تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821097365
مهدويت از ديدگاه آيتالله بهجت (ره) (1)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مهدويت از ديدگاه آيتالله بهجت (ره) (1) بيترديد حضرت آيتالله العظمي محمدتقي بهجت (ره) كه از مفاخر زندة تشيع است، براي بسياري شناخته شدهاند. ايشان كه شيخ الفقهاء اين عصرند از بزرگان اهل عرفان عملي نيز به شمار ميآيند. شهادت بزرگان معرفت چون ميرزا علي آقاي قاضي، امام خميني، آيتالله بهاءالديني و ... بر اين مطلب صحّه نهاده و دهها نقل كرامت عملاً ايشان را بين خاص و عام شهرة اين مقامات نموده است. لكن سلوك خاصّ ايشان؛ كم حرفي و فقدان تأليفات موجب شده كه سخناني از ايشان نقل و گاه به شكل گلچين چاپ شود كه نوعاً فاقد نظمي منطقي و ارائة يك نظام منسجم به خواننده ميباشد. نبودن چنين تقدير نظاممندي از فرمايشات ايشان منجر شده گاه شايعاتي پيرامون موضوعات مختلفي از جمله مسائل پيرامون مهدويت در بين مردم رواج يابد و پس از مدتي انكار و تكذيب گردد. در اين مقاله به دنبال دستهبندي و ارائه فرمايشات به ظاهر پراكندة معظمٌ له دربارة موضوع مهدويت هستيم. عليالقاعده منابع اصلي ما نيز همان كتابهايند لذا نميتوان ادعا كرد توانسته باشيم به همة ابعاد نظر ايشان دربارة اين موضوع مهم دست يافته باشيم. اما اهميت مطلب از يك سو، و اهميت، ارجمندي و وجاهت صاحبِ نظر از سوي ديگر ما را بر آن داشت تا همين اندك را هم دريغ نورزيم و آن را توشة راه نماييم. بدين منظور، مطالب را در چهار بخش مرتبط به هم تقديم ميداريم. 1. وضعيت امام غائب (عج) آيتالله بهجهت چونان ساير عالمان شيعي، امام را بزرگترين آيت حق، «آينهاي كه تمام عالم را نشان ميدهد»1، «وليّ نعمتها و مجراي رساندن فيض به ما»2 دانسته، دربارة امام عصر(ع) ميفرمايند: «اهلبيت همه نور واحدند؛ لذا انسان به هر كدام متوسل شود از ديگري جواب ميگيرد. البته مصالحي در كار است همچنانكه حضرت رسول(ص) در پاسخ حاجات درخواست شده از ايشان، به حضرت امير(ع) و آن حضرت به امام حسن(ع) تا امام زمان(ع) حواله دادهاند. زيرا مجري امور در اين زمان آن حضرت است؛3 نه فقط به لحاظ ظاهري بلكه به لحاظ ولايت باطني نيز «نزديكترين ائمه به ما حضرت حجت(عج) ميباشد».4 آيتالله بهجت به رغم اينكه آن حضرت را مالك كرة زمين و واسطة همة ارزاق و خيرات به ما دانسته، اما دربارة وضعيت ايشان چنين ميگويد: «چه مصائبي بر امام زمان(عج) ـ كه مالك همة كرة زمين است و تمام امور به دست او انجام ميگيرد ـ وارد ميشود، و آن حضرت در چه حالي است و ما در چه حالي؟ او در زندان است و خوشي و راحتي ندارد و ما چقدر از اين مطلب غافلايم و توجّهي نداريم.»5 همچنين در جايي ديگر از دستبسته بودن امام سخن ميگويد. و مثال او را مثال ناقة صالح ميخوانند. «ما از غمخوار، هادي، حامي و ناصر خود قدرداني و شكرگزاري نميكنيم و واسطة خير را پي ميكنيم كه: «فعقروها».6 پس به عكس آنچه برخي عوام تصور دارند، امام غائب، فارغ از ما، در نعمت و سرور و در باغي خوش آب و هوا منزل ندارد بلكه در صبري جانكاه روزگار ميگذراند. حضرت غائب(عج) عجب صبري دارد با اينكه از تمام آنچه كه ما ميدانيم و نميدانيم اطلاع دارد و از همة امور و مشكلات و گرفتاريهاي ما باخبر است...7. خدا عجب صبري به وليعصر(ع) داده كه هزار سال است ميبيند بر سر مسلمانان چه بلاهايي ميآيد و چه بلاهايي خود مسلمانان بر سر هم ميآورند، و همه را تحمل ميكند.8 2. وضعيت مأمومان در غيبت از نظر آيتالله بهجت، همه شيعيان فرزندان فاطمه(س)اند9 اما اين مأمومين امام غائب داراي دو وضعيتاند: وضعيت بالقوه آنها كه همان داراييها و امكانات آنهاست. در كلمات ايشان دو چيز گنج و كنز عالي است: الف ـ ميراث علمي ائمه اطهار(ع) : ايشان در معرفي اين گنجينة مهم ميفرمايد: «اين همه ودايع، كتب، مخازن علم، روايات، و ادعيه در اختيار ما گذاشتهاند به گونهاي كه اگر كسي بخواهد امامي را حاضر بيابد، يا صدايش را از نوار گوش دهد، يا در خدمتش باشد تا مطالب آنان را استماع كند ـ نه اينكه خود در محضر آنان صحبت كند ـ بهتر از اينها را پيدا نميكند. همه چيز در دسترس ما است ولي حالمان مانند حال كساني است كه هيچ ندارند.»10 ب ـ استمرار فيض امام(ع): گنج ديگر شيعيان، داشتن امام حيّ و استمرار فيض او است كه به لحاظ عملي هماكنون هم شيعيان ميتوانند از او بهره ببرند. آيتالله بهجت در پاسخ به سؤالي كه از ايشان شده بود: چرا ما بايد از عترت محروم باشيم؟ پاسخ دادند: «چه كسي گفته از فيوضات آنان محرومايم؟ ما به اختيار محرومايم! همچنين: «نور الامام في قلوب المؤمنين انور من الشمس المضيئه بالنهار» منتها دنبال كردن و طلب ميخواهد. در زمان غيبت هم عنايات و الطاف امام زمان(عج) نسبت به محبان و شيعياناش زياد ديده شده است باب لقاء و حضور كاملاً مسدود نيست، بلكه اصل رؤيت جسماني را هم نميشود انكار كرد.»11 در نظر ايشان اساساً امام(ع) از نظر ظالمان محجوب است نه عارفان: حضرت از اعين الظالمين محجوب است: «المحجوب عن اعين الظالمين» اما كساني كه نه ظالماند، نه رفيق ظالم و نه با ظالمان معاشر، آن حضرت از ديد آنان محجوب نيستند».12 اما اين وضعيت بالقوه شيعه و امكانات اوست. وضعيت بالفعل و موجود مأمومين در نظر ايشان پست و ناچيز است: «مسلمانان زعيمي ندارند كه در زير لواء و پرچم او قرار گيرند زيرا سنّيان كه اصلاً قائل به زعيم و امام نيستند و شيعه هر چند اعتقاد به امام دارد ولي در عمل و وضعيت مانند سنّيان هستند و با آن فرقي ندارند!»13 در واقع يك تشيع اسمي است. از اينرو انذار ميدهند: «اگر امام زمان هم بيايد با او همان معامله را ميكنيم كه با آباي طاهرينش كرديم! آيا ميشود امام زمان(ع) چهار صد ميليون [تعداد شيعيان] ياور داشته باشد و ظهور نكند؟14 اهل بيت عصمت و طهارت(ع) بندگاني هستند كه علم و صوابشان مُطَّرِد است يعني با داشتن مقام عصمت، نه خطا ميكنند و نه خطيئه و امام زمان(عج) عينالله الناظرة و اذنه السامعه و لسانه الناطق و يده الباسطة (چشم بينا، گوش شنوا، زبان گويا و دست گشادة خداوند) است و از اقوال، افعال، افكار و نيّات ما اطلاع دارد، مع ذلك گويا ما ائمه و به خصوص امام زمان(عج) را حاضر و ناظر نميدانيم بلكه گويا مانند عامّه اصلاً زنده نميدانيم و به كلّي از آن حضرت غافل هستيم.»15 يعني با وجود در اختيار داشتن ميراث علمي آنها مثل كساني هستيم كه هيچ ندارند و نسبت به فيوضات معنوي آنها نيز مثل كساني هستيم كه اصلاً امام را متولد شده نميدانند! 3. اسباب غيبت امام(ع) نكتة در خور توجّه در كلمات ايشان اين است كه ايشان چنين غيبتي را بيسابقه ميدانند: « اميدوارم خداوند براي يك مشت شيعة مظلوم، صاحبشان را برساند. زيرا در عالم چنين سابقهاي نداشته و ندارد كه رئيس و رهبري از مريدان و لشكرش اينقدر غيبت طولاني داشته باشد! چه بايد گفت؟ معلوم نيست تا كي! در تمام امّتهاي گذشته غيبت مقدّر شده است ولي در هيچ امّتي چنين غيبتي با وقت نامعلوم غيرمقدّر اتفاق نيفتاده است.»16 بر اين اساس از آنچه گذشت ميتوان حدس زد عامل اصلي غيبت نزد ايشان چيست؟ آيت الله بهجت، اصليترين مسبّب غيبت را خود مردم ميبينند؛ گذشتگان به نوعي و موجودين به نوعي ديگر؛ «سبب غيبت امام زمان(ع) خود ما هستيم زيرا دستمان به او نميرسد وگرنه در ميان ما بيايد و حاضر شود چه كسي او را ميكشد؟ آيا جنّيان آن حضرت را ميكشند يا قاتل او انسان است؟ ما از پيش در طول تاريخ ائمه امتحان خود را پس دادهايم كه آيا از امام تحفّظ و اطاعت ميكنيم و يا اينكه او را به قتل ميرسانيم؟!»17 ايشان از عدم قدرداني و شكرگذاري مردم نسبت به غمخوار، هادي، حامي و ناصر خويش، و حتي بدتر از آن اينكه برخي آلت دست دشمنان امام هم ميشوند، گله ميكنند: « با وجود اعتقاد داشتن به رئيسي كه عين الله الناظره است آيا ميتوانيم از نظر الهي فرار كنيم و يا خود را پنهان كنيم؟ و هر كاري را كه خواستيم انجام دهيم؟! چه پاسخي خواهيم داد؟! همة ادوات و ابزار را از خود او ميگيريم و به نفع دشمنان به كار ميگيريم و آلت دست كفار و اجانب ميشويم و به آنان كمك ميكنيم!»18 پی نوشت ها : 1. رخشاد، محمدحسين، 600 نكته در محضر آيتالله العظمي بهجت، ص 8. 2. همان، ص 1. 3. همان، ص 174. 4. ساعي، سيد مهدي، به سوي محبوب، 55. 5. رخشاد، همان، ص 188. 6. همان، ص 1. 7. همان، ص 210. 8. همان، 104. 9. همان، ص 2. 10. همان، ص 78. 11. همان، ص 247. 12. دلاور، مسعود، فيضي وراي سكوت، ص 30. 13. اميديان، محمدتقي، امام زمان(ع) در كلام آيتالله بهجت، ص 56. 14. رخشاد، همان، ص 1. 15. همان، ص 2. 16. همان، ص 173. 17. همان، ص 91. 18. اميديان، همان، ص 37. منبع: www.bashgah.net /ن
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 331]
صفحات پیشنهادی
مهدويت از ديدگاه آيتالله بهجت (ره) (1)
مهدويت از ديدگاه آيتالله بهجت (ره) (1) بيترديد حضرت آيتالله العظمي محمدتقي بهجت (ره) كه از مفاخر زندة تشيع است، براي بسياري شناخته شدهاند. ايشان كه شيخ الفقهاء ...
مهدويت از ديدگاه آيتالله بهجت (ره) (1) بيترديد حضرت آيتالله العظمي محمدتقي بهجت (ره) كه از مفاخر زندة تشيع است، براي بسياري شناخته شدهاند. ايشان كه شيخ الفقهاء ...
حفظ حرمت بیت امام (ره) بر همگان لازم است
حفظ حرمت بیت امام (ره) بر همگان لازم است-حفظ حرمت بیت امام (ره) بر همگان لازم استحضرت آیتR. ... vazeh.com 03:05:45 04:50:02 11:59:17 19:06:32 19:27:44 1:14 مانده تا طلوع خورشید. ذکر روزهای هفته .... مهدويت از ديدگاه آيتالله بهجت (ره) (2) از اين رو ...
حفظ حرمت بیت امام (ره) بر همگان لازم است-حفظ حرمت بیت امام (ره) بر همگان لازم استحضرت آیتR. ... vazeh.com 03:05:45 04:50:02 11:59:17 19:06:32 19:27:44 1:14 مانده تا طلوع خورشید. ذکر روزهای هفته .... مهدويت از ديدگاه آيتالله بهجت (ره) (2) از اين رو ...
مهدویت و مساله ظهور از نگاه امام خمینی(ره)
(ره) با عملکرد خود، جامعه اسلامی را متوجه مهدی.نگری، مهدی.باوری، مهدی.یاوری و مهدی.محوری کرد و در پرتو این بینش، معیاری برای تشخیص مهدویت صحیح از مهدوی. ... 1- آمادگی فکری و فرهنگی؛ یعنی سطح افکار مردم جهان آن. .... عرفان امام و عرفان آیت.الله بهجت ...
(ره) با عملکرد خود، جامعه اسلامی را متوجه مهدی.نگری، مهدی.باوری، مهدی.یاوری و مهدی.محوری کرد و در پرتو این بینش، معیاری برای تشخیص مهدویت صحیح از مهدوی. ... 1- آمادگی فکری و فرهنگی؛ یعنی سطح افکار مردم جهان آن. .... عرفان امام و عرفان آیت.الله بهجت ...
علامه طباطبایی (ره) از نگاه بزرگان
علامه طباطبایی (ره) از نگاه بزرگان-علامه طباطبایی (ره) از نگاه بزرگان امام ... »آیت الله خامنه ای « او مجموعه ای از معارف و فرهنگ اسل. ... »آیت الله بهجت آیت الله بهجت فرزند خود را برای پیمودن راه معرفت به مرحوم علامه ارجاع دادند. ... پاسخهای علامه طباطبایی به 4 پرسش درباره مهدویت-اندیشه - پرسش های زیر درباره مهدویت از کتاب در محضر علامه ...
علامه طباطبایی (ره) از نگاه بزرگان-علامه طباطبایی (ره) از نگاه بزرگان امام ... »آیت الله خامنه ای « او مجموعه ای از معارف و فرهنگ اسل. ... »آیت الله بهجت آیت الله بهجت فرزند خود را برای پیمودن راه معرفت به مرحوم علامه ارجاع دادند. ... پاسخهای علامه طباطبایی به 4 پرسش درباره مهدویت-اندیشه - پرسش های زیر درباره مهدویت از کتاب در محضر علامه ...
بزرگان از نگاه علامه طباطبایی (ره)
بزرگان از نگاه علامه طباطبایی (ره) دیگران از منظر علامه آیت الله قاضی ( ره )آیت الله ... ملا فتح علی سلطان آبادی (ره)حجت الاسلام صدیقی می گوید:« آیت الله بهجت از آیت .... طباطبایی (ره) از نگاه بزرگان • سیره علمی علامه طباطبایی (ره) (1) • سیره علمی . ... به 4 پرسش درباره مهدویت-اندیشه - پرسش های زیر درباره مهدویت از کتاب در محضر علامه ...
بزرگان از نگاه علامه طباطبایی (ره) دیگران از منظر علامه آیت الله قاضی ( ره )آیت الله ... ملا فتح علی سلطان آبادی (ره)حجت الاسلام صدیقی می گوید:« آیت الله بهجت از آیت .... طباطبایی (ره) از نگاه بزرگان • سیره علمی علامه طباطبایی (ره) (1) • سیره علمی . ... به 4 پرسش درباره مهدویت-اندیشه - پرسش های زیر درباره مهدویت از کتاب در محضر علامه ...
ديدگاه ها و پيشينه جوادي شمقدري
ديدگاه ها و پيشينه جوادي شمقدري نزديک به بيست سال پيش ،جواد شمقدري در دانشگاه محل تحصيل نگارنده (که از قضا در ان جا ... مهدويت از ديدگاه آيتالله بهجت (ره) (1) ...
ديدگاه ها و پيشينه جوادي شمقدري نزديک به بيست سال پيش ،جواد شمقدري در دانشگاه محل تحصيل نگارنده (که از قضا در ان جا ... مهدويت از ديدگاه آيتالله بهجت (ره) (1) ...
انجمن حجتيه و عقايدشان
علماء نيز از جمله امام خميني(ره)، پس از فوت آيت الله بروجردي به صورت فعال از سال .... و با ادعاي مهدويت برپا گردد نه هر پرچمي كه براي برطرف كردن ظلم و جور برپا شود. 4. .... برخي از اعضاي اين انجمن مدعي اند ، مراجع قانوني مي دانند که ديدگاه و عقايدشان بر حق . ... بهجت( ره) · دستورالعمل های آیت الله بهجت (ره) · عارفانه هایی از آیت الله بهجت (1) .
علماء نيز از جمله امام خميني(ره)، پس از فوت آيت الله بروجردي به صورت فعال از سال .... و با ادعاي مهدويت برپا گردد نه هر پرچمي كه براي برطرف كردن ظلم و جور برپا شود. 4. .... برخي از اعضاي اين انجمن مدعي اند ، مراجع قانوني مي دانند که ديدگاه و عقايدشان بر حق . ... بهجت( ره) · دستورالعمل های آیت الله بهجت (ره) · عارفانه هایی از آیت الله بهجت (1) .
مژده ظهور از قول آیت الله بهجت
مژده ظهور از قول آیت الله بهجت-مَتَى نَصْرُ اللَّهِ؟ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ(1)آیا ظهور نزدیک است؟ ... انسان ساز و امید آفرین مهدویت به شمار رود مسأله "توقیت" یا تعیین وقت واقعه ظهور است. .... شود كه آیت.الله العظمی بهجت(ره) فرموده. ... دهیم كه دوران ظهور را خواهند دید؛ .
مژده ظهور از قول آیت الله بهجت-مَتَى نَصْرُ اللَّهِ؟ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ(1)آیا ظهور نزدیک است؟ ... انسان ساز و امید آفرین مهدویت به شمار رود مسأله "توقیت" یا تعیین وقت واقعه ظهور است. .... شود كه آیت.الله العظمی بهجت(ره) فرموده. ... دهیم كه دوران ظهور را خواهند دید؛ .
شمیم معرفت
شمیم معرفت گزیده بیانات آیت الله العظمی بهجت (ره) پیرامون قرآن کریم 1. ... ایمان – مخصوصاً اگر اهل علم باشند – چه معجزه ها و کراماتی دارد و چه چیزهایی از آن خواهند دید!
شمیم معرفت گزیده بیانات آیت الله العظمی بهجت (ره) پیرامون قرآن کریم 1. ... ایمان – مخصوصاً اگر اهل علم باشند – چه معجزه ها و کراماتی دارد و چه چیزهایی از آن خواهند دید!
آیت الله محمدحسين نائيني
آیت الله محمدحسين نائيني نويسنده: طاهره شکوهي ميرزا محمدحسين نائيني غروي از مراجع ... (به عبارتي آنچه در تنبيه الامة آمده نه تنها بيان کننده ديدگاه نائيني است بلکه ... زندگی نامه آیت الله شيخ محمد رضا مظفر (ره)(1)-زندگی نامه آیت الله شيخ محمد رضا ... آیت الله بهجت از نگاه بزرگان-آيت الله بهجت از نگاه بزرگان امام خميني ( قدس سره ) .
آیت الله محمدحسين نائيني نويسنده: طاهره شکوهي ميرزا محمدحسين نائيني غروي از مراجع ... (به عبارتي آنچه در تنبيه الامة آمده نه تنها بيان کننده ديدگاه نائيني است بلکه ... زندگی نامه آیت الله شيخ محمد رضا مظفر (ره)(1)-زندگی نامه آیت الله شيخ محمد رضا ... آیت الله بهجت از نگاه بزرگان-آيت الله بهجت از نگاه بزرگان امام خميني ( قدس سره ) .
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها