محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832303170
ضریح نمادین امام حسین(ع) عاملی برای ترویج خرافات در تهران
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
ضریح نمادین امام حسین(ع) عاملی برای ترویج خرافات در تهران
شناسهٔ خبر: 2771690 - سهشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
ضریح ساخته شده در تهران در صورتی که مدیریت درستی در این زمینه صورت نگیرد میتواند منشأ خرافات و سوء برداشتهای عامه مردم شود. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید محمد میراحمدی پژوهشگر حوزه و دانشگاه در نوشتاری از نصب «ضریح نمادین امام حسین(ع) در تهران انتقاد کرده است. متن این یادداشت را در ادامه می خوانید؛چندی پیش و در اقدامی قابل تامل ضریح نمادین امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) در باغ موزه دفاع مقدس و با حضور مهدی چمران رئیس شورای شهر، دکتر قالیباف شهردار تهران و سردار علی فضلی رونمایی شد. فارغ از اینکه متولیان این اقدام چه قصدی از انجام این کار داشتند و هدف آنها از ساخت چنین ضریحی در ابعاد واقعی و همسان ضریح امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) در کربلا چه بوده است نکاتی در این زمینه وجود دارد که باید به آنها توجه کرد و کمی محتاطانه در این زمینه حرکت کرد.
در عکسهای اولیهای که از این ضریح در فضای مجازی و در خبرگزاریها منتشر شده است مشاهده میشود که مردم در حال زیارت ضریح هستند و برخی بر این ضریح بوسه میزنند، برخی به آن متوسل شده و نم اشکی میریزند و .....، در سال ۹۱ ضریح امام حسین(ع) در قم ساخته شد و سپس با عبور از شهرهای مختلف کشور راهی عراق و شهر مقدس کربلا گردید در این میان و در طول مسیر مردم به ابراز احساسات نسبت به این ضریح پرداختند و این امر شائبهها و شبهاتی را مطرح کرد که مراجع و علما در پاسخ به این شائبهها ابراز احساسات مردم را از مصادیق تعظیم شعائر دانسته و عنوان کردند که ابراز احساسات مردم به این ضریح به خاطر انتساب آن به امام حسین(ع) است و از نظر شرعی این مسئله اشکالی ندارد.اما ماجرای ضریح نمادین در تهران با ضریح ساخته شده در قم فرق دارد چرا که آن ضریح قرار بود در کربلا نصب شود و یگانه بود و از این جهت هم منتسب به امام حسین(ع) بود. اما ضریح ساخته شده در تهران در صورتی که مدیریت درستی در این زمینه صورت نگیرد میتواند منشأ خرافات و سوء برداشتهای عامه مردم شود چرا که ممکن است مردم در شهرستانها هم تقاضا کنند که چنین ضریحهایی در گلزار شهدای شهرستانها هم ساخت و نصب شود و این امر منجر به ایجاد اتفاقات سلسلهواری خواهد شد که قطعا تبعات آن دامن سازندگان اولیه ضریح نمادین را هم خواهد گرفت.
البته تعظیم و بزرگداشت مقام امام حسین(ع) و واقعه کربلا اقدامی پسندیده است و از هر عملی که در چارچوب شرع مقدس اسلام قرار بگیرد و به این مهم بپردازد باید حمایت کرد اما اقداماتی که ممکن است در دراز مدت باعث سوء برداشت عامه مردم و یا طرح شبهات از سوی دشمنان تشیع قرار بگیرند باید با احتیاط بیشتر و با نظارت علمای دین انجام بگیرند. در صورتی که ساخت چنین ضریح نمادینی دارای جواز شرعی است بهتر بود سازندگان ضریح از علمای تهران و یا قم دعوت میکردند که در مراسم رونمایی از این ضریح حضور داشته باشند و یا نظرات علما و مراجع راجع به این اقدام را جمعآوری کرده و ضمن اعلام عمومی این نظرات آن را در محوطه اطراف ضریح نمادین نصب میکردند.
در سالهای گذشته در محراب مسجد مقدس جمکران شیشهای نصب شد و چند لامپ سبز رنگ نیز به آن آویزان شد. کمکم این قسمت از مسجد به شکل مکانی برای زیارت زوار درآمد و زوار در پشت شیشه صف کشیده و آن محل را زیارت میکردند. آیتالله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در مقابل این اقدام موضع گرفتند و عنوان کردند: «اخیراْ در محراب مسجد جمکران یک تشکیلات شیشهاى سبز رنگ و چراغ درست کردهاند که کمکم به صورت امامزادهاى درآمده است. مردم براى بوسیدن این شیشه صف میکشند، کسانی هم هنگام دور شدن عقب عقب میروند مثل کارى که در حرم امامان و امامزادهها میکنند. بعضیها هم فاتحه میخوانند، عدهاى تعظیم میکنند، بعضی از عوام هم میگویند اینجا قبر حضرت ولی عصر(عج) است. حتما چند سال دیگر هم فردى پیدا میشود و کتابی مینویسد که ۷۰ نفر از اوتاد در اینجا دفن شدهاند. هرکس مرتکب این کار شده اشتباه کرده است، این ضربهاى به مسجد جمکران است.»
پس از این اعتراض، بلافاصله این تشکیلات از محل محراب جمعآوری شد. قصد متولیان و سازندگان چنین جایگاهی هم جز بزرگداشت مقام حضرت ولی عصر(عج) چیزی نبود اما همین اقدام ساده میتوانست منشا ایجاد خرافات و بدعتهایی ناخواسته در دین شود و با موضعگیری به موقع مراجع تقلید این تشکیلات جمعآوری شد.
در مورد ساخت ضریح نمادین در تهران هم میتوان گفت با وجود حسن نیت متولیان امر ساخت ضریح نمادین در تهران آنها نمیتوانند ادعا کنند که میتوانند تبعات بعدی این اقدام را مدیریت کنند هر چند به نظر میرسد این اقدام را میتوان به نوعی تعظیم شعائر قلمداد کرد و ستود اما این سوال به ذهن میرسد که آیا راه دیگری که خطرات کمتری داشته باشد و شبهات کمتری در جامعه ایجاد کند و از سوی دیگر مورد سوء استفاده دشمنان تشیع که همواره به دنبال دستاویزی برای حمله به مناسک و اعتقادات تشیع هستند فراهم نکند برای تعظیم شعایر وجود نداشت؟
یکی از جنبههای تقدس مکانها یگانگی آنهاست. مثلا کعبه یگانه و واحد است، مسجد الحرام و مسجدالنبی نیز یگانه هستند و همین یگانگی آنها باعث خاص شدن آنها شده است. در مورد بقاع متبرکه امامان معصوم نیز میتوان گفت این یگانگی صادق است یعنی اگر قرار باشد هر جایی شبیه ضریح امام حسین(ع) یا دیگر امامان معصوم(ع) ضریحهایی ساخته شود آن جنبه قدسیت و یگانگی از نظر مومنان کاهش مییابد. اگر چه مسلم است که ضریحهای ساخته شده نمادین شبیه ضریحهای اصلی هستند و همان آثاری که در ضریح امامان در روایات متعدد به آنها اشاره شده است در ضریحهای شبیه وجود ندارد اما این مطلب و این سخن استدلالی نیست که همیشه همراه این مکانها باشد و ممکن است به مرور زمان و مراجعه متعدد مردم در خصوص این ساختههای جدید حرفها و خرافاتی پدید بیایید که به اصل این ضریحهای نمادین و شبیه قدسیت بدهد.برای مقدس شدن ضریحهای جدید فقط کافی است چند شایعه در مورد شفا گرفتن یا دیدن امام زمان(عج) یا امام حسین(ع) در میان عامه مردم بپیچد آن زمان است که مردم دسته دسته برای زیارت ضریح جدید به آن هجوم میبرند. حافظه تاریخی تشیع پر است از این خرافات، خرافاتی که یا به خوابی یا دروغی وابسته است. هنوز از خاطرمان نرفته است که چندی پیش مردم عوام به خاطر سوراخ شدن یک ناودان در یکی از منطقههای تهران و درست شدن نقشی شبیه آدم آن را به حضرت ولی عصر(ع) نسبت داده بودند و برای زیارت و گرفتن حاجات خود به آن هجوم آورده بودند. به هر حال به نظر میرسد مهمترین مسالهای که در جریان ساخت این ضریحهای نمادین قابل توجه است این است که این ضریحهای نمادین به راحتی با انتساب یک شایعه، یک دروغ میتواند مشکلاتی را به وجود بیاورند.
به نظر میرسد بهتر بود متولیان امر ساخت ضریح با احتیاط بیشتری در این زمینه اقدام میکردند و حال که این اقدام صورت گرفته است باید تلاش کنند با مدیریت عاقلانه و در عین حال با اطلاع رسانی به موقع مانع از سوء برداشتهای عامه مردم از این ضریح شوند و ساخت این ضریح را تنها نمادی برای یادآوری کربلا برای مردم عنوان کرده و مانع از انجام اموری همچون زیارت، ریختن وجوهات نقدی در داخل ضریح و .... شوند که در این صورت در صورت برخورد با چنین اعمالی اعتقادات راستین مردم آسیب خواهد دید و در صورت عدم برخورد هم این ضریح دستاویزی برای طرح شبهات و سوء استفاده دشمنان تشیع قرار خواهد گرفت.منبع: شفقنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]
صفحات پیشنهادی
فضای زیارتی اطراف ضریح امام حسین (ع) دوبرابر می شود
فضای زیارتی اطراف ضریح امام حسین ع دوبرابر می شود فرهنگ > دین و اندیشه - رئیس ستاد بازسازی عتبات از آغاز یکی از پیچیده ترین طرحهای مهندسی جهان اسلام با هدف توسعه فضای تردد زائران حرم مطهر امام حسین ع خبر داد به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی ستادترویج خرافات با ساخت ضریح نمادین امام حسین(ع)
ترویج خرافات با ساخت ضریح نمادین امام حسین ع چندی پیش و در اقدامی قابل تامل ضریح نمادین امام حسین ع و حضرت عباس ع در باغ موزه دفاع مقدس و با حضور مهدی چمران رئیس شورای شهر دکتر قالیباف شهردار تهران و سردار علی فضلی رونمایی شد به گزارش خبرگزای آنا به نقل از شفقنا حجتالاسلامممکن است وهابی ها بگویند کربلایشان را به تهران بردهاند/ نظر حجتالاسلام غرویان درباره ضریح نمادین
ممکن است وهابی ها بگویند کربلایشان را به تهران بردهاند نظر حجتالاسلام غرویان درباره ضریح نمادین فرهنگ > دین و اندیشه - حجتالاسلام غرویان می گوید ضریحهای نمادین استقبال مردم را به همراه دارند و ممکن است توسل بوسیدن ضریح و نذرهایی همراه داشته باشد باید مدیریتآغاز اجرای پروژه افزایش ارتفاع گنبد حرم امام حسین(ع) + عکس
حرم امام حسین علیه السلام آغاز اجرای پروژه افزایش ارتفاع گنبد حرم امام حسین ع عکس پروژه ترفیع گنبد حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین ع و بهسازی ستونهای مجاور ضریح حرم مطهر آغاز شد به گزارش سرویس دینی جام نیوز بخش فنی مهندسی آستان مقدس حرم امام حسین ع پروژه ترفیع گنبد حرمجشن نیمه شعبان در امامزاده زید تهران برگزار میشود
با سخنرانی شیخ انصاریان جشن نیمه شعبان در امامزاده زید تهران برگزار میشود شناسهٔ خبر 2761823 - پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مسئول فرهنگی اداره اوقاف وامورخيريه شرق و جنوب تهران گفت جشن میلاد امام عصر عج شنبه ۹ تا سه شنبه ۱۲ خردادمابخشی ازضریح نمادین امام حسین(ع) و حضرت عباس (ع) رونمایی شد
بخشی ازضریح نمادین امام حسین ع و حضرت عباس ع رونمایی شد تهران -ایرنا- بخشی از ضریح نمادین امام حسین ع و حضرت ابوالفضل العباس ع در باغ موزه دفاع مقدس رونمایی شد به گزارش خبرنگار ایرنا این مراسم به مناسبت میلاد با سعادت حضرت ابا عبدالله حسین ع و سالروز آزاد سازی خرمشهر در تاثواب زيارت امام حسين(ع) در نيمه شعبان
ثواب زيارت امام حسين ع در نيمه شعبان حضرت امام باقر عليه السّلام فرمودند گناهان كسى كه در نيمه شعبان امام حسين عليه السّلام را زيارت كند آمرزيده مى شود و در آن سال گناه و لغزشى برايش نوشته نمى شود تا سال تمام گردد و اگر در سال آينده حضرت را زيارت كرد گناهانش آمرزيده مى گرددجایگاه امام حسین(ع) نزد پیامبر اعظم(ص) به روایت اهل سنت
معارف جایگاه امام حسین ع نزد پیامبر اعظم ص به روایت اهل سنت پیامبر ص فرمود حسین از من است و من از حسینم هر که او را دوست بدارد خداوند دوستش بدارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام حسین ع در سوم شعبان سال چهارم هجری عالم امکان را به نور جمال بیمثال خویش منور کردندآیا نیمه شعبان، روز ولادت امام زمان(عج) است؟ / پاسخ آقا مجتبی تهرانی
آیا نیمه شعبان روز ولادت امام زمان عج است پاسخ آقا مجتبی تهرانی فرهنگ > دین و اندیشه - روایتی درباره امام زمان عج به شرح مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی حدیث رُوِیَ عَنِ الصَّادق علیه السلام قال الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَ مَعَ الْخَلْقِ وَ بَعْدَ الْخَلْقهيأت کويتی شرکتکننده در مراسم ارتحال امام (ره) عازم تهران شد
هيأت کويتی شرکتکننده در مراسم ارتحال امام ره عازم تهران شد شناسهٔ خبر 2765733 - دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی هيأت بلندپايه کويتی متشکل از شخصيتهای دانشگاهی فرهنگی و اجتماعی با هماهنگی رايزنی فرهنگی ايران در كويت ۱۰ خرداد و به منظرونمایی از ضریح نمادین امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل
رونمایی از ضریح نمادین امام حسین ع و حضرت ابوالفضل ایرنا - تهران - بخشی از ضریح نمادین امام حسین ع و حضرت ابوالفضل عصر جمعه به مناسبت میلاد امام حسین ع و سالروز آزاد سازی خرمشهر با حضور محمد باقر قالیباف شهردار مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران سرتیپ حسین اشتری فرماحسینیبوشهری: امام راحل خودباوری را به ملت ایران ارمغان داد
پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۰ مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی و بزرگداشت قیام 15 خرداد چهارشنبه شب از سوی رهبر معظم انقلاب در مسجد اعظم قم برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دراین مراسم حضرات آیات مکارم شیرازی شبیری زنجانی نوباب توسل و زیارت ضریح نمادین را ببندید
یادداشتی از مهدی مسائلی باب توسل و زیارت ضریح نمادین را ببندید شناسهٔ خبر 2760269 - دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷ ۰۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی زیارت و توسل یکی از ارزشهای معنوی است که مورد توصیه فراوان اسلام است ولی با اینحال باید محدوده زیارت و توسل را شناخت و درتجمع جوانان تهرانی در میدان امام حسین (ع)
تجمع جوانان تهرانی در میدان امام حسین ع دبیر ستاد بزرگداشت هفته جوان شهرداری تهران با اشاره به گردهمایی نسل علیاکبریم گفت این برنامه در قالب اجتماع بزرگ جوانان شهر تهران امروز در میدان امام حسین ع برگزار میشود خبرگزاری ایسنا دبیر ستاد بزرگداشت هفته جوان شهرداری تهرانخاتم کاری درهای طلای ضریح امام حسین (ع) در فارس
شیراز خاتم کاری درهای طلای ضریح امام حسین ع در فارس هنرمندان خاتم کار و درودگر استان فارس خاتم کاری 5 در طلای ضریح امام حسین ع را بر عهده گرفتند به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شیراز رئیس عتبات عالیات استان فارس گفت خاتم کاری این درها یکصد و 15 میلیون تومفضاي زيارتي اطراف ضريح امام حسين (ع) دو برابر خواهد شد
۹ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴ ۴۷ب ظ فضاي زيارتي اطراف ضريح امام حسين ع دو برابر خواهد شد موج - رئيس ستاد بازسازي عتبات از آغاز يکي از پيچيدهترين طرحهاي مهندسي جهان اسلام با هدف توسعه فضاي تردد زائران حرم مطهر امام حسين ع خبر داد به گزارش خبرگزاري موج حسن پلارک رئيس ستاد بازسازي عتبافضای زیارتی اطراف ضریح امام حسین (ع) دو برابر میشود
فضای زیارتی اطراف ضریح امام حسین ع دو برابر میشود رئیس ستاد بازسازی عتبات از آغاز یکی از پیچیدهترین طرحهای مهندسی جهان اسلام با هدف توسعه فضای تردد زائران حرم مطهر امام حسین ع خبر داد به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران حسن پلارک گفت ساختار کنونی حرم سید الشهدا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها