تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833104558
ابزارهای رسیدن به عدالت اجتماعی
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۹
معاون بنیاد مهدویت کشور گفت: اگر عدالت اجتماعی بر اساس توحید شکل بگیرد دیگر در هیچ جامعهای حق و حقوق افراد ضایع نمیشود. حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا) با بیان اینکه «عدالت در لغت به معنی مساوات است» اظهار کرد: در اصطلاح میبینیم که عدالت را رعایت استحقاق و شایستگی بیان میکنند و به این مسأله در آیه هفت سوره الرحمن نیز اشاره شده است که هر کسی بر اساس استحقاق و شایستگی که دارد باید حق او در جامعه رعایت شود. وی گفت: عدالت در اجتماع به منزله پایههای یک ساختمان است. وقتی ما فونداسیون یک ساختمان را میریزیم باید محکم و استوار باشد. عدالت هم در جامعه همین تعریف را دارد. ما برای ساخت یک منزل ابتدا باید پایهها را محکم کنیم و پس از آن به زیبایی نوع معماری بپردازیم. معاون بنیاد مهدویت کشور تصریح کرد: عدالت باید بر اساس توحید باشد و افکار و اعتقادات انسانها باید ظلمستیز و توحید محور باشد. اگر عدالت اجتماعی بر اساس توحید شکل بگیرد دیگر در هیچ جامعهای حق و حقوق افراده ضایع نمیشود. در جامعهای که افراد توحید محور باشند نگاهها بر اساس رضایت الهی شکل میگیرد نه بر اساس چاپلوسیها. نصوری تاکید کرد: در عدالت یک نکته اساسی دیگر نیز وجود دارد و آن عدالت فردی است که افراد در اخلاق و رفتار خود آن عدالت را رعایت میکنند. یعنی انسانها نسبت به یکدیگر کینهتوزی و رفتارهای نادرست ندارند. اگر عدالت در جامعه به صورت فردی هم ترویج پیدا کند انسانها هرگز نسبت به یکدیگر حسادت، سوءظن، غیبت و تهمت ندارند. وی عنوان کرد: نکته بعدی که در معنی عدالت جای میگیرد عدالت اجتماعی است. یعنی در جامعه انسانها و حاکمان باید به فکر افراد فقیر و نیازمندان جامعه باشند. در عدالت اجتماعی همواره انسانها به فقرا توجه میکنند تا هیچ فقیری در جامعه باقی نماند و مبارزه با اشرافیگری و پرهیز از اسراف در جامعه عدالتمحور بسیار مهم است. معاون بنیاد مهدویت کشور افزود: در یک جامعه عدالتمحور نباید یک عده بخورند و به اسراف و تبذیر بپردازند و یک عده هم اصلا چیزی نداشته باشند این معنی عدالت را نمیدهد. در عدالت اجتماعی باید روحیه ایثار و گذشت و روحیه ارتقای معنوی در جامعه تقویت شود. عدالت در زندگی اجتماعی یعنی اینکه افراد جامعه دچار افراط و تفریط نشوند. یعنی در حالتی باید تعادل در جامعه حفظ شود. وی در ادامه با اشاره به ابزارها و راهکارهایی که برای رسیدن به عدالت اجتماعی نیاز داریم، گفت: یکی از راهکارهای رسیدن به عدالت اجتماعی این است که در سیستم جامعه هر کسی به اندازه توانش کار کند و به اندازه نیازی که دارد دریافت کند. اگر این اصل در جامعه پررنگ شود جامعه به سمت عدالت اجتماعی میرود و دیگر در آن جامعه شاهد فقر و اشرافیگری نیستیم و روحیه ایثار و گذشت تقویت میشود. نصوری افزود: نکته بعدی که برای رسیدن به عدالت اجتماعی باید رعایت شود این است که قدرت و ثروت جامعه باید بر اساس تقوا تقسیم شود. در آیه هشت سوره مائده آمده که تقوا فقط در عبادت نیست بلکه در معامله، سیاست و فرهنگ هم تقوا مهم است. مثلا در جامعهای که قرار است چیزی تقسیم شود نباید به گونهای باشد که اگر شهری 20 میلیون جمعیت دارد دو فرودگاه داشته باشد و شهری که مثلا دو میلیون جمعیت دارد هفت فرودگاه در آن تاسیس شود. عدالت اجتماعی باید در تمام جامعه تقسیم شود. وی گفت: این گونه رفتارها در جامعه نشان میدهد که قدرت و ثروت بر اساس تقوا تقسیم نشده است. حضرت علی (ع) میفرمایند حکومت به خودی خود ارزشی ندارد مگر اینکه به وسیله حکومت شما بخواهید عدل و حق را برپا کنید یعنی همان تقوای اجتماعی. همچنین حضرت علی (ع) در خطبه 21 نهجالبلاغه میفرماید: که هدف قدرت و حاکمیت باید برای احیای دین باشد. وی تصریح کرد: برای رسیدن به تقوا، حاکم خوب به تنهایی کافی نیست بلکه افراد جامعه هم باید در این رابطه مدیریت و مشارکت داشته باشند. اینکه بخواهیم تمام کارها را به گردن حاکم بیاندازیم هرگز به عدالت اجتماعی نمیرسیم بلکه برای رسیدن به عدالت اجتماعی همگی باید در کنار یکدیگر باشند. معاون بنیاد مهدویت کشور عنوان کرد: نکته بعدی که برای تحقق عدالت اجتماعی لازم است طراز سازی و توازن سازی در جامعه است، یعنی در حوزه فرهنگ، اقتصاد و اجتماع رفتارها باید بر اساس توازن و طراز شکل بگیرد. باید اختلاس، رشوه، ربا و ... در جامعه تعریف شود و در کنار این تعریفها باید اصول مبارزه با آن هم طراحی و آفتهای آن برای افراد جامعه بیان شود و پس از آن به اجرای قانون بپردازیم و در راستای اجرای قانون هرگز کوتاه نیاییم چرا که اگر این گونه شود توازن جامعه بر هم میخورد و دیگر عدالت معنایی ندارد. نصوری ادامه داد: ابزار بعدی که برای رسیدن به عدالت اجتماعی مهم است احیای اصول اولیه دین اسلام است. احیای اصولی همچون زکات، خمس، امر به معروف و نهی از منکر. وقتی خمس و زکات در جامعه نابود شود دیگر عدالت در اقتصاد، فرهنگ و اجتماع هیچ معنایی ندارد. وی گفت: اگر عدالت اجتماعی در جامعه ایجاد شود ما به هدف اصلی انبیاء کمک کردهایم چرا که خداوند در آیه 25 سوره حدید میفرماید که یکی از اهداف بلند و زیبای انبیاء و پیامبران اجرای عدالت در میان بشر بوده است. عدالت با همگرایی، نظم و ثبات به وجود میآید و بی عدالتی اثرات سوء بسیار زیادی در جامعه دارد. معاون بنیاد مهدویت کشور ادامه داد: اگر عدالت نباشد طلاق، دزدی، فساد و فحشا زیاد میشود. در جامعهای که عدالت وجود نداشته باشد وقتی جوانی تحصیلاتش تمام شد و شغلی نیافت در نتیجه به دنبال چیزهایی که نباید برود میرود. وی تصریح کرد: نکته بعدی که در عدالت مهم است این است که در بین اقشار مختلف جامعه نباید تفاوتی وجود داشته باشد و تمام افراد باید به فکر رسیدن به عدالت اجتماعی باشند. خداوند در آیه 127 سوره نساء میفرماید: همگی باید به عدالت اجتماعی توجه کنند. نصوری در ادامه با اشاره به اینکه «موانعی برای اجرای عدالت در جامعه وجود دارد» گفت: عدهای سودجو و هوسباز هستند که میخواهند مانع عدالت اجتماعی در جامعه شوند ولی اگر انسان آن نگاه توحیدی را در جامعه اجرا کند به عدالت اجتماعی میرسد. این امر طبیعی است که شاید ما نتوانیم به آن عدالت فراگیر برسیم ولی باید برای رسیدن به حداقل عدالت در اجتماع یک فرهنگ سازی داشته باشیم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
عدالت اجتماعی از دیدگاه اسلام
عدالت اجتماعی از دیدگاه اسلامآزادی اقتصادی به معنای عدم مداخله دیگری در فعالیت های اقتصادی فرد است مراد از مداخله دیگری در این جا مداخله دولت یا هر قدرتی است که نظام عادی و طبیعی بازار را بر هم زند بخش اول اشاره عدالت آرمان بلند و دل ربایی است که حتی ستمگران آن را می ستایند مرغیبت باعث مرگ اجتماعی انسان ها می شود/ برای خود دعا کنیم بهتر است یا برای دیگران؟/ روز هفتم میهمانی
غیبت باعث مرگ اجتماعی انسان ها می شود برای خود دعا کنیم بهتر است یا برای دیگران روز هفتم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - خدایا در خواندنت و در درخواست از حضرتت به من اذن دادى پس اى شنوا بشنو ستودنم را و اى مهربان اجابت کن دعایم را و اى آمرزنده بیامرز لغزشم رازدودن فقر و نهادینه کردن عدالت اجتماعی از برکات زکات است
زاهدی زدودن فقر و نهادینه کردن عدالت اجتماعی از برکات زکات است شناسهٔ خبر 2789440 - یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۰ استانها > کردستان سنندج - استاندار کردستان گفت یکی از برکات زکات در جامعه زدودن فقر و نهادینه کردن عداللت اجتماعی است و در همین راستا باید این فریضه دینی در جامعه تایدئولوژیهای توسعه و عدالت هر دو در تخریب محیط زیست نقش دارند
رئیس انجمن جامعهشناسی ایران ایدئولوژیهای توسعه و عدالت هر دو در تخریب محیط زیست نقش دارند شناسهٔ خبر 2788116 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها قانعی راد در نشست سیاست توسعه محیط زیست گفت رابطه پایدار فرهنگ و طبیعت زمانی میشکند که تکنولوژی وگروسی: مسئولان دستگاه قضا برای برقراری عدالت اجتماعی اهتمام داشته باشند
گروسی مسئولان دستگاه قضا برای برقراری عدالت اجتماعی اهتمام داشته باشندنماینده مردم شهرستانهای شهریار قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی گفت مسئولان دستگاه قضا با تمام قوت و قدرت برای برقراری نظم و عدالت اجتماعی و همچنین اجرای درست قوانین اهتمام داشته باشند به گزارش خبرگزاری فاررابطه ساعات متغیرِ روزه داری و عدالت خدا!
عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد رابطه ساعات متغیرِ روزه داری و عدالت خدا زیادی و کمی ساعت یکی از متغیرهایی است که می تواند مقوله عدالت را رقم بزند افزون بر این اساسا عبادت و فرامین الهی مقوله هایی اعتباری هستند که برای رشد و تعالی انسان وضع شده اند به گزارش سرویس داستقلال قوه قضاییه زیر بنای رسیدن به عدالت کیفری است
سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۱ ۴۲ یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی معتقد است استقلال قوه قضاییه به اصل مکتب عدالت اسلامی مربوط میشود و زیربنای رسیدن به عدالت کیفری است میرهادی قره سید رومیانی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با اشاره به سخنهدف اصلي تأمين اجتماعي در برقراري عدالت
۸ تير ۱۳۹۴ ۱۱ ۳۸ق ظ استاندار سيستان و بلوچستان هدف اصلي تأمين اجتماعي در برقراري عدالت موج-استاندار سيستان و بلوچستان با بيان اين که طيف زيادي از بيمهشدگان تأمين اجتماعي در اين استان هستند گفت توزيع مناسب خدمات درماني متناسب با پراکندگي جمعيت در استان هدف اصلي تأمين اجتماعضرورت توجه بیشتر به برقراری عدالت اجتماعی
نماینده مردم شهرستانهای شهریار قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی ضرورت توجه بیشتر به برقراری عدالت اجتماعی خبرگزاری پانا نماینده مردم شهرستانهای شهریار قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی گفت مسئولان دستگاه قضا با تمام قوت و قدرت برای برقراری نظم و عدالت اجتماعی و همچنین اجرااز منازعات سطحي سياسي تا شكافهاي عميق اجتماعي
از منازعات سطحي سياسي تا شكافهاي عميق اجتماعي بحث درباره شكافهاي اجتماعي را ناگزير بايد از تعريف و توضيح مفهوم جامعهشناسي سياسي آغاز كرد نویسنده سعيد طلوعيان بحث درباره شكافهاي اجتماعي را ناگزير بايد از تعريف و توضيح مفهوم جامعهشناسي سياسي آغاز كردروايتي از «جهانهاي اجتماعي» پيرامونما
روايتي از جهانهاي اجتماعي پيرامونما كتاب جهانهاي اجتماعي نوشته حجتالاسلام و المسلمين دكتر حميد پارسانيا يكي از معدود آثاري در حوزه علوم اجتماعي است كه ميكوشد بيتكلف و با قلمي ساده مفاهيم علوم اجتماعي را تعريف و حدود آنها را معين سازد آن چه در اين كتاب خواننده رااستخراج اندیشه اجتماعی از عرفان شیعی/ تأملی بر مبانی فکری شریعتی
یادداشت شفاهی ابراهیم فیاض استخراج اندیشه اجتماعی از عرفان شیعی تأملی بر مبانی فکری شریعتی شناسهٔ خبر 2780830 - جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشمندان شریعتی از مفهوم جامعه عبور میکند و به سمت کلمه امت میرود از جامعهشناسی سوسیالیستی فرانسوی رد میشود تا بهرالز می کوشداصول برابری اجتماعی واقتصادی را بالیبرالیسم همراه کند
رالز می کوشداصول برابری اجتماعی واقتصادی را بالیبرالیسم همراه کند شناسهٔ خبر 2782954 - یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها آنچه رالز را از لیبرالهای دیگر متمایز میکند و موجب انتقادهای آنان نیز میشود تلاش او برای همراه کردن اصول برابری اجتماعی و اقتصادوقف بستر مشارکت اجتماعی مردم است
یک بازیگر وقف بستر مشارکت اجتماعی مردم است شناسهٔ خبر 2784593 - دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۲ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی یک بازیگر پیشکسوت تئاتر تلویزیون و سینما گفت وقف یکی از بهترین بسترهای مشارکت اجتماعی در جامعه است به گزارش خبرکزاری مهر عبدالرضا اکبری بازیافطاری ساده/ حرکتهای اجتماعی بهوجودآورنده تغییر در سبک زندگی
یادداشت افطاری ساده حرکتهای اجتماعی بهوجودآورنده تغییر در سبک زندگی شناسهٔ خبر 2784136 - دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی افطاری ساده و همگانی در سطح شهر یکی از مسائلی است که هم جلوه اسلامی بودن یک شهر اسلامی را پر رنگ میکند و هم بهبا شناخت ابزارهای دشمن توان تحریمشکنیمان را بالا ببریم
یادداشت عادل پیغامی با شناخت ابزارهای دشمن توان تحریمشکنیمان را بالا ببریم شناسهٔ خبر 2783470 - یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشمندان مباحث نگاه آفندی عقبراندن دشمن و به کارگیری سلاح ضد سلاحهای دشمن در مفهوم توان تحریمشکنی کموبیش وجود دارد پس میتلزوم رعایت عدالت اجتماعی/ریشه نفاق در ایران خشکانده شده است
امام جمعه کرمان لزوم رعایت عدالت اجتماعی ریشه نفاق در ایران خشکانده شده است شناسهٔ خبر 2787709 - جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۷ استانها > کرمان کرمان - نماینده ولی فقیه در استان کرمان با تاکید بر لزوم رعایت عدالت اجتماعی گفت رعایت عدالت اجتماعی باعث رفع بسیاری از مشکلات و مسائل می-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها