تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830612033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه تک‌خطی به تجدد؛ عامل از خودبیگانگی روشنفکران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک جامعه شناس عنوان کرد؛
نگاه تک‌خطی به تجدد؛ عامل از خودبیگانگی روشنفکران

جواد میری


شناسهٔ خبر: 2781821 - پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

سید جواد میری، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: یکی از علل از خود بیگانگی روشنفکران در جامعه ایران عدم باور آنها به روایت های موازی یا تجربه های متنوع تجدد است. به گزارش خبرنگار مهر، سید جواد میری، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در نشست «از خود بیگانگی روشنفکران» که عصر دیروز در سالن ادب این پژوهشگاه برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت.وی در آغاز این نشست گفت: در تعریف روشنفکر و روشنفکری، یک نوع خود آگاهی و آگاهی نسبت به خود و اجتماع وجود دارد فلذا ازخود بیگانگی روشنفکران، یک مفهوم پارادوکسیکال است. سوال اینجاست که آیا این بحث در بین اندیشمندان سابقه ای داشته است؟ آیا روشنفکران دچار از خود بیگانگی می شوند؟وی افزود به نظر می رسد از قرن نوزده از الیناسیون روشنفکران بحث شده است و دکتر شریعتی هم به آن اشاره کرده است. اما از خود بیگانگی روشنفکران را چگونه می شود تعریف کرد؟ ین اتفاق زمانی رخ می دهد که فرد تحصیلکرده کم کم آن قدر در کتاب، معلومات و رشته تحقیقاتی اش فرو می رود و آن قدر دچار حساسیت های علمی یا ادبی یا مذهبی یا فلسفی می گردد که از عینیت و عالم واقعیات و زندگی روزمره مردم و جامعه اش فارغ، دور و بیگانه می شود. در این وضعیت، روشنفکر خودش را یک گروه مجرد و مجزا از جامعه و زمانه احساس می کند.میری در ادامه گفت: سوال اینجاست که الیناسیون این قشر روشنفکر در ایران چگونه مشخص می‌شود؟ اول؛ وقتی که برای «موضع» خود اصالت قائل نیست و تلاش می کند «موضع دیگری» را مبدأ رشد خود قرار دهد. دوم؛ جامعه و تاریخ خود را نشناسد و چارچوبهای دیگری را وحی منزل بپندارد. سوم؛ جامعه ایران یک جامعه مذهبی است و تاریخ آن یک «تاریخ پیوند خورده با مذهب» است. اگر روشنفکر ایرانی این موضع را معیار خویش قرار ندهد دچار الیناسیون است و چهارم؛ به قول شریعتی توجه به تفاوت های زیاد فرهنگ ایران با فرهنگ یونان یا روم که بیشتر فلسفی و لائیک است.وی در ادامه افزود: اگر روشنفکر ایرانی به این ظرافتها توجه نکند تمام جامعه را بر اساس سلیقه خود و روابط روشنفکرانه درون گروهی خودش تعمیم خواهد داد و به قول شریعتی این یکی از اشتباهات سنت روشنفکری در ایران است. وقتی روشنفکر ایرانی نتواند ظرافت های فرهنگی را ببیند، نمی تواند مکانیسم مذهب را که شاکله جامعه ایران را تشکیل می دهد و هویت های تاریخی آن را انسجام درونی می دهد، بشناسد. به عبارت دیگر، روشنفکر باید در پی ایجاد «پلی بین خود – یعنی آگاهی و خودآگاهی یافته خویش – و جامعه اش» باشد، نه در پی پل زدن بین جامعه و «فرهنگ دیگری» به صورت مقلدانه.میری تأکید کرد: شاید بتوان به صورت خلاصه گفت که یکی از علل از خود بیگانگی روشنفکران در جامعه ایران عدم باور آنها به روایت های موازی یا تجربه های متنوع تجدد باشد. به زبان دیگر، آنها چنین می پندارند که هنوز فقط یک خط ممتد تجدد وجود دارد که از یونان و روم آغاز و از فرانسه و انگلیس و آلمان به آمریکا ختم می گردد و خطوط دیگر فاقد اصالت است و این باعث شده که نوعی از «غربزدگی» و «نوغربزدگی» - از یک سو و افراطی گری و مذهب مقدس نمایانه از سوی دیگر، جامعه را به یک جنگ روانی فرسایشی فرو برده است.وی در ادامه گفت: مواجهه ما با دیگری باید یک مواجهه مجتهدانه باشد. شاید یکی از سوالات در مورد تجدد این باشد که تجدد یک چارچوب و یک خط دارد که و این معیار ها جهان شمول است در صورتی که معیارها جهانی هستند و جهانشمول نیستند و بین جهانی و جهانشمول تفاوت است.میری در پایان سخنانش گفت: طبقه روشنفکر در اروپا با شناخت تاریخ خویش و محدودیت های مذهب کاتولیک تحول معنوی جدیدی را در اروپا ایجاد کرد ولی در اینجا تحول به «تقلید» تقلیل یافت. به زبان شریعتی مذهب خالی از شناخت واقعی از آگاهی دردی را دوا نخواهد کرد بلکه دردی بر دردها خواهد افزود. ضرورت دارد به مسئولیت روشنفکران در ایران و جهان اسلام که مسبب چنین دوگانگی در ضمیر ناخودآگاه جامعه بودند پرداخته شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن