پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848092033
شیطان هر فرد چه چیز است؟/ در دعا سرگرم لفظ نشوید، خواسته خود را راحت بگویید/ روز پانزدهم میهمانی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
شیطان هر فرد چه چیز است؟/ در دعا سرگرم لفظ نشوید، خواسته خود را راحت بگویید/ روز پانزدهم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - خدایا آنچه از حق به ما شناساندى تاب تحملش را نیز عنایت کن، و آنچه را در رسیدن به آن کوتاهى کردیم، ما را به آن برسان ...
شرحی کوتاه بر دعاى روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین. در اين مرحله، سالك خواهان مقام خشوع است. خشوع يعني تواضع همراه محبت و احترام كه اطاعت و مراقبت بر نفس و حرمت معشوق را همراه خود دارد. نكته مهم اين دعا اين است رسيدن به اين مقام جز با تحمل سختي هاي سلوك ممكن نيست و براي تحمل مشكلات، سالك نيازمند شرح صدري است كه به او ظرفيت تحمل مشكلات را بدهد .
در دعا سرگرم واژه پردازی نشوید، خواسته خود را راحت بگویید/ درس های ماه رمضان آیت الله آقا مجتبی تهرانی منع از «سجع» در دعا ماه مبارک رمضان، ماه بازگو کردن کلام ربّ، یعنی تلاوت قرآن است و ماه سخن گفتن عبد با ربّ، یعنی دعا است و دعا هم ماثور و غیرماثور دارد. دعاي غیرمأثور، یعنی دعاهایی که عبد مُجاز است خودش قالبریزی کند و حاجاتش را از خدا بخواهد و با زبان خودش دعا کند. روایات متعدّدی هم وجود دارد که در دعاهایتان از «سَجع» بپرهیزید. یعنی در دعاهايی كه خودتان قالب ريزي مي كنيد، «عبارت پردازی» نكنيد. من فقط می خواستم تذکّر بدهم که من مُجازم خودم دعايم را قالب ریزی کنم، ولي بايد از عبارت پردازي بپرهيزم. در دعا سرگرم «عبارت پردازي» نشو! پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «إيّاكُمْ وَ السَّجْعَ فِي الدُّعَاءِ بِحَسَبِ أحَدِكُمْ أنْ يَقُولَ اللَّهُمَّ إنِّي أسْأَلُكَ الْجَنَّةَ وَ مَا قَرُبَ إلَيْهَا مِنْ قَولٍ أو عَمَلٍ وَ أعُوذُ بِكَ مِنَ النَّارِ وَ مَا قَرُبَ إلَيْهَا مِنْ قَولٍ أو عَمَلٍ».خدایا، من بهشت را از تو درخواست می کنم و آن گفتار و کرداری که من را به آنجا نزدیک می گرداند و از آتش و هر گفتار و کرداری که موجب نزدیک شدن به آتش می شود، به تو پناه می برم. حضرت اوّل می فرماید: «إيّاكُمْ وَ السَّجْعَ فِي الدُّعَاء»؛ یعنی سراغ عبارت پردازی کردن در دعا نروید. با اینکه در ادعيه غير مأثور قالبریزی دعا در اختیار من است و قالب دعا را به خودم واگذار کرده اند تا در آن قالبي كه دوست دارم، خواسته ام را مطرح كنم؛ امّا حضرت به ما سفارش مي كنند حالا که می خواهی قالب ریزی کنی، به «عبارت پردازي» سرگرم نشو؛ هرچه به ذهنت می آید را راحت بگو. همين خواستن كافي است. «روح دعا» اين الفاظ نيست می خواهم به اين نكته توجه دهم كه هر چند قالب دعا در ادعيه غير مأثور به خودت واگذار شده است كه هر چه را كه می خواهی بگویی بگو، امّا گفته اند در عبارات و الفاظ گیر نكن كه مثلاً دعايت را ساخته و پرداخته کنی. سراغ این حرف ها نرو؛ چون روح دعا این الفاظ نیست. چه رسد که دعا، دعای مأثور باشد؛ یعنی به صورت قالب ریزی شده تحویل من و تو شده باشد.
شیطان چیست؟/ تفسیرهای ماه رمضان امام موسی صدر شرح و تفسیر سوره ناس در جهان امروز، شدیدا گرفتار تشکیک کنندگان هستیم که اعتماد به نفس ما را ضعیف می کنند «در سوره ناس از خطرهایی حرف می زنیم که از انسان ها و از کسانی که انسان با آنان زندگی می کند ناشی می شود. در صورتی که در سوره فلق، به خطرهایی غیرمحسوس اشاره داشت، خطرهایی که به هنگام تاریکی و غفلت و ناآگاهی انسان و یا خطرهایی که خارج از اراده او به وجود می آیند. قرآن کریم در این سوره خطرهای پیش روی انسان را برمی شمرد. برخی خطرها از جانب پادشاهان و حاکمان است و برخی خطرها از جانب خدایانی است که انسان ها در گذشته می پرستیدند. خطر سوم خطر مردمی است که تلاش می کنند عقاید انسان را مخفیانه فاسد کنند و در مسیر انسان و در ایمان او مشکلات و تشکیک هایی را به وجود بیاورند. نوعی از این خطر از جانب انسان هاست، و برخی دیگر را عناصر نامرئی به وجود می آورند که قرآن آنها را "جن" و "جنة" می نامد. قرآن در برابر این خطرها به ما آموزش می دهد و یادآوری می کند که این خطرها از جانب بشر است. پس چرا به معبود بشر و آفریدگار او پناه نبریم؟ کسی که به بشر قدرت و هدایت و استواری داده است. شیطان هر فرد، همان تردیدها و شک هاست شک هایی که در مسیر حرکت و گام برداشتن عارض انسان می شود و در سینه انسان ایجاد وسوسه می کند، برای عزم و اراده او خطری بزرگ است. ما مکلف هستیم که هرگاه فهمیدیم رسالت، وظیفه و خیر در عملی هست آن را بدون تردید انجام دهیم. اگر تردید کنیم، این تردید از جانب شیطان و از سپاهیان شیطان است. شیطان برای فرد همان است که تردید ها و شک های نفسانی را ایجاد می کند. ما در جهان امروز، شدیدا گرفتار این تشکیک کنندگان هستیم که اعتماد به نفس ما و اعتماد به دوستانمان را ضعیف می کنند. بنابراین از شر این وسوسه کنندگان و کسانی که مخفیانه تشکیک می کنند و از شر وسوسه و وسوسه گر نهانی به خداوند و به خالق انسان پناه می بریم. ای مومنان! به ما تکلیف شده است که این دو سوره ناس و فلق را هر روز صبح و هنگام هر سفر و پیش از انجام هر کار دشوار و سختی بخوانیم. و مراد از خواندن این سوره یادآوری این نکته است که بدی ها، و سختی ها و مشکلات هر اندازه گسترش یابند، تا هنگامی که ما به پادارنده امر خداوند باشیم و به او ایمان داشته باشیم و مجری اراده و میل او باشیم، همه کارها از آن اوست و هیچ کس نمی تواند با پروردگاری که خالق همه چیز است و آسمان ها در هم پیچیده و در ید قدرت اوست معارضه و مقابله کند. هنگامی که این دو سوره را می خوانیم احساس می کنیم راه روشن شده است و امید به آینده داریم و در مسیرمانهستیم و خطرها از هر جانبی کنار زده می شوند. به همین سبب، درمان هر سختی توسل به خداوند و تاکید بر ایمان به خداست.» وسوسه، اراده قاطع را سست می کند و شک و تردید می آورد قرآن در این سوره شکل دیگری از شرور را معرفی می کند که با شروری که در تفسیر سوره فلق گفته شد تفاوت دارد. در سوره فلق قرآن از شر آشکار (مانند شر آفریده ها) و شر خفی (مانند شر حسود یا جادوگران) سخن گفت. اما در این سوره به ما می آموزد که از شری که نه کاملا اشکار است و نه کاملا خفی نیز به خدا پناه پناه ببریم. «وسواس خناس» بدین معناست که آدمی نفس خویش را در برابر احساساتی درونی می یابد که گاه می آید و گاه می رود. خنّاس کسی یا چیزی است که پس از ظاهر شدن، مخفی می شود. موجودی که ظاهر می شود، درون انسان نجوا می کند، او را تحریک می کند، می ترساند، وسوسه و تهدید می کند و سپس پنهان می شود و در حالتی دیگر دوباره ظاهر می شود.
اینجا نکته تربیتی وجود دارد که تاکید می کند از این شری که که گاهی آشکار و گاهی نهان است باید به خدایی که دارای 3 صفت است پناه ببریم، پروردگار مردم، فرمانراوی مردم و خدای مردم. در حالی که در سوره فلق از 4 شرّ به یک صفت خدا پناه بردیم، پرورگار صبحگاه. این بدان معناست که این شرّی است خطرناک تر از شرور گذشته یاد شده، چرا که این شر نه آشکار است که با آن روبرو شویم و نه نهان است تا از آن بپرهیزیم و آماده مواجه باشیم. در هر حال از شرّ وسوسه گر نهانی به خدا پناه می بریم. از آنجا که قلب، به صورت نمادین در سینه است، وسوسه گر نهانی در قلب وسوسه می کند و قلب در اصطلاح قرآنی منشا و سرچشمه فعالیت و احساسات انسان است. اگر وسوسه گر نهانی در قلب وسوسه کند، اراده راسخ را سست می کند و به هنگام نیاز به جرات، ترس می آفریند و به هنگام قاطعیت، تردید و به هنگام شفافیت و یقین، شک. آدمی ضعیف می شود و نمی تواند به کارهای خود بپردازد. پروردگار مردم، فرمانراوی مردم و خدای مردم از هر سو بر ما احاطه دارد و ما را از شرّ تردید و ترس و شک و خطرهایی که بلافاصله پس از آشکار شدن پنهان می شوند و پس از پنهان شدن، آشکار می شوند نجات می دهد. بدین گونه به مشکلات پایان می دهیم و آنها را درمان می کنیم و به اطمینان و آرامش دست می یابیم. باید در برابر هر کس که با شیوه های مرموز، شک و تردید یا ترس و ضعف در راه حق ایجاد می کند، ایستاد وسوسه خناس، هم از شرّ آشکار و هم از شرّ پنهان، خطرناک تر است. مثال برای این شرّ فراوان است. نفاق درون انسان و منافقان در جامعه، انواعی از وسوسه ها خناس است. باید در برابر هر کس با شیوه های مرموز، شک و تردید یا ترس و ضعف در راه حق ایجاد می کند، ایستاد. ایستادگی به این شکل است که باید به پروردگارمان و فرمانرایمان و خدایمان پناه ببریم. به خدا پناه می بریم بدین معنا که کمک و توان را از او استمداد می کنیم تا دل هایمان با یاد او آرام گیرد و نیز به او نزدیک می شویم تا به اقتضای تربیت خدا و حکم و عبادت او عمل کنیم، خود و صفاتمان را پاک و طاهر کنیم. صفت های خویش را بازبینی کنیم تا دریابیم چه صفتی است که به واسطه آن وسوسه گر خناس نفوذ می کند و ضعف درونمان از چیست که ما را در زمان تصمیم گیری مردد، ترسان و نگران و بزدل می کند. قرآن کریم این نوع شرّ را تعمیم می دهد و این گونه در ادامه می فرماید: پاره ای از این وسوسه گران خناس آشکارند و پاره ای پنهان. اینها هم از مردم و هم از جنیان هستند. جن به معنای موجود پنهان است. معنای جن در قرآن، معنای عمیق و عظیمی است. قرآن تاکید می کند که جن نیز نوعی از آفرینش است، ولی از ما پوشیده است، وجود دارد اما نوعی دیگر غیر از انسان است. جنیان نیز همانند انسان می زیند، می میرند و چون او برانگیخته می شوند. می دانیم که ادراک ما، ادراک حسی، چشم هایمان و گوش هایمان محدود به طیف معینی از طول موج است. صداهایی را که طول موج آنها بلندتر یا کوتاه تر از حد معین باشد، درک نمی کنیم، نه رنگ و نه سایر خصوصیات آن ها را. بنابراین جنیان موجوداتی پنهانی اند که آن گونه که برخی مفسران می گویند در سرزمین ها وجود دارند. اما مقصود قران از فرشته و فرشتگان، تدبیرگران قوای خیر در جهان است. /6262
کلید واژه ها: ماه رمضان -
پنجشنبه 11 تیر 1394 - 11:20:42
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
غیبت باعث مرگ اجتماعی انسان ها می شود/ برای خود دعا کنیم بهتر است یا برای دیگران؟/ روز هفتم میهمانی
غیبت باعث مرگ اجتماعی انسان ها می شود برای خود دعا کنیم بهتر است یا برای دیگران روز هفتم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - خدایا در خواندنت و در درخواست از حضرتت به من اذن دادى پس اى شنوا بشنو ستودنم را و اى مهربان اجابت کن دعایم را و اى آمرزنده بیامرز لغزشم راخداوند نمیخواهد مردمی را بر دیگر مردمان برتری دهد/ برای خودمان چگونه دعا کنیم؟/ روز ششم میهمانی
خداوند نمیخواهد مردمی را بر دیگر مردمان برتری دهد برای خودمان چگونه دعا کنیم روز ششم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - از تو می خواهم به ارجمندی کلمه لااله الا انت که معبودی جز تو نیست از تو خواهم به جلال و شوکت کلمه لا اله الا انت که معبودی جز تو نیست پس دعایچرا خدا انسان را آزمایش می کند، مگر از همه چیز آگاه نیست؟/ چرایی تاثیر زمان بر دعا/ روز نهم میهمانی
چرا خدا انسان را آزمایش می کند مگر از همه چیز آگاه نیست چرایی تاثیر زمان بر دعا روز نهم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - خدایا آنچه از حق به ما شناساندى تاب تحملش را نیز عنایت کن و آنچه را در رسیدن به آن کوتاهى کردیم ما را به آن برسان شرحی کوتاه بر دعاى رداستانی از مثنوی مولانا درباره نتیجه گناه کردن/ سحرها برای روزی خود دعا کنید/ روز دهم میهمانی
داستانی از مثنوی مولانا درباره نتیجه گناه کردن سحرها برای روزی خود دعا کنید روز دهم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - سپاس خداى را که اجابتم مى کند آنگاه که صدایش مى زنم و هر زشتى را بر من مى پوشاند و من از او نافرمانى مى کنم و او نعمتش را بر من بزرگ مى گرداندابوترابیفرد با بازخوانی پیام امام(ره) به مناسبت شهادت شهید چمران: شهید چمران به دور از خودنماییهای شیطانی ب
ابوترابیفرد با بازخوانی پیام امام ره به مناسبت شهادت شهید چمران شهید چمران به دور از خودنماییهای شیطانی برای خدا به جهاد برخاستنایب رئیس مجلس با بازخوانی پیام امام ره به مناسبت شهادت شهید چمران گفت شهید چمران به دور از خودنماییهای شیطانی برای خدا به جهاد برخاست و خود رادعای روز دهم ماه رمضان + صوت و پوستر
دعای روزهای ماه رمضان دعای روز دهم ماه رمضان صوت و پوستر خدایا قرارم ده در این ماه از توکل کنندگان بر خودت و بگردانم در آن از سعادتمندان درگاهت به گزارش سرویس دینی جام نیوز دعای روز دهم ماه مبارک رمضان به شرح زیر است اَللّهُمَّ اجْعَلْنى فیهِ مِنَ الْمُتَوَکِّلدعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴ ۰۸ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین خدایا قرار بده مرا در این روز از آمرزش جویاندعای وداع با ماه شعبان با نوای میثم مطیعی
دعای وداع با ماه شعبان با نوای میثم مطیعی شناسهٔ خبر 2781177 - چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 22 MB در آخرین روز از ماه شعبان و در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان دعای شب آخر شعبان و شب اول رمضان با نوای میثم مطیعی تقدیم می شودفردي که از حساب دوست خود برداشت غير مجاز ميکرد، دستگير شد
فردي که از حساب دوست خود برداشت غير مجاز ميکرد دستگير شد فرمانده نیروی انتظامی مراغه گفت فردي که از اعتماد بيش از اندازه دوست خود سوء استفاده کرده و از حساب بانکي وي برداشت اينترنتي غيرمجاز کرده بود توسط پلیس فتا مراغه شناسايي و دستگير شد سهراب رحیم زاده اظهار داشت چندي پيشاظهارنظر عادل فردوسی پور درباره سرقت خودرواش (خبر ورزشی)
1394 03 28 اظهارنظر عادل فردوسی پور درباره سرقت خودرواش خبر ورزشی 109 ۲۸ ۰۳ ۱۳۹۴ - ۰۷ ۵۲ادعای حمله آمریکا به تاسیسات فردو ؟! + تصاویر
ادعای حمله آمریکا به تاسیسات فردو تصاویر روز نو ماه حساس ژوئن زمانی بوده که سرنوشت مذاکرات تعیین میشود و این در حالی است که آمریکاییها تلاش میکنند با تاکتیک مرعوب سازی جمهوری اسلامی ایران را وادار به توافق هستهای کنند و در این پروسه از راهبرد شانتاژ رسانهای سوآیا ثواب شنیدن دعا مانند خواندن دعاست؟
در آیینه روایت آیا ثواب شنیدن دعا مانند خواندن دعاست شایسته است که هر انسانی خودش دعا را بخواند تا ثواب بهتری از دعای مورد نظر ببرد و نباید در حالت عادی در مجالس مناجات خوانی به شنیدن دعا بسنده نمود به گزارش سرویس دینی جام نیوز شایسته است که هر انسانی خودش دعا را بخواند تا ثودعای روز هشتم ماه رمضان + صوت و پوستر
دعای روزهای ماه رمضان دعای روز هشتم ماه رمضان صوت و پوستر خدایا روزیم گردان در این ماه مهرورزى نسبت به یتیمان و خوراندن طعام و به آشکار کردن سلام را آمین یا رب العالمین به گزارش سرویس دینی جام نیوز دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان به این شرح است اَللّهُمَّ ارْزُقْنى فیهدعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴ ۰۴ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین خدایا زینت ده مرا در آن بادعای روز نهم ماه رمضان + صوت و پوستر
دعای روزهای ماه رمضان دعای روز نهم ماه رمضان صوت و پوستر خدایا راهنمائیم کن در این ماه بسوى دلیلهاى درخشانت و مرا بسوى موجبات خوشنودى همه جانبه ات سوق ده به گزارش سرویس دینی جام نیوز دعای روز نهم ماه مبارک رمضان به این شرح است اَللّهُمَّ اجْعَلْ لى فیهِ نَصیباً مِنْراهی مستقیم برای نزدیک شدن به خدا/ چرا بعضی وقت ها دعاهایمان مستجاب نمی شود؟/پرونده روز سوم میهمانی
راهی مستقیم برای نزدیک شدن به خدا چرا بعضی وقت ها دعاهایمان مستجاب نمی شود پرونده روز سوم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - خدایا از تو خواهم از وسیع ترین مراتب رحمتت و همه رحمت تو وسیع است پس اجابت کن دعایم را چنانچه وعده فرمودی لطفا منتظر بمانید  نگاه تکخطی به تجدد؛ عامل از خودبیگانگی روشنفکران
یک جامعه شناس عنوان کرد نگاه تکخطی به تجدد عامل از خودبیگانگی روشنفکران شناسهٔ خبر 2781821 - پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها سید جواد میری دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت یکی از علل از خود بیگانگی روشنفکران در جامعه ایرا-