محبوبترینها
از کجا بفهمیم قاشق چنگال اصل است | قاشق چنگال تقلبی نخرید!
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1799115818
ديالوگ، مولفه اصلی فلسفه برای کودکان/ ضرورت بازنویسی متون کلاسیک
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک پژوهشگر حوزه فلسفه برای كودكان عنوان کرد:
ديالوگ، مولفه اصلی فلسفه برای کودکان/ ضرورت بازنویسی متون کلاسیک
شناسهٔ خبر: 2581778 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
حسين شيخرضايی در نشست «دلایل خواندن و نوشتن فلسفه برای کودکان» گفت: مولفه اصلی فلسفه برای کودکان دیالوگ یا همان گفتگوست. موضوعی که متأسفانه در سیستم آموزشی ما خیلی رایج نیست. به گزارش خبرنگار مهر نشست «دلایل خواندن و نوشتن فلسفه برای کودکان» با حضورحسین شیخ رضایی، عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و لیلا حبیبی از پژوهشگران حوزه فلسفه برای کودکان، در سرای اهل قلم کودک و نوجوان نمایشگاهبینالمللی کتاب تهران برگزار شد.شیخ رضایی در ابتدای نشست، به ارائه تاریخچه کوتاهی از فلسفه برای کودکان پرداخت و گفت: فلسفه برای کودکان در ایران معادل (فَبَک) و در خارج از کشور معادل (P4C) ومحصول فکر و اندیشه فیلسوف و استاد دانشگاه آمریکایی به نام لیپمن است. چرایی روی آوردن این فیلسوف به موضوع فلسفه برای کودکان به اینجا برمی گردد که او احساس کرد دانشجویان آن دوران – زمان جنگ آمریکا و ویتنام- ضعفهای استدلالی مهمی دارند ولی دوره دانشگاه برای آموزش اینچیزها دیر است و باید روشهای استدلال و فکر کردن را از کودکی به افراد آموخت از آن پس موضوع فلسفه برای کودکان مطرح شد.وی ادامه داد: هدف از برنامه فلسفه برای کودکان تشویق آنها به فلسفهورزی و فکر کردن است و قرار نیست که به او چیزی مثل درس های تاریخ، هندسه، جغرافی و... آموزش داده شود. به عقیده لیپمن داستان، ابزاری است که از طریق آن میتوان فلسفهورزی را به خوبی به کودکان یاد داد. مثلاً «درخت بخشنده» سیلوراستاین، داستان تعامل یک کودک با یک درختی است که بیاندازه می بخشد، این داستان بهصورت بالقوه دارای چندین مفهوم است که قابلیت آن را دارد به بحثهای فلسفی تبدیل شود، مثل اینکه اینکه حد و اندازه بخشیدن چقدر است، بخشیدن افراطی تا چه حد قابل توجیه است و سوالاتی از این قبیل. البته علاوه بر داستان، ابزارهای دیگری مثل تصویر، نقاشی، موسیقی، فیلم و بازی هم رایج است. به عنوان مثال در دروسیه، این آموزش ها از طریق بازی و در كشورهای اسکاندیناوی از طریق داستان به کودکان داده می شود.عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در ادامه افزود: مولفه اصلی فلسفه برای کودکان دیالوگ یا همان گفتگوست. موضوعی که متأسفانه در سیستم آموزشی ما خیلی رایج نیست؛ چنانچه مشاهده میکنید حتی در همین سخنرانی ها، شما شنونده و منفعل هستید و ما سخنران. در سرکلاسهای درس هم همینطور است که معلم درس میدهد و بچه ها باید گوش دهند و یاد بگیرند، اما برای آموزش فلسفه به کودکان باید حتما دیالوگ برقرار شود، آن هم دیالوگ های معنادار و قابل بحث نه کوتاه و بیمعنی و هدف.شیخرضایی با تأکید بر دو موضوع اصلی در این گفتگوها گفت: در خصوص گفتوگوهایی که در این داستان ها به وجود میآید باید دو موضوع را در نظر گرفت: اول اینکه این داستان های فلسفی برای کودکان باید شخصیت و بالتبع نظرات متنوعی داشته باشد و در خودِ داستان باید دیالوگ وجود داشته باشد؛ یعنی کودک حرف یا سوال یک نفر را بخواند و در ادامه حرف و پاسخ طرف مقابل را. نکته دوم اینکه زمان اجرای این امر یعنی آموزش فلسفه برای کودکان بسیار مهم است، به این دلیل که کتابهاي (فبك) بايد در حلقه كندوكاو اجرا شود، چون كتاب به تنهایی نمی تواند ابزار موفقی برای اين آموزش باشد، بلكه بايد اين ديالوگ ها و تمرينها در جمع های گروهی صورت بگيرد تا آنها با يكديگر وارد بحث بشوند. به عبارتی موضوع و ديالوگهای داستان، بايد به صورت غيرمستقيم به آنها نشان دهد كه چگونه ديالوگ كنند و به نوعي نقش سنتي معلم به متن منتقل مي شود.نويسنده «آشنايی با فلسفه ذهن»، در ادامه اين نشست به موضوع بازنويسی متون كلاسيك هر ملتی براي كودكان پرداخت و توضيح داد: اگر بخواهيم از متون كلاسيك و سنتی خودمان برای آموزش فلسفه به كودك استفاده كنيم، ابتدا بايد اين ذهنيت كه چون اين ها متون كلاسيك و سنتی هستند، پس به آنها نبايد دست بزنيم و تغييرشان بدهيم، را عوض كنيم. به عبارتي نبايد از همان سنت فكری با همان چارچوب و قواعد پيروی كنيم، بلكه بايد آن متون را دستمايه داستان و مباحث فلسفی برای كودك قرار بدهيم تا برای كودك قابل فهم و مفيد باشد. بنابراين اگر می خواهيم با داستان های سعدی يا فردوسی اين كار را بكنيم، نبايد تصور كنيم كه چون سعدی يا فردوسی است، نبايد تغييرش داد.وي در پايان اضافه كرد: نكته خيلی مهمی كه در رابطه با فلسفه برای كودكان وجود دارد اين است كه برنامه فبك يا همان فلسفه برای كودكان، برنامه مجزايی نيست كه برای آن ساعت و مكان خاصی را در نظر بگيريم و بگوييم خب از اين ساعت تا فلان ساعت برای بچه ها داستان های فلسفی میخوانيم، بلكه بايد اين برنامه در ساير برنامههای درسی و حتی چالش های روزمره او وجود داشته باشد تا به فلسفهورزی عادت كند و ياد بگيرد.حبیبی، سخنران ديگر اين مراسم در ادامه این نشست گفت: داستانهای فلسفی باید ویژگیهای متعددی داشته باشند؛ مثلاً اینکه این داستانها باید محتوای فلسفی داشته باشند و به نوعی پرسش فلسفی مطرح کنند. به عبارتی فقط طرح مفاهیم فلسفی کافی نیست. علاوه براین، داستان باید چالشبرانگیز و کندوکاو پذیر باشد نه اینکه به صورت مستقیم در پی انتقال آموزه یا تعالیم اخلاقی خاصی باشد.وی در خصوص پایانبندی داستان های فلسفی توضیح داد: پایانبندی داستانها باید به گونهای باشد که بعد از خواندنشان ذهن ودک درگیر شود نه اینکه بعد از تمام شدن کتاب، آن را ببندد و با خیال آسوده بخوابد. علاوه براین فرهنگپذیر و بومی بودن داستانها هم مهم است.اين پژوهشگر حوزه فلسفه برای كودكان درخصوص چگونگی تبدیل متون کلاسیک به ادبیات فلسفی گفت: داستانهای کلاسیک در پی انتقال تعالیم و آموزههای اخلاقی هستند اما در داستانهای فکری باید آموزش مستقیم این تعالیم حذف و در عوض دیالوگ ها بیشتر پرورش داده شود به عبارتی وجه تلقینی داستانهای کلاسیک باید از بین برود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
ضرورت افزایش عمق فعالیتهای قرآنی/ حمایت برای توسعه فعالیتها
دبیر مسابقات بینالمللی قرآن تأکید کرد ضرورت افزایش عمق فعالیتهای قرآنی حمایت برای توسعه فعالیتها شناسهٔ خبر 2579771 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۶ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دبیر ستاد برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم گفت در کنار برگزاری مس«فلسفه برای کودکان« کتاب پر مخاطب پژوهشگاه علوم انسانی
فلسفه برای کودکان کتاب پر مخاطب پژوهشگاه علوم انسانیکتابهای فلسفه برای کودکان فبک در غرفه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با استقبال مواجه شده و همین نکته نشانگر شناختهشدن باب فلسفه برای کودکان در ایران است به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس آثار فلسفه برایدعوت بشر به سوی بندگی فلسفه اصلی بعثت است
امام جمعه خوی دعوت بشر به سوی بندگی فلسفه اصلی بعثت است ارومیه - ایرنا - امام جمعه خوی گفت دعوت بشر به سوی حیات و زندگی انسانی و طاعت و بندگی خداوند فلسفه اصلی بعثت رسول گرامی خدا ص و سایر انبیاء الهی است حجت الاسلام سیدرضی موسوی شکوری در خطبه های نماز جمعه این هفته خوی با ا- هشدار17سازمان حقوق بشری درباره خطر جلوگیری ازرسیدن سوخت به یمن/کودکان قربانیان اصلی
هشدار17سازمان حقوق بشری درباره خطر جلوگیری ازرسیدن سوخت به یمن کودکان قربانیان اصلی بیروت – ایرنا – 17 سازمان و آژانس حقوق بشری روز پنجشنبه با صدور بیانیه ای هشدار دادند امدادرسانی و ارسال کمک ها برای نجات زندگی انسان ها تا پایان هفته آینده ناشی از بیش از یک ماه از شروع تجاوزعلیجهانیسازی کشت و کشتار/ضرورت نظریهسازی برای روابط اسلامی
فیلم جهانیسازی کشت و کشتار ضرورت نظریهسازی برای روابط اسلامی شناسهٔ خبر 2571931 - پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۶ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 3 MB رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه باید صدای اعتدال و تفاهم مذهبی در جهان اسلام بلندتر شود گفت متاسفانه به دلیآموزش پژوهش محور، اولویت اصلی در حوزهها باشد
پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۴ معاون پژوهشی حوزههای علمیه خواهران سراسر کشور گفت آموزش پژوهشمحور باید اولویت اصلی در حوزهها بوده و مورد توجه قرار گیرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان حجتالاسلام و المسلمین علیاکبر حصاری صبح امروز در دومین اجمعرفی کتابهای مناسبی در زمینه فلسفه تعلیم و تربیت
بسته پیشنهادی تارنمای علوم تربیتی رب معرفی کتابهای مناسبی در زمینه فلسفه تعلیم و تربیت شناسهٔ خبر 2580382 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۰۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها تارنمای علوم تربیتی رب فهرستی از کتب مناسب در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت را پیشنهاد نموده است به گزارش خبرکتاب «فلسفه عرفان» رونمایی شد
کتاب فلسفه عرفان رونمایی شد شناسهٔ خبر 2579758 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب فلسفه عرفان نوشته حجت الاسلام علی فضلی در غرفه انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رونمایی شد به گزارش خبرگزاری مهر در مراسم رونمایی از كتاب فلسفه عرفابازنده اصلی جنایات آل سعود، حاکمان آن هستند
آیت الله جوادی آملی بازنده اصلی جنایات آل سعود حاکمان آن هستند شناسهٔ خبر 2580190 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی گفت اگر آل سعود دیوانگی کند و شیخ نمر این عالم مجاهد را اعدام کند شاید به ظاهر این عالم از بین برود ولی طولبازاندیشی بر تناسب فلسفه تعلیم و تربیت برای سیاستگذاری تربیتی
بازخوانی انتقادی مقاله بازاندیشی بر تناسب فلسفه تعلیم و تربیت برای سیاستگذاری تربیتی شناسهٔ خبر 2580180 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها پنجمین جلسه ژورنالکلاب گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران با همکاری انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایرافلسفه تغییر قبله چه بود؟
فلسفه تغییر قبله چه بود قبله را از این جهت تغییر دادیم تا پیروان پیامبر صلی الله و علیه و آله را از كسانى كه به مخالفت او برمیخیزند معلوم كنیم سَیَقُولُ السُّفَهَاء مِنَ النَّاسِ مَا وَلاَّهُمْ عَن قِبْلَتِهِمُ الَّتِی كَانُواْ عَلَیْهَا قُل لِّلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُآیا فیلسوفان تحلیلی فریب خوردهاند؟/ نقدهایی به فلسفه تحلیلی
بررسی کتاب ایدههای تهی نقدی به فلسفۀ تحلیلی آیا فیلسوفان تحلیلی فریب خوردهاند نقدهایی به فلسفه تحلیلی شناسهٔ خبر 2572857 - سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشمندان پیتر آنگر مدعی است فلسفۀ تحلیلی چیزی محصل به ما نمیدهد آنگر اتهام را به طور کلی متوجتوصیههای آیتالله جوادیآملی بر ضرورت خودشناسی
شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۵ آیتالله جوادیآملی گفت بشر در درون خود امانتی دارد که اگر با آن بد رفتاری کند به او ظلم کرده است در نهادِ نهاد آدم و در درودنِ درون بشر یک حقیقت فرشته منشی قرار داده شده که انسان امانتدار آن هست نه مالک آن به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجکتاب «فلسفه تعلیم و تربیت مشاء» چاپ و منتشر شد
همزمان با ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران کتاب فلسفه تعلیم و تربیت مشاء چاپ و منتشر شد شناسهٔ خبر 2577869 - دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب فلسفه تعلیم و تربیت مشاء اثری از گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که توسط محمد داودی اموسیقی برای هیچ دولتی اولویت اصلی نیست/ راک یک فلسفه است
کامران رسول زاده در نشست نقد و بررسی آلبوم دستهای نامحرم موسیقی برای هیچ دولتی اولویت اصلی نیست راک یک فلسفه است خواننده آلبوم دستهاي نامحرم گفت در کشور ما موسیقی برای هیچ دولت و سازمانی اولویت اصلی نیست دلایلش هم فرهنگی است و پخش آثار موسیقی ما متاسفانه از طریق سوپر مارکچرا فیزیک به فلسفه نیاز دارد؟
ترجمه مقاله چرا فیزیک به فلسفه نیاز دارد شناسهٔ خبر 2567387 - سهشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۷ دین و اندیشه > اندیشمندان آنچه فلسفه به علم تقدیم می کند ایده های عرفانی نیست بلکه روشی دقیق است شکاکیت فلسفی بر نقطه ضعفهای مفهومی در نظریه ها و مباحثات تمرکز می کند به گزارشضرورت افزایش عمق فعالیتهای قرآنی در کنار برگزاری مسابقات
چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۳ دبیر ستاد برگزاری سیودومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم گفت در کنار برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن باید عمق فعالیتهای قرآنی را افزایش دهیم به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی در-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها