محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826459267
جریان شناسی فکری معاصر جهان اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پارسانیا عنوان کرد؛
جریان شناسی فکری معاصر جهان اسلام
شناسهٔ خبر: 2778940 - پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
دین و اندیشه > اندیشمندان
سکولاریزم مهمترین ویژگی جهان مدرن است، یعنی این جهانی است. سکولاریزم به معنای جدایی دین از سیاست نیست، بلکه نوعی هستی شناسی و جهان بینی است. به گزارش خبرگزاری مهر، شناخت دقیق جریانات فکری، اجتماعی و سیاسی جهان اسلام از فرائضی است که متاسفانه همتی به انجام آن نداریم! طبیعی است که وقتی شناخت درست و دقیقی نباشد، مواجهه ها و سیاستگذاری ها هم مشحون از اشتباهات ریز و درشت خواهد شد لذا جریان شناسی جریانات مختلف فقهی، کلامی، فلسفی، اجتماعی و سیاسی حاضر در جهان اسلام بسیار مهم است.متن زیر چکیده سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا در دفتر قم اتحادیه بین المللی امت واحده با موضوع جریان شناسی فکری معاصر جهان اسلام است: چهار جریان فکری عمده در جهان اسلام وجود دارد. ذیل هرکدام از این جریانات عمده، جریانات خردتری را می توان برشمرد. جریان اول: سنتی اما ایزوله شده جریان عمده اول جریانی است که ریشه در سنت تاریخی خود جهان اسلام دارد. ذیل این جریان جریاناتی زیادی را می توان نام برد ولی همگی در یک مسئله مشترکند و آن این که بومی محیط تاریخی جهان اسلام و متاثر از همین عوامل تاریخی هستند البته تفاوت های زیادی با همدیگر دارند. همگی قرآن را دارای اعتبار می دانند. ریشه بیشتر این گروه ها به قرآن و اهل بیت می رسد. مثلا بخش قابل توجهی از جهان اسلام رویکرد کلامی اشعری دارند. در این رویکرد غزالی جایگاه مهمی دارد. جریانات صوفی هم وجود دارند. این دو جریان گاها با هم نزدیک می شوند. در خود تشیع هم رویکردهای متفاوتی وجود دارد. مثلا در فقه اصولیون و اخباریون حضور دارند. ویژگی اصلی جریان عمده اول این است که قرآن را ملاک قرار می دهد. هستی شناسی این جریان دنیوی و این جهانی نیست. حتی وقتی دنبال این دنیا هستند، رنگ آسمانی به آن می زنند. این جریانات در محیط بسته و ایزوله خودشان کار کرده و خود را با جهان مدرن درگیر نمی کنند. جریان دوم: دنبال سر تا پا غربی شدن جریان عمده دوم جریانی است که ریشه در تاریخ فکری و فرهنگی جهان اسلام ندارد. ریشه آن را باید در آشنایی جهان اسلام با جهان غرب جستجو کرد. این جریانات متاثر از غرب هستند. بازتابِ بدون تصرف دنیای مدرن اند. این جریانات بی تاریخ نیستند ولی تاریخ شان جای دیگری است. ذیل این جریان هم اختلافات زیادی وجود دارد. در جهان اسلام از حدود ۱۵۰ سال قبل، بخشی از ذهنیت و رفتار مسلمانان به غرب متشبه شد و رنگ آنان را گرفت. «مَنٌ تَشَبَّهَ بِقَوٌمٍ فَهُوَ مِنٌهُمٌ» این تشبه فقط تشبه لباس نیست، تشبه فکر هم هست. ابن خلدون می گوید وقتی قومی مغلوب شود، به تقلید قوم غالب می پردازد. این اتفاق در جهان اسلام در مواجهه با جهان غرب افتاد. یعنی فکری بوجود آمد که دقیقا کپی برداری از نمونه غربی بود. اینکه گفتند از نوک سر تا ناخن پا باید فرنگی شویم، ناشی از این رویکرد است. در مدرسه دارالفنون پسرها سرخاب و سفیداب می زدند و لهجه هایشان را شبیه به فرنگی ها می کردند. خصلت این گروه اثرپذیری، خودباختگی و تسلیم شدگی با نوعی حالت روانی خاص است. اینها ریشه در غرب دارند ولی مانند غربی ها نیستند. مکانیزم رفتاری اینها غربی نیست. غرب زنده است و تاریخ دارد، اما اینها زنده نما هستند. اینها آینه اند. آینه خودش، جز آینه بودن، هویتی ندارد و فقط دیگری را بازتاب می دهد. لذا در جامعه خودمان می بینیم که یک فرد در طی چند سال چند بار هویت خود را عوض می کند. یک روز چپ است و روز دیگر راست. در واقع این فرد عوض نشده. اقتصای او همین است. او فقط آن چه آن طرف می گذرد را بازتاب می دهد. در حالی که مثلا خود چپهای غرب جان می دهند و عوض نمی شوند. ویژگی اصلی این جریان این است که دنیوی و این جهانی است و هیچ پوشش آسمانی به خود نمی گیرد. به عبارت دیگر «سکولار» هستند. سکولاریزم مهمترین ویژگی جهان مدرن است، یعنی این جهانی است. سکولاریزم به معنای جدایی دین از سیاست نیست، بلکه نوعی هستی شناسی و جهان بینی است. سکولاریزم دو نوع است: عملی و نظری. سکولاریزم عملی همیشه در طول تاریخ وجود داشته است. اما سکولاریزم نظری که به شکل عریان و یک فرهنگ در می آید، ویژگی دنیای مدرن است. جریان عمده دوم برای دین تره هم خرد نمی کند. البته درگیری اینها با سنت تاریخی خود، گاهی علنی و عریان است و گاهی در پوشش دینی است. جریانات مدرن وقتی وارد جامعه ای با ریشه های دینی می شوند، مجبورند که پوششی دینی بگیرند. فتحعلی آخوندزاده در ایران نبود و رسما به دین و مقدسات دینی توهین و فحاشی می کرد. اما همین آدم به میرزا ملکم خان می گوید که تو در ایران مثل من حرف نزن. ما باید حرف هایمان را با ادبیاتی دینی بزنیم! در دوره اول مواجهه ما با غرب، هر روز یک مهدی جدید در جهان اسلام ظهور می کرد! چون قرار بود سکولاریزم به شکل پنهان خود و با پوشش دینی عرضه شود. جریان سوم: سنتی، اما درگیر با جهان مدرن دو جریان عمده دیگر در واقع مستقل نیستند و در ذیل دو جریان بالا قرار می گیرند. منتها با این ویژگی که ناظر به جریان رقیب شان عمل می کنند. یعنی مثلا در داخل جریان سنت تاریخی اسلامی، جریانی بوجود می آید که در محیط خود ایزوله نمی شود و خود را در محیطی بسته بازتولید نمی کند، بلکه خود را درگیر با مدرنیته می کند. این جریان عمده سوم است. این جریان، سنتِ فعال شده است. مثلا یک جریان تاریخی فقهی وجود دارد که در مشروطه فعال می شود. یعنی درگیر با حوادث زمانه می شود و سعی میکند درباره آن راهکار و نظر فقهی بدهد. جریاناتی مانند جریان عمده اول که در عین اینکه تاریخ در حال تغییر است، در محیط خودشان ایزوله می شوند، قابل دوام نیستند. مثلا وقتی رضاخان می آید و می خواهد ایران را از نوک پا تا فرق سر فرنگی کند، دیگر جایی برای جریانات محصور در محیط و ایزوله سنتی که با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار نکنند، نخواهد ماند. اگر مردم فرنگی بشوند، دیگر سوال شرعی ندارند که از مراجع تقلید بپرسند! مثلا در تهران دهه ۴۰ و ۵۰ یکسری انسان قوی در حوزه حکمت اسلامی وجود دارند که متون تاریخی در مشت شان است، اما با فضای معرفتی جدید درگیر نمی شوند. اما بعضی دیگر مانند علامه طباطبایی خود را با فضای معرفتی جدید درگیر می کنند و از خلال این درگیری ها «شیعه در اسلام» و «المیزان» متولد می شود. شهید مطهری همین طور. ایشان با عقبه سنت تاریخی که بدان معتقد است به رویارویی با محیط معرفتی جدید که در آن زمان مارکسیزم بود، می پردازد. در جهان اهل سنت هم میتوان از کارهای ابوالعلاء مودودی و سید قطب در ذیل این جریان نام برد. جریان چهارم: تفسیر مدرن از دین اما جریان عمده چهارم جریانی است که از حاشیه جریان های مدرن برای بومی شدن فعال می شود. او می خواهد به صور مختلف با سنت تاریخی خود درگیر شود و در آن تصرف کند. اینها که از منظر مدرن به بازخوانی سنت می پردازند، نه از منظر سنت به جهان مدرن، جزو جریان عمده چهارم اند. یک نوع مارکسیست داریم که اساسا اسلام را قبول ندارد و آن را رد می کند. ولی نوع دیگری از مارکسیست بوجود آمد که می گفت پیامبر اسلام همان حرف های مارکس را قبل از او می زده است! اینها نماینده جریان چهارم هستند. این جریان هم سکولار است ولی ستیز علنی با دین نمی کند، بلکه قرائت و تفسیر سکولار از دین ارائه می کند. این جریان سعی می کنند پوششی دینی به تفکرات خود بدهد. در ذیل این جریان هم سطوح مختلفی وجود دارد. فردی که چنین رویکردی دارد، بسته به اینکه کدامیک از تفکرات غرب را پسندیده باشد، دین را نیز همانگونه تفسیر می کند. اگر قائل به مارکسیزم باشد، دین را تفسیری مارکسیستی می کند و اگر لیبرالیست باشد، تفسیر لیبرالیستی از دین ارائه می کند. قبلا که مارکسیزم توی بورس بود، امثال مجاهدین خلق و فرقان تفسیر مارکسیستی از قرآن می نوشتند. امروز که لیبرال ها توی بورس اند، این طرف هم تفسیرهای لیبرال از اسلام مُد شده است. بعد از انقلاب اسلامی دیگر نباید دنبال سکولاریزم عریان گشت. بلکه جریان چهارم است که فعال می شود. چندین نصر حامد ابوزید به وجود می آید که قرائت جدیدی از اسلام انجام دهند. اینها قبل از انقلاب اسلامی مفاهیم مدرن را به شکل عریان مطرح می کردند، اما بعد از انقلاب مجبور شدند تحت لوای دین حرف خود را بزنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]
صفحات پیشنهادی
گویی جنگ جهانی سوم در جریان است + فیلم
پاپ گویی جنگ جهانی سوم در جریان است فیلم علاوه بر مسیحیان بوسنی و هرزگوین بیش از بیست هزار نفر از کشورهای همسایه برای دیدار با پاپ به سارایوو آمده اند به گزارش سرویس دینی جام نیوز پاپ فرانچسکو رهبر کاتولیک های جهان روز شنبه وارد سارایوو پایتخت بوسنی و هرزگوین شد &nداعش دشمن خطرناک بشریت و چالشی بزرگ برای امت جهانی اسلامی است
رئیس شورای مفتی های روسیه داعش دشمن خطرناک بشریت و چالشی بزرگ برای امت جهانی اسلامی است شناسهٔ خبر 2776899 - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان رئیس شورای مفتی های روسیه ضمن تأکید بر لزوم مبارزه جهانی با گروه تروریستی- تکفیری داعش گفت شورای مفتیهای رونشست مبانی انسان شناسی الگوی اسلامی پیشرفت برگزار میشود
نشست مبانی انسان شناسی الگوی اسلامی پیشرفت برگزار میشود شناسهٔ خبر 2777845 - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها به همت گروه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موسسه آموزش عالی حوزوی حکمت نشست تخصصی مبانی انسان شناسی الگوی اسلامی پیشرفت ۲۴ خردادماه برگزار میشود بنامگذاری اولین مسجد در جهان اسلام به نام حضرت مریم(ع)
الحیات گزارش داد نامگذاری اولین مسجد در جهان اسلام به نام حضرت مریم ع این مسجد یک گنبد طلایی دارد که نام خداوند متعال در یکی از دیوارهای آن به صورت منبت کاری حک شده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از روزنامه الحیات وزارت اوقاف سوریه از نامگذاری مسجدی براه رسیدن به اسلام واقعی از دید آیتالله مصباح |اخبار ایران و جهان
راه رسیدن به اسلام واقعی از دید آیتالله مصباح رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره گفت برای رسیدن به اسلام واقعی باید شناخت ها را بالا برد و در عقاید اخلاق و احکام تلاش کرد تا به تکامل رسید کد خبر ۵۰۷۹۷۶ تاریخ انتشار ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳ ۳۴ - 10 June 2015 رییس موسسه آموزشمبانی جهان شناختی الگوی اسلامی پیشرفت بررسی میشود
برگزاری کرسی ترویجی مبانی جهان شناختی الگوی اسلامی پیشرفت بررسی میشود شناسهٔ خبر 2777361 - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها گروه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موسسه آموزش عالی حوزوی حکمت کرسی ترویجی مبانی جهان شناختی الگوی اسلامی پیشرفت را برگزار می کندنشست جریانشناسی گروههای تکفیری و تروریسم منطقهای برگزار میشود
در مؤسسه امام خمینی ره نشست جریانشناسی گروههای تکفیری و تروریسم منطقهای برگزار میشود شناسهٔ خبر 2771003 - دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها چهارمین نشست از سلسله نشستهای دومین کنگره بین المللی هفده هزار شهید ترور با عنوان جریان شناسی گروه های تکفیهشدار «اراکی» به علمای اسلام درباره خطر جریانات تکفیری
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۲ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفتوگو با شبکه 14 ترکیه به تشریح فعالیت مجمع جهانی تقریب پرداخت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا آیتالله محسن اراکی در این گفتوگو به بیان ویژگیهای امام امت و نقش وی در احیاء اسلامپنجمین کنفرانس روسیه- جهان اسلام در مسکو برگزار میشود
با حضور آیت الله محسن اراکی پنجمین کنفرانس روسیه- جهان اسلام در مسکو برگزار میشود شناسهٔ خبر 2774740 - چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان پنجمین کنفرانس چشم انداز استراتژیک روسیه- جهان اسلام طی روز های ۲۱ الی ۲۳ خرداد ماه در مسکو پایتخت روسیه برگزاهدف انقلاب ایجاد حکومت جهانی اسلام است/ پیام امام درنیمه شعبان ۶۸
بازخوانی کلام امام خمینی ره هدف انقلاب ایجاد حکومت جهانی اسلام است پیام امام درنیمه شعبان ۶۸ شناسهٔ خبر 2763758 - سهشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان انقلاب ما محدود به ایران نیست باید دولت جمهوری اسلامی تمام توان خود را در ادارۀ هر چه بهتر مردم بنمتفرقه بزرگترین مشکل جهان اسلام است/مذاکره مناسبترین راه حل مشکلات
آیت الله اراکی در نشست سالانه روسیه ـ جهان اسلام تفرقه بزرگترین مشکل جهان اسلام است مذاکره مناسبترین راه حل مشکلات شناسهٔ خبر 2777917 - یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افتراق و تفرقه را بزرگترین مشکل جهان اسلامآیتالله هاشمی شاهرودی: نقشه شوم جریانات تکفیری برای خدشهدار کردن وجهه جهان اسلام است
آیتالله هاشمی شاهرودی نقشه شوم جریانات تکفیری برای خدشهدار کردن وجهه جهان اسلام است ایبرئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه علت شکلگیری جریانات تکفیری نیاز به ریشهیابی دقیق و مقابله جدی دارد گفت نقشه شوم جریانات تکفیری برای خدشهدار کردن وجهه جهان اسلام است به گزارش نامهمعمار انقلاب اسلامی از دیدگاه کارشناسان خارجی/12 تحلیلگر قرقیز: احیای اسلام در جهان معاصر مهمترین تأثیر انقلاب
معمار انقلاب اسلامی از دیدگاه کارشناسان خارجی 12تحلیلگر قرقیز احیای اسلام در جهان معاصر مهمترین تأثیر انقلاب اسلامی بودمعاون شبکه تلویزیونی دولتی قرقیزستان گفت تأثیر انقلاب اسلامی در کشورهای اسلامی بسیار زیاد بوده است و مهمتر از همه اینکه ما شاهد روشنایی بخشیدن به مسیر اسلامیمعمار انقلاب از دیدگاه کارشناسان خارجی/22 روزنامهنگار قرقیز: ایران، هسته تمدن اسلامی در جهان معاصر است
معمار انقلاب از دیدگاه کارشناسان خارجی 22روزنامهنگار قرقیز ایران هسته تمدن اسلامی در جهان معاصر استمدیر بخش قرقیزی خبرگزاری ملی قرقیزستان با اشاره به اینکه ایران هسته تمدن اسلامی در جهان معاصر است افزود این کشور ضمن مقابله با تهدیدات خارجی ثابت کرده که اسلام یک نیروی قدرتمرئیس حوزه هنری خراسان رضوی مطرح کرد تلاش برای جریانسازی فرهنگی در جهان اسلام با ارائه لوح فشرده «رستاخیز
رئیس حوزه هنری خراسان رضوی مطرح کردتلاش برای جریانسازی فرهنگی در جهان اسلام با ارائه لوح فشرده رستاخیز به زائرانرئیس حوزه هنری خراسان رضوی گفت تهیه و ارائه لوح فشرده فیلم رستاخیز و ارائه آن به زائران یک جریانسازی فرهنگی مهم در جهان اسلام را به دنبال دارد به گزارش خبرگزاری فارنخبگان جهان اسلام به مقابله با جریان تکفیری بپردازند
آیت الله هاشمی شاهرودی در دیدار حیدر العبادی نخبگان جهان اسلام به مقابله با جریان تکفیری بپردازند خبرگزاری پانا عضو مجلس خبرگان رهبری جریان تکفیری را فتنه ای خطرناک خواند وتاکید کرد دراین شرایط مقابله فرهنگی وفکری با این جریان توسط علما اندیشمندان ونخبگان جهان اسلام ضرورت دارآیتالله هاشمیشاهرودی در دیدار با نخستوزیر عراق: نقش شوم جریانهای تکفیری برای خدشهدار کردن وجهه جهان اسلام
آیتالله هاشمیشاهرودی در دیدار با نخستوزیر عراق نقش شوم جریانهای تکفیری برای خدشهدار کردن وجهه جهان اسلام شکل گرفته است لزوم موضعگیری آگاهانه علمای جهان اسلامنایب رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت نقشه شوم حرکتهای تکفیری برای خدشهدار کردن وجهه اسلام در جهان شکل گرفته است و این م-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها