محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844166966
غیبت باعث مرگ اجتماعی انسان ها می شود/ برای خود دعا کنیم بهتر است یا برای دیگران؟/ روز هفتم میهمانی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
غیبت باعث مرگ اجتماعی انسان ها می شود/ برای خود دعا کنیم بهتر است یا برای دیگران؟/ روز هفتم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - خدایا در خواندنت و در درخواست از حضرتت به من اذن دادى، پس اى شنوا بشنو ستودنم را، و اى مهربان اجابت کن دعایم را، و اى آمرزنده بیامرز لغزشم را ...
شرحی کوتاه بر دعاى روز هفتم ماه مبارک رمضان اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین. راهرو گر صد هنر دارد توكل بايدش توكل و تفويض از مفاد اصلي دعاي امروز است. سالك روزه دار در اين مرحله مي يابد كه هيچ كاري جز با نظر حق ميسر نيست. سالك در اين مرحله به وادي شريف و مقدس توحيد افعالي وارد شده است. او در اين مرحله مي يابد كه تا كششي از جانب حق نباشد كوششي انجام نمي شود.
کدام شیوه درست است برای خود دعا کنیم یا برای دیگران؟/ درس های ماه رمضان آیت الله آقا مجتبی تهرانی درباره دعا دو دسته روایات داریم که جمع کردن بین اینها چه بسا ممکن است برای بعضی مشکل باشد. یک دسته از روایات هست که اینها به دعا کردن برای غیر ترغیب می کند و می گوید غیر را بر خودت مقدم بدار! یک دسته از روایات هم هست که می بینیم عملاً، خود حضرات معصومین (علیهمالسلام) در دعاهایشان اول برای خودشان دعا می کنند، بعد برای غیر. حالا کدام یکی از این شیوه ها درست است؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: «كَانَ أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ فِي دُعَائِهِ رَبِّ أَصْلِحْ لِي نَفْسِی». پدرم اینگونه دعا می کردند که اول برای خودشان اصلاح نفس را طلب می کردند. «فَإِنَّهَا أَهَمُّ الْأَنْفُسِ إِلَیَّ». حتی جهت آن را هم می فرمودند که نزد من بهترین جان ها، جان خودم است. خودم را خیلی دوست می دارم. اول رفتند سراغ خودشان و بعد فرمودند: «رَبِّ أَصْلِحْ لِي ذُرِّيَّتِی»؛ بعد بقیه اهل بیت و جماعت إخوان و... را دعا کردند. یعنی اول خودشان را دعا کردند بعد دیگران را. از آن طرف ما روایات متعدده داریم که به دعا کردن برای دیگران پیش از دعا برای خود سفارش کرده اند. خیلی مفصل است. روایات زیادی هم هست که ترغیب می کند اول برای دیگران دعا کن، بعد برای خودت. حالا به کدام یک از این دو دسته روایت باید عمل کرد؟ تقدم دعا برای خود در امور معنوی
با توجه به آن نکته اولی که من عرض کردم، انسان در ربط با امور معنوی -که برای او اهم امور هست و در تمام نشئات وجودی هم همراه او است- خودش مقدم است. باید در این امور اول برای خودش دعا کند. من می خواهم به جهنم نروم، وظیفه من اولاً و بالذات حفظ خودم است؛ اول خودم مطرح هستم بعد دیگری. لذا اینجا اوّل برای خودم دعا می کنم. تقدم دعا برای غیر در امور مادی
اما نسبت به مسائل مادی، درست قضیه عکس است. اول دیگری را باید دعا کرد، بعد خودم را. اگر کار دنیایی من لنگ است، باشد؛ من برای تو دعا می کنم که کار تو راه بیافتد. اینها جزء معارف ماست. لذا آن دعایی را که می بینید امام صادق (علیه السلام) از امام باقر (علیه السلام) نقل می کند که پدرم اینطور دعا می کرد که «أصلِح لِی نَفسِی» مرا اصلاح کن! در ارتباط با جنبه معنوی بود. تقدم دعا برای «امور معنوی غیر» نسبت به «امور مادی او»
اینجا نکته ای را هم در باب امور معنوی عرض کنم که چون این امور اهم امور است، لذا انسان باید وقتی که دیگری را دعا می کند، اول به امور معنوی او بپردازد و آنها را از خدا بخواهد و بعد حاجات مادی او را طلب کند. بحث در اینجا دیگر موردی است و نسبت به اشخاص و مشکلات مادی و معنوی خاصی که دارند، متفاوت می شود. لذا تو هم باید به صورت موردی عمل کنی. اگر طرف مقابل را میشناسی و میببینی انحراف فکری دارد، برای برطرف شدن انحراف فکری اش دعا کن. برایش دعا کن که خدا هدایتش کند. در اینجا برای دنیای او دعا نکن. چه بسا اگر برای امور دنیایی او دعا کنی، این به ضرر او باشد. ممکن است مشکلات نَفسانی اش بدتر شود و کار خراب تر شود. اینجا باید مورد را بررسی کرد و متناسب با آن دعا کرد. اما یک جایی است که من می دانم از نظر دنیایی گرفتاری دارد؛ آنجا برای امور دنیایی اش دعا می کنم. مثلاً اگر مریض است، می گویم خدایا شفایش بده! اینها موردی است. آن بحث کلی بود. اینها را با هم خلط نکنید! الجار ثُمّ الدار! امام حسن (علیه السلام) نقل می کند: «رَأَيْتُ أُمِّي فَاطِمَةَ قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ فَلَمْ تَزَلْ رَاكِعَةً سَاجِدَةً حَتَّى انْفَجَرَ عَمُودُ الصُّبْحِ». مادرم فاطمه (سلاماللهعلیها) را دیدم که در محرابش ایستاده است و مرتب رکوع و سجود می کند، تا اینکه صبح دمید. «وَ سَمِعْتُهَا تَدْعُو لِلْمُؤْمِنِينَ وَ تُسَمِّيهِمْ». برای مؤمنین دعا می کرد و حتی اسم هایشان را هم ذکر می کرد. زهرا (سلام الله علیها) گرفتاری هایشان را می دانست و برایشان -با نام- دعا می کرد و از خدا می خواست. «وَ تُكْثِرُ الدُّعَاءَ لَهُمْ». برای آنها خیلی زیاد دعا کرد. «وَ لَا تَدْعُو بِشَيْءٍ لِنَفْسِهَا». اما برای خودش هیچ دعا نمی کرد. «فَقُلْتُ يَا أُمَّاهْ!» به مادرم عرض کردم مادر جان! «لِمَ لَا تَدْعِينَ لِنَفْسِكِ كَمَا تَدْعِينَ لِغَيْرِكِ». چرا همانطور که برای دیگران دعا کردی، برای خودت دعا نکردی؟ این جمله معروف از زهرا (سلام الله علیها) اینجا صادر شد که «فَقَالَتْ يَا بُنَيَّ الْجَارُ ثُمَّ الدَّار». پسرم، اول همسایه بعد خانه! حضرت افراد و مشکلاتشان را می شناختند؛ یکییکی اسمشان را هم می بردند. مشکل معنوی داشتند یا مشکل مادی، برای همان دعا می کردند. این روایت جزء آن روایاتی است که مفادش تقدّم دعا کردن برای دیگران است. با این رفتار خود درس هایی به ما دادند که این امر در تمام این خاندان و در تمام مراحل زندگی شان سریان دارد.
غیبت به مرگ اجتماعی انسان و از بین رفتن اعتماد مردم منجر می شود/ تفسیرهای ماه رمضان امام موسی صدر لاَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا ﴿۱۴۸نساء﴾ خداوند بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد و خدا شنواى داناست. وقتی آدمی با سخن زشت از برادر خود یاد می کند، سخن زشت را آشکار کرده است و این رفتار را خداوند دوست ندارد چون بدترین ضرر ممکن را به انسان می رساند. علت آن این است که غیبت یا آنچه قرآن در این آیه به «الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ» تعبیر کرده، عبارت است از این که ادمی برادر خود را با چیزی یاد کند که او را دوست ندارد یا او را ناراحت می کند یا سبب شرم او می شود. این یعنی انسان با سخن خود عیب های مردم را آشکار کند و غایبان را مفتضح سازد و اعتماد مردم را نسبت به آنان متزلزل کند. در این حالت تعمق کنیم و در نظر بگیریم که انسان در جامعه خویش زندگی و به آن خدمت می کند و در مقابل جامعه نیز نیز از توانایی های او، با توجه به اطمینان و اعتمادی که به او دارند، استفاده می کند. وقتی که برای درمان بیماری نزد پزشک می رویم، یعنی اطمینان ما به پزشک ما را به مراجعه به او واداشته، اما اگر به رفتار پزشک اطمینان نداشته باشیم هرگز نزد او نمی رویم. همچنین است مراجعه ما به معلم، مهندس، فروشنده، عالم دینی و حاکم، همه اینها بر اساس اعتماد ما به ایشان است. پس اعتماد و اطمینان به شخص همه وجود او، زندگی او، فایده او برای جامعه و مشارکت او در زندگی عمومی است. اما اگر این اعتماد و اطمینان گرفته شود بدین معناست که او از نظر اجتماعی مرده است و جامعه این فرد را از دست داده است. بنابراین قرآن در آیه دیگری که غیبت را منع می کند، می فرماید: «وَلایَغتَب بعضُکُم بَعضا ...» و در ادامه آیه فلسفه این نهی را نیز بیان می کند: «اَیُحِبُّ اَحدُکُم اَن یاکُلَ لَحمَ اخیهِ مَیتاً فَکَرِهتُمُوه»(حجرات 12) در حقیقت، غیبت کننده دقیقا به منزله کسی است که گوشتی از برادر مرده یا برادر غایب خود بکند. می توانیم چنین تشبیه کنیم که انسانی که در جامعه با اعتماد و اطمینان جامعه نسبت به او زندگی می کند، این اطمینان همه وجود اوست و هر غیبتی از او و ذکر سوئی از او، ضربه ای به زندگی اجتماعی اوست و یا کندن پاره ای از بدن و تکه ای از گوشت اوست. این یعنی که غیبت به مرگ اجتماعی انسان و از بین رفتن اعتماد مردم و تزلزل زندگی مردم و از بین رفتن سرمایه های اجتماعی موجود در درون جامعه منجر می شود. طبیعی است کسی که غیبت فرد غایبی را می کند و در مرگ اجتماعی او مشارکت می کند، به خودش ضرر می رساند. غیبت از مصائب اجتماعی است که جوامع متخلف بی هدف بدان دچار می شوند. کسی که بیکار است و چیزی جز غیبت نمی یابد که بدان مشغول و سرگرم شود، در زندگی خصوصی و اجتماعی خود با بدگویی از دیگران مانوس می شود در حالی که نمی داند با این کار جامعه خویش را ویران می کند. البته حرمت غیبت به معنای آن نیست که نمی توان غیبت ظالمان را کرد و یا از آنان انتقاد کرد. از همین رو قرآن کریم این استثنا را قائل شده است: «اَّ يُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ...» غیبت حرام است، اما حرمت ظلم بیشتر است تا بدان جا که غیبت ظالمان جایز است. اگر ظالم محفوظ بماند و نه از او انتقاد کنند و نه درباره او چیزی بگویند و در جوامع آشکارا و پنهان ملامت نشود، به طغیان و ظلم خود ادامه خواهد داد و ظالم خواهد ماند و جامعه دچار ظلم او خواهد ماند. بنابراین غیبت ظالم چون طرد او جایز است. باید اضافه کنیم که غیبت سبک تر از تهمت زدن است. غیبت ذکر عیبی است که در شخص غایب وجود دارد، اما تهمت ذکر عیبی است که در شخص غایب وجود ندارد، تهمت ترکیبی از غیبت و دروغ است و معایب و نتایج هر دو را شامل می شود.
ماه رمضان که انسان خود را از امیال و خواسته دور می کند برای آدمی آسان تر است که از غیبت دوری کند. در احادیث از امیرالمومنین نقل شده است که: «چه بسا روزه داری که از روزه اش جز تشنگی و گرسنگی چیزی برای او نمی ماند.» یعنی روزه می گیرد و با گرسنگی خود را عذاب می دهد اما غیبت هم می کند و روزه اش او را به تقوای مطلوب روزه نمی رساند.
از خداوند بخواهیم که ما را از این عیب بزرگ پاک بدارد، عیبی که از بیماری نفس و بدی اخلاق و از عجز و ضعف در قلب و از کینه ای نهفته در ذات نشات می گیرد. این بیماری در جوامع ما بسیار شایع است و نام های مختلفی بر آن می گذاریم، از نقد و لطیفه و مزاح گرفته تا جلسه انس و شب نشینی، اما خودمان را به دست خودمان نابود می کنیم و با دستان خودمان خانه هایمان را ویران می سازیم و به تعبیر قرآن، گوشت های برادران غایبمان را می خوریم. /6262
کلید واژه ها: ماه رمضان -
چهارشنبه 3 تیر 1394 - 10:17:57
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]
صفحات پیشنهادی
یاد مرگ، بهترین عامل برای درمان بعد روحانی انسان است
آیت الله جوادی آملی در چهارمین همایش طبیب روحانی یاد مرگ بهترین عامل برای درمان بعد روحانی انسان است شناسهٔ خبر 2776696 - جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها آیت الله جوادی آملی گفت آنچه لازم است در طب روحانی مد نظر قرار دهیم این است که بهترین عامعملی که باعث خوار شدن انسان می شود
حدیث عملی که باعث خوار شدن انسان می شود بی اعتنایی تو نسبت به کسی که خواهان توست باعث کمی نصیب تو از وی می شود سرویس دینی جام نیوز ۲۰ ۰۳ ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۸خداوند نمیخواهد مردمی را بر دیگر مردمان برتری دهد/ برای خودمان چگونه دعا کنیم؟/ روز ششم میهمانی
خداوند نمیخواهد مردمی را بر دیگر مردمان برتری دهد برای خودمان چگونه دعا کنیم روز ششم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - از تو می خواهم به ارجمندی کلمه لااله الا انت که معبودی جز تو نیست از تو خواهم به جلال و شوکت کلمه لا اله الا انت که معبودی جز تو نیست پس دعایظریف: مردم بودجه ای ندارند که این بنرها را در تشییع شهدا منتشر کنند/ جعل عکسم با فتوشاپ باعث تاسف است، از خودم
ظریف مردم بودجه ای ندارند که این بنرها را در تشییع شهدا منتشر کنند جعل عکسم با فتوشاپ باعث تاسف است از خودم می پرسیدند عکس بهتری به آنها می دادم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گو با نخستین شماره هفته نامه طلوع صبح گفت طبعا اگر من هر زمان احساس کنم که حضورم بواژگونی مرگبار خودروی وانت در اتوبان تهران – قم/ دو تن کشته و مجروح شدند
واژگونی مرگبار خودروی وانت در اتوبان تهران – قم دو تن کشته و مجروح شدند سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از واژگونی مرگبار یک دستگاه وانت و کشته و مصدوم شدن دو تن خبر داد جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار حدعای اميرالمومنين عليه السلام
يكى از دعاهاى اميرالمؤمنين دعای اميرالمومنين عليه السلام خداوندا پناه مى برم به تو از اينكه دوستت را دشمن بدارم يا با دشمنت دوستى كنم يا كسى را كه از تو خشم به دل دارد خشنود سازم خداوندا بر هر كس كه تو درود فرستى درود ما نيز بر او باد و بر هر كس لعنت كنى لعنت ما نيز براستاد حوزه و دانشگاه: اسلام در واقعه 7 تیر بهترین چهرههای خود را تقدیم اسلام کرد
استاد حوزه و دانشگاه اسلام در واقعه 7 تیر بهترین چهرههای خود را تقدیم اسلام کرداستاد حوزه و دانشگاه گفت در واقعه 7 تیر جبهه حق و اسلام بهترین چهرههای خود را تقدیم اسلام کرد به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان حجتالاسلام مهدی اژهای بردار شهید حجتالاسلام علی&zwفیلم/داعشی که قبل از مرگ قبر خود را کند
فیلم داعشی که قبل از مرگ قبر خود را کند یک داعشی قبل از مرگ قبر خودش را کندیک داعشی قبل از مرگ قبر خودش را کند به گزارش فرهنگ نیوز داعش در شبه جزیره سینا با انتشار فیلمی از اعدام یکی از عناصر خود جرم او را جاسوسی و همکاری با سرویس اطلاعاتی مصر اعلام کرد داعش با معرفی این فرد با«چشم آبي» جايزه بهترين فيلمبرداري جشنواره استوني را از آن خود کرد
۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۵ ۳ب ظ چشم آبي جايزه بهترين فيلمبرداري جشنواره استوني را از آن خود کرد موج-فيلم کوتاه چشم آبي ساخته امير مسعود سهيلي جايزه بهترين فيلمبرداري را از جشنواره بينالمللي آنپرسندت شهر تالين استوني دريافت کرد به گزارش خبرگزاري موج فرشيد عليزاده فيلمبردار اين فدعايي براي رفع غم و اندوه
دعايي براي رفع غم و اندوه همانطور كه ميدانيد براي موفقشدن و رسيدن به هر هدفي بايد برنامهريزي داشت تا در راستاي آن برنامهريزي به هدف اصلي رسيد براي استفاده بيشتر از اين ماه عزيز هم قطعاً بايد با برنامه جلو برويم و به نظر ميرسد بالاتر از رسيدن به رشد و كمالات معنوي نتوان هدویدئو/ بهترین گل ها و مهارت های مثلث مرگبار رئال مادرید (2014/15)؛ بخش اول
ویدئو بهترین گل ها و مهارت های مثلث مرگبار رئال مادرید 2014 15 بخش اول دانلود لینک ۲۰ ۰۳ ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۵دعای روز اول ماه مبارک رمضان
پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳ ۵۱ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین خدایا قرارمژده ی بزرگ برای جوانان هم سن و سال خودم!
مژده ی بزرگ برای جوانان هم سن و سال خودم اگر از این دسته افراد هستی و ناامیدی از بخشش و غفران بهت پیشنهاد می کنم امروز که روز اول ماه رمضان است روی یک آیه متمرکز شو باور کن خیلی شارژت می کند آیه 53 زمر عجب صفایی دارد چه لذتی دارد خدای من چرا تا به حال این حالت راخدمات خیرین باعث ترویج و گسترش الگوهای مثبت اجتماعی می شود
استاندار فارس در پیامی به هفدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز فارس خدمات خیرین باعث ترویج و گسترش الگوهای مثبت اجتماعی می شود خبرگزاری پانا استاندار فارس در پیامی به هفدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان فارس گفت عملکرد خیرین در این عرصه به حدی مناسب بوده است که با الگوبرداری از آتصادف ویدال و نابودی خودرو فراریاش سوژه مخاطبان شبکههای اجتماعی+عکس
تصادف ویدال و نابودی خودرو فراریاش سوژه مخاطبان شبکههای اجتماعی عکس تصادف ویدال و نابودی خودروی فراریاش سوژه مخاطبان شبکههای اجتماعی شده است به گزارش نامه نیوز آرتور ویدال شب گذشته با خودروی فراری و لوکس خود دچار سانحه شد و راهی بیمارستان شد مصرف مشروبات الکلی عامل این تصامتهم در دادگاه: مستحق مرگ بود/ چگونه به روشهای ایرانی پولدار شویم؟/ خودکشی به خاطر رقم قبض تلفن
در باشگاه شبانه بخوانید متهم در دادگاه مستحق مرگ بود چگونه به روشهای ایرانی پولدار شویم خودکشی به خاطر رقم قبض تلفن در باشگاه شبانه امشب صحبت های زن جوانی را بخوانید که پسرخالهاش را طی قرار صوری با شلیک گلوله کشت و پای میز محاکمه گفت پسرخالهام مستحق مرگ بود و همچنین ماجرمسجد بیمهگر انسان است
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷ ۰۶ امام جمعه موقت تهران گفت ائمه جماعات باید شکارچیان فرهنگی خوبی باشند و برنامههایی را در مساجد عملی کنند که جاذبه داشته باشد و از جوانان دعوت به حضور کرده و به آنها مسئولیت واگذار کنند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتال-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها