تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838033166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيا مذهب عامل انحطاط است؟


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آیا مذهب عامل انحطاط است؟تحلیل‏ها و شبهات
دین و پیشرفت
مذهب خود را یك حقیقت برتر معرفى مى‏كند. برتر از فكر انسان و علم و حركت زمان. ناچار این برترى‏ها آن را محافظه كار بار مى‏آورد و ناچار این محافظه كارى و ایستایى آن را با فكر انسان و علم انسان گلاویز مى‏نماید و با هر گونه نو آورى و تجدد طلبى درگیر مى‏سازد. در آن جا كه مذهب پیروز شود ناچار فكر و علم مى‏روند و ناچار پیشرفت متوقف مى‏شود و ناچار انحطاط به وجود مى‏آید و مذهب انگیزه‏ى این انحطاط است .و همین است كه جامعه‏هاى مذهبى عقب افتاده‏تر هستند و همین است كه اروپاى مذهبى عقب افتاده بود. پیشرفت از آن جا شروع شد كه مذهب كنار رفت و علم آزاد گردید .خصوصیت محافظه كارى و ایستایى مذهب، گذشته از این كه عامل انحطاط مى‏شود، دستاویز طاغوت‏ها و حكومت‏هاى محافظه كار و ایستا خواهد شد و به تخدیر توده خواهد پرداخت و توده را افیونى بار خواهد آورد توده‏اى هر چه پیش آید خوش آید و توده‏اى قضا و قدرى و ولنگار و سخن از باده و مى گو، و الفقر فخرى، توده‏اى بى‏مسؤولیت و بى‏شخصیت و بى‏هدف كه جز بهشت چیزى نمى‏خواهند و از دنیا بریده‏اند و توده‏اى فهم عقیمى و افیونى و منتظر و قانع و بى‏توقع كه با بدبختى‏ها و سختى‏ها همدم مى‏شوند و به درآمد كم راضى و دلخوش. و سبحان اللََّه گویان در زیر باران در خیابان دو فرسخ پیاده مى‏روند تا به سر كار خود برسند و هنوز نرسیده و پنج تومان به دست نیاورده، دوباره وضویى مى‏گیرند و لنگان لنگان باز مى‏گردند و با نان خشكى و ماستى و دانه انگورى زندگى مى‏گذرانند و قناعت پیشه مى‏كنند و مى‏گویند: «عزّ من قنع» و در نتیجه همان قدرت‏ها هستند كه ثروت‏ها را مى‏برند و از این قناعت به نان و نوا مى‏رسند. و این قدرت‏ها هستند كه به خاطر محافظه كارى و بهره‏بردارى و استعمار، این روح صبر و قناعت و زهد و قضا و قدر را در سرها مى‏دمند و آن‏ها را به انتظار منجى نگه مى‏دارند، در حالى كه خود در انتظار هیچ چیز نیستند و قناعت پیشه نمى‏كنند و در برابر بدبختى آرام نمى‏گیرند و از بهترین رفاه و راحت‏ترین زندگى‏ها برخوردار مى‏شوند و چنان از طمع سرشارند و بیش‏تر مى‏خواهند و چنان عزیز هستند كه بیا و ببین! گویا «ذلّ من طمع» در آن‏ها كاربردى ندارد. این فقط براى دیگران است .خصوصیت ایستایى و محافظه كارى مذهب، هم جلوگیر پیشرفت علم است و انگیزه‏ى انحطاط و هم دستاویز طاغوت است و نردبان استعمار، كه با صبر و قناعت و زهد و قضا و قدر و انتظار منجى، آن‏ها را به پشت بام آرزوها مى‏رساند .كشورهایى همانند ژاپن و آمریكا و ایتالیا و آلمان و انگلستان و فرانسه، با دین‏هایى در حد خورشید پرستى و بودایى و ودایى و با دین‏هایى بسته و دستورى به تمدن‏هایى رسیده‏اند و از پیشرفت‏هایى برخوردار گردیده‏اند و این نشان مى‏دهد كه انحطاط مادى، انگیزه‏ى مذهبى ندارد و به مذهب مربوط نیست نقد و بررسى1. هنگامى كه مذهب را آن قدر گشاد كنیم كه بت پرستى و توتمیسم را در بر بگیرد و هنگامى كه چشم را روى هم بگذاریم و مذاهب دستورى و سنّتى و عاطفى را از مذهب اصیل و ضد سنّت، تشخیص ندهیم، راستى مجبوریم كه مذهب را عامل انحطاط و افیون توده‏ها قلمداد كنیم چون در طول تاریخ، درگیرى مسیحیت با آزادى و علم، چشمگیر است و نردبان گرى و جلوداریش براى استعمار آشكار و مشخص .مذاهب دستورى و عاطفى، هم توحید دارند و هم رسالت و اخلاق و در این اخلاق، هم سخن از صبر است، هم از زهد و قناعت و انتظار . براى شناسایى هر مذهب باید با این ملاك‏ها و خصوصیات و ویژگى‏ها پیش رفت، نه با اسم و رسم .2. كشورهایى همانند ژاپن و آمریكا و ایتالیا و آلمان و انگلستان و فرانسه، با دین‏هایى در حد خورشید پرستى و بودایى و ودایى و با دین‏هایى بسته و دستورى به تمدن‏هایى رسیده‏اند و از پیشرفت‏هایى برخوردار گردیده‏اند و این نشان مى‏دهد كه انحطاط مادى، انگیزه‏ى مذهبى ندارد و به مذهب مربوط نیست .هنگامى كه یك جامعه‏ى آماده و مترقى، رهبر خویش را از دست مى‏دهد و از مدیریت بركنار مى‏ماند، و هنگامى كه بر اثر درگیرى‏ها و جنگ‏هاى مداوم و حمله‏ها و هجوم‏هاى خانمان برانداز، یك جامعه از هم مى‏پاشد و ضعیف مى‏شود، و هنگامى كه بر اثر جهل و نادانى، هدفى اجتماعى پیش رو قرار نمى‏گیرد ، و هنگامى كه به خاطر اتراف و تجمل، هدف‏ها در تاریكى قرار مى‏گیرند و سستى‏ها گسترده مى‏شوند ،و هنگامى كه مسأله‏ى تولید و مسأله‏ى مصرف، استعمار قدیم و جدید را به وجود مى‏آورد و استعمار، كشورهاى صاحب منابع را به فقر و جنگ و جهل و به ثروت و جنگ مى‏بندد ،در این هنگامه‏ها، ناچار انحطاط و عقب افتادگى رو مى‏آید و گسترده مى‏شود .نبود رهبرى و ضعف و جهل و تجمّل و استعمار، این‏ها از عواملى هستند كه ما را عقب نگه داشته‏اند، در حالى كه به خاطر جدا ماندن و جدا كردن از مذهب اصیل، جرم این عقب افتادگى را به مذهب بسته‏اند. و همین، یك شگرد استعمارى و یك برون فكنى روانى است كه قدرت‏هاى بزرگ به آن دست زده‏اند تا خود را تبرئه كنند و سرچشمه‏ها را بپوشانند .انحطاط مادى معلول این عوامل پنج گانه است .
فریاد
اما انحطاط اجتماعى و انسانى این قرن به خاطر جدایى از زیربناها و زمینه‏ها و انگیزه‏هاى رشد و حركت است كه به آن اشاره كردیم و گفتیم كه این تمدن، انسان را به رفاه رساند اما به شكوفایى استعدادهایش كمك نكرد و جامعه‏ى او را بیش از یك دامپرورى منظم نساخت و ناچار انسان دادش در آمد .و از آن جا كه براى ماندن دلیلى نداشت به مرگ پناه بُرد. و از آن جا كه براى انسان ماندن توضیحى نداشت به هر كارى دست زد و از هر بندى آزاد شد. و از آن جا كه نیروى كنترلى برایش نبود، آن همه صنعت و قدرت به جز جنگ و مرگ نیافرید .3. مذهب، زمینه ساز و راهبر علم و فكر است و خود، عامل پویایى و تحرك فكرى و پیشرفت علم و صنعت و ثروت است و خود، سازنده‏ى نیروهایى كنترل كننده و نگه دارنده در درون انسان است .این مذهب است كه هستى گسترده و استعدادهاى عظیم انسان را پیش چشم مى‏آورد و این استعدادها را شكوفا مى‏كند و قانون‏هاى هستى را در نظر مى‏گیرد و انسان را رهبرى مى‏نماید و او را از اسارت‏ها و بت‏هایش جدا مى‏كند تا قدرت و علم و صنعت او به مرگ و نیستى دست ندهند . آیا این برترى و رهبرى باعث ركود و انحطاط است؟و اما برتر بودن مذهب از زمان به این معناست كه مذهب از سرچشمه‏اى جریان مى‏گیرد كه بر تمام هستى احاطه دارد و تمام قانون‏هاى آن را یك جا مى‏شناسد و چون این قانون‏هاى حاكم بر هستى، ثابت و بیرون از زمان هستند ناچار قانون‏هایى كه هماهنگ با این قانون‏ها شناخته مى‏شود برتر از زمان است و با مرور زمان عوض نمى‏شود .هنگامى كه من بر تمام خاصیت‏ها و ضررهاى شراب و یا گوشت خوك و یا پرتقال آگاهى دارم و تمام آن را مى‏شناسم و تمام آثار آن را در زمان‏ها و لحظه‏ها و حالت‏هاى گوناگون مى‏دانم و با این دید، قانون مى‏گذارم، مادام كه پرتقال پرتقال است و نگندیده و شراب، شراب است و سركه نشده و گوشت خوك استحاله نشده و عوض نگردیده، مادام كه موضوع قانون عوض نشده، قانون عوض نمى‏شود و معنا ندارد كه مرور زمان آن را عوض كند. زمان، قانون‏هایى را مى‏شكند كه از علم محدود سرچشمه مى‏گیرد چون ناچار این علم گسترده مى‏شود و ناچار آن قانون‏ها دگرگون مى‏گردد .باید در مسأله دقت كرد كه برتر بودن مذهب از علم و فكر و زمان، به ایستایى و محافظه كارى نمى‏انجامد، بل از آن جا كه با پیشرفت علم و فكر و مرور زمان، چهره‏ى آن روشن‏تر و مشخص‏تر مى‏شود، مذهب اصیل به فكر كردن و پیشرفت علم كمك مى‏كند .مذهب انسان را به انسانیت خویش مى‏تواند برساند و او را از اسارت بت‏ها آزاد مى‏كند و از حكومت غیر از خدا رها مى‏سازد. و «اللََّه» را در درون انسان و در جامعه‏ى انسانى و در هستى حاكم مى‏نماید و در نتیجه هواهاى دل و حرف‏هاى خلق و جلوه‏هاى باطل و تسلط طاغوت‏ها و بت‏ها و خدایان كنار مى‏روند و شخصیت انسان نضج مى‏گیرد آن مذهبى محافظه كار مى‏شود كه از حدس‏ها و تخمین‏هاى یك عده تاریخ نگار انباشته شده و با هوس‏هاى آن‏ها جمع آورى گردیده است .برتر بودن مذهب اصیل، همان رهبرى كردن و زمینه دادن و جهت دادن آن به فكر و علم و تكنیك است .4. مذهب اصیل همان طور كه عامل انحطاط نمى‏شد، دستاویز استعمار هم نخواهد شد و نردبان طاغوت هم نخواهد گشت. این مذهب انسان را به انسانیت خویش مى‏تواند برساند و او را از اسارت بت‏ها آزاد مى‏كند و از حكومت غیر از خدا رها مى‏سازد. و «اللََّه» را در درون انسان و در جامعه‏ى انسانى و در هستى حاكم مى‏نماید و در نتیجه هواهاى دل و حرف‏هاى خلق و جلوه‏هاى باطل و تسلط طاغوت‏ها و بت‏ها و خدایان كنار مى‏روند و شخصیت انسان نضج مى‏گیرد .این مذهب بر پایه‏ى عشق به حق و آزادى از غیر حق قرار دارد و بر پایه‏ى عبودیت و عشق به حق و زهد و آزادى از غیر حق استوار است و این عشق و آزادى همان توحید و یكتا پرستى است و این توحید اولین سنگ بنای مذهب اصیل است، پس این مذهب دستاویزى براى طاغوت نخواهد داشت و بزرگ‏ترین مسؤولیت‏ها را به دنبال خواهد آورد. این مذهب، شخصیت و مسؤولیت در توده مى‏آفریند، نه بى‏شخصیتى و بى‏تفاوتى .اما طاغوت بى‏كار نیست. او براى خود دستاویزى مى‏تراشد و مذهب‏هایى سنتى و عاطفى مى‏آفریند. این مذاهب دستورى همان طور كه نوشتم، بى در و پنجره هستند و حدّ و مرزى ندارند و سازشگر و بى‏تفاوت هستند، درگیرى و جبهه‏بندى ندارند .و این تعجب ندارد كه طاغوت‏ها و قدرت‏ها حتى علم را هم به بند كشیده‏اند و تسخیر كرده‏اند و ماشین را و صنعت و تكنیك را هم براى خویش و در راه خواسته‏هاى خویش مهار زده‏اند و به راه انداخته‏اند .پس نه مذهب، كه حتى علم هم دستاویز مى‏شود و مسخ مى‏شود چون این انسان سركش و طاغوت، جز این كارى ندارد و مذهب اصیل هم جز درگیرى با این طاغوت و بر كنار كردنش نقشى ندارد. در این مذهب، مسؤولیت تا حد رفاه نیست، كه تا حد شكوفایى استعدادهاست و در برابر این مسؤولیت، ولنگارى نیست و تقدیر و سرنوشت عامل بى‏كارى نیست چون به همان اندازه كه داده‏اند بازدهى مى‏خواهند و همان قدر كه قدرت و وسعت داده‏اند تكلیف گذاشته‏اند و هر كه بامش بیش برفش بیش‏تر .
فریاد
و در این درگیرى باید از جان و مال گذشت و به چیزى دل نبست زهد و در این درگیرى باید ایستاد و عقب ننشست صبر و با این همه نباید ناامید بود و حتى در سختى‏ها مأیوس انتظار كه هستى و جبر تاریخ هم با شما همراه است و اجتماع انسانى به دنبال این هدف در راه است .پس همان انتظار و صبر و زهد و كه در آن شكلش آن قدر بى‏حال بود و نردبان دزد مى‏شد، در مذهب اصیل آن قدر جان مى‏گیرد كه مى‏شود قاتل دزد و درگیر با سارق. تقدیر اسلامى، مسؤولیت مى‏سازد و توحید اسلام، شخصیت مى‏دهد و مبارز مى‏آفریند و زهد اسلام، به معناى رها كردن نیست، كه این زهد تصوف است. زهد اسلامى زهد اخذ است نه زهد ترك. برداشتن و آوردن است نه رها كردن و رفتن. از سلطنت كناره گرفتن نیست كه سلطنت را به چنگ آوردن است و از دنیا جدا شدن نیست كه از دنیا برداشت كردن است .و قناعت اسلام [1]به معناى كم به دست آوردن نیست، كه كم برداشتن و به همراهان رسیدن است. قانع آن نیست كه روزى 5تومان به دست مى‏آورد چون این فقر است. قانع كسى است كه با تمام استعدادش كار مى‏كند، وگرنه احتكار كرده و تمام داراییش را براى او خرج مى‏كند، وگرنه اسراف كرده است .قانع كسى است كه براى همه مى‏كوشد و به اندازه‏ى خودش برمى‏دارد. و این است كه قناعت عزّت مى‏آورد و ثروت مى‏آورد. كوشش زیاد و برداشت كم، ثروت و مساوات مى‏آورد. و طمعكار، كسى است كه براى خودش، فقط براى خودش جمع مى‏كند و طبقات به وجود مى‏آورد و این است كه ذلیل مى‏شود و حكومتى كه فقط براى خودش سنگ به سینه زد ناچار ذلیل مى‏شود چون ناچار طبقات به وجود مى‏آید و ناچار درگیرى پیش مى‏آید و در این درگیرى ناچار شكست و ذلت پیش مى‏آید، كه: «ذلّ من طمع ». قناعت در برابر طمع است نه در برابر غنا و بى‏نیازى .بخش اعتقادات تبیانمنبع: اندیشه من، نوشته دکتر علی صفایی حایری1. استادى مى‏گفت كه مدیر كسى است كه تمام افرادش را حركت بدهد و پیش براند. سرایدارش تا آخر سرایدار نماند. و مى‏گفت كه: مذهب از این مدیریت بركنار است چون افرادش را به قناعت دعوت كرده است، ولى یك آمریكایى به تمام زمین هم قانع نیست.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن