تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819574239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همشهری در یک نگاه- شنبه دوم خرداد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: همشهری در یک نگاه- شنبه دوم خرداد تهران- ایرنا- روزنامه همشهری در شماره روز شنبه عنوان های «تهدید به مصادره همزمان با مذاکره» و «تهران؛قطب نوظهور شهرهای جهانی» را برای انتشار در صفحه نخست برگزیده است.


این روزنامه با اختصاص تیتر یک به موضوع تهدید به مصادره همزمان با مذاکره، نوشت: 2 هفته پس از انتشار خبرهایی درباره خرید 9 فروند هواپیمای مسافربری دست دوم ایرباس توسط یک شرکت هوایی ایران، وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده 2 شرکت عراقی و اماراتی مرتبط با این موضوع را تحریم کرده و در عین حال حق خود می داند این هواپیماها را مصادره کند. 2 هفته پیش علیرضا جهانگیریان رییس سازمان هواپیمایی اعلام کرد که هشت فروند هواپیمای ایرباس A340 و یک فروند ایرباس 321 با عمر متوسط بین 10 تا 15 سال به کشور وارد شد که با ورود این نوع هواپیماها، میانگین سه ناوگان هوایی کشور برای نخستین بار به 19 سال کاهش یافت. رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود که از اسفند ماه 1393 تاکنون 17 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده شده است. خرید این هواپیماها مطابق با توافقنامه موقت ژنو است که قرار بر آن شد تا آمریکا برخی تحریم ها از جمله در خصوص تحریم فروش قطعات هواپیمای مسافربری علیه ایران را لغو کند.
روزنامه همشهری با انتخاب عنوان تهران؛قطب نوظهور شهرهای جهانی، نوشت: تهران این روزها به شهری جهانی بدل شده است؛ شاید نه آنگونه که فریدمن تئوریسین برجسته شهرهای جهانی معتقد است اما این روزها رفت وآمد شهرداران شهرهای بزرگ جهان و کارشناسان مجامع بین المللی شهری به تهران تامل برانگیز شده است. در طول سال های گذشته توسعه حمل ونقل عمومی، تهران را در زمره پنج شهر برتر جهان قرار داد. پل طبیعت پروژه برتر معماری در جهان مورد تقدیر قرار گرفت. بزرگراه صدر در جهان جزو سه پروژه برجسته سال 2012 میلادی معرفی شد. اجرای «نگارخانه ای به وسعت یک شهر» تقدیر نهاد متروپلیس را برانگیخت و حضور شهرداران جهان در تهران در هفته اخیر و آینده پایتخت 200ساله کشور را به قطب نوظهور شهرهای جهانی تبدیل کرده است.
دستور روحانی برای برخورد بانک مرکزی با غیرمجازها، تیتر دیگر این روزنامه است. حسن روحانی رییس جمهوری با تأکید بر اینکه «ما باید جلوی مؤسسات مالی غیرمجاز را بگیریم»، گفت: شورای عالی امنیت ملی با قدرت قانونی که دارد در این عرصه وارد شده است و به بانک مرکزی قدرت قانونی داده که وارد عمل شود. این اظهارنظر حسن روحانی که در جلسه توسعه و سرمایه گذاران استان آذربایجان شرقی به عمل آمد، نشان می دهد بانک مرکزی و دیگر دستگاه های مسوول دیگر بهانه ای برای برخورد نکردن با مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز ندارند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس جمهور در این جلسه تصریح کرد:در جامعه ما بعضی ها فکر می کنند هر جا که تابلویی بالا آمد حال اسمش مؤسسه مالی یا اعتباری یا صندوق است، معنایش این است که دولت مهر تأیید به آن زده است درحالی که چنین نیست. روحانی با اشاره به مسئولیت سنگین بانک مرکزی گفت: یکی از تلاش های دولت این است که مؤسساتی را که فعالیت شان از نظر بانک مرکزی و دولت مجاز و قابل اعتماد نیست، به مردم اعلام کند و رسانه ها ازجمله صدا و سیما باید دولت را در این عرصه یاری دهند. رییس قوه مجریه از رتبه بندی مؤسسات مالی و بانک ها خبر داد و گفت: باید جلوی گسترش مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز را بگیریم که برای این منظور نیاز است شورای عالی امنیت ملی وارد عمل شود.
روزنامه همشهری با انعکاس موضوع روهینگیا؛ قوم رانده شده، نوشت: جهان ساخته دست بشر در قرن 21، جهانی بحران زده است؛ جنگ و کشمکش بر سر قدرت در هرگوشه از جهان دیده می شود و نتیجه ادامه این شرایط، چیزی جز کشتار انسان های بی گناه و آواره شدن آنها نبوده است. طی ماه های اخیر بسیاری از رسانه ها به بحران مهاجران در دریای مدیترانه پرداخته اند؛ در سوی دیگری از جهان، در منطقه جنوب شرق آسیا بحرانی دیگر در جریان است که نیازمند اقدام جدی و فوری بین المللی است. در طول هفته های اخیر بیش از 7هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار از دست سرکوب ها و کشتارهای نظام مند این کشور گریخته اند و سوار بر قایق به سمت تایلند، مالزی و اندونزی به راه افتاده اند. تعدادی از این افراد خود را به سواحل این کشورها رسانده اند اما تعداد بیشتری از آنها همچنان در میان آب های این منطقه بدون آب و غذا و در شرایط وخیم سرگردان هستند. در میان این افراد، عده ای از بنگلادشی ها هم هستند که از شرایط بد اقتصادی و فقر موجود در کشورشان فرار کرده اند. روهینگیاها اقلیتی مسلمان در میانمار هستند که جمعیتی حدود یک میلیون و 300هزار نفر دارند. این مردم در غرب میانمار در نزدیکی مرز بنگلادش در استان «راخین» زندگی می کنند. دولت میانمار اقلیت روهینگیا را به رسمیت نمی شناسد و برای آنها حقوق شهروندی قائل نیست و آنها را مهاجران غیرقانونی «بنگالی» می داند. میانمار این افراد را در کمپ هایی به دور از مناطق شهری و روستایی متمرکز کرده و آنها بدون داشتن اجازه جابه جایی تحت نظر نیروهای دولتی زندگی می کنند. آزار و اذیت روهینگیاها تنها از سوی دولت میانمار نبوده بلکه طی سال های اخیر با گسترش فضای نژادپرستانه نسبت به آنها در جامعه میانمار، عده زیادی از روهینگیاها توسط گروه های تندرو بودایی کشته شده اند. میانمار بیش از 53میلیون نفر جمعیت دارد و 90درصد جمعیت این کشور بودایی هستند. بعد از تغییرات سیاسی در میانمار از سال 2011، فشار بر این قوم بیشتر شد. طبق آمار رسمی تنها طی سال های 2012تا 2014 نزدیک به 300نفر از روهینگیاها در حمله گروه های تندرو بودایی کشته شدند و طبق اعلام سازمان ملل، طی 3سال گذشته بیش از 120هزار نفر از آنها مجبور به فرار از این کشور شده اند.
این روزنامه با بررسی عنوان نیاز جامعه به حل مشکل 6 میلیون نفر، نوشت: 6میــــلیون نـــیازمند از کار افتاده ای که قابلیت توانمند سازی را ندارند با حداقل های دریافتی از نهادهای حمایتی زندگی خود را به سختی می گذرانند. این فقر ناخواسته به دنبال خود آسیب ها و مشکلات متعددی را برای این افراد و خانواده هایشان و درنهایت جامعه درپی خواهد داشت و همین مسئله لزوم رسیدگی هر چه سریع تر به این افراد را نمایان می کند. همشهری در ادامه سلسله گزارش های رسیدگی به وضعیت این 6میلیون نفر با تعدادی از جامعه شناسان و آسیب شناسان اجتماعی گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید. پروفسور حسین باهر، جامعه شناس با تأکید بر اینکه وجود افراد خیلی ثروتمند و خیلی فقیر برای جامعه مضر است به همشهری می گوید: « افراد نیازمند با حداقل هایی که دریافت می کنند نمی توانند کاری از پیش ببرند و به اصطلاح ناچارند برای زنده ماندن دست به کارهای غیرمعمول بزنند یعنی یا از گرسنگی بمیرند یا دست به اقدام غیرمعقول بزنند که با کرامت انسانی در تضاد است. این اقدام طیف وسیعی از تکدیگری و زباله گردی تا سرقت و... را در بر می گیرد. به گفته وی یک راه برای رفع نیاز این است که یارانه طبقات مرفه را به طور مستقیم به نیازمندانی بدهند که نمی توانند منبع درآمدی داشته باشند. راه دوم این است که ساختار ا قتصادی را درمان کرد چراکه بر اثر اقتصاد بیمار جامعه، برخی افراد بسیار برخوردار و برخی دیگر بسیار محروم هستند اقتصادباید به گونه ای تنظیم شود که فاصله طبقاتی به کمترین حد خود برسد و به جای داشتن 10دهک اقتصادی به حداقل چهار تا پنج دهک برسیم.» باهر تأکید می کند وجود نظارت دقیق بر نهادهای حمایتی و کم کردن از خرج های بی مورد در این نهادها می تواند کمک مهمی باشد برای سر و سامان دادن به کمک های مردمی به این نهادها و رسیدن کمک ها به دست نیازمندان واقعی.
گروه اطلاع رسانی**9128**9131



02/03/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن