تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833163947
استخراج اندیشه اجتماعی از عرفان شیعی/ تأملی بر مبانی فکری شریعتی
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت شفاهی ابراهیم فیاض؛
استخراج اندیشه اجتماعی از عرفان شیعی/ تأملی بر مبانی فکری شریعتی
شناسهٔ خبر: 2780830 - جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
دین و اندیشه > اندیشمندان
شریعتی از مفهوم جامعه عبور میکند و به سمت کلمه امت میرود. از جامعهشناسی سوسیالیستی فرانسوی رد میشود تا به جامعهشناسی اسلامی برسد. او معتقد است که امام، امت را به جلو می برد. به گزارش خبرنگار مهر، یادداشتی از دکتر ابراهیم فیاض، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، به مناسبت سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی در پی می آید؛ادبیات و خوی خراسانی شریعتیدر این مجال میخواهم از دیدگاه مردمشناسی به دکتر شریعتی بپردازم تا با نگاه زمانی و مکانی به شناخت بیشتری از وی، نائل آئیم. اولین نکته اینکه، شریعتی اهل مشهد است، اهل خراسان؛ خراسان یعنی توصیفگرایی که یک نوع ادبیاتگرایی و حالت بیانی است. شریعتی نیز بهرهمند از این خوی خراسانی بود. او به شدت سعی میکند ادبی سخن گوید، سعی میکند بیانی سخن گوید و به خوبی حرفهایش را تبیین کند. فن سخنوری که در خراسان است در شریعتی هم هست به ویژه اینکه از روستایی کویری مثل مزینان به شهر مشهد که مرکز خراسان بزرگ است؛ میرود.شریعتی در شرایطی قرار میگیرد که ناخودآگاه باعث رشد بیشتر او میشود. این را اضافه کنیم که او، رشته ادبیات نیز خواند، یعنی کسی که ادبی است و تفکر بیانی دارد در جایی مثل مشهد که حوزه ارتباطی ایران است در رشته ادبیات تحصیل میکند. غالب افرادی که در حوزه ارتباطات، افراد بزرگی محسوب میشوند مثل اساتید ارتباطات ایران، منبریهای مشهور و مشاهیری که به نام ادیبهای اول و دوم معروف هستند و حتی فردوسی، اینها اهل خراسان و مشهد هستند. شریعتی در این فضا در مشهد، ادبیات خواند و به شدت از نظر بیانی و ارتباطی خودآگاه شد.با کسب رتبه اول در دانشگاه مشهد به خارج از کشور میرود. شروع میکند به مطالعه تاریخ اسلام. این رشته مطالعاتی او سابقه در خانوادهاش نیز دارد. این سابقه در کانون توحیدی است که پدرش در مشهد دایر کرد. پدرش کسی است که آخوند بود، اما ملبس نشد. او میخواست، آخوند علمی باشد نه آخوند صنفی. حتی نقل شده که زمانی در مشهد نزد آیتالله بروجردی، پدر شریعتی را به عنوان مردی که دارای فضل است اما حاضر نیست ملبس شود، معرفی میکنند که پدر شریعتی، این دلیل را که بدون لباس بهتر میتوانم به جوانان خدمت کنم عنوان می کند.شاید به همین دلیل است که شریعتی این بحث را مطرح میکند و آخوند صنفی را قبول نمیکند در حالی که آخوند علمی را به شدت قبول دارد. او میگوید روحانیت کلمهای است که از دوران صفویه و از مسیحیت وارد ایران شده است.شریعتی با چنین ساختار بیانی و خانوادگی وارد دنیای غرب میشود و به فرانسه میرود؛ به کشوری که بیانی و ادبیاتی است. فرانسه در دنیای غرب همانند خراسان در شرق به شدت بیانی و ادبیاتی است و در آنجا نیز این بُعد در او تقویت میشود.آشنایی با ماسینیونموردی که حتی شریعتی را در غرب همچنان درگیر خود میسازد، اسلامشناسی است. اینکه غربیها چه دیدگاهی نسبت به اسلام دارند و این دیدگاه را چگونه یافتهاند. با لویی ماسینیون که مستشرق معروفی است و همان کسی است که به عنوان استاد هانری کربن شناخته میشود، آشنا میشود. ماسینیون کتابهای اسلامشناسی دارد و حتی به پیشنهاد ماسینیون، شریعتی رسالهاش را بر روی تصحیح نسخهای تاریخی که در غرب موجود بوده و درباره اسلام است قرار میدهد که به چاپ میرسد.در این ارتباط تنگاتنگ با این مستشرق، کتاب سلمان پاکِ ماسینیون را از فرانسه به فارسی ترجمه میکند. در فرانسه و نزد ماسینیون است که حالت استشراقی و یا عرفانگرایی در او پدید میآید. آنچه که مقبول ماسینیون است، اهل سنت عرفانی است. حتی هانری کربن هم اینگونه درک میکند که به سمت شیخ اشراق میرود و به اهل سنت عرفانی به شدت تأکید دارد. شریعتی هم از همین اهل سنت عرفانی بهرهمند میشود و حالت استشراقی مییابد.وی با این رساله، دکترای اونیورسیته خود را میگیرد. در فرانسه دو نوع دکتری ارائه میشود؛ یکی دکترای دولتی است که برای دریافت آن مدت ۱۴ سال باید تلاش کرد که کار در آن به شدت عمیق است و دیگری دکترای اونیورسیته است، همان مدرک دانشگاهی که غالباً به جهان سومیها داده میشود که گرفتن آن مدت کمی طول میکشد تا زیاد در فرانسه نمانند.مرحوم شریعتی وقتی حدود سالهای ۴۴ و ۴۵ به ایران باز میگردد با همان تفکر غربی با سیستم استشراقی و مستشرقین به کارهای تحقیقاتی و فکری میپردازد. ابتدا به دانشگاه تهران میرود. در نظرش این بوده است که در دانشکده علوم اجتماعی حضور یابد.مرحوم دکتر طبیبی برای من تعریف میکرد که در مراجعه شریعتی به این دانشگاه، دکتر «صدیقی» مشهور به او گفت تو که رسالهات درباره جامعهشناسی نیست. یک مقاله و کتاب جامعهشناسی بنویس که به عنوان جامعهشناس قبولت کنم. شریعتی از این سخن ناراحت میشود و تدریس در خراسان را برمیگزیند و وارد دانشگاه فردوسی مشهد میشود.با همان عرفان اسلامی اهل سنتی کار را شروع و به بررسی تشیع میپردازد که به شدت این اسلامشناسی مورد اعتراض واقع میشود چرا که تئوری و چارچوبی که برای شناخت تشیع برگزیده است همان عرفان اهل سنت است. اعتراضها بلند میشود، همانند همان اعتراضاتی که به ابن عربی و یا مولوی وارد میکردند. این اعتراضها برای دکتر شریعتی همانند اعتراضات به ابنعربی است چون همه معترضان اینها را از یک نوع مشرب میدانند.مرحوم شریعتی در بحث ولایتش با توجه به ساختار فکری که در فرانسه یافته بود به گونهای مطرح کرده بود که ولایت را به معنای شیعی آن نفی میکند و ولایت به معنی عرفان سنتی سنی را مطرح میسازد. همان عرفانی که مولوی و ابن عربی مطرح میکنند. این اسلامشناسی به شدت مورد نقد متفکرین واقع شد. متفکرین که افراد در سطح پائینی نبودند به طور مثال علامه عسکری یکی از نقادان بود. مرحوم شریعتی باید این قصه را با سیستمی درست و مدلی بومیتر انتخاب میکرد.همین نقد و اعتراضها به شریعتی، شهید مطهری را متوجه شریعتی کرده و با او آشنا میشود. شهید مطهری، ایشان را به تهران میآورد و در پروژهای و کتابی مشترک که خود مطهری ویراستاری آن را برعهده دارد با عنوان «محمد(ص) خاتم پیامبران» در حسینیه ارشاد شریک میکند. حتی در حسینیه ارشاد نیز آن مقالاتی که مرحوم شریعتی مینویسد هنوز با همان شاخص اشراقی لویی ماسینیون معروف فرانسوی است که به شدت مسلط است. همان مدل اسلامشناسی مشهد خود را در محمد(ص) خاتم پیامبران مینویسد.تلاش برای استخراج اندیشه اجتماعی از عرفان شیعیبه تدریج که در تهران سخنرانی میکند و دورههای بعدی کمی عرفان شیعی را مطرح میکند. محور این عرفان شیعی را امام علی(ع) میگذارد و سعی در تحلیل امام علی(ع) دارد. او میخواهد براساس عرفان شیعی به اندیشههای اجتماعی برسد. اگر دقت شود همه الگوی اصیل و بنیادی شریعتی در این عرفان امام علی(ع) است و سعی دارد براساس حکومت امام علی(ع)، نظریه اجتماعی شیعه را پردازش کند. در اینجاست که از عرفان اهل سنت فاصله میگیرد و از سال ۴۸ به بعد از فاز مشهد خارج و وارد فاز تهران میشود و به اسلامی با محوریت امام علی(ع) میپردازد، حتی در تهران هم مشکل زیاد دارد و بحثهای انقلابی زیادی را مطرح میکند.سیدحسین نصر و مطهری از حسینیه ارشاد خارج میشوند اما شریعتی به قصههای انقلابیگری در بُعد امام علی(ع) ادامه میدهد. اینجاست که حسینیه ارشاد، کم کم تعطیل میشود تا اینکه احسان شریعتی به پدرش نامهای مینویسد و کلماتی را به کار میبرد که ساواک، شریعتی را دستگیر و به دو سال زندان محکوم میکند.شریعتی بعد از زندان، ملیگرایی را به عرفان بومی شیعه اضافه میکند که گفته میشود که این مصلحتی بوده است، اما بعضی میگویند آن بحثهایی که پیش از این در حسینیه ارشاد داشته است تندرویهایی به ویژه در گروههای چپ مسلمان را منجر شده است تا به جنگهای مسلحانه بپردازند. تا سالهای ۵۳ و ۵۴ در زندان است که اینگونه وقفهای حاصل میشود. فکر میکند که فضا را باید محافظهکارانهتر کند و بحث ملیت در کنار بحثهای غربی را به اسلامیت اضافه میکند و آن ساختار هرمونتیک را به شاخه ایرانی نزدیک میسازد.البته در این زمان دیگر حسینیه ارشاد با آن فعالیتهای قبل وجود نداشت. مرحوم شریعتی آن تفأل معروف را به قرآن میزند و با الهام از آیه مهاجرت که کسانی که مهاجرت میکنند خداوند به آنها لطف میکند به انگلیس سفر میکند و آنجاست که با آن مرگ مشکوک از دنیا میرود.تفکر شریعتیتفکر شریعتی از هایدگری چپ شروع میشود، یعنی شریعتی زمانی در فرانسه شروع به درس خواندن میکند که چپ ژان پل سارتر حاکم شده است. ژان پل سارتر یک هایدگری است. زمانی که دایره تفکر هایدگر و یا همان اگزیستانسیالیسم هایدگری با تفکر چپ ژان پل سارتر ترکیب میشود و یک نوع چپ عرفانی به وجود میآید. نکته دیگر اینکه، شریعتی پس از انقلابهای دانشجویی فرانسه وارد این کشور میشود و شروع به مطالعه آثار هایدگری میکند که به یک نوع اگزیستانسیالیسم عرفانی و یا هایدگری چپ اسلامی میرسد که با عرفان شیعه نیز آن را مخلوط میکند.شریعتی برای تحلیل تاریخی خود، روشهای مارکس و وبر را در نظر دارد و به دنبال ایده آل تایپ و الگوهای آرمانی ذهنی انسانها میگردد. شریعتی همانند وبر که پروتستانیسم را ایده آل تایپش میگذارد، او نیز پروتستانیسم اسلامی را به عنوان الگوی ایده آل انتخاب میکند. خودش میگوید هرکجا کاتولیک اند، فقیرند و صنعت و اقتصاد رشد نکرده است و هر جا که پروتستانیسم است، صنعت و اقتصاد رشد کرده است. برهمین اساس میگوید اگر میخواهید کشور اسلامی و پیشرفته درست کنید باید یک نوع پروتستانیسم اسلامی ایجاد کنید و آن را اصل کار خود و مظهر اعتراض میگذارد.شیعه مظهر اعتراض است. حالا به چه چیزی معترض است؟ در اینجا از نظرات مارکس کمک میگیرد تا با زر و زور و قدرتمند بجنگد که در اینجا، استعمار و استثمار و استحمار را مطرح میسازد. استعمار در حوزه قدرت، استثمار درباره ثروت و شریعتی بحث ایدئولوژی دروغین مارکس را به اسم استحمار تعبیر میکند. وی پس از این، سازمان روحانیت را با کلیسای کاتولیک تشبیه میکند و میگوید باید علیه این سازمان روحانیت اعتراض کرد.شریعتی میگوید روحانیت، نباید سازمان باشد. او روحانیت علمی را میپذیرد اما روحانیت سازمانی و صنفی را نمیپذیرد. این بحث مورد توجه محمدرضا حکیمی قرار گرفت و بعد از انقلاب سخنرانی انجام داد و براساس آن کتابی با عنوان «هویت صنفی روحانیت» به چاپ رسید. شریعتی میگوید روحانیت نباید صنف باشد و باید همه جا باشد و خودش را در برابر گروهها و صنفهای دیگر قرار ندهد. در واقع شریعتی ایجاد صنف روحانیت را بازتولید کلیسای کاتولیک میداند. وی براین عقیده است که کلمه روحانیت از زمان صفویه به خاطر تشبیه به مسیحیت وارد زبان فارسی شده است.مرحوم شریعتی در اینجا، حتی نشانهشناسی بیشتری انجام میدهد و میگوید، عَلم کشیهای روز عاشورا همان صلیبی است که مسیحیان در روز پاک بر دوش میکشند. شریعتی اینگونه نشانهشناسی کرده است که این صلیب است در حالی که اینگونه نیست و این تشبیه غلط است. این علمها با این شکل و شمایلشان نشانه باغ شهادت است که حتی مولوی نیز از این باغ شهادت گفته است. این همه تیغهها در عَلم، نشانههای سرو است و این سروها نماد شهید است و ریشه در تفکر زرتشتی دارد. بالای قبر هر شهید در آئین زرتشت یک سرو میکارند. در اشعار حافظ نیز سرو، نشانه انسان بزرگ تاریخی است، حتی پس از انقلاب اسلامی تحت تأثیر حرفهای شریعتی مدتی عدهای با گرداندن علمها در ایام عزاداری محرم مخالفت کردند.تشیع صفویهشریعتی از این مطلب سخن میگوید که سازمان روحانیت از زمان صفویه درست میشود. وی از تشیع صفویه حرف میزند و میگوید، این تشیع صفویه بوده است که این مسیحیتگرایی را در جهان تشیع به وجود آورده است. در ادامه، سخن از بازگشت تشیع، آن هم بازگشت به تشیع علوی میگوید. کتاب مشهور تشیع صفویه را مینویسد و سازمان روحانیت را مورد اعتراض قرار میدهد. در حالی که اشتباه شریعتی در این بوده است که سازمان روحانیت ما برعکس کلیسا، سازمان فقهی است و سازمان عرفانی نیست در حالی که در سازمان روحانیت مسیحیت، خداوند در کلیسا تجلی پیدا میکند و افراد در برابر کشیش اعتراف میکنند.ساختار روحانیت شیعی، فقهی است، بلکه مبنای عقلی فقهی دارد که براساس همان خمس و زکات است و نه توبه، کفاره گناه و بهشت فروختنی که کلیسا انجام میدهد. تشبیه این دو به یکدیگر از اشتباهات شریعتی بوده و سعی کرده به سازمان روحانیت مسیحیت تشبیه کند تا شروع به نقادی سازمان روحانیت شیعه کند تا در ادامه آزادی دینی را ایجاد کند.امت و امامتروش و متد او در این زمان، عرفان شیعی است و پس از گفتن این نقدها، سعی کرده است مدلی به نام امت و امامت را ایجاد کند که این مدل به شدت آزاد است و صیروریت دارد که این مدل آزادی خود را از عرفان میگیرد و برای اینکه این عرفان به سمت آنارشیسم و نهیلیسم کشیده نشود؛ شریعتی عدالت را به آن میافزاید و شعار آن را عدالت، عرفان و آزادی میگذارد.با آوردن کلمه عدالت، سوسیالیسم را جمع میکند با کلمه آزادی تا از مشکلات سوسیالیسم و مشکلات استبداد حکومتی خلاص میشود و در کنار آزادی، سعی میکند عدالت را بیاورد تا دچار آنارشیست نشود. مدل او عرفان، معنویت است که مانند لیبرالیسم و سوسیالیسم بدون معنویت نشود. خلاصه آنکه هم آزادی لیبرالیسم، هم عدالت سوسیالیسم را آورده و هم معنویت را تا دچار سکولاریسم لیبرالیسم و سوسیالیسم نشود.بین شاخه چپ هایدگری در ایران و شاخه راستش، اختلافی پیش آمد که شاخه چپ آن در ایران مرحوم شریعتی است که از نوع ژان پل سارتر است و شاخه راستش هانری کربن است که از طریق علامه طباطبایی و سیدحسین نصر وارد ایران میشود، حتی بعد از انقلاب اسلامی برخورد بین شاخه چپ هایدگری و شاخه راست هایدگری به وجود میآید که تا امروز ادامه دارد، البته شاخه چپ هایدگری به اصلاحطلبی تغییر یافت و بیشتر آنها پیرو لیبرالیسم شدند، حتی بحثهای بین شریعتی و علامه طباطبایی و یا سیدحسین نصر و شریعتی همه به یک حالت هایدگری است و نشانگر آن است که این قصه بی چهارچوب و تئوری هم نیست.اما در مدل امام و امت، مرحوم شریعتی به موضوع صیروریت اشاره میکند یعنی و الیه المصیر قرآن را به شدت و دقیق بحث میکند. وی در این بحث از مفهوم جامعه عبور میکند و به سمت کلمه امت میرود و واحد تحلیل خود را امت انتخاب میکند. از جامعهشناسی سوسیالیستی فرانسوی رد میشود تا به جامعهشناسی اسلامی برسد. معتقد است که امام، امت را به جلو میبرد. امت را از کلمه «ام» میگیرد به معنی حرکت به جلو و نمیگوید از ماده «ام» به معنی مادر گرفته شده است، چرا که اگر به معنی مادر برسیم به مادر وطن میرسیم و دچار ناسیونالیسم خواهیم شد که نمونه آن در زمان شریعتی، ناسیونالیسم عربی است.شریعتی نقدی به ناسیونالیسم عربی مثل ناصریها هم داشت؛ جمال عبدالناصری که سید قطب را اعدام کرد. شریعتی تفکرات سید قطب را میپسندید و در برابر عبارت امت عربی که ناصریها استفاده میکردند میخواست از امت اسلامی سخن گوید. در واقع شریعتی قصد داشت تا تئوری ای را مطرح کند که شامل سنی و شیعه شود و مدل عام اسلامی با محوریت شیعه دهد که از نظر من این سنتز بسیار جالبی از جانب مرحوم شریعتی است.صحبتهای شریعتی در بین سخنان اسلامگرایان مثل اخوان المسلمین تأثیر داشت و همین بیداری منطقه و حرکات اخوان المسلمین طی این سالها، از تأثیر کتابهای شریعتی بوده است. در مصر کتابهای شریعتی به میزان زیادی فروش رفت و خوانده شد. بعد از سیدجمالالدین اسدآبادی کسی را نمیتوان مانند شریعتی نام برد که بر روی جهان اسلام تأثیر گذارده باشد. شریعتی میخواست تفکرات شیعه را عام کند که روی اهل سنت نیز اثر بگذارد و قصه امام و امت را در بین اهل سنت تسری دهد.شریعتی خلیفهگری در تفکر اهل سنت را در اسلامشناسی مشهد خود قبول میکند اما در اسلامشناسی تهران و اندیشه آخر عمرش قبول نمیکند و میخواهد به جای خلیفهگری که سلفیها در مصر بر روی آن تأکید دارند، امامت بگذارد و براساس آن امت را ایجاد کند. امت و امامت، سیستم ترکیبی خاصی دارد و تئوری اندیشه اسلامی دقیقاًٌ از همین جا ایجاد میشود و این تفکر شریعتی را اگر بحث کنیم برای آینده جهان اسلام بسیار جالب خواهد بود. امام و امت، کارشان این است که در طول تاریخ تحول پیدا کنند و متکامل شوند و مثل سلفی به عقب بازنگردد و اگر به عقب نگاه میکند برای جلو رفتن است نه در عقب ماندن.مرحوم شریعتی فلسفه تاریخی این ساختار امت و امامت را از یک تراژدی شروع میکند و نقطه آغاز این تراژدی کربلا است. «حسین، وارث آدم»، یعنی آدم که اول خلقت انسان است و هابیل و قابیل. دو قطب متعارض را مطرح میکند. در تاریخ از جنگ بین هابیل و قابیل میگوید و اینکه حسین وارث آن آدم است تا از این فلسفه تاریخی به فلسفه انقلاب برسد و آنرا ترسیم کند.شاگردان مرحوم شریعتی هم در پیروزی انقلاب اسلامی و هم در جنگ تحمیلی، تجلی یافتند و دانشجویانی که شاگردان شریعتی بودند در حماسه سوسنگرد و هویزه حضور داشتند. آنها روحیه شهادتطلبی یافتند. همچنین شریعتی از نهجالبلاغه نیز بسیار مطلب بیان کرد و صحبت او از شهادتطلبی منجر به انقلاب اسلامی شد. این شهادت طلبی در اهل سنت نیز به وجود میآمد و هر چقدر شهید میدهند، بیشتر مقاومت میکنند. ایثار مال، ایثار جان و فداکاری کلماتی بود که شریعتی برای فلسفه تاریخ و مبارزه تاریخی اش برای کشورهای اسلامی بسیار به آنها تأکید داشت.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]
صفحات پیشنهادی
روشنفکری دینی و دکتر علی شریعتی در بزم اندیشه بررسی می شود
روشنفکری دینی و دکتر علی شریعتی در بزم اندیشه بررسی می شود خبرگزاری پانا نشست بزم اندیشه این هفته موسسه جوانان آستان قدس رضوی با حضور حسن رحیم پور ازغدی برگزار میشود ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۴ خرداد ساعت 09 59 به گزارش خبرگزاری پانا در ادامه سلسله نشستهای «بزم اندیشه»«تاریخ اجتماعی سینمای ایران» یک گام به پیش است
در نقد کتاب تاریخ اجتماعی سینمای ایران مطرح شد تاریخ اجتماعی سینمای ایران یک گام به پیش است شناسهٔ خبر 2769675 - یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها در نقد کتاب تاریخ اجتماعی سینمای ایران کارشناسان مطرح کردند تاریخ اجتماعی سینمای ایران یکقدرت داعش در شبکه های اجتماعی، برتری یا مسامحه
داعش قدرت داعش در شبکه های اجتماعی برتری یا مسامحه منابع غربی در شرایطی از افزایش روز افزون قدرت گروه تروریستی داعش در شبکه اجتماعی خبر می دهند که صاحب نظران معتقدند مانند مبارزه نظامی ادعایی برای مقابله با این گروه در اینترنت هم اراده ای قوی وجود ندارد به گزارش سرویس دینیجزوه «گذری بر اندیشههای مارتین هیدگر» منتشر شد
جزوه گذری بر اندیشههای مارتین هیدگر منتشر شد شناسهٔ خبر 2781160 - پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۰۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها جدیدترین جزوۀ مؤسسۀ علمی ـ فرهنگی سدید با عنوان گذری بر اندیشههای مارتین هیدگر که درسگفتاری از امیرحسین خواجوی در باب افکار مارتین هیدگر است منتوحید در عرفان های نوظهور و فرقه سیاسی صوفیه
آیا بزرگان فرقه سیاسی صوفیه مروج اسلام ناب هستند توحید در عرفان های نوظهور و فرقه سیاسی صوفیه یکی از مهمترین شباهت انحراف صوفیان عارف نما و مروجین عرفانهای نوظهور بحث توحید و خداشناسی است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از مهمترین شباهت انحراف صوفیان عارف نما و مروجین عرفان&کتاب «مباحثی از مالکیت فکری» منتشر شد
کتاب مباحثی از مالکیت فکری منتشر شد شناسهٔ خبر 2778654 - دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۸ دین و اندیشه > سایر کتاب مباحثی از مالکیت فکری به کوشش حسینعلی بای از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر در این کتاب موضوعات مختلفی از بحث مالکیتشبکه اجتماعی«مسلم فیس» مهمان روزه داران در ماه رمضان است
رای الیوم شبکه اجتماعی مسلم فیس مهمان روزه داران در ماه رمضان است این شبکه اجتماعی بعد از سه سال برنامه ریزی گسترده و چندین ماه فعالیت آزمایشی در اول ماه مبارک رسما در دسترس روزه داران قرارخواهد گرفت به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از روزنامه رای الیوم فعالان شبکه های اجوظایف سلبی و ایجابی حکومت در تحقق احکام اسلام/ حجاب، حکمی اجتماعی
احمد رهدار در گفتگو با مهر عنوان کرد وظایف سلبی و ایجابی حکومت در تحقق احکام اسلام حجاب حکمی اجتماعی شناسهٔ خبر 2769946 - دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۹ دین و اندیشه > اندیشمندان احمد رهدار گفت بیشک حجاب یک حکم اجتماعی است و حکومت اسلامی باید در همه پدیدههای اجتماعی دخاجریان شناسی فکری معاصر جهان اسلام
پارسانیا عنوان کرد جریان شناسی فکری معاصر جهان اسلام شناسهٔ خبر 2778940 - پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشمندان سکولاریزم مهمترین ویژگی جهان مدرن است یعنی این جهانی است سکولاریزم به معنای جدایی دین از سیاست نیست بلکه نوعی هستی شناسی و جهان بینی است به گعشق شیعیان استان سوماترای جنوبی اندونزی در مراسم یاد امام خمینی
عشق شیعیان استان سوماترای جنوبی اندونزی در مراسم یاد امام خمینی شناسهٔ خبر 2771666 - سهشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان مراسم سالگرد رحلت امام خمینی در محل حسینیه شیعیان شهر پالمبانگ با حضور جمعی از علاقمندان به شخصیت رهبر انقلاب اسلامی برگزار گردید بامام بنیانگذار یک مکتب فکری، سیاسی و اجتماعی است
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در مراسم بیست و ششمین سالگرد بزرگداشت حضرت امام خمینی ره تاکید کردند امام مظهر عینی حرکت عظیمی است که ملت ایران آغاز کرد و تاریخ خود را متحول کرد امام بنیانگذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است منبع دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت اللهحمله به مسجد شیعیان در بحرین +تصاویر
العالم حمله به مسجد شیعیان در بحرین تصاویر مردم بحرین به منظور دفاع از مساجدِ خود در برابر هرگونه تجاوز احتمالی کمیته های دفاع مردمی تشکیل داده اند به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از شبکه العالم نمازگزاران بحرینی بامداد امروز برای اقامه فریضه نماز در مسجد جامع &qاندیشه تامین اجتماعی یکی از دستاوردهای بشر در فرایند تکامل زندگی اجتماعی است
اندیشه تامین اجتماعی یکی از دستاوردهای بشر در فرایند تکامل زندگی اجتماعی است روز نو دکتر غلامعلی حداد عادل با بیان اینکه تامین اجتماعی لازمه زندگی اجتماعی است گفت اندیشه تامین اجتماعی یکی از دستاوردهای بشر در فرایند تکامل زندگی اجتماعی است به گزارش اداره کل روابط عمومی سازماننشست مبانی انسان شناسی الگوی اسلامی پیشرفت برگزار میشود
نشست مبانی انسان شناسی الگوی اسلامی پیشرفت برگزار میشود شناسهٔ خبر 2777845 - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت گروه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موسسه آموزش عالی حوزوی حکمت نشست تخصصی مبانی انسان شناسی الگوی اسلامی پیشرفت ۲۴ خردادماه برگزار میشود بجامعه امروز نیازمند آموزه های مولاناست/عرفان مولانا در يونان
مترجم مثنوی به زبان یونانی جامعه امروز نیازمند آموزه های مولاناست عرفان مولانا در يونان شناسهٔ خبر 2778111 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان به همت رایزنی فرهنگی ايران در يونان نخستين نشست از سلسله نشستهای ادبی بررسی ادبیات عرفانی در شعر و ادب پارئیسجمهور آمریکا شیعی و شعار انقلابی ایرانیها را بکارمیگیرد
المسله عراق رئیسجمهور آمریکا شیعی و شعار انقلابی ایرانیها را بکارمیگیرد نام کاملش باراک حسین اوباما که از مسلمانان کشور کنیاست وی مذهب تشیع را به تبع خانواده پدری خود برگزید نام مادرش زهرا که به خاطر تقیه نامش را به ساره تغییر داد به گزارش سرویس دینی جام نیوزانفجار مساجد شيعيان با آغاز ماه مبارك رمضان
تكفيريها انفجار مساجد شيعيان با آغاز ماه مبارك رمضان شبکه خبری المسیره اعلام کرد خودروهای بمبگذاری شده عامل انفجار مساجد شیعیان بوده است به گزارش سرويس ديني جام نيوز به نقل از پرس تي وي رسانه های یمن از وقوع چندین انفجار در مساجد شیعیان در صنعا پایتخت این کشور خبر دادن-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها