تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816304945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشیت و اراده الهی


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پروانه مشیت و اراده الهی

برگی از نهج البلاغه؛
مشیت و اراده الهی
خدایی که در افعالش متوسل به غیر خود شود؛ خدا نیست بلکه فقیر مطلق است. امروز گاهی در میان جوانان می گویند خواستن شدن است. در حالی که این جمله تنها درباره خداوند متعال به کار می رود و در بقیه، خواستن عین شدن نیست و باید بین خود و شیء واسطه هایی در کار باشد.



به گزارش سرویس دینی جام نیوز، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، اهل بیت علیهم السلام را مرجع علمی و عدل قرآن معرفی کردند؛ اما متأسفانه مسلمانان سراغ مراجع علمی نرفتند. از این رو گرفتار اختلاف شدند.   پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در آخرین روزهای عمر شریفشان بر «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً»، تأکید کردند اما مسلمانان به دنبال ثقل اکبر و ثقل اصغر نرفتند و پس از آن حضرت، هفتاد و دو مذهب مانند قارچ از دل جامعه اسلامی رویید. آیه «إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ» از سوره مبارکه یاسین یکی از مصادیق اختلاف بین مسلمانان است. خداوند اگر بخواهد کاری را انجام دهد؛ همین که اراده کرد انجام می شود. این گونه نیست که مصلحت سنجی کند و بعد دنبال مقدمات برود و شرایط را برای انجام آن فراهم کند.  
تفکر در قرآن محدثین اهل سنت که قشری مذهب هستند؛ حاضر به تأمل و تفکر در آیات قرآن نیستند و می گویند: خدا کلمه «کن» را تلفظ می کند. بعد از «کن» شیء محقق می شود؛ در حالی که خداوند قرآن را به زبان مردم فرستاده است و باید قرآن را مانند عرف معنا کرد. اگر لفظ «کن» خطاب است؛ این خطاب قبل از وجود است یا بعد از وجود؟ خطاب به زیدی که هنوز موجود نشده، معدوم است و معدوم را نمی شود خطاب کرد. اگر هم خطاب بعد از وجود باشد که تحصیل حاصل است. شیء در خارج وجود دارد؛ وجود مجدد نمی خواهد. ضمن این که لازم می آید که خداوند مانند ما محتاج باشد به لفظ «کن» که اگر «کن» را نگوید شیء محقق نمی شود.  
توسل به غیر اهل بیت علیهم السلام خدایی که در افعالش متوسل به غیر خود شود؛ خدا نیست بلکه فقیر مطلق است. امروز گاهی در میان جوانان می گویند خواستن شدن است. در حالی که این جمله تنها درباره خداوند متعال به کار می رود و در بقیه، خواستن عین شدن نیست و باید بین خود و شیء واسطه هایی در کار باشد. بله برای خداوند، خواستن، شدن است و فرق نمی کند؛ موجودی معدوم باشد؛ زنده کند یا زنده را بمیراند. هر دو برای خدا یکسان است. هنگامی که خداوند چیزی را اراده کند بلافاصله تحقق می یابد به طوری که در میان «اراده» او و «وجود اشیاء» چیزی فاصله نیست. لفظ «کن» بیانگر تحقق سریع اشیاء بعد از تعلق اراده الاهی است. نه اینکه خداوند برای خلقت اشیاء به لفظ نیاز دارد. اصولا بعد از تعلق مشیت او بر ایجاد چیزی وساطت الفاظ بی معنی است. امام علی علیه السلام چهارده قرن پیش، این آیه را تفسیر کرده اند؛ اما اینها از در خانه علی و اولاد علی علیه السلام دور هستند و متوسل به مطالب غیر صحیحه شده اند.  
مشیت و ارده الهی چه زیبا می فرماید امیر مؤمنان علی علیه السلام در یکی از خطبه های نهج البلاغه: «یقول لما اراد لما کونه کن فیکون لا بصوت یقرع، و لا بنداء یسمع و انما کلامه سبحانه فعل منه انشاه، و مثله لم یکن من قبل ذلک کائنا، و لو کان قدیما لکان ثانیا؛ او هر چه را اراده کند؛ به آن می گوید: باش. آن شیء بلا درنگ موجود می شود. اما کلام او نه صوتی است که در گوش ها نشیند؛ نه فریادی است که شنیده شود. بلکه سخن خدا، همان فعل او است که ایجاد می کند و پیش از او چیزی وجود نداشته و اگر بود؛ خدای دومی محسوب می شد».      نهج البلاغه، خطبه 186.



۲۰/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 408]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن