محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1854540961
روابط اسلامی بین «ترکیب شدن» و «ذوب شدن»
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
روابط اسلامی بین «ترکیب شدن» و «ذوب شدن»
شناسهٔ خبر: 2778123 - یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
دین و اندیشه > اسلام در جهان
ما اگر تشویق به «ترکیب شدن» می کنیم، ترکیبی مدنظر ماست که هر گروهی مسائل شخصی خودش را حفظ کند. نه ترکیبی که به «ذوب شدن و حل شدن» در دیگری بینجامد. ما به وحدت در راستای «تنوع» دعوت می کنیم. به گزارش خبرگزاری مهر، متن پیش رو برگرفته از کتاب «عقلانیت تکفیری؛ بررسی تفکر حذف کردن غیر از خود» است که در آن به نحوه همزیستی میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی پرداخته شده است؛در دنیای اسلام، دو رویکرد متضاد نسبت به روابط بین مذاهب ـ در حوزه کلام و فقه ـ وجود دارد. رویکرد اول: از گذشته تا به امروز، خواستار ادامه چیزی شبیه به قطع رابطه و خواستار برپایی نظامی مستقل و جدا از دیگران است، حتی برخی کار را به بالاتر از این می کشانند و صحبت هایی می کنند که می شود آن را نوعی «تطهیر مذهبی» نامید. هدفشان این است که عرصه، یک رنگ مذهبی داشته باشد و بس. رویکرد دوم: اینان در نقطه مقابل دسته اول قرار دارند و دعوت به همزیستی بین پیروان مذاهب مختلف اسلامی می کنند و خواستار ترکیب شدن افراد با یکدیگر هستند تا جامعه ای همیار تشکیل شود که فرزندانش در غم و شادی یار یکدیگر باشند و اختلافات مذهبی، آن را چند پاره نکند. اما ما طرفدار رویکرد دوم هستیم و این طرفداری نه از روی هوی و هوس است و نه از روی علاقه ای شخصی. بلکه منشأ آن، حجت شرعی و مصلحت اسلامی است که با بررسی واقع گرایانه شرایط جهان، به آن رسیده ایم. اگر برای به دست آوردن فتوا، به کتاب و سنت رجوع کنیم، می بینیم که به ضرورت برادری، همکاری، همیاری و حمایت یکدیگر، در بین مسلمانان فتوا می دهند و از این بالاتر، ما در این منابع، برای ساخت جامعه ای با تنوع «دینی»، مانعی نمی بینیم، چه برسد به تنوع «مذهبی». و آن چه که مورد تأکید کتاب وسنت است را در سیره عملی رسول خدا(ص) نیز مشاهده می کنیم. رسولی که خودش اولین پایه های «جامعه ای با تنوع دینی» را بنا کرد. آنجا که به صراحت در «پیمان مدینه» ذکر می کند که مسلمانان و یهودیان در کنار اینکه می توانند بر دین و اعتقادات خویش باقی بمانند، همچنین می توانند با هم دیگر، جامعه ای دینی تشکیل دهند و «امت واحده» باشند. پیمانی که می توانست به تنظیم رابطه مسلمانان و یهودیان بینجامد. اما یهودیان نقض پیمان کردند و از آن روی برگرداندند. اهل بیت(ع) و دعوت به «ترکیب شدن» همان طور که پیامبر(ص) دعوت به تشکیل جامعه ای با تنوع دینی کرد. امامان اهل بیت(ع) نیز راه او را در پیش گرفتند. و دعوت به همزیستی با دیگران ـ خصوصا با فرزندان جامعه اسلامی ـ می کردند. ایشان در توصیه ها و آموزه هایشان نیز به شیعیانشان، می آموختند که با حضور در نماز جماعت مسلمانان، تشییع جنازه، عیادت از مریضان و اداء حقوقشان، با آنها ارتباط برقرار کنند و در جامعه اسلامی ترکیب شوند. (۱) چنان که در خبری صحیح آمده است که از برخی امامان سوال کردند: «چگونه باید با کسانی که همنشین ما هستند، و از قوم ما هستند، اما تابع امر ما نیستند، برخورد کنیم؟» که ایشان جواب دادند : «به امامانی که مقتدا و پیرو امرشان هستید نگاه کنید. پس انجام دهید آنچه را ایشان انجام می دهند. قسم به خدا – امامان شما - به عیادت مریضانشان می روند در تشییع جنازه شان حاضر می شوند، برای آنها و بر آنها شهادت می دهند و امانتشان را اداء می کنند. »(۲) اگر این روایات را در کنار حدیثی که ذکر کردیم قرار دهیم – که بر اصل برادری تأکید داشت – و حدیث را حمل بر احسن کنیم و اخذ به ظاهر کنیم، نتیجه ای که می گیریم این است که هدف اسلام، رسولش و رهبرانش – و در راس آنها اهل بیت (ع) – حفظ وحدت و یک پارچگی جامعه اسلامی، در عین تنوع مذهبی آن است، نه اینکه اهل سنت شهر خودشان را داشته باشند و شیعه نیز شهر خودشان را. اهل سنت، مسجد خودشان را داشته باشند و شیعه هم مسجد خودشان را. اهل سنت، بازار خودشان را داشته باشند و شیعه هم بازار خودشان را. بلکه باید مسجد، بازار و شهر برای همه مسلمانان باشد. قاعده «بازار مسلمانان» (۳) درهمین سیاق، قاعده فقهی مهمی وجود دارد که فقهای مسلمان، آن را «قاعده سوق» نامیده اند که مفادش این است: «حکم هر چیزی که از جمله گوشت و پوست باشد و از بازار مسلمانان ـ با هر مذهبی که هستند ـ گرفته شود، حلال است و پاک و مباح. بنابراین خوردن و پوشیدن و نماز با آن نیز مجاز است. بدون این که لازم باشد از کیفیت ذبحش، منبعش و ... سوال شود.» در روایت آمده است: «از ابالحسن(ع) درباره پوست ها و پوستین هایی که مردی از بازارهای جبل (مراد همدان و کرمانشاه و منطقه ی اطراف است) می خرد، پرسیدم: آیا اگر فروشنده آن غیر شیعی باشد، باید درباره پاکی آن سوال شود یا خیر؟ جواب فرمودند: اگر دیدید مشرکان آن را می فروشند، باید سوال کنید و اگر دیدید مسلمانان با آن نماز می خوانند، سوال نکنید.» (۴) در حدیث صحیح دیگری آمده است: «از اباجعفر، درباره خرید گوشت از بازار مسلمانان – در حالی که نمی دانیم قصاب چه کرده است – سوال کردم. ایشان فرمودند: اگر در بازار مسلمانان باشد، بخور و سوال نکن. » (۵) در روایت دیگری پس از اینکه امام از مساله ای نهی کردند، فرمودند: «اباجعفر(ع) می فرمود: خوارج به خاطر جهالتشان، بر نفس خود فشار و محدودیت وارد می ساختند. اما دین وسیع تر از آن است.» (۶) مدلول و معنای این روایات، واضح، روشن و بی مقدمه است. یعنی حلیت، اباحه و طهارت هر آنچه از بازار مسلمانان گرفته شود، هرچند معتقد به امامت اهل بیت(ع) نباشند. زیرا اگر نگوییم منظور از «بازار» در این روایات، فقط «بازار عامه» است – چون «بازار خاص» که وجود نداشته است – حداقل می توانیم بگوییم: «بازار» در این روایات شامل بازار «عامه مسلمانان» نیز می شود. همچنین مدلول دیگری نیز دارد که مربوط به اجتماع اسلامی است. بدین شکل که از این روایات، می فهمیم که برای «پایداری جامعه اسلامی» حرص و اشتیاق بسیار زیادی وجود دارد. آن هم جامعه ای که هم بستگی و ارتباط داشته باشد، بدون اینکه اختلافات مذهبی بخواهند آن را چند پاره کنند. فقط ائمه اهل بیت(ع) نبوده اند که به قاعده «بازار» اشاره داشته اند. بلکه سایر مسلمانان نیز این قاعده را پذیرفته اند. از نافع نقل شده است که: «از ابن عمر در باره پنیری که زرتشتی ها می سازند سوال کردند و او در جواب این گونه گفت: هر آنچه در بازار مسلمانان پیدا کنم می خرم و از آن سوال نمی کنم.» و از «زهری» نیز چنین چیزی روایت شده است. (۸) و ابن حزم در این باب ادعای اجماع کل امت را کرده است. مبنی بر این که «عصر به عصر و دوره به دوره، از علما نقل شده است که هر کس در عصر نبی(ص) و در مدینه در حضور ایشان بود، اگر می خواست چیزی بخرد، از خوردنی و پوشیدنی و مرکب و سواری گرفته تا آنچه به خدمت یا تملک در می آید و خلاصه هر چیزی داخل بازار مسلمانان که می شد و یا مسلمانی را می دید که چیزی می فروشد، از او خریداری می کرد و ازهر آن چه که شخصاً نمی دانست حرام است و یا گمان به حرام بودن آن نمی داشت – گمانی که جنبه ی حلالیت را از بین ببرد – مجاز بود خریداری کند.این در حالی است که بدون شک در بازار، غصبی و سرقتی و یا آنچه به ناحق گرفته شده است، نیز وجود دارد. و این همه در زمان نبی(ص) صورت می پذیرفت. اما ایشان هیچ منعی از این کار نمی کردند. » (۹) تهدیدات «ترکیب شدن» برخی از مذاهب نسبت به «ترکیب شدن» و دعوت به آن، احساس خطر می کنند. زیرا هویتشان را از دست می دهند و در دریای «اکثریت» ذوب می شوند. بنابراین جداماندن و کناره گیری از اکثریت را ترجیح می دهند. زیرا این جدایی وحدت داخلی اش را تقویت می کند و همبستگی پیروانشان را نیز افزایش می دهد. از دریچه همین تفکر است که برخی برای منطق و تفکر «جدایی از دیگران» نظریه پردازی می کنند و به خاطر ترس از «ذوب شدن» در جریان مخالف -که نتیجه ی آن متلاشی شدن است - ایجاد فاصله و موانع روحی و فکری با مذاهب دیگر را ضروری می دانند. اما ما اجمالاً و تفصیلاً این تفکر را رد می کنیم. دلیلش این است که ما اگر تشویق به «ترکیب شدن» می کنیم، ترکیبی مد نظر ماست که هر گروهی مسائل شخصی خودش را حفظ کند. نه ترکیبی که به «ذوب شدن و حل شدن» در دیگری بینجامد. ما به وحدت در راستای «تنوع» دعوت می کنیم. نه به وحدتی که به تغییر و تبدیل مذهبی منجر شود و یا به تشکیل اسلام بدون مذهب بینجامد. (چنانکه برخی خواستار همین امر هستند.) ما دعوت می کنیم که مسلمان در را به روی برادر مسلمانش باز کند، همچون کسی که هویت و مسائل شخصی برادر مسلمان خویش را می داند. خطرات دعوت به «جدایی» این جدایی طلبی ها خطرات بسیاری دارد که از جمله آن می توان به این نکات اشاره کرد: ۱ – سبب تشکیل نظام های طائفی و مذهبی تنگ نظر و کوته بین می شود. و این چیزی است که خطر شکل گیری و برپایی درگیری های مذهبی را به دنبال دارد. که درگیری به دیگر درگیری های نژادی و قومی و دینی مان اضافه می کند. ۲- این جدایی طلبی ها بازتاب ترس ما از «دیگری» است. ترسی که توجیه ناپذیر است و نشانه ضعف بنای فکری ماست. زیرا کسی که فکر و عقیده اش را بر حجتی قوی و عقیده ای ریشه دار و مستحکم بنا کند، نباید از دیگران بترسد. ۳ – تمرکز بر روی جدایی های مذهبی و عمق دادن به آن، و غفلت از نقاط اشتراک، همگی باعث برافروختن بغض مذهبی می شود و سبب شعله ور شدن آتش طائفه گری و مذهبی گری می شود که خشک و تر را با هم می سوزاند و حتی ممکن است بنا را بر سر همه خراب کند. و این درست در زمانی است که ما بیش از هر وقت دیگری به این نیازمندیم که شکاف اختلافات را کم کنیم و در مقابل خطرات خارجی که دین ما و تمام هویت و موجودیت اسلامی مان را تهدید می کند، در صف واحدی قرار گیریم. ۴ – جدایی به این دلیل که «می ترسیم تحت تاثیر تفکرات گمراه شده و گمراه کننده ی طرف دیگر قرار بگیریم» در روزگار ما بی فایده است. زیرا با توجه به وسعت انقلاب اطلاعاتی و تکنولوژی های معاصر، ساز و کارهای ارتباط و تماس با تفکر دیگران، به گونه ای شده است که به سختی می توان مانع این ارتباط شد و یا حذفش کرد. خصوصا با توجه به این که انسان به طور طبیعی علاقه مند است که تفکر دیگران را بشناسد و بررسی کند. و ما هر چه به طرف دیگر ظلم کنیم و سرکوبش کنیم و تحریمش کنیم، به این میل و رغبت افزوده می شود. چنانکه می گویند: هر چیزی که از آن منع کنی، رغبت به آن بیش تر می شود. از همین رو می گوییم: به جای این که چشم و گوشمان را به روی آن چه در خارج می گذرد ببندیم، بهتر است برای استحکام داخلی جامعه مان تلاش کنیم. و خودمان و جوانانمان را به جای سلاح «تعصبات تنگ نظرانه»، به سلاح «فرهنگ» مسلح سازیم. پانوشت:۱-کافی ج ۲ ص ۶۳۶ و الاستبصار ج ۳ ص ۱۲ ۲ـ کافی ج ۲ ص ۶۳۶ ۳ – این قاعده در فقه، قاعده ی «سوق المسلمین» نام دارد. ۴- تهذیب الأحکام ج ۲ ص ۳۷۱. ۵ ـ همان ج ۹ ص ۷۲ ۶ – همان ج ۲ ص ۳۶۸ ۷- کتاب طهارت - امام خمینی ج ۳ ص ۳۱۸ ۸ المصنف ـ عبد الرزاق ج ۴ ص ۵۳۹. ۹- الإحکام فی أصول الأحکام ج ۶ ص ۷۴۹ ____________________نویسنده: استاد حسین الخشن مترجم: م. س.اقدامی برگرفته از کتاب «عقلانیت تکفیری، بررسی تفکر: حذف کردن غیر از خود» منبع: اخوت
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]
صفحات پیشنهادی
نگرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی از حاشیه رانده شدن مفاهیم و معانی قرآن
برنامه های تفسیری در حوزه باید جزو دروس اصلی باشد نگرانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی از حاشیه رانده شدن مفاهیم و معانی قرآن حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با ابراز نگرانی از حاشیه قرار گرفتن مفاهیم قرآن کریم گفت جامعه به سمت اصالت بخشیدن به الفاظ قرآن پیش می رود که باید اساتیامضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان تبلیغات اسلامی و همراه اول
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۲ در زمینه ممیزی و پالایش محتوا برای کاربران همراه اول تفاهمنامهای بین سازمان تبلیغات اسلامی و همراه اول به امضا رسید به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا محمدرضا اسماعیلی مدیرکل امور مجامع و مؤسسات وابسته به سازمان تبلیغات اسلامیقانونی شدن ازدواج دوم موسوم به «ازدواج مدنی»
الیوم السابع قانونی شدن ازدواج دوم موسوم به ازدواج مدنی در این میان هم عده ای به سبب طلاق دادن همسرانشان و ممنوعیت ازدواج دوم ضربه های روحی و اجتماعی بسیاری دیده اند به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از روزنامه الیوم السابع در مسیحیت ازدواج نشانه محبت خداوند به بشریت استارزش قائلشدن برای نظرات مخالف مورد تاکید دین اسلام است
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۰۱ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت اگر خودشناسی و سالمسازی نفس در دستور کار گروهها و جناحها قرار گیرد در این صورت شاهد یک جامعه موفق و پایدار هستیم حجتالاسلام والمسلمین عبدالرضا سروستانی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایرروشنفکران، مانع معرفی واقعیت غرب در ایران شدند/ سازمان علیه دانش
یادداشت ابراهیم فیاض روشنفکران مانع معرفی واقعیت غرب در ایران شدند سازمان علیه دانش شناسهٔ خبر 2777298 - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۰ دین و اندیشه > اندیشمندان ابراهیم فیاض معتقد است جریان روشنفکری برای سالهای طولانی ایران را از نظر فکری عقب نگه داشته است جریان روشنفکریعملی که باعث خوار شدن انسان می شود
حدیث عملی که باعث خوار شدن انسان می شود بی اعتنایی تو نسبت به کسی که خواهان توست باعث کمی نصیب تو از وی می شود سرویس دینی جام نیوز ۲۰ ۰۳ ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۸قضا شدن نماز صبح و عواقب آن
قضا شدن نماز صبح و عواقب آن از امام صادق ع پرسیدند که چرا کسانی که در آخر زمان زندگی میکنند رزق و روزیشان تنگ است فرمودند به این دلیل که غالبا نمازهایشان قضا است مردی به خدمت امام صادق ع آمد و عرضه داشت من مرتکب گناهی شده ام امام صادق ع فرمود خدا می بخشدآن شخص عرضه داشتبرآورده شدن حاجات با خواندن این سوره
سی و ششمین سوره قرآن برآورده شدن حاجات با خواندن این سوره در فضیلت این سوره از حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده هر کس سوره یس را قرائت کند مانند آن است که ده بار قرآن را ختم کرده به گزارش سرویس دینی جام نیوز یس و نام های دیگرش «عزیزه معمّه شامل شونده مداآماده شدن برای ماه رمضان ضروری است
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۷ مدیر موسسه علمیه الامام المهدی عج اهواز گفت ترک معصیت پرفضیلتترین امر در ماه مبارک رمضان است حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم سلطانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خوزستان اظهار کرد هر مهمانی اعم از خانوادگی رسمیدولتیشدن فعالیتهای قرآنی به نفع حرکت قرآنی نیست
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۵ رئیس سازمان دارالقرآنالکریم دولتیشدن فعالیتهای قرآنی را به نفع حرکت قرآنی کشور ندانست و ضمن درخواست از حافظان دارای مدرک تخصصی و مردم برای سرعت بخشیدن به تحقق خواسته رهبر انقلاب برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن از دستگاههای اجرایی نیز خواست از مردم حمراهی مستقیم برای نزدیک شدن به خدا/ چرا بعضی وقت ها دعاهایمان مستجاب نمی شود؟/پرونده روز سوم میهمانی
راهی مستقیم برای نزدیک شدن به خدا چرا بعضی وقت ها دعاهایمان مستجاب نمی شود پرونده روز سوم میهمانی فرهنگ > دین و اندیشه - خدایا از تو خواهم از وسیع ترین مراتب رحمتت و همه رحمت تو وسیع است پس اجابت کن دعایم را چنانچه وعده فرمودی لطفا منتظر بمانید  سوره ای برای آسان شدن ازدواج
سوره ای برای آسان شدن ازدواج از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده هر کس این سوره را بنویسد و در پارچه سبزی قرار دهد و به خواستگاری برود خواستگاری اش رد نمی شود و حاجتش برآورده خواهدشد به گزارش سرویس دینی جام نیوز سوره مبارکه ی طه بیستمین سوره قرآن است که مکیكاردينالها خواستار اتحاد با مسلمانان عليه تكفيريها شدند
با صدور بيانيهاي كاردينالها خواستار اتحاد با مسلمانان عليه تكفيريها شدند کاردینال های مسیحی خواستار برقراری صلح و ثبات در سوریه آزادی ربوده شدگان توسط تروریست های تکفیری و بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان شدند به گزارش سرويس ديني جام نيوز کاردینال ها و اسقف های مسیحی مشرقلزوم آسیبشناسی کمرنگشدن نقش مساجد در کشور
یک نماینده مجلس در گفتگو با مهر تأکید کرد لزوم آسیبشناسی کمرنگشدن نقش مساجد در کشور شناسهٔ خبر 2778400 - دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی اسماعیل کوثری گفت کمرنگ شدن نقش اجتماعی مساجد باید آسیب شناسی شود و برای رفع آن و برگشت مساجد به جگزارش تمرین تیم ملی والیبال آمریکا مرور آخرین تاکتیکها با حضور رئیس فدراسیون/ دوربینهای تلویزیونی آزمایش شدن
گزارش تمرین تیم ملی والیبال آمریکامرور آخرین تاکتیکها با حضور رئیس فدراسیون دوربینهای تلویزیونی آزمایش شدندتیم ملی والیبال آمریکا در آستانه دیدار با ایران تاکتیکهای مد نظر کادر فنی را مرور کرد به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس تیمهای ملی والیبال ایران و آمریکا در هکارشناس معارف اسلامی: ما برای تسلیم شدن مذاکره نمیکنیم/ اگر ادعای تقلب صحت داشت، دولت اصلاحات سرکار نمیآمد
کارشناس معارف اسلامی ما برای تسلیم شدن مذاکره نمیکنیم اگر ادعای تقلب صحت داشت دولت اصلاحات سرکار نمیآمدکارشناس معارف اسلامی گقت اگر ادعای تقلب صحت داشت در جمهوری اسلامی دولت اصلاحات نباید سرکار میآمد و حتی دولت فعلی نیز نباید سرکار میآمد به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس درمدیرکمیته امداد دورود تاکید کرد لزوم نهادینه شدن فرهنگ نوع دوستی در بین خانوادهها توسط مراکز نیکوکاری
مدیرکمیته امداد دورود تاکید کردلزوم نهادینه شدن فرهنگ نوع دوستی در بین خانوادهها توسط مراکز نیکوکاریمدیر کمیته امداد دورود بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ نوع دوستی در بین خانوادهها توسط مراکز نیکوکاری تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از دورود اسداله اسدی عصرامروز در بازدید ا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها