محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843055367
ممکن است وهابی ها بگویند کربلایشان را به تهران بردهاند/ نظر حجتالاسلام غرویان درباره ضریح نمادین
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
ممکن است وهابی ها بگویند کربلایشان را به تهران بردهاند/ نظر حجتالاسلام غرویان درباره ضریح نمادین فرهنگ > دین و اندیشه - حجتالاسلام غرویان می گوید: «ضریحهای نمادین استقبال مردم را به همراه دارند و ممکن است توسل، بوسیدن ضریح و نذرهایی همراه داشته باشد. باید مدیریت عاقلانهای صورت بگیرد تا در آینده سر از خرافات و آفاتهای فرهنگی- اعتقادی در نیاورد.»
به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام غرویان، مدرس عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با شفقنا درباره ضریح نمادین امام حسین و حضرت عباس که به تازگی در باغ موزه دفاع مقدس رونمایی شد، اظهارنظر کرده است. متن این گفت و گو را در ادامه می خوانید. در زمان معصومین(ع)ضریح به شکل متداول امروزی وجود نداشته و تنها بقعهای برای ایشان میساختند. برای شروع صحبت به نظر شما ماهیت ضریح و علت پیدایش نماد سازی چیست؟
اصل نمادسازی دینی و مذهبی از قدیم وجود داشته است و مربوط به امروز نیست. به طور مثال در سقاخانههای قدیمی شهرها نیز نشان دست بریدهای در کنار آن هست، که نماد دست بریده حضرت عباس (ع) در صحنه کربلا بوده است. مردم با این نمادها به یاد واقعه عاشورا و کربلا میافتادند و توجهی به آن حضرات پیدا میکردند. این نمادها یادآوری کننده بودهاند. و در واقع مردم را به یاد وقایع کربلا میانداختند.
روایت یا دستوری از ناحیه ائمه مبنی بر این که ضریح یا بارگاه بسازید به دست ما نرسیده است. بارگاهها تنها علامتهایی بودهاند. برای مثال گنبد برای این بوده که مردم از دور متوجه شوند اینجا مقبره یک انسان بزرگ است. به مرور زمان هنرمندان تغییراتی را در این نمادهای مذهبی ایجاد کردند؛ ازجمله سبز کردن یا طلایی کردن گنبدها، اضافه شدن گلدسته و... تفسیرهایی که از این نمادها میشود ذوقی و هنری هستند.
در ادیان دیگر نیز این نماد سازیها وجود دارد و مخصوص اسلام نیست. در معابد یا کلیساها نیز پر است از مجسمهها و نقاشیهای متفاوت، که هر کدام دارای داستان و نمادی خاص هستند. آیا ساخت ضریح نمادین از منظر شرع مجاز است؟ به طور کلی محدودیتی برای ساخت مقبره از منظر اسلام وجود دارد؟ به خصوص در ظاهر یا نوع مواد به کار رفته در ساخت آن. مانند حرمت استفاده از طلا برای مرد.
به نظر میرسد در مورد ضریح ساختن محدودیتی وجود ندارد. یکی از دلایل حرمت استفاده طلا برای مرد آن است که طلا زیور زنان است. ولی در مورد ضریح ائمه (ع) چنین منعی وجود ندارد. مگر آن که مصداق تشریفات و اسراف شود. برخی از فقها معتقدند که مخارج سنگین در مساجد و استفاده از لوسترهای بزرگ و... تشریفاتی است که مسجد را از ساده بودن خارج میکند. لازم به اشاره است اگر همه علما به اشتراک و اتحاد نظر برسند تا تشریفات مساجد کم شود، آن گاه میتوان از هیأت امنا خواست تا هزینهای برای زیور آلات و چیزهای تشریفاتی نکنند. ساخت ضریح نمادین در اندازه و ظاهر مشابه با نمونه واقعی، ممکن است چه تبعات اجتماعی را داشته باشد؟ آیا باب جدیدی از توسل در زیارت باز میشود و این که آیا ممکن است در طول زمان تبدیل به خرافه گردد؟
ممکن است عده ای همچون وهابیها ایراد بگیرند که ما بت پرست، ضریح پرست و یا آهن پرست هستیم و آنها را عبادت میکنیم. حتی ممکن است بگویند: کربلایشان را به تهران بردهاند. اوایل رحلت امام خمینی(ره) زمانی که ایشان را دفن کردند، و برای ایشان ضریح درست کردند، شایعاتی پخش شد ( حتی در عربستان ) مبنی بر اینکه حکومت سعودی گفته: « ایرانیها میخواهند مقبره امام خمینی (ره) را به عنوان محل طواف قرار بدهند و دیگر برای طواف کعبه به مکه نیایند. آنها میخواهند دور حرم امام خمینی (ره) طواف کنند» این توطئه خنثی شد؛ اما باید مراقب بود تا بهانهای به دشمن داده نشود.
ساخت چنین ضریحهایی ممکن است فی نفسه حال و هوای زیارت را به برخی مردم بدهد. به خصوص کسانی که دسترسی به کربلا ندارند، و یا اینکه به علت جنگ بیم رفتن به کشور عراق را دارند. زمانی که ضریح امام حسین (ع) در قم ساخته میشد، شاهد بودم که مردم با شوق و علاقه به زیارت میآمدند؛ به اعتقاد اینکه این ضریح به کربلا میرود، و ما از اکنون زیارت و توسل پیدا میکنیم به شوق آنجا. البته انجام این امور نیازمند کار فرهنگی است تا در این زمینه سوء استفادهای صورت نگیرد و عقاید خرافی جایگزین اعتقادات نشود. عده ای معتقدند اگر این کار ادامه پیدا کند و بازدید برای عموم باشد، ممکن است در شهرستانها نیز مردم مبادرت به ساختن ضریح کنند. چگونه میتوان از پیدایش خرافات جلوگیری کرد؟
چند سال پیش شبیه این موضوع در جمکران پیش آمد. برای محراب جمکران محفظه شیشهای با نور سبز تعبیه کرده بودند. مردم پول درون آن میریختند، زیارت میکردند و برای بوسیدن شیشه صف میکشیدند، گویی پشت آن شیشه نورانی امام زمان(عج) است! تا آنجا که آیتالله مکارم شیرازی مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردند و این بساط برچیده شد تا منشأ خرافات نگردد.
نباید این گونه باشد که به بهانه مخارج مسجد از اعتقادات مردم سوء استفاده کرد و آنها را به سمت خرافات برد. چاه جمکران نیز از این گونه مثال ها است. در کل برای کار خیر نیز باید روشی درست انتخاب کرد و نباید به هر وسیلهای تمسک جست. به هر حال بعد ازآن که مردم متوجه شوند یا مرجعی مخالفت کند، آن وقت مردم به اصل آن اعتقادات شک میکنند. پس به نظر شما ضریح به صورت ذاتی مقدس نیست. اما آیا این امکان وجود دارد که در طول زمان خود ضریح مقدس شود و چه تبعات اجتماعی دارد؟
بله، این موضوع حتما منشأ یکسری مشکلات در آینده خواهد شد، مشکلات فرهنگی ایجاد میکند و شبهاتی به همراه دارد. مثلا ممکن است بخواهند در نیشابور یا سبزوار ضریح بسازند و اگر آنها را منع کنند دلیل بیاورند که پس چرا در تهران ضریح ساختهاند و یا این که بخواهند در مقبره شهدای تمام شهرها ضریح نمادین امام حسین (ع) را بسازند. ارتباط تعظیم شعائر با ساخت ضریح نمادین چیست؟ آیا در راستای تعظیم شعائر است یا در طول زمان در تضاد با آن قرار میگیرد؟
از یک جهت تعظیم شعائر است و اشکالی ندارد و آیه «وَمَنْ يُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوي القلوب؛ هركس شعائر الهي را بزرگ دارد ، اين كار نشانه ي تقواي دلها(ي آنها ) است » (سوره حج آيه 32) این موارد را هم شامل میشود. ولی این بستگی دارد به اینکه علما و نخبگان فکری با یکدیگر شور و بررسی کنند و ببینند آیا تعظیم شعائر بهتری نیز وجود دارد. ساخت ضریح راحتترین گونه تعظیم شعائر الله است. یعنی برای مردم یک ضریح بگذاریم. حتما مردم برای این ضریح پول میگذارند و نذر میکنند. ممکن است در طول زمان این ضریحهای نمادین منبع درآمد شوند. آیا ممکن است آنچه بر سر سبکهای عزاداری و مداحی آمده در اینجا نیز تکرار شود؟ یعنی در هر شهر ضریحی ساخته شود، تا آنجا که شخصیت و ویژگیهای امام حسین و معصومین(ع) فراموش گردد؟
اگر مدیریت مناسب صورت نگیرد و این کار در جاهای دیگر نیز تکرار شود، ممکن است کربلاهای نمادین جایگزین کربلای اصلی شوند. البته برای مردم روشن گری کرد و اینکه فکر میکنم مردم کربلا را همان کربلای عراق میدانند و از باب قاعده میسور [1] "المیسورلایسقط بالمعسور"است که میگویند اکنون که دستمان به آن کربلا نمیرسد، به اینجا مراجعه میکنیم. اگر بخواهم صحبت شما را جمع بندی بکنم به این نتیجه میرسیم که شما با اصل این موضوع مخالفتی ندارید و اهمیت بیشتری به چگونگی مدیریت میدهید؛ و این مسألهای است که باید با روش مطالعات فقهی- اجتماعی بررسی گردد.
بحث موافقت و مخالفت فقهی با ظاهر قضیه فرق میکند. به هرحال این تصمیمی است که اجرا شده است. این ضریحها استقبال مردم را به همراه دارند و ممکن است توسل، بوسیدن ضریح و نذرهایی همراه داشته باشد. باید مدیریت عاقلانهای صورت بگیرد تا در آینده سر از خرافات و آفاتهای فرهنگی- اعتقادی در نیاورد و بهانهای شود برای دشمنان تشیع تا اعتقادات ما را به تمسخر بگیرند و زیر سوال ببرند.
1- حضرت علی ع : «المیسور لا یسقط بالمعسور »انجام مقدار از تکلیف، که از دست مکلف برمیآید، به علت دشوار بودن یا غیر مقدور بودن انجام کامل آن، ساقط نمیشود. /6262
کلید واژه ها: وهابیت - امام حسین(ع) - محسن غرویان - خرافه پرستی - خرافه -
دوشنبه 18 خرداد 1394 - 15:00:46
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]
صفحات پیشنهادی
سعودی ها و یهودی ها درباره منع رانندگی زنان نظر مشترکی دارند
الدیار گزارش داد سعودی ها و یهودی ها درباره منع رانندگی زنان نظر مشترکی دارند اسناد تاریخی نشان می دهد آل سعود پیشینه یهودی مآبی دارد به طوری اجداد دور این خاندان نسلشان به یهودی ها برمی گردد به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از روزنامه لبنانی الدیار یکی از فرقه هایاظهارنظر بهرام رادان درباره حراج تهران
اظهارنظر بهرام رادان درباره حراج تهران بهرام رادان بازیگر سینما و سیدمحمد بهشتی مدیر سینمای ایران در دهه 60 تحلیل خود را از فروش آثار تجسمی در حراج تهران مطرح کردند خبرآنلاین بهرام رادان بازیگر سینما و سیدمحمد بهشتی مدیر سینمای ایران در دهه 60 تحلیل خود را از فروش آثار تجسمی درنظر آقا تهرانی درباره اوضاع اصولگرایان در تهران
نظر آقا تهرانی درباره اوضاع اصولگرایان در تهران دبیر کل جبهه پایداری گفت در تهران اوضاع اصولگرایان خیلی خوب است و اختلاف نظری وجود ندارد ولی اگر اختلافی هم وجود داشته باشد حرف بزرگتر ها را به عنوان حرف آخر قبول می کنیم به گزارش فرهنگ نیوز حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی شامنظر حجتالاسلام والمسلمین قرائتی درباره کتابهای درسی
نظر حجتالاسلام والمسلمین قرائتی درباره کتابهای درسیحجتالاسلام والمسلمین قرائتی گفت اگر دانشآموزان با زور و نمره کتابها را خواندند فکر نکنید موفق هستید به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز در نشستهاظهارنظر بهرام رادان بازیگر سینما درباره حراج تهران
اظهارنظر بهرام رادان بازیگر سینما درباره حراج تهران بهرام رادان بازیگر سینما و سیدمحمد بهشتی مدیر سینمای ایران در دهه 60 تحلیل خود را از فروش آثار تجسمی در حراج تهران مطرح کردند بهرام رادان بازیگر سینما و سیدمحمد بهشتی مدیر سینمای ایران در دهه 60 تحلیل خود را از فروش آثار تجسمیبهرام رادان درباره حراج تهران چه گفت؟ / مقایسه فروش آثار تجسمی و فیلمهای سینمایی
بهرام رادان درباره حراج تهران چه گفت مقایسه فروش آثار تجسمی و فیلمهای سینمایی فرهنگ > سینما - بهرام رادان بازیگر سینما و سیدمحمد بهشتی مدیر سینمای ایران در دهه 60 تحلیل خود را از فروش آثار تجسمی در حراج تهران مطرح کردند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین چهارمينمصوبه دولت درباره ترکیب نمایندگان اتاق تهران و شهرستانها
معاون اول رئیسجمهور ابلاغ کرد مصوبه دولت درباره ترکیب نمایندگان اتاق تهران و شهرستانها هیئت وزیران آییننامه اجرایی ماده 53 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور را تصویب کرد به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران هیئت وزیران آیین نامه اجرایی مادبهائی ها درباره امام زمان(ع) چه می گویند؟
بهائیت بهائی ها درباره امام زمان ع چه می گویند بنیان گذاران بابیت و بهائیت بااستفاده از زمینه و بستر موجود در میان مسلمانان و اعتقادی که آنان به امام زمان ع داشتند خود را مهدی نامیدند و بعد که مدعی نبوت و خدایی شدند منکر مهدویت شدند به گزارش سرویس دینی جام نیوز بررسی مفهوماظهارنظر نماینده ایران در آژانس درباره گزارش آمانو |اخبار ایران و جهان
اظهارنظر نماینده ایران در آژانس درباره گزارش آمانو نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش جدید یوکیا آمانو مدیر کل آژانس را فاقد هرگونه مطلبی جدید دانست کد خبر ۵۰۴۵۴۱ تاریخ انتشار ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۵ - 30 May 2015 نماینده دائم ایران در آژانس بین المللیاعلامنظر هیات منصفه مطبوعات درباره «تابناک»، «انتخاب» و «خورشید»
یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۱۴ هیأت منصفه مطبوعات مدیر سایت تابناک را مجرم تشخیص نداد به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا جلسه رسیدگی به پروندههای روزنامه خورشید سایتهای تیک انتخاب و تابناک صبح امروز در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیرخنظر جالب کیروش درباره اخراج آندرانیک
کارلوس کیروش نظر جالب کیروش درباره اخراج آندرانیک سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت دنبال بهترین راهکار برای تدوین برنامه هستیم به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز کارلوس کیروش بعد از جلسه امروز با مهدی تاج در سازمان لیگ در مصاحبه با خبرنگاران گفت به دوستانی که امروز اینجا هنظر ظریف درباره "آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامهدانتان پاره شود"
نظر ظریف درباره آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامهدانتان پاره شود بین الملل > دیپلماسی - انتخاب نوشت «وقتی قطعنامه پشت قطعنامه علیه ایران صادر میشد و شما این سخن را شنیدید که «آنقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامهدانتان پاره شود»مصوبه دولت درباره ترکیب نمایندگان اتاق تهران و شهرستان ها
یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۰ هیئت وزیران آیین نامه اجرایی ماده 53 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را تصویب کرد به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا بر اساس این مصوبه تعداد و ترکیب نمایندگان اتاق تهران و شهرستانها مشخص شد متن مصوبه هیئت وزیران به شرح زیر اعکس جالب بهنوش بختیاری و اظهار نظر عجیبش درباره اینستاگرام
عکس جالب بهنوش بختیاری و اظهار نظر عجیبش درباره اینستاگرام روز نو بختیاری با انتشار عکس زیر نوشته است اینستاگرام نیس که لامصب همه دکتر مهندس همه شاخ همه ورزشکاروبدنساز همه مدل ومانکن فقط منم که زامبیم این عکس ازپیام ایراییه عزیزدل مهربانه تاریخ انتشار ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ -نقطه نظرات درباره مسائل هسته ای نباید به تضعیف مذاکره کنندگان منجر شود
هاشمی شاهرودی نقطه نظرات درباره مسائل هسته ای نباید به تضعیف مذاکره کنندگان منجر شود خبرگزاری پانا نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری رمز موفقیت تیم مذاکرهکننده هستهای را در گرو پایبندی به خطوط قرمز و عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب دانست و گفت فضای کشور نباید به گونه ای ترسیم شودبازنمایی ابعاد تکامل در تاریخ از نظرگاه آموزۀ نجات گرایانۀ مهدویت
بازنمایی ابعاد تکامل در تاریخ از نظرگاه آموزۀ نجات گرایانۀ مهدویتدر دین مبین اسلام حرکت تاریخ بر اساس ربوبیت الهی و هدف خلقت تفسیر و تبیین می شود از دیدگاه اسلام حرکت تاریخ خطی و تکاملی است بخش اول چکیده از مهم ترین آموزه های دین مبین اسلام که در واقع جلوه گری غایت مندی تاریخعضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتوگو با فارس بررسی لایحه قانون مالیاتهای مستقیم توسط شورای نگهبان/ اخذ نظرات ب
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتوگو با فارسبررسی لایحه قانون مالیاتهای مستقیم توسط شورای نگهبان اخذ نظرات بخش خصوصی درباره قانونعضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت پس از رفع ایرادات شورای نگهبان لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم مجدداً برای بررسی و تأیید این شورا ارسال شده است غلا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها