محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826413126
الگوی معرفتی مفسران قرآن تحت تاثیر مسائل سیاسی و تاریخی است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک استاد دانشگاه:
الگوی معرفتی مفسران قرآن تحت تاثیر مسائل سیاسی و تاریخی است
شناسهٔ خبر: 2856253 - شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
زهره اخوان گفت: رویکرد گرایشهای تفسیری سدههای مختلف با هم تفاوت دارند، اما این تغییرات در تفسیرهای مختلف، ربطی به زن و مرد بودن ندارد و ارتباط به گرایش فکری مفسر دارد و این یک اصل مسلم است. به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «تفاوتهای بنیادین تفسیر و ترجمههای زنان و مردان» با حضور دکتر زهره اخوان مقدم، عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن و دکتر فروغ پارسا، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و رئیس پژوهشکده حکمت معاصر از سوی بخش خانواده بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم برگزار شد.فروغ پارسا، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی در ابتدای سخنان خود گفت: این جلسه مجالی برای تببین فضائل امام علی (ع) نیست، اما منزلت این امام همام و نقش ایشان در بارورکردن درخت اسلام آنقدر بارز و پررنگ است که امکان گذر راحت از کنار آن وجود ندارد. یکی از افتخارات ما پیروی و حمایت از اندیشه های امامان معصوم (ع) و در راس آنها امام علی (ع) است. تصور من بر این است که یکی از تاثیرگذارترین فرازهای زندگی آن حضرت، شهادت مظلومانه ایشان به وسیله اسلام گراها و جریان به ظاهر عابدگرایانه است که در امت اسلامی شکل گرفته است. از ناحیه سیره اخلاقی امام علی (ع) نیز می توان به نحوه برخورد ایشان با موضوع شهادت و عبارت معروف «فزت و رب الکعبه» که از قول ایشان در تاریخ ثبت شده، اشاره کرد که از دیدگاه های معرفت شناسی، منظر شناسی، خداشناسی و عرفان، ظرفیت تحلیل و نگارش ده ها کتاب و مقاله را در این زمینه دارد. همچنین برخورد امام علی (ع) نشان می دهد که چهارچوب نظری و آموزه های این امام بزرگوار به گونه ای است که از منظر حقوق بشر در سده ۱۵ هجری قمری متعالی و فوق پیش بینی های قانونمند امروز است.عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و رئیس پژوهشکده حکمت معاصر در ادامه گفت: اما درخصوص موضوع نشست که با عنوان تفاوت های بنیادین تفسیر و ترجمه های زنان و مردان مطرح شده است، به نظر میرسد به جای اینکه در رابطه با تفاوتهای بنیادین تفسیر و ترجمههای زنان و مردان سخن بگوییم باید درباره خاستگاه تفاوت تفاسیر و ترجمهها بحث کنیم و از تأثیرات تاریخی، سیاسی و فرهنگی در پیدایی رویکرد تفسیری و نگاه تفسیری سخن بگوییم.وی افزود: نظریهای که بنده مطرح کردهام که شاید در حوزه های دیگر نیز جاری و ساری باشد، این است که مفسر قرآن همواره از یک الگوی معرفتی تأثیر میپذیرد و تمام تفاسیری که از آیات قرآن دارد در چارچوب آن الگو، شکل میگیرد.پارسا ادامه داد: این یک اصل مسلم است که در هر دوره با دخالت و تأثیر مسائل و پارامترهای تاریخی سیاسی، یک الگو ایجاد میشود که همه این الگو تمام تحولات معرفتی را در خود جای میدهد. ایو با بیان اینکه گرایش تفسیری، مرد و زن ندارد، عنوان کرد: رویکرد گرایشهای تفسیری سدههای مختلف با هم تفاوت دارد و برای تفاسیر هر دوره میتوانیم شاخصهایی را معرفی و تعریف کنیم. شاخصهای تفاسیر سده ۱۱ و ۱۲ برعکس سده ۱۳ است.عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی در ادامه گفت: به عنوان مثال در سده یازدهم، به کارگیری روایت در تفسیر بسیار مورد توجه است و همه تفاسیر مفسران به روایات وجود دارد امادرمقابل توجه به مسائل اجتماعی، مکاتب عقیدتی و فلسفی دیگر وجود ندارد، شاخص عقلگرایی اصلا نیست و اگر هم باشد خیلی کم رنگ نیست. این تغییرات که در تفسیرهای مختلف میبینیم ربطی به زن و مرد بودن ندارد و ارتباط به گرایش فکری مفسر دارد.وی با طرح این پرسش که ما مگر چند تفسیر داریم که توسط زنان نوشته شده است؟ عنوان کرد: تعداد تفاسیری که توسط زنان نوشته شده است شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد اما با این حال به عنوان مثال تفسیر بانو امین در آیات هیچ تفاوت معناداری با تفسیر مفسران مرد ندارد. با این حال طی ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته با پدیده قرائت زنگرایانه از قرآن مواجه هستیم.پارسا در این نشست گفت: تنها بخشی از آیات قرآن که معطوف به مسائل قانونی شرعی زنان است، مشمول تفسیر زنانه و مردانه شده است و نمیتوانیم راجع به همه آیات بحث کنیم که تفسیر زنانه است یا مردانه.وی افزود: تفسیر یا قرائت زنانه از قرآن شاید از سال ۱۹۴۰ به بعد متداول شده و در چارچوب پارادایم سده چهاردهم شکل گرفته است، اما اساسا شکل نوین تفسیر قرآن از اواخر سده سیزدهم به خاطر اندیشههای سیدجمالالدین اسدآبادی شکل گرفت که همین مسئله تحول عمدهای در آثار قرآنی جهان اسلام ایجاد کرد.پارسا با بیان اینکه سید جمال الدین اسدآبادی پایه گذار تفسیر عصری است، ادامه داد: در واقع سیدجمال الدین اسدآبادی که در پی اعتلا و عظمت دوباره اسلام است و به دنبال چرایی عقب ماندگی جهان اسلام می گردد، به این نتیجه می رسد که مسائل اجتماعی روز باید وارد حوزه تفسیر قرآن شود و مفسر قرآن باید پاسخگوی این مسائل باشد. شکل گیری این رویکرد را نیز می توان در پارادایمی گنجاند که نتیجه تحولات فلسفه علم از اواخر قرن ۱۹ و۲۰ است و تحولات سیاسی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی در شکل گیری آن تاثیرگذار بوده است.وی با اشاره به این موضوع که پیدایی رویکرد عصری اجازه داشتن نگاه زنانه در تفسیر آیات قرآن را می دهد، افزود: با نگاهی به تاریخ برای اولین بار در قرن ۲۰ شخصیتی به نام قاسم امین اندیشه های فمنیستی و رویکرد زن گرایانه را در کتاب ها و تفاسیر خود مطرح می کند. بعد از قاسم امین نیز در بین مفسران حرکت و جریانی در این زمینه ایجاد می شود که با عنوان قرائت زن گرایانه اسلام شناخته می شود.پارسا ادامه داد: به طور خاص آیاتی که به مسائل زنان و مردان می پردازند در حوزه آفرینش است، اما قرائت زن گرایانه در اسلام به این موضوع که زنان و مردان باید حقوق یکسانی به لحاط اجتماعی و قوانین مدنی داشته باشند، اشاره دارد. تا قبل از سده ۱۴ یعنی قبل از شکل گیری پارادایم دفاع از حقوق زن، تمام مفسرین شیعه و سنی قبل از رسیدن بر این باورند که خداوند مرد را از یک نفس واحد و زن را از دنده چپ مرد آفریده است، اما با شکل گیری پارادایم دفاع از حقوق زن در قرن ۱۴شاهد آن هستیم که مفسرانی همچون علامه طباطبایی، آیت الله مکارم شیرازی، عبدو و ... همگی بر این باورند که هم زن و هم مرد از نفس واحد خلق شده اند.همچنین در این نشست زهره اخوان مقدم، عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن گفت: غیر از مبانی معرفتی که در تفاسیر زنان و مردان مشترک است اما به نظر میرسد در بخشهایی از قرآن که مباحث خارج از مباحث معرفتی بوده و به عنوان مثال به زنان مرتبط میشود تفاسیری که مردان دارند از تفاسیری که زنان میتوانند داشته باشند، متفاوت است.اخوان مقدم ادامه داد: اگر آیات قرآن را به دودسته تقسیم کنیم، یک دسته هیچ ارتباطی با بحث زنان ندارد که در این آیه ها هم در زمینه های اجتماعی و هم در تفسیر بین زن و مرد مشترک است. دسته دیگر ارتباطی با یحث زنان ارتباط مستقیم دارد.وی افزود: یک مفسر مرد به راحتی از کنار برخی آیات میگذرد و نسبت به برخی مسائل تناقضهای درونی و ذهنی در او ایجاد نمیشود در حالی که اگر یک خانم به همان آیات برسد ممکن است تأمل بیشتری در آن داشته باشد که در مفسر مرد وجود ندارد.اخوان ادامه داد: یک مفسر خانم، زمانی که به روایتی برمیخورد که با روحیه و فطرت او مخالف است کمی بیشتر دقت و توجه میکند اما ممکن است مفسر آقا از کنار آن به راحتی عبور کند. آقایان جزئیات را نمیبینند اما خانمها زمانی که سراغ قرآن میروند جزئیات را به خوبی میبینند.وی در ادامه سخنانش گفت: بنده با اصطلاح زنگرایانه در تفسیر قرآن مخالف هستم، چرا که به نظر میرسد اصطلاح قرائت حقگرایانه درستتر است تا بتواند دین خالص و پاک را معرفی کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]
صفحات پیشنهادی
بیست و سومین نمایشگاه قرآن تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار گرفت
مدیر فناوری اطلاعات نمایشگاه بین المللی قرآن بیست و سومین نمایشگاه قرآن تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار گرفت شناسهٔ خبر 2848047 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تحت تحت پوشش صد و بیست مگا بایت پهنای باند اینآشنایی با مفسران بزرگ قرآن کریم در بخش حوزوی نمایشگاه قرآن
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم آشنایی با مفسران بزرگ قرآن کریم در بخش حوزوی نمایشگاه قرآن شناسهٔ خبر 2849844 - پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۰۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مفسران قرآن کریم از قرن سوم تا دهم هجری و همچنین شهدای روحانی در هشت سال دفاع مقدس در بیست ودر حاشیه مراسم ختم مادر همسر تختروانچی کمالوندی: مسائل سیاسی بر روی مسائل فنی و بالعکس تاثیرگذار است/ سفر آما
در حاشیه مراسم ختم مادر همسر تختروانچیکمالوندی مسائل سیاسی بر روی مسائل فنی و بالعکس تاثیرگذار است سفر آمانو و هیأت آژانس به تهران برای رسیدن دو طرف به چارچوب مورد نظر صورت گرفتسخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه موضوع فنی و مسائل سیاسی دو مسیر جداگانه هستند گفت موضوع فنیرونمایی از ۱۵ اثر تازه مرکز فرهنگ و معارف قرآنی در نمایشگاه قرآن
آغاز فعالیت سایت پژوهشی ترجمه قرآنی رونمایی از ۱۵ اثر تازه مرکز فرهنگ و معارف قرآنی در نمایشگاه قرآن شناسهٔ خبر 2854893 - پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مرکز فرهنگ و معارف قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۱۵ اثر تازه قرآنی خود را که از ماهراهکار های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قرآن
راهکار های اقتصادی سیاسی و اجتماعی قرآن خبرگزاری پانا محدثین بزرگ ترین ظلم در حق قرآن جدا کردن آن از عترت است ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير ساعت 15 23 به گزارش خبرنگار پانا علاء المحدثین مدیر پژوهشگاه قرآن عترت دانشگاه آزاد اسلامی در نشست راهكارهای اصلاح نظام های اقتصادی سیاسی و اجتماعیارائه مجموعه ۸ جلدی«پژوهش های قرآنی» با تخفیف ۲۵ درصدی
توسط به نشر همزمان با برگزاری نمایشگاه های قرآنی ارائه مجموعه ۸ جلدی پژوهش های قرآنی با تخفیف ۲۵ درصدی شناسهٔ خبر 2851256 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۳۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی همزمان با ایام ماه مبارک رمضان و برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت در مشهد و تهران انتشارت آستااخباری از بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی قرآن
یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۱۹ بیستوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم که سوم تیر مصادف با هفتمین روز ماه مبارک رمضان گشایش یافته تا پایان ماه رمضان به فعالیت خود ادامه خواهد داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در کنار برگزاری نمایشگاه قرآن برنامههانمایشگاه قرآن برای ما چه برنامههایی دارد/ کیفیتر شدن نمایشگاه
مهر گزارش میدهد نمایشگاه قرآن برای ما چه برنامههایی دارد کیفیتر شدن نمایشگاه شناسهٔ خبر 2851114 - یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی نمایشـگاه بینالمللی قرآن کریم از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در بخشهاى مختلف برگزار می شابزار هنر در تبلیغ و ترویج قرآن بسیار موثر است
یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۳ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت استفاده از ابزار هنر در تبلیغ و ترویج قرآن بسیار موثر است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه یزد حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی در نشست با کارگروه کارشناسی تبلیغ و ترویج قرآنخالقان ۱۱۴ اثر هنری چشم نواز نمایشگاه قرآن با مخاطبان دیدار کردند
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم خالقان ۱۱۴ اثر هنری چشم نواز نمایشگاه قرآن با مخاطبان دیدار کردند شناسهٔ خبر 2851103 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی خالقان ۱۱۴ اثر هنری قرآنی جمعه شب میهمان بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن برای ضیافبیش از۶۰ حافظ قرآن در آذربایجان شرقی تحت حمایت کمیته امداد هستند
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی ره آذربایجان شرقی بیش از۶۰ حافظ قرآن در آذربایجان شرقی تحت حمایت کمیته امداد هستند شناسهٔ خبر 2851155 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۳ استانها > آذربایجان شرقی تبریز- مدیر کل کمیته امداد امام خمینی ره آذربایجان شرقی از تحت حمایت قرار گرفتن ۶۳ حافترجمه علوم قرآنی آیت الله معرفت برگزیده کتاب سال روسیه شد
از سوی انجمن ناشران روسیه ترجمه علوم قرآنی آیت الله معرفت برگزیده کتاب سال روسیه شد شناسهٔ خبر 2850700 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان کتاب علوم قرآنی اثر آیت الله محمدهادی معرفت که از سوی بنیاد مطالعات اسلامی روسیه به روسی ترجمه و منتشر شده است درناچار به پذیرش زبانشناسان گوناگون در زمینه علوم قرآنی هستیم
شبی با مترجمان قرآن در نمایشگاه بین المللی قرآن ناچار به پذیرش زبانشناسان گوناگون در زمینه علوم قرآنی هستیم شناسهٔ خبر 2850781 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مترجم قرآنی باید نثر معیاری زمان خود را در نظر گرفته و با نثر معیار قرآن را ترجمه کند هنقدی بر رویکرد اخبارگرایانه به قرآن کریم
یادداشتی از مهدی مسائلی نقدی بر رویکرد اخبارگرایانه به قرآن کریم شناسهٔ خبر 2850387 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشمندان در جریان اخباریگری تفسیر قرآن کریم تنها از طریق روایات اهلبیت ع ممکن است به دیگر سخن اخباریون به جز آیاتی که دلالتشان بر معنا نص و صبرگزاری مسابقه عکاسی در اینستاگرام، با هدف توسعه فعالیتهای قرآنی
شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۹ بخش هنری بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم مسابقه عکاسی در اینستاگرام برگزار میکند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا علی ثابت مدیر کمیته هنری و میراث فرهنگی نمایشگاه در این باره بیان کرد مسابقه عکاسی در اینستاگرام با هحضور مبلغ قرآنی کشورمان در دانشگاه آمبون اندونزی
حضور مبلغ قرآنی کشورمان در دانشگاه آمبون اندونزی شناسهٔ خبر 2851047 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان مبلغ قرآنی اعزامی از جمهوری اسلامی ایران با حضور در دانشگاه آمبون با رئیس این دانشگاه دیدار و گفتگو کرد به گزارش خبرگزاری مهر استاد ربانی نسب در بدو وتجليل از برگزيدگان مسابقات قرآن كريم در سنگال
تجليل از برگزيدگان مسابقات قرآن كريم در سنگال شناسهٔ خبر 2850913 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۱ دین و اندیشه > اسلام در جهان پس از رقابت بيشاز ۵۰۰ حافظ كل قرآن كريم ۴ نفر به عنوان برگزيدگان نخستين دوره مسابقات حفظ و ترتيل قرآن كريم در سنگال تجليل شدند به گزارش خبرگزاری مهر آي-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها