محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844786353
نقدی بر رویکرد اخبارگرایانه به قرآن کریم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشتی از مهدی مسائلی؛
نقدی بر رویکرد اخبارگرایانه به قرآن کریم
شناسهٔ خبر: 2850387 - شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
دین و اندیشه > اندیشمندان
در جریان اخباریگری، تفسیر قرآن کریم تنها از طریق روایات اهلبیت(ع) ممکن است؛ به دیگر سخن، اخباریون به جز آیاتی که دلالتشان بر معنا نص و صریح است، ظواهر آیات قرآن را به تنهایی حجت و دلیل نمیدانند. به گزارش خبرگزاری مهر، در چند سال اخیر شاهد پررنگ شدن نگرش اخبارگرایانه به موضوع تفسیر قرآن کریم ـ این معجزه جاوید الهی ـ بودهایم؛ طوری که متأسفانه بعضی از خطبا و منبریون، رسالت تبلیغی خویش را گسترش این نگرش در جامعه مذهبی شیعه میدانند، البته این نگرش همانگونه که از نامش پیداست برگرفته از اعتقادات و رویکرد جریانِ اخباریگری در شیعه است که حالا با نگرشهای عرفانی و باطنگرایانه نیز گره خورده و سوار بر تعصبات مذهبی، جذابیتی خاص برای بعضی مخاطبان بهوجود آورده و بازار بعضی مجالس را رونق بخشیده است.در این یادداشت گزارههایی از این رویکرد بیان و نقد میشوند.در تفکر جریان اخباریگری، تفسیر قرآن کریم تنها از طریق روایات اهلبیت(ع) ممکن است؛ به دیگر سخن، اخباریون به جز آیاتی که دلالتشان بر معنا نص و صریح است، ظواهر آیات قرآن را به تنهایی حجت و دلیل نمیدانند؛ مگر اینکه روایتی از معصومان به تفسیر و تبیین مراد آنها پرداخته باشد. البته در مقابل، مجتهدین ظواهر قرآن را مستقلاً حجت میدانند و آن را یکی ادله اجتهادی بهحساب میآورند.این منازعه میان اخباریون و مجتهدین که بیشتر به حیطه فقه شیعه و آیاتالاحکام ارتباط دارد – و سالهاست که با غلبه مجتهدین در این گستره به اتمام رسیده است – در حوزة تفسیرِ عمومیِ آیات قرآن کریم همچنان پابرجاست و بلکه در سالهای اخیر، تفکر اخباریگری نفوذ خاصی در حوزه تفسیر پیدا کرده است؛ به این معنا که برخی افراد و جریانهای خاص، تفسیر و تبیین مراد آیات الهی را تنها از طریق روایات تفسیری ممکنالحصول میدانند و با تمسک به ظواهر بعضی روایات، تفسیرهای اجتهادی و استنباطی را بهنوعی در مقابل تفسیر اهلبیت(ع) قرار میدهند.در این رویکرد معمولاً مخاطبان و مردم عادی مستقیماً به مجموعه تفاسیر روایی (مثل البرهان، صافی و نورالثقلین) ارجاع داده میشوند و از آنها خواسته میشود فهم تفسیری خویش را مستقیماً از روایات بهدست آورند. حال آنکه در تفاسیر اجتهادی و استنباطی (مانند مجمعالبیان و المیزان) نیز روایات تفسیری مورد توجه واقع شده و از روایات معتبر و صحیح در راه تفسیر قرآن کریم استفاده میشود.با این حال بعضی خطبا، منبریون و حتی مداحان نقشی اصلیِ تشویق مردم به مراجعه مستقیم به تفاسیر روایی را دارند؛ تأثیرات آن را میتوان در عرصه چاپ و نشر این کتابها دید؛ زیرا علاوه بر افزایش چشمگیر نشر کتب تفسیر روایی در سالهای اخیر، ترجمههای فراوانی از آنها نیز در اختیار مردم عادی قرار گرفته است؛ افرادی که معمولاً هیچ آشنایی با علوم روایی و تفسیری ندارند؛ ولی با تشویق عدهای میخواهند با مراجعه مستقیم به روایات، تفسیر ناب اهلبیت(ع) را از آیات قرآن کریم بهدست آورند!همچنین در این عرصه، کتابهای متعددی نیز در جهت موضوعبندی روایات تفسیری تدوین و منتشر شدهاند. حال آن که در تفاسیر روایی شیعه در کنار روایات معتبر، انبوهی از روایات موهن و نامعتبر نیز وجود دارند که سنجش اعتبار و معنای درست آنها، مقدّمات علمی فراوانی از جمله آشنایی با علم حدیث و تفسیر را لازم دارد.متأسفانه همگام با ترویج رویکرد اخبارگرایانه به مقوله تفسیر قرآن، هجمهای نیز علیه بررسی اجتهادی و علمی روایات تفسیری صورت میگیرد؛ به این معنا که بررسی حدیثشناسانه این روایات و سنجش اعتبار آنها، به نوعی تقابل با تفسیر روایی و فاصله گرفتن از اهل بیت(ع) محسوب میشود! البته این موضوع بیشتر بدان جهت است که بسیاری از روایات تفسیری، اعتبار حداقلی برای استناد معنای آنها به اهلبیت(ع) را ندارند و حتی دارای معنایی خلاف ظاهر آیات قرآن کریم هستند.باید پذیرفت که مسأله حدیثسازی در تفاسیر منسوب به ائمه(ع) نیز رواج فراوانی داشته است؛ افزون بر دروغپردازانی که خواستهاند داستانها و افسانههای خویش را با نام ائمه(ع) به جامعه مذهبی شیعه تزریق کنند، افراد غالی و فاسدالمذهبی نیز بودهاند که اندیشههای خویش را در درون قرآن کریم جستوجو کرده و با جعل روایات تفسیری خواستهاند آنها را به اثبات برسانند. علاوه بر این میتوان گفت که در جعل روایات تفسیری، برخی انگیزههای مقدّس مانند دفاع از ولایت و امامت اهلبیت(ع) نیز بیتأثیر نبوده است. از این جهت بیشتر روایات تفسیری با یکی از این سه مشکل دست و پنجه نرم میکنند:أ) سندی ضعیف دارند؛ یعنی یا در سند آنها افراد غالی، فاسدالمذهب و درغگو وجود دارند یا بهصورت مقطوع، مرسل و بیبدون سند نقل شدهاند.ب) نویسندگان این کتابها افرادی منحرف و فاسدالعقیده هستند.ج) نسبت این کتابها به نویسندگانشان محل تردید است و در آنها تحریف و تدلیس فراوانی دیده میشود (محمد هادی معرفت، تفسیر و مفسران، ج۲، ص۲۴).مجموع این عوامل موجب میشود تا نتوان محتوای بسیاری از روایات تفسیری را بهصورت گمانآور یا حتی با شک و تردید به اهلبیت(ع) نسبت داد؛ زیرا بسیاری از این روایات علاوه بر ضعف سندی، با طبع سلیم و عقل رشید – و حتی قداست اسلام و مبنای حکیمانه آن – نیز در تضاد هستند؛ از این رو نهتنها مشکوک، بلکه در مظان کذب و جعل هستند.در رویکرد اخبارگرایانه به قرآن کریم، متأسفانه همواره نوعی خِلط میان تفسیر ظاهر قرآن کریم و تأویل و باطن آیات دیده میشود؛ همانطور که در بسیاری موارد، این افراد بین تفسیر مفهومی و تطبیقِ مصادیق آیات دچار اشتباه میشوند و روایاتی را که به بیان مصداق کامل و بارز یک آیة شریفه پرداختهاند، بهعنوان مفسِّر مفهومی آیات تلقی میکنند؛ مثلاً اگر در روایاتی «غیر المغضوب علیهم ولاالضالین» یهود و نصارا یا منکرین ولایت دانسته شدهاند، این نوعی تطبیق و تعیین مصداق است و این روایات در مقام بیان تفسیر مفهومی این آیه نیستند.از همین رو باید گفت بسیاری از روایاتی که در تفاسیر روایی مانند «نورالثقلین» و «البرهان» آمده و از آنها بهعنوان «روایات تفسیری» یاد میشود، در پی تفسیر آیه نیستند؛ زیرا تفسیر بهمعنای بیانِ معانی الفاظ و جملههای قرآن است و بیشتر این احادیث چنین نیستند؛ بلکه در پی تطبیق آیه بر برخی مصادیق و در موارد فراوانی تطبیق بر بارزترین مصداق آن هستند.بنابراین، اینگونه روایات ـ بر فرض صحت و تمامیت سند و جهت صدور ـ هرگز گستره شمول و عموم معنای آیه را محدود نمیکنند و بیان مصداق کامل یا یک مصداق، مصادیق دیگر را نفی نمیکند و دست مفسّر را بر سایر مصادیق آن نمیبندد؛ بلکه آیه دارای معنای عام است و همچنان به عموم خود باقی است. (آیت الله جوادی آملی، تسنیم، ج۱، صص۱۶۸-۱۶۹)همچنین باید توجه داشت که بسیاری از روایات تفسیری به بیان تأویل و باطن آیات شریفه میپردازند و این موضوع هیچگاه نافی معنای ظاهری آیات شریفه قرآن نیست؛ البته باید میان ظاهر و باطن آیه نوعی هماهنگی وجود داشته باشد که عدم وجود این امر در بعضی روایات موجب موهن و سست بودن آنها میشود.با این حال برداشت نادرست از روایات تفسیری در رویکرد اخبارگرایانه موجب شده تا عدهای با تکیه بر بعضی روایات فکر کنند هر آیهای از قرآن که خداوند در آن قومی را به خیر و نیکی یاد میکند، در مورد اهلبیت(ع) و پیروان آنها نازل گردیده و هر آیهای که در آن گروهی به شر و بدی یاد میشوند، دربارة دشمنان ولایت اهلبیت(ع) است؛ بدین ترتیب همة گزارههای مثبت قرآن به اهلبیت(ع) و همة گزارههای منفی به دشمنان آنها اختصاص مییابد؛ گویی قرآن جز مباحث تقابل و مواجهة شیعه و سنی بحث دیگری ندارد!متأسفانه در این رویکرد نادرست، اهلبیت(ع) مفسِّر قرآن و تبیینکننده طریق کمال قرآنی نیستند؛ بلکه قرآن تنها برای معرفی اهلبیت(ع) نازل شده است. از این جهت تمام ارزشهای قرآنی در وجود اهلبیت(ع) خلاصه و منحصر میشود؛ همانگونه که تمام پلیدیها نیز منحصر در وجود دشمنان ایشان است؛ انگار که مبنای دعوت قرآن، طرفداری از حق و مقابله با باطل نیست؛ بلکه قرآن تبلیغی خاص برای اهلبیت(ع) بهشمار میآید.این نگاه نادرست به قرآن کریم باعث شده تا عدهای علاوه بر محتوای روایات، به تأسیس قواعد استحسانی و ذوقی نیز بپردازند و آیاتی از قرآن کریم را بدون هیچ مستمسک روایی بر اهلبیت(ع) یا دشمنان ایشان تطبیق دهند. متأسفانه اینگونه تفسیرها که نه پیرو دلیل معتبر علمی هستند و نه با ظواهر آیات قرآن مطابقت دارند، موجب وهن و تضعیف معارف حقه شیعه شده و آموزههای اصیل مکتب اهلبیت(ع) را تا حدود زیادی در نزد دیگران پایین میآورد. البته بعضی به اشتباه نام این روش را تفسیر قرآن به قرآن میگذارند؛ ولی این روشها با تفسیر متداول قرآن به قرآن بسیار متفاوت بوده و بیشتر به تحریف و ضرب قرآن به قرآن میماند؛ زیرا در اینگونه تفاسیر، بدون توجه به صدر و ذیل آیات و دیگر شواهد موجود، آیهای از یک جای قرآن بریده شده و در کنار آیهای دیگر قرار میگیرد تا قیاسی شکل گرفته و نتیجهای حاصل شود؛ حال آنکه با در نظر گرفتن قراین موجود، آن دو آیه ربطی به یکدیگر ندارند.نویسنده: حجت الاسلام مهدی مسائلیمنبع: مجله فکری تحلیلی حوزه و روحانیت(مباحثات)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]
صفحات پیشنهادی
همراه با بیستوسومین نمایشگاه قرآن کریم
سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۴ بخش حوزوی نمایشگاه بینالمللی قرآن به زودی در کنار رونمایی از 12 اثر فاخر قرآنی نرمافزاری را عرضه میکند که با استفاده از هوش مصنوعی بسیاری از محدودیتهای شبکههای اجتماعی را برای نشر فرهنگ و مفاهیم قرآنی از بین میبرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجوضيافت قرآن كريم در ارزروم تركيه برگزار شد
با تلاوت قاری ممتاز کشورمان ضيافت قرآن كريم در ارزروم تركيه برگزار شد شناسهٔ خبر 2848013 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان به همت وابستگی فرهنگی ایران در ارزروم تركيه و با همکاری شهرداری ارزروم به مناسبت ماه ضیافت قرآن کریم در این شهر با تلاوت حامد ولتندخوانی جزء شانزدهم قرآن کریم + دانلود
روز شانزدهم ماه رمضان تندخوانی جزء شانزدهم قرآن کریم دانلود تلاوت تحدیر تند خوانی جزء 16 قرآن کریم توسط معتز آقایی از آیه 75 سوره کهف تا انتهای سوره طه - طول فایل 32 50 به گزارش سرویس دینی جام نیوز از امام هشتم علیه السلام روایت هست كه فرموده اند "الحاعلام فراخوان دومین همایش پژوهشی «قرآن کریم و هنر»
اعلام فراخوان دومین همایش پژوهشی قرآن کریم و هنر شناسهٔ خبر 2786692 - چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵ ۳۳ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها خانه هنرمندان فراخوان دومین همایش پژوهشی قرآن کریم و هنر را منتشر کرد به گزارش خبرگزاری مهر معاونت پژوهشی و آموزشی خانه هنرمندان ایران بنخستين شورای ویرایش «ترجمه قرآن کریم به زبان ارمنی» برگزار شد
نخستين شورای ویرایش ترجمه قرآن کریم به زبان ارمنی برگزار شد شناسهٔ خبر 2789903 - دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۵ دین و اندیشه > اسلام در جهان نخستين جلسه سیاستگذاری شورای ويرايش ترجمه قرآن کریم به زبان ارمنی با حضور مجید مشکی رایزن فرهنگی ايران حجتالاسلام شجعان امام جمعه مسجدتندخوانی جزء ششم قرآن کریم + دانلود
روز ششم ماه مبارک رمضان تندخوانی جزء ششم قرآن کریم دانلود تلاوت تحدیر تند خوانی جزء 6 قرآن کریم توسط معتز آقایی از آیه 148 سوره نساء تا آیه 82 سوره مائده - زمان فایل 33 06 به گزارش سرویس دینی جام نیوز از امام هشتم علیه السلام روایت هست كه فرموده اند "جدول برنامه های بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
جدول برنامه های بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شناسهٔ خبر 2788397 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی جدول برنامه های بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اعلام شد به گزارش خبرگزاری مهر جدول برنامه های بیست و سومین نمایشگاه بیعرضه قرآن کریم به یازده زبان در نمایشگاه بین المللی قرآن
مسئول غرفه دارالقلم خبر داد عرضه قرآن کریم به یازده زبان در نمایشگاه بین المللی قرآن شناسهٔ خبر 2848043 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی غرفه دارالقلم در بخش ناشران و فروش کتاب بیست و سومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم اقدام به عرصه و فروش قرآن ب«سنّت امداد» در قرآن کریم - بخش دوم و پایانی/ شرط اساسی در جهت جلب امدادهای الهی
سنّت امداد در قرآن کریم - بخش دوم و پایانی شرط اساسی در جهت جلب امدادهای الهیامداد از سنّت های الهی مطرح در قرآن کریم و عهد عتیق است و آیات و فقرات قابل توجهی در این دو منبع به آن اختصاص یافته است این سنّت براساس قرآن کریم مربوط به زمان و مکان خاصی نیست و اختصاص به یک امّت و قومشاوره رایگان خانوادگی برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن کریم
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم مشاوره رایگان خانوادگی برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن کریم شناسهٔ خبر 2788446 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۱۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن با مراجعه به بخش خانواده می توانند از خدمات مشاوره رایگان که باحافظ ايرانی قرآن كريم در اندونزی به اجرای برنامه پرداخت
با هماهنگی رايزنی فرهنگی ايران حافظ ايرانی قرآن كريم در اندونزی به اجرای برنامه پرداخت شناسهٔ خبر 2788574 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی ربانی نسب حافظ كل قرآن كريم كه به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به منظور اجرای برنامههای قرآنیمشاركت فعال سازمان دارالقرآنالكریم در برگزاری نمایشگاه قرآن
گزارش مشاركت فعال سازمان دارالقرآنالكریم در برگزاری نمایشگاه قرآن شناسهٔ خبر 2786805 - چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی اگرچه سازمان دارالقرآنالكریم در نمایشگاه قرآن امسال كه از امروز در باغموزه دفاع مقدس آغاز میشود غرفه ندارد اما شاهد حضور پمحافل انس با قرآن كريم در قرقيزستان برگزار میشود
محافل انس با قرآن كريم در قرقيزستان برگزار میشود شناسهٔ خبر 2785071 - سهشنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی همزمان با ماه مبارك رمضان محافل انس با قرآن كريم در مسجد امام علی ع بی شكك برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر به همت رايزنی فرهنگی كشتندخوانی جزء پانزدهم قرآن کریم + دانلود
روز پانزدهم ماه رمضان تندخوانی جزء پانزدهم قرآن کریم دانلود تلاوت تحدیر جزء 15 قرآن کریم توسط معتز آقایی از ابتدای سوره اسراء تا آیه 74 سوره کهف - طول فایل 31 36 به گزارش سرویس دینی جام نیوز از امام هشتم علیه السلام روایت هست كه فرموده اند "الحسنات فىبرپایی جزء خوانی قرآن کریم در ۱۴۴۶ امامزاده همزمان با ماه رمضان
شرفخانی برپایی جزء خوانی قرآن کریم در ۱۴۴۶ امامزاده همزمان با ماه رمضان شناسهٔ خبر 2788486 - شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه طرح ضیافت الهی امسال در ۲۱۰۰ امامزاده کشور برگزار می شود گفت در قالب اینتندخوانی جزء دوازدهم قرآن کریم + دانلود
روز دوازدهم ماه رمضان تندخوانی جزء دوازدهم قرآن کریم دانلود تلاوت تحدیر تند خوانی جزء 12 قرآن کریم توسط معتز آقایی از آیه 6 سوره هود تا آیه 52 سوره یوسف - مدت فایل 33 19 به گزارش سرویس دینی جام نیوز از امام هشتم علیه السلام روایت هست كه فرموده اند "الماهیت «اضلال از جانب خدا» در قرآن کریم
ماهیت اضلال از جانب خدا در قرآن کریمهدایت و ضلالت از سوی خدا ازجمله مباحث توحید افعالی است هدایت منسوب به خداوند چند گونه است که از جمله آنها هدایت تکوینی است که شامل همه موجودات میشود و هدایت تشریعی که ضد ندارد اضلال چکیده «هدایت» و «ضلالت» از سوی خد-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها