محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1841878349
درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)
در فقه حکومتی بهدستدادن احکام الهی در همة شؤون یک نظام و حکومت الهی مد نظر بوده و به همة احکام فقهی با نگرش حکومتی نظر میشود و تأثیر احتمالی هر حکمی از احکام در کیفیت مطلوب ادارة نظام و حکومت، ملاحظه میگردد .
بخش اول چکیده «فقه حکومتی»، عنوانی است که مقام معظم رهبری ـ حفظهالله ـ برای فقه آرمانی و جامعه ساز مکتب اهلبیت: برگزیده است. کاربرد این واژه در مقابل «فقه فردی» میباشد و مراد از آن، نگرشی است کلنگر و حاکم بر تمام ابواب فقه که بر اساس آن استنباطهای فقهی میباید مبتنی بر فقه ادارة نظام اجتماعی بوده و تمامی ابواب فقه، ناظر به ادارة کشور و امور اجتماع باشد. ازاینرو، گسترهای که در فقه حکومتی مورد بحث قرار میگیرد، منحصر به مباحث سیاسی نخواهد بود و تمامی ابواب و مسائل فقه را شامل میشود؛ چه اینکه حکومت و نظام اسلامی، شؤون و زوایای مختلفی دارد و فقیه میبایست برای رفع نیازهای حکومت، جامعة انسانی و نظام اسلامی همة آن مسائل را مورد بررسی قرار دهد؛ مباحثی در حوزة اقتصادی، فرهنگی، حقوقی، سیاسی، نظامی، انتظامی، خانواده، احوالات شخصیه و تمامی مسائل مربوط به زندگی بشری در مقولة مادی و معنوی. مقام معظم رهبری با تأکید بر ضرورت این نوع نگرش در فقه، خواستار تأسیس فقهی نوین، با این نگرش میباشد. ایشان ضمن اینکه گسترة فقه حکومتی را نسبت به همة ابواب فقه تعمیم میدهند، بر اهتمام فقیهان بر استنباط فقهی مطابق این نگرش تأکید کرده، تأثیر و تفاوت این نگرش در نوع فتاوای صادره از جانب فقیه را خاطرنشان کردهاند. واژگان کلیدی فقه فردی، فقه سنتی، فقه حکومتی مقدمه کاوش در حوزة معرفت فقهی مقام معظّم رهبری(مدّظلهالعالی)، کاوشگر را با دو چشمانداز از نوآوری و تولید علم در حوزة علم فقه مواجه میسازد: 1. ابداع و نوآوری در مسائل فقه و ارائة نظریات بدیع و همساز با عصر؛ 2. نـوآوری در روششناسی و نوع نگاه به مسائل فقهی؛ دو گزارهای که زاییده پویایی فقه تشیع و ضرورت بازسازی بههنگام آن و همگامسازی آن با نیازهای عصر حاضر میباشد. تحقیق در آثار فقهی و درنگ در تفکر و اندیشة فقاهتی مقام معظّم رهبری، ایـن حقیقت را روشن میسازد که در اندیشة ایشان، در کنار نوآوریهای اسـتـوار و ابـتـکار دیدگاههای در خور و بایسته، روش و نگرشی نوین در ساحت فقه احیا شده است؛ چه اینکه نوآوری در فروع و مسائل، مبتنی بر ابتکار روشی نوین در نوع نگرش به مسائل میباشد. ایـن رهیافت در فقهِ آیةالله العظمی خامنهای، در حقیقت، ریشهیافته از مبانی فکری و فقاهتی امام خمینی1 است که با تلاش فکری و علمی ایشان، بسط یافته و قابلیت آن را پیدا کرده که مقدمهای برای تدوینِ نوینِ فقهی با نگرش حکومتی و نظاموار باشد. گسترش نگاه فقهی و فرارفتن از نگاه فردی و فردگرایانه، همزمان فرد و جامعه را در کنار هم و پیوسته به هم، از چشمانداز فقه نگریستن و گزارههای اجتماعی، سیاسی و حکومتی را با دید فقهی و اجتهادی کاویدن، ابتکاری است که در سیرة علمی و فقهی و فکری مقام معظم رهبری به بار نشسته است. در این مقاله، بررسی و بازشناسی اجمالی دیدگاههای مقام معظم رهبری، پیرامون فقه حکومتی، ضرورت و روش تحول فقه کنونی و همچنین بایستههای کنونی فقه، مورد توجه قرار گرفته است. کلیات فقه واژه فقه در لغت بهمعنای فهمیدن، دانستن، ادراک و علم آمده است (ابنمنظور، 1405ق، ج13، ص522) در اصطلاح نیز، به سه معنای عام، خاص و اخص آمده است. مقصود از اصطلاح عام، تمامی معارف و احکامی است که از طرف خداوند در زمینههای اعتقادی، اخلاقی و فروع عملی نازل شده است (تهانوی، 1418ق، ج3، ص478). معنای خاص از فقه نیز شامل احکام شرعی و فرعی عملی است که عبادات، معاملات، مسائل حقوقی، کیفری، تجاری و غیره است که بخشی از آن در رسالههای عملی به صورت فتوا دیده میشود (حسینزاده، 1388، ص26). در معنای اخص، «علم فقه» مقصود است و معروفترین تعریف برای آن، عبارت است از: «الفقه هو العلم بالاحکام الشرعیة الفرعیة عن ادلتها التفصیلیه»؛ فقه، علم به احکام شرعی فرعی از روی ادله تفصیلی است (شهید اول، 1419ق، ج1، ص40؛ عاملی (صاحب معالم)، 1378ق، ص26). در کلام مقام معظم رهبری، فقه از حیث لغت بهمعنای درک و شناخت آمده و در معنای اصطلاحی با عباراتی چون فهم دین (29/1/62)، معرفت دینی (5/1/66)، شناخت دین (30/4/66) و یا دانش فهم اسلام (19/2/63) تعریف شده است. نکتة مهم این است که ایشان با توجه به نیاز جامعه و حکومت به فقه، در موازات تعریف امام خمینی1 از حکومت که آن را فلسفة عملی فقه نامیده بود (امام خمینی، 1378، ج21، ص298)، فقه مصطلح را چنین معرفی نموده است: «فقه اسلام؛ یعنی مقررات ادارة زندگی مردم» (14/3/82). در نظر مقام معظم رهبری نیز معنای اصطلاحی فقه به دو حوزة عام و خاص تقسیم میگردد؛ بدین معنا که در حوزة عام، در راستای معنای لغوی، بهمعنای آگاهی از دین و فهم دین در فروع و اصول معنا شده است و امور اساسی دین اسلام، چون اثبات خدا، توحید، معاد، نبوت، امامت و در مجموع، اصول اعتقادات و عقاید و اخلاقیات اسلامی، بلکه تمام معارف با همة شمول و گستردگیای که دارند را شامل میشود: «مراد از فقه، تنها علم به احکام فرعیه نیست؛ بلکه مراد از فقه، علم دین، اعم از معارف الهی و عقاید حقه و علم اخلاق و فقه بهمعنای مصطلح میباشد» (20/6/74). این در حالی است که ایشان همگام با مُعظَم فقهای متأخر، فقه بهمعنای اصطلاحیِ خاص را به احکام رایج فقهی، آگاهی از فروع دینی، استنباط وظایف فردی و اجتماعی انسان از مجموعة متون دینی و ادلة تفصیلی آنها معنا نموده است: «منظور ما از فقه به معنای خاص کلمه، آگاهی از علم دین و فروع دینی و استنباط وظایف فردی و اجتماعی انسان از مجموعه متون دینی است» (31/6/70). این دو معنا از فقه با یکدیگر منافات ندارند و به عنوان عام و خاص مطلق، مکمل یکدیگر تلقی میشوند؛ بلکه باید گفت: برای فهم احکام عملی فقه، میبایست فهمی جامع از اصل و اساس دین نیز داشته باشیم: فقه و فقاهت را به دو معنا بیان میکنیم. هر دو معنا درست و مکمل یکدیگر است؛ یک معنا از دو معنای فقه را همان فهم کلی دین میدانیم. در این کلیت، دین، اصول، عقاید و مبانی دین و معارف دینی هست و جنبههای عملی دین، یعنی احکام ـ اعم از احکام فردی و احکام اجتماعی ـ و آنچه برای ادارة زندگی انسان لازم است، نیز هست (5/1/66). فقه حکومتی با تتبع در کتب فقهی و تأمّل در اندیشة فقیهان، این واقعیت، آشکار میگردد که همواره دو نگاه و دوگونه انتظار از فقه وجود داشته است: 1. نگاه فردگرایانه: در این نگاه، فقه، دانش تنظیم ارتباط انسان با خدا معرفی میشود و حلال و حرام، به حوزة اعمال فردی انسان محدود میگردد. بنابراین، فرد، دو روی دارد؛ رویی به سمت خدا که علم احکام، سامانبخش آن است و رویی به سمت مردم و جامعه که کار عقلای جامعه است. صاحبنظران هر جامعهای با بهرهگیری از فرآوردههای دانشهای اجتماعی، نظامات را شکل میبخشند و جامعه را نظام میدهند. در این نگاه، مدیریت جامعه و موضوعات گستردة مرتبط با زندگی بشر، از قلمرو دانش فقه، بیرون است. این دیدگاه، نگاهی مجرد به فقه است؛ نگاهی غیر همسو با بیان وحی. در این نگاه، انسانی محور است که به تنهایی و به دور از اجتماع، زندگی ساده و بدوی خویش را ادامه میدهد، عبادتش را میکند، اخلاقیات را پاس میدارد و بزرگ قوم نیز حلّ دعاوی میکند (ایزدپناه، 1374، ش3، ص8). به بیان دیگر، در این نگاه، فقیه وظیفه دارد، تکالیف افراد و آحاد مسلمانان را روشن کرده، مشکلاتی را که در مسیر اجرای احکام پیش میآید، مرتفع سازد و به تعبیر دیگر، مکلّفان را در دینداری و شریعتمداری یاری رساند. ازاینرو، طرح مسألهها، مثالها و تقسیمبندیها، در راستای تحقق همان آرمان قرار میگیرد. این نگاه، تقریباً نگاه غالب تمامی دورههای فقه، به جز چند دهة اخیر بوده است. 2. نگاه اجتماعی و حکومتی: نگاه دوم، مبتنی بر این است که افراد، علاوه بر دارابودن هویت فردی، تشکیلدهندة یک هویت جمعی به نام «جامعه» نیز میباشند. به بیان دیگر، در این نگاه، فرد، در درون امت، معنا پیدا میکند و در جمع و جامعه، بالنده میشود. این هویت جمعی نیز موضوع احکام است. بنابراین، فقیه میبایست دو نوع موضوع را بشناسد و احکام هر یک را روشن سازد؛ آن هم بهصورت توأمان؛ نه جدا از یکدیگر؛ چرا که این دو هویت، جداییناپذیرند و تفکیک این دو، خود زمینة کشیدهشدن به نگاه اول را فراهم میسازد. با این نگاه نیز مباحث، مسائل و مثالها بهگونهای دیگر خواهد بود. با پذیرش وجود و یا قابلیت وجود دیدگاه دوم، زمینه برای طرح مسألهای به نام «فقه حکومتی» در برابر «فقه فردی» به وجود میآید. تفاوت فقه حکومتی با فقه سیاسی و فقه سنتی فقه حکومتی ـ چنانکه برخی پنداشتهاند ـ بهمعنای بخشی از فقه یا فقه احکام حکومتی (اسلامی، 1387، ص24) و یا فقه سیاسی (مهریزی، 1376، ش4، ص141) نیست؛ بلکه نگاهی حاکم و وصفی محیط بر تمام مباحث فقه ـ از طهارت تا دیات و مسائل مستحدثه ـ است؛ در حالی که فقه سیاسی، یک نگاه و وصف نیست؛ بلکه بخشی جزئی از فقه است که میتواند مصادیق فردی و غیر حکومتی نیز داشته باشد. مسألة مهم دیگر بیان وجه تمایز فقه حکومتی از فقه سنتی (فردی) است. فقه حکومتی و فقه سنتی، در گستره و شمول با همدیگر تفاوتی ندارند و آنچه این دو را از یکدیگر متمایز میکند، این است که در فقه حکومتی بهدستدادن احکام الهی در همة شؤون یک نظام و حکومت الهی مد نظر بوده و به همة احکام فقهی با نگرش حکومتی نظر میشود و تأثیر احتمالی هر حکمی از احکام در کیفیت مطلوب ادارة نظام و حکومت، ملاحظه میگردد (31/6/70). این در حالی است که در فقه سنتی و فردی، موضوعات و مسائل، با نگاه به فرد و به دور از هرگونه ملاحظة حکومتی مورد استنباط قرار میگیرد. بهگونهای که فرد، خود، عنوان موضوع حکم شرعی واقعی میشود؛ نه به عنوان عضوی از یک جامعه (ایزدهی، 1389، ش56، ص82). بنابراین، تفاوت فتاوا و احکام صادره از جانب فقیه در این دو دیدگاه، تفاوتی ماهوی و اصیل خواهد بود. مقام معظم رهبری و فقه حکومتی مقام معظم رهبری، از نظریهپردازان سترگ در حوزة فقه حکومتی است. از دیدگاه ایشان «فقه اسلامی، مشتمل بر جوانبی است که منطبق بر همة جوانب زندگی انسان است؛ فردیاً، اجتماعیاً، سیاسیاً، عبادیاً، نظامیاً و اقتصادیاٌ. فقه الله الاکبر این است» (30/11/70). در اندیشة مقام معظم رهبری، نگاه حکومتی و اجتماعی به فقه در ریزترین مسائل فقهی، همچون «ماء الحمام»! نیز جریان دارد و این نوع نگاه در روند استنباط و اجتهاد، در مسائلی از این دست، تأثیرگذار است (31/6/70). بنابراین با نگاه حکومتی و لحاظ یارابودن فقه در حکومت، جزئیترین مسائل فردی نیز جنبة نوینی مییابد و با نگاهی دیگر میتوان بدان نگریست. با این نگاه است که ایشان تأکید دارند مسألهای چون ماءالحمام که به نظر هیچ ارتباطی با مسائل حکومتی ندارد، در ادارة جامعه تأثیرگذار خواهد بود. با این رویکرد باید اساس استنباط مباحث فقهی بر مبنای مسائل اجتماعی و حکومتی باشد تا برونداد آن بتواند بیش از پیش در امر حکومت دین بر جامعه کارا باشد. بنابراین، اولین گام در این راه، دگرگونی در نگاه به گسترة دین و شرح وظایف آن میباشد. اگر بتوان نگاه فردگرایانه و اجتماعگریز را به حاشیه راند و نگاه اجتماعی ـ که مهمترین نمود آن در نگاه سیاسی است ـ را جایگزین نمود، گامهای اساسی پسینی، به استواری پیموده خواهند شد: ما بایستی این فکر (جدایی دین از سیاست) را در حوزه، ریشهکن کنیم؛ به این شکل که هم فقاهت را اینطور قرار دهیم و هم در عمل اینگونه باشیم...؛ [یعنی] استنباط فقهی بر اساس فقه ادارة نظام باشد؛ نه فقه ادارة فرد (31/6/70). ضرورت دگرگونی در نگاه به گستره و کارکرد فقه، وقتی روشنتر میشود که بدانیم در طول تاریخ، هیچگاه شرایط بسط اجتماعی فقه به وجود نیامده و الزامات زمانه، آن را محدود در فقه فردی قرار داده است. اما با گذر زمان و ایجاد شرایط تاریخی و سترگ کنونی، نیاز به این دگرگونی امری بدیهی میباشد: در تنقیح و تحقیق فقه کنونی ما، روزگاری که این فقه بخواهد نظام جامعه را اداره بکند، پیشبینی نشده ... شما باید یک بار دیگر از طهارت تا دیات نگاه کنید و فقه استنباط کنید برای حکومتکردن (11/6/64). اینک برای تبیین لزوم پرداختن به فقه حکومتی و چرایی و چگونگی گذار از فقه موجود به فقه مطلوب، به بررسی فقه موجود پرداخته، مزایا و کاستیهای آن را مورد واکاوی قرار میدهیم. فقه سنتی (فردی)، مزایا و کاستیها فقه سنتی که میراث بزرگان مکتب از دورههای آغازین تا به امروز میباشد، در عین برخورداری از مزایای فراوان، دارای کاستیهای غیر قابل انکار است و همین کاستیها، مانع از بروز حقیقی و واقعیِ توانایی و کارآییِ مکتب میشود. در اینجا ابتدا به مزایا و برکات و سپس به نواقص و کاستیهای فقه سنتی اشاره میشود. الف) مزایای فقه سنتی (فردی) 1. دقت و عمق فقهی تلاش هزارسالة فقیهان، موجب استحکام و اتقان مجموعه فقه شیعه و سدّشدن راههای نفوذ و آسیب آن شده است؛ بهگونهای که مواضع خلل را برطرف کرده، فقهی ناب و پرعمق را در معرض دید نسل فقیهان قرار میدهد. آزادی اجتهاد در تشیع، این توفیق ربانی را به همراه داشته و دارد که فقاهت، گام به گام سیر کند، راه تکامل را بپوید، بر قوتهای خویش بیفزاید، از ضعفهای روشی و استدلالی فاصله گیرد و بنایی محکم و رفیع، از خود نشان دهد: «فقهی که ما تا کنون در این چند قرن درست کردیم، یک فقه متین و محکم و بتن آرمه است» (29/8/64). مروری مختصر بر کتابهای فقهی متقدم و نوشتههای اخیر، همچون جواهر، ریاض، مکاسب و... تفاوت راه پیمودهشده را به خوبی نشان میدهد. در فقه متأخر و متکامل شیعی، قوت استدلال و برهان، نقد منطقی ادلة مخالف، تقریر و تبیین عمیق و... به روشنی هویداست و فاصلة آن با کتابهای اولیة فقهی مکشوف میباشد: گاهی تحقیقات این فقها از نظر ظرافت و دقت و ژرفنگری، واقعاً شگفتآور است و بهخصوص آن فقه پیچیدهای که در شیعه است. فقه برادران اهل سنت، نسبت به فقهی که در بین علمای شیعه است، آن پیچیدگی و فنیگری را ندارد (1/11/68). 2. استحکام در روش فقاهت شیعی، در پرتو اجتهاد مستمر، توانست در اصول و قواعد استنباط، تأملات بایستهای انجام دهد، به آن، نظم منطقی ببخشد و در جایجای فقه، از آن، چون قوانین ریاضی بهره جوید. اصول فقاهت در فقه شیعه، از چنان پختگی و عمقی بهرهمند است که میتواند در هر مسألة فقهی، موضع و پاسخ خود را اعلان کند و فقیه را از حیرت و تردید عملی دور سازد. تمسک به امارات، نوع برخورد با تعارض ادله، مراجعه به اصول عملیه و ...، تماماً در قالبها و چارچوبهای روشنی ریخته میشوند و فقیه را در مسیر فقاهت، یاری میکنند: فقه ما، فقهی است که دو چیز دارد: ... یکی روش استدلالی قوی و منطقی است؛ یعنی رد فروع به اصول...؛ همانی که ما به آن میگوییم طریقة اجتهاد و استنباط. این محکم و متقن است. هیچ فقهی از فقههای اسلامی، به این استحکام نیست (29/8/64). 3. کثرت تفریع پشتکار علمی فقیهان و نیز تداوم تلاش فقهی در بیش از هزار سال، توانست به فقه شیعی، علاوه بر غنای کیفی، گسترش کمّی ببخشد؛ در مسائل مورد توجه، فروع فراوان را طرح کند و راههای دستیابی به حل مسألة فقهی را در معرض دید گذارد. ازاینرو، فقیه معاصر، در مسائلی که فقه موجود به آن پرداخته است، با اطلاعات لازم و بایستة فقهی روبهروست و با اتکای به آن، میتواند در استنباط و ابراز حکم و فتوا، با دیدی بازتر عمل کند و اطمینان بیشتری در دستیابی به حکم واقعی الهی داشته باشد: دوم، نگاه فراگیری و تفریع فراوان فروع در آن مسائلی است که به آن پرداختهاند... . در همین ابواب و کُتبی که در عبادات و مقدمات عبادات، بحث شده، ببینید چه قدر فروع دیده میشود؛ مثل فروع علم اجمالی (29/8/64). ب)کاستیهای فقه سنتی (فردی) با اینکه فقه موجود از مزایای بسیار و قابل اتکایی برخوردار است، لکن دارای کاستیها و نارساییهای جدی میباشد. برای تکامل فقه اصیل شیعی، ضروری است که این کاستیها برطرف شده، برای رفع آن، برنامهریزی جدی صورت پذیرد. بخشی از این کاستیها از قرار ذیل است: 1. رشد ناموزون مباحث فقهی در گذشته، ابواب فقهی، سازمانیافته و نظاممند نبود. ازاینرو، فقیهان، تألیف، تحقیق و تدریس در ابواب فقه را مطابق ذوق و سلیقة شخصی انجام میدادند، نه بر مبنای یک برنامه از پیش تعیین شده. رهآورد این وضعیت، آن شد که بخشهایی از فقه، تکامل و یا حتی تورم یافت. در مقابل، بخش دیگری از ابواب فقهی، در وضعیتی نزار و نحیف باقی ماند و کاری چندان عمیق، بایسته و لازم، دربارة آن صورت نگرفت. در آن ابواب، فقه متأخر و متکامل، چندان حضوری نداشت. فقیه امروز، با مراجعه به آن ابواب، به یاد کتابهای دورة اولیة فقهی و یا حداکثر، دورة متوسط میافتد و کمترین احساس پختگی، اقناع و اشباع مطلب، به وی دست نمیدهد و او را به این حقیقت رهنمون میسازد که فقه در این ابواب، رشد متناسب و لازم خود را نیافته است. راه علاج، آن است که با برنامههایی مدوّن، دامنة تلاش فقهی، گستردهتر شود و ابواب فقهی مختلف را دربرگیرد و قوت تحقیق در یک یا چند باب فقهی خاص، خلاصه نشود؛ بلکه فروع فقهی را در ابواب گوناگون شامل شود:هر جایی که ما در گذشته، یک مقدار رویش کار کردیم، شما ببینید که چه حجم عظیم تحقیقات دارد. این قدر در باب کتاب صلاة، ما حرف جدید و دقیق و عمیق و استدلال روی استدلال و استدلال سوم روی استدلال دوم داریم که انسان، حیرتزده میشود... چرا ما در مقولات اقتصادی اسلام، همینطور با دقت وارد نشویم و یک فقه قوی و متقن شسته و رفتة مشخصشده را به دنیا عرضه نکنیم؟! (27/6/63). برنامهریزی بر اساس نیازسنجی و اولویتیابی میتواند به تحقیقات و یافتههای جدیدی در حوزههای مورد نیاز بینجامد؛ چیزی که به کارآیی هر چه گستردهتر فقه خواهد انجامید. 2. دوری از مسائل مستحدثه فقه سنتی با مسائل عصری و نوپیدا، الفت نداشت. در تدریس، تحقیق و تألیف، موضوعات جدید، مورد توجه جدی نبود. مسائل و موضوعات سنتی مورد علاقة بیشتری بود. مدرس و دانشپژوه فقه، پیرامون مسائلی تحقیق و تفحص میکردند که چندین سده عمرِ تحقیق داشت و انبوهی از مطالعات، پشتوانة آن بود: فقه به زمینههای نوظهور گسترش پیدا نکرده، یا خیلی کم، گسترش پیدا کرده است. امروز خیلی از مسائل وجود دارد که فقه باید تکلیف اینها را معلوم کند؛ ولی معلوم نکرده است. فقه توانایی دارد؛ لیکن روال کار طوری بوده است که فاضلِ محققِ کارآمد، به این قضیه نپرداخته است (14/9/74). عدم التفات به بخشهای غیر مشهور، هر چند گاه به جهت ضرورتهای زمانه و موانع موجود بوده است، اما گاه نیز پرداختن به مسائل اساتید پیشین، به صورت یک امر عادی و غیر قابل تخطی تلقی میشده است. به هر حال، این رویکرد نیز باعث ایجاد خلأ در پژوهشهای فقهی شده و در برخی، این تصور را به وجود آورده است که فقه یارای پرداختن به مسائل نوظهور را ندارد. 3. بیتوجهی به اولویتها و هدررفتن فرصتها در انتخاب موضوعات و مسائل فقهی، اولویتسنجی وجود نداشت. بیشتر، تمرین قوت استنباط مطرح بود، تا دستیابی به حل مشکل عملی. ازاینرو، چه بسیار قوت تحقیق و فرصتهای متوالیای که در اختیار مسائلی گذاشته میشد که چندان اهمیتی نداشت: این استنباط قوی و این اجتهاد بالا، گاهی در مسائلی به کار میرفت که حتی خیلی هم ارزش عملی نداشت... علمای عظیمالشأن و فقهای بزرگ ما برای فروع علم اجمالی و امثال اینها، اینقدر قوت استعداد و ذهن بالای خودشان را به کار میبردند که انسان از این عظمت فکر، حیرت میکند؛ با اینکه این مسائل، مسائلی است که برای زندگی روزمرة مردم، هیچ تأثیری ندارد (20/9/63). بنابراین، هر چند تأثیرات علمی و تمرینات اجتهادی برخی از حوزههای فقهی به جهت مباحث پیشینی، از اهمیت زیادی برخوردار است، اما میتوان از این دور، خارج شد و مباحث اجتهادی و «قلت و ان قلت»های مجتهدانه را به سوی مسائل جدید متوجه ساخت. 4. نگرش فردی و غیر حکومتی به فقه با توجه به شرایط حاکم بر جامعة شیعی در طول تاریخ، فقاهت موجود، با نگاه به فرد متدین و نه جامعة اسلامی پایهریزی شد. این نگاه فردگرایانه موجب شد که اولاً: تنها مسائل فردی یک مسلمان، مورد توجه بیشتر قرار گیرد و آنچه که به نظام اجتماعی مسلمانان مربوط میشود، به غفلت سپرده شود؛ ثانیاً: در احکام فردی نیز به روابط متقابل و تأثیر و تأثرات آن در زندگی با دیگران، چندان توجه نشود. در واقع به واسطة دوری فقیهان از ادارة جامعه و عملیاتینشدن فتواهای اجتماعی ایشان، به مرور، نگاه فردی، جایگزین نگرش جمعگرایانه گردید و محدودة فقه، تنها منحصر در تعیین تکالیف فرد مسلمانی شد که از فقیه، در احکام عملی خویش چارهجویی میکرد. از اینرو، کاوشهای فقهی، محدود به تلاش در راه پاسخ به مشکلات فقهی فرد متدین شد؛ اما در نظام اجتماعی و نیز روابط فرد در درون گروههای اجتماعی و...، چندان مجالی برای فقه به وجود نیامد تا در این مورد فحص و کاوش صورت بگیرد: یک عیب کلی در حرکت فقاهتی ما، تقریباً از اولین روزها تا امروز وجود داشته است و آن نقصی بود که قابل انفکاک از حرکت علمی ما نبود. ... آن (نقص) این بود که آن روزی که فقیه، مشغول استنباط احکام اسلامی بود، برای ساختن یک جامعه، برای ادارة یک عده مردم یک کشور، برای پاسخگویی به نیازهای معمولی و روزمرة یک مجتمع عظیم، درس نمیخواند. این یک واقعیت است. علت آن بود که اجتماعات آن روز و کشورها و جوامع و حکومتها و رژیمها، هرگز از فقه اسلام سؤال نمیکردند تا فقها بخواهند جواب آنها را به صورت یک نیاز و یک ضرورت بگردند و در ابواب فقهی، پیدا کنند. تنها پاسخ به سؤالاتی بود که برای زندگی مؤمنانة یک انسان لازم است. ... فقه از اول، این طور شکل گرفته... کتب فقهی ما، غالباً این طوری بود (20/9/63). فقه شیعی در حاشیة قدرت، یا مبغوض آن بود و با حکومت پیوند نداشت. بنابراین، فقهای شیعه در طول تاریخ هجری، به استثنای دورة صفویه و تا حدودی عصر قاجار، در عزلت از سیاست حکومتی میزیستند. ازاینرو، خود را موظف نمیدیدند و تعهدی برای نظامسازی دینی و ساخت مجتمع اسلامی و بنیاد تئوریها و نظریههای دینی برای آن، احساس نمیکردند و بدینگونه، فقه شیعه در حصار نگرشهای فردگرایانه و غیر حکومتی محصور و محدود ماند: قرنهاست که فقاهت شیعه، با یأس از ادارة حکومت همراه بود؛ یعنی فقیهی که مینشست استنباط میکرد... برای ادارة یک فرد و خانواده بود؛ حداکثر برای ادارة افراد بود، نه جامعه (27/6/63). نگاه فردی به فقه، بدان معنا است که فقاهت، در یک نگاه سیستمی و کلان سیر نمیکند؛ بلکه نگاهی تجزیهای به عمل فرد و حکم شرعی دارد؛ اما از تأثیرات متقابل آن در کلیت زندگی اجتماعی و نیز از تأثیرگذاری آن در مجموعة بینش فقهی، بیگانه مینماید: در قرنهای اخیر، ما در حوزههای علمیه، از فقه اسلامی، فقط همان احکام ـ و حتی نه عقاید ـ را یاد گرفتیم؛ آن هم احکام فردی را. وقتی که در فقه از خمس و زکات بحث میکنیم، این طوری بحث میکنیم که منِ مکلف، اگر این قدر مال داشته باشم، وظیفهام چیست؟ یعنی بحث، بحثِ فردِ مکلف است؛ در حالی که این، همة وظایف عملی نیست. ما وقتی در باب مسائل مالی اسلام بحث میکنیم، باید این نکته را مورد نظر قرار بدهیم که امور مالی جامعه و نظام اسلامی ـ مجتمعی که از مجموعة انسانها تشکیل شده ـ چگونه باید بگذرد (5/1/66). در نگاه فردگرایانه، تنها به تکلیف و بریء الذمهشدن مکلف نگریسته میشود، اما در نگاه حکومتی و کلان، به مصالح عالیة اسلام و جامعة اسلامی نیز توجه میشود. مقام معظم رهبری به عنوان نمونه، دو نوع نگرش به خمس و زکات را مطرح میکنند؛ اول به عنوان یک واجب فردی که مکلف، بخشی از درآمد خویش را بایستی در موارد و مصارفی خاص صرف کند. این نگرش، همان نگاه متعارف و معهود فقهی است. نگرش دیگر آن است که خمس و زکات در مجموعة نظام مالی اسلام چه نقشی دارد؟ با این مجموعه به عنوان درآمد عام جامعة اسلامی، چگونه باید برخورد شود؟ و پرسشهایی از این قبیل که میباید فقه حکومتی و اجتماعی پاسخگوی آن باشد و چه بسا پاسخ به این پرسشها، اهمیت موضوع خاص فقهی مانند خمس و زکات را فراتر برد (همان). فقه شیعی در بستر تاریخیای رشد نمود و شکل گرفت که شیعه، یک اقلیت مظلوم و مغفول و گاه مغضوب و مطرود بود. حاکمیت دولتهای جور در قرون متوالی، زمینة آن شد که فقه شیعی، افراد و جامعه را همواره در حکومت ظلم و ستم بنگرد و برای چنین افراد و یا گاه چنین جامعهای، نظر فقهی خود را ابراز نماید. این ویژگی سبب شد که با تأسیس حکومت دینی در ایران اسلامی، دهها و صدها مشکل فقهی، خود را بنمایاند؛ مسائل متعددی چون مالیات، قراردادهای دولتی، مصوبات نظام مالکان خصوصی و ...، هر یک با تردیدهای مختلف فقهی مواجه شود. نگرش غیر حکومتی به فقه، موجب آن بود که در هر یک از این مسائل جدی و «مبتلا به» کشور و نظام، با معیارهای «فقه خارج از چهارچوب حکومت» (فقه فردی) نگاه شود و در نتیجه ابهامات فراوانی بهوجود آید. مقام معظم رهبری دربارة این ضعف فقه موجود، چنین بیان فرمودهاند: فقه غنی و سرشار و ارزشمند ما یک عیب دارد که شماها باید آن را برطرف کنید. آن عیب، عبارت از این است که چنین فقهی، برای این صورت و این فرد نوشته شده که حکومت ظلم و جوری بر سر کار باشد که بر خلاف «ما انزل الله» حکم و اجرا میکند و یک عده شیعة مستضعف مظلوم هم، در گوشهای زندگی میکنند... فقه کنونی ما برای روزگاری که بخواهد نظام جامعه را اداره بکند، پیشبینی نشده است... این عیب را شماها باید برطرف کنید. شما باید یک بار دیگر از طهارت تا دیات را نگاه کنید و فقهی برای حکومتکردن استنباط نمایید (11/6/64). پرسش اصلی در اینجا این است که آیا فقه شیعه، ظرفیت تولید بروندادهایی که بتواند به نظم اجتماعی و حکومت ملی، منطقهای و یا جهانی بینجامد را داراست؟ پاسخ بدین پرسش را میتوان در فرآیند فقاهت فقها و نیز اصول کلی حاکم بر کلام اسلامی جستوجو کرد. ورود فقها در شرایط مهیا، به عرصة اجتهادهای حکومتی و مسائل فقه حکومتی، نشان از ظرفیت بالای این علم دارد. از سوی دیگر، حاکمیت دین و مبانی دینی جزء لاینفک دین اسلام و بهویژه مکتب تشیع است. ازاینرو، و با توجه به شرایط بهوجودآمده، نگرش حکومتی به فقه و بازخوانی روشهای استنباط و نیز رویکردهای فقاهتی، ضرورتی انکارناپذیر است: ما در طول زمان، فقه را به عنوان قالب و شکلی برای حکومت نگاه نکردیم... امروز فقه، شکلی برای حکومت است، شکلی برای نظام اجتماعی است که «منه الحکومة». حکومت، جزئی از یک نظام اجتماعی است. این را چه کسی میتواند ادعا کند؟ کدام یک از فقها میتوانند بگویند: ما این را درآوردیم و همهاش تر و تازه و شُسته و رُفته است؟ (30/11/70). با این نگاه و رویکرد است که میتوان امیدوار بود، کوچکترین مسائل فقهی، در راستای اعتلای اجتماعی و جهانی دین، کارکرد یابد. البته اولویتسنجی و نیازسنجی میتواند در رویکرد ما به مسائلی که باید مورد مداقه قرار گیرد، تأثیرگذار باشد؛ هر چند نگاه دوباره به مسائلی که بارها و بارها از سوی فقها مورد تحقیق و کنکاش قرار گرفته است، امری ضروری میباشد و میتوان با نگاه غیر فردی، بروندادهای جدیدی از آن استنباط نمود، اما مسائل کلان دیگری وجود دارند که مورد غفلت تام واقع شدهاند و بدون آنها، ترتب نظام اجتماعی دینی، غیر ممکن است. به نظر میرسد با این نگاه میتوان اولویت را به این مسائل عطا کرد و البته این اولویتگذاری منافاتی با بازپژوهش در عرصههای دیگر ندارد. منابع و مآخذ 1. ابن منظور، لسان العرب، بیروت: داراحیاء التراث العربی، 1405ق. 2. اسلامی، رضا، اصول فقه حکومتی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1387. 3. پژوهشکدة تحقیقات اسلامی، اندیشههای سیاسی مقام معظم رهبری (مجموعه مقالات)، قم: زمزم هدایت، بیتا. 4. تهانوی، محمد، کشاف اصطلاحات الفنون، بیروت: دارالکتب العلمیه، 1418ق. 5. حسینزاده، علی محمد، فقه و کلام، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1388. 6. حلی، جعفر بن حسن، معارج الاصول، قم: آل البیت:، 1403ق. 7. راغب اصفهانی، حسین، المفردات، قم: مطبوعاتی اسماعیلیان، 1404ق. 8. شهید اوّل، ذکری الشیعه، قم: مؤسسة آل البیت: 1419ق. 9. شهید ثانی، تمهید القواعد، بیجا: بینا، بیتا . 10. طوسی، ابوجعفر محمد بن حسن، عدة الاصول، قم: آل البیت:، 1403ق. 11. عاملی، شیخ حسن، معالم الاصول، قم: مؤسسة نشر اسلامی (انتشارات جامعة مدرسین)، چ12، بیتا. 12. فاضل مقداد، نضد القواعد الفقهیه، تحقق کوه کمری، قم: مکتبه آیةالله مرعشی، 1403ق. 13. مشکانی سبزواری، عباسعلی، «مقدمهای بر فقه اجتماعی شیعه»، کاوشی نو در فقه اسلامی، ش65، پاییز 89. 14. مقام معظم رهبری، رسالة اجوبة الاستفتائات (ترجمة فارسی)، تهران: انتشارات بینالمللی الهدی، چ16، 1389. 15. -----------، بیانات در دیدار میهمانی از کویت، 31/3/78 (http://www.leader.ir). 16. -----------، بیانات در مصاحبه با روزنامة کیهان، 4/10/61 (http://www.leader.ir). 17. -----------، پرسشها و پاسخها، تهران: مؤسسة فرهنگی قدر ولایت، 1380. 18. -----------، چشمة نور، تهران: مؤسسة فرهنگی قدر ولایت، 1374. 19. -----------، حدیث ولایت، تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، 1376. 20. ------------، حرف دل، (مجموعة بیانات مقام معظم رهبری)، بیجا: انتشارات قرب، 1379 (http://www.leader.ir). 21. -----------، حوزه و روحانیت، نگرشهای موضوعی(1)، ج2، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، 1375. 22. -----------، سخنرانی در آغاز جلسة درس خارج فقه، 31/6/70؛ 21/6/73؛ 2/11/80؛ 25/9/81 (http://www.leader.ir). 23. -----------، سخنرانی در جمع اعضای کنگرة تبیین مبانی فقهی امام خمینی(ره)، 7/12/74 (http://www.leader.ir). 24. -----------، سخنرانی در جمع اعضای بنیاد فرهنگی باقرالعلوم7، 1/11/68 (http://www.leader.ir). 25. -----------، سخنرانی در جمع روحانیون شهرستان اردبیل، 30/4/66 (http://www.leader.ir). 26. -----------، سخنرانی در جمع روحانیون،27/6/63؛ 20/9/63؛ 22/3/68؛ 29/9/68؛ 5/10/68؛ 8/3/73 (http://www.leader.ir). 27. -----------، سخنرانی در جمع طلاب حوزة علمیة قم، 10/9/66؛ 30/11/70 (http://www.leader.ir). 28. -----------، سخنرانی در جمع طلاب دانشگاه علوم رضوی، 4/1/65 (http://www.leader.ir). 29. -----------، سخنرانی در جمع علمای افغانستان، 23/7/71 (http://www.leader.ir). 30. -----------، سخنرانی در جمع کثیری از مردم قم، 27/2/62 (http://www.leader.ir). 31. -----------، سخنرانی در خطبههای نماز جمعة تهران، 6/6/63؛ 16/10/67 (http://www.leader.ir). 32. -----------، سخنرانی در دیدار ائمة جماعات استان تهران، 29/1/62 (http://www.leader.ir). 33. -----------، سخنرانی در دیدار با دانشگاهیان و طلاب حوزههای علمیه، 29/9/68 (http://www.leader.ir). 34. -----------، سخنرانی در دیدار طلاب و اساتید حوزة علمیه مشهد،11/6/64؛ 5/1/66؛ 4/1/69؛ 22/4/76 (http://www.leader.ir). 35. -----------، سخنرانی در گردهمایی ائمة جمعه سراسر کشور، 20/6/74 (http://www.leader.ir). 36. -----------، سخنرانی در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)،14/3/76؛ 14/3/82؛ 14/3/83 (http://www.leader.ir). 37. ------------، طرح کلی اندیشة اسلامی در قرآن، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چ11، 1374 (http://www.leader.ir). 38. ------------، مصاحبهها (مجموعة مصاحبههای حجةالاسلام خامنهای در سال 1360)، تهران: سروش، 1360 (http://www.leader.ir). 39. مهریزی، مهدی، «فقه حکومتی»، مجلة نقد و نظر، ش12، پاییز 76. 40. نوایی، علی اکبر، «فقه حاکم»، مجلة اندیشة حوزه، ش1، تابستان 74. عباسعلی مشکانی سبزواری/محقق حوزه و کارشناس کلام اسلامی عبدالحسین مشکانی سبزواری/محقق حوزه و کارشناس جامعهشناسی. منبع: فصلنامه حکومت اسلامی شماره 60 ادامه دارد/
94/04/06 - 04:31
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]
صفحات پیشنهادی
پیشرفت تلاوت در ایران به برکت مقام معظم رهبری است
نفر اول مسابقات بین المللی قرآن مالزی پیشرفت تلاوت در ایران به برکت مقام معظم رهبری است شناسهٔ خبر 2779422 - دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی حسنی کارگر گفت ایران سالهاست که در عرصه تلاوت در حال ارتقای جایگاه خود است این پیشرفت به برکت رهبر معاستفتائات مقام معظم رهبری درباب وقف به زودی منتشر میشود
استفتائات مقام معظم رهبری درباب وقف به زودی منتشر میشود شناسهٔ خبر 2777326 - شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مشاور عالی نماینده ولی فقیه و رئیس هیأت فقهی و حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه از تدوین جدیدکتاب استفتائات مقام معظم رهبری درباب وقمجموعه پوستر «وحدت از نگاه مقام معظم رهبری» + دانلود
وحدت مجموعه پوستر وحدت از نگاه مقام معظم رهبری دانلود سیاست دشمنان اسلام و مسلمین بر تفرقه قرار گرفته است و میخواهند بین مسلمانان اختلاف ایجاد کنند به گزارش سرویس دینی جام نیوز مجموعه پوستر «وحدت از نگاه مقام معظم رهبری» به همت نشریه الکترونیکی اخوت منتشر شد &دیدگاه دولت در مذاکرات هسته ای دیدگاه مقام معظم رهبری است/ملت ایران هرگز به غرب باج نمی دهد
دیدگاه دولت در مذاکرات هسته ای دیدگاه مقام معظم رهبری است ملت ایران هرگز به غرب باج نمی دهد استانها > البرز - معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه کرج در جلسه شورای اداری شهرستان کرج گفت تفکر و دیدگاه دولت در موضوع مذاکرات هسته ای دیدگاه رهبری است و حرف آخر را درنظرضایت مقام معظم رهبری از دیدارهای رئیس جمهور با خانوادههای معزز شهدا
رضایت مقام معظم رهبری از دیدارهای رئیس جمهور با خانوادههای معزز شهداتاریخ انتشار چهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴ ۰۵ رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت دیدار با خانواده های معظم شاهد خواست معظم رهبری است وایشان از این ملاقاتها ابراز رضایت داشته اند به گزارش فارس حجه الاسلام و الراههاى ثبوت اول ماه طبق فتوای مقام معظم رهبری
راههاى ثبوت اول ماه طبق فتوای مقام معظم رهبری اول يا آخر ماه رمضان با رؤيت شخص مکلّف يا با شهادت دو فرد عادل يا با شهرتى که مفيد علم است يا با گذشت سى روز و يا به وسيله حکم حاکم ثابت مىشود به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران راههاى ثبوت اول ماه طبقاحکام روزه مطابق با فتاوای مقام معظم رهبری + دانلود کتاب
در قالب 373 پرسش و پاسخ احکام روزه مطابق با فتاوای مقام معظم رهبری دانلود کتاب در این رساله آموزشی با تمام استفتائات و فتاوای مقام معظم رهبری در خصوص احکام ماه مبارک رمضان و روزه داری آشنا می شوید به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران کتابچه الکترونیک اعراقچی از بیانات مقام معظم رهبری قدردانی کرد+عکس | خبرگزاری ایلنا
در صفحه اینستاگرام عراقچی از بیانات مقام معظم رهبری قدردانی کرد عکس عضو تیم مذاکره کننده هستهای از بیانات رهبر انقلاب در خصوص حمایت و راهنماییهای ایشان تشکر کرد به گزارش ایلنا٬ سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هستهای در صفحه اینستاگرام خود ضمن قدردانی از بیانات مقامتبعیت همه جانبه دولت، مجلس و مردم از فرامین مقام معظم رهبری تداوم انقلاب را به دنبال دارد
حجتالاسلام سعیدی تبعیت همه جانبه دولت مجلس و مردم از فرامین مقام معظم رهبری تداوم انقلاب را به دنبال دارد نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه تبعیت همه جانبه دولت مجلس و مردم از فرامین مقام معظم رهبری تداوم نظام را به دنبال دارد گفت دومین الزام پایداری انقلاب ومتن کامل بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اهالی قرآن کشور+فیلم
متن کامل بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اهالی قرآن کشور فیلمرهبر معظم انقلاب در دیدار شب گذشته با اهالی قرآن کشور به بیان نکاتی به قاریان قرآن پرداختند که در این گزارش متن و فیلم بیانات رهبر معظم انقلاب تقدیم میشود به گزارش خبرگزاری فارس جامعه قرآنی کشور در نخستین روز ماه مارجاع گزارش ساختوساز در ارتفاعات جنوب مشهد به دفتر مقام معظم رهبري
۳ تير ۱۳۹۴ ۱۵ ۴۴ب ظ ارجاع گزارش ساختوساز در ارتفاعات جنوب مشهد به دفتر مقام معظم رهبري موج - مشهد شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران مقرر کرد براي رسيدگي به متصرفات موجود در ارتفاعات جنوب مشهد و تثبيت کاربري فضاي سبز در اين محدوده گزارش ساختوساز در اين مکان به دفتر مقام معظمعراقچی از بیانات مقام معظم رهبری قدردانی کرد
در صفحه اینستاگرام عراقچی از بیانات مقام معظم رهبری قدردانی کرد عضو تیم مذاکره کننده هستهای در صفحه اینستاگرام خود ضمن قدردانی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تیم مذاکره کننده و راهنماییهای ایشان نوشت زبان از بیان تشکر قاصر است به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگادو تصویر کمتر دیده شده از مقام معظم رهبری
تراز دو تصویر کمتر دیده شده از مقام معظم رهبری در زمان جنگ و در جبهه های نبرد منبع فرهنگ نیوز زمانبندی انتشار 3 تير 1394 - 12 36هرگونه بازرسی و دسترسی به مراکز نظامی ممنوع است/ نیروهای مسلح با هوشیاری کامل تحت فرمان مقام معظم رهبری بسر می
سرلشکر فیروزآبادی هرگونه بازرسی و دسترسی به مراکز نظامی ممنوع است نیروهای مسلح با هوشیاری کامل تحت فرمان مقام معظم رهبری بسر میبرند رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه هرگونه بازرسی و دسترسی به مراکز نظامی ممنوع است گفت نیروهای مسلح با هوشیاری کامل تحت فرمان مقام معظم رهخط مشي اصلي را مقام معظم رهبري و مراجع عظام تعيين مي کنند
۳ تير ۱۳۹۴ ۱۱ ۷ق ظ آيت الله استادي خط مشي اصلي را مقام معظم رهبري و مراجع عظام تعيين مي کنند موج - قم - عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه گفت بايد يک اصل مهم را سرلوحه کار خود در امور سياسي قرار دهيم و آن اين است که در کشور ما خط مشي اصلي را مقام معظم رهبري و مراجع عظام تعيين ميتصاویر کمتر دیده شده از مقام معظم رهبری در خط مقدم جبهه
مقام معظم رهبری در خط مقدم جبهه تصویر کمتر دیده شده از مقام معظم رهبری در خط مقدم جبهه نامه نیوزمطالب مرتبط بیانات مهم رهبر انقلاب درباره مذاکرات لوزانبازدید رهبرانقلاب از نمایشگاه فناوری نانوپیام رهبر انقلاب درپی قهرمانی تیم کشتی چهارشنبفراخوان شعر و دلنوشته درباره مقام معظم رهبری
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۹ فراخوان شعر و دلنوشته درباره شخصیت مقام معظم رهبری اعلام شد به گزارش ایسنا در متن این فراخوان آمده است پس از بستری شدن رهبر معظم انقلاب اسلامی و عمل جراحی موفقیتآمیز ایشان در شهریورماه سال گذشته انتشار کتابی با موضوعیت همگامیهای مخلصانه با آقا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها