محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1798263547
طردشدگی نتيجه عدم دسترسی به كالاهای اجتماعی است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حسین راغفر:
طردشدگی نتيجه عدم دسترسی به كالاهای اجتماعی است
شناسهٔ خبر: 2860343 - پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) قطبی شدن تبعیض، فقر و ناتوانی در دسترسی به کالاهای اجتماعی مثل تحصیلات و شغل را از اصلیترین دلایل شکلگیری مطرودان اجتماعی دانست. به گزارش خبرگزاری مهر، دومین نشست تخصصی از سلسله نشستهای ماه عدل با موضوع «طردشدگان» دوشنبه ۲۲ تیر در تالار دكتر شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. در این برنامه که از سوی دفتر رصد فرهنگ و اجتماع پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و با همکاری انجمن علمی دانشجویی انسانشناسی دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر حسین راغفر، اقتصاددان، دکتر رضا امیدی، پژوهشگر سیاستگذاری اجتماعی، و شارمین میمندی نژاد، موسس و مدیر جمعیت خیریه امام علی (ع)، سخنرانی کردند. این جلسه، با نمايش فیلم کوتاهی از فعالیتهای جمعیت دانشجویی امام علی(ع) آغاز شد.امیدی: رد پای دولتها در به وجود آمدن فقر و آسیبهای اجتماعی
نخستین سخنران جلسه، دکتر رضا امیدی، پژوهشگر رفاه و سیاستگذاری اجتماعی، در سخنرانی خود با عنوان «سیاستگذاری اجتماعی؛ ضرورت یک پروژه اجتماعی – سیاسی» به سابقه طرح موضوع «طرد اجتماعی» اشاره كرد و گفت: وقتی اولین بار در دهه ۱۹۷۰ میلادی موضوع «طرد اجتماعی» مطرح شد یک نقد جدی به این مفهوم وارد شد؛ مطرح کنندگان این بحث در ادبیات اقتصادی و اجتماعی به دنبال این هستند که با این مفهوم، زشتی و خشن بودن فقر را پنهان کنند اما مطالعات بعدی نشان داد که طرد اجتماعی میتواند چهرهای به مراتب خشنتر داشته باشد.دکتر امیدی با اشاره به این موضوع که فقر و طرد اجتماعی دو موضوع متفاوتند، گفت: فقر یکی از عوامل تشدید کننده طرد است و طرد اجتماعی زمانی به وجود میآید که روابط در ساختار اجتماعی دچار گسستهای اساسی میشود.این پژوهشگر با برشمردن انواع و اقسام طرد از قبیل طرد جنسیتي، طرد قومیتي، طرد مذهبي و طرد مهاجران، به مسئله طرد ناحیهای در ایران اشاره کرد و استان سیستان و بلوچستان را یکی از این نواحی طرد شده در مناسبات اقتصادی و توسعه دانست.وی با انتقاد به عملکرد دولتها در ایران گفت: دولتها تا دهه ۱۳۸۰ به عنوان مهمترین و اصلیترین منبع مخاطرات اجتماعی عمل کردهاند؛ در حوزههای فقر و آسیبهای اجتماعی هیچ مسئله اجتماعی را نمیتوان پیدا کرد که ردپای سیاستهای دولتها را در آن نديد.اميدی با بیان این مطلب که زیاد بودن تعداد سمنها این قدرت را به ما نمیدهد که جلوی آسیبهایی را که از طریق سیاستهای دولت ایجاد میشود بگیریم، گفت: باید این پرسش را مطرح کنیم که چگونه کنشگران اجتماعی هم ارز و هم ارزش را میتوانیم مرتبط کنیم تا در قالب یک پروژه اجتماعی به یک پروژه سیاسی وصل شوند و بر گفتمان حاکم بر دولتها تاثیر بگذارند.دکتر امیدی تأكيد كرد اگر این گفتمان تغییر نکند و جامعه تحت سیطره سیاستهای اقتصادی باشد بدون شک باید انتظار داشته باشیم که وضعیت طردشدگان اجتماعی به شرایطی بدتر از امروز تبدیل شود.میمندینژاد: مبارزه با فقر باید از کف جامعه آغاز شود تا در بالا نمود یابد
شارمین میمندینژاد موسس و مدیر جمعیت دانشجویی امام علی(ع) در اين نشست، با بيان اينكه «طردشدگی» واژه گستردهاي است که ریشه در باورهای ما دارد، گفت: ما فقیر را آدم بیاستعداد و بیهنری ميبينيم كه نتوانسته خودش را در ساختار اجتماعی بالا بکشد. کسانی که، در مقابل آدمهاي كارآفرين، نتوانستهاند فعالیتی ایجاد کنند بیشتر به حاشیه رانده شدهاند و از آنها با عنوانهایی مثل انگل اجتماع و آدمهای بیعرضه یاد میشود؛ وقتی این افراد جدی گرفته نمیشوند طبیعی است که به فساد هم آغشته میشوند.ميمندينژاد در پاسخ به این پرسش که بالاخره جامعه چه رویکردی باید در اين موضوع داشته باشد، گفت: بسیاری معتقدند که سمنها باید سیاست کلان جامعه را تغییر دهند که این امکانپذیر نیست به دلیل اینکه این حاکمیت هم از دل همین اجتماع به وجود آمده است؛ تغییر باید در کف اجتماع به وجود بیاید تا در راس نمود پیدا کند.راغفر: مجرمان هزار میلیارد تومانی را با نام مستعار خطاب و مجرمان قربانی خردهپا را رسوا میکنند!
در ادامه اين نشست، حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) ، به عنوان آخرین سخنران، فقر را محصول نظام اجتماعی و عامل نوع خاصی از طرد اجتماعی دانست و گفت: ریشه طرد اجتماعی را بايد در دو عامل اصلی اشتغال و تحصیلات برشمرد.وی طردشدگی را نتیجه خطمشی اقتصادی خاصی دانست که از آن به عنوان نئولیبرالیسم یاد میشود. استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) افزود: تفاوت نئولیبرالیسم با لیبرالیسم در این است که در نئولیبرالیسم هیچ حوزهای از حیات بشر نیست که نشود آن را با عرضه و تقاضا توضیح داد و تبیین کرد؛ آمریکا به عنوان الگوی نئولیبرالیسم جهان هم از آسیبهای این نظام اقتصادی در امان نمانده است. طی این روند در آمریکا جمعیت زندانیان از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۲، پنج برابر شده است. همینطور در ایران بالغ بر ۱۶ میلیون پرونده کیفری در دادگاهها داریم که محصول همین رویکرد نئولیبرالیستی است.راغفر همچنین بیان کرد: اینکه در جامعه ما امروز فردگرايی افزايش يافته است به خاطر قدرت و تئوریهای مبتذلی است که از سوی برخی به اصطلاح محققان اجتماعی ارائه میشود؛ اما این فرهنگ، محصول نژاد ایرانی نیست؛ این محصول شرایط نهادی حاکم بر نظام جامعه است که فقر را تولید میکند و از آن برای استمرار خود استفاده میکند.وی در بخشی از اعتراضش به نظام اقتصادی حاکم بر جامعه، از تبعیض در برخورد با جرایم کلان و میلیاردی و جرمهای کوچک صحبت کرد و گفت: هزارها میلیارد تومان برده میشود و عاملان آن با اسم مستعار خوانده میشوند در حالیکه جوانانی که بر اثر همین رفتارها مجبور به دزدی و خفتگیری شدهاند ظرف یک هفته دستگیر میشوند و خیلی راحت در تلويزیون به نمایش گذاشته میشوند.راغفر، قطبی شدن تبعیض، فقر و ناتوانی در دسترسی به کالاهای اجتماعی مثل تحصیلات و شغل را اصلیترین دلیل شکلگیری مطرودان اجتماعی دانست.این جلسه، با پرسش و پاسخهای متعدد حضار و پاسخهای سخنرانان ادامه و با صرف افطاری ساده پایان یافت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]
صفحات پیشنهادی
علم انسانی ـ اجتماعی اسلامی: مسئله امکانپذیری و راهبردهای رشد - بخش دوم و پایانی تدوین سند راهبردی با تدوین چ
علم انسانی ـ اجتماعی اسلامی مسئله امکانپذیری و راهبردهای رشد - بخش دوم و پایانیتدوین سند راهبردی با تدوین چشم انداز شروع می شوددر بخش نخست این مبحث به ایجاز دلایلی برای امکانپذیریِ علم انسانی ـ اجتماعی اسلامی ارائه و در بخش دوم مقاله بستهای راهبردی برای تحقق آرمان علوم انامام علی(ع) و عدالت اجتماعی
امام علی ع و عدالت اجتماعی فرهنگ > دین و اندیشه - یادداشت دکتر محمد اصغری عدالت را «دادن حق به صاحب حق»1 تعريف كردهاند به گفته شهيد صدر زماني كه همين عدالت وارد عرصه اجتماع ميشود «عدالت اجتماعي» نام ميگيرد و در همينسازمان تامین اجتماعی نقش مهمی در کاهش دغدغههای مردم دارد
پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۸ مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با اشاره به ارائه خدمات گسترده بیمهای و درمانی سازمان تامین اجتماعی گفت این سازمان میتواند نقش مهمی در کاهش دغدغههای مردم داشته باشد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله سیدهاشم حسینیمهمترین وصیت های اجتماعی و دینی امام علی (ع)
بخوانیم و عمل کنیم مهمترین وصیت های اجتماعی و دینی امام علی ع امر به معروف و نهى از منكر را ترك مكنيد كه رشته كار از دست شما بيرون شود آنگاه هر چه دعا كنيد و از خداوند دفع شر خواهيد پذيرفته نشود و به اجابت نرسد به گزارش جام نیوز پس از ضربت خوردن امير مؤمنان اطباى كوفه بهسفارشات علامه حسنزاده به کاربران شبکههایاجتماعی
نصایح سفارشات علامه حسنزاده به کاربران شبکههایاجتماعی شبکههای اجتماعی این روزها محفلی برای نقل دیدگاهها و اندرزهای علامه حسن زاده آملی شده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز استفاده از شبکههای پیامرسان موبایلی و اجتماعی به اندازهای رواج پیدا کرده که در واچرا عدالت اجتماعی در جامعه کم است
یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷ ۴۷ معاون بنیاد فرهنگی مهدی موعود عج گفت عدالت اجتماعی یک امر فطری است و دین اسلام هم بر این مسأله صحه گذاشته است حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه دهه چهارم انقلابمعاون استاندار زنجان: تخلفات ساخت و ساز روستایی نتیجه عدم آگاهی است
معاون استاندار زنجان تخلفات ساخت و ساز روستایی نتیجه عدم آگاهی استمعاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت بیشتر تخلفات حوزه ساخت و ساز روستایی نتیجه عدم داشتن آگاهی از قوانین و مقررات است که اگر اطلاعرسانی شود تخلفات روی نمیدهد به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان جواد رحمتیعملی که با نبود آن جامعه به هلاکت و مردم به عقده های اجتماعی دچار می شوند/ روز بیست و هشتم میهمانی
عملی که با نبود آن جامعه به هلاکت و مردم به عقده های اجتماعی دچار می شوند روز بیست و هشتم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - ای کسی که یادت مایه آبروی یادکنندگان است و ای کسی که شکرت موجب کامروایی شاکران است دلهای ما را به یاد خود از هر یاد و زبانهامان را به شکر خودنتیجه صلح امام حسن(ع) صیانت از شیعیان بود
محمدجواد مروجی طبسی در گفتگو با مهر نتیجه صلح امام حسن ع صیانت از شیعیان بود شناسهٔ خبر 2848439 - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۱ دین و اندیشه > اندیشمندان باید نام این صلح را صلح تحمیلی گذاشت نه صلح امام حسن ع این صلح یک پیروزی بود برای امام حسن مجتبی ع و نتیجه آن صیانت و حتوافق یا عدم توافق؛ جهان انتظار برای اعلام نتیجه مذاکرات هستهای
توافق یا عدم توافق جهان انتظار برای اعلام نتیجه مذاکرات هستهای در واشنگتن و خاورمیانه نفسها برای اعلام نتیجه مذاکرات بدون وقفه سه هفته ای حبس شده است آفتاب سرویس بینالملل- شمارش معکوس برای پایانیافتن مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی آغاز شده است و طرفین مذاکرات قرار است تاشستا امکان داخلی سازی کالاهای وارداتی را دارد/جذب سرمایه؛ فاکتور مثبت سازمان تامین اجتماعی
یک عضو کمیسیون اقتصادی در گفت وگو با ایلنا شستا امکان داخلی سازی کالاهای وارداتی را دارد جذب سرمایه فاکتور مثبت سازمان تامین اجتماعی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به توان مثبت سازمان تامین اجتماعی در جذب سرمایه گفت این سازمان می تواند در زمینه داخلی سازی کالاهای ضروری کهدر نشست روز قدس زاگرب مطرح شد اکرمی: سیاست اصولی ایران وحدت و عدم نزاع با کشورهای اسلامی/ وضعیت یمن نتیجه تحلی
در نشست روز قدس زاگرب مطرح شداکرمی سیاست اصولی ایران وحدت و عدم نزاع با کشورهای اسلامی وضعیت یمن نتیجه تحلیل غلط کشورهای عربیرایزن فرهنگی ایران در کرواسی گفت تلاش کشورهای استکباری در ایجاد تفرقه و درگیر کردن کشورهای اسلامی با یکدیگر برای از بین رفتن سرمایههای مالی و انسانی کش«سال کبیسه» را با موضوعی اجتماعی می سازم/ در انتظار نتیجه مذاکرات
سامان سالور در گفتگو با مهر سال کبیسه را با موضوعی اجتماعی می سازم در انتظار نتیجه مذاکرات شناسهٔ خبر 2852816 - دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۷ هنر > سینمای ایران سامان سالور در تدارک ساخت فیلمنامه ای با عنوان سال کبیسه با موضوعی اجتماعی است و در نظر دارد در صورت فراهم شدن شابزارهای رسیدن به عدالت اجتماعی
شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷ ۴۹ معاون بنیاد مهدویت کشور گفت اگر عدالت اجتماعی بر اساس توحید شکل بگیرد دیگر در هیچ جامعهای حق و حقوق افراد ضایع نمیشود حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه عدالت در لغآسیب شناسی نقادانه علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر شد
آسیب شناسی نقادانه علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر شد شناسهٔ خبر 2855787 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب آسیب شناسی نقادانه علوم انسانی و اجتماعی در ایران به همت پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و با همکاری انتشارات طرح نقد منتشر شد به گزارعید سعید فطر و تاثیر آن در تحولات فردی و اجتماعی
عید رمضان عید سعید فطر و تاثیر آن در تحولات فردی و اجتماعی اینکه روز اول ماه شوال عید اهل ایمان قرار داده شده است به خاطر این است که آنان برای قبولی اعمالشان در ماه رمضان خوشحالند و از اینکه خداوند متعال گناهانشان را بخشیده و بر عیب های آنان پرده کشیده است به گزارش سرویس دینیتعارف؛ ابزاری برای تنظیم روابط اجتماعی است
یک پژوهشگر آلمانی تعارف ابزاری برای تنظیم روابط اجتماعی است شناسهٔ خبر 2854677 - جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها بررسی پدیده تعارف در فرهنگ ایرانی عنوان نشستی بود که با سخنرانی زورن فایکا پژوهشگر اجتماعی از دانشگاه هامبورگ آلمان در مؤسسه مطالع-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها