تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
تعمیرگاه امداد خودرو کرمان موتور
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819239739
جامعه مکه در زمان بعثت حضرت محمد(ص)/ آنها که دعوت پیامبر خاتم را نپذیرفتند
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
جامعه مکه در زمان بعثت حضرت محمد(ص)/ آنها که دعوت پیامبر خاتم را نپذیرفتند فرهنگ > دین و اندیشه - استاد شهیدی می گوید: «همه آنان که در سالهای نخستین دعوت پیغمبر (ص) مسلمان شدند، مستمند نبودند و همه آنان که با اسلامستیز کردند، ثروتمند به شمار نمیرفتند. در هر دو دسته مسلمانان و نامسلمانان از هر دو طبقه وجود داشت.»
به گزارش خبرآنلاین، آنچه در ادامه می خوانید گفتوگویی قدیمی با دکتر سید جعفر شهیدی، درباره جامعه مکه و گروههای متشکل آن در زمان بعثت پیامبر است. در آغاز بفرمایید زمانی که پیامبر خاتم مبعوث شدند، جامعه مکه از چه گروههایی تشکیل میشد و اینان با پیامبر و اعلام بعثت او گونه برخورد کردند؟ چنان که همه میدانیم، نخستین کسی که به اسلام گروید از مردان، امیرالمؤمنین علی (ع) و از زنان، خدیجه (س) زن پیغمبر (ص) بود. پذیرفتن این نظر از هر جهت طبیعی است و نیازی به بررسی روایتها ندارد. پیغمبر (ص) مأمور است دعوت به یگانهپرستی را نخست به مردم مکه برساند و سپس به دیگر مردم عربستان و جهان. حالا ببینیم مکه با این دعوت چگونه روبهرو شد. ساکنان شهر را دو گروه مشخص تشکیل میدادند: اول ثروتمندان و خداوندان قدرت یعنی شیوخ و مهتران قبیلهها و یا به تعبیر امروز مستکبران بودند. دوم: زیردستان و مزدوران و بردگان یا به عبارت دیگر مستضعفان که گمان دارم به کار بردن واژه مستکبر و مستضعف که امروز متداول شده برای آنچه میخواهم بگویم، رساتر از ثروتمند و مستمند باشد. چرا که همه آنان که در سالهای نخستین دعوت پیغمبر (ص) مسلمان شدند، مستمند نبودند و همه آنان که با اسلامستیز کردند، ثروتمند به شمار نمیرفتند.در هر دو دسته مسلمانان و نامسلمانان از هر دو طبقه ثروتمند و مستمند وجود داشت. آنان که در سالهای نخستین دعوت پیغمبر (ص) مسلمانی را پذیرفتند و نامشان در سندهای دستاول چون سیره ابناسحاق به نقل از بکائی یا ابنبکیر و دیگر کتابها آمده است بیشتر مردان و زنانی میان نوزده و بیست و هشت ساله مردانی جوان که با حرارت و سرشار از ایمان که پیدرپی آیههای آسمانی و موعظههای رسول (ص) و نویدهای پیروزی گرمی آنان را بیشتر میکرد. این گروه که اول دعوت را پذیرفتند از دید اجتماعی چه جایگاه و مشخصاتی داشتند؟ نکته مهمی است، مشخصات گروه پیشتاز گروندگان، ویژگیهای قابل تأملی است. اول اینکه کسانی که در سلسله نظام قبیلهای در رده دوم یا سوم قرار داشتند. دوم اینکه تجارت پیشگانی که به خاطر بالا نبودن مبلغ دارایی نمیتوانستند با ثروتمندان رقابت کنند. سوم کارگران، مزدبگیران و بردگان و مردمی رنجدیده که از جور ستمکاران به ستوه آمده بودند. اینها روشنبینانی بودند که سطح اندیشه آنان از دیگران برتر بود و از فساد عقیدتی و اجتماعی مردم جامعه خود ناخرسند بودند. البته مشخصات دیگری هم وجود داشت که به همینها بسنده میکنم. در طبقه مخالف پیام پیغمبر (ص) و مخالفان بعثت چه گروههایی دیده میشدند و چه ویژگیهایی داشتند؟ از مخالفان پیامبر (ص) یا مستکبران اول: ثروتمندانی بودند که چرخ تجارت مکه را آنها میگرداندند. دوم: رباخوارانی که در گوشهای نشسته و سرمایه خود را به این و آن میدادند و بیتحمل هیچ هزینهای هر سال بر ثروت خود میافزودند. سوم آنانی که بر حسب نظام قبیله ای مهتری خود را به دست آورده بودند و خود را برتر از دیگر مردم خویش میدانستند و گروه دیگر آنانی که تیره و طایفه خود را از دیگر تیرهها برتر میدانستند و مهتری دیگری را بر خود همواره نمیداشتند. بدیهی است که به علاوه این گروهها کسانی را هم باید اضافه کرد که دست برداشتن از آیین نیاکان خود را برنمیتافتند و آن را اهانت به خود و پدران خود میدانستند. مخالفان پیامبر که پیام او را نپذیرفتند از چه میترسیدند؟ درست است که آنچه آن روز پیغمبر (ص) از آنان میخواست اقرار به یگانهپرستی بود اما به دنبال آن پیامدهای دیگری هم فرود آمد و او مردم را به گردن نهادن بر آنچه آن آیهها در برداشت، خواند. آنچه مستکبران را به هراس میانداخت و بر آینده خود بیمناک میکرد، آن آیهها بود. حتی اگر تعداد مسلمانان را بردگان و کارگران و مزدبگیران تشکیل میداد، چندان بر گروه نخستین گران نمیآمد. بلکه مسلمانی به درون خانوادههای استکبار راه یافته بود و روز به روز پیش میرفت. به این ترتیب گروه مستکبر مقابل دو تهدید قرار گرفته بود از دست رفتن سرمایه و درگیری با خویشاوندان و همسایهها. دقیقاً دو گروه اجتماعی از همان آغاز بعثت در مکه دیده میشد. یکی اقلیتی که میکوشید اندوخته خود را بیشتر کند و جز به افزودن ثروت و قدرت خود به چیزی نمیاندیشیدند و به دنبال عیش و نوش و تفریح و زندگی خوش آن هم فقط برای خود بودند و دوم اکثریتی که حتی برای زندهماندن باید هر سختی و ستم را که گروه نخستین بر عهده آنان میگذاشتند، بپذیرند و به هر نحوی قدرت آنها را قبول کنند و زیردست آنان باشند. اسلام این دو گروه را رویاروی هم قرار داد و معادلات زمان را علیه گروه اول به هم زد. پیام بعثت پیام خداپرستی بود و منطق این خداپرستی اساساً با مستکبران اقلیت قدرتطلب و ثروتاندوز کنار نمیآمد. یعنی اسلام رویاروی استکبار. این برای ما امروز چیز تازهای نیست. از اول بعثت بود تا حالا. قصه طولانی و بلندی است که در تمام تاریخ دنبال شده و نشان داده که حق پیروز است. /6262
کلید واژه ها: حضرت محمد (ص) -
شنبه 26 اردیبهشت 1394 - 09:39:42
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]
صفحات پیشنهادی
پاسخ حضرت کاظم(ع) به هارون که امامان را از نسل پیامبر نمی دانست/جذب افراد با صبر و چشم پوشی از خطاها
پاسخ حضرت کاظم ع به هارون که امامان را از نسل پیامبر نمی دانست جذب افراد با صبر و چشم پوشی از خطاها فرهنگ > دین و اندیشه - بیست و پنجمین روز از ماه رجب سالروز شهادت امام موسی کاظم که درود خدا بر او باد است او که از صبر بسیار به فروبرنده خشم شهرت یافت امام موسی کهدف بعثت دعوت به توحید بود/ مبعث، بزرگترین روز تاریخ بشر
گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب در مورد بعثت پیامبر اعظم ص هدف بعثت دعوت به توحید بود مبعث بزرگترین روز تاریخ بشر شناسهٔ خبر 2581243 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت بعثت پیامبر عظیم الشأن اسلام میطلوع سرآمد رهبران جامعه انسانی از حراء/ نگاهی به احادیث بعثت
به مناسبت سالروز عید مبعث طلوع سرآمد رهبران جامعه انسانی از حراء نگاهی به احادیث بعثت شناسهٔ خبر 2581325 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله رجبی دوانی می نویسد جز محمد ص نواده ابراهیم چه كسى بود كه شایستگى رهبرى خلق را داشتهحضرت محمد(ص) ، اسوه الهی / سخنرانی آیت الله آقامجتبی تهرانی
کلیپ صوتی حضرت محمد ص اسوه الهی سخنرانی آیت الله آقامجتبی تهرانی شناسهٔ خبر 2581304 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دریافت 9 MB انسانی که می خواهد مودب به آداب الهی شود یکی از راه هایش این است از کسانی که تربیت شدگان یدالله هستندآیت الله یوسفی غروی: پیامبر(ص) برای برپایی جامعه ای معتدل تلاش می کرد
آیت الله یوسفی غروی پیامبر ص برای برپایی جامعه ای معتدل تلاش می کرد فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله یوسفی غروی می گوید پیامبر ص جامعه ای که 23 سال زحمت تربیت آن را کشیده بود رها نکرد اما کسانی سر برآوردند که پس از پیامبر ص زیر بار ارشاد علی ع نرفتند و از فرمبعثت در آيينهي نگاه محمد (ص)
به مناسبت مبعث رسول عشق و امید بعثت در آيينهي نگاه محمد ص پس از آن علي كه در خانه محمد بود با پيامبر بيعت كرد او با آنكه هنوز به بلوغ نرسيده بود دست پيش آورد و همچون خديجه با پسر عموي خود كه اينك پيامبر خدا شده بود به پيامبري بيعت كرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز در غاراهداف بعثت پیامبر(ص) بر اساس روایات
شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴ ۰۹ سالروز بعثت پیامبر اکرم ص روز بزرگی برای تاریخ و بشریت است واقعه بعثت جایگاه ویژهای در فرهنگ مسلمانان دارد بعثت درحقیقت نقطه آغازین اسلام است چراکه دین اسلام که در سالهای نخستین خود با پیروانی اندک و در شرایط سخت آغاز شد بعدها در سراسر جهانروز «گلونی» جشن گرفته میشود/ جشنی ملی همزمان با بعثت پیامبر(ص)
در گفتگو با مهر مطرح شد روز گلونی جشن گرفته میشود جشنی ملی همزمان با بعثت پیامبر ص شناسهٔ خبر 2581043 - جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۹ فرهنگ > میراث فرهنگی و گردشگری سومین دوره جشن گلونی به مناسبت مبعث رسول اکرم ص روز ۲۶ اردیبهشت ماه در باغ تاریخی گلستان نزدیک قلعه فلکامام جمعه اردکان: هدف از بعثت پیامبر(ص) حاکم کردن اخلاق در جامعه است
امام جمعه اردکان هدف از بعثت پیامبر ص حاکم کردن اخلاق در جامعه است یزد - ایرنا - امام جمعه اردکان ضمن تبریک عید مبعث به تمام مسلمانان جهان گفت هدف از بعثت پیامبرحاکم کردن اخلاق در جامعه است به گزارش ایرنا حجت الاسلام والامسلمین سید اسماعیل شاکر در خطبه های امروز نماز جمعه ارتکرار/گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره بعثت پیامبر اعظم(ص) مبعث بزرگترین روز تاریخ بشر است/ بعثت پیغمبر خ
تکرار گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره بعثت پیامبر اعظم ص مبعث بزرگترین روز تاریخ بشر است بعثت پیغمبر خاتم در رأس همه حوادث تاریخ بشر قرار میگیردرهبر معظم انقلاب درباره روز مبعث فرمودند بعثت نبی اکرم در درجه اول دعوت به توحید بود و توحید صرفاً یک نظریه فلسفی و فکری نیگزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره بعثت پیامبر اعظم(ص) بعثت پیغمبر خاتم در رأس همه حوادث تاریخ بشر قرار می
گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره بعثت پیامبر اعظم ص بعثت پیغمبر خاتم در رأس همه حوادث تاریخ بشر قرار میگیردرهبر معظم انقلاب درباره روز مبعث فرمودند بعثت نبی اکرم در درجه اول دعوت به توحید بود و توحید صرفاً یک نظریه فلسفی و فکری نیست بلکه یک روش زندگی برای انسانهاستمحمدجواد پناهی محدودیت زمانی مسابقات بینالمللی قرآن تأثیر آن را بر جامعه عینیت نمیبخشد
محمدجواد پناهیمحدودیت زمانی مسابقات بینالمللی قرآن تأثیر آن را بر جامعه عینیت نمیبخشدیک قاری بینالمللی محدودیت زمانی مسابقات بینالمللی قرآن کریم را سبب به عینیت نرسیدن آثار آن در جامعه دانست و گفت تأثیر مسابقات بیشتر بر روی قشری است که از قبل در فعالیتهای قرآنی مشغول هستندسران رژیم سعودی روی جاهلیت 1400 سال پیش را سفید کردهاند/ در بسياری جهات جاهلیت بشر امروز کمتر از زمان بعثت پی
آیتالله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی سران رژیم سعودی روی جاهلیت 1400 سال پیش را سفید کردهاند در بسياری جهات جاهلیت بشر امروز کمتر از زمان بعثت پیامبر اکرم ص نیست رئیس قوه قضاییه نیاز امروز بشریت به معارف اسلامی را بیشتر از زمان بعثت پیامبر اسلام ص اعلام کرد ومهمترین پیام بعثت پیامبر اعظم(ص) اصلاح اخلاقیات در جامعه است
مهمترین پیام بعثت پیامبر اعظم ص اصلاح اخلاقیات در جامعه است رشت - ایرنا - معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان گفت مهمترین پیام بعثت حضرت ختمی مرتبت پیامبر اعظم ص اصلاح اخلاقیات در جامعه است حجت الاسلام سید حسین گلمیرزاده روز شنبه در گفت و گو بهدف بعثت پیامبر(ص) ایجاد جامعه توحیدی و گسترش عدالت بود
در گفتگو با مهر مطرح شد هدف بعثت پیامبر ص ایجاد جامعه توحیدی و گسترش عدالت بود شناسهٔ خبر 2581660 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۴ استانها > قم قم - عضو مجلس خبرگان رهبری گفت تمام جوامع بشری باید پیام بعثت را درک کنند و دست از ظلم و تعدی نسبت به انسانهای دیگر بردارند زیرادر همایش بینالمللی سیمای حضرت محمد (ص) در زاهدان مطرح شد تاکید سردار رحیمی بر شناخت ابعاد شخصیتی پیامبر مکرم
در همایش بینالمللی سیمای حضرت محمد ص در زاهدان مطرح شدتاکید سردار رحیمی بر شناخت ابعاد شخصیتی پیامبر مکرم اسلامفرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان هدف از برگزاری همایش را شناخت و بررسی ابعاد شخصیتی پیامبر مکرم اسلام و تحقیق و پژوهش برای رسیدن به این شناخت عنوان کرد به گزارشدر برخی جهات جاهلیت بشر امروز کمتر از زمان بعثت پیامبر اکرم (ص) نیست
رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضائی در برخی جهات جاهلیت بشر امروز کمتر از زمان بعثت پیامبر اکرم ص نیست آیت الله صادق آملی لاریجانی گفت تجاوزها قتل و غارتها و جاهلیت بشر امروز کمتر از زمان بعثت پیامبر ص نیست و آخرین نمونه آن را اینک در یمن و از سوی رژیم سفاک سعودی شا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها