تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1841857627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جهانى شدن و حکومت جهانى مهدى(عج)


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
جهانى شدن و حکومت جهانى مهدى(عج)
در مدینه فاضله مهدوى، همه جا سخن از عدالت و قسط است و مردم شاهد لبریز شدن زمین از عدل و داد خواهند بود.

خبرگزاری فارس: جهانى شدن و حکومت جهانى مهدى(عج)



بخش دوم
قال رسول اللَّه (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم): ((لا تقوم السّاعة حتّى یَمْلِکَ رَجُلٌ مِنْ أهل بَیتی یواطى‏ء اِسمُهُ اِسمی یَملَأُ اْلأَرْضَ عدلاً وَ قِسْطاً کَما مُلِئَتْ ظُلماً وَ جَوراً)).(36)
نظام، دین و حکومتى که داعیه دار ((جهانى بودن)) و ((رهبرى)) جهانیان است، باید ویژگى‏ها و برنامه هایى داشته باشد که با این ادعا هماهنگ بوده و امکان تحقق و وقوع داشته باشد. با چالش‏ها و گسست‏هایى که فرا روى لیبرالیسم، سرمایه‏دارى، سوسیالیسم و... قرار دارد، مى‏توان گفت که اسلام، آیین تمام مردم جهان و دین جامعه بشرى است و مى‏تواند جوابگوى خواست‏هاى اساسى جهانیان باشد. اما در حال حاضر تحقّق چنین چیزى، فقط با ظهور منجى موعود و مصلح جهانى امکان دارد؛ یعنى، به علت سستى و رخوت حاکم بر جوامع مسلمین، بى کفایتى دولتمردان کشورهاى اسلامى، اختلاف و عقب ماندگى این جوامع و دورى آنان از تعالیم ناب اسلامى؛ امکان تشکیل حکومت جهانى اسلام، ضعیف به نظر مى‏رسد. در عین حال باید در این راه کوشید و حداقل زمینه‏هاى تشکیل دولت فراگیر اسلامى را فراهم نمود. بر این اساس، یکى از برنامه‏هاى مهم پیامبر (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) و امامان (علیهم‏السّلام)، تأسیس حکومت اسلامى و تشکیل امت واحد جهانى اسلام بوده است. این برنامه، در رأس دعوت اسلام قرار گرفته است و به یقین با انقلاب جهانى حضرت ولى عصر(عج) جامه عمل خواهد پوشید.
با وجود این همه مشکل، کمبود، نارسایى، ظلم و ستم، فساد و تباهى، خود کامگى و استبداد؛ دولت‏ها، سازمان‏ها و نهادهاى فرا ملى و بین‏المللى، نتوانسته‏اند پاسخ گوى نیازها و احتیاجات بشر باشند و با وجود خطر جنگ‏هاى هسته‏اى، نابودى زیست - محیط، تباهى فرهنگ‏ها و هنجارها، ستیزه جویى و پرخاش‏گرى میان سیاستمداران، گسست‏هاى فکرى و اندیشه‏اى بشر، رشد ناهمگون و غول آساى شرکت‏هاى چند ملیتى و بازارهاى بورس و... تنها مى‏توان به یک حاکمیت فرا گیر و بدون نقص و حکومت خوب، چشم داشت.   این حاکمیت باید فرا ملى، جهانى و عدالت گستر باشد و بتواند پاسخ گوى نیازها و احتیاجات مادى، معنوى، اقتصادى، علمى و... جهان باشد. این حاکمیت تنها در سایه وجود امامى معصوم، آگاه و شجاع (مهدى موعود) امکان دارد و چندین قرن زندگى بشرى نشان داده است که امکان تشکیل یک ((مدینه فاضله)) به دست بشر وجود ندارد و باید منتظر موعود آسمانى باشند. بر این اساس مى‏توان چندین رویکرد و دیدگاه اساسى، درباره ((حکومت جهانى حضرت مهدى(عج))) ارائه داد:

1- درآمدى بر حکومت جهانى مهدى(عج)

یک. درخشان‏ترین فرصت ارائه نظریه ((حکومت جهانى مهدوى))
الآن، وضعیت جهان به گونه‏اى است که به روشنى و با جرأت، مى‏توان تصویرى جامع و شفاف از حکومت جهانى مهدى(عج) ارائه داد و ساختار و ساز و کارهاى اجرایى و عملى ((دولت کریمه)) را بیان نمود. پیش‏تر از این، زمینه و موقعیت اندکى براى تبیین چگونگى و نحوه حکومت مهدوى وجود داشت و سطح آگاهى و فهم مردم جهان به حدّى نبود که بتوان به طور علمى و قاطع، درباره حکومت فراگیر آن حضرت صحبت نمود. اما با تحقّق انقلاب صنعتى، فزونى اختراعات و اکتشافات، پیشرفت علم و دانش، بالا رفتن سطح آگاهى و اندیشه، رشد فنّ آورى و تولیدات صنعتى، گسترش ارتباطات رسانه‏اى و تصویرى، فزونى اطلاعات و اخبار، نزدیکى جوامع و مردم به یکدیگر، نفوذ فرهنگ‏ها و ایستارها و بالاخره پدیده رو به رشد ((جهانى‏شدن))، نه تنها زمینه براى ارائه نظریه ((حکومت جهانى مهدى(عج))) فراهم آمده است؛ بلکه زمینه و آمادگى براى ((ظهور)) آن حضرت نیز فراهم شده است.

دو. حتمى بودن انقلاب جهانى مهدى (عج)
یکى دیگر از بایسته‏هاى ((مهدویت))، بیان حتمى بودن انقلاب جهانى مهدى و ظهور منجى بشریت و مصلح کل است. این وعده قطعى خداوند، به مردم جهان است که حکومت را در برهه حساسى از زمان به دست بندگان صالح و برگزیده خواهد داد و به وسیله او عدالت، رفاه، علم، بهداشت، آسایش، قسط و داد، آبادانى، یکتاپرستى و نیکى را در پهنه گسترده ((زمین))، ارزانى خواهد بخشید. در این نوشتار قصد به تصویر کشیدن آن ((جامعه جهانى موعود)) را نداریم؛ بلکه تنها با استناد به روایات در صدد اثبات این مدعا هستیم که ((حکومت مهدى(عج)))، به یقین جهانى خواهد بود و تمام ساز و کارهاى اداره حکومت جهانى، در آن وجود دارد. این بشارتى است که مى‏تواند باعث تسکین خاطر بشر و زنده شدن امید به آینده پرافتخار شود.

سه. اثبات نظریه ((حکومت جهانى مهدى موعود(عج)))
چالش‏ها، ستیزه‏جویى‏ها و کاستى‏هاى موجود در دنیا و نیازها و احتیاجات فراروى بشر، روز به روز بر ابطال نظریات و فرضیات ((جهانى شدن)) - به شکل کنونى - و سایر نظریات و اندیشه‏هاى دنیوى گرایانه ((سیاست)) صحّه مى‏گذارد. با ابطال این آرا و نظریات و یا اصلاح و بازسازى آنها، زمینه براى اثبات نظریه جامع و کامل ((حکومت جهانى قائم آل محمد (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) )) فراهم مى‏شود و قابل پذیرش بودن این نظریه، در اذهان و افکار بشر و محافل علمى و دانشگاهى، آسان مى‏گردد. پس تنها نظریه قابل قبول در عرصه جهانى، نظریه ((حکومت جهانى مهدى(عج) )) است که اشکالات و ابهامات سایر نظریات را ندارد و خود کامل‏ترین، دقیق‏ترین و جامع‏ترین نظریه براى اداره جهان به شمار مى‏آید.

چهار. حکمت و فلسفه اصلى ظهور منجى بشریت‏
روشن و بدیهى است که علت و فلسفه اصلى قیام مصلح کل و جنگ و ستیز با ستمگران و مفسدان؛ تشکیل ((حکومت جهانى)) و دست یافتن به حاکمیتى مقتدر و الهى است. برنامه‏ها و راه کارهاى اجرایى و بنیادین این دولت، تماماً در راستاى ((جهان‏شمولى)) و ((جهان گسترى)) است و شامل تمام نقاط روى زمین مى‏شود؛ به طورى که هیچ نقطه‏اى از جهان، از فیض وجود این حکومت، بى بهره نخواهد بود و مردم با آغوش باز پذیراى آن خواهند بود و مقاومت و ایستادگى قدرت‏هاى ستمگر و استعمارى در هم خواهد شکست. این حکومت تحت عناوین، دولت عدل و داد، دولت کریمه، حکومت جهانى، حکومت مصلح جهانى و... معرفى شده و ویژگى‏ها و خصایص آن به روشنى در روایات بیان گشته است.

پنج. تحقّق واقعى جامعه واحد جهانى‏
آرمان‏ها و آرزوهاى بشر درطول تاریخ - به خصوص در عصر جهانى‏شدن - تنها و تنها در حکومت جهانى ((مصلح‏کل)) تحقق خواهد یافت. هیچ یک از نهادها و سازمان‏هاى بین‏المللى و قدرت‏هاى بزرگ جهانى، توان و شایستگى اداره مطلوب جهان را ندارند. صلح، رفاه، آرامش، امنیت، گسترش علم، خردورزى و عقل گرایى، ریشه کنى ظلم و ستم، رفع فساد و تباهى از جهان، گسترش مکارم و فضایل اخلاقى، قبول آیین واحد جهانى، فرهنگ سالم، برابرى و مساوات، بى نیازى و غنا، اوج تکنولوژى و فنّ‏آورى، ارتباطات سریع و گسترده جهانى و... تنها در یک ((حکومت)) امکان وقوع و تحقق دارد و آن حکومت جهانى مهدى(عج) است.   حکومتى که براى هدایت و نجات مردمان قیام کرده و با آگاهى بخشیدن به آنان، زمینه‏هاى دین دارى، رضایت و قناعت را در آنان ایجاد خواهد کرد و ((مدینه فاضله موعود)) را براى آنها به ارمغان خواهد آورد. همچنین بشارت‏هاى تمامى ادیان الهى و مذاهب بزرگ، تنها با ظهور آن حضرت، تحقّق خواهد یافت.

شش. دین راه حل مشکلات و کاستى‏ها
همان طور که پیش‏تر گفته شد، راه حل اصلى مشکلات و نارسایى‏هاى فرهنگى، سیاسى، اقتصادى و اجتماعى ((جهانى شدن))، حضور فعّال و گسترده ((مذهب)) در عرصه بین‏الملل است. حکومت جهانى حضرت مهدى، بهترین گزینه براى رشد، بالندگى و شکوفایى ((مذهب)) است و مکارم اخلاقى، فضایل انسانى، مساوات و برابرى، احترام و حفظ حقوق بشر و... درسایه این حکومت، ترویج و گسترش خواهد یافت.
نویسنده مقاله ((جهانى شدن از منظر مذهب)) مى‏گوید: ((ما باید به دین، به عنوان یک روش تام و تمام زندگى - که ریشه در ایمان به خدا دارد و خود را به صورت یک نظام عملى اخلاقى هم در سطح فرد و هم در سطح جامعه نشان مى‏دهد - نگاه کنیم. عدالت، محبت، شفقت، ارزش هایى که در همه ادیان بسیار مورد احترام‏اند، باید این روش زندگى‏را هدایت‏کنند. از آن جایى‏که این ارزش‏ها جهانى هستند، دین باید به عنوان یک کانال انتقالى براى این ارزش‏ها حمل کند وآنهارا به سبکى حقیقتاً جهانى وهمه شمول تبلیغ‏کند و درعرصه اجتماعى نیزبه همان گونه به اجراگذارد. این کارى است که ما انتظار داریم و اهل تدین در قرن بیست و یکم، باید آن را هم انجام دهند و بدین وسیله با تهدید جهانى شدن به مقابله برخیزند...)).(37)

هفت. عصر ظهور
قیام و ظهور امام زمان(عج)، باید در عصر و دورانى باشد که امکان عملى شدن یک حکومت فراگیر جهانى فراهم و یا حداقل زمینه‏هاى آن - از لحاظ ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد جهانى، فرهنگ گسترش یابنده و... - به وجود آمده باشد. به نظر مى‏رسد در موقعیت فعلى جهان، این زمینه‏ها و موقعیت تا حدودى فراهم آمده و بسترى مناسب براى تحقق آرمان‏هاى جهانى، ایجاد شده است. روشن است که ((عصر ظهور))، دوران علم و اندیشه، پیشرفت و رشد، ارتباطات سریع و همگانى و اطلاعات دقیق و روزآمد است و ((عصر حاضر)) مى‏تواند پیش زمینه و نمایى از آن ((زمان موعود)) باشد.
امام راحل فرموده است: ((من امیدوارم که ان شاء اللّه برسد آن روزى که وعده مسلم خدا تحقّق پیدا کند و مستضعفان مالک ارض بشوند. این مطلب وعده خدا است و تخلّف ندارد؛ منتها آیا ما درک کنیم یا نکنیم، آن به دست خدا است. ممکن است در یک برهه‏اى کمى وسایل فراهم شود و چشم ما روشن بشود به جمال ایشان. این چیزى که ما در این وقت، در این عصر وظیفه داریم، این مهم است...)).(38)

هشت. جهانى شدن اندیشه ((مهدویت))
در عصر اخیر، نه تنها، ایده ((نجات بخشى)) و ((انتظار منجى مصلح))، جهانى شده و بیشتر ادیان بزرگ، توجّه وافرى به آن داشته‏اند؛ بلکه اندیشه ((مهدویت)) نیز در حال ((جهانى شدن)) است و مسلمانان جهان، توجّه و علاقه زیادى به آن نشان داده و آن را وارد ((گفتمان‏هاى دینى و عقیدتى)) خود کرده‏اند. برخى از اندیشمندان و متفکّران غیر مسلمان نیز، بحث‏ها و نگارش‏هاى مختلفى درباره ((مهدویت)) و آثار و پیامدهاى جهانى آن داشته‏اند. به هر حال ((اندیشه اصلاح طلبانه مهدویت)) در حال حاضر، جهانى شده و اگر تا چند دهه پیش مورد غفلت مسلمانان و اندیشمندان قرار گرفته بود، اینک رویکرد استقبال‏آمیزى به آن شده است. آمار و بررسى‏هاى انجام شده - به خصوص در موسم حج و یا در انتفاضه فلسطین - نشانگر تغییر و تحوّلى عمیق در اندیشه‏هاى مسلمانان درباره ((حکومت جهانى حضرت مهدى(عج))) است و پرسش‏ها و جست و جوهاى علمى برخى از مسلمانان نیز حاکى از این تحرّک و تحوّل عظیم است.

نه. ساختار نظام سیاسى مهدوى (علیه‏السّلام)
مهم‏ترین بحث در مورد حکومت جهانى حضرت مهدى(عج)، مربوط به ساختار کارآمد و منحصر به فرد نظام سیاسى مهدوى است؛ یعنى، بر خلاف ((جهانى شدن)) - که امرى کاملاً غیر منسجم، مبهم، پراکنده و ناکارآمد است - حکومت فاضله حضرت مهدى(عج)، داراى ویژگى‏ها و ساختارى واحد، منسجم، کار آمد، مقتدرانه و تحت مدیریت کامل و با کفایت ایشان است. در این ساختار به همه ابعاد زندگى بشرى، توجّه شده و در تمامى زمینه‏هاى اقتصادى، سیاسى، فرهنگى و اجتماعى، برنامه و راه کار ارائه گشته است.   هیچ بعدى از زندگى بشرى، مورد غفلت واقع نشده و ریزترین و جزئى‏ترین مسائل حیات اجتماعى و فردى روى زمین، در این حکومت داراى اهمیت و ارزش است. پس ساختار نظام سیاسى مهدوى، کاملاً جهانى، فراگیر و عام شمول است و ساز و کارهاى اجرایى و ادارى آن، بر اساس مدیریت ((همه عرصه‏هاى جهانى)) تنظیم شده است.


2- مبانى و اهداف ((حکومت جهانى حضرت مهدى(عج)))
((اعتقاد به مهدویت))، اعتقاد به فراگیرى نیکى‏ها و مکارم انسانى، عدل و قسط گسترى، پایان خوب تاریخ، استقرار حکومت و دین واحد جهانى و... است. ((اندیشه مهدویت))، همان خواسته اصیل مسلمانان و امید و آرزوى یکتاپرستان، در دستیابى به ((حکومت جهانى عدل)) و از بین رفتن ((ظلم، ستم، بى دینى و فساد)) است. ((اندیشه مهدویت))، اندیشه شورآفرین و تعالى بخش انسان‏هاى آزاده‏اى است که منتظر ((پایان خوش تاریخ)) با پیروزى صالحان و نیکان هستند و به ((کرامت و عزّت انسان‏ها)) اعتقاد دارند. نقطه اوج و حسّاس این اندیشه، پایان یافتن حکومت‏هاى زر و زور دنیایى و تأسیس ((حکومت واحد جهانى مهدوى)) است.   حکومتى که با امدادهاى معنوى، یارىِ صالحان و خواست قلبى مردم، تأسیس خواهد شد و با ظهور منجى بشریت، قیامى فراگیر علیه ظالمان و ستمگران روى خواهد داد.
این حکومت جهانى، ریشه‏ها و مبانى خاص خود را دارد که تمایز و ویژگى خاصى به آن بخشیده است. در رابطه با مبانى این ((حکومت صالحان))، مى‏توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. امامت و بایستگى حکومت امام معصوم؛ مبناى اصلى اندیشه ((مهدویت)) و ((تشکیل حکومت جهانى عدل))، ضرورت وجود امام در جامعه و لزوم تشکیل حکومت از سوى او براى هدایت، راهنمایى، برنامه‏ریزى و نظام دهى جامعه دینى است. لذا امام شؤونى دارد که از جمله آنها، پیشوایى و رهبرى جامعه است. امامت - که همان پیشوایى و جلودارى است - طرح سیاسى شیعه براى اداره جامعه است. در نگاه شیعه، آدمى همان گونه که مضطرّ به ((وحى)) است، مضطرّ به ((امام معصوم)) نیز هست. ... اگر اهداف حکومت را هدایت انسان در تمامى ابعاد وهم، حس، فکر، عقل، قلب و روح او بدانیم؛ آن وقت باید به کسى روى بیاوریم که به همه اینها آگاه است و از تمامى کشش‏ها و جاذبه‏ها آزاد است و ترکیب آگاهى و آزادى، همان عصمتى است که در فرهنگ سیاسى شیعه (امامت معصوم) مطرح است....(39)
2. غایت و پایان تاریخ (فلسفه تاریخ)، حاکمیت صالحان است؛ این وعده حتمى خداوند به انسان‏ها - به خصوص مستضعفان، ستمدیدگان و نیک کرداران - است. این حاکمیت به دست پر توان حضرت ولى عصر(عج) تحقّق خواهد یافت. گفتنى است که تشکیل حکومت عدل جهانى، از ویژگى‏هاى امام زمان است و چنین کارى را هیچ پیامبر و یا امام دیگرى انجام نداده است. از برخى آیات قرآن و روایات استفاده مى‏شود که بالاخره زمانى خواهد رسید که یک حکومت عدل الهى، بر جهان گسترده مى‏شود. در روایات صاحب این حکومت، مهدى موعود(عج) معرفى شده است؛ چنان که قرآن مى‏فرماید: ((اِنَّ الارض یرثها عبادى الصالحون))(40) و ((نرید ان نمن على الّذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمّة و نجعلهم الوارثین))(41).
3. ضرورت تشکیل حکومت جهانى؛ وضعیت و نماى کلى جهان، نشانگر این است که خطر جنگ، فقر، نابرابرى، پرخاشگرى، سود جویى، ظلم و فساد و انحراف فراگیر، به شدّت آن را تهدید مى‏کند و واحدهاى مستقل سیاسى و بازیگران اصلى عرصه بین الملل، هر یک اقدامات خطر آفرین و بحران زا از خود بروز مى‏دهند. این اضطراب و التهاب و نیاز انسان‏ها به صلح و امنیت - به خصوص در جوامع اسلامى - زیربناى تشکیل حکومت جهانى اسلام، به رهبرى مهدى موعود(عج) است. ((حالت کنونى جامعه اسلامى - که با ترس و التهاب به سر مى‏برد - کانون اساسى فکرى است براى تشکیل حکومت واحد جهانى و مایه از بین رفتن هر نوع اختلاف و... و زایل شدن اسباب جنگ‏هاى خانمان سوز و در سایه چنین حکومتى است که جهان بشریت، به سعادت و عزّت مى‏رسد و مردم جهان از نعمت‏هاى الهى و موهبت‏هاى طبیعى، به طور مساوى استفاده مى‏کنند)).(42)
4. سرشت و گوهر واحد انسان‏ها؛ از آن جایى که انسان‏ها همه، داراى فطرت و سرشت واحد بوده و داراى یک مبدأ و منشأ یگانه هستند؛ بنابراین نمى‏توانند همواره جدا از هم و دشمن یکدیگر باشند و به جنگ و ستیزه جویى علیه هم بپردازند. این سرشت واحد، خود مى‏تواند مبنا و ریشه اساسى براى تشکیل یک حکومت واحد جهانى باشد. صاحب اصلى این حکومت نیز باید کسى باشد که به درستى و بدون سودجویى شخصى، بتواند انسان‏ها را به هم نزدیک سازد و از اختلاف، تفرقه، تشتّت و جدال نجات‏شان دهد. پس جهانى شدن حکومت حضرت مهدى، با سرشت و فطرت مردم متناسب و منطبق است و چیزى بر خلاف خواسته و علاقه آنان نمى‏باشد.
5. رشد و تعالى انسان‏ها؛ انسان‏ها، همواره در جهت رشد و تعالى خویش تلاش مى‏کنند و در صدد کمال یافتن و بالندگى افکار و اندیشه‏هاى خویش هستند؛ منتها کمال و رشد واقعى تحقّق نخواهد یافت؛ جز با تشکیل یک حکومت آسمانى و ظهور ((انسان کامل)) و ((هادى بشر)) که بتواند با مدد جستن از غیب و قدرت ملکوتى، به حرکت و تلاش انسان‏ها جهت دهد و زمینه‏هاى رشد، بالندگى، تکامل و تعالى آنان را فراهم سازد. این مبنا و عامل، مى‏تواند یکى از پایه‏هاى اساسى تشکیل حکومت جهانى مهدى موعود(عج) تلقى گردد.
6. ضرورت عدالت و قسط فراگیر؛ در آرا و افکار همه انسان‏ها - به خصوص دانشمندان و متفکّران - عدالت و قسط، جایگاه مهم و اساسى دارد و آنان همواره درصدد یافتن راه کارهایى براى دست یافتن به این نیاز و آرزوى اصیل آدمى بوده‏اند؛ اما تا کنون این امر، به وقوع نپیوسته و انسان‏ها همواره از بى عدالتى و ظلم و ستم در رنج و سختى بوده‏اند و 80% امکانات مادى و دنیایى در اختیار 20% افراد غنى و ثروتمند بوده است. این مبنا، بایستگى حکومت عدل جهانى را به خوبى اثبات و روشن مى‏کند و بر درستى و صحّت مدعاى شیعیان، صحّه مى‏گذارد. پس بر این مبنا با تشکیل دولت کریمه مهدوى، تمامى چیزها، براى همه انسان‏ها خواهد بود.
7. دین محورى یا انسان محورى؛ بر اساس این مبنا، اگر ما دین و آیین درست الهى را اساس و ریشه اعمال و افکار خود بدانیم؛ به این نتیجه خواهیم رسید که تنها راه برترى یکتا پرستى و دین دارى در جهان، تشکیل یک حکومت واحد جهانى دینى است که عمده‏ترین برنامه و راهبرد آن، فراگیر ساختن آیین الهى بر روى زمین و از بین بردن ادیان و مکاتب ساختگى و منحرف شده بشر است. در این صورت انسان، فعالیت‏ها و استراتژى‏هاى خود را بر اساس دین محورى تنظیم خواهد کرد.
با توجّه به این مبانى و ریشه‏ها، به خوبى مى‏توان اهداف و آرمان‏هاى ((حکومت جهانى مهدى(عج))) را ترسیم نمود و با استفاده از آیات و روایات، به خواسته‏ها و ایده‏هاى مصلح آسمانى پى برد.

3- اهداف حکومت جهانى مهدى(عج)
مهم‏ترین و اصلى‏ترین اهداف و خواسته‏هاى حکومت جهانى حضرت مهدى(عج) - که عمدتاً با اهداف جهانى شدن و جهانى سازى فرق دارد - عبارت است از:
1. رساندن جامعه بشرى به کمال مطلوب و رشد و بالندگى؛
2. برقرارى عدالت اجتماعى و گسترش قسط و عدل در سراسر گیتى؛
3. اداره و ساماندهى نظام جهان بر اساس ایمان به خدا و احکام دین اسلام؛
4. تثبیت و گسترش صلح و امنیت جهانى و از بین بردن جنگ‏ها، ستیزه جویى‏ها، کینه‏ها، زیاده خواهى‏ها و خود پرستى‏ها؛
5. نجات دنیا و مردم، از چنگال ستمکاران، جبّاران و مفسدان و اهتزاز پرچم یکتاپرستى و دین خواهى در پهنه زمین خاکى؛
6. زنده و احیا کردن آیین توحیدى و تعمیق برابرى و مساوات اسلامى؛
7. تأسیس حکومت جهانى اسلام و تشکیل دولت کریمه؛
8. بسط و گسترش دین اسلام و غلبه آن بر کلیه ادیان باطل و منحرف (لیظهره على الدین کلّه)؛
9. به کمال نهایى رساندن علم و دانش بشرى و رشد و شکوفایى اندیشه‏ها و افکار انسان‏ها؛
10. تصحیح امور و کارهاى زندگى بشرى و استفاده صحیح از امکانات و منابع مادى و معنوى جهان؛
11. از بین بردن امتیازات و تبعیضات نژادى و طبقه‏اى (جهان براى همه جهانیان).

4- ویژگى‏ها و برنامه‏هاى حکومت جهانى قائم (علیه‏السّلام)
هر حکومتى که داعیه دار هدایت و رهبرى جهان است، باید برنامه‏ها و راه کارهاى متناسب با این ادعا را ارائه و میزان پایبندى و التزام خود را به آنها نشان دهد. یکى از مشکلات اساسى ((جهانى‏شدن)) این است که هیچ اعتماد و اطمینانى به برنامه‏ها و راه کارهاى ارائه شده در آن وجود ندارد و سازمان ملل و کارگزاران نظام جهانى و سایر نهادهاى بین‏المللى نیز، نشان داده‏اند که لیاقت و توان اجراى این برنامه‏ها را ندارند و دولت‏ها و شرکت‏هاى چند ملیتى نیز تنها درصدد بهره‏بردارى و کسب سود و منفعت بیشتر از این پدیده هستند. اما برنامه‏ها و راه کارهاى ارائه شده در ((حکومت عدل اسلامى)) ضمانت اجرایى قوى دارد و رهبر آن، ((مدیرى صالح، عادل، آگاه، شجاع و دانشمند)) است. تمامى برنامه‏هاى او در جهت تأمین سعادت و بهروزى مردم و جلب رضایت و خشنودى آنان مى‏باشد. پاره‏اى از ویژگى‏هاى این حکومت جهانى، عبارت است از:

1. تشکیل حکومت فراگیر جهانى‏
حکومت و دولت حضرت مهدى(عج)، فراگیر و جهانى خواهد بود و قدرت و سلطه او از شرق تا غرب دنیا را فرا خواهد گرفت؛ چنان که محدث نورى مى‏نویسد: ((از صفات و ویژگى‏هاى مهدى(عج)، فرا گرفتن سلطنت آن حضرت تمام روى زمین را از شرق تا غرب، برّ و بحر، معموره و خراب و کوه و دشت است. نماند جایى که حکمش جارى و امرش نافذ شود و اخبار در این معنا متواتر است)). آرى مهم‏ترین ویژگى حکومت جهانى حضرت مهدى، قرار گرفتن جهان تحت یک مدیریت واحد و کارآمد است؛ به طورى که خود رأیى‏ها، مقام پرستى‏ها و خود محورى‏ها از بین خواهد رفت و همه بر اطاعت از یک حاکم مقتدر جهانى، اتفاق خواهند داشت. با توجه به بعضى از روایات، به دست مى‏آید که جهان در آن زمان به 313 بخش تقسیم شده و آن حضرت، 313 تن از یاران نزدیک خود را بر آنها حاکم خواهد ساخت.
1 . رسول اکرم (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) فرمود: ((و یبلغ سلطانه المشرق و المغرب(43)؛ دولت و سلطنت مهدى(عج) همه شرق و غرب جهان را در بر مى‏گیرد)).
2 . ((ولایکون ملک‏الاّللاسلام؛(44) در آن روز حکومتى جز حکومت اسلامى نخواهد بود.))
3 . امیر مؤمنان (علیه‏السّلام) فرمود: ((حضرت مهدى(عج) شرق و غرب جهان را تحت سیطره خود درآورد... شرّ از جهان رخت بر بندد و تنها خیر باقى بماند))(45).
4 . امام باقر (علیه‏السّلام): ((حضرت قائم (علیه‏السّلام) 309 سال حکومت مى‏کند؛ چنان که اصحاب کهف مدت 309 سال در غار ماندند؛ زمین را پر از عدالت مى‏کند، آن چنان که پر از جور و ستم شده باشد. خداوند شرق و غرب جهان را براى او فتح مى‏کند.))(46)
5 . ((هنگامى که قائم(عج) قیام کند، براى هر کشورى از کشورهاى جهان فرمان‏روایى بر مى‏گزیند...)).(47)
6 . امام سجاد (علیه‏السّلام): ((وقتى که قائم قیام مى‏کند، خداوند آفت را از شیعیان دور مى‏کند وقلب آنان را همچون قطعات آهن، محکم و نیروى هر مرد به اندازه چهل مرد مى‏سازد. آنان حکومت و ریاست تمامى مردم جهان را به دست خواهند گرفت)).(48)
7 . ((حضرت مهدى (علیه‏السّلام) یارانش را در همه سرزمین‏ها پراکنده مى‏کند و به آنها دستور مى‏دهد که عدل و احسان را شیوه خود سازند و آنان را فرمانروایان کشورهاى جهان مى‏گرداند و به ایشان فرمان مى‏دهد که شهرها را آباد سازند))(49).

2. دین و آیین واحد جهانى‏
در حکومت جهانى واحد، دین برتر و آیین پذیرفته شده مردم، اسلام خواهد بود و این نشان مى‏دهد که برنامه حضرت مهدى(عج) جهان شمول و فراگیر بوده و مردم با رغبت و علاقه دین اسلام را اختیار خواهند کرد و نجات و سعادت خود را در پیروى از آن خواهند دانست. در نتیجه فضایل اخلاقى و مکارم انسانى، در جوامع حاکم شده و فساد، الحاد و بى‏دینى از بین خواهد رفت.
1 . رسول‏اکرم (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) مى‏فرماید: ((تاهرکجاکه تاریکى شب وارد شود، این‏آیین مقدّس نفوذ خواهد کرد))(50).
2 . امام حسن مجتبى (علیه‏السّلام)، درباره از بین رفتن کفر و بى دینى از جهان و پذیرش آیین واحد از سوى مردمان مى‏فرماید: ((خداوند در آخر الزمان و دوران شدت روزگار و عصر جهل مردم، مردى را برانگیزد و او را با فرشتگان خود، یارى دهد... و او را بر تمام زمین چیره فرماید تا این که [مردم‏] از روى میل و یا از روى اکراه، دین را بپذیرند. او زمین را از عدل و داد و نور و برهان پر کند. شرق و غرب زمین از آیین او پیروى کنند. تا آن که کافرى نماند، مگر این که ایمان آورد و گناه کار و فاسدى نماند، مگر این که نیکو کار شود. در حکومت او، درندگان با هم صلح مى‏کنند...)).(51) پس از ویژگى‏هاى برجسته این جامعه جهانى، این است که همگان در آن یکتاپرست اند و خدا را به یگانگى مى‏پرستند و شریکى براى او قرار نمى‏دهند و از گناهان و مفاسد دورى مى‏جویند.
3 . امیر مؤمنان (علیه‏السّلام): ((هیچ آبادى اى نخواهد ماند، مگر آن که در آن جا هر صبح و شام، به یکتایى خدا، شهادت داده خواهد شد)).(52)
4 . امام باقر (علیه‏السّلام): ((هیچ یهودى و مسیحى و هیچ پرستش کننده غیر خدایى باقى نمى‏ماند، مگر این که به او ایمان مى‏آورد و او را تصدیق مى‏کند))(53). این روایات، به خوبى نشان مى‏دهد که ایده مذهب واحد جهانى، در زمان ظهور، به واقعیت خواهد پیوست و این بشارت و مژدّه الهى محقّق خواهد شد.

3. عدالت فرا گیر جهانى‏
((عدالت)) - عدالت اقتصادى، قضایى، اخلاقى و سیاسى - یکى از آرمان‏ها، خواست‏ها و آرزوهایى است که بنى آدم در طول تاریخ، به‏آن توجه داشته ودرتمامى عرصه‏هاى زندگى اجتماعى خود، به‏آن نیازمند بوده است. این نیاز دائمى انسان تنها در ((حکومت جهانى مهدوى(عج))) برآورده خواهد شد و ((عدالت)) تنها با آمدن ((منجى موعود))، تحقّق خواهد یافت و عدل و قسط و مساوات، نماد اصلى حکومت او خواهد بود.
1 . پیامبر (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) در باره اوضاع زمین پس از ظهور حضرت ولى عصر(عج) در روایت مشهورى مى‏فرماید: ((فَیَمْلَأُ اْلأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً))؛ ((پس زمین را از عدل و داد لبریز مى‏کند، پس از آن که از ستم و بیداد لبریز شده است))(54).
2 . پیامبر (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم): ((یَسَعُهُمْ عَدْلُهُ))؛ ((عدالتش فراگیر شود))(55).
3 . امام صادق (علیه‏السّلام): ((به خدا سوگند! عدالت او (مهدى (علیه‏السّلام))، در خانه هایشان وارد مى‏شود؛ همچنان که گرما و سرما وارد مى‏گردد))(56).
4 . ((چون مهدى(عج) قیام کند، مال را به طور مساوى تقسیم مى‏کند و عدالت را در میان رعیت اجرا مى‏کند. هرکس از او اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده است))(57).
5 . امام رضا (علیه‏السّلام): ((هرگاه [قائم اهل بیت‏] خروج کند، زمین به نور پروردگارش روشن مى‏شود و ترازوى عدالت میان مردم برقرار مى‏گردد. پس کسى به کسى ستم نخواهد کرد))(58).

4. امنیت و صلح جهانى‏
امنیت و صلح واقعى و آرامش - که گوهر نایاب زندگى انسان‏ها است - از ویژگى‏هاى جهانى و فراگیر امام زمان(عج) است. در آن عصر، خوف‏ها زایل مى‏شود و جان و مال و آبروى اشخاص در امان قرار مى‏گیرد و در سراسر جهان امنیت عمومى حاکم مى‏شود و اختناق، استبداد، استکبار و استضعاف - که همه از آثار حکومت‏هاى غیر الهى است - از جهان ریشه کن مى‏گردد و حکومت‏هاى طاغوتیان - به هر شکل و هر عنوان - برچیده مى‏شود. از اخبار روایات استفاده مى‏شود که:
1 . ((به واسطه حضرت ولى عصر(عج) راه‏ها آن قدر امن مى‏شود که شخصى - حتى ضعیف‏ترین مردم - از مشرق به مغرب سفر مى‏کند، از احدى به او آزار و اذیت نمى‏رسد))(59).
2 . امیر مؤمنان درباره رفع کینه‏ها و دشمنى‏ها از جهان مى‏فرماید: ((اگر قائم ما قیام کند، آسمان باران خود را فرو مى‏ریزد و زمین نباتات خود را بیرون مى‏افکند و کینه‏ها و ناراحتى‏ها، از دل بندگان خدا، زایل مى‏گردد))(60).
3 . و نیز فرمود: ((هرگاه قائم ما قیام کند، کینه توزى از دل‏هاى همه مردم، رخت برمى بندد و چهار پایان رام مى‏گردند تا آن جا که زنى از عراق تا شام، مسیر را مى‏پیماید، در حالى که هیچ درنده‏اى او را نمى‏آزارد...)).(61)
4 . امام باقر (علیه‏السّلام): ((مهدى آن چنان رفع ستم از ستمدیدگان مى‏کند که اگر حق شخصى، زیر دندان کسى باشد، آن را باز مى‏ستاند و به صاحب حق بر مى‏گرداند))(62).

5. ملت واحد جهانى‏
ایجاد همبستگى و یکپارچگى در میان انسان‏ها و نزدیک کردن دیدگاه‏ها، افکار و آمال آنها به یکدیگر، خواسته و آرزوى دست نیافتنى در وضعیت کنونى جهان است. اما با ظهور مصلح کل و بالا رفتن بینش و آگاهى مردم و از بین رفتن منیت‏ها و خودخواهى‏ها، همبستگى و اتحاد شگرفى در میان انسان‏ها به وجود خواهد آمد. وقتى که امت واحد جهانى، شکل بگیرد، تمامى اختلاف‏ها، کینه‏ها، ستیزه جویى‏ها، تجاوزها و... از بین خواهد رفت و همگان یکدل و یکرنگ، اطاعت از آن حضرت را پیشه خود خواهند ساخت.
1. امام‏باقر (علیه‏السّلام): ((تمام جهان، ملت واحد مى‏شوند و آن ملت اسلام است وهرچه معبود غیرخدا در زمین باشد، به آتش فرود آینده ازآسمان، خواهد سوخت))(63).
2 . ((به هنگام خروج حضرت مهدى(عج)، خطاب و نداى عامى به همه مردم جهان مى‏شود و آنها به اطاعت از او فرا خوانده مى‏شوند.))

6. پیشرفت و رفاه جهانى‏
در دولت کریمه مهدى موعود(عج)، وضع اقتصاد و معیشت عمومى، خیلى خوب خواهد شد و اوضاع اقتصادى و مالى مردم، سامان خواهد یافت. در آن عصر، نعمت‏هاى الهى افزون، آب‏ها مهار، زمین‏ها حاصل‏خیز و معادن ظاهر خواهد شد. هیچ فقیرى باقى نخواهد ماند تا از بیت‏المال، کمک مالى دریافت کند. رونق و شکوفایى اقتصادى، باعث خواهد شد که همگان از برکات و آثار دولت او، برخوردار شوند و چهره کریه فقر، نابرابرى، فساد مالى و... از جهان رخت برخواهد بست.
1 . پیامبر (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم): ((خداوند به وسیله مهدى، از امت رفع گرفتارى مى‏کند)).(64)
2 . ((امت من در دوران مهدى، چنان متنعم شود که بسان آن، بهره ورى را ندیده باشد. آسمان پیوسته باران (رحمت) خود را بر ایشان فرو مى‏فرستد و زمین روییدنى‏هاى خود را بیرون مى‏ریزد. ثروت در آن روز بر روى هم انباشته مى‏شود.[وقتى‏] مردى برپاخیزد و بگوید: اى مهدى! بر من عطانما؛ گوید: بگیر))(65).
3 . امام باقر (علیه‏السّلام): ((مهدى(عج)، اموال را میان مردم چنان به مساوات تقسیم مى‏کند که دیگر محتاجى دیده نمى‏شود تا به او زکات دهند)).(66)
4 . و نیز فرمود: ((آن چنان میان مردم، مساوات برقرار مى‏سازد که حتى نیازمند به زکات را هرگز نخواهى دید)).(67)
5 . ((امّت اسلامى در عهد او آن چنان از فراخى معیشت برخوردار مى‏شود که هرگز نظیر چنین نعمت و آسایشى دیده نشده است))(68).

7. کمال علم و عقل‏
یکى دیگر از آرمان‏هاى بشرى، رسیدن به قله‏هاى کمال علم و عقل است که این مهم - جز در حکومت مهدوى - تحقق نخواهد یافت. دانش و علم بشرى، به حدّ نهایى و کامل خود خواهد رسید و دریچه‏هاى حکمت و دانش‏ها به روى بشر گشوده خواهد شد. عالم اندیشمند سید جعفر کشفى مى‏نویسد: ((بدان که زمان ظهور دولت آن جناب - که زمان ظاهر شدن دولت ثانیه حق است - زمان ظهور و غلبه عقل است از روى باطنىِ آن که مقام ولایت است و به منزله روح است از براى روح ظاهرى که آن مقام نبوّت است)).(69)
در آن عصر هیچ نکته مجهول و غیر قابل حلّى باقى نخواهد ماند و سطح آگاهى و علم و اندیشه مردم بالا رفته، قدرت عقل و خرد ورزى آنان فزونى خواهد یافت. اختراعات، اکتشافات، ارتباطات و فن آورى به نهایت کمال خود خواهد رسید و مردم آن عصر، در بهترین و دلپسندترین برهه از زمان، زندگى خواهند کرد.
1 . امام باقر (علیه‏السّلام): ((هنگامى که قائم(عج) قیام مى‏کند، دستش را بر سر بندگان مى‏گذارد و بدین وسیله، عقل‏هاى آنان را جمع و افکار آنها را کامل مى‏کند.))(70)
2 . حضرت على (علیه‏السّلام) به نقل از پیامبر (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) مى‏فرماید: ((خداى عزّ و جل به وسیله او (قائم) زمین را از نور آکنده مى‏کند، پس از تاریکى‏آن و از داد پر مى‏کند پس از ستم آن وازدانش مالامال مى‏کند، پس از جهل آن)).(71)
3 . امام باقر (علیه‏السّلام): ((در زمان آن حضرت، حکمت و دانش، بدیشان ارزانى مى‏شود تا جایى که زنان در خانه خود، به کتاب خدا و سنت پیامبر حکم کنند)).(72)
4 . امام صادق (علیه‏السّلام): ((علم و دانش 27 حرف است. تمام آنچه پیامبران الهى آوردند، دو حرف بیش نبود و مردم تا کنون جز دو حرف را نشناخته‏اند. اما هنگامى که قائم ما قیام کند، 25 حرف دیگر را آشکار مى‏سازد و در میان مردم منتشر مى‏کند و دو حرف دیگر را به آن ضمیمه مى‏کند تا 27 حرف کامل و منتشر شود(73))).

8. نوسازى و احیاگرى‏
یکى از نظریات قابل توجه در ((علوم سیاسى))، توسعه و نوسازى است. این دیدگاه در صدد ارائه راه‏کارهاى توسعه و پیشرفت در کشورهاى عقب مانده و جهان سوّمى است که تا به حال نتایج و آثار قابل توجهى نداشته است. یکى از برنامه‏ها و راه‏کارهاى مهم حکومت جهانى مهدى(عج)، احیاگرى، نوسازى و دگرگونى در بسیارى از امور اقتصادى، فرهنگى و سیاسى جهان است.
1 . امام صادق (علیه‏السّلام): ((إذا خَرَجَ (القائم) یقوم بأمرٍ جدید و کتاب جدید و سنّة جدیدة و قضاء جدید...))؛ ((هنگامى که قائم خروج کند، امر تازه، کتاب تازه، روشى تازه و داورى تازه با خود مى‏آورد...)).(74)
کتاب تازه به معناى آوردن قرآنى دیگر نیست؛ بلکه آن حضرت اهداف و برنامه‏هاى اصیل قرآن را پیاده خواهد کرد و تفسیر واقعى آیات آن را بیان خواهد نمود.
2 . امام‏صادق (علیه‏السّلام) درپاسخ یکى از یارانش در باره سیره مهدى(عج) مى‏فرماید: ((همان کارى که رسول خدا (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم) انجام داد، انجام مى‏دهد. برنامه‏هاى [نادرست‏] پیشین را از بین مى‏برد؛ همان‏گونه‏که رسول‏خدا، امر جاهلیت را از بین برد و اسلام را نوسازى مى‏کند)).
3 . ((به خدا سوگند! گویى او را در میان رکن و مقام با چشم خود مى‏بینم که از مردم براى امرى تازه، کتابى تازه و حکومت آسمانى تازه، بیعت مى‏گیرد))(75).

9. رضایت و خشنودى جهانى‏
یکى از ویژگى‏هاى مهم حکومت مهدوى، تأمین خشنودى و رضایت همه ساکنان زمین و آسمان است. از آن جایى که دولت او، دولت عدالت گستر، فقیر ستیز، دانش گستر، رفاه آور، ظلم ستیز و مردم دوست است، همگان از آن راضى خواهند بود و در آرامش و شادى زندگى خواهند کرد. در روایات آمده است:
1 . ((زمین را پر از عدالت مى‏کند، آن چنان که پر از ستم شده است. در خلافت او اهل آسمان و زمین، حتى پرندگان آسمان خشنود مى‏شوند)).(76)
2 . ((اهل آسمان و ساکنان آن براى ظهور او خوشحال مى‏شوند؛ او زمین را پر از عدالت مى‏کند، آن سان که پر از جور و ستم شده باشد)).(77)
3 . رسول خدا (صلّى‏اللّهُ‏علیه‏وآله‏وسلّم): ((شما را به مهدى، مردى از قریش بشارت مى‏دهم که ساکنان آسمان و زمین را از خلافت و فرمانروایى او خشنودند)).(78)
4 . ((ساکنان زمین وآسمان به او عشق مى‏ورزند)).(79)


پی نوشت: 36) بحارالأنوار، ج 51، ص 81.
37) پگاه حوزه، شماره 61، ص‏13
38) صحیفه نور، ج 11، ص 154.
39) مسعود پورسید آقایى، مبانى اعتقادى مهدویت(1)، فصلنامه انتظار، شماره 1، ص 58 و 59.
40) انبیاء(21)، آیه 105.
41) قصص(28)، آیه 5.
42) جعفر سبحانى، مبانى حکومت اسلامى، انتشارات توحید، ص 370.
43) کشف الغمه، ج 3، ص‏297 (از امام باقر (علیه‏السّلام)، کمال الدین، ج 1، ص‏331).
44) الملاحم و الفتن، ص 66.
45) منتخب الأثر، ص 474.
46) غیبت شیخ طوسى، ص 283؛ بحارالأنوار، ج 52، ص 291.
47) بحارالأنوار، ج 52، ص 365 ؛ غیبت نعمانى، ص 72.
48) همان، ج 52، ص 327.
49) الامام‏المهدى، ص 271.
50) منتخب الأثر، ص‏160.
51) بحارالأنوار، ج 52، ص 280.
52) مجمع البیان، ذیل آیه 9 سوره صف؛ بحارالأنوار، ج 51، ص 60 .
53) منتخب‏الأثر، ص 436 .
54) همان، ج 36، ص 316؛ کمال‏الدین، ج 1، ص 257.
55) همان، ج 51، ص 75.
56) بحارالأنوار، ج 52، ص 362.
57) غیبت نعمانى، ص‏124 ؛ بحارالأنوار، ج 51، ص 29 ؛ منتخب‏الأثر، ص 310.
58) بحارالأنوار، ج 52، ص 321؛ کمال‏الدین، ج 3، ص 372.
59) منتخب‏الأثر، 308 (امامت و مهدویت، بخش آخر، ص 43).
60) بحارالأنوار، ج 52، ص 316.
61) همان، ج 10، ص 104.
62) منتخب‏الأثر، ص 308 .
63) منتخب‏الأثر، ص 436.
64) بحارالأنوار، ج 51، ص 75 ؛ غیبت شیخ طوسى، ص 114.
65) عقدالدرر، ص 170.
66) بحارالأنوار، ج 51، ص 84.
67) اعلام‏الورى طبرسى، ص 432.
68) بحارالأنوار، ج 51، ص 104 ؛ منتخب‏الأثر، ص 473.
69) تحفةالملوک، ج 1، ص 78.
70) منتخب الأثر، ص 483 ؛ اصول کافى، ج 1، ص 19 ؛ بحارالأنوار، ج 52، ص 328.
71) بحارالأنوار، ج 36، ص 253.
72) همان، ج 52، ص 352 ؛ غیبت‏نعمانى، ص 239.
73) موسوعة احادیث المهدى، ج 4، ص 53.
74) اثبات‏الهداة، ج 7، ص 83 ؛ غیبت‏نعمانى، ص‏253.
75) بحارالأنوار، ج 52، ص ‏95 .
76) لوائح‏الأنوار، ج 2، ص‏70.
77) غیبت شیخ طوسى، ص 116.
78) اثبات الهداة، ج 3، ص 524 .
79) بحارالأنوار، ج 51، ص 104.


رحیم کارگر ماهنامه انتظار موعود - شماره 6 ادامه دارد/

94/04/08 - 03:17





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن