين مي آيند. در دايره گسترده دين جريانهاي فراواني، پرسشها و شبهات زيادي عرضه كرده و اساس دامنه وسيعي از پرسشهاي جديد را در اذهان نسلهاى جديد ايجاد مي نمايند، البته بايد در همين جا بر اين نكته تأكيد كنم كه نفس اين افزايش و نفس پرسشگري، منفي نيست و من با قضاوتي منفي به آن نمي نگرم. رشد نهادهاي جديد در جامعه و دستاوردهايي كه در طول سه  دهه بعد از انقلاب اسلامي پديد آمده ما را در برابر مسائل جديدي قرار داده است. رشد نهادهايي مثل آموزش، تحولات و گسترش تكنولوژي و تحول نظام رسانه اي همه ما را در برابر پيوند دين با آنها قرار داده است. اين پرسشها كاملا از دغدغه اي ديني برخاسته است. برخلاف آنچه گاهي به اشتباه طرح مي شود، جوانان ما دين گريز نشده اند. جامعه هنوز از بنيان هاي محكم در عرصه دين برخوردار است. اين قضاوت را بر مبناي ارزيابي شخصي بيان نمي كنم، بلكه اين قضاوت بر گرفته از پژوهش اجتماعي گسترده اي است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ۲۸ استان كشور به انجام رسانده است. در اين پژوهش كه به دين داري پرداخته است ۹۹ درصد جامعه خود را دين دارد و مذهبي دانسته اند. بسياري از عقايد بنيادين ديني مثل اعتقاد به روز جزا و يا تجربه و حس مذهبي در جامعه در بيش از ۹۰ درصد جامعه رواج و تسلط دارد. البته بايد اين نكته را اضافه كنم كه شايد بر اساس برخي معيارها دين داري را در بخشهايي از جامعه ضعيف بدانيم اما مهم اين است كه اعضاي جامعه خود را مذهبي مي دانند و از خود تصور فردي مذهبي دارند.معناي اين سخن آن است كه نهاد دين، هم چنان توان و قدرت بسيار زيادي در باز آفريني و انتقال ارزش ها و معاني خود دارد. اين ارزشهاي ديني از نسلي به نسل ديگر منتقل مي شود و هم چنان كانون نگاه و عمل جامعه را تشكيل مي دهد. شايد عده اي در مقايسه با دوره هاي گذشته چنين بپندارند كه ارزشهاي ديني رو به ضعف مي رود اما تصور من بر اين است كه آنها برخي معيارهاي عرفي را مبناي تعريف دين مي گيرند. عرف تغيير مي يابد، ولي خود پنداشت جامعه تصوري ديني و فارغ از دگرگونيهاي عرفي است. اين سخن را به مجالي ديگر موكول مي كنم تا بعدا با تفصيل بيشتري درباره آن سخن بگويم. هدف من از طرح اين مباحث اين بود كه خاطرنشان كنيم كه اولاً  هنوز در نظام معاني و نظام ارزشي و اعتقادي ما دين و دين ورزي غلبه دارد. يا به سخن ساده تر، جامعه هنوز جامعه اي شديدا ديني است. ثانياً، اين جامعه در برخورد با مسائل جديد و نهادهاي جديد با پرسش هايي تازه مواجه گشته است و اين پرسش ها در ذهن جوانان زنده است. با اين دو مقدمه و با بيان اين نكته مى خواهيم بگوييم وظيفه مشترك همه سياستگزاران فرهنگي در حكومت ديني و بخشهايى است كه اين مأموريت اصلى را به همراه بودجه هاى مصوب و شرح وظايف معين  به عهده دارند، اعم از حوزه علميه، دولت، مجلس، قوه قضائيه، نهادهاى وابسته به دفتر رهبرى  و موسسات دينى بخش خصوصى، همه در بسط عرصه دين ورزي مسئول هستند  و بايد حوزه عمل  و ميزان موفقيت خود را  در دين دارى و دين ورز نمودن جامعه مشخص تر بيان نمايند.منبع: دبیرخانه دین پژوهان کشور









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن