تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805585627
او برای همه جهان مبعوث شد/ الگوگیری از پیامبر سَلفی گری و ظاهرگرایی نیست
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: او برای همه جهان مبعوث شد/ الگوگیری از پیامبر سَلفی گری و ظاهرگرایی نیست فرهنگ > دین و اندیشه - پرونده خبرآنلاین به مناسبت فرارسیدن روز مبعث و عید مبارک خاتمیت پیامبری
لطفا منتظر بمانید...
فایل صوتی که در ابتدای مطلب می شنوید، مولودی خوانی «صلو علی احمد» با صدای «ملا باسم کربلایی» است.
خداوند حضرت محمد(ص) را برای همه جهانیان فرستاده است/ نوشتاری از آیت الله جوادی آملی خداوند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را شخصیتی جهانی دانسته و در باره قلمرو رسالت او می فرماید: ما تو را برای جهانیان فرستادیم امّا بر مؤمنان منّت نهادیم. این دو نکته درباره قرآن نیز کنار هم آمده که قرآن کتابی جهانی است: ﴿شهر رمضان الذی اُنزل فیه القران هدی للناس و بیناتٍ من الهدی و الفرقان﴾ لیکن تنها اهل تقوا از آن طرفی می بندند: ﴿ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتّقین﴾. این کتاب برای همه آمده، ولی عده ای به عمد خود را از آن محروم کرده اند، کتابی جهانی است ولی اهل تقوا و فضیلت از آن بهره می گیرند. در باره رسول خدا نیز این دو تعبیر را دارد، از طرفی می فرماید: تو پیامبری جهانی هستی: ﴿وما أرسلناک إلا کافةً للناس﴾، و از طرف دیگر می فرماید: ﴿لقد منّ الله علی المؤمنین إذ بعث فیهم رسولاً من أنفسهم﴾: خداوند بر مؤمنان منّت نهاده پیامبری را از خودشان در میان آنها برانگیخت. «منّت» عبارت است از نعمت سنگین و بزرگی که تحمّل آن آسان نیست، تنها مؤمن از عهده پذیرش نعمت پیامبری و اطاعت از آن، به خوبی برمی آید، نعمت ایمان، رسالت و ولایت چنین است. در باره اصل ایمان می فرماید: ﴿بل الله یمنّ علیکم أن هدیکم للإیمان﴾ و در باره اصل امامت: ﴿ونرید أننمنّ علی الذین استضعفوا فی الأرض و نجعلهم أئمة﴾: ما میخواهیم بر مستضعفان منت نهاده از بین آنها افرادی را بر انگیخته به مقام امامت بر زمین برسانیم. و درباره رسالت نیز فرمود: ﴿لقد مَنّ الله علی المؤمنین... ﴾. علت منحصر ساختن منت بر مؤمنان، با اینکه رسول خدا پیامبری جهانی است، عدم پذیرش نعمت از ناحیه دیگران است، از این رو در سوره سبأ می فرماید: ﴿و لکنّ أکثر الناس لا یعلمون﴾ وقتی اکثر مردم آگاه نباشند و از این نعمت خود را محروم سازند پس منّتی هم نیست زیرا نعمت را تحمّل نکردند. حاصل آنکه: رسالت پیامبر برای همه انسان ها تا روز قیامت هست ولی تنها مؤمنان از فیض رسالت بهره مند می شوند و خدا تنها بر آنان منت نهاده و رسول، از بین آنها مبعوث شده است. گرچه بعثت همه انبیا منّت است امّا دو ویژگی خاتمیت و منت بودن بعثت تنها در خصوص پیامبر خاتم آمده است.
مبعث، نقطه آغاز و حرکت اسلام/ گفتاری از امام موسی صدر محمد (ص) و نزول قرآن: امروز روز مبعث است، نقطۀ شروع اسلام و آغاز نزول قرآن کریم. نزول قرآن به دو گونه بوده است؛ یکی به صورت یکباره که در قرآن از آن به «انزال» تعبیر میشود، مثل «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَـةِ الْقَدْرِ» و «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَـةِمُّبَارَکَـةٍ» و «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ.» یعنی نزول یکباره بر قلب پیامبر در ماه رمضان بوده است. بعد از آنکه انزال قرآن تمام شد و آیاتش استوار شد، نوبت تنزیل و تفصیل رسید. همانطور که میدانید، تنزیل در لغت یعنی نزول تدریجی و ترتیبی. بنابراین، قرآن از این روز، مبعث، به مدت ۲۳ سال به صورت تدریجی نازل شد تا برای مردم خوانده شود. و به همین سبب است که امروز را روز مبعث و شب نزول قرآن را لَیْلَـةِ الْقَدْرمینامیم، بدون اینکه میان این دو منافاتی دیده شود. به این شواهد قرآنی توجه کنید: «کِتَابٌ أُحْکِمَتْ آیَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَکِیمٍ خَبِیرٍ.» یعنی دو بار نازل شده؛ یک بار تحکیم شده و بار دیگر تفصیل داده شده است. آیۀ دیگر آیهای است که اشاره دارد بر اینکه پیامبر پیش از آنکه دستور بیان و قرائت قرآن به او برسد، از محتوای آن باخبر بود: «لَا تُحَرِّکْ بِهِ لِسَانَکَ لِتَعْجَلَ بِهِ. إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ. فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ. ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ.» با این توضیح، فلسفۀ اینکه سالروز مبعث پیامبر (ص) و آغاز رسالت آن حضرت را جشن میگیریم، مشخص شد. محمد (ص) و إسرا: اما اسرا، یعنی سیر کردن در شب که خداوند در شبِ چنین روزی نصیب پیامبرش کرد. این واقعه در قرآن کریم اینطور آمده: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الاقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ.» و هدف از این اسرا چنین بیان شده: «لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ.» محمد (ص) و معراج: در مورد معراج هم در سورۀ نجم آیات بسیاری هست. قرآن هدف از معراج را اینطور بیان میکند: «فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى. مَا کَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى. أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا یَرَى.» و بعد از چند آیه میگوید: «لَقَدْ رَأَى مِنْ آیَاتِ رَبِّهِ الْکُبْرَى.» در شب اسرا خداوند جسم بندهاش، محمد (ص) را شبانه از مکه تا مسجدالاقصی و از آنجا تا جاهایی که جز خودش کسی نمیداند، سیر داد تا به او وحی کند و از نشانههای بزرگ پروردگارش ببیند. سِرّ تقارن مبعث و معراج و إسرا: همانطور که میدانید، مبعث نقطۀ آغاز و حرکت اسلام است و اسرا، یعنی انتقال پیامبر (ص) از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی. و این یعنی توسعه و گسترش و شمولیت اسلام و تصدیق دیگر پیامبران: «لانُفَرِّقُ بَینَ أَحَدٍ مِن رُسُلِه.» و وارث ادیان آسمانی بودن و مقدس شمردن و محترم داشتن سایر ادیان و مرتبط دانستن آنها با یکدیگر. بنابراین، توسعه و گسترش اسلام و تصدیق پیامبران و تأیید ادیانِ آنان، در یک روز جمع شده است. در بعضی از آیاتِ سورۀ اسرا به طور صریح بر احترام اسلام نسبت به همۀ ادیان تأکید شده است: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَادُواْ وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الاخِرِ وَعَمِلَ صَالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ.» این آیه اعتراف و تأییدی است بر اینکه همة ادیان از طرف خداست و ما بین پیامبران او هیچ فرقی نمیگذاریم. معراج یعنی بلندنظری انسان، یعنی عروج انسان به آسمان و وصال با خدایش. این واژه، عبد الله، را قرآن در جریان اسرا و معراج تکرار میکند. میگوید: «بندۀ خود را از مسجد الحرام به مسجد الاقصی سیر دادیم»، «بندۀ خود را به آسمان عروج دادیم»، «خدا به بندۀ خود وحی کرد.» با تکرار این واژه حقیقت انسان را نشان میدهد. نمیگوید محمد (ص) بشر نیست، اگرچه او سرور همۀ انسانهاست. میگوید: «أسری بِعَبدِهِ.» میخواهد مسیر و روش و رسالت ما را مشخص کند و بر اینکه پیامبر (ص) رهبر ما و الگوی نمونۀ زندگی ماست، تأکید کند. مسیر ما از بعد مادی از این شهر به آن شهر است و از بعد آسمانی به سوی خداست. این خط و مسیر ماست. اسلام مجموعهای است از این سه عنصر، یعنی: مبعث و اسرا و معراج و با تقارن این سه، اسلام حقیقی شکل میگیرد و با نبود یکی از اینها بقیه هم معنایی نخواهند داشت. زندگی کردن با مبعث یعنی تکریم تعالیم اسلام و عمل به آنها. زندگی کردن با اسرا، یعنی همراهی با پیامبر (ص) در این سفر و تقدیس مبدأ و مقصد این سفر و میان این دو فرقی قائل نشدن. زندگی کردن با معراج، یعنی به یاد آوردن بلندنظری انسان و آسمانی بودن او و آن بعد از ابعاد انسان که با پیامبر (ص) حرکت میکند و در راه و مسیر رسالت آن حضرت قدم برمیدارد.
الگو گرفتن از سبک زندگی پیامبر بدون ظاهرگرایی و رویکرد سَلفیگری / گفتاری دکتر مصطفی دلشاد تهرانی وقتی قرآن کریم میفرماید «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» به معنای این است که باید زندگی پیامبر اکرم (ص) را فرا روی خویش قرار داده و سبک زندگی ایشان را دنبال کنیم. اکثر رویکردهایی که تا به امروز اتفاق افتاده است، پاسخ مناسبی برای همه ابعاد سبک زندگی پیامبر نبوده است. بیشترین رویکردی که به پیامبر شده، رویکرد تاریخی است. ما پیامبر را شخصیتی تاریخی دیدیم که در زمانی به دنیا آمده، بزرگ شده، مبعوث شده، دوران مکی و مدنی سر شده و سپس رحلت کرده است. این نوع نگاه، نگاهی تاریخی و البته درست است، اما باید رویکرد دیگری در نظر بگیریم. رویکردمان به پیامبر بایستی رویکردی اسوهای، نمونهای و الگویی باشد. یعنی پیامبر مدل زندگی ایمانی است. پیامبر اسوه حسنه زیست مسلمانی است. اگر به دنبال زیست مسلمانی، ایمانی و انسانی هستیم، بهترین نمونه پیامبر(ص) است. غفلت از سبک زندگی نبوی ما را به تبعیت از مؤلفههای زندگی غربی سوق میدهد. ما باید بازگشتی دوباره به سبک زندگی پیامبر اکرم(ص) داشته، اصول آن را استخراج کرده و آن را به شکل امروزی در آوریم و در حوزه فردی، اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی، یک مدل و الگوی زیست مسلمانی ساخته و سعی کنیم تا جایی که میتوانیم بر اساس آن زندگی کنیم. چیزی که مدل زندگی پیامبر را به ما معرفی میکند سیره است. سیره یعنی مجموعه اصول کلی ثابت در زندگی. گاهی برخی بزرگان مسلمانان ما را به سیره توجه دادهاند. مثلاً سعدی علیهالرحمة میگوید: مپندار سعدی که راه صفا / توان رفت جز در پی مصطفی. اگر کسی زیست انسانی میخواهد باید دنبالهروی راه و رسم پیامبر باشد. همچنین علامه اقبال لاهوری نیز میگوید: «تا کجا بیغیرت دین زیستن؟ / ای مسلمان مردن است این زیستن! ، مرد حق باز آفریند خویش را / جز به نور حق نبیند خویش را ، بر عیار مصطفی خود را زند / تا جهان دیگری پیدا کند باید توجه داشت رویکرد الگویی به معنای سَلَفیگری نیست. ظاهرگرایی و به پوست چسبیدن نیست. رویکرد الگویی، مدل زندگی نبوی را برای دنیای امروز استخراج میکند. در سیره اجتماعی پیامبر، نخستین اصلی که مطرح شده است، اصل رِفق و مُداراست. دلیل تقدم آن هم این است که رفق و مدارا مهمترین قاعده در تمام روابط و تعاملهای انسانی است و هیچ چیز مانند رفق و مدارا در ساماندهی و تنظیم روابط درست اجتماعی نقش ندارد و پیامبر اکرم(ص) و اوصیای آن حضرت، بیش از هر چیز از آن بهره گرفتهاند و هنر بزرگ آن پیامآور الهی در هدایت آدمی هم بر این اصل اساسی استوار بوده است، به طوری که آن حضرت با رفق و مدارا توانست جامعه جاهل و متعصّب آن زمان را متحول سازد. در حقیقت، خوی نرم پیامبر بود که دلها را جذب میکرد و اُلفت میبخشید و جانهای گریزان را گرد میآورد و اگر این روحیه نبود، و این اصل مهم اجتماعی و مدیریتی اعمال نمیگشت، قطعاً پیوند میان دلها و وحدت در جامعه و آن حرکت بزرگ اصلاحی میسّر نمیشد، چنان که خدای سبحان در سوره آل عمران به صراحت تمام، این حقیقت را بیان فرموده است که: «به لطف رحمت الهی، با آنان نرمخوی و پر مِهر شدی، و اگر درشت خوی و سخت دل بودی بیشک از پیرامون تو پراکنده میشدند. پس، از آنان درگذر و برایشان آموزش بخواه.» بنابراین رسول خدا(ص) رسالت خود را با رفق و مدارا پیش برد و این اصل در تحول انسان و جامعه به سوی کمال و اصلاحات اجتماعی نقشی کلیدی دارد. پیامبر اکرم(ص) نیز در مواردی رسالت خود را بر این اساس معرفی فرموده، چنان که حدیثی آمده است: «پروردگارم مرا به مدارا فرمان داد، همان گونه که مرا به تبلیغ رسالت فرمان داد.»
رعایت حقوق بشر در پیمان نامه پیامبر با مسیحیان نجران/ نوشتاری از دکتر حسن بلخاری یکی از اصولی که پیامبر گرامی(ص) همواره بدان توجه خاص می کردند حق مردم (حق الناس) است. آنچنان که در آموزه های دینی آمده، حق الهی قابل بخشش است اما حق الناس جز به رضایت مردمان قابل بخشش نیست. چنین مکتبی امروزه در مقابل انواع اتهام ها قرار گرفته است و مسلمانان از دیرباز به دنبال تحقق حقوق اقلیت ها و حتی اقوام شکست خورده و در یک کلام حقوق بشر بوده اند. تاریخ 175 مکتوب را از رسول گرامی اسلام به یادگار گذاشته است. این مکتوبات که شامل پیمان نامه ها، دعوت امراء و رؤسای قبایل به اسلام، فرمان های حکومتی، ارشادنامه ها، امان نامه ها و برخی مکتوبات دیگر پیرامون موضوعات مختلف است، تصویری کامل از اخلاق سیاسی و اجتماعی پیامبر را به تماشا می گذارد. از میان پیمان نامه ها و مکاتیب کثیر پیامبر تنها یک نمونه را در جهت تأیید اصول فوق و نیز بیان وجهی از وجوهات اهمیت اسلام به حقوق بشر برمی گزینیم. یعنی پیمان رسول اکرم با مسیحیان نجران. این پیمان نامه که متن آن در «خراج» ابویوسف، «خراج» ابوعبید، «فتوح البلدان» بلاذری، «زادلمعاد» ابن قیم، «امتاع» مقریزی، «وثائق السیاسیه الیمنیه» محمدبن اکوع حوالی، «سنن ابی داوود» ، «تاریخ یعقوبی» و دیگر منابع اسلامی آمده است در سال نهم هجرت و پس از داستان مشهور مباهله بین پیامبر اسلام و مسیحیان نجران- منطقه ای مصفا با هفتاد دهکده در مرز میان حجاز و یمن- امضا شده و خود تنها یک نمونه از اصول حاکم بر اخلاق سیاسی- حقوقی پیامبر در رعایت حقوق بشر است. پیامبر در این پیمان نامه، در قبال تأمین امنیت مردم نجران و نیز حفاظت از اموالشان حکم به پرداخت مبلغی به عنوان جزیه می کند اما در قبال آن، ضمن ارائه نمونه بی نظیری از رحمت، رأفت و عدالت اسلامی، حقوق متقابل مردم نجران را تضمین و تعهد می نمایند. نمونه این رحمت و رأفت را در بند اول پیمان نامه می توان دریافت. در این بند تصریح شده است که مسیحیان نجران به دلیل آن که در جریان مباهله به هر دلیل از ادامه مذاکره و مباهله صرف نظر نموده و حکم در مورد میوه ها، زر و سیم و بردگان خود را به پیامبر واگذارده بودند، پیامبر همه را به ایشان می بخشد و تنها به وضع مالیاتی اندک (آن هم نه بدین دلیل که غالب شده اند بل به دلیل تعهداتی که در بندهای بعدی پیمان نامه مبنی بر تأمین جان و تضمین مال نجرانیان می کنند) بسنده می نمایند. بخش مهم این پیمان نامه در جهت حفظ حقوق مردم نجران، شامل موارد زیر است: الف- پیامبر متعهد می شوند هر آن چه از اموال جنگی نجرانیان که به صورت امانت به سپاه اسلام _ در جهت غلبه بر فتنه های محلی- سپرده شده است چنان چه آسیب ببیند یا نابود شود توسط فرستادگان و نمایندگان آن حضرت جبران شود: «و به عهده ایشان است که چون در یمن درگیری و عذر و مکری پیش آید به مسلمانان سی زره و سی اسب و سی شتر عاریه دهند و هرچه از آن زره ها و اسب و شترها و کالاهای دیگر که نابود شود فرستادگان و نمایندگان من ضامن خواهند بود که به ایشان بپردازند.» ب- پیامبر حقوق مردم نجران را در حفظ آئین خود، امنیت جان و پاسداشت مال به رسمیت می شناسند. ایشان پناه و عهد خداوند و نیز پیمان خود را، پناهگاه جان و مال و آیین مردم نجران قرار می دهند. در این بخش از پیمان نامه با این که حقانیت رسالت پیامبر در جریان مباهله بر سران مسیحی آشکار شده و پیامبر در موقعیت یک فاتح و غالب می توانستند از آن بالاترین بهره را در مسلمان نمودن این مسیحیان ببرند، اما رسول گرامی اسلام نه تنها هیچ تلاشی در جهت الزام آنها بر تبعیت از دین خود ندارند، بلکه بر حفظ آیین و جان و مال نجرانیان، عهد و پناه خداوند و پیمان خود را گواه می گیرند: «و برای مردن نجران و اطراف آن پناه و عهد خداوند و پیمان محمد رسول خدا در مورد اموال و جان هایشان و آیین ایشان و در مورد غایب و شاهد و عشیره و پرستشگاه ها و آنچه از کم و بیش در اختیار ایشان است خواهد بود.» ج- پیامبر، حق راهبان و کاهنان و کشیشان مسیحی را در داشتن وظیفه و مقام راهبی و کشیشی خود به رسمیت شناخته و تصریح می نمایند که اینان همچنان بر سر کار خود باقی مانده و از کار برکنار نخواهند شد: «هیچ اسقف و راهب و کاهنی از شغل و مقام خود برکنار نخواهد شد.» د- پیامبر با ذکر قاعده ای حقوقی، نجرانیان را از پرداخت خون بهای خون هایی که در جاهلیت ریخته اند معاف می دارد: «و بر ایشان هیچ گونه تعهدی و پرداخت خون بهای خون هایی که در جاهلیت ریخته شده است نخواهد بود.» ه- پیامبر گرامی اسلام، اساسی ترین حقوق سیاسی یک ملت را که همانا، حق زندگی در سرزمین خود و نیز بهره مندی از امنیت است را در مورد نجرانیان تعهد و تضمین می نمایند: «آنان را از سرزمین خودشان تبعید نخواهند کرد و از آنان یک دهم گرفته نمی شود و سرزمین ایشان پایکوب نخواهد شد و لشکر به آن کشیده نمی شود. هر کس از ایشان حقی مطالبه کند در کمال انصاف بدون این که بر آنان ستم شود یا ستم کننده باشند بررسی خواهد شد.» در پایان این پیمان نامه، شرایطی برای استدام و استحکام این پیمان نامه ذکر شده است، که گرچه به ظاهر شرط است اما در اصل تأکید بر اهمیت اصولی وحیانی و عقلانی است که در متن اعتقادات مسیحیان- و من جمله مسیحیان نجران- نیز وجود دارد: «از این پس و در آینده هر کس رباخواری کند ذمه و عهد من از او برداشته است و هیچ کس را به گناه دیگری مؤاخذه نخواهند کرد. بر آنچه در این عهدنامه است جوار خدا و ذمه محمد رسول خدا حکم فرما است تا هنگامی که ایشان خیراندیش و نیکوکار باشند و کار خود را با ستم سنگین نکنند و تا هنگامی که خداوند فرمان خود را در این باره ابلاغ فرماید.» بدین صورت شرطی بودن این موارد سبب این سوءتفسیر و تعبیر نخواهد بود که این شرایط تحمیل شده است زیرا که در تعالیم حضرت مسیح(ع) نیز این شرایط لزوم پاک رفتاری و درستکاری انسان است. پیامبر گرامی شرط استدام این ذمه و عهد را عدم رباخواری می دانند و این تحمیل پیامبر نیست، ارجاع مسیحیان به رعایت یک قاعده در مذهب مسیحیت است. نیکوکاری و خیراندیشی نیز که در پایان پیمان نامه اساس استدام تعهدات آن، ذکر شده خود دلیلی دیگر بر غایت رعایت حقوق در جامعه انسانی است، بدین معنا که عدم رباخواری، خیراندیشی و نیکوکاری ضامن رعایت حقوق و اجرای حدود در جوامع انسانی است. /6262
دانلود
کلید واژه ها: حضرت محمد (ص) -
لینک را کپی کنید دانلود
جمعه 25 اردیبهشت 1394 - 20:40:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]
صفحات پیشنهادی
پیام بعثت پیامبر(ص) صلح و امنیت برای همه بشریت است
استاد حوزه علمیه قم پیام بعثت پیامبر ص صلح و امنیت برای همه بشریت است قم – ایرنا – استاد حوزه علمیه قم گفت پیام بعثت پیامبر ص صلح امنیت و امان برای همه بشریت است و باید از این پیام به خوبی برای معرفی رسالت های اسلام در بین جهانیان استفاده کنیم به گزارش ایرنا حجت الاسلام وابرترینهای گردشگری جهان معرفی شدند
برترینهای گردشگری جهان معرفی شدند سازمان گردشگری جهانی وابسته به سازمان ملل فهرست بهترینهای این حوزه را با مقایسه 141 کشور دنیا اعلام کرد خبرگزاری ایسنا براساس گزارش رقابتپذیری سفر و گردشگری جهانی اسپانیا از میان 141 کشور بالاترین رتبه را در جدول برترینهای گردشگری دنیاآلگری:مقابل رئال باید تقریبا بی نقص باشیم |اخبار ایران و جهان
آلگری مقابل رئال باید تقریبا بی نقص باشیم کد خبر ۴۹۹۲۲۲ تاریخ انتشار ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۳ - 11 May 2015 مکس آلگری سرمربی یوونتوس معتقد است تیمش برای رسیدن به فینال چمپیونزلیگ بعد از 12 سال باید در دیدار برگشت مقابل رئال نمایش بی نقصی ارائه بدهد به گزارش ورزش سه شاگربانک جامع تلاوت قرآن کریم جهان اسلام راه اندازی شد
به همت شبکه قرآن سیما بانک جامع تلاوت قرآن کریم جهان اسلام راه اندازی شد شناسهٔ خبر 2567727 - دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دکتر مجتبی ایزدی قائم مقام شبکه قرآن سیما در نشست خبری از طرح ملی راه اندازی بانک جامع تلاوت قرآن کریم جهان اسلام خبسیج و کنش جمعی در انقلاب جهانی مهدوی
بسیج و کنش جمعی در انقلاب جهانی مهدویاز نتایج درخشان انقلاب مهدوی به وجود آمدن وحدت و انسجام پایداردر جهان است بخش اول چکیده وحدت و انسجام افراد و جوامع در یک پیوند و تعامل مستقیم و چند بعدی به وجود میآید که میتوان از آن به کنش جمعی تعبیر نمود به خصوص زمانی کهپیگرینی: از درخشش آگوئرو خوشحالم |اخبار ایران و جهان
پیگرینی از درخشش آگوئرو خوشحالم کد خبر ۴۹۹۲۱۶ تاریخ انتشار ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۲ - 11 May 2015 سرمربی تیم فوتبال منسیتی گفت اگوئرو بازیکن سال گذشته نیست او پیشرفت کرده و سختتر از قبل تلاش میکند به گزارش فارس مانوئل پیگرینی سرمربی منسیتی پس از برد 6 گله مقابل کوئینز پده گروه از امت پیامبر در محشر
معارف ده گروه از امت پیامبر در محشر ده گروه از امت من در ده صفت گوناگون وارد صحراى محشر مى شوند كه از ساير مسلمانان جدا هستند گروه دهگانه امت پيامبر صلى الله عليه و آله در محشر به گزارش سرویس دینی جام نیوز در حالات پیامبر ص وارد است که جمعى از ياران پيامبر صلى الله علاخبار ایران و جهان | - کارگاه سفالگری
کارگاه سفالگری کارگاه سفالگری در بوشهر حسین استوار ۱۳۹۴-۰۲-۱۶ ۱۳ ۰۴حالا همه جهانبخش را میشناسند!
حالا همه جهانبخش را میشناسند مهاجم بی حاشیه تیم فوتبال ایران با انتخاب به عنوان بهترین بازیکن ژوپیلر لیگ فوتبال ایران را به داشتن بازیکنی بزرگ و آیندهدار امیدوار کرد خبرگزاری ایسنا علیرضا جهانبخش توانست روز سه شنبه در مراسمی که هر ساله برای انتخاب بهترینهای فوتبال هلند برگرسوم و اعتقادات قدیمی ترین مذهب جهان به نام سامری
الدیار گزارش داد رسوم و اعتقادات قدیمی ترین مذهب جهان به نام سامری این قوم در نابلس مرکز شمالی کرانه باختری رود اردن زندگی میکنند و آداب و رسوم عجیبی دارند به گزارش سرويس ديني جام نيوز به نقل از سایت "فلسطین" "سامری ها" همان قوی هستند که به &quoبرترینهای گردشگری جهان معرفی شدند |اخبار ایران و جهان
برترینهای گردشگری جهان معرفی شدند سازمان گردشگری جهانی وابسته به سازمان ملل فهرست بهترینهای این حوزه را با مقایسه 141 کشور دنیا اعلام کرد کد خبر ۴۹۹۸۸۱ تاریخ انتشار ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۵ - 13 May 2015 سازمان گردشگری جهانی وابسته به سازمان ملل فهرست بهترینهای این حوزه رنگاه متفاوت 17 عکاس در «جهان نگریسته»
جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۵۵ دومین نمایشگاه عکس از پروژهی جهان نگریسته با نمایش آثاری از هنرمندان دورههای مختلف برپا میشود به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا پروژهی هنری جهان نگریسته پس از برگزاری یک نمایشگاه نقاشی و یک نمایشگاه عکس سومین نمایشگاه خود را با نمایشپیگرینی: آگوئرو در سطح مسی است |اخبار ایران و جهان
پیگرینی آگوئرو در سطح مسی است کد خبر ۴۹۸۶۴۱ تاریخ انتشار ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۴۴ - 09 May 2015 سرمربی منچسترسیتی تاکید کرد مهاجم آرژانتینی همشهریها در سطح لیونل مسی ستاره بارسلونا است به گزارش ایسنا فیروزهایهای شهر منچستر در دیدار هفته سی و ششم خود در لیگ برتر انگلیس فردآیت الله میرزا حسن ابوترابی درگذشت |اخبار ایران و جهان
آیت الله میرزا حسن ابوترابی درگذشت آیت الله میرزا حسن ابوترابی از علمای برجسته و از مدیران حوزه علمیه یزد امروز دار فانی را وداع گفت کد خبر ۴۹۶۶۶۷ تاریخ انتشار ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۱۸ - 02 May 2015 آیت الله میرزا حسن ابوترابی از علمای برجسته و از مدیران حوزه علمیه یزد اآگهی استخدام دکتر برای منشی گری! |اخبار ایران و جهان
آگهی استخدام دکتر برای منشی گری این آگهی در روزنامه همشهری منتشر شده است کد خبر ۴۹۸۶۵۳ تاریخ انتشار ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۰ - 09 May 2015نماینده ولی فقیه در هرمزگان: امام خمینی (ره) به الگویی برای همه آزادیخواهان جهان تبدیل شده است
نماینده ولی فقیه در هرمزگان امام خمینی ره به الگویی برای همه آزادیخواهان جهان تبدیل شده استنماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت امام خمینی ره به الگویی برای همه آزادیخواهان جهان تبدیل شده است به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس آیتالله غلامعلی نعیمآبادی ظهر امروز دهمه دلواپس دولت شدهاند |اخبار ایران و جهان
همه دلواپس دولت شدهاند خیلی تفاوت دارد که مسئولان ناظر به عرصه ماهیت جنگطلب و متعدّی و متخاصم آمریکا و دیگر مستکبران عالم را ببینند یا درست در بحبوحه فزونی خصومتها و تهدیدها و گستاخیها خیال کنند شرایط موجود شرایط صلح و مسالمت و مدارا و آشتیکنان با دشمن است کد خبر ۴۹۹۱۵۹-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها