تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1821031118
بسیج و کنش جمعی در انقلاب جهانی مهدوی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
بسیج و کنش جمعی در انقلاب جهانی مهدوی
از نتایج درخشان انقلاب مهدوی، به وجود آمدن وحدت و انسجام پایداردر جهان است.
بخش اول چکیده (وحدت و انسجام) افراد و جوامع در یک پیوند و تعامل مستقیم و چند بعدی به وجود میآید که میتوان از آن به (کنش جمعی) تعبیر نمود؛ به خصوص زمانی که عدة زیادی از مردم دارای اهداف و آرمانهای مشترکی باشند و برای رسیدن به آنها، رویکرد واحدی اتخاذ کنند. دستیابی به جامعه برتر و موعود ادیان و فروکاهیدن از آلام و ستمها و رسیدن به کمال و سعادت واقعی، آرمان ماندگار همه انسانهای صالح، مستضعف و موحّد است و این زمانی به دست میآید که همه حق طلبان، عدالت خواهان و یکتاپرستان در صف واحدی قرار گرفته و با پیوستن به انقلاب جهانی مهدوی، تحت رهبری و ولایت منجی موعود قرار گیرند؛ یعنی،این آرمان مشترک تنها در سایه یک انقلاب بزرگ و فراگیر و در یک تعامل جمعی به دست میآید. آنچه در این نوشتار مورد پژوهش قرار میگیرد، توجّه به (کنش جمعی) در انقلاب جهانی به رهبری امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. مهمتر از آن توجه بایسته به این مؤلفه است که قیام حضرت مهدی علیه السلام یک انقلاب و نهضت فراگیر و جهانی است که با همراهی و همدلی مردم ـ به خصوص گروههای مبارز و طرفدار حق ـ صورت میگیرد؛ امری که در مهدویت پژوهی مورد غفلت قرار گرفته و در عموم پژوهشها، تنها از چشمانداز یک قیام و جنگ محدود به آن پرداخته شده است! در حالی که در این نوشتار، این فرض مطرح میشود که این نهضت مقدس، یک انقلاب گسترده و مردمی است که تودههای زیادی از مردم در یک بسیج فراگیر و جمعی به آن میپیوندند و این نهضت را یاری میرسانند. چیستی انقلاب پژوهش و مطالعه درباره (انقلاب) و کندوکاو دقیق و علمی، درباره چیستی و چگونگی آن، به علت وجود دیدگاهها و تعاریف گوناگون درباره آن، با دشواریهای خاص خود روبه رو است. دستهای انقلابها را نتیجه اجتناب ناپذیر ساختار اجتماعی ادوار تاریخی میدانند.[1] دسته دیگری با تکیه بر (عملگرایی)، ضرورت انقلاب را به دلیل عینی بودن ثبات اجتماعی نفی میکنند.[2] گروهی نیز معتقدند: (جامعه توده وار) که مبتنی برثبات سنتی ساختارهای معینی است، اگر مواجه با انهدام ساختارهای خودگردد، به سوی انقلاب مردمی گرایش مییابد.[3] گروهی دیگر با توسّل به توجیهات روانشناسی و اجتماعی، میکوشند انگیزههای (قیام بر ضد حکام مستقر) و یا عدم تحقق تصوّرات تودهها در کل دوره حیاتشان را شناسایی کنند.[4] این گروهها، طیف گستردهای از اندیشه درباب انقلاب را به نمایش گذاشتهاند.[5] در توجیه اینکه (مفهوم انقلاب چیست)، اندیشمندان علوم اجتماعی تعریفهای گوناگونی ارائه کردهاند که به چند مورد آن اشاره میشود: 1. انقلاب؛ یعنی دگرگونی بنیادی افکار و رفتار فرد و جامعه، در جهت نیل به کمال مطلوب که به صورت سریع و نوعاً توأم با خشونت و خونریزی انجام میشود.[6] 2. انقلاب عبارت است از تصرف قدرت دولتی از طریق وسایل خشن به وسیله رهبران یک جنبش تودهای، به منظور استفاده از آن برای اصلاحات عمده اجتماعی.[7] 3. انقلاب طغیان و عصیان مردم یک ناحیه و یک سرزمین، علیه سطح حاکم موجود برای ایجاد نظمی مطلوب است. به بیان دیگر، انقلاب از مقوله عصیان و طغیان است علیه وضع حاکم به منظور استقرار وضعی دیگر. به این ترتیب معلوم میشود که انقلاب عبارت است از نارضایتی و خشم از وضع موجود+ آرمان یک وضع مطلوب+ حسّ پر خاشگری و روحیه طرد ظلم.[8] 4. انقلاب عبارت است از یک حرکت سریع و ناگهانی در ارزشها و باورهای مسلّط، رهبری و حاکمیت سیاسی برای باز گرداندن ارزشهای اجتماعی که توأم با زور و خشونت داخلی باشد.[9] و دهها تعریف دیگری که افرادی نظیر استانفورد کوهن، کرین برینتون، هانا آرنت، تالکوت پارسونز، چالمرز جانسون، آلکسی دوتوکویل، پیتریم سوروکین و... ارائه دادهاند. به هر حال انقلاب، ابعاد و زوایای مختلفی دارد و آنچه در این نوشتار مورد توجّه است، بعد (جمعی و گروهی)؛ آن، یعنی، بررسی (گروههای انقلابی) و شکلگیری کنش جمعی در آن است. بر این اساس میگوییم: انقلاب دگرگونی بنیادی غالباً قهرآمیز در ساختار اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یک جامعه است. زمانی که گروههای ناراضی در جامعه نتوانسته باشند شرایط خود را به شیوههای صلح آمیز و قانونی بهبود بخشند، گاه دست به کارهایی برای سر نگونی حکومت میزنند. دلیل زیر بنایی انقلاب آرزو یا اشتیاق برای تأسیس یک جامعه جدید است ؛ جامعهای که در ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود، اساساً از نظام سابق ببرد. اصطلاح (انقلاب) همین طور به معنای قطع رابطه با شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گذشته به کار میرود و غالبا با رشد و گسترشهای عمده فرهنگی و صنعتی در یک جامعه همراه است. به بیان دیگر (انقلاب) در لغت برگشتن از حالی به حالی، دگرگون شدن، زیر و رو شدن، برگشتن، تغییر، تحول، شدن، شورش و ناآرامی و در اصطلاح رایج جهان، خیزش عدهای برای واژگون کردن حکومت و ایجاد حکومتی نو، به منطور تغییرات اساسی و بنیادین در تمام نهادها، مناسبات، ساختار سیاسی و اجتماعی و جایگزینی سازمان جدید و مطلوب در چهارچوب اهداف و آرمانهای خاص است. در آیات قرآن، واژه انقلاب به کار نرفته، ولی مشتقات آن (ده مورد) آمده است. در تمام این آیات به تناسب موضوع و منظور آیات، مفهوم لغوی آن؛ یعنی تغییر و دگرگونی و برگشتن مورد توجه بوده است که گاهی انقلاب به سوی تعالی و کمال است (اعراف، 119) و گاهی بازگشت به عقب و انحطاط (آل عمران، 164) و گاهی نه این و نه آن. در جهان غرب و فرهنگ آن، انقلاب گاه به معنای (کودتا) است؛ ولی در عربی (ثوره) یا از ریشه (ثار) به معنای شورش بر ضد حاکم جائر است و یا از (ثور)؛ یعنی، گاو نر است که کارش شیار و زیر و رو کردن زمین و کنایه از تحولات بنیادین است.[10] بسیج در انقلاب یکی از ویژگیهای بارز انقلاب ـ در کنار رهبری پر قدرت و ایدئولوژی حاکم بر آن ـ بسیج تودههای مردمی در جهت آرمان مشترک و موفقیت انقلابی است. واژه بسیج به شکل متعارف معرفی کننده فرآیندی است که به واسطه آن، گروهی از حالت مجموعه منفعلی از افراد، به مشارکت کننده فعال در زندگی عمومی تبدیل میشود. به عبارت دیگر بسیج؛ یعنی، گرد آوری منابع (انسانی و مادی) برای استفاده و عملی جمعی. به هر میزان بسیج در یک جمعیت بیشتر باشد، میزان کنش جمعی آن بیشتر میشود. به عبارتی قدرت آن افزایش مییابد و منابعی که هزینه میکند، کمتر میگردد. درگیری و مناقشه، نوعی از تحرکات سیاسی متداول است و انقلاب، تجلّی ویژه درگیری عظیم سیاسی با قدرت حاکم میباشد که میزان موفقیت آن، بستگی به میزان سطح سازماندهی انقلابیون (هویت مشترک و ساختار وحدت بخش) دارد. هر قدر یک گروه از هویت مشترک و شبکههای داخلی وسیع تری برخوردار باشد، سازمان یافتهتر است.[11] انقلاب تجلّی ویژه درگیری عظیم سیاسی با قدرت حاکم است که میزان موفقیت آن، بستگی به میزان و سطح سازماندهی انقلابیون دارد. مهمترین مؤلفه وضعیت انقلابی، حضور فعال و وجود جنبش و گروه انقلابی و قیام کننده است که از طبقات و اقشار مختلف جامعه بوده و با همراهی، وحدت و هماهنگی (کنش جمعی)، برنامههای خود را به پیش میبرند و برای رسیدن به اهداف خود، در بسیج عمومی میکوشند. کنش جمعی مورد نظر، همان اتحاد و انسجامی است که در آموزههای دینی وارد شده و در همه امور ـ به خصوص در مسائل سیاسی و نظامی ـ بر آن تأکید گشته است؛ چنان که قرآن میفرماید: (همگی به ریسمان خدا (قرآن و اسلام و هرگونه وسیله وحدت) چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت (بزرگ) خدا را بر خود به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید و او در میان دلهای شما الفت ایجاد کرد و به برکت نعمت او برادر شدید): (وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَ ...)[12] و نیز میفرماید: (مانند کسانی نباشید که پراکنده شدند و اختلاف کردند (آن هم) پس از آنکه نشانههای روشن ( پرورگار) به آنان رسید و آنها عذاب عظیمی دارند).[13] به همین جهت در قرآن بر وجود امت واحده تاکید زیادی شده است: (إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ).[14] پیامبر اسلام به وحدت و اخوت اسلامی تکیه نموده، میفرمود: (المؤمنون اخوة تتکافأ دماوهم و هم ید علی من سواهم...)[15]؛ (مؤمنان برادرند، خون هایشان با یکدیگر برابری میکند و آنها یک دست و متّحد در برابر دیگرانند). حضرت علی علیه السلام نیز در تشویق مسلمانان به وحدت و همدلی ـ به خصوص در عرصة جهاد و شهادت ـ میفرماید: (کجا هستند مردمی که به اسلام دعوت شده و پذیرفتند؛ قرآن تلاوت کردند و معانی آیات را شناختند؛ به سوی جهاد بر انگیخته شده و چونان شتری که به سوی بچه خود روی میآورد، شیفته جهاد گردیدند؛ شمشیرها از نیام برآوردند و گرداگرد زمین را گروه گروه و صف به صف احاطه کردند؛ برخی شهید شدند و برخی نجات یافتند... آنان برادران من هستند..).[16] از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمود: (ایها الناس علیکم بالجماعة و ایاکم و الفرقة)؛[17](ای مردم! بر شما باد به اتحاد و هم گروه بودن و بپرهیزید از تفرقه و جدایی) و نیز:(یدالله مع الجماعة)؛[18] (دست خدا همراه با جماعت و گروه مسلمین است). (انقلاب) متکی بر وحدت و قدرت عمومی و مردمی است که سازماندهی شده و تشکّل یافتهاند و در جهت نیل به اهداف، قدرت اجتماعی بزرگی را به وجود آوردهاند. این قدرت اجتماعی، متشکل از گروههای فعّالی است که بر پایه ارزشها و باورهای مسلّط و مشترک به هم نزدیک شدهاند و زمانی که قدرت سیاسی، توانایی تأمین ارزشها و خواستههای آنها را نداشته باشد یا نخواهد این ارزشها و خواستهها را تأمین کند، این گروهها به دنبال رهبر یا رهبرانی که میتوانند خواستهها و نظرات آنها را تعقیب و تأمین نمایند، حرکت خواهند کرد. در ایجاد و تشکیلات قدرت انقلابی، سه رکن اساسی قابل تفکیک هستند: 1. رهبری، 2. مردم و گروه بندیهای انقلابی، 3. ایدئولوژی. مهمترین شرط کافی، وجود رهبری است که نارضایتیها را شناخته و برآورد دقیق از آنها داشته باشد؛ همچنین رهبر مخالفان و انقلابیون به مدد ایدئولوژی و جهانبینیای که دارد و از طریق تبلیغ و ترویج آن، نظام ارزشی و عقیدتی دولت حاکم را بی اثر سازد و برای ارزیابی مردم ملاکهای عقیدتی و ارزشی خود را بقبولاند. همچنین برای ترغیب و بسیج ناراضیان، سازماندهی لازم است. انقلاب جهانی مهدوی بر اساس اخبار غیبی، یکی از انقلابهای بسیار مهم و تأثیر گذاری که در آینده رخ میدهد، قیام جهانی مهدوی و خیزش صالحان و مستضعفان عالم، علیه مستکبران و ستمگران است. این پدیده مهم و سر نوشت ساز، تغییرات و تحولات بنیادینی را در کل جهان و در ارزشها، باورها، تفکرات، سیاست، اجتماع و اقتصاد به وجود میآورد و باعث دگرگونیهای اساسی، در بسیاری از ابعاد و زوایای زندگی بشری میشود. در این انقلاب شکوهمند، مسیر حرکت تاریخ تغییر یافته و در جایگاه اصلی خود قرار میگیرد و تودههای عمومی برای رسیدن به جامعه موعود، تحت فرمان رهبری الهی، خیزش و نهضت فراگیری را شکل میدهند. این قیام دارای ویژگیهایی است که به بعضی از آنها اشاره میشود: 1. این انقلاب رنگ و بوی الهی دارد و بر اساس آموزههای متعالی دینی (اصلاح گری، ظلم ستیزی و امر به معروف و نهی از منکر) شکل میگیرد. 2. دارای اصالت و حقیقت است و آرمانها و اهداف متعالی آن، از مکاتب و اندیشههای رایج بشری، سرچشمه نگرفته است. 3 .رهبری آن در دست شخصی الهی و مدیری توانا و دانشمند بوده که با هدایت و راهبری او، انقلاب به پیروزی میرسد. 4. از پشتوانه مردمی برخوردار بوده و در سراسر جهان با استقبال و حمایت مردم رو به رو میشود. 5. گروههای مبارز و قاطع و مؤمن، در شکلگیری و پیروزی نهایی آن ایفای نقش میکنند. اینان متعلق به نقاط مختلف جهان هستند. 6. نهضت، فراگیر و جهانی بوده و تمامی نقاط عالم را در برمیگیرد (محدود به یک یا دو منطقه نیست). 7. این قیام در امتداد نهضتهای حق طلبانه پیامبران و اوصیای الهی بوده و به عنوان مصاف نهایی حق با باطل تلقی میشود. 8. انقلاب مهدوی، دارای مشروعیت و حقانیت ویژهای بوده و از حمایتهای غیبی و الهی برخوردار است. 9. وحدت و همدلی یکتاپرستان و گروه حق (کنش جمعی)، در این انقلاب به نحو احسن بروز مییابد و ... . بحث درباره شکلگیری و پیروزی این انقلاب و چرایی و چیستی آن، نیاز به مجال فراخ تری دارد و در این نوشتار تنها به بررسی و تبیین شکلگیری و فعالیت گروههای انقلابی (کنش جمعی) پرداخته خواهد شد. این قیام دارای مراحل مختلفی است؛ از جمله: 1. مرحله ظهور امام مهدی(عج) رهبر قیام به اذن و اراده الهی (آغاز انقلاب)؛ 2. جمع شدن یاران صالح و پرچمداران قیام (بسیج نیروهای انقلاب)؛ 3. فراگیری قیام و انقلاب علیه حکام ظلم و جور و فساد به همراهی یاران صالح و شایسته (حرکت انقلابی)؛ 4.پیروزی و شکست نظامهای سیاسی حاکم بر جهان و تسلّط بر کل عالم (پیروزی انقلاب)؛ 5.تشکیل حکومت جهانی و انتخاب و نصب حاکمان جهان از سوی رهبر انقلاب؛ 6. سامان بخشی به همه امور و رشد و شکوفایی و تعالی جامعه بشری در همه زمینهها (مرحله تثبیت انقلاب) بر اساس روایات، انقلاب و حرکت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بعد از فراهم شدن زمینهها و آمادگیهای منطقهای و جهانی نهضت از شهر مکه آغاز میگردد. با شروع قیام، از مناطق مختلف جهان (به خصوص ایران و یمن)، نیروهای انقلابی دست به کار شده و به یاری رهبری نهضت میشتابند و در طول انقلاب بر تعداد یاران و گروههای مبارز و مجاهد افزوده میشود. در نهایت درگیریهایی بین انقلابیون و نظامهای حاکم (در حجاز، عراق، شام، روم و...) رخ میدهد که منجر به شکست همه مخالفان انقلاب جهانی میگردد. قیام بعد از 7ـ 8 ماه کشمکش و نزاع، به پیروزی نهایی دست یافته و گروههای انقلابی و جهادی، بر کل جهان مسلّط میشوند. در این نوشتار تنها در صدد تبیین و شناخت گروهها و طبقات مختلف انقلابی و کندوکاو درباره کنش جمعی در این قیام هستیم و بحث درباره چرایی و چیستی آن را به فرصتی دیگر موکول میکنیم. کنش جمعی (وحدت) در انقلاب جهانی مهدوی اقدامات جمعی و گروهی که منجر به رسیدن به یک هدف و خواست مشترک میشود، (کنش جمعی) است و این تجلّی کامل و واقعی در قیام حق طلبانه مهدوی دارد؛ یعنی، این نهضت با وحدت، همراهی، انسجام و تعامل گروهها و بخشهای مختلف جامعه جهانی شکل میگیرد و پیروز میشود. در واقع این یک انقلاب بزرگ و کاملی است که در آن، شاهد مشارکت فعّال و نظام مند نهضتها و جنبشهای مبارز و پیروی و اطاعت آنان از رهبر قیام هستیم و با ساماندهی و بسیجی که صورت میگیرد، اجتماع بزرگی از صالحان، مستضعفان، شیعیان و موحّدان حق طلب و عدالت گرا به وجود میآید و تا این زمینه سازی و بسیج صورت نگیرد، امام مهدی، ظهور نخواهد کرد. در روایتی آمده است (لا یخرج القائم عجل الله تعالی فرجه الشریف حتّی تکون تکملة الحلقة. قلت: کم تکملة الحلقة؟ قال عشرة آلاف)؛ [19] (امام صادق علیه السلام فرمود: تا حلقه (گروه) تکمیل نگردد، قائم خروج نمیکند. (راوی گوید:) پرسیدم: کامل شدن حلقه به چند نفر است؟ فرمود: ده هزار نفر). رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: (تنزل الرایات السود التی تخرج من خراسان الی الکوفة، فاذا ظهر المهدی بعثت الیه بالبیعة)؛ [20] (پرچمهای سیاهی که از خراسان در میآید در کوفه فرود میآید. هنگامی که مهدی علیه السلام ظهور کند، این پرچمها برای بیعت به حضور او گسیل میشود). امام باقر علیه السلام فرمود: (فیخرج بالموالی و ضعفاء الناس فیسیرون الی النخیله باعلام هدیً فیکون مجمع الناس کلها بالفاروق)؛[21] (شیعیان و مستضعفان خروج میکنند و با پرچمهای هدایت به سوی نخلیه میروند. آن روز مردم در فاروق گرد میآیند). در این روایت تأکید بر حضور عمومی مردم (مجمع الناس) در منطقه مشخصی به نام فاورق شده است و اینان جمع نمیشوند مگر برای انقلاب. امام صادق علیه السلام میفرماید: (و بینا هم کذلک اذتقبل و رایات هدی من خراسان تطوی المنازل طیّاً حثیثا و معهم نفرٌٌ من اصحاب القائم... ثم یخرج رجلٌ من موالی الکوفة ضعفاء...)؛[22] (در آن میان پرچمهای هدایت از خراسان بیرون آمده با شتابی هر چه تمامتر منازل را طی کرده، پیش میتازند و تعدادی از یاران قائم علیه السلام در میان آنها خواهند بود. آن گاه مردی از شیعیان غیر عرب با گروهی از مستضعفان از کوفه خروج میکنند...). پس با آغاز انقلاب جهانی مهدوی علیه السلام و دعوت عمومی، حقطلبان، صالحان و مردم رنجدیده و از همه جا مأیوس (مستضعفان)، گرداگردش حلقه میزنند و با او بیعت میکنند. در اندک زمانی، سپاه انبوهی از مردان شجاع و فداکار و اصلاح طلب جهان، برایش مجهّز میشوند و در تمامی صحنهها و مصافها، به پیروزی دست مییابند. در روایتی درباره گستردگی و فراگیری این قیام آمده است: ()یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف( شرق و غرب جهان را فتح و تمام موجودات جهان را مسخّر میکنند. هر یک از آنان نیروی چهل مرد دارد و قلوبشان از پارههای آهن سختتر است؛ به طوری که اگر در راه هدف به کوههای آهن برخوردند، آنها را پاره میکنند و تا وقتی که خشنودی خدا فراهم نشود، دست از جنگ بر نمیدارند).[23] این روایات نشانگر آن است که پیروزی انقلاب مهدوی، با اتحاد و انسجام تشکیلاتی و نظاممند گروههای مبارز و با اطاعت و همراهی کامل با رهبر نهضت میسّر میشود. البته ابتدا فراخوان و دعوت عمومی مبنی بر پیوستن به این نهضت رهایی بخش صورت گرفته و از همه جهانیان در خواست یاری و فرمان بری از امام میشود. یکی از صاحب نظران مینویسد: (هر حکومتی دارای پرچمی است که به وسیله آن شناخته میشود و قیامها و انقلابها نیز از پرچم خاصی بر خوردارند که آرم آن تا حدودی نمایا نگر اهداف رهبرانش میباشد. انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز پرچم مخصوص دارد و بر آن شعاری نقش بسته است. البته درباره این شعار اختلاف هست؛ ولی نکتهای در همه اقوال مشترک است و آن اینکه مردم را به فرمان بری از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دعوت میکند).[24] برای تحلیل و ارزیابی میزان کنش جمعی در انقلاب جهانی مهدوی عجل الله تعالی فرجه الشریف توجه به مؤلفههای زیر بایسته است: یکم. ظهور ائتلاف انقلابی گروههای مبارز در عصر ظهور در جهت رسیدن به ارزشهای متعالی و اهداف والا به رهبر نهضت پیوسته و دست به انقلاب میزنند؛ یعنی، ظهور ائتلاف انقلابی، زمانی صورت میگیرد که مشکلات و نارساییها در ابعاد مختلف هویدا شده و زمینه برای شکلگیری جنبشها و خیزشهای رهایی بخش فراهم میشود. این محرومیتها و کاستیها در عصر پیش از ظهور، شامل گسترش ظلم و ستم، انحطاط اخلاقی جوامع، حکومت فرو مایگان، هرج و مرج و نا امنی، حق ستیزی، جنگها و کشتارها و... میشود. مهمتر از آن شکلگیری خواستهای معنوی و ارزشگرایانه است. در این برهه، به اذن الهی و متناسب با شرایط زمانی و مکانی، امام مهدی علیه السلام ظاهر شده و اعلان قیام عمومی میکند. رسول گرامی اسلام به فرزند گرامی اش حسین بن علی علیه السلام فرمود: (یظهر امیر الامرة السلطان المأمول الذی تحیر فی غیبته العقول و هو التاسع من ولدک... یظهر علی الثقلین)؛[25] (آن گاه امیرامیران... پادشاه منتظر ـ که در غیبتش همگان دچار حیرت میشوند ـ ظهور میکند. او نهمین فرزند تو استای حسین!... بر انس و جن چیره میشود). امام صادق علیه السلام نیز میفرماید: ()مهدی( در آخر الزمان ظهور (خروج) میکند و ابری در برابر خورشید به وجود مقدسش سایه میاندازد... فرشتهای ندا در میدهد: این مهدی خلیفه خداوند است،از او پیروی کنید (هذا المهدی خلیفة الله فاتبعوه)).[26] هنگام ظهور آن حضرت و یا مدتی پیش از قیام، جنبشهای مختلفی در جهان به خصوص ایران و یمن و... آغاز میشود که رهبری آنها در دست افراد صالح و توانمند است. اینها خود را برای یاری امام مهدی علیه السلام آماده میکنند. در روایات به این گروه اشارات زیادی شده که ممکن است برخی از این گروهها، مربوط به یک دسته خاص باشد. قرآن این گروهها را تحت عناوینی چون گروه حقّ (در مقابل باطل)، صالحان و مستضعفان معرفی میکند و آینده را از آن آنها میداند و پیروزی و موفقیت آنان را تضمین میکند. برخی از این ائتلافها و گروههای انقلابی و رهبران آنها عبارتاند از: 1. سید حسنی و سید حسینی...[27] و یا سید خراسانی.[28] 2. قیام سید هاشمی از گیلان، با یاری سید مشرقی )از خراسان( (یقوم... واحد هاشمی بجیلان).[29] 3. نهضت مردی از ایرانیان مقیم کوفه با گروهی از مستضعفان (یخرج رجل من موالی اهل الکوفه فی الضعفاء).[30] 4. خیزش مردی از اهل بیت او (مهدی علیه السلام) از مشرق (یخرج قبل المهدی رجلُ من اهل بیته فی المشرق)[31] و یا پرچمهایی از مشرق به رهبری مردی از تمیم (به نام شعیب بن صالح) (یقودها رجل من تمیم).[32] 5. قیام مردی از قزوین همنام با یکی از پیامبران.[33] 6. خروج جوانانی از منطقه خودشان به رهبری مردی به نام صالح (یخرج الیهم فتیان من محالهم ...).[34] 7. جنبش مردی از اولاد امام حسین علیه السلام از مشرق (یخرج رجل من ولدالحسین).[35] 8. حرکت شعیب بن صالح از سمرقند (یکون خروج شعیب بن صالح من سمر قند)[36] و…. با بررسی وضعیت این گروههای انقلابی ـ که شاید بعضی از آنها اشاره به یک شخص یا گروه باشد ـ روشن میشود که طیفها و ددستههای مختلفی از مناطق جهان به یاری قیام حضرت مهدی علیه السلام میشتابند. پی نوشت [1] .نظریه مارکس. [2] .نظریه عمل گرایان. [3] .نظریه کورن هاوزر. [4] .نظریه پیتریم سوروکین. [5] .ر.ک: رهیافتهای نظری بر انقلاب اسلامی، ص 241و242. [6] .محمد باقر حشمت زاده، چارچوبی برای تحلیل شناخت انقلاب اسلامی در ایران، ص33. [7] .تعریف از آنتونی گیدنز. [8] .ر.ک: مصطفی ملکوتیان، نظریههای انقلاب، ص 160و161. [9] .ساموئل هانتینگتون، سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی، ص 358. [10] .ر.ک: اندیشههای سیاسی در قرن بیستم، ص 171و172. [11] . ر.ک: الف. تیلی، چارلز، از بسیج تا انقلاب، ترجمه علی رشدی زاده، ب. نش، کیت، جامعه شناسی سیاسی، ترجمه دلفروز، ج. حمیرا مشیر زاده، در آمدی نظری بر جنبشهای اجتماعی. [12]. آل عمران (3): 103. [13] . همان: 105. [14] . انبیاء (21): 92. [15]. اصول کافی، ج1، ص 43. [16] . نهج البلاغه، خطبه1، 12. [17] . کنزالعمال، ح 1031. [18] . همان، ح 20241. [19] . الغیبه نعمانی، ص 307. [20] . طوسی، کتاب الغیبه، ص 274؛ بحارالانوار، ج52، ص 467. [21] . بحار الانوار، ج53، ص 274؛ بشارة الاسلام، ص 59. [22] . الغیبه نعمانی، ص 149؛ بحارالانوار، ج52، ص 237. [23] . کمال الدین، ج2، ص673؛ بحارالانوار، ج52، ص327. [24] . چشم اندازی به حکومت جهانی حضرت مهدی، ص 65. [25] . منتخب الاثر، ص578، ج.2 [26] . امالی طوسی، ص91. [27] . یوم الخلاص، ج2، ص 1026. [28] . الغیبة نعمانی، ص135. [29] . الزام الناصب، ص 188. [30] . بشارة الاسلام، ص 102. [31] . الملاحم و الفتن، ص 53. [32] یوم الخلاص، ج2، ص1036. [33] . بحار الانوار، ج52، ص213. [34] . الملاحم و الفتن، ص 112. [35] . بشارة الاسلام، ص5 و 13. [36] . بحارالانوار، ج52، ص213. رحیم کارگر ماهنامه انتظار موعود - شماره 23 ادامه دارد/
94/02/21 - 06:08
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]
صفحات پیشنهادی
- تلاش بسیجیان کارگر درعرصه اقتصادی به مانند اوایل انقلاب دشمن شکن است
مسوول سازمان بسیج کارگری کشور تلاش بسیجیان کارگر درعرصه اقتصادی به مانند اوایل انقلاب دشمن شکن است شهرری - ایرنا - مسوول سازمان بسیج کارگری کشور گفت تلاش امروز بسیجیان جامعه کارگری در تمامی عرصه های تولیدی و اقتصادی به مانند اوایل دوران انقلاب پایدار و دشمن شکن است به گزارش ایدیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب |اخبار ایران و جهان
دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب جمعی از کارگران سراسر کشور همزمان با هفته کارگر با رهبر انقلاب دیدار کردند کد خبر ۴۹۵۸۹۷ تاریخ انتشار ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۰ - 29 April 2015اخبار ایران و جهان | - دیدار جمعی از کارگران با رهبر معظم انقلاب
دیدار جمعی از کارگران با رهبر معظم انقلاب جمعی از کارگران صبح امروز چهارشنبه با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب دیدار کردند ۱۳۹۴-۰۲-۰۹ ۱۳ ۱۳دیدار جمعی از کارگران با رهبر معظم انقلاب اسلامی
شماره گزارش 1923800332307518269 زمان انتشار 1394 2 9 14 12 عکاس جام جم عنوان دیدار جمعی از کارگران با رهبر معظم انقلاب اسلامی همزمان با هفته کارگر جمعی از کارگران با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند 1394 2 9 14 12عکس: دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب
عکس دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب همزمان با هفته کارگر جمعی از کارگران امروز چهارشنبه با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند خبرگزاری ایرنا همزمان با هفته کارگر جمعی از کارگران امروز چهارشنبه با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامیدیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب اسلامی
دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب اسلامی جمعی از کارگران سراسر کشور همزمان با هفته کارگر با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند ۱۳۹۴ ۰۲ ۰۹ ۱۲ ۰۷ ۳۳ کد خبر 273918دیدار جمعی از کارگران با رهبر معظم انقلاب
دیدار جمعی از کارگران با رهبر معظم انقلاب جمعی از کارگران با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر رهبر معظم انقلاب با هزاران نفر از کارگران سراسر کشور دیدار کردند حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز چهارشنباعلام نامهای دهه مهدویت
جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۱۱ از سوی ستاد هماهنگی فعالیتهای مهدوی سراسر کشور عناوین و نام روزهای دهه مهدویت اعلام شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در آخرین جلسه ستاد هماهنگی فعالیتهای مهدوی سراسر کشور که متشکل از نهادهای فرهنگی فعال در حوزه موضوعااعلام نامهای ایام دهه مهدویت
جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷ ۱۱ از سوی ستاد هماهنگی فعالیتهای مهدوی سراسر کشور عناوین و نام روزهای دهه مهدویت اعلام شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در آخرین جلسه ستاد هماهنگی فعالیتهای مهدوی سراسر کشور که متشکل از نهادهای فرهنگی فعال در حوزه موضوعا- دیدار جمعی از کارگران با رهبر معظم انقلاب اسلامی
دیدار جمعی از کارگران با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایرنا - تهران - همزمان با هفته کارگر جمعی از کارگران امروز چهارشنبه با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند 1 11 09 ارديبهشت 1394 12 1 عکس دفتر مقام معظم رهبری ID 2851699 7 عکس نسخه اصلی نسخه اصلی نسخه اصلرهبر معظم انقلاب با جمعی از کارگران کشور دیدار و گفتوگو کردند
رهبر معظم انقلاب با جمعی از کارگران کشور دیدار و گفتوگو کردندحضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز چهارشنبه با جمعی از کارگران کشور دیدار کردند به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنهاديدار جمعي از کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب
۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۴ ۲۷ب ظ ديدار جمعي از کارگران سراسر کشور با رهبر انقلاب موج حضرت آيتالله خامنهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز چهارشنبه در ديدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور با تبيين وظايف مسئولان دستگاهها و عناصر مختلف مرتبط با توليد داخلي و تأکيد بر مبارزهي واجهانیسازی کشت و کشتار/ضرورت نظریهسازی برای روابط اسلامی
فیلم جهانیسازی کشت و کشتار ضرورت نظریهسازی برای روابط اسلامی شناسهٔ خبر 2571931 - پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۶ دین و اندیشه > اندیشمندان دریافت 3 MB رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه باید صدای اعتدال و تفاهم مذهبی در جهان اسلام بلندتر شود گفت متاسفانه به دلی- بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از کارگران
بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از کارگران کیفیت پخش بالا متوسط پایین 09 02 1394سخنان دکتر دینانی درباره انسان کنشگر، عقل ابزاری و سیطره تکنیک بر آدمی
سخنان دکتر دینانی درباره انسان کنشگر عقل ابزاری و سیطره تکنیک بر آدمی فرهنگ > دین و اندیشه - چهره ماندگار فلسفه می گوید اندیشمندان نگران آن روزی هستند که تکنیک به جایی برسد که بداند که چه می داند اگر روزی بفهمد که می داند تکنیک ما را به کار می برد اگر تکنیک ماجدیدترین پاسخهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اعتکاف
پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۳ ۵۱ اعتکاف در لغت به معنای توقف در جایی است و در اصطلاح فقهی عبارت است از ماندن در مسجد به قصد عبادت خداوند با شرایطی که خواهد آمد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری جدیدترین استفتائاتجدیدترین پاسخهای رهبر انقلاب درباره اعتکاف |اخبار ایران و جهان
جدیدترین پاسخهای رهبر انقلاب درباره اعتکاف پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری جدیدترین استفتائات از ایشان درباره احکام اعتکاف را به شرح زیر منتشر کرده است کد خبر ۴۹۶۱۰۶ تاریخ انتشار ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶ ۳۶ - 30 April 2015 اعتکاف در لغت به معنای توقف در جایی است و در اصط-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها