محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827700423
عملی که با نبود آن جامعه به هلاکت و مردم به عقده های اجتماعی دچار می شوند/ روز بیست و هشتم میهمانی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
عملی که با نبود آن جامعه به هلاکت و مردم به عقده های اجتماعی دچار می شوند/ روز بیست و هشتم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - ای کسی که یادت مایه آبروی یادکنندگان است، و ای کسی که شکرت موجب کامروایی شاکران است، دلهای ما را به یاد خود از هر یاد و زبانهامان را به شکر خود از هر شکر مشغول دار ...
شرحی مختصر بر دعاى روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان
اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ واکْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیکَ من بینِ الوسائل یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین
از سبب سازيش من شيدائيم وز سبب سوزيش سوفسطائيم در اين مرحله، سالك از خداوند مي خواهد از راهي كه خود جناب دوست صلاح مي داند اسباب و وسايل سير الي الله را براي او فراهم كند. در اين دعا يك سلسله اعمالي كه زمينه ساز فراهم شدن اين اسباب و علل از راهي غير آنچه بشر در نظر گرفته شده را معرفي مي كند و بايد دقت داشت كه قرب نوافل، زمينه ساز استفاده از اين لطف حق است و خود سبب سازي حق چيزي است كه اگر اتـّفاق بيفتد بركاتش سالك را به قـُرب حق مي رساند.
انسان برای دنیا است یا دنیا برای انسان؟/ درس های ماه رمضان آیت الله آقا مجتبی تهرانی در تقسیم بندی ابتدایی، حاجات ما دو گونه است؛ یکی حاجات کوتاه مدّت و عاجل و دیگری حاجات دراز مدّت و آجل. حاجت عاجل و کوتاه مدّت مثل اینکه بنده مریض باشم و از خدا شفایم را بخواهم و خدا هم مرا شفا دهد. البته اینگونه حاجات موردِ بحث ما نیست. بحث ما راجع به حاجات دراز مدّت است که برای سراسر زندگیام نسبت به امور مادی دعا می کنم. نسبت به این حاجات است که میگوییم بیش از احتیاج درخواست مکن! احتیاج یعنی کفاف که «وَ أَغْنِنَا مِنَ الْفَقْر» یعنی خدا چنان کن که در گذران زندگیام به کسی احتیاج پیدا نکنم و تنگدست نباشم. دنیا؛ وسیله یا هدف؟!
این مسأله بستگی به دیدگاه دعاکننده نسبت به دنیا و خودش دارد. باید دید که این شخص نسبت به دنیا چه دیدگاهی دارد؛ آیا دنیا را اصیل میبیند و در نگرش و بینش خود برای دنیا اصالت قائل است؟ یا برای دنیا نقش ابزاری و وسیلهای قائل است؟ به این معنا که دنیا وسیله و ابزاری است که هنگامی که کارم به پایان رسید، آن را کنار می گذارم و اصالت را در چیز دیگری می دانم. در روایتی علی(علیهالسلام) میفرماید: «الدُّنْيَا خُلِقَتْ لِغَيْرِهَا وَ لَمْ تُخْلَقْ لِنَفْسِهَا». دنیا خلقتش به صورت ابزاری است و خودش اصالتی ندارد. این دیدگاه نسبت به دنیا بود؛ مسأله دیگری که مطرح می شود، این است که «خلقت خودم» چه طور؟! آیا من برای دنیا خلق شده ام؟! اگر دیدگاه بنده این باشد که دنیا برای من خلق شده و من نیز برای آخرت خلق شده ام، نتیجه این می شود که دنیا تا جایی اهمیت دارد که من را به هدف خلقتم برساند. من برای دنیا خلق نشده ام، بلکه دنیا برای من خلق شده است. ابناء دنیا تمام همّ و غمّشان به دست آوردن مال است و خیال میکنند که برای مال دنیا خلق شده اند؛ در صورتی که مال دنیا برای ایشان خلق شده است. علی(علیهالسلام) می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا»؛ خداوند دنیا را برای آنچه بعد از دنیا می آید ـ یعنی آخرت ـ خلق کرده است. اینجا حضرت مسأله جعل تکوینی را مطرح می کنند. بعد می فرمایند: «وَ ابْتَلَى فِيهَا أَهْلَهَا لِيَعْلَمَ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»؛ خداوند در دنیا اهلش را آزمایش میکند تا مشخص گردد که کدام یک نیکوکارتر هستند. سپس میفرماید: «وَ لَسْنَا لِلدُّنْيَا خُلِقْنَا وَ لَا بِالسَّعْيِ فِيهَا أُمِرْنَا». ما برای دنیا خلق نشده ایم و به سعی و تلاش در آن هم امر نشده ایم. هیچگاه در معارف الهیّهمان نمیبینیم که امر به تلاش به خاطر دنیا کرده باشند. در روایتی پیغمبر اکرم(ص) می فرمایند: «بنده باید از دنیا برای آخرتش و از زندگی برای مرگش و از جوانی برای پیریاش توشه جمع کند. پس همانا دنیا برای شما خلق شده است و شما برای آخرت خلق شده اید. من برای دنیا خلق نشده ام چرا که در این دنیا نمیمانم. من برای جایگاه و عالَمی خلق شدهام که در آنجا جاودانه میمانم. «فَليَتَزَوَّد العَبدُ مِن دُنيَاهُ لِآخِرَتِهِ» یعنی دنیا وسیله است؛ از این وسیله برای آن جایگاه ابدی و همیشگی بهره بگیر. بعد هم یک قانون کلّی را بیان فرمودند که همان دیدگاه و بینش صحیحی است که ما باید به آن برسیم: «فَإنَّ الدُّنيَا خُلِقَت لَكُم وَ أنتُم خُلِقتُم لِلآخِرَةِ». دنیا برای تو خلق شده است و تو هم برای آخرت خلق شدهای. این یک امر تحمیلی نیست، بلکه جنبه دیدگاهی دارد. باید دیدگاهت را نسبت به دنیا اصلاح کنی تا دعاهایی که میکنی جدّی باشد. این دستورات و دعاهای مأثوره ما نسبت به دنیا و امور دنیایی، چنین مسأله ای را بیان میک ند؛ امّا اگر دیدگاه ما با آن همسو نباشد، دعایمان تبدیل به لقلقه لسان می شود و عبد دیگر نسبت به آن اراده جدّی ندارد. انسان باید دعاهایش با آنچه که در درون او میگذرد همسو باشد. باید گفتارها با دلخواهها همسو باشد و آن هم بستگی به بینش انسان و نگرش وی نسبت به دنیا دارد. کسی که قائل به اصالت دنیا است، نمی تواند به صورت جدّی از خدا به اندازه کفاف در امور دنیایی درخواست کند. در روایت می فرمایند: «دَنَانِيرُهُمْ دِينُهُمْ». دین اینها همان پول هایشان است. چنین فردی دیگر به آخرت توجهی ندارد. جدیّت در دعا و اعتقاد به معاد
پس یک رابطه مستقیم بین باور نسبت به معاد و دعا نسبت به امور دنیایی وجود دارد. هر اندازه انسان اعتقادش نسبت به معاد بیشتر باشد، دعاهایش جدّیتر است. لذا گفتم که تعبّد محض نسبت به دعایی که دل تو با آن همسو نیست ارزشی ندارد. از علی(علیهالسلام) نقل شده است: «إِنَّمَا الدُّنْيَا مُنْتَهَى بَصَرِ الْأَعْمَى لَا يُبْصِرُ مِمَّا وَرَاءَهَا شَيْئاً»؛ نهایت دیدگاهِ کور، دنیا است. آنهایی که برای دنیا اصالت و نفسیّت قائل هستند، کورند و دیدشان از این عالم به عالم دیگر عبور نمیکند. اینها پشت صحنه این دنیا را نمیبینند. «وَ الْبَصِيرُ يَنْفُذُهَا بَصَرُهُ وَ يَعْلَمُ أَنَّ الدَّارَ وَرَاءَهَا». امّا فرد بصیر، دیدش از دنیا عبور میکند و میفهمد که این دنیا جایگاه او نیست. هنگامی که طرح حاجت میکنی، باید در حاجت خود جدّی باشی؛ وگرنه همه این دعاها را هم که بخوانی، حتّی اگر معنایش را هم بفهمی، در دعایت اراده جدّی نداری. فرق است بین قرائت قرآن و دعا! قرآن خواندن ثواب دارد، حتّی نگاه کردن به آن هم ثواب دارد، حتّی اگر معنایش را هم نفهمی باز هم ثواب دارد؛ ولی بین تلاوت کلام الهی و دعاهایی که میکنی فرق است. از آنجا که دعا عبارت است از مطرح کردن خواستهها، باید خواسته ات جدی باشد. اگر انسان معاد را ـ که در تعبیر علی(علیهالسلام) همان عالم ماوراء دنیا است ـ نبیند، دعاهایش جدّی نیست. دعایی به هدف اجابت می رسد که جدّی باشد. لذا باید دقت کنیم در دعاهایی که در ماه رمضان می کنیم، اگر حاجات دنیوی داریم، هنگامی که سقف تعیین میکنیم، با جدّیت این سقف را تعیین کنیم.
اثرات انفاق در جامعه/ تفسیرهای ماه رمضان امام موسی صدر انفاق (بخش اول) وَمَا أَنفَقْتُم مِّن نَّفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُم مِّن نَّذْرٍ فَإِنَّ اللّهَ يَعْلَمُهُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ ﴿۲۷۰﴾ لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلأنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغَاء وَجْهِ اللّهِ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ ﴿۲۷۲﴾
و هر نفقه اى را كه انفاق، يا هر نذرى را كه عهد كرده ايد، قطعاً خداوند آن را مى داند، و براى ستمكاران هيچ ياورى نيست. (۲۷۰) هدايت آنان بر عهده تو نيست، بلكه خدا هر كه را بخواهد هدايت مى كند، و هر مالى كه انفاق كنيد، به سود خود شماست، ولى جز براى طلب خشنودى خدا انفاق مكنيد، و هر مالى را كه انفاق كنيد (پاداش آن) به طور كامل به شما داده خواهد شد و ستمى بر شما نخواهد رفت. (۲۷۲) انفاق در راه حدا انسان را از خطر به هلاکت افتادن دور می کند و وقتی ما از مال یا هر چه داریم در راه خدا انفاق کنیم، خطر هلاکت را از خود و جامعه دور کرده ایم، هلاکت در اینجا هلاکت اجتماعی و عقده هایی است که در اجتماع به وجود می آید. جوامع دچار عقده می شوند، اختلاف به وجود می آید و ناگهان منفجر می شوند. انقلاب و سختی ها و عقده های درونی در نتیجه ظلم طبقاتی و اختلاف طبقانی به وجود می آید. این عقده ها نیز زمانی به وجود می آید که برخی تمام امکانات جامعه را به انحصار خود در می آورند یا حقوق دیگران را غصب می کنند. اگر طبقات مرفه تفاوت طبقاتی را احساس کنند و ضرورت کمک و انفاق و احسان را دریابند با عمل خویش سطح طبقات زحمت کش را ارتقا می دهند تا آنان نیز بتوانند در زندگی اجتماعی مشارکت کنند و در نتیجه زندگی اجتماعی ارتقا یابد. ارتقایی که نیکوکار و کمک گیرنده هر دو به یک اندازه از آن بهره می گیرند. هنگامی که نیکوکار از راه انفاق فردی و یا گروهی احسان کند، با احسان خویش طبقات رنج دیده را در پذیرش مسئولیت و ارتقای سطح زندگی اجتماعی سهیم کرده است. در این سطح همه به یک اندازه بهره می گیرند و خیر و نیکی، هم برای نیکوکار و هم برای گیرنده نیکی است. خیر تمام و کمال به او می رسد همان گونه که به دیگران. از سوی دیگر با احسان نکردن، او عقده ای در جان زحمت کشان رشد می دهد که اولا آنان را از مشارکت در ارتقای زندگی جامعه دور می کند و در نتیجه در مانده جامعه در سطح پایین مشارکت می کند و خود پیش از آن که دیگران ضرر کنند، زیان می بینند. دور شدن او از مشارکت با دیگران او را گرفتار جامعه ای می کند که دچار عقده های درونی و امراض ناشی از فقر و نیز بیماری های رفتاری است که همه نتیجه ضعف و رنج و فقر است. این امراض و بیماری ها محدود به اولاد فقرا نمی ماند بلکه به همه جامعه سرایت می کند و بسط می یابد و ضرر آن به همه بازمی گردد. و در نتیجه کینه و غضب آنان انقلاب و طغیان در درون جامعه اتفاق می افتد. همه اینها جامعه و فردی را که از احسان امتناع کرده به هلاکت می اندازد. نتیجه طبیعی این گفته خداوند که «انفِقُوا فِی سَبیلِ اللهِ» این است که انفاق نکردن، به هلاکت انداختن نفس است. بنابراین سرباز زدن از انفاق به ظلم اجتماعی منجر می شود. ظلمی که پیش از آن که به نیازمند احسان بازگردد به آن کسی که از انفاق امتناع ورزیده بازمی گردد. همان طور که به هلاکت افتادنش نیز نتیجه طبیعی امتناع از احسان است، چرا که که او جامعه را در معرض هلاک قرار می دهد. این مفهوم انفاق است، انفاق سطح زندگی اجتماعی را ارتقا می دهد و خیر و احساسات نیکوکاری را عمومیت می بخشد. امتناع از آن جامعه را در معرض ظلم، هلاکت اجتماعی و عقده ها و بیماری قرار می دهد. این مفهوم دیگری غیر از جزای خدا در آخرت است. نیکی به رنج دیدگان، چه به شکل فردی و چه گروهی، نتایجی دارد که از زندگی در دنیا تا زندگی در آخرت ادامه دارد. /6262
کلید واژه ها: ماه رمضان -
چهارشنبه 24 تیر 1394 - 11:35:36
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]
صفحات پیشنهادی
چرا عدالت اجتماعی در جامعه کم است
یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷ ۴۷ معاون بنیاد فرهنگی مهدی موعود عج گفت عدالت اجتماعی یک امر فطری است و دین اسلام هم بر این مسأله صحه گذاشته است حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه دهه چهارم انقلابهاشمی :کسانی دست در جیب تامین اجتماعی کردند و از حق کارگران جامعه برداشتند/میدواریم حق مردم ایران در مذاکرات ت
هاشمی کسانی دست در جیب تامین اجتماعی کردند و از حق کارگران جامعه برداشتند میدواریم حق مردم ایران در مذاکرات تثبیت شود آیتالله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار رئیس معاونین و جمعی از مدیران سازمان تأمین اجتماعی که به مناسبت هفته تأمین اجتماعی گرد هم آمده بودند با اشاره به گزاهلاکت دهها تروریست در عملیات ارتش و نیروهای مردمی عراق
هلاکت دهها تروریست در عملیات ارتش و نیروهای مردمی عراق نیروهای مردمی و ارتش عراق در استان صلاح الدین و انبار پیشروی های زیادی داشته اند و موفق شده اند دهها تروریستها را به هلاکت برسانند به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران شبکه العراقیه گزارش داد نیروهای مردمی و امنیتی عرانگران نبود نیروی متخصص برای بیمارستان تأمین اجتماعی بیرجند هستیم
مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی نگران نبود نیروی متخصص برای بیمارستان تأمین اجتماعی بیرجند هستیم شناسهٔ خبر 2853516 - سهشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۱ استانها > خراسان جنوبی بیرجند- مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت این نگرانی وجود دارد امکانات و هزینه های میلیاردرئیس اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری شیروان: شرکت در راهپیمایی روز قدس حمایت از مردم فلسطین است
رئیس اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری شیروان شرکت در راهپیمایی روز قدس حمایت از مردم فلسطین استرئیس اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری شیروان با یادآوری اینکه امروز مسئله فلسطین گذشته از جنبه آرمانی تبدیل به یک مسئله مهم شده است گفت شرکت در راهپیمایی روز قدس در حقیقت حمایت از مردم آزاده فنشست تخصصی «فناوری اطلاعات، ارتباطات و جامعه» برگزار میشود
با حضور یونس شکرخواه و داود زارعیان نشست تخصصی فناوری اطلاعات ارتباطات و جامعه برگزار میشود شناسهٔ خبر 2850641 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی نخستین نشست تخصصی فناوری اطلاعات ارتباطات و جامعه بررسی روند برگزاریمقامات امنیتی عراق در گفتوگو با فارس: 10 هزار نیروی بسیج مردمی در عملیات آزادسازی الانبار حضور دارند
مقامات امنیتی عراق در گفتوگو با فارس 10 هزار نیروی بسیج مردمی در عملیات آزادسازی الانبار حضور دارندیکی از مسئولان بسیج مردمی عراق از حضور 10 هزار نیروی داوطلب در عملیات آزادسازی الانبار و تامین امنیت مرزهای کربلا خبر داد «علی السرای» مسئول اطلاع رسانی در بسیج مردمیفرمانده ناجا رویکرد پلیس رویکردی جامعهمحور و اجتماعی است/ برخورد قاطع و قانونی با هنجارشکنان
فرمانده ناجارویکرد پلیس رویکردی جامعهمحور و اجتماعی است برخورد قاطع و قانونی با هنجارشکنانفرمانده ناجا گفت رویکرد پلیس رویکردی جامعه محور و اجتماعی است به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج سردار حسین اشتری پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانههای گروهی در سنندج با بیان ابا انتشار بیانیهای جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران از مسئولان و مردم برای شرکت در راهپیمایی روز جهانی قد
با انتشار بیانیهایجامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران از مسئولان و مردم برای شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس دعوت کردجامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در بیانیهای از تمامی مسئولان دعوت کرد تا هم پای ملت انقلابی ایران و تمامی آزادگان جهان در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کنندبه روایت شهید صیاد شیرازی: چرا عملیات رمضان موفق نبود؟
به روایت شهید صیاد شیرازی چرا عملیات رمضان موفق نبود صیاد میگوید حالت غرور به وجود آمده بود و البته یک مقدار هم ارتش و سپاه به طرف خود محوری رفتند یعنی ارتش برای خودش میگفت من هستم و سپاه برای خودش میگفت من هستم این دو تا من نمیگنجید به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزارمولاوردی: در اجرای قانون عفاف و حجاب موفق نبودهایم، چون اوضاع جامعه مناسب نیست
مولاوردی در اجرای قانون عفاف و حجاب موفق نبودهایم چون اوضاع جامعه مناسب نیست جامعه > خانواده - ایسنا نوشت معاون رییسجمهور در امور زنان و خانواده گفت وضعیت عینی جامعه نشان میدهد که در اجرای قانون گسترش عفاف و حجاب موفق نبودهایم و حتی از اهداف آندرخواست یک جامعهشناس: صدا و سیما در جشن هستهای همراه مردم باشد
درخواست یک جامعهشناس صدا و سیما در جشن هستهای همراه مردم باشد فرهنگ > تلویزیون - ایسنا نوشت یک جامعهشناس با تاکید بر اینکه صداوسیما به عنوان رسانه ملی در شرایطی که مردم از اتفاقاتی همچون موفقیت مذاکرات هستهای شادی میکنند باید هیجان مردم را هدایافتتاح اورژانس اجتماعي مردمي
۱۰ تير ۱۳۹۴ ۱۰ ۴۴ق ظ افتتاح اورژانس اجتماعي مردمي موج - وزير تعاون کار و رفاه اجتماعي گفت با توجه به افزايش مشکلات اجتماعي و ارتباط آن با خير جمعي اورژانس اجتماعي مردمي براي گروههاي آسيب پذير جامعه تا پايان سال راه اندازي خواهد شد به گزارش خبرگزاري موج علي ربيعي وزير تعاوهلاکت 3 شرور مسلح و کشف 2.5 تن مواد مخدر در عمليات پليس کرمان
۲۱ تير ۱۳۹۴ ۱۰ ۳۵ق ظ هلاکت 3 شرور مسلح و کشف 2 5 تن مواد مخدر در عمليات پليس کرمان موج- فرمانده انتظامي استان کرمان از اجراي 3 عمليات پليسي در جنوب استان خبر داد و گفت در اين عمليات 3 شرور مسلح به هلاکت رسيدند و 2 و نيم تن مواد مخدر به همراه تعدادي سلاح ممنوعه کشف شد به گزارشنماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری بستری شد
آیتالله حسن ممدوحی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری بستری شد عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای انجام عمل جراحی در بیمارستان بستری شد آیتالله حسن ممدوحی عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای انجام عمل جراحی در بیمارستان بستری شد به گزارش مشرآنچه مسوولان ما طراحی می کنند، باید در جامعه عملیاتی شود
فرمانده لشگر عملیاتی سپاه گیلان آنچه مسوولان ما طراحی می کنند باید در جامعه عملیاتی شود رشت - ایرنا - فرمانده لشگر عملیاتی سپاه قدس استان گیلان گفت آنچه مسوولان طراحی می کنند باید در جامعه عملیاتی شود تا با غافلگیری دشمنان آنها با ما تعامل داشته باشند نه تقابل به گزارش خبرنمداخله خانواده ها یکی از عوامل افزایش طلاق در جامعه
در نخستین کارگاه آموزشی ازدواج به سبک قرآنی مطرح شد مداخله خانواده ها یکی از عوامل افزایش طلاق در جامعه شناسهٔ خبر 2854900 - پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نخستین کارگاه آموزشی ازدواج به سبک قرآنی در بخش خانواده بیست و سومین نمایشگاه بین المللی ق-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها