واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم؛
خالقان ۱۱۴ اثر هنری چشم نواز نمایشگاه قرآن با مخاطبان دیدار کردند
شناسهٔ خبر: 2851103 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
دین و اندیشه > قرآن و متون دینی
خالقان ۱۱۴ اثر هنری قرآنی جمعه شب میهمان بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن برای ضیافت افطار بودند و با مخاطبان خود دیدار کردند. به گزارش خبرگزاری مهر، جمشید حقیقت شناس مسئول پروژه ۱۱۴ اثر هنری کمیته هنر نمایشگاه قرآن از نمایش ۱۱۴ اثر هنری در نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: این آثار به نیت ۱۱۴ سوره قرآن از میان آثار هنرمندان به نام و معاصر انتخاب شده است و طی مراسمی با حضور خالقان اثر رونمایی شد. این آثار در رشته های نقاشی، نقاشی-خط، خوشنویسی، حجم و عکاسی به نمایش درآمده اند.حقیقت شناس این برنامه را فاز صفر پروژه جلب هنرمندان برای شرکت در نمایشگاه قرآن دانست و گفت:قصدمان این است که برای نمایشگاه قرآن کریم در بیست و چهارم همه هنرمندان تجسمی را به نمایشگاه بیاوریم و بخشی به نام قرآن و هنر را راه اندازی کنیم.وی با بیان اینکه ایجاد اثر هنری در حوزه مفاهیم قرآنی زمان بر است، تصریح کرد: هنرمندان ما این بضاعت را دارند چرا که پروسه ارتباط با جهان را طی کرده اند و حالا می توانند در حوزه مفاهیم قرآنی نیز وارد شوند و مفاهیمی را که پیدا کرده اند با توجه به قرآن دوباره اجرا کنند.این نقاش درباره معیارهای گزینش آثار برای حضور در نمایشگاه گفت: قصدمان این بود که از هر ۱۱۴ هنرمند یک اثر داشته باشیم ولی زمان بسیار کمی که برای آماده سازی برای حضور در نمایشگاه قرآن داشتیم امکان فعالیت بیشتر را نداد، از این رو همه آثار ارائه شده آثار قرآنی نیست. نیمی از آنها با موضوع قرآن و نیمی از آنها نیز مربوط به کارهای هنرمندان به نام و مشهوری هستند که برای حضور در نمایشگاه دعوت شده اند.حقیقت شناس افزود: برای اینکه تمامی آثار نمایشی، قرآنی باشند باید سفارش اثر به هنرمندان داده شود در حالی که ما زمانی برای این کار نداشتیم و در عین حال تضمینی نیست که اتفاقی که ما می خواهیم بیفتد همچنین این پروسه طولانی ست و امسال زمان کافی برای این کار وجود نداشت.وی شاخصهای حرفه ای را معیار انتخاب اثر برای نمایش در نمایشگاه قرآن عنوان کردو گفت : هنرمند بودن خالق اثر، قابل نمایش بودن تکنیک به کار رفته، فعالیت مستمر خالق اثر و وجود نکات منحصر به فردی در آثار و مهمتر از همه اینها این که اثر حس هنری داشته باشد تا بتواند در نمایشگاه به نمایش درآید از معیارهای انتخاب اثر در این دوره از نمایشگاه قرآن کریم بود.حقیقت شناس با اشاره به برنامه های فراوان پیش بینی شده برای نمایشگاه امسال گفت: ساخت چهارده جلد قرآنی به نماد ۱۴ قرن طی شده از زمان نزول قرآن به ارتفاع سه متر یکی از این برنامه هاست، البته قرار بود کارگاه عملی هنری حکاکی مفاهیم قرآنی روی آثار حجمی به ارتفاع دو متر که قابلیت جانمایی در میادین بزرگ شهر را داشت نیز انجام شود که متاسفانه نهایی نشد و اجرا نمی شود.این هنرمند با بیان اینکه هرآنچه برداشت ما از قرآن است روی جلد قرآن ها ظهور و بروز می کند، تصریح کرد: بحث مطالعاتی انجام شده که جلدهای قرن اول و چهاردهم چه تفاوت هایی باهم داشته، معانی و دریافت های مسلمانان درقرن های مختلف دچار تغییراتی بوده است. همه اینها روی جلدها مشهود است.وی افزود: آثاری که مد نظرمان بود شامل جلد، عطف، پشت جلد و برگردان می شود، برخی فلزی، برخی چوبی و برخی چرمی ارائه می شوند، از هر دوره یک قرآن را به نمایندگی از آن قرن انتخاب می کردیم که هر کدام از این طرح ها بیانگر تفکراتی ست که پشت این ها وجود دارد.وی تصریح کرد: کار ما تجسم تصویر و نقش است. نقشهای موجود روی قرآنها معانی مختلفی ایجاد می کند. ما با توجه تخصصی که داریم توانستیم معانی و تفاسیری که در ذهن مسلمانان هر قرن با نگاه به جلد قرآن های موجود در آن قرنوجو دارد را به دست آوریم.این هنرمند درباره سابقه شکل گیری سوژه این کار در ذهنش گفت: سالهای گذشته از نمایشگاهی در موزه ایران باستان بازدید کردم که با موضوع کتابت قرآن از قرن یک تا قرن سیزدهم برگزار شده بود. از همان زمان سوژه این کار در ذهن من ایجاد شد. مطالعاتی که صورت گرفت نشان داد در قرن اول خط و نوشته در جلدها به کار رفته و کفایت هم می کرده و هیچ تزیینی وجود ندارد. ولی در قرن سیزدهم خطی وجود ندارد و هیچ اثری از صدا نیست. خط، تصویر صداست و ما خط را می شنویم به همین لحاظ خط در هنرهای اسلامی جایگاه ویژه ای دارد و صدا گم شده و این عجیب بود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]